Ik vraag me in alle eerlijkheid af of het werkelijk zo is dat heel Indonesië zo corrupt is als op Bali.
Ik kan er niet uit eigen ervaring over mee praten, ben er één keer geweest die ellende is me toen bespaard gebleven, maar ik had wel gelijk mijn zakken vol van Bali, maar dat is meer persoonlijk.
Ik hoor heel veel verhalen, ik weet ook dat de boel hier door en door verrot is, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat op enkele incidenten na ik weinig last heb hier in dat dooie bergstadje.
Bleekgezicht, tja effe trachten er een slaatje uit te slaan, ach kan het me nog een beetje voorstellen ook, je stapt er in of niet.
Maar voor de rest zijn al die perikelen die ik lees over Bali mij hier vreemd.
Kan je terug komen op de vraag of toeristen de boel corrupt maken.
Laten we het zo stellen dat het rippen van toeristen een hobby (noodzaak?) in alle derde wereldlanden is, daarin is Indonesië geen uitzondering.
Waar zitten de toeristen????? Ya ya ya dus niet in Soekeleboemie, maar Yogya, Bandung, Jakarta en Bali enz. enz.
Laten we het zo stellen "gelegenheid maakt de dief"
Tja en zolang je geen status hebt als Indonesiëganger zonder op dat Godeneiland te zijn geweest, zullen er corrupte rippers zijn op dat Godeneiland.
Vandaar dat ik Soekeleboemie beslist nooit zal aanraden, saai k.tstadje, Selabintana niks aan, pondok Halimun k.t met dt,
Misschien kan ik dan de laatste jaartjes van mijn leven hier in vrede leven met de kleine rippetjes die het grote geld van Bali nog niet zijn gewend