Het brandstofprobleem....

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
56 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

...iig op Flores, maar volgens mij op nog wel meer plekken in Indonesië.

Ik vraag mij af hoe dat in andere delen van Indonesië is.
Ik kan me de problemen op Bangka herinneren waar de benzine vooral in jerrycans gaat voor de (vermeende) tinwinning.
Op Flores is het bizar. Er zijn a. niet genoeg tankstations (ongeveer 30). Daarnaast zijn er nog een aantal Pertamini's maar met minimale capaciteit. De meeste problemen zijn in de westelijk helft. In Ruteng en Labuan Bajo is de weg rondom de tankstations bezaaid met flessen brandstof die voor (veel te) veel geld verkocht worden. In Labuan Bajo, inmiddels qua inwonertal de grootste stad zijn 2 (...) tankstations. Wachttijden lopen gemakkelijk op tot 30 minuten tot een half uur. Dat is dan nog de meest gunstige omstandigheid. Voorraad is regelmatig kosong waardoor mensen moeten wachten op de tankwagen die van een van de depots moet komen. Met een beetje "geluk" nog diezelfe middag maar kan ook de volgende ochtend zijn. Alternatief zijn de dure flessen langs de weg (waarvan inhoud dus ook niet duidelijk is).

Helemaal een drama is de met name gesubsidieerde solar (diesel) op dit moment (maar in feite al maandenlang). Daar heb ik zelf ook last van (Isuzu Panther). Eergisteren telde ik bij Ruteng meer dan 100 voertuigen waarvan de meeste vrachtwagens die tot een paar kilometer buiten het tankstation stonden geparkeerd. Op de hoofdweg wel te verstaan wat dus ook voor opstopping zorgt. Later die middag in Labuan Bajo telde ik ruim 120 voertuigen, gisteren ruim 80 en vanochtend ruim 40.
Op dit moment staan we 40 minuten in de rij met waarschijnlijk nog zo'n 10 minuten te gaan. Voor ons nog 1 vrachtwagen. Maar ook een stuk of 50 mensen met jerrycans....
Het is regelmatig "oorlog'" door de honderden jerrycans.

De situatie trekt een behoorlijke wissel op de economie die daarmee ook stagneert. Het regenseizoen is begonnen en de eerste longsors zorgen voor vertraging.

Gisteren las ik dat de gesubsieerde voorraad solar voor dit jaar op is. Voor niet ingewijden. 1 liter gesubsidieerde Rp 5.150, niet gesubsideerd Rp 9.300 tot Rp 10.200

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Die gesubsidieerde diesel (solar) is ook helemaal niet voor jou of je Isuzu Panther bedoeld volgens mij, maar dat even terzijde.

Heb persoonlijk nog nooit last gehad van lege pompen, maar ik zit doorgaans ook in de drukkere gebieden.

Heldere ziende

ojla240
Gebruiker
User icon of ojla240
spacer line

Wij zijn net terug uit Sulawesi.
In Makassar geen enkel probleem met solar.
Maar zodra je verder gaat trekken (wat wij gedaan hebben naar centraal-sulawesi) is het 1 groot probleem.
Van onze chauffeur begrepen we al dat dit al 4-5 maanden speelt !
Hij reed met 2 stuks 50 liter jerrycans in de auto.
Rond Toraja, en richting centraal-sulawesi, zag je gewoon tientallen trucks voor de tankstation staan op de hoop dat er bijgevuld zou worden die avonden.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-11-2019 10:48 jakarta-snacks wrote:
Die gesubsidieerde diesel (solar) is ook helemaal niet voor jou of je Isuzu Panther bedoeld volgens mij....
Hoezo niet?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Brandstof met subsidie, solar dus, is bedoeld voor mensen die de duurdere niet kunnen betalen he. Dat is het doel van subsidie.

Er zijn echter geen regels die gebruik ervan voor personenvoertuigen per se verbieden. Echter, als iedereen eigenwijs in de rij blijft staan voor solar terwijl er wellicht ook DEX of DEXlite is, dan stimuleert dat Pertamina niet om nieuwe tankstations bij te bouwen, om maar iets te noemen. Ik neem hierbij aan dat Pertamina voldoet aan de gestelde eisen van x tankstations per x inwoners.

Selain itu, maksimal pembelian solar subsidi bagi angkutan barang beroda 4 sebanyak 30 liter/hari, roda 6 sebanyak 60 liter/hari dan kendaraan pribadi sebanyak 20 liter/hari.

Dit hierboven komt uit een nieuwsbericht over een circulaire BPH Migas (https://money.kompas.com/read/2019/08/22/052535226/ini-kendaraan-kendaraan-yang-dilarang-konsumsi-solar-bersubsidi). Hieruit blijkt in ieder geval dat gebruik solar ontmoedigd moet worden.

Solar is hier in West Java overduidelijk NIET op, gisteren nog 60 liter getankt voor m'n broodnodige vermaak. En als het wel eens op is, zoals begin van de maand? Tja, dan maar die duurdere, want duwen is geen optie. Emoticon: Laugh out loud

jstar
Gebruiker
spacer line

Het zal niet opraken, want het jaarquotum wordt verhoogd.

Ik neem hierbij aan dat Pertamina voldoet aan de gestelde eisen van x tankstations per x inwoners.

Dat is één van de grote problemen die Ahok zal moeten aankaarten.

Pertamina gaat trouwens batterijen fabriceren. Misschien niet eens zo'n dom idee omdat er een wereldwijde schaarste is en dat de voornaamste reden is dat er gigantische wachttijden voor elektrische wagens zijn. (Van o.a. Hyundai)

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Heeft niets met brandstof te maken, maar ik wist niet waar ik dit artikel anders moest plaatsen Anne Mieke.

https://travel.detik.com/trave(...)966407186.1574968868

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Volgens mij is de non subsidi bedoeld voor oa industrie en openbaar vervoer en subsidi voor particulieren niet of iemand al of niet arm is. Dat is overigens ook een lastig begrip. Als je arm bent heb je ook geen auto (?) Als die term dan toch gebruikt moet worden; Flores behoort tot de armste eilanden van Indonesië maar daarmee vertel ik niks nieuws neem ik aan.

Wat wel gebeurt is dat bv vrachtwagens die voor een project rijden het non subsidi bedrag daarin al inbegrepen is maar met subsidie heeft de chauffeur/kontraktor extra voordeel.
Echter niemand die dit controleert. Dan nog de duizenden jerrycans die ellke dag gevuld worden wat ook niet gecontroleerd wordt. Het is hoe dan ook voor veel mensen een hoop gedoe.
Hoewel het solarprobleem steefs erger wordt geldt dit echter ook voor gewone benzine zoals ik al eerder meldde. Het zal je maar gebeuren dat je een halve of hele dag moet wachten.

Rechtsom of linksom het is een serieus probleem op Flores en blijkbaar minder op andere eilanden.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-11-2019 02:26 Yerun wrote:
...............Ik neem hierbij aan dat Pertamina voldoet aan de gestelde eisen van x tankstations per x inwoners.
…...…………….
Solar is hier in West Java overduidelijk NIET op, gisteren nog 60 liter getankt voor m'n broodnodige vermaak. En als het wel eens op is, zoals begin van de maand? Tja, dan maar die duurdere, want duwen is geen optie. Emoticon: Laugh out loud
Ik weet allesbehalve over de gestelde eisen van zoveel tankstations per zoveel inwoners. Wat ik wel weet ik van de eerder genoemde 30 tankstations er ongeveer 10 het laatste jaar zijn bij gekomen. Daaruit zou je dus kunnen concluderen dat het nog maar de vraag is of het zo werkt. De flessen benzine en solar hier is boomingbusiness. Ik heb gisteren een foto gemaakt van de honderden jerrycans die binnen mijn oogbereik waren

Daarnaast is het hier niet een keer op, in het begin van de maand maar dit is bijna dagelijks te doen. De helft van de keren dat we moeten tanken staan er tientallen voertuigen urenlang, veel daarvan de hele nacht (…) te wachten. Dat betekent in veel gevallen ook de helft van de keren de non subsidi solar tanken. Een leeg tankstation betekent hier niet dat er even geen klandizie is maar dat de solar of benzine op is.

Maar zoals ik al begreep uit de posting hiervoor is dit probleem op Java blijkbaar veel minder.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 29-11-2019 12:50 schreef Anne Mieke:
Volgens mij is de non subsidi bedoeld voor oa industrie en openbaar vervoer en subsidi voor particulieren niet of iemand al of niet arm is. Dat is overigens ook een lastig begrip. Als je arm bent heb je ook geen auto (?) Als die term dan toch gebruikt moet worden; Flores behoort tot de armste eilanden van Indonesië maar daarmee vertel ik niks nieuws neem ik aan.

Wat wel gebeurt is dat bv vrachtwagens die voor een project rijden het non subsidi bedrag daarin al inbegrepen is maar met subsidie heeft de chauffeur/kontraktor extra voordeel.
Echter niemand die dit controleert. Dan nog de duizenden jerrycans die ellke dag gevuld worden wat ook niet gecontroleerd wordt. Het is hoe dan ook voor veel mensen een hoop gedoe.
Hoewel het solarprobleem steefs erger wordt geldt dit echter ook voor gewone benzine zoals ik al eerder meldde. Het zal je maar gebeuren dat je een halve of hele dag moet wachten.

Rechtsom of linksom het is een serieus probleem op Flores en blijkbaar minder op andere eilanden.

Eerst doe je een aanname dat non subsidie voor industrie en OV is, waarna je vervolgens chauffeurs ongeveer aan de schandpaal nagelt als die subsidie brandstof tanken. Op basis van je aanname...

Gewaagd...

Ik weet niet exact voor wie de subsidie geldt, maar ik zou denken dat specifiek voor industrie en OV WEL de gesubsidieerde geldt.

Overigens maak je qua arm en wel/geen auto een denkfout, volgens mij.
Talloze niet rijke mensen die een (driewiel) pickupje hebben en daar hun centjes mee moeten verdienen. Niet bepaald rijkere mensen hoor.
En die dingen rijden niet op water.

Misschien dat iemand anders haarfijn uit kan leggen voor wie de gesubsidieerde brandstof geldt?

Heldere ziende

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-11-2019 13:15 jakarta-snacks wrote:

[quote removed]

Eerst doe je een aanname dat non subsidie voor industrie en OV is, waarna je vervolgens chauffeurs ongeveer aan de schandpaal nagelt als die subsidie brandstof tanken. Op basis van je aanname...

Gewaagd...

Ik weet niet exact voor wie de subsidie geldt, maar ik zou denken dat specifiek voor industrie en OV WEL de gesubsidieerde geldt.

Overigens maak je qua arm en wel/geen auto een denkfout, volgens mij.
Talloze niet rijke mensen die een (driewiel) pickupje hebben en daar hun centjes mee moeten verdienen. Niet bepaald rijkere mensen hoor.
En die dingen rijden niet op water.

Misschien dat iemand anders haarfijn uit kan leggen voor wie de gesubsidieerde brandstof geldt?

Ik nagel niemand aan de schandpaal. Ik geef alleen de situatie weer. Niemand hier kan het nog volgen. Als het inderdaad zo is dat de subsidi solar alleen voor bepaalde doelgroep/personen is hoe is het dan mogelijk dat iedereen die daar niet onder valt wel de subsidi solar kan tanken? Daar kan ik zelf deels wel een antwoord op geven. Pompbedienden krijgen soms een extraatje toegestopt van de jerrycanmeenemers en misschien ook wel van anderen die eigenlijk de subsidi solar niet "mogen" tanken. Ik zet 'm opzettelijk tussen ""omdat blijkbaar niemand weet hoe het moet, cq zich niet aan de regels houdt.

Ik heb gisteren een behoorlijke tijd gezocht naar het antwoord wie wel en wie niet maar ik het het niet kunnen vinden. Als het dan zo moeilijk is, cq niet duidelijk dan is het geen wonder dat iedereen maar "wat doet". Ook dat is geen beschuldiging maar een vaststelling van de realiteit. Er is nooit een pompbediende die ons vraagt naar een surat, izin of wat dan ook.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

www.pertamina.com/id/news-room(...)konsumen-yang-berhak

alleen bedoeld voor huishoudens, micro-ondernemingen, landbouwbedrijven, visserijbedrijven, transport en openbare diensten. Dus zelfs als de verhuur of het eigendom van de industrie rechtstreeks is, hebben industriële voertuigen, vooral op wielen 6, geen recht op gesubsidieerde dieselbrandstof,

Voor industriële voertuigen die niet zijn opgenomen in de categorie kunnen worden bediend volgens de Perpres en hebben geen recht op gesubsidieerde diesel zoals CPO transport transport, steenkool en andere industriële goederen, wordt verzocht om geen gesubsidieerde diesel te gebruiken. Maar moet niet-gesubsidieerde diesel gebruiken, namelijk Dexlite,

etc...

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Er is nooit een pompbediende die ons vraagt naar een surat, izin of wat dan ook.
Kan ik me voorstellen.

Heldere ziende

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Waarbij opgemerkt moet worden dat het volkomen belachelijk is Jak, gesubsidieerde en ongesubsidieerde brandstof en gas om te koken en denken dat mensen die pecunia hebben ook daadwerkelijk ongesubsidieerd gebruiken Emoticon: Blush

Mijn ervaring op West Java, de haastige minder draagkrachtigen die moeten rijden om geld te verdienen die duurdere ongesubsidieerde brandstof tankten omdat je bij die pomp een kanon af kon schieten en eigenaren van aangepakte juppenbakken die in een 50 meter lange rij aansloten voor gesubsidieerde brandstof, tja die hebben vaak tijd zat. Emoticon: Nice

Ik heb de overgang meegemaakt van de gesubsidieerde minyak tanah waar de meeste armen op kookten en waar de subsidie van verdween naar de gesubsidieerde kleine groene gasflesjes van 3kg voor Agus met de peci.

Opschrift: "Hanya untuk masyarakat miskin" of te wel "Alleen voor minder draagkrachtigen". Emoticon: Talk to the hand

De grote blauwe ongesubsidieerde gasflessen voor grote restaurants en mensen die het kunnen betalen. Emoticon: Shut up!

Ik zag gemiddeld 2 keer per week zo'n gabbertje bij het grote restaurant met een welgestelde eigenaar, waar ik mijn biertje ging drinken de gesubsidieerde groene gasflesjes afleveren, terwijl ze voor die overgang wel de blauwe flessen gebruikten. Emoticon: Stupid

Ik vraag me dan ook af waarom je ook hier weer zo agressief reageert, terwijl je eigenlijk gezien je antwoorden niet precies weet hoe de vork in de steel zit t.a.v. de gesubsidieerde en ongesubsidieerde brandstof en tekorten in de buitengebieden, Indonesië is groter als Jakarta, Java en Bali Jak . Emoticon: Blush

Misschien moet je je wat minder verdiepen in dat teringlandje aan de Noordzee en iets meer in het land waar je woont en trachten te achterhalen waarom Ahok als stormram bij Pertamina is ingezet. Emoticon: Devil

Wachtuuuuh nog effe wachtuuuuh. Emoticon: Shut up!

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Pizzaaaa..... Emoticon: Laugh out loud

Ik reageer helemaal niet agressief, Malam. Waar maakt u dat uit op of typt u nog wat uit emotie? Uiteraard commentaar terug als u dingen schrijft als agressief.

Volgens mij (ik kan het mis hebben hoor) reageer ik niet echt (echt niet) agressief richting anderen op dit forum. Ik blijf netjes en scheld op (of beledig) niemand hier.

Waar was ik agressief? Waar heb ik gescholden? Of beledigd?
U zegt A dan ook graag even benoemen met B he.
Als dat niet kan, dan biedt u, zoals dat hoort, netjes excuses aan. Doe ik ook wel eens. Is niet vies hoor.

U, my dear Malam, heeft helemaal gelijk (en dat gaf ik in bovenstaande post ook al aan).
Sterker nog: Ik wist niet eens af van die groene flesjes.
Heb zo'n ding in de keukenkast, omdat een grotere niet past.
Dan: Hoe wil men in godsnaam zo'n tekst gaan handhaven??? Zoals Anne Mieke al zei, nog nooit een pompbediende ergens om gevraagd.

Enfin, brandstofdrama in Flores dus. Sterkte.

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 29-11-2019 18:09 schreef Malam:

Misschien moet je je wat minder verdiepen in dat teringlandje aan de Noordzee en iets meer in het land waar je woont en trachten te achterhalen waarom Ahok als stormram bij Pertamina is ingezet. Emoticon: Devil

Eh, my dear Malam, u bent teruggekeerd naar dat teringlandje aan de Noordzee. Een prachtig land, maar verkeerde kapitein en roerganger(s).

Trachten te achterhalen dat....
Leuk geprobeerd, my dear.
Ja dat snap ik wel... Ik zal het venijn uit uw zin halen en niet op datzelfde niveau doorgaan. Niet nodig he.
Alhoewel ik had gehoopt dat ie chef d'equippe zou worden van PLN (uweetwel Emoticon: Laugh out loud ) is Pertamina een goede zet.

Heldere ziende

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 30-11-2019 04:03 jakarta-snacks wrote:
.
Dan: Hoe wil men in godsnaam zo'n tekst gaan handhaven??? Zoals Anne Mieke al zei, nog nooit een pompbediende ergens om gevraagd.
Vandaar dat ik al schreef dat het een zotte regeling is Jak, het is net alsof ze een uitgebreid programma hebben voor armen, maarrrrr ze willen de beter bedeelden daar niet van uitsluiten. Emoticon: Stupid

Dat is met brandstof, met gas, maar ook met raskin of te wel beras miskin (rijst voor armen), ik heb in een kleine gemeenschap gezeten met alleen maar Indonesiërs om me heen, dan zie en hoor je veel. Emoticon: Yes!

Het verstrekken van goedkope rijst aan armen is een heel groot en uitgebreid programma, die om de zoveel maanden plaats vindt, die rijst wordt dan via de RW verstrekt, meestal tegen de tijd dat dit weer los kwam las ik elke dag de RadarSukabumi door, want daarin werd dat aangekondigd. Emoticon: I love it

Dan stuurde ik als een hazewindhond de drie mensen die hand en spandiensten voor ons deden en geen nageltjes hadden om aan hun kont te krabben er heen met geld om ieder een baal te scoren, want de dag erna visten ze achter het net, want meneer de RW speelde het door naar zijn netwerk, die kwamen met juppenbakken 4 balen tegelijk op kwamen halen. Emoticon: Angry

De laatste jaren is dat wat beter geregeld doordat ze begonnen met pasjes voor armen, waardoor de bantuan sosial (bansos) wat beter geregeld is, ook voor arme scholieren, al hoe wel Widodo nog vaak de waarschuwing uit laat gaan er geen telefoontegoed voor te kopen. Emoticon: Laugh out loud

Wat betreft Flores, dat weet Anne Mieke beter dan ik, de focus van de overheid ligt nog steeds op Java en Bali, veel buitengebieden/eilanden hangen er maar gewoon bij, daar wil Widodo wel verandering in brengen, maar dat is een moeizaam proces, dat is ook te zien aan de verplaatsing van de hoofdstad naar Oost Kalimantan, de elite in Jakarta kotsen zich helemaal leeg. Emoticon: Blush

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Subsidie solar is juist bedoeld voor OV. De non-subsidie is voor bijvoorbeeld vrachtwagens van staatsbedrijven, maar ook weer niet allemaal. Redelijk mistig allemaal, met regeltjes die elkaar overlappen en regio's die eigen regels hebben. En tankstations staat het redelijk vrij om uitzonderingen te maken. Daarbij nog, in Jakarta kun je vrijwel nergens nog solar vinden, behalve in industriegebieden en tankstations aan tolwegen.

Tja, ik gooi hem ook vol met solar als het even kan hoor, ben de laatste die het gaat ontkennen. Scheelt namelijk dik 20 euro per tank, dus dan komt het Nederlander zijn in me op. Zolang het wettelijk mag blijft dat ook zo.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,351,703 pageviews Een website van indahnesia.com