Crisis benzine

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
45 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Op de TV is al enkele dagen te zien dat in veel gedeeltes van Indonesie problemen zijn met het krijgen van benzine.
De normale voorraad is voor minimaal 20 dagen en die is om een of andere reden nu nog voor amper een week en zoals het zich laat aanzien kan dit begin Juli voor veel problemen gaan zorgen.
Misschien dat wij als groep Nederlanders die hier wonen de situatie ter plekke even kunnen aangeven zodra er problemen zijn.
Mensen die van hun vakantie willen genieten kunnen dan misschien tijdig hun programma aanpassen.
Tuti & Jan

P.S. Dit topic is niet bedoeld om een discussie op gang te brengen over het hoe en waarom.

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Tuti & Jan yth.,

Bedankt voor deze 'achtergrondinfo' !!!
Dit is een opmerking zonder bijbedoeling(en); anders gaan anderen er wat bij
verzinnen.

Dengan hormat ... Anis.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Valt dit niet gewoon onder het hoofdstuk paniek zaaien, zonder gergronde redenen? Op de TV is al enkele dagen te zien dat..... Emoticon: Yawn
Heb je zelf al huis moeten zitten omdat er geen benzine meer was ? Ik heb toevallig verleden week een dag van 0900 - 1700 WIB geen listrik gehad omdat de PLN zijn stookolierekening nog niet had betaald. Nou gezellig toch, dat zijn de charmes van Indonesia, wil je dat alles werkt gewoon thuisblijven.

Laat iedereen die vanuit NL naar Indonesia komt, voor geval van nood een fles met een litertje benzine meenemen, neem wel een plestik fles want eentje van glas is breekbaar.Doe een lap om de dop tegen het lekken. Pas op met roken & Prettige vakantie.

Gruces,
Molotov

sahabat
Gebruiker
spacer line

Jan&Tuti Yth,
Ik vind jou info echt goed ya ,veel tijd en werk doe je ya,maar if I may say ,mister Londoh zegt ook wel goed:Take Indonesia as it is.Als je goed kijkt naar jou,londoh,en mensen als ik ook,met zonder paspor,we zijn geen turis of mensen who go on and off to Indonesia.Ik bedoel onze leven is daar.Maar soms ya we denken anders.Logiesch toch.
Mensen die kijken op forum moeten blij zijn met jullie.
Volgende week ga we weer naar huis ya .Ik krijg hoofpijn van die letters
Baik baik ya
Sahabat

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Indonesia-expert Londoh,
Ik heb er geen moment over gedacht om paniek te zaaien, mijn doel was gewoon om mensen te waarschuwen voor een gegeven wat op TV te zien was.
Ik woon niet zo lang als Mijnheer Londoh in Indonesie maar lang genoeg om te kunnen beoordelen of nieuws belangrijk is of niet.

Een dag zonder elektrisch is geen nieuws, zelfs in het moderne Bali hebben we nu al 2 jaar lang maandelijks een dag geen elektrisch, dit zijn zaken die horen bij leven in Indonesie.
Toen ik op Samosir woonde was het wel vaker 3 of meer dagen geen elektrisch, iets waar toeristen wel voor gewaarschuwd mogen worden zodat ze een hotel kunnen nemen met een generator en erg goed uitkijken met waar ze gaan eten omdat ingevroren spullen die ontdooid zijn gewoon opnieuw ingevroren worden, daar kunnen onze magen nu eenmaal niet tegen.

Verder wil ik mijnheer Londoh vragen om zeker door te gaan met het geven van erg goede (achtergrond)informatie maar tevens wil ik hem heel vriendelijk vragen om schuttingtaal en allerlei leuk bedoelde afkortingen achterwege te laten.
Jan

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ayam sori Jan,

Ik ben geen Indonesia expert, slechts op bepaalde onderdelen zoals de koloniale geschiedenis weet ik meer dan de gemiddelde Indonesier cq Nederlander. Ik houd me in ieder geval niet bezig met toeristen en mensen die hier willen wonen, eigenlijk houd ik me hiero helemaal niet bezig met wat uit het westen komt, afgezonderd van een paar vrienden. In veel gevallen zijn de expats die hier zitten geen haar beter dan de kolonialen van voor WO II, ik hoor ze vaak schandalige dingen zeggen over de "Inlanders" en hun land. De informatie die ik vergaar is niet afkomstig van het zitten voor de TV, ik ben iemand die erop uit trekt en niet alleen naar de shopping mall een paar kilometer verderop, maar door Indonesia, dat ik inmiddels ken van Pulau Weh tot Pulau Yapen.

Als zonder listrik zitten niet erg is dan kan zonder benzine ook wel (Indonesia wekt echter een groot deel van zn listrik met stookolie op) Zover zal het echter niet komen in plaatsen zoals Jakarta en Bali, waar jij voor je TV zit, en andere dichtbevolkte plekken die cruciaal voor de economie zijn. Kortom je berichtje is niet belangrijk zoals je zelf al toegeeft. Je had misschien beter kunnen schrijven hoeveel energie de gemiddelde Indonesier dagelijks verspild, dat lijkt me een meer zinnige bijdrage tot de kennis van dit land en het karakter van zijn volk en raak je de kern van de problemen die dit land ondervindt.

Die opmerking over schuttingtaal etc. neem ik maar voor kennisgeving aan. Ik heb je leren kennen je als iemand die zich al gauw op ze pik Emoticon: Shut up! getrapt voelt en bij de minste kritiek al gaat liggen zeuren, dus verkies ik het hierbij te laten.

Gruces

Jantje
Gebruiker
spacer line

Hoi Londoh,

Ik lees je posts met plezier.
Maar Jan heeft gelijk. Je moet die schuttingtaal achterwege laten. Het stoort mij enorm. Kleine Jan wordt er zo opgewonden van dat ie een eigen leven gaat leiden en begint steeds koppies te geven. Dit verhoogt de prik(kel) en leidt tot spontane ejaculaties.
Btw, die nieuwe avitar is dat een bluebottel die om een gulpknoopje vliegt? Ha ha ha.. Emoticon:

Jantje

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Beste vrienden,
alle relevante info's die invloed kan geven is altijd welkom.Zelfs Sidia gaat nu geregeld neuzen in dit mooie site.
Hij kan veel nieuwe dingen leren , reisverhalen met echt goede info's lezen.
Hij heeft echt genoten van de diverse inzendingen o.a van die Surakartaanse Expat.Dievent is goed sech.Wil wel een keertje tukar pikiran(kletsen)
Ayem sorry ,het is niet beledigend bedoeld(mohon maaf) , want voor de gewone indonesier (wongcilik) is een bule een Expat met een dikke dompet.
"wij" weten natuurlijk dat het niet zo is.Ze wonen allemaal in paleizen met zwembad en veel jongos en baboes en kebon .Probeer ze maar duidelijk te maken dat het niet altijd zo is.(maklum stereotype van een bule)
Daarom is zo'n site als Indahnesia belangrijk , ben van overtuigd dat het kleine bijdrage kan leveren aan het elkaar beter leren kennen en respecteren.

Jantje ,
woont je in Sampolongse stad ?, ben in 1995 geweest, ik heb oude vrienden die vroeger in Candi wonen.Ben benieuwd hoe Semarang nu er uit ziet , ga binnenkort vrienden opzoeken.

si Dia y.m.h.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Londoh,
Voor mij ben je wel degelijk een Indonesia-expert en ik geniet persoonlijk erg vaak van je verhalen.
Soms is het taalgebruik echter wat te veel van het goede wat afbraak doet aan het goede en leuk gebrachte verslag, dit is mijn mening.
Dat wij over bepaalde zaken gewoon flink van menig verschillen maakt de discussies vaak waardevol voor een buitenstaander, als we elkaar maar niet persoonlijk aan gaan vallen.
Jan

sahabat
Gebruiker
spacer line

Beste Jan&Tuti,
Misschien lijkt wel of ik met iedereen in dese forum gelijk geef,maar is niet zo
Ik vind jou info veel praktieser voor mensen met plans voor Indonesia en altijd netjes.Londoh heeft andere verdienst.Hij is intreseert in sejarah.Now and in the past.Jij ook maar meer neutral.Londoh vindt leuk uitlokken,branie taal en wat ikzelf nooit doe van mijn bangsa is personal mening geven zogenaamd omdat vrijheid is van speech in forum.Londohman verdiept echt ya en reist ook veel.Dat is Ok.
Jullie sites zijn ,eerlek ya echt van goede informasi.De taal van Jan is more pleasant to read maar we komen allemaal uit verschillend nesten
sahabat

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Now Sahabat,

Je verdient een pluim......in de goede zin danwel ! we komen allemaal uit een ander nestje ! ook soortgenoten ( zelfde landen ) we zijn allemaal van hetzelfde soort ! met ieder zijn gedachten over dingen en geloof !.
Enja we leven met zijn allen op die Bola !! Emoticon: Wink

Salam,

M-Solo.

Live life to the max.......

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik ga toch nog een keer het benzineprobleem aanhalen, net waren er op de TV beelden te zien dat er in Jakarta al tankstations neen moeten verkopen aan de klanten.
Op Sulawesi is al de hele week geen benzine meer te krijgen en het schiereiland Maduro al enkele dagen geen benzine en ook geen solar (diesel)
In Bali zien we nog geen problemen.
President Susilo Bambang Yudhoyono heeft in een interview de garantie gegeven dat de schaarste geen reden is voor een nieuwe prijsverhoging.

Voor mij is het de eerste keer dat ik dit meemaak tijdens mijn verblijf in Indonesie, misschien dat de forumleden die hier langer als 5 jaar wonen andere ervaringen hebben en dat de schaarste geen reden is tot het aanpassen van reisplannen binnen Indonesie.
Groetjes,
Ibu Tuti & Kleine Jan

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Hi Yance,

Blij dat ik geen TV kijk, slecht voor je hart. Ik heb wel eens schaarste meegemaakt in mei-juni 1998, maar kan me niet herinneren dat ik daardoor thuis moest blijven. Ik zal je eens wat anders vertellen, in tijd van schaarste is er altijd volop, de mensen gaan hamsteren en hopen zo een snelle winst te maken. Ik ontdekte in 1998 dat een vriend een paar 100 liter benzine in mijn garage had opgeslagen, ik rook het boven mijn kretekje uit. Dat was voor zn motortje, maar ook om te verkopen.

In ieder geval heeft e.e.a de volle aandacht van de president, de problemen schijnen bij Pertamina te liggen (financieen), ongeorganiseerde rotzooi. De President SBY was verleden week bij en benzine overslagstation om de situatie in ogenschouw te nemen. Dat doet ie heel goed die onverwachte bliksembezoeken. Trof hij daar twee militairen aan, in uniform, op de vraag wat ze daar deden, antwoordden ze dat ze vrij waren, toen gevraagd werd waarom ze dan hun uniform droegen, was het antwoord een mond vol tanden, dus die werden even apart genomen. Dit werd allemaal door een hulp van SBY gedaan, echt een verademing die presiden hiero.

Ik denk dat ik niet de juiste man ben om dit soort problemen eens even "lekker" te brengen. Ik sta bekend als een vreselijk optimist, dus moet er wel meer gebeuren dan een bericht op TV om mij aan het schrikken te brengen, bijv. dat de taksi stopt en ik wordt verzocht om te douwen, ja dan meld ik me wel even hiero, maar ik denk eerder dat ik gewoon ga lopen, of op een ander vervoermiddel overstap. Emoticon: Bye bye

Gruces

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Ik kon gisteren mijn brommer in Yogya ook nog volgooien. De rijen waren niet langer dan ik gewend ben. Voorlopig is dat mijn laatste peiling uit Yogya trouwens, want ik zit weer in Nederland, maar dat terzijde.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Voor ons is die schaarste geen probleem, als we ook een maandje later naar Java gaan dan gepland, wij hebben de tijd.

Voor mensen die maar een maandje vakantie hebben zou ik het zeer sneu vinden als ze bijvoorbeeld Sulawesi op de planning hadden staan en dat er op de luchthaven geen verder vervoer is als jalan kaki (lopen).
Voor die mensen kunnen wij even laten weten als er iets bijzonders aan de hand is, valt het achteraf mee is er nog niets aan de hand.
Dat hamsteren gebeurt hier in Bali overigens ook al.

Die plotseling onaangekondigde bezoeken van Susilo Bambang Yudhoyono vind ik persoonlijk grote klasse en hij bewijst zo niet een spreker te zijn maar iemand die iets overwogen doet.
Die verassingsaanvallen vinden sommige instanties natuurlijk niet leuk maar moet de bevolking toch wel een klein beetje meer vertrouwen gaan geven.
Ibu Tuti & Kleine Jan

RichardFvV
Gebruiker
User icon of RichardFvV
spacer line

Hi Jeroen,

Dat heb je snel gedaan met de brommer van Indonesie naar Nederland, kon je het redden op een tank....

R.

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 03-07-2005 14:29 RichardFvV wrote:
Hi Jeroen,

Dat heb je snel gedaan met de brommer van Indonesie naar Nederland, kon je het redden op een tank....

R.

Zou wel willen, is goedkoper dan een ticket, maar ik moest in India nog bijtanken.

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Hallo Jeroen,

Heerlijk dat je weer thuis bent. Ik hoop, dat je het naar je zin hebt gehad.
Ik wacht met spanning op je mailtje privť.
Umberto

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

On 03-07-2005 14:55 Jeroen wrote:
[...]

Zou wel willen, is goedkoper dan een ticket, maar ik moest in India nog bijtanken.

Hoe lang zou je er over doen naar nl Emoticon: Confused misschien ook ff een extra blokje meenemen Emoticon: Yeah right!

Live life to the max.......

Hitami
Gebruiker
spacer line

In sommige plaatsen bijv Balikpapan is de benzine tot 1,30 euro. Veel plaatsen moeten uren wachten om een benzine te krijgen. Prijzen voor dagelijks behoefte zoals groenten en kip (kost 1,30 euro, daarvoor 1,- euro) zijn flink toegenomen.......grote hoeveelheden benzine is ook verdwenen....

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

In Bali hebben we geen aparte dingen gezien, de eerste dagen werd er massaal met jerrycans gesleept, nu is dat weer over, de rijen aan de tankstations zijn niet langer als normaal.
Het is goed mogelijk dat er extra benzine word aangevoerd i.v.m. het toerisme, de toeristen brengen toch buitenlandse valuta binnen.
Tuti & Jan

Jantje
Gebruiker
spacer line

Ik hoorde zojuist dat men vanplan is om de benzine weer te subsidiŽren.... Emoticon: Confused

TERDAD
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal,
Aduuuuuh,gugup jullie!!!!!!!
Ben op het moment even in de daerah van Bung-Lon!
Inderdaad,het is ongelooflijk - BUKAN-MAIN!!!!!!!!
Semua orang zien meteen GELD - Je lah je kriput!
Ik heb veel kennissen die aan he hamsteren zijn!!
Gevaarlijk deze! Bisa jadi musibah! Opslaan van bensin - minyak tanah -
solar - in en rond het huis,is iets waar je bang van wordt!
Maar wat kan jou dat verdommen!!!!
Pak Terdad wil en zal zijn werk moeten doen,DUS,beli bensin GELAP saja!!
De vantasi en iprovisasi orang indonesia HEBAD sekali!
Sudah terjadi,mijn L300 begon te roken als een gek,(ik ben toch een beetje juara mobil)dus ik ga controleren en kwam er achter dat de bensin di campur
minyak tanah(petrolium) - jadi mijn L300 jadi KRETA API!!??
Di tipu aku!! Maar ik kan er mee lachen! Niet ook proberen ya!! Ik heb om de aantal km.een probleem......De bougies slaan vet en de engine begint te
stststsottttereeeen!!!! Zeke als de motor koud is!! Jangan Ya!!
salam van,
Si Terdad yang sudah pusing!

INDONESIA ABADI - TETAP MERDEKA

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 09-07-2005 11:50 Jantje wrote:
Ik hoorde zojuist dat men vanplan is om de benzine weer te subsidiŽren.... Emoticon: Confused

Volgens mij zou dat de situatie alleen nog erger maken, want dan is er nog minder geld om brandstof in te kopen in het buitenland.

Jantje
Gebruiker
spacer line

Indonesia looks set to increase fuel subsidies budget to meet domestic demand
By Channel NewsAsia's Indonesia Bureau Chief Sujadi Siswo

JAKARTA : The acute fuel shortage in Indonesia is forcing the government to reverse its decision on cutting fuel quotas.

Instead, Jakarta looks set to increase the budget for fuel subsidies by at least 30 percent so that it can import enough oil to meet domestic demand.

Indonesians have also been asked to cut back their fuel consumption as global oil prices sky rocket.

Long queues at petrol stations are a common sight across Indonesia these days after state-owned oil company - Pertamina - started conserving the country's low fuel reserves.

With petrol in short supply, prices were going at five times the normal rate in the black market.

Hariyono, a motorist, said, "The shortage has inconvenienced vehicle owners in Jakarta because public transport is not reliable. They have to use private vehicles."

Bajaj Driver Udin added, "Sometimes I get the fuel, sometimes I don't. If the supply runs out, I just have to wait till tomorrow morning to fill up."

Meanwhile, motorcyclist Andi commented, "There are so many oil fields in Indonesia. How can it run out ? It doesn't make sense."

As concerns intensified, President Susilo Bambang Yudhoyono was quick to reassure the public that fuel supply will be reinstated.

He is also set to increase government spending on fuel subsidies for this year to more than US$11 billion.

Just a few months back, President Yudhoyono reduced fuel subsidy spending and increased domestic prices by 29 percent due to the rise in global oil prices.

And although prices have continued to increase, analysts say the Indonesian leader is unlikely to consider another fuel hike - an unpopular decision that can lead to a political fallout.

Experts add that the increase in fuel subsidy spending will in no time put a strain on the state coffers.

Some Indonesian lawmakers have suggested that the government restructure its policy on giving subsidies.

Alvin Lee, Indonesian Member of Parliament, said, "The subsidy will be better spent if we are subsidising people directly and not product prices. With the current situation, even foreigners, even diplomats who come to the petrol station - they are enjoying our subsidies."

Until a new approach of distributing state subsidies is agreed upon, the government is appealing to the public to reduce fuel consumption.

But even if the call is heeded, the effect will most likely be nullified by the exponential growth of the vehicle population in Indonesia. - CNA/ms

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

86,509,446 pageviews Een website van indahnesia.com