Hoe gaat nalatenschap overleden Nederlander in zijn werk?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag allemaal,

Ik wil jullie graag iets voorleggen waarvan een van jullie hoop ik verstand van heeft.

Een goede kennis van mij woonde sinds een aantal jaren met KITAP (op grond van pensioen) op Flores is deze week dood in haar woning aangetroffen. Haar chauffeur en vertrouwenspersoon heeft haar gevonden; ze is een natuurlijke dood gestorven. Inmiddels is ze begraven, haar huis is door de politie verzegeld. Probleem is op dit moment wel dat familie niet zomaar in een vliegtuig kan stappen. Daar wordt aan gewerkt.

De vraag die ik heb is: hoe gaat dit met de nalatenschap nu in zijn werk? Wat moet er gedaan worden en wie doet wat? Wie hier heeft expertise hiervan en kan een beetje de weg wijzen? Wat zijn de procedures, wat moet er geregeld worden, belasting etc.?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

songo
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke.

Dit is wat ik tegenkom op de site van Rijksoverheid. Vrij miniem maar misschien een eerste stap.

https://www.google.com/url?sa=(...)R0MsIL6z68721SLLPBfk

tujuan sama jalan yang lain aja

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik was er al bang voor: hier moet je voor gestudeerd hebben.... Emoticon: Confused

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

harlys
Gebruiker
spacer line

On 26-06-2020 14:48 Anne Mieke wrote:
Dag allemaal,

Ik wil jullie graag iets voorleggen waarvan een van jullie hoop ik verstand van heeft.

Een goede kennis van mij woonde sinds een aantal jaren met KITAP (op grond van pensioen) op Flores is deze week dood in haar woning aangetroffen. Haar chauffeur en vertrouwenspersoon heeft haar gevonden; ze is een natuurlijke dood gestorven. Inmiddels is ze begraven, haar huis is door de politie verzegeld. Probleem is op dit moment wel dat familie niet zomaar in een vliegtuig kan stappen. Daar wordt aan gewerkt.

De vraag die ik heb is: hoe gaat dit met de nalatenschap nu in zijn werk? Wat moet er gedaan worden en wie doet wat? Wie hier heeft expertise hiervan en kan een beetje de weg wijzen? Wat zijn de procedures, wat moet er geregeld worden, belasting etc.?

Men moet naar de lura van het dorp.

Ik hoop dat ze aankoop papieren van bezittingen heeft en hopen dat iedereen eerlijk blijft.

Heeft ze geen indo paspoort en geen indo fam kan de Lura alles opeisen.

Maar ik neem aan dat ze daar respect en vrienden heeft.

meer kan je niet doen wettelijk heeft ze niets ook al had ze een KITAP.

Haar huis is door de politie verzegeld.

Neem aan dat de LURA in overleg met Politie, RT / RW dit hebben gedaan

Heel veel sterkte aan de fam . Emoticon: Bye bye

Het zijn zwaarwegende woorden die verder strekken ... Wanneer macht haar geloofwaardigheid verliest

harlys
Gebruiker
spacer line

Er zijn geen kosten hooguit begravenis (1 juta is genoeg.)

Maar willen ze dat ze daar blijft?

Kun je overleggen met de Lura en betaal je daar een x tal juta voor.

Belastingen niks na mijn mening.

Was het een huurhuis heeft ze al betaalt ( men moet een jaar vooruit betalen ) Bijna overal.

Spullen kun je weg schenken direct onder de plaatselijke bevolking.

Het zijn zwaarwegende woorden die verder strekken ... Wanneer macht haar geloofwaardigheid verliest

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-06-2020 19:13 harlys wrote:

[quote removed]

Men moet naar de lura van het dorp.

Ik hoop dat ze aankoop papieren van bezittingen heeft en hopen dat iedereen eerlijk blijft.

Heeft ze geen indo paspoort en geen indo fam kan de Lura alles opeisen.

Maar ik neem aan dat ze daar respect en vrienden heeft.

meer kan je niet doen wettelijk heeft ze niets ook al had ze een KITAP.

Haar huis is door de politie verzegeld.

Neem aan dat de LURA in overleg met Politie, RT / RW dit hebben gedaan

Heel veel sterkte aan de fam . Emoticon: Bye bye
De lura kan alles opeisen ondanks dat alles op haar naam staat? En wat gebeurt er dan mee? Naar wie gaat het geld? En begrijp ik hieruit dat een eventueel testament geen enkele waarde heeft?

Dat van het verzegelen daar ben ik nog niet achter. Intussen heb ik wel begrepen dat op last van het ministerie van Buitenlandse Zaken er toegang tot de woning verleend moet worden om relevante papieren/spullen eruit te halen. Degene die haar gevonden heeft had ook legaal toegang tot het huis, dat is eind vorig jaar formeel geregeld.

Dankjewel, ik zal het aan de familie doorgeven.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-06-2020 19:22 harlys wrote:
Er zijn geen kosten hooguit begravenis (1 juta is genoeg.)
Maar willen ze dat ze daar blijft?
Kun je overleggen met de Lura en betaal je daar een x tal juta voor.
Belastingen niks na mijn mening.
Was het een huurhuis heeft ze al betaalt ( men moet een jaar vooruit betalen ) Bijna overal.
Spullen kun je weg schenken direct onder de plaatselijke bevolking.
De dame is intussen al begraven. Ik heb niet het idee dat het overbrengen naar Nederland een optie was gezien de coronatoestand. In een normale situatie had de familie een paar dagen na het overlijden al ter plaatse kunnen zijn maar dat gaat op dit moment niet
Kosten voor de begrafenis tot nu toe ongeveer 25 juta (daar schrok ik wel van) Ik weet niet of dat inclusief een bedrag is wat aan de lura moet worden betaald. Het is natuurlijk ook bizar omdat er op dit moment geen keuze is.
Het is dus een koophuis.

harlys
Gebruiker
spacer line

On 26-06-2020 19:50 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
De lura kan alles opeisen ondanks dat alles op haar naam staat? En wat gebeurt er dan mee? Naar wie gaat het geld? En begrijp ik hieruit dat een eventueel testament geen enkele waarde heeft?

Dat van het verzegelen daar ben ik nog niet achter. Intussen heb ik wel begrepen dat op last van het ministerie van Buitenlandse Zaken er toegang tot de woning verleend moet worden om relevante papieren/spullen eruit te halen. Degene die haar gevonden heeft had ook legaal toegang tot het huis, dat is eind vorig jaar formeel geregeld.

Ik neem aan dat de Lura een eerlijk man is en ook de huisgenoot dan zullen de spullen gewoon afgegeven.

Wat moet je met meubilair? Schenk het onder de mensen in de buurt?

Mocht het huis zijn gekocht en de vorige eigenaar heeft haar de papieren gegeven maar is er niet van naam veranderd.? Dan duurt eerlijk het langst.

Eisen kun je eigenlijk niet want een buitenlander mag geen bezittingen hebben. Emoticon: Angry

Ze mag wel een bankrek open misschien had ze er een?

Eventueel testament geen enkele waarde heeft? ( met haar indo fam? Ja dan mag dat wel !

Ik weet de situatie niet.

harlys
Gebruiker
spacer line

On 26-06-2020 19:56 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
De dame is intussen al begraven. Ik heb niet het idee dat het overbrengen naar Nederland een optie was gezien de coronatoestand. In een normale situatie had de familie een paar dagen na het overlijden al ter plaatse kunnen zijn maar dat gaat op dit moment niet
Kosten voor de begrafenis tot nu toe ongeveer 25 juta (daar schrok ik wel van) Ik weet niet of dat inclusief een bedrag is wat aan de lura moet worden betaald. Het is natuurlijk ook bizar omdat er op dit moment geen keuze is.
Het is dus een koophuis.

Ja dat is veel te hoog.

Let wel opbaren weg brengen en de grond kopen waar ze nu in ligt.

Had met 15 juta alles netjes geweest.

Maar is ze verzekerd? daar ? in Nederland?

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Wat naar allemaal, Annemiek!
Mijn eerste ingeving is om contact te zoeken met Cor (van der Kruk). Ik denk dat die wel met dit soort bijltjes heeft gehakt en je wellicht wat tips kan geven.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-06-2020 20:04 harlys wrote:

[quote removed]

Ja dat is veel te hoog.

Let wel opbaren weg brengen en de grond kopen waar ze nu in ligt.

Had met 15 juta alles netjes geweest.

Maar is ze verzekerd? daar ? in Nederland?
De laatste weet ik (nog) niet zeker. De persoon kennende wel. Grond is daar trouwens achterlijk duur (zeker naar verhouding). Maar goed, dat bedrag is nog tot daaraantoe.
Het gaat er vooral om wat de familie kun kan verwachten.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-06-2020 20:13 elsbeth wrote:
Wat naar allemaal, Annemiek!
Mijn eerste ingeving is om contact te zoeken met Cor (van der Kruk). Ik denk dat die wel met dit soort bijltjes heeft gehakt en je wellicht wat tips kan geven.
Ja, daar zit je niet op te wachten, en zeker in deze bizarre tijd niet.
Goed idee van Cor.
Dankjewel

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-06-2020 19:58 harlys wrote:
On 26-06-2020 19:50 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Ik neem aan dat de Lura een eerlijk man is en ook de huisgenoot dan zullen de spullen gewoon afgegeven.

Wat moet je met meubilair? Schenk het onder de mensen in de buurt?

Mocht het huis zijn gekocht en de vorige eigenaar heeft haar de papieren gegeven maar is er niet van naam veranderd.? Dan duurt eerlijk het langst.

Eisen kun je eigenlijk niet want een buitenlander mag geen bezittingen hebben. Emoticon: Angry

Ze mag wel een bankrek open misschien had ze er een?

Eventueel testament geen enkele waarde heeft? ( met haar indo fam? Ja dan mag dat wel !

Ik weet de situatie niet.
Het gaat hier om een huis dat ze heeft laten bouwen. Ze is Nederlandse, woonde alleen op Flores en heeft geen Indonesische familie. Er is geen huisgenoot. Haar familie woont in Nederland.
Ik schrijf nergens over meubilair. Het is niet aan mij wat daarmee gebeurt.

jstar
Gebruiker
spacer line

Cf. een juriste: Wat een onzin wordt er weer verkocht hierboven. Alles is goed vastgelegd in de wet, men gaat vanuit de overheid echt niet zomaar lopen met alle bezittingen en eigendommen. Natuurlijk weet je niet wat haar personeel doet in de tussentijd.

Het belangrijkste: Overlijdensakte. Is die er? Waarschijnlijk wel voor de begrafenis, aangevraagd door de chauffeur of de agent die haar ITAP sponsort? Zo niet, bij Burgerlijke Stand (CatSip) en formulieren F.2.30 en F.2.31 gebruiken met alle info zoals KK, gelegaliseerde KTP, KITAP, verklaring arts/ziekenhuis, verklaring kepala desa, paspoort, liefst geboorteakte, twee getuigenverklaringen, ... Voor een Indonesische staatsburger (WNI) is dit gratis, voor een buitenlander (WNA) echter niet.

Dan moeten alle erfgenamen (dit moeten bloedverwanten zijn) zich aanmelden bij de burgerlijke rechtbank (ervan uitgaand dat ze geen Moslima was, niet het religieuze gerecht) van het arrondissement. Ze moeten dit kunnen aantonen met geboorteaktes e.d. Deze personen worden dan erkend.

Natuurlijk volgen er dan nog stappen... de woning die gebouwd is, is dat Hak Pakai of HGB?
Er is geen erfbelasting in Indonesië. Maar bij een onroerend goed wordt er wel een her-registratie tax geheven.

Nog een aanvulling van Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.jstar: er is een redelijk duidelijke procedure om een wagen op een nieuwe eigenaar te plaatsen bij een overlijden, ik heb dit een aantal jaren geleden gedaan.
Mijn broer woonde in het buitenland en overleed in nog eens een ander land. Toen was de Europese erfrechtverordening van toepassing, maar dat gold alleen omdat alle landen in de EU lagen. Ze woonde buiten de EU en had geen testament? Dan is het wel duidelijk; Indonesisch recht.

jstar
Gebruiker
spacer line

Dat is eigenlijk best wel belangrijk in een geval als deze; de erfgenamen worden ongelofelijk in de kou gezet als niets gedocumenteerd is en als er dus geen duidelijkheid is. Vaak is het 'na mij de zondvloed'.

Hetzelfde was het geval voor het recente overlijden van mijn broer. Ik kwam vanuit Indonesië terug voor repatriëring van het lichaam en was de executeur voor zijn kinderen.

Niet te doen; geen informatie over de buitenlandse bankrekeningen, verzekeringen, inboedel, bezittingen zoals wagens (ik wist dat hij er meerdere had), enz. enz. En bijna onmogelijk iets te achterhalen, gelukkig had hij een werkgever die bepaalde informatie had.

Dus als je in het buitenland leeft, zorg ervoor dat de nabestaanden de informatie hebben. Een testament is ook een goed idee, als de familie je niets interesseert kies dan een goed doel of zo.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Jstar,
Dank voor de waardevolle info. Ook dit kan "ons" overkomen!
Toch weer even een eye opener om zaakjes GOED geregeld te hebben!

Die website www.rijksoverheid.nl/onderwerp(...)-het-buitenland-woon bevestigd dat het belangrijk is zaken pro-actief vastgelegd te hebben voor nabestaanden, indien van toepassing.

Heldere ziende

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-06-2020 03:54 jstar wrote:
Cf. een juriste: Wat een onzin wordt er weer verkocht hierboven. Alles is goed vastgelegd in de wet, men gaat vanuit de overheid echt niet zomaar lopen met alle bezittingen en eigendommen. Natuurlijk weet je niet wat haar personeel doet in de tussentijd.
Het belangrijkste: Overlijdensakte. Is die er? Waarschijnlijk wel voor de begrafenis, aangevraagd door de chauffeur of de agent die haar ITAP sponsort? Zo niet, bij Burgerlijke Stand (CatSip) en formulieren F.2.30 en F.2.31 gebruiken met alle info zoals KK, KTP, KITAP, verklaring arts/ziekenhuis, verklaring kepala desa, paspoort, liefst geboorteakte, ... Voor een Indonesische staatsburger (WNI) is dit gratis, voor een buitenlander (WNA) echter niet.
Nee, er is nog geen overlijdensakte en dat is iets wat volgens beide ministeries/ambassade nog maanden kan duren omdat het door 5 partijen gezamenlijk opgesteld moet worden blijkbaar. Voor de begrafenis en nu de aanvraag voor visum om uberhaupt in Indonesie te komen en mogelijk nog andere zaken blijkt een verklaring van het ziekenhuis voldoende te zijn.
Het huis is verzegeld, ik maak me niet zo’n zorgen om het personeel.
…Dan moeten alle erfgenamen (dit moeten bloedverwanten zijn) zich aanmelden bij de burgerlijke rechtbank (ervan uitgaand dat ze geen Moslima was, niet het religieuze gerecht) van het arrondissement. Ze moeten dit kunnen aantonen met geboorteaktes e.d. Deze personen worden dan erkend…..
Dat aanmelden moet persoonlijk? Staat daar een bepaalde/maximum tijd voor? Kan er met machtigingen gewerkt worden?
Sorry voor alle vragen, maar zoals ik al zei leven we nu in een bizarre tijd.

Natuurlijk volgen er dan nog stappen... de woning die gebouwd is, is dat Hak Pakai of HGB?...
Weet ik niet (zeker). Ik kan lokaal wel kennissen/vrienden benaderen die dat kunnen weten maar dat doe ik liever niet. Je moet ontzettend oppassen wat je aan wie vraagt of verteld (maar dat hoef ik hier niet uit te leggen). Het is jammer dat die papieren in dat huis liggen (en er bijvoorbeeld geen kopie in Nederland is)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-06-2020 08:35 jakarta-snacks wrote:
Jstar,
Dank voor de waardevolle info. Ook dit kan "ons" overkomen!
Toch weer even een eye opener om zaakjes GOED geregeld te hebben!

Die website www.rijksoverheid.nl/onderwerp(...)-het-buitenland-woon bevestigd dat het belangrijk is zaken pro-actief vastgelegd te hebben voor nabestaanden, indien van toepassing.
Schrijf alsjeblieft alles op wat van belang kan zijn. Daar ben ik heel erg blij mee.
Het gaat voor de familie er vooral om dat ze weten waar ze aan toe zijn, wat ze kunnen verwachten.

Hartelijk dank voorzover

jstar
Gebruiker
spacer line

Heb het bij de eega nagevraagd en kreeg deze info over de termijnen:
Het overlijden van een inwoner moet uiterlijk 30 dagen na de datum van overlijden via RT/RW/Lurah/Kecamatan (het 'gewone' traject) worden gemeld aan de lokale Disdukcapil.
Dan moet binnen 14 dagen de uitgifte volgen van de overlijdensakte door de dienst Bevolking en Burgerlijke Stand (Disdukcapil).

Ze weet niet of een machtiging mogelijk is, dat moet bij de betreffende Disdukcapil worden nagevraagd. En die onduidelijkheid is waarschijnlijk de reden dat de ambassades met de handen in het haar die enigszins absurde termijnen hanteren.

Ze toonde me de formulieren en de lijst wat er nodig is. Eerlijk gezegd allemaal heel rechttoe rechtaan.
https://disdukcapil.banjarbaru(...)MATIAN_KABUPATEN.pdf

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 27-06-2020 12:04 jstar wrote:
Heb het bij de eega nagevraagd en kreeg deze info over de termijnen:
Het overlijden van een inwoner moet uiterlijk 30 dagen na de datum van overlijden via RT/RW/Lurah/Kecamatan (het 'gewone' traject) worden gemeld aan de lokale Disdukcapil.
Dan moet binnen 14 dagen de uitgifte volgen van de overlijdensakte door de dienst Bevolking en Burgerlijke Stand (Disdukcapil).

Ze weet niet of een machtiging mogelijk is, dat moet bij de betreffende Disdukcapil worden nagevraagd. En die onduidelijkheid is waarschijnlijk de reden dat de ambassades met de handen in het haar die enigszins absurde termijnen hanteren.

Ze toonde me de formulieren en de lijst wat er nodig is. Eerlijk gezegd allemaal heel rechttoe rechtaan.
https://disdukcapil.banjarbaru(...)MATIAN_KABUPATEN.pdf

Niet de ambassades maar de ministeries zijn met elkaar in gesprek/aan het afstemmen. Op dit moment wordt dit door de situatie overruled blijkbaar. En, rechtsom of linksom daar zal de familie het toch mee moeten doen op het moment.

A.s. maandag zou met de overlijdensakte worden begonnen maar daar zijn documenten voor nodig die in huis liggen en dat huis is verzegeld. Politie krijgt opdracht om het toegankelijk te maken. Het lijkt erop dat hetgeen formeel via een notaris is geregeld, dat de chauffeur te allen tijde toegang heeft tot het huis, ook na overlijden nu ineens geen waarde meer heeft.

Maar, evengoed bedankt dat je deze stuurt. Hoe meer ik heb, hoe beter.

jstar
Gebruiker
spacer line

Geen probleem. Ja, er zullen wel veel uitzonderingen gemaakt worden momenteel. De termijnen zijn blijkbaar zo streng om identity theft (identiteitsfraude?) tegen te gaan.

Blijkbaar doet het ministerie (van buitenlandse zaken) meer dan voor ons indertijd. Mijn moeder kreeg wel de lokale politie aan de deur, men had via de Nederlandse ambassade en dus het MinBuz het overlijden doorgegeven, maar daar bleef het wel bij.

Iets heel anders; hier is de angst heel groot dat ze zullen overlijden aan COVID omdat ze dan niet op de familie begraafplaats -waar ze graven hebben gekocht- zullen geaccepteerd worden.

harlys
Gebruiker
spacer line

Dan moeten alle erfgenamen (dit moeten bloedverwanten zijn) zich aanmelden bij de burgerlijke rechtbank (ervan uitgaand dat ze geen Moslima was, niet het religieuze gerecht) van het arrondissement. Ze moeten dit kunnen aantonen met geboorteaktes e.d. Deze personen worden dan erkend.

Natuurlijk volgen er dan nog stappen... de woning die gebouwd is, is dat Hak Pakai of HGB?
Er is geen erfbelasting in Indonesië. Maar bij een onroerend goed wordt er wel een her-registratie tax geheven.

Zeg alleen maar als ze niks geregeld heeft

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 30-06-2020 14:28 harlys wrote:
....

Zeg alleen maar als ze niks geregeld heeft
Nou, dat had je er in eerste instantie niet bijgeschreven. Ik was best wel geschrokken van het verhaal van die lurah en zo.
Ik wil nog even terugkomen op die 1 juta voor begrafeniskosten. Dat was niet 1 maar 25 juta. Ik vond dat veel maar dat blijkt achteraf toch echt wel te kunnen. Er is ook een acara adat aan vooraf gegaan en daarnaast is Flores veel duurder dan Java met zo ongeveer alles.

Inmiddels heb ik met veel mensen, waaronder gespecialiseerde advokaten contact gehad en samen met de antwoorden die ik hier heb gehad is eea al wat duidelijker.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

AM,
Wat ik zoal hoor hier is dat begrafenis gewoon behoorlijk prijzig is.
Laat aub weten hoe het verder verloopt. Interessant en wie weet hebben anderen er ooit iets aan.

Heldere ziende

harlys
Gebruiker
spacer line

Nu rond Bogor en dan in de punjak kost het begraven van een buitenlander rond de 7 tot 10 juta.

Ik weet dat want ik wil graag in Indonesië begraven liggen, je koopt stukje grond op de begraafplaats.

Maar ik ligt dan naast de fam van mijn vrouw.
Schrok van de prijs van Anne Mieke.

Dus zonder fam ja je laten verzekeren

Maar ja lijk gewaad heeft geen zakken Emoticon: Bye bye

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

90,888,007 pageviews Een website van indahnesia.com