wij gaan voor het eerst naar Bali

Subforum Bali, het godeneiland 
71 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Roy
Gebruiker
User icon of Roy
spacer line

600 + 250 = 850. Met welke maatschappij vlieg je voor 600 en hier komt natuurlijk nog 150 aan tax en adm. kosten bij?

wimstone
Gebruiker
User icon of wimstone
spacer line

Leuk Hotel, netjes en schoon.
Persoonlijk geen gezellig hotel , meer voor een paar dagen en dan wat anders.
Wel lekker in het centrum , voor zijde vlak bij het strand en als je de achter uitgang neem ( bij het 2e zwrmbad) zit je zo bij poppielane 2 .
Ik heb geen klachten maar ga er nooit meer heen , er zijn leukere en goedkopere hotels met een meer balinese sfeer.

griffo
Gebruiker
spacer line

Hoi Henk,

Welke periode zit je in Kuta/Masa Inn? Ik zit daar vanaf 25/8, voorlopig in ieder geval, voor 1 week wellicht dat ik nog bijboek, blijf in ieder geval tot 17/9 op Bali.
Dus wellicht tot ziens bij Masa Inn, waar de Bintang goedkoper is dan in de supermarkt! Dus een prima plaats om "binnenbrandjes" te blussen!
Griffo

Marije72
Gebruiker
spacer line

Hallo,
Wij zijn van plan om eind augustus begin september via Java naar Bali te gaan met Fox. In Bali willen we er 4 dagen bij boeken, dat betekent dat we een volle week op Bali zitten. Emoticon: Smile

We hebben de keuze tussen hotels in Kuta en in Benoa, na het lezen van veel forums op internet en reisverslagen hebben we al besloten dat we liever in Benoa zitten dan in Kuta. Maar hoe zit het met regelen dat je een dagje naar Ubud kan en naar Lovina, of bijvoorbeeld ergens mountainbiken, raften, apen tempels oid. Is dat makkelijk te organiseren vanuit Benoa?

Ik heb eigenlijk geen zin om een standaard pakket met dergelijke dingen al in Nederland te kopen. Wil toch na 2 weken georganiseerd rond te hebben gereisd zelf het een en ander uitzoeken.

Dus graag tips!!!
Bijvoorbaat dank!

Agung
Gebruiker
User icon of Agung
spacer line

On 16-07-2005 14:38 Kwies wrote:
Is het in indonesie overigens de gewoonte om apart een tip te geven voor de service? Of mag je ervan uit gaan dat dit bij de prijs inbegrepen zit. Bv. in restaurant en hotel? Wat zijn de gewoontes hiervan op Bali?
Op Bali zijn fooien een extra'tje. Het mag, maar moet niet.

Als je even de ogen open doet in Bali zul je het met mij eens zijn dat het wel wenselijk is om de mensen die dat verdiend hebben een fooitje te geven. 5.000 tot 10.000 Rp is meestal ruim voldoende.

Albert H
Gebruiker
User icon of Albert H
spacer line

Hallo Marije,

Voor Benoa weet ik het niet.
Wij zitten meestal in Legian. Net buiten het drukke Kuta, heerlijk rustig in een bungalow direkt aan het strand.
In Kuta zijn plentie reisbureautjes waar je voor weing een trip boekt.
Ik geloof wel dat het gebied Legian/Kuta goedkoper is dan Benoa.
Allicht dat anderen daarover beter kunnen informeren.
Ik zou het zeker niet in Nederland regelen. Veel te duur !!

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 05-05-2006 15:40 Agung wrote:

...
Op Bali zijn fooien een extratje. Het mag, maar moet niet.

Als je even de ogen open doet in Bali zul je het met mij eens zijn dat het wel wenselijk is om de mensen die dat verdiend hebben een fooitje te geven. 5.000 tot 10.000 Rp is meestal ruim voldoende.

Het is een foute opvatting om te stellen dat er in Indonesia geen fooien gegeven worden. Het systeem is anders dan in NL, in restaurants en zo nooit. Men betaald echter altijd als iemand iets extra's voor je verricht., zelfs als je daar niet om gevraagd hebt. Zoals Agung stelde 5/10.000 Rp is ruim voldoende. Wel oppassen voor mensen die iets extra's gaan doen juist om geld te vangen en misprijzend doen over 5/10.000 Rp, meteen afkappen dat gezeur.

Gruces

chirpy
Gebruiker
spacer line

Beste Corrie, Omdat je voor de eerste keer naar Bali gaat denk je in het diepe te springen. Je blijft daarom drie weken in hetzelfde hotel. Mag ik je advies geven als een geroutineerde Baliganger. Waarom ga je naar Bali: om de Europese cultuur op te zoeken of om het land te leren kennen met haar bewoners ? Mijd daarom het verschrikkelijke Kuta. Indien je daar toch wilt zijn omdat het dicht bij de luchthaven is, ga dan naar Legian. Meer rust en minder die gladde beachboys. Na een paar nachten heb je van anderen zoveel informatie gekregen dat je je eigen route kunt samenstellen. In de Lonely Planet of andere reisboeken staan genoeg adressen van uitstekende hotels of nog beter losmen. Ubud is de beste plaats om van daaruit het eiland te verkennen. Ubud het centrum van kunst, muziek en cultuur. Schitterende rijstvelden, veel tempels met veel ceremonies. De verkopers zijn soms wat opdringerig, maar resoluut doch vriendelijk afwijzen en toch verschijnt er dan een brede lach op hun gezicht. Zorg voor een internationaal rijbewijs. Je kunt natuurlijk gokken om op een motor te gaan reizen, maar wanneer de politie je aanhoudt, ben je wel de klos. Wil je toch op een veilige manier reizen, huur dan voor 150.000 inclusief een auto met chauffeur. Zorg er dan wel voor dat hij je niet meesleurt naar al zijn vriendjes die iets aan je willen verkopen. Voor de rest geniet ervan.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Even wat reacties op dit topic:

Vervoer
Het beste is daar een scootertje te huren...is niet duur..en dat kan overal daar. Kan je het beste zelf op verkenning gaan....

Is prima manier om de omgeving te verkennen, zorg wel voor een internationaal rijbewijs anders kon het wel eens pure ellende worden, een bekeuring is IDR200.000 en dat is niet voor 1 dag, het is best mogelijk om 250 meter verder weer te worden bekeurd.
En bekeuringen worden royaal uitgedeeld, niet aan de Balinees die het rode verkeerslicht als wegversiering ziet maar wel aan toeristen, zeer zeker als deze toerist het niet nodig vind om een helm te dragen.

Dit zijn nog maar kleine bedragen, krijg je een ongeval en je hebt geen geldig rijbewijs betaald geen enkele verzekering, de ziekenhuizen zijn in Bali voor een toerist zeker zo duur als in Europa.

Wil je toch op een veilige manier reizen, huur dan voor 150.000 inclusief een auto met chauffeur.
Beste Chirpy,
Er zijn twee mogelijkheden, of je bent al lang niet meer in Bali geweest of je maakt het wel erg bont met zo'n chauffeur.
De benzineprijs is ondertussen IDR4.500 per liter maak je gebruik van zo'n chauffeur rij je op zo'n dag toch al gauw 150 Kilometer, de helft van zijn geld gaat dan al op aan benzine voor die andere helft huur je zelfs in Bali geen auto.
Betaal je IDR150.000 per dag voor die chauffeur en ook nog eens de benzine zit je aardig in de buurt van een leuk tarief voor zowel de chauffeur als voor jezelf, zorg ook voor een hap eten voor die man.
Laat zo'n chauffeur wel meteen voelen dat jij de BOSS ( zo word je op straat ook tot vervelens toe aangesproken) bent, doe je dat niet word het bijna zeker een shoppingtour langs winkeltjes waar hij zijn commissie vangt.

Voor Benoa weet ik het niet.
Wil je in Zuid-Bali verblijven en graag wat van Bali zien komen er eigenlijk maar twee plaatsen echt in aanmerking, Ubud en Sanur.
Benoa is voor relaxen een prima plaats, wil je wat gaan bekijken zit je dagelijks in de drukte in de buurt van de luchthaven, voor iemand op vakantie komt gewoon zonde van de tijd.

Beste Marije,
Jij bepaalt waar je wil overnachten en niet Fox-reizen, je kan een paar dagen verlengen zonder hotel.

Mijd daarom het verschrikkelijke Kuta.
Ik ben dus niet de enige die dit ervaart.
Ik ben wel zo eerlijk om te schrijven dat Kuta echt voordelig is om overnachten, te eten en ook voor degene die graag geniet van alcoholische dranken, met name Poppie-1 is erg voordelig door de concurentie onderling.

Er word hier geschreven over Secret Garden, dat is inderdaad een leuke plek om te vertoeven maar het eten en de niet alcoholvrije drankjes zijn veel te duur, een pint echter erg voordelig.
Het bier is daar zo voordelig dat de eigenaar daar geen Rupiah aan kan verdienen, hij (een Engelsman) hoopt natuurlijk dat je daar een hap eet en degene die alcoholvrij drinkt sponsort in feite de pot bier van zijn medegasten, 3 jaar geleden was een colaatje daar al IDR4.500 terwijl de gangbare prijs max. IDR.3.000 was.

Een beetje verder ligt Bamboo Corner, voor ons en veel toeristen de favoriete plaats in Poppie-1 om te eten.
Gewoon goed eten voor een faire prijs, de eigenaar is een erg sympathieke Balinees, het personeel praktisch allemaal familie, veel personeel werkt daar al sinds mijn eerste bezoek 6 jaar geleden.
Een Ikan Snapper (vis) van ongeveer 750 gram kost daar IDR30.000 geserveerd met salade, saus en naar keuze frieten of rijst.
Omdat het restaurant goed bezocht word is de aanvoer van verse ingrediŽnten verzekerd.

Er zijn in Poppie-1 nog best meer restaurants waar niets mis mee is.

Hotel MassaInn heeft een website normaal te vinden op: http://www.masainn.com/ , ik krijg hem echter niet geopend hier.
Reserveren is daar gewenst wil je zeker zijn voor een kamer, dit is een uitzondering in Poppie-1.

Veel plezier!
Tuti & Jan

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Jan weet jij waar die Poppies-I en en -II laan naar vernoemd zijn? Naar al die popjes die daar ronddwalen op zoek naar een mannelijke blanke tourist die een "massage" nodig heeft?

Gracias. Sama sama

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Is mij helemaal bekend, die kippetjes schijnen nu echter een ander plaats gevonden om te scharrelen in de avonduren.
Wij gaan echter niet uit in de avonduren, in de middag zien wij wel vaker meestal al wat op leeftijd zijnde Bule met een schatje wat vergezeld word door haar grote broer, deze broer heeft vaak ook de beschikking over een mobiel om uitstapjes te maken.
Is leuk om dit te mogen aanschouwen en wij zullen de laatste zijn om dit geluk te verstoren.
Als zo'n tot over zijn oren verliefde Bule dronken word is het mooi om te zien hoe deze schatjes zich zorgen maken dat de rekening van hetgeen gedronken is niet wordt betaald en zij de dompet voor de veiligheid van zo'n dronken man beheren.
Jan

TinieVriens
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal,

Wij gaan voor de 3e keer naar Kuta op Bali.
Er zijn daar leuke terrasjes. Maar er zijn ok leuke goedkope hotelletjes, probeer maar eens om in te loggen bij
Losarihotels.co.id het hotel staat op de
Jl. Sahadewa No. 19 Legian, Kuta - Bali
Dit is een hotel dat pas gebouwd is en niet duur, je moet namelijk ook
in de hotels daar afdingen. Het ligt vlak bij het strand, internetcafe en winkeltjes.

Veel plezier en tot mails.

Als iedereen was zoals ik zou moeten zijn was de wereld veel beter af.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Tinie,
Ik kom wekelijks een keer of vijf in Kuta en ontmoet vaak genoeg Nederlanders om een indruk te hebben wat goedkoop of duur is in Kuta.
Je verwijst ons naar een leuke website maar alleen vergeten ze om een prijs te vermelden, het eerste waar Nederlanders om vragen is toch wel het prijskaartje voor hetgeen word aangeboden.
Is dat niet meteen duidelijk word er vrolijk verder gesurft op de digitale snelweg, moet daarvoor een mail gestuurd worden die ook nog eens lang op antwoord laat wachten kan je het als hotel helemaal vergeten, hoe goedkoop je dan ook mag zijn voor westerse begrippen, want dat is zo'n beetje het standaard antwoord wat je krijgt in Kuta.
Jan

chirpy
Gebruiker
spacer line

Beste Tuti en Jan,
Even een reactie op jullie schrijven. Ik kom net terug van Bali en echt een auto inclusief Chauffeur voor 150.000. En we hebben niet afgedongen bij de chauffeur. Daarbij komt dan nog wel de benzine en het eten voor de chauffeur, dat had ik er nog niet bij vermeld. Trouwens voor 80.000 huur ik overal een auto.
Ik kom alleen in Kuta om daar in Poppeys 2 voor mijn dochters leren jasjes te laten maken. Echt klassenwerk.
Soms krijg ik de indruk dat wij Nederlanders alleen een leuke vakantie hebben gehad wanneer het goedkoop is. Ik bezondig me er ook wel aan, maar eigenlijk zouden we ons moeten schamen. De kunst van het afdingen is te kijken hoever je kunt gaan en daarna die 10 of 20.000rp meer te geven dan de uiteindelijke prijs. Zij hebben het spel gespeeld en jij dus ook en tegelijkertijd hen niet het vel over de oren gehaald. Soms word ik wel een beetje chagrijnig bv.wanneer jongens een twee dagen oude krant proberen te verkopen voor 45.000 rp. .Op zo'n bedrag ga ik niet eens meer in en laat hen staan. Dit jaar viel me op dat het eind maart voor Nyepi erg stil was tot half april. Vaak zat ik alleen in een hotel of in een restaurant. We zullen maar hopen dat de toerist in juni en later terug zal komen. Het is rampzalig voor een monocultuur als het toerisme is, wanneer de bezoekers wegblijven. Overigens heb ik weer genoten van al het schoons van Bali en Java.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Chirpy,
We hebben duidelijk dezelfde gedachten over het huren van een auto met chauffeur, Rup.150.000 en de benzine (+ evt. parkeergeld) voor rekening klant is gewoon een leuk bedrag voor beide partijen.
Het afdingen heeft bij mij ook duidelijke grenzen, mensen het vel over de oren trekken zoals jij schrijft is niet leuk meer, vergeet niet dat het vaak gaat over kleine bedragen die voor zo'n verkoper erg belangrijk zijn om te overleven.

Het is rampzalig voor een monocultuur als het toerisme is, wanneer de bezoekers wegblijven.

Ik denk dat de Balinees toch eens zal moeten gaan leren om te luisteren wat een toerist te vertellen heeft, dat is duidelijk niet hun stekste punt.
Marketing is iets wat de Balinees niet kent, zij borduren maar door op de oude succesformule en ik vraag me persoonlijk af of de verschrikkelijke bomaanslagen wel de hoofdschuldige zijn aan het wegblijven van de toeristen.
Ik denk dat er overleg op hoog niveau noodzakelijk is om het tij te kunnen keren, als dat nog kan, wij hebben kunnen zien wat er met de Costa's in Spanje is gebeurd, daar kon het ook niet stuk met het toerisme tot bleek dat er meer landen zijn die iets te bieden hebben.
Eventueel hulp vragen van een team buitenlandse deskundigen die aanvoelen waar de toerist behoefte aan heeft en waar het duidelijk niet goed zit kan ook erg belangrijk zijn.
Om zo'n deskundige te vinden hoeven ze niet ver te zoeken in de westerse landen zijn er voldoende jongelui die afgestudeerd zijn aan een of andere hogere school en die er echt geen moeite mee hebben om een tijdje in het buitenland te wonen.
Dat zal echter geen Indonesier zijn omdat die leeft in een heel anders denkende wereld.

Wat dat betreft kan de Balinees heel veel leren van de Nederlanders.
Ik ben vaak echt niet zo positief over ons vaderland maar het is gewoon een feit dat wij met zijn allen een flexibel volk zijn die zich gemakkelijk aanpassen aan andere omstandigheden.
Als voorbeeld noem ik de restaurants langs onze kust, stopt daar een bus met Oostenrijkers of Duitsers staat daar in een mum van tijd bediening die vloeiend Duits spreekt en binnen de kortste tijd staan er borden met een grote snitsel op tafel met uiteraard een groot glas schuimend gerstennat.
Stop daar een bus met Japanners zal het met de taal wat moelijk zijn maar voor de rest doet het management van het restaurant zijn uiterste best om het deze gasten naar de zin te maken.

Dit flexibel zijn is een grote tekortkoming in Bali, Japanners en andere Aziaten worden straal voor de gek gehouden en vaak betalen deze mensen ook nog veel hogere tarieven, er zijn zelfs restaurants met menukaarten met verschillende talen maar ook verschillende tarieven.
Wij zagen pas een verkoopster onderhandelen met een Japans meisje die goed Engels sprak over het kopen van wat souverniers, toen er een prijs was overeengekomen werd er alsnog 50.000 meer verlangd en de verkoopster pakte het geld gewoon uit de portemonnee, de Japanse hield de eer aan zijn eigen.
Dit is gewoon de perfecte manier om deze toeristen ook nog weg te jagen, de Japanner zal ter plekke niet klagen of uit zijn slof schieten maar zal thuis heel zeker verslag uit brengen.

Om bepaalde zaken anders aan te gaan pakken hoeft geen nadelige invloed te hebben op de cultuur van Bali.
Het is ook mogelijk om wat meer op een lijn te zitten met prijzen voor diverse zaken.
Het is belachelijk om in dezelfde straat Rup.3.000 te betalen voor een gekoeld frisdrankje maar ook is het goed mogelijk dat dit zelfde flesje frisdrank Rup.10.000 ++ kost.
Dat ++ gebeuren zorgt ook voor een hoop ergenis, soms word dat op de menukaart niet eens vermeld.
In Java eten wij vaak genoeg zonder de menukaart te vragen en hebben daar nog nooit problemen door gehad.
Men kan ook concureren door goede kwaliteit te leveren.
De manier hoe toeristen worden aangesproken is heel zeker ook geen reclame voor Bali.
Thailand is de lachende partij met de terugval van het toerisme in Bali, ik vraag me dan af kan Bali niet bieden wat Thailand aanbied.
Vermoedelijk zal het visum ook een (kleine) rol spelen.
Ik ben erg benieuwd naar reacties op hetgeen ik hier schrijf.
Jan

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

jan, zo is het helemaal

in bali wordt de toerist behandeld als een simpele melkkoe

ik heb dit ook reeds met eigen ogen gezien, menus in verschillende talen met verschillende prijzen

als er geen menu of prijs op voorhand is, dan kun je ook zwaar extra moeten betalen (10.000 voor een cola is geen uitzondering)

op de bemos en bussen gelden andere prijzen voor toeristen (soms tot het 5-voudige!)

ben je met de eigen wagen, dan moet je heel goed opletten bij het tanken, want de meter wordt niet of maar gedeeldtelijk teruggezet

rij ik in bali met de eigen wagen (nummerplaat van java, bestuurder is blank) dan wordt ik gemiddeld 2 a 3 keer per dag tegengehouden van de politie, met steeds een poging tot afzetterij als gevolg (ze zijn heel erg ontgoocheld dat het niet lukt en dat al mijn papieren in orde zijn), in java word ik in een heel jaar 1 of 2 maal gestopt, wat een verschil

dan is er nog steeds probleem van die bedriegelijke moneychangers, vooral in die kleine winkeltjes, waar er een hele resem van trukjes en bedrog bestaat, dit bestaat reeds jaren, waarom wordt daar niet tegen opgetreden?

dit zijn kleine dingen die allemaal een wrang gevoel nalaten

omdat ik in java woon, maar heel regelmatig naar bali kom (enkele maanden per maand) zie ik goed het verschil

in java ga ik een willekeurige warung binnen, eet eerst, vraag pas nadien de prijs, dat is zowat altijd correct...in bali ben ik op mijn hoede, dus vraag eerst prijs en dan pas bestel ik ...zie ik een menu uitsluitend in het engels, dan ben ik ook erg op mijn hoede...

net zoals jan heb ik dan ook het gevoel dat niet enkel die bomaanslagen de enige oorzaak zijn van de terugval van het toerisme... er is dringend een algehele mentaliteitsverandering nodig

ik kom ook regelmatig in maleisie en thailand, daar weet men toch veel beter wat de westerse toerist wil, het is toch een heel ander gevoel

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

waar komt die
na iedere zin vandaan???

chirpy
Gebruiker
spacer line

Jan, wat je zegt klopt volkomen. Lange gesprekken met wel geslaagde Balinezen maakten mij duidelijk dat naast het feit dat veel mensen gewoon geen kansen krijgen, anderen die kansen niet nemen.

Voorbeeld: De jongen/man die in mijn hotel als gedienstige op treedt (hoe noem je een mannelijk kamermeisje?) neemt genoegen met 20.000 rp per dag en daarnaast de fooien van de gasten. De meesten geven 50.000 rp na een verblijf van enkele dagen. Tijdens lange gesprekken met hem overtuigde ik hem ervan dat hij niets te verliezen had wanneer hij voor zichzelf zou beginnen. Hij spreekt goed Engels en is een sympathieke knul. Ondertussen is hij vader geworden en kan echt wel wat meer geld gebruiken.. Hij keek op bij de verdienste van een prive chauffeur. -Waarom ga je dat werk niet doen? Je vrienden van de andere hotels schuiven jou hun klanten door. Ga nogmaals een cursus Engels volgen en probeer het gewoon.-

Hij vindt het al jaren een goed idee, maar komt er niet toe. Durft gewoon niet. Ik heb hem verzekerd dat ik wanneer ik weer naar Bali ga, hem niet meer in het hotel wil zien, anders... anders niets, maar hij begreep mijn aandringen.

Het niet flexibel zijn is aan de andere kant ook weer het charmante van Bali. Zouden de tradities behouden zijn, wanneer zij dezelfde instelling zouden hebben als wij? Aziatische volkeren willen over het algemeen geen vooruitgang. Zij nemen genoegen met het heden. John Gray schrijft daar heel waardevolle dingen over.

Wij kunnen dan heel nuchter zijn en het klagen niet aanhoren, maar niet iedereen is schuld aan die levensinstelling. Ik verdom het eigenlijk aan bedelaars geld te geven, maar wanneer je gaat bedelen, dan heb je het over het algemeen niet erg rijk. Blijft de anecdote die ik zelf heb meegemaakt, dat de bedelaar bij een Franse kathedraal even later in hetzelfde restaurant als ik een goed maal ging nuttigen. Mijn vriendin en haar kinderen heb ik in de nieuwe kleren gestoken. Zij heeft een heel klein baantje en haar man verdient niet veel met zijn eigen zaakje. Zo heb ik het gevoel iets te hebben gedaan. Een andere vriendin is het voorbeeld van de succesformule wanneer je en doorzettingsvermogen hebt en een hulp in de vorm van geld en support van haar vriend uit Amerika. Zij is een grote antiekzaak in Kuta begonnen en levert aan hotels over de hele wereld. Antik/Modern aan de Sunset boulevard. Zij heeft ook een opleiding in Den Pasar gevolgd. Je moet wel wat rugdekking hebben, want met niets kun je niet veel meer dan voor de dag van vandaag zorgen.

Het ergert me geweldig dat je overal wordt afgezet. Iedereen springt ook direct op je nek, wanneer je maar een oog laat vallen op een sarong of horloge. Ergerlijk is dan wanneer zij aandringen om meer te kopen terwijl je al een aantal sarongs of horloges bij hen hebt gekocht.

In Kuta Lombok vluchtte iedereen meteen weg wanneer een horde vrouwen op je afkwam zodra je je neus buiten het hotel had gestoken. Ze waren zo opdringerig dat je alleen daarom niets kocht. Een meisje had het goed begrepen. Zij ging op een afstandje staan en liet haar sarong zien. Zij gaf mij de kans te kiezen. Vanzelfsprekend mocht zij mij haar waar verkopen. Veel mensen zijn echt dom en zoals je schreef zo kortzichtig dat zij niet door hebben dat de klant toch echt " koning" zou moeten zijn.

Ook in Java zou ik gruwelijk zijn afgezet indien ik niet alert was geweest. Terwijl de normale prijs voor de bemo van Banjir naar Pangandaran 15000 kost,vroegen ze doodleuk 50.000. -We houden het wel normaal he?-

De horror aan opdringerige verkopers die je staat op te wachten wanneer je de Borubudur uit wilt, is ook geen visitekaartje voor dit monument.

Maar voor de rest blijf ik graag komen in de gordel van smaragd. Het blijft een soort verliefdheid die echter na een viertal weken weer overgaat en dan verlang ik weer echt naar ons fantastische Nederland. Hoezeer de Nederlander ook zijkt over alles dat er niet is.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Zouden de tradities behouden zijn, wanneer zij dezelfde instelling zouden hebben als wij?
Van die tradities (cultuur) is in zuid-Bali bitter weinig van te merken, met name Kuta heeft echt helemaal niets meer van doen met het echte Bali of IndonesiŽ.
Ik ben er vast van overtuigd dat de oudere Balinezen niet echt gelukkig zijn met hetgeen zich allemaal afspeelt in Kuta maar ondertussen zullen zij er zich wel bij hebben neergelegd .
Hetgeen ik schrijf bij dit topic heeft voornamelijk betrekking op zuid-Bali in andere delen van Bali is het allemaal nog veel gemoedelijker en ontmoet je nog de echte Balinees.
Van kennissen verneem ik dat het in Ubud opvallend drukker is als in het verleden, dus toch ook positieve berichten.
Persoonlijk vind ik het reuze jammer dat het met het toerisme zo slecht gaat, het blijft voor mij een schitterend mooi eiland.
Het toerisme is niet alleen belangrijk voor de Balinees maar ook voor de vele immigranten uit andere provincies, die immigranten zijn als eerste de dupe.
Jan

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

dan is er nog steeds probleem van die bedriegelijke moneychangers

Naar aanleiding van deze reactie heb ik vandaag eens opgelet wat voor koersen er in Kuta worden aangeboden t.o.v. de US$.
De hoogste koers was 9.200, dat kan natuurlijk nooit met een dagkoers bij BCA van 8.690 voor bankbiljetten.
Je kan op je vingers natellen dat daar iets niet helemaal klopt, die moneychangers zijn er echt niet om kadootjes uit te delen, soms durven ze ook nog te schrijven NO Commision!
Ik pin normaal met mijn europas en let daar niet zo op.
Jan

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

ja zo kun je er direct de oneerlijke moneychangers uithalen, ze bieden wisselkoersen die gewoon niet mogelijk zijn, en op hun bord staat 'authorized money changer' en 'no commission' ('authorized' door welke instantie eigenlijk? en oefent die instantie geen controle uit?)
de argeloze toerist wordt maar weer eens schaamteloos gerold

Albert H
Gebruiker
User icon of Albert H
spacer line

Er zijn al pinautomaten waar je 2,5 miljoen ineens op kunt nemen.
Pinautomaten staan in Kuta op nagenoeg elke paar honderd meter.
Dat geouwehoer met moneychangers is voor mij al jaren verleden tijd.

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Dat geouwehoer met moneychangers is voor mij al jaren verleden tijd.

Tja Albert H,

Voor vele verleden tijd....maar er zijn ook mensen die voor de eerste keer die richting ingaan (zie topic titel ) nie ouwe.....n Emoticon: Wink

Live life to the max.......

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 11-05-2006 17:12 Martin-Solo. wrote:

...

Tja Albert H,

Voor vele verleden tijd....maar er zijn ook mensen die voor de eerste keer die richting ingaan (zie topic titel ) nie ouwe.....n Emoticon: Wink

Inderdaad Martin, welke plattelandslul neemt er nu nog travellers cheques of euro's/dollars mee naar Indonesie als daar op (letterlijk) iedere straathoek een geldautomaat staat waar je voor een veel betere koers rupies kan pinnen van je Nederlandse bankrekening? Dan ben je wat mij betreft net zo dom als wanneer je in Nederland je dompet laat rollen door een woestijnbewoner waar je 500 euro hebt zitten!

Gracias. Sama sama

chirpy
Gebruiker
spacer line

Alleen bij pinautomaten waar 100.000 rp biljetten uitrollen, kun je 2.5 miljoen rp pinnen. Bij de andere automaten die 50.000 biljetten leveren, is de limiet 1.250.000.
Toch lukt het gewoon bij de geldwisselaars om volgens de getoonde wisselkoersen geld te wisselen, ook al is de koers van hen hoger dan de officiele wisselkoers. Ik ben daar dus niet mee belazerd. Er is onderling wel een driftige concurentie. In de Monkey Forest Road in Ubud scheelt het tot 500 rp per 10.000 rp. Denk er wel aan dat veel geldwisselaars in afwachting van een hogere koers al geld wisselen voor een lagere koers .
Alleen op de luchthaven ben je verplicht geld te wisselen omdat er geen pinautomaat is en je moet vooraf de taxi betalen. De koers is daar dan ook erg ongunstig.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,700,031 pageviews Een website van indahnesia.com