Indonesië introduceert nieuw visa systeem

Subforum Het visumgebeuren 
77 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesiė gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geėxecuteerd in Indonesiė  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesiė gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er circuleert een filmpje dat vanaf oktober men voor Indonesiƫ een e-visa kan aanvragen. Er staat alleen niet bij hoe (althans niet in het filmpje).
https://www.facebook.com/Ditje(...)eos/1752881318193028

Voorzover ik weet konden buitenlanders die nog in Indonesiƫ waren of nog zijn vanaf juli jl. online een visum aanvragen. Het lijkt erop dat dit een soort proefperiode is geweest en dit nu ook geldt voor buitenlanders naar Indonesiƫ gaan. Het ontgaat mij waarom dit geimplementeerd wordt in de periode dat het voor de meeste buitenlanders onmogelijk is om naar Indonesie te komen. Promotie van zo'n filmpje wekt verwachtingen bij mensen.

Hieronder hoe je bij zoā€™n visumaanvraag kunt komen (Engelse versie zodat ie voor iedereen leesbaar is)

Homepage van immigratie Indonesia.
https://www.imigrasi.go.id/

Scroll naar beneden naar ā€œOnline Visa Approvalā€ en dan kom je hier terecht.
https://visa-online.imigrasi.go.id/login.xhtml

Er is vooraf niet ergens een melding dat je eerst een account moet aanmaken. Klik op Home linksonder en dan kom je op een pagina waarvan de info grotendeels in het Indonesisch is.
https://visa-online.imigrasi.go.id/

En pas dan is er mogelijkheid tot registratie en een verdere uitleg
https://visa-online.imigrasi.go.id/index.xhtml

Die uitleg is het belangrijkst.
Er zitten wat eigenaardigheden in. Zo worden per dag maximaal 600 visa uitgegeven. Ben jij nummer 601 of hoger dan moet je de volgende dag opnieuw inloggen. Op de huidige pagina staan er 500 (?) waarvan er nog 124 over zijn (en dan zitten we nog in coronatijd).ā€™
En wat helemaal bizar is:
You can use this application on weekdays at 08:00 WIB until 16:00 WIB.

Voor Nederland betekent dat dat je een visumaanvraag kunt doen van maandag tot en met vrijdag tussen 03:00/02:00 en 11:00/10:00 uur met de kans dat de quota al vol zit tegen de tijd dat je hier in Nederland op een beetje normale tijd het visum kan aanvragen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

papaya
Gebruiker
User icon of papaya
spacer line

Ik heb zelf ook een e-Visa gekregen 2 weken geleden via mijn Indonesische vrouw.

Je Indonesische partner moet eerst een account aanmaken. Daarna kan hij/zij een visum aanvraag doen voor een buitenlander.

Het ging zeer snel, ik denk dat alles slechts een week heeft geduurt. Het e-Visa wordt per email verstuurd in Engels en Indonesisch.

Ik vlieg begin december naar Jakarta. Een recente PCR test, een 'Health card' en een 'consent letter to do a self-quarantine' zijn wel vereist.

https://inahac.kemkes.go.id/webhac/domestik
https://www.imigrasi.go.id/cov(...)-departing-indonesia

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

jstar
Gebruiker
spacer line

Ja, dit is wel een kleine ramp voor al die visa agents. En Singapore en Kuala Lumpur gaan ook flink wat minder klanten zien.

songo
Gebruiker
spacer line

En hoe zit het dan als je als gewone toerist, zonder familiale relaties, een visum wil aanvragen?. Ik zag dat je bij e registratie weliswaar eigen naam e.d. kan opgeven maar bij de adresgegevens kan je alleen een adres in Indonesie opgeven!
Iemand al ervaring?

tujuan sama jalan yang lain aja

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Het begint al er mee, dat bij registratie als individu mijn geboortedatum niet wordt geaccepteerd (ook diverse andere data ingevuld, er verschijnt dan steeds de melding NaN-NaN-NaN), dus kan ik niet verder naar de volgende stap.

D'r Herjot hat de tsiet jemaat, va tsauwe hat Heƫ nuus gezaat.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 11-11-2020 09:16 schreef jupje:
Het begint al er mee, dat bij registratie als individu mijn geboortedatum niet wordt geaccepteerd (ook diverse andere data ingevuld, er verschijnt dan steeds de melding NaN-NaN-NaN), dus kan ik niet verder naar de volgende stap.

Hoe verrassend Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Misschien omdat quotum al is bereikt?
Misschien om op 00.01 uur Indo tijd weer te proberen? Of 07.00 uur oid?

Heldere ziende

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-11-2020 09:16 jupje wrote:
Kan het zijn dat de datumnotatie anders is?

Dus bijvoorbeeld geboortedatum op 20 oktober is bij ons 20/10/1975
en in sommige landen is het eerst de maand en dan de dag.
En in het voorbeeld dan 10/20/1975

Ik zeg maar wat hoor, maar misschien heb je dat al geprobeerd.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 11-11-2020 10:04 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Kan het zijn dat de datumnotatie anders is?

Dus bijvoorbeeld geboortedatum op 20 oktober is bij ons 20/10/1975
en in sommige landen is het eerst de maand en dan de dag.
En in het voorbeeld dan 10/20/1975

Ik zeg maar wat hoor, maar misschien heb je dat al geprobeerd.

Er verschijnt bij mij bij de betreffende rubriek een kalender waarop jaar, maand en dag kan worden aangeklikt, maar telkens na invullen die melding NaN-NaN-NaN (wat dat ook mag betekenen).
Overigens geeft de site van de ambassade in Den Haag nog steeds de "normale" mogelijkheid aan een SosBud visum voor 60 dagen voor ā‚¬ 50 on-line aan te vragen, met de optie plaatselijk tot 4 maal 30 dagen te verlengen, net zoals dat voorheen ook altijd kon.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik vraag me af of de ambassade dat nog doet, er staan wel meer dingen op die niet meer kloppen of niet actueel zijn. Ik zie wel dat je online een formulier kunt invullen maar wie weet wordt de aanvraag eerst naar immigratie in Jakarta gestuurd. Ik zie nl. bij de bedragen ook een telex fee bijstaan, tenzij dat is voor de overgangsperiode van de afgelopen maanden.

Ik heb niet zoveel vertrouwen in (de website van) de ambassade. Er staat ook nog steeds de mogelijkheid voor visumvrij stempel en VOA waarna je een pagina met een foutmelding krijgt.
De informatie is sowieso erg slecht, of het nu over visa gaat, het land al dan niet geopend is, de voorwaarden tijdens de coronacrisis. Er is overal verwarring.

Wat JS zegt over het quotum is ook nog een dingetje. Dan nog het gedoe dat het formulier alleen maar geupload kan worden tijdens Indonesische kantooruren (ā€¦).Vorige week was de website van immigratie niet eens bereikbaar. Op sommige websites van agenten staat dat het systeem nog in de testfase is (ik geloof het meteen)
Tel daarbij op dat er weer in kranten staat dat Bali op 1 december voor toerisme opengaat of weer opengaat voor internationaal vliegverkeer (afhankelijk van ieders interpretatie) en de verwarring is compleet.

Een ding is zeker, er is op het moment een behoorlijke willekeur of mensen al dan niet naar Indonesie kunnen/mogen.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 11-11-2020 13:00 schreef Anne Mieke:
Ik vraag me af of de ambassade dat nog doet, er staan wel meer dingen op die niet meer kloppen of niet actueel zijn. Ik zie wel dat je online een formulier kunt invullen maar wie weet wordt de aanvraag eerst naar immigratie in Jakarta gestuurd. Ik zie nl. bij de bedragen ook een telex fee bijstaan, tenzij dat is voor de overgangsperiode van de afgelopen maanden.

Ik heb niet zoveel vertrouwen in (de website van) de ambassade. Er staat ook nog steeds de mogelijkheid voor visumvrij stempel en VOA waarna je een pagina met een foutmelding krijgt.
De informatie is sowieso erg slecht, of het nu over visa gaat, het land al dan niet geopend is, de voorwaarden tijdens de coronacrisis. Er is overal verwarring.

Wat JS zegt over het quotum is ook nog een dingetje. Dan nog het gedoe dat het formulier alleen maar geupload kan worden tijdens Indonesische kantooruren (ā€¦).Vorige week was de website van immigratie niet eens bereikbaar. Op sommige websites van agenten staat dat het systeem nog in de testfase is (ik geloof het meteen)
Tel daarbij op dat er weer in kranten staat dat Bali op 1 december voor toerisme opengaat of weer opengaat voor internationaal vliegverkeer (afhankelijk van ieders interpretatie) en de verwarring is compleet.

Een ding is zeker, er is op het moment een behoorlijke willekeur of mensen al dan niet naar Indonesie kunnen/mogen.

Voor toeristische bezoeken is IndonesiĆ« sowieso voorlopig niet toegankelijk, nog afgezien of je er momenteel Ć¼berhaupt naar toe zou willen gaan.
Hoewel er op de site van de ambassade ook weer ergens vermeld staat dat bezoekersvisa voorlopig alleen nog voor Australiers (???) verstrekt worden.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

NaN = soort van "niet van toepassing" als ik het goed heb.
Hoedanook, je zegt dat je sowieso niet verder kan.

Ik zou zeggen:
Probeer het op verschillende Indonesische tijden
probeer eens je cache van je browser te legen!
probeer eens in andere browsers, zoals Opera of Firefox.
Zorg dat cookies automatisch worden geaccepteerd (in browser menu). OOK THIRD party cookies!

Heldere ziende

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 11-11-2020 14:29 schreef jakarta-snacks:
NaN = soort van "niet van toepassing" als ik het goed heb.
Hoedanook, je zegt dat je sowieso niet verder kan.

Ik zou zeggen:
Probeer het op verschillende Indonesische tijden
probeer eens je cache van je browser te legen!
probeer eens in andere browsers, zoals Opera of Firefox.
Zorg dat cookies automatisch worden geaccepteerd (in browser menu). OOK THIRD party cookies!

Vandaag heb ik nog eens geprobeerd mij te registreren voor zo'n e-visum.
De geboortedatum werd nu wel geaccepteerd, evenals de datum voor het verstrekken van het paspoort, maar bij de geldigheidsdatum daarvan verscheen telkens weer NaN-NaN-NaN.
Uiteindelijk na het invullen van een (foutieve) andere datum werd die wel geaccepteerd, dus kon ik eindelijk naar de volgende stap.
Daar wordt vervolgens gevraagd voor het uploaden van een kopie van je ID (OK), familiekaart (???) en geboorteakte (???).

jstar
Gebruiker
spacer line

Dat is voor de sponsor: KTP, KK en Birth Certificate.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 12-11-2020 11:46 schreef jstar:
Dat is voor de sponsor: KTP, KK en Birth Certificate.

Nou, nee dus.
Het gaat om registratie van mij zelf, om Ć¼berhaupt in aanmerking te komen voor aanvraag van een e-visum, van sponsor was op de site bij stap 2 nog geen enkele sprake.
Maar aangezien het momenteel weer na kantoortijd is, is de site dus niet bereikbaar.
Morgen dus maar weer eens bekijken,

jstar
Gebruiker
spacer line

Nou, ja dus.

Je maakt Ć©Ć©n grote denkfout; de sponsor moet het aanvragen.

Wordt duidelijk overal vermeld hoor. Van een ambassade website:

To obtain an IndonesianVisit Visa or Limited Stay Visa, foreigners require a Visa Approval from the Director General of Immigration of Indonesia. The application is submitted by a Sponsor/Guarantor(Indonesian citizen or corporate in Indonesia) of the foreigner through https://visa-online.imigrasi.go.id/.

En dan is dit (officieel) nodig:

Persyaratan Visa elektronik (e-Visa) dengan maksud Kunjungan Penjamin WNI (Suami,Istri & Kerabat)
Scan Warna KTP WNI
Scan Warna KK WNI
Scan Warna Akte Kelahiran WNI
Scan Warna Akte Perkawinan yang telah di legalisir oleh Kedutaan atau akte Perkawinan dari pemerintah Indoensia
Scan Warna Rekening Tabungan Penjamin / Sponsor
Scan Warna Paspor Orang Asing
Scan Warna Cover Paspor Orang Asing
Scan Warna Health Certificate Free COVID19
Surat Sponsor
Visa elektronik (e-Visa) OFFSHORE B211A & C317 SANGAT TERBATAS dan proses pengerjaan akan lebih lama dari biasa nya.
Visa elektronik (e-Visa) OFFSHORE B211 SANGAT TERBATAS dan proses pengerjaan akan lebih lama dari biasa nya.

In de praktijk wordt geboorteakte e.d. meestal weggelaten. Sponsor brief is belangrijk, bij fouten daarin wordt de applicatie afgewezen.

jstar
Gebruiker
spacer line

Ik heb nu trouwens om 11.30 uur lokale tijd even een test registratie gedaan. Werkt perfect.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Ik zag op die matrix voor de diverse visa voor Indonesiƫ, dat voor het B211A visum, dat ik tot nu toe steeds heb aangevraagd bij de ambassade in Den Haag, helemaal geen toestemming vereist is van de immigratie in Jakarta (maar dus wel voor de diverse andere visa), dus is blijkbaar zo'n e-visum aanvraag helemaal niet van toepassing.
Persetujuan Direktur Jenderal Imigrasi: Tidak
Wat wel volgens mij nieuw is, dat er staat dat behalve de vereisten zoals een sponsorbrief, retourticket en nog minimale geldigheid van 6 maanden voor het paspoort ook schijnbaar een overzicht van de spaarrekening overlegd dient te worden (???).
Persyaratan: permohonan+jaminan, Paspor min. berlaku 6 bulan, Tiket kembali, buku tabungan

jstar
Gebruiker
spacer line

On 13-11-2020 09:24 jupje wrote:
Ik zag op die matrix voor de diverse visa voor Indonesiƫ, dat voor het B211A visum, dat ik tot nu toe steeds heb aangevraagd bij de ambassade in Den Haag, helemaal geen toestemming vereist is van de immigratie in Jakarta (maar dus wel voor de diverse andere visa), dus is blijkbaar zo'n e-visum aanvraag helemaal niet van toepassing.
Persetujuan Direktur Jenderal Imigrasi: Tidak
Wat wel volgens mij nieuw is, dat er staat dat behalve de vereisten zoals een sponsorbrief, retourticket en nog minimale geldigheid van 6 maanden voor het paspoort ook schijnbaar een overzicht van de spaarrekening overlegd dient te worden (???).
Persyaratan: permohonan+jaminan, Paspor min. berlaku 6 bulan, Tiket kembali, buku tabungan

Bankrekening-bewijs diende altijd al overlegd te worden. Men moet immers kunnen aantonen dat men zich kan bedruipen of dat de sponsor de persoon financieel kan ondersteunen.

De e-Visa website dient wel degelijk ook voor B211A visa , eigenlijk zelfs voornamelijk.

In de overgangsperiode zou het goed mogelijk kunnen zijn dat je nog steeds via de Indonesische ambassade of consulaat in een ander land een Visit Visa kan aanvragen. Maar waarom zou je al die moeite doen en twee trips willen maken terwijl het nu zoveel gemakkelijker is?!

En het werkt echt wel goed hoor, alleen de betaling kan een probleem zijn voor sommigen. Maar dat is inherent aan het concept dat men een sponsor in Indonesiƫ dient te hebben die daar (bij BRI, BNI, whatever) de betaling kan/moet uitvoeren*.

Het grote voordeel voor Immigrasi is natuurlijk dat ze nu heel eenvoudig de 'verdachten van werk' kunnen opsporen. Ze zullen kunnen besparen op de consulaten. En men dwingt de toeristen die geen band met het land hebben meer en meer op VOA / visa free te komen.

* betalingswijzen: https://drive.google.com/drive(...)CCoZtqnl?usp=sharing

jstar
Gebruiker
spacer line

Als er problemen zijn met het systeem, is het bijna altijd hetzelfde; een e-mail adres waarop ie 'hikt' (het beste is Gmail), te groot formaat elektronische afbeeldingen bij de uploads en een onvolledige sponsor brief.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-11-2020 11:23 jstar wrote:
...Bankrekening-bewijs diende altijd al overlegd te worden. Men moet immers kunnen aantonen dat men zich kan bedruipen of dat de sponsor de persoon financieel kan ondersteunen....
Het is voor mij al een hele tijd geleden dat ik een B211 visum had (als dat toen al zo heette). In die tijd werd er geen bankrekeningbewijs oid gevraagd. De zin van het sponsorschap heb ik nooit goed begrepen (iig niet voor iemand uit een westers land)
Is het nu de bedoeling dat het bewijs van degene die op visum naar Indonesie komt of van de sponsor? En in het geval van het laatste welke logica zit daar achter?

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Ik heb ruim een jaar geleden (en nog 7 jaar achter elkaar daarvĆ³Ć³r), nog zo'n B211A visum aangevraagd bij de ambassade van Den Haag.
Naar een afschrift van de bank van ons werd niet gevraagd (ook voorheen nooit).
Op de sponsorbrief staat daarover ook niets vermeld.
Bij verlenging bij het plaatselijke immigratiekantoor wordt wel naar het inkomen van de sponsor gevraagd, maar omdat daar als beroep huisvrouw (mengurus rumah tangah) stond vermeld, hebben wij daar nooit iets ingevuld, en daar werd verder ook nooit meer naar gevraagd.
Een toeristenvisum voor 60 dagen, als dat via de ambassade wordt aangevraagd, is volgens mij ook een B211, ziet er ook precies identiek uit, alleen staat daar geen sponsor op vermeld (omdat dat daarvoor niet vereist is), maar dat visum is ook niet verlengbaar met 4 x 30 dagen

jstar
Gebruiker
spacer line

Zover ik weet -hang me er niet aan op- is het toeristenvisum afgeschaft. Het was toch al een poosje niet meer verkrijgbaar in Singapore en Kuala Lumpur. Dus men ging daar (al) naar het sponsor systeem.

Er zijn nu drie B211 visa, de A, B en C. Uit mijn hoofd, is de B voor 30 dagen geldig en de A voor 60 dagen.

De laatste keer dat ik een toeristenvisum heb aangevraagd omdat het praktischer was en we toen nog niet in RI woonden, bij de KBRI in Brussel, moest ik wel degelijk bankafschriften tonen. Natuurlijk was er geen sponsor dus logisch dat ik voldoende fondsen moest aantonen.

Normaal is dat de taak van de sponsor, die dus echt wel verantwoordelijk voor de bezoeker is. Als je hier met een zatte kop een winkelpui binnenrijdt mag je sponsor het komen uitleggen.

Toen we een paar jaar geleden een familielid sponsorden voor de SosBud (met daarna een verlenging op Bali) gingen we samen naar een consulaat omdat we toch toevallig in Europa waren. En er werd van mijn vrouw (de sponsor omdat ik met mijn KITAP plotseling niet meer mocht sponsoren) ook een bankafschrift gevraagd.

Als ik het zo zie, maar heb het nog niet uitgetest, zou een KITAS/P houder ook weer sponsor kunnen zijn (mijn vrouw zal blij zijn). Ik denk dit omdat bij registratie dit ook geaccepteerd wordt. (En ik heb sowieso KTP en NPWP.)

Misschien wel wat absurd die financiƫle eis ja, maar ze willen blijkbaar geen risico lopen dat iemand begint te bedelen of te stelen of dat de WNI in problemen komt en ze zelf geld moeten bijleggen. Zoals zo vaak -net als met de uitgifte van paspoorten, overzeese werkvergunningen, enz.- vindt de Indonesische overheid blijkbaar dat ze haar onderdanen moet beschermen. Over bedelen gesproken; er waren redelijk veel 'westerse' bedelaars de laatste tijd op Bali, veel uit oost Europa. Ze zingen misschien wel op straat maar je kan ze toch moeilijk artiesten noemen.

Over het bedrag dat op de rekening moet staan, is er ongelofelijk veel onduidelijkheid. Agenten hebben het over $10.000 maar persoonlijk zag ik dat ca. 30 juta rupiah gewoon geaccepteerd werd. Nu met het nieuwe systeem kan dat natuurlijk wel veranderd zijn.

jstar
Gebruiker
spacer line

Het is trouwens raar dat het woord sponsor weer opduikt en gebruikt wordt. Ze hadden dat niet zo lang geleden vervangen door guarantor . Dekt wel iets beter de lading.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Volgens de site van de Haagse ambassade is dat toeristenvisum voor 60 dagen nog gewoon verkrijg baar, voor het geval dat je om een of andere reden dat 30 dagen geldige VOA niet wil of kunt verlengen bij een plaatselijke immigratie.
Dat het momenteel waarschijnlijk niet verstrekt wordt vanwege de corona lock-down, en toeristen momenteel niet welkom zijn, is een ander verhaal.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 12-11-2020 15:31 schreef jstar:
Nou, ja dus.

Je maakt Ć©Ć©n grote denkfout; de sponsor moet het aanvragen.

Wordt duidelijk overal vermeld hoor. Van een ambassade website:

[quote verwijderd]

En dan is dit (officieel) nodig:

Persyaratan Visa elektronik (e-Visa) dengan maksud Kunjungan Penjamin WNI (Suami,Istri & Kerabat)
Scan Warna KTP WNI
Scan Warna KK WNI
Scan Warna Akte Kelahiran WNI
Scan Warna Akte Perkawinan yang telah di legalisir oleh Kedutaan atau akte Perkawinan dari pemerintah Indoensia
Scan Warna Rekening Tabungan Penjamin / Sponsor
Scan Warna Paspor Orang Asing
Scan Warna Cover Paspor Orang Asing
Scan Warna Health Certificate Free COVID19
Surat Sponsor
Visa elektronik (e-Visa) OFFSHORE B211A & C317 SANGAT TERBATAS dan proses pengerjaan akan lebih lama dari biasa nya.
Visa elektronik (e-Visa) OFFSHORE B211 SANGAT TERBATAS dan proses pengerjaan akan lebih lama dari biasa nya.

In de praktijk wordt geboorteakte e.d. meestal weggelaten. Sponsor brief is belangrijk, bij fouten daarin wordt de applicatie afgewezen.

Klik om het oorspronkelijke plaatje te bekijken

Ah, valt mee Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Heldere ziende

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

94,107,640 pageviews Een website van indahnesia.com