Ervaringen zoeken van een baan

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
esgerrits
Gebruiker
spacer line

Hey Joey,

wat voor stage zoek je precies en voor wanneer? Ik heb me namelijk afgelopen maand suf gezocht op internet naar bedrijven en gewoon rondgemaild?

Ik moet zeggen dat 90% van de bedrijven niet eens reageert op de mailtjes, maar ik weet niet waar dat aan ligt.. misschien omdat je in hun junkmail komt ofzo, ik weet het niet?

Ik heb wel gemerkt, dat als je een bedrijf echt leuk vind, dat je dan het beste gewoon ff kunt bellen! Daar reageren ze aardig positief op.

Groetjes, Susana

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 06-06-2005 12:04 esgerrits wrote:
...Ik heb wel gemerkt, dat als je een bedrijf echt leuk vind, dat je dan het beste gewoon ff kunt bellen! Daar reageren ze aardig positief op...

Bellen en mailen... allemaal leuk en aardig... maar je moet er gewoon heengaan... vanuit hier kun je toch bijna niets regelen... of je moet bij een westers bedrijf terecht komen of een bedrijf met westerse instelling... zo heb ik zelf ook destijds de knoop doorgehakt... gewoon erheen gaan... en daar zie je wel weer verder!!!

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

esgerrits
Gebruiker
spacer line

On 06-06-2005 20:16 Richy wrote:
[...]

Bellen en mailen... allemaal leuk en aardig... maar je moet er gewoon heengaan... vanuit hier kun je toch bijna niets regelen... of je moet bij een westers bedrijf terecht komen of een bedrijf met westerse instelling... zo heb ik zelf ook destijds de knoop doorgehakt... gewoon erheen gaan... en daar zie je wel weer verder!!!

Kijk misschien dat het voor jou niet werkt, maar als je geen andere keus hebt dan zit er toch niks anders op? In plaats van dit uit te sluiten kan je het best in je achterhoofd houden... ja tog? Als je echt iets wilt, dan ga je voor alle opties en ja erheen kan gaan, maar als je in NL zit en je bent student (want het ging hier om Joey) je hebt het geld er niet voor om er 'zomaar heen te gaan' om te zoeken... wat moet je dan?

Trouwens, ik heb nou wel gebeld en gemaild, heb binnen 7 dagen antwoord gekregen, ik ben aangenomen en vertrek als het visum eindelijk voor mekaar is 25 augustus voor 5 maanden stage dus het kan wel Emoticon: Yes! Gewoon hoop blijven houden! Ondanks dat 90% van die mailtjes niet eens beantwoord worden! Als je geen hoop kent, kom je nergens!

Horst
Gebruiker
User icon of Horst
spacer line

Omdat ik ook nog zo naief ben te denken dat ik in Indonesie misschien wel een baan kan vinden: Wilt u zo vrij zijn wat bedrijven te noemen die actief zijn in Indonesie?

Ik denk namelijk dat de kansen daar het grootst zijn. Ik heb Carrefour, ABN-AMRO al voorbij zien komen. Ik heb zelf Wavin en Daalderop gezien. Zijn er andere bedrijven die Westers zijn of sterk op Europa georienteerd? Mijn meerwaarde ligt voor niet westerse bedrijven immers in mijn kennis van (de talen) van Europa.

Agung
Gebruiker
User icon of Agung
spacer line

Het mag toch als bekend verondersteld worden dat Indonesia niet zo dol is op buitenlandse werknemers. Alleen als men er echt 120% van overtuigd is dat de job niet door een Indonesier kan worden gedaan en er door het buitenlands bedrijf flink in de buidel is getast voor een tijdelijke verblijfs- en werkvergunning dan zijn er mogelijkheden.

Als je iets wilt dan zul ze dus flink moeten zoeken en geluk moeten hebben. Emoticon: Yeah right!

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 22-12-2005 13:26 Agung wrote:

Als je iets wilt dan zul ze dus flink moeten zoeken en geluk moeten hebben. Emoticon: Yeah right!

Klopt
1. Naast veel zoeken en geluk moet je ook

2. Gaan netwerken (bv : in indahnesia).
Welke djie em die ook toevallig een user is kan en wil jou gaan helpen , adresje , naampje etc.
3. Moet ook dat je aanwezigheid een meerwaarde kan geven aan het bedrijf .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Zo naief allemaal Emoticon: Wink Emoticon: I love it

Begin de details te vergeten

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 22-12-2005 13:26 Agung wrote:
Alleen als men er echt 120% van overtuigd is dat de job niet door een Indonesier kan worden gedaan en er door het buitenlands bedrijf flink in de buidel is getast voor een tijdelijke verblijfs- en werkvergunning dan zijn er mogelijkheden.

Zo gaat het in Nederland ook, en dat is maar goed ook. Eigen volk eerst natuurlijk, wij hebben van het verleden geleerd dat het helemaal niet zo slim is om buitenlanders naar ons land toe te halen om werk te verrichten dat wij Belanda's niet kunnen/willen doen: dan zit je 30 jaar later met een aftakelende samenleving met burqa's, zelfmoordaanslagen en asociaal gedrag zoals in NL nu. Ik ben ervan overtuigd dat er in Indonesie voldoende getalenteerde jongeren/studenten rondlopen waar de Indonesische bedrijven voldoende mee uit de voeten kunnen.

Stel je voor dat over 30 jaar Indonesie verpest wordt door alle bule die er dan ondertussen wonen? En dat Indonesie afzakt naar het niveau van westerse normen en waarden?? Dat iedereen opeens bier drinkt, Indonesische vrouwen zich massaal voor het huwelijk laten nemen, en abortus toegestaan is...SCHANDALIG!!! Nee maak je niet ongerust, de Herders in Jakarta, met in de hoofdrol de reincarnatie van de Verlosser op Aarde, Yusril Ihza Mahendra, zal er persoonlijk voor zorgen dat dit niet gebeurt!! Emoticon: Yes!

Gracias. Sama sama

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

Heb je skills en vooral contacten, EN spreek je de taal dan kom je er wel Emoticon: Yes!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

On 22-12-2005 18:45 kiwimave wrote:

...

, Indonesische vrouwen zich massaal voor het huwelijk laten nemen,

Dit gebeurt geloof ik al in Jakarta hoor???

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Wanneer zijn de colleges op Trisakti Prof dan kom ik effe langs !!!!!!!!!! Emoticon: Devil

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Gunter als Kok wordt het best wel moeilijk ,of je moet een sterrenkok zijn, er zij zoveel goede koks momenteel die die voor een schijntje werken.
Jakarta Post afstruinen misschien een mogelijkheid,een kennis van mij heeft via world bank een open sollicitatie gedaan,en toch een positie gekregen notabene op Bali,met een vette salaris van hier tot Tokio.
Controle van het geld in Indonesie ,die ze van de world bank geleend hebben,zelfs de regering leiders worden uitvoerig gecontroleerd,waaraan de gelden besteed worden.
Ook kan je via Ines in Den Haag of kamer van Koop handel de bedrijven opvragen die in indonesie gevestigd zijn,of bedrijven aldaar die een handelsverkeer hebben met Nederland.
In de It sector en financiele markt zijn nog mogelijkheden

sophia
Gebruiker
spacer line

hallo londoh alles goed ik wilde wat vragen....mijn naam is sophia en ik ben van oorsprong indonesisch maar woont al jaren in nederland...ik heb ook al de nederlandse nationaliteit...mijn droom is om ooit in indonesie te kunnen werken....op dit moment studeer ik MER Management, Economie en Recht met als profiel Vrijetijdsmanagement ( Toerisme) ...ik ben volgend jaar afgestudeerd en heb dan de bachelor degree in MER ...en mijn vraag zijn er op dat gebied veel aanvraag in indonesie ....bedankt alvast

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Sophia Lon is geen lid meer en kan daardoor niet antwoorden. Tenzij je hem een persoonlijke e-mail stuurt.

Suc6.
p.s. hij kan jouw e-mail adress als niet lid niet lezen. En hij woont tegenwoordig weer in ons kikkerlandje.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-12-2005 19:04 maurits wrote:

...

Dit gebeurt geloof ik al in Jakarta hoor???

Nou, niet alleen in Jakarta. Overal in Indahnesia.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-12-2005 18:45 kiwimave wrote:

...

Stel je voor dat over 30 jaar Indonesie verpest wordt door alle bule die er dan ondertussen wonen? En dat Indonesie afzakt naar het niveau van westerse normen en waarden?? Dat iedereen opeens bier drinkt, Indonesische vrouwen zich massaal voor het huwelijk laten nemen, en abortus toegestaan is...SCHANDALIG!!! Nee maak je niet ongerust, de Herders in Jakarta, met in de hoofdrol de reincarnatie van de Verlosser op Aarde, Yusril Ihza Mahendra, zal er persoonlijk voor zorgen dat dit niet gebeurt!! Emoticon: Yes!

Zuipen doen ze al eeuwen. Wie heeft de arak uitgevonden?
Neuken voor het huwelijk doen ze ook al eeuwen. Wie heeft de sex uitgevonden?
Abortussen worden hier meer uitgevoerd dan in NL. Wie heeft het voor het zingen de kerk (moskee) uitgaan begrepen?
Tja, schandalig. Maar net wat je zegt, gelukkig heeft Indahnesia nog de hoeder des volks, Yusril Mahendra. Als er een scheinheilig is, dan is deze persoon dat wel. Waar haalt hij zijn rijkdom vandaan? Niet van dat schamele loontje van hem.
Heiligen en schijnheiligen; er is weinig verschil tussen, zeker in dit land.

darisini
Gebruiker
User icon of darisini
spacer line

Hoi Gunter,

Ik heb geprobeerd in 1999 werk te krijgen in RI. Ik ben naar het INA (Indonesian Netherlands Assosiation) geweest en een lijst met bedrijven opgevraagd. Toen een 20 tal brieven geschreven maar geen enkele uitnodiging gekregen. Ik was toen net afgestudeerd dus geen ervaring van betekenis. Momenteel heb ik dus al weer 7 jr ICT ervaring. Wij zijn van plan om over 4 jr te emigreren dus hopelijk tegen die tijd kan ik ergens een leuke baan krijgen. Ook heeft de vriend van mijn schoonmoeder goede contacten in het bedrijfsleven in een klein plaatsje in Kalamantan. Dus wie weet tegen die tijd.. wie weet trouwens hoe de markt is in RI voor ICT'ers??

darisini
Gebruiker
User icon of darisini
spacer line

On 22-12-2005 19:02 maurits wrote:
Heb je skills en vooral contacten, EN spreek je de taal dan kom je er wel Emoticon: Yes!

Precies! het is vooral een cultuur van ons kent ons.. dus geen kruiwagens geen werk.. Emoticon: Cry wij hebben wel het voordeel dat Indonesieers het prachtig vinden een bule in dienst te hebben.. vooral bij dorpjes waar niet zo veel bules komen. Dan kunnen ze met hun verse bule pronken natuurlijk.. Emoticon: Stupid

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-07-2006 11:04 darisini wrote:
Wij zijn van plan om over 4 jr te emigreren dus hopelijk tegen die tijd kan ik ergens een leuke baan krijgen. Ook heeft de vriend van mijn schoonmoeder goede contacten in het bedrijfsleven in een klein plaatsje in Kalamantan.

Please take in consideration dat Indonesia geen immigratieland is. Het staat niet open voor mensen die geen bijdrage aan het land leveren. In de ITC heeft Indonesia een groot overschot aan eigen kundige mensen.
Als je je hier vestigt, blijf je altijd op de wipstoel zitten want niemand heeft hier het recht op een ongelimiteerde verblijfsvergunning (uitzondering enkele "oud-gedienden" die hier al enkele decennia verblijven). Je kan dus nooit spreken van emigreren maar hooguit van tijdelijk verblijven. Al zovelen zijn voor het minst geringste het land uitgekieperd. En dit komt dikswijls plotseling en zonder reden (wel, de reden is meestal geld).
En die verhaaltjes van schoonouders die vrienden hebben met contacten...... Hou daar toch over op. Die geintjes hebben we al honderden malen gehoord en even zovele bule's willen weer voor de zoveelste honderste keer het wiel opnieuw uitvinden. Wat is het toch dat Indonesia zovele eigenwijze en stijfkoppige Nederlanders aantrekt die allemaal denken het weer beter te weten en niets willen leren van de ervaringen van duizenden voorgangers???? Onze Londoh is blijkbaar een roepende in de woestijn geweest want al zijn informatie en raad schijnt op dit forum in de wind te worden geslagen en een ieder weet het weer beter dan de ander. Feiten spreken en geen verwachtingen spreken.
Als je contacten wilt gebruiken, dan moet je die ZELF maken want anders komt er niets van terecht. Most of the bule's here are a bunch of loosers, uitsluitend veroorzaakt door eigenwijsheid.

darisini
Gebruiker
User icon of darisini
spacer line

On 20-07-2006 08:31 Yogya-Bali wrote:

...

Please take in consideration dat Indonesia geen immigratieland is. Het staat niet open voor mensen die geen bijdrage aan het land leveren. In de ITC heeft Indonesia een groot overschot aan eigen kundige mensen. Als je je hier vestigt, blijf je altijd op de wipstoel zitten want niemand heeft hier het recht op een ongelimiteerde verblijfsvergunning (uitzondering enkele "oud-gedienden" die hier al enkele decennia verblijven). Je kan dus nooit spreken van emigreren maar hooguit van tijdelijk verblijven. Al zovelen zijn voor het minst geringste het land uitgekieperd. En dit komt dikswijls plotseling en zonder reden (wel, de reden is meestal geld). En die verhaaltjes van schoonouders die vrienden hebben met contacten...... Hou daar toch over op. Die geintjes hebben we al honderden malen gehoord en even zovele bules willen weer voor de zoveelste honderste keer het wiel opnieuw uitvinden. Wat is het toch dat Indonesia zovele eigenwijze en stijfkoppige Nederlanders aantrekt die allemaal denken het weer beter te weten en niets willen leren van de ervaringen van duizenden voorgangers???? Onze Londoh is blijkbaar een roepende in de woestijn geweest want al zijn informatie en raad schijnt op dit forum in de wind te worden geslagen en een ieder weet het weer beter dan de ander. Feiten spreken en geen verwachtingen spreken. Als je contacten wilt gebruiken, dan moet je die ZELF maken want anders komt er niets van terecht. Most of the bules here are a bunch of loosers, uitsluitend veroorzaakt door eigenwijsheid.

Bedankt voor je wijze raad. Primair verwacht ik dat mijn vrouw voor de inkomsten zorgt. Zij heeft een goede opleiding in Indonesie gevolgd en doet momenteel een HBO opleiding P&A. Dus ik verwacht dat zij makkelijk een baan kan krijgen. Dat moet voor voldoende inkomsten zorgen voor ons gezin. Alles wat ik zelf bijsnabbel is dan meegenomen. Ik ben idd erg eigenwijs en dat heeft mij ver gebracht en momenteel wordt ik er zelfs voor betaald.
Ik weet uit eigen ervaring dat het niet makkelijk is om daar een baan te krijgen en een goede vriend van mij is al 8 jr bezig wat te genereren voor zichzelf in RI en dat wil nog niet bepaald lukken. Maar wie niet waagt die niet wint. Dus ik laat mij niet zo snel ontmoedigen.
En helemaal mee eens dat je zelf contacten moet maken en onderhouden. Ik ga in Aug. met een directeur spreken van een energie bedrijf in Kalimantan. Dat is de sleutel , goed Indonesisch spreken en zorgen dat je de juiste mensen kent. Dus niet ergens in een achterafje gaan wonen maar tussen de mensen.
Nog 3 jaar en dan is mijn vrouw klaar , dan nog voldoende geld sparen en dan weg uit NL en een nieuw leven in RI beginnen.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 24-07-2006 14:41 darisini wrote:

...

Zij heeft een goede opleiding in Indonesie gevolgd en doet momenteel een HBO opleiding P&A.

Dus ik verwacht dat zij makkelijk een baan kan krijgen.

Ik hoop dat het zal lukken.
Een buitenlandse diploma kan een extra zijn , maar vitamin R(relasi) en K (koneksi) is heel erg belangrijk.
Je moet vanaf nu al gaan netwerken. En de concurrentie is moordend.
27 jaar geleden (vorige eeuw dus) had ik De Sjosjale AKademie gedaan , richting PersoneelsWerk. De oude Sjosjale Akademies heten nu Hogescholen.
Had een goede baan kunnen krijgen bij een hollandse multionationaal.
Alles is geregeld , maar heb toch afgezien terwijl ik vloeibaar indonesisch spreek .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

Het leek me aardig om mijn verhaal en ervaringen ook hier op dit forum achter te laten.

Ik kwam voor het eerst in IndonesiŽ in 1995, tijdens een wereldreis. Aanvankelijk stond IndonesiŽ helemaal niet op het programma, maar in Bangkok kreeg ik plots een ingeving om er toch heen te gaan. Dus een enkeltje gekocht (toen kon dat nog) naar Denpasar, en over land via Java naar Sumatra gereisd, in Belawan met de boot overgestoken, met de trein door MaleisiŽ en door naar Thailand, en daar op mn oorspronkelijke ticket verder gereisd.

Ik wilde destijds eigenlijk maar 3-4 weken in IndonesiŽ blijven; het werden uiteindelijk 2 maanden. En blijkbaar heeft dit verblijf een diepe indruk op mij achtergelaten (al was het alleen al vanwege mn eerste officiŽle vriendinnetje in Surabaya Emoticon: Smile ), aangezien ik daarna nog vele malen terug ben geweest.

Het begon helemaal serieuze vormen aan te nemen nadat ik als vrijwilliger naar Aceh ben vertrokken na de gempa/tsunami in 2004.

Ik ontmoette daar een Ierse NGO, die me meteen een kontrakt als Logistiek Manager aanboden, mede omdat ik de taal inmiddels vloeiend sprak. Ik plaats van 6 weken vrijwilligers werk was ik plots een expat, met een fijn salaris en eigen huis, chauffeur, laptop, pulsa en meer van dat soort toys voor de boys.

Ik kwam terug in februari 2006, en ben nu van plan om als Logistics Consultant in Indonesia te gaan werken; voorlopig in de non-profit / ngo sektor; er is werk genoeg door de bevingen, tsunami's en door die overheidsfunctionarissen die tsunami-warnings niet doorbellen Emoticon: Smile .

Later wil ik de switch maken naar de profit / commerciŽle sektor en gaan werken in Jakarta voor buitelandse bedrijven die willen gaan starten in IndonesiŽ. (wish me luck!).

Want hier in Nederland heb ik het ook wel gezien. Met Verdonk gaan we de oorlog ook niet winnen. Respect voor de mensen om je heen is hier een zeldzaam fenomeen geworden. De agressie rijst de pan uit door een bepaalde noord-afrikaanse bevolkingsgroep. En als door de doorgeslagen tolerantie de pedofielen partij straks een stuk of 10 zetels heeft in de 2e kamer dan staat mijn bedje gespreid, in Indonesia wel te verstaan...

greetz,
ardianto

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

nldchmer
Gebruiker
spacer line

Gunter,

Deze mails zijn al van een tijdje terug, maar ik lees al deze berichten nu pas... Ben je nog op zoek naar een baan in Indonesie? Ik weet een vacature als chef-kok in een Italiaans restaurant in Yogyakarta.

Laat maar weten als je nog interesse hebt...

groeten,
Charlotte

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 24-07-2006 22:42 ardianto wrote:
Ik plaats van 6 weken vrijwilligers werk was ik plots een expat, met een fijn salaris en eigen huis, chauffeur, laptop, pulsa en meer van dat soort toys voor de boys.

En daar gaan dus onze zuurverdiende gedoneerde euro's naar toe? Emoticon: Shut up!

Gracias. Sama sama

ardianto
Gebruiker
User icon of ardianto
spacer line

On 16-01-2007 14:11 kiwimave wrote:

...

En daar gaan dus onze zuurverdiende gedoneerde euros naar toe? Emoticon: Shut up!

Ja, klopt. Indonesia heeft nu eenmaal niet de skills en capaciteit in huis om op een adequate wijze te responden op een natuurramp van dergelijk formaat. En daar zijn dan hulpverleningsorganisaties voor, die professionals inhuren. Die kunnen bij dergelijke calamiteiten binnen 48 uur ter plaatse zijn, waar ook ter wereld. Daar staat inderdaad een prijs tegenover. Maar er staat ook tegenover dat we Indonesiers een betaald contract aanbieden om te assisteren bij diverse hulpverleningsprogramma's. En ze bovendien voorzien van een fraaie "Letter of Recommendation" en goede referentie op hun CV, aan het eind van hun contract. En, voor een van de buitenwereld eerst zo afgesloten Aceh-er een eerste echte kennismaking met een westerling, waarvan hij dacht dat ze allemaal zo losbandig en goddeloos leefden, maar dit achteraf toch niet het geval bleek te zijn.

De zuur verdiende donaties gaan dus niet allťťn naar expats.

Helaas is er door de bureaucratie en corruptie ook een hoop geld verdwenen bij diverse locale overheidsinstanties. Achteraf bleek bv. dat er veel geld is betaald voor een certifikaat van legaal bouwhout, wat achteraf toch niet zo legaal (gekapt) bleek te zijn. Importeren dan maar vanuit Maleisie. Oke. Maar wel 2x zoveel importgelden moeten betalen. "Niks mee te maken dat je onze medemens komt helpen. Rupia's zijn en blijven rupia's."

Het Rode Kruis fungeert daar ook als bloedbank. Heb je plotseling bloed nodig na een ongeval of aardbeving?? Geen nood, het Rode Kruis staat voor je klaar. Voor Rp.300.000 krijg je meteen een liter. Geen geld? Da's pech, bloed weg.

Dus alles is voor geld te koop: bloed, "legaal" bouwhout, expats, noem maar op.

De ťťn zn dood is de ander zn brood is ťcht al een heel oud gezegde.

salam,
ardianto

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geÔntegreerd. Oke, noem er eentje dan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,766,535 pageviews Een website van indahnesia.com