Hoe krijg ik 10 kg handbagage bij Wings op mijn bestemming?

Subforum Tickets, luchtvaart en vervoer 
49 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Volgende week vlieg ik een stuk met Wings Air.
Dat is een hele puzzel sinds de nieuwe bagageregels van Lion Air en Wings.
Handbagage mag niet meer dan 7 kilo wegen, daarboven moet bagage ingecheckt worden. Incheckbagage moet bij het boeken van het ticket worden bijgekocht.

Ik vlieg al jaren met zware handbagage (rond 10 kg) maar heb daar nooit een probleem mee ondervonden omdat handbagage door de luchtvaartmaatschappij vaak opgeteld wordt bij de ingecheckte bagage. Mijn incheckbagage daarentegen is bijna altijd minder dan het toegestane geweest.

Ik hoor van Wings nu dat mensen verplicht zijn om handbagage die zwaarder is dan 7 kg in te checken. Als het gaat om het geld dan kan ik het nog volgen maar hoe gaat het dan als de handbagage zaken bevat die niet ingecheckt mogen worden zoals elektronika, laptop, camera's en andere aardevolle spullen?
Dus prima als ik moet betalen (hoewel mijn ticket het dubbele gaat kosten, maar goed) maar waardevolle spullen in een bagageruim dan zie ik niet zitten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jstar
Gebruiker
spacer line

Natuurlijk was dat optellen bij de ruimbagage nooit officieel toegestaan en gewoon een gunst van de loketmedewerk(st)er. Ik weet nog dat ze mij in Brussel en Amsterdam vóór invoer van de geautomatiseerde systemen zaken van hand- naar ruimbagage lieten overhevelen. En zware discussies natuurlijk, ik redeneerde ook dat het totaalgewicht veel minder dan toegelaten was. Leuk hoor. Maar om stress te vermijden blijft dit natuurlijk het beste.

Hoe dan ook, wat men bij dames nog wel eens toestaat, is de shopper of hand/schoudertas naast de handbagage (die max. 40 cm x 30 cm x 20 cm mag zijn!). Daarin kan dan de iPad of laptop en de camera kan om de nek. Net als jasje/trui en koptelefoon. Scheelt weer een paar kilo.

Wat je ook kan doen, maar dat is een vuil trucje, is wat handbagage niet meenemen bij de check-in of bagage afgifte. Het is heel gemakkelijk de terminal te verlaten en weer binnen te gaan. Als je niemand bij je hebt die het even kan bijhouden moet je het wel in een resto of zo laten liggen of afgeven en daarna weer ophalen. Of een kluis vinden.

NB: Natuurlijk hebben ze daarvoor het systeem van de labels aan de handbagage bedacht, maar daar wordt bij boarden hier eigenlijk niet op gelet. (In India wel, daar werd ik in New Delhi bijna gearresteerd omdat het label ontbrak.)

NB2: Als je een iets langere tussenstop maakt, kan je natuurlijk zaken opsturen. Niet al te duur, maar logistiek lastiger en als je de tarieven van Tiki en JNE bekijkt, is dit niet goedkoper dan bagage bijkopen.

45havana
Gebruiker
spacer line

Mijn vlucht op 18/5 met Turkishairlines,moest ik ook mijn handbagage inchecken. Woog 10,3 kilo. Mocht mijn laptop eruit halen,maar de rest ging het ruim in.Totaal met mijn koffer dus 34kg. Dat mocht wel. Schiet mij maar lek.Hand bagage woog zonder laptop 8,8 kilo.Naast mij een jonge dame met hand bagage,backpack en handtas mocht alles meenemen.

Ben niet zo bang dat ze wat uit mijn bagage stelen, maar eerder dat ze er wat instoppen waar je als je pech hebt de doodstraf voor krijgt. Kijk kom je door de douane met het spul dan wordt je buiten alsnog overvallen om je het spulletje afhandig te maken met alle eventuele gevolgen.
Dus ik zou zeggen laat je bagage sealen en bid maar dat er niets mee gebeurt.. Emoticon: Yes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dankjewel voor het meedenken.

Ik heb inmiddels mijn vlucht gerescheduled en nu rechtstreeks van Denpasar naar Maumere met Wings Emoticon: Angry maar het scheelt me gewoon teveel in tijd. Mijn in te checken koffer zal ongeveer 17 kg zijn en mijn handbagage dus rond de 10 kg. totaal rond 27 dus. Heb 25 kg bagage bijgekocht en zou dus 25 kg mogen inchecken en 7 kg handbagage meenemen = 32 terwijl ik er maar 27 heb.

Ik ben ook niet bang voor bagage stelen maar wel dat een hele koffer kwijt raakt (dat heb ik ooit twee keer meegemaakt) en daar dingen inzitten die ik echt niet kan missen.

Nee, ik snap de logica ook niet en al helemaal niet als je ziet waar anderen soms mee rondlopen in het vliegtuig. Wat ik ook vreemd blijf vinden is dat er na de check in vanalles te koop is op luchthavens zoals flessen drank en kilo's kaas en dat ook gewoon mee het vliegtuig in gaat. het is ook niet zo dat de bagagerekken dat niet aankunnen want er zijn maatschappijen die 10kg handbagage vrijdom hebben en er is jarenlang helemaal niets gewogen.

Het ging/gaat niet om het betalen voor het meenemen van bagage maar ik wil hier toch wel even melden dat dit ticket echt bizar duur is met bijna 3 miljoen; dat zal toch niemand ontkennen.

Ik zal volgende week zorgen dat ik wat eerder op het vliegveld ben om wat discussie op te vangen zeg maar Emoticon: Confused Maar, enfin. Ik heb gedaan wat ik kon voor mijn gevoel maar het is te zot voor woorden dat je voor zo'n bedrag nog moet nadenken ook hoe je het allemaal voor elkaar kan krijgen.

Nogmaals dank. Ik laat nog wel weten hoe het gegaan is.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Maak je borst maar nat wat die discussies betreft!Ik heb in maart/ april eindeloze rijen zien ontstaan doordat mensen handbagage lieten wegen en dan iets erin, iets eruit, koffer open, iets erbij, geen idee...ik zag alleen dat er steeds rekensommen gemaakt werden over de bijbetalingen ūüė° en dat de spanningen en bedragen hoog opliepen!!!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb Rp 500.000 betaald voor incheckbagage. Er zullen niet zoveel mensen zijn die 25 kg bagage inchecken. Daarbij al de koffer de 20 kg niet overschrijden.
Wat ik begrepen heb is dat als je meer hebt dan die 7 kg er vanaf 0 geteld wordt maar dat je de cabin bagage van 10 kg dan wel mee in het vliegtuig mag nemen.
Het lijkt erop dat het personeel het ook nog allemaal niet zo goed snapt. Enfin, de verhalen die ik ken dateren van eind januari en hierboven dus van maart april. Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder..

Tuurlijk
Gebruiker
spacer line

Wat ik je vertellen kan is dat t allemaal natte vinger werk is.
Wij hadden bagage bij ons wat we altijd bij ons hadden, maar de nieuwe regels hebben ons een extra ticket gekost voor een koffer van ongeveer 12 kg, die altijd wel mee mocht als handbagage.
Er zaten meer passagiers in t vliegtuig met grotere koffers, maar wij als Nederlanders, mochten even 450.000 IR betalen voor 1 koffer die ingecheckt moest, ook werd er gediscussieerd over de rugtas die ik altijd bij me had.
Pas dus goed op, je mag echt alleen de minikoffer meenemen als handbagage, nieuwe regels van Lion air !!
Dan is goedkoop vliegen ineens duurkoop !!!

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 01-07-2019 07:59 schreef Tuurlijk :
Wat ik je vertellen kan is dat t allemaal natte vinger werk is.
Wij hadden bagage bij ons wat we altijd bij ons hadden, maar de nieuwe regels hebben ons een extra ticket gekost voor een koffer van ongeveer 12 kg, die altijd wel mee mocht als handbagage.
Er zaten meer passagiers in t vliegtuig met grotere koffers, maar wij als Nederlanders, mochten even 450.000 IR betalen voor 1 koffer die ingecheckt moest, ook werd er gediscussieerd over de rugtas die ik altijd bij me had.
Pas dus goed op, je mag echt alleen de minikoffer meenemen als handbagage, nieuwe regels van Lion air !!
Dan is goedkoop vliegen ineens duurkoop !!!

1) Dat is bekend (de regels)
2) Dat geldt echt niet alleen voor buitenlanders
3) Feit dat je voorheen altijd 12 kg mee kreeg als handbagage geeft je geen rechten voor de toekomst. Sterker: Je moet blij zijn dat dat zelfs kon.
4) De "grote" koffers van Indonesiers: Waren die ook 12 kg?
5) Al eerder is gemeld dat er streng wordt gekeken naar afmetingen en gewicht. Ze leven de regels na. Rijen met mensen die in wilden checken: Allemaal discussie, overpakken etc. Indonesiers.

Het is aan elke passagier om te bepalen of ie met Lion wil reizen of niet. Niks meer, niks minder.

Heldere ziende

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 01-07-2019 09:16 jakarta-snacks wrote:

[quote removed]

5) Al eerder is gemeld dat er streng wordt gekeken naar afmetingen en gewicht. Ze leven de regels na. Rijen met mensen die in wilden checken: Allemaal discussie, overpakken etc. Indonesiers.

Het is aan elke passagier om te bepalen of ie met Lion wil reizen of niet. Niks meer, niks minder.

Het streng checken/handhaven is willekeurig.
Bij mij stonden ook lange rijene (5 kwartier alleen om in te checken)
De helft van de handbagage werd NIET gewogen. Die van mij ook niet. Ik heb het idee dat juist die willekeur voor discussie zorgt. En terecht, want hierdoor worden sommigen benadeeld of anderen bevoordeeld.
Je hebt niet altijd de keuze. Op een aantal trajecten wordt alleen met Wings gevlogen.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Laat ik het rephrasen:
Willekeur of niet, er zijn regels en die kunnen worden nageleefd.

Er is altijd willekeur , ook bij KLM, Singapore Airlines, Emirates. Soms moet ik mijn handbagage wegen, soms niet.
Soms geeft men mij een knipoog als het iets teveel is, soms zijn ze streng.
Soms zegt de bagage controle malloot van de douane in Amsterdam: "JS, nou ga je wel te ver met je rendang in je koffer, loeigrote letters bij de band dat dat NIET mag". Soms zegt hij/zij "Mmm, lekker hoor. Je weet dat het niet mag, maar vooruit. Eet smakelijk straks en volgende keer aub niet meer doen he?".
Allemaal willekeur.

Ik ken de regels (cq. je kan vooraf weten wat de regels zijn) en weet dat ik niet moet zeuren als ik teveel bij me heb en men mij "betrapt".

Daarom zie ik deze hele discussie van een verschil van 3 kilogram ook als een complete non discussie cq. gezeur. Welk argument je ook aandraagt.

Precies hetzelfde als uit je plaat gaan bij de check in counter als steward 3 kilogram overgewicht constateert en je stampend die 3 kilogram toch mee wil nemen, ondanks dat de regels kristalhelder zijn.

Heldere ziende

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

De regels mogen misschien duidelijk zijjn, maar de uitvoering ervan allesbehalve

Qatar. Amsterdam-Doha-Denpasar
Regel: Handbagage max 7 kg, incheckbagage 30 kg
Er is willekeur. Bij de ene balie wordt handbagage wel gewogen bij de andere niet. Bij de ene reiziger wordt de handbagage wel gewogen, bij de andere niet.
Resultaat: veel te zware (en te grote) handbagage is duidelijk zichtbaar eenmaal in de wachtruimte of in het vliegtuig.

Qatar Denpasar-Doha-Amsterdam
Handbagage max 7 kg, incheckbagage 30 kg
Ook hier willekeur maar met nog de vraag of de bagage elektronika bevat. Er zit niks anders op dan nee te liegen. Ook vijzels en stampers van steen mogen niet ingecheckt worden (op de balie ligt een plaatje met een voorbeeld)
Ook hier duidelijk dat veel handbagage of niet wordt gewogen of handbagage wordt tijdens de incheck bij anderen geparkeerd.

Nog even over wat er gebeurt na de incheckprocedure. Reizigers kopen vanalles in de taxfreeshops. Daar wordt ook vanalles verkocht wat behoorlijk gewicht bevat. een liter sterke drank betekent 1 kg handbagage extra
De regels zijn gewoonweg niet waterdicht, in eerste instantie bij het inchecken niet, maar daarna ook niet.

Wings Air. Denpasar-Maumere

Regel: Handbagage max 7 kg, incheckbagage naargelang betaald is.
Ook hier willekeur. Mijn handbagage werd niet gewogen, alleen de incheckbagage.
Bij anderen werd handbagage soms wel gewogen. Als deze meer is dan 7 kg dan wordt dit gezien als incheckbagage, zonder aftrek van de vrije 7 kg. Dus bv handbagage van 10 kg wordt er de 7 kg niet afgetrokken maar de volle 10 kg berekend voor incheckbagage. Echter de ingecheckte bagage mag wel mee in het vliegtuig genomen worden (…)
Inchecktijd 5 kwartier!

NAM Air Labuan Bajo-Denpasar

Regel: Handbagage max 7 kg, Incheckbagage 15 kg
Willekeur. Reizigers voor mij hadden samen 39 kg bagage. Ze werden gevraagd om 9 kg eruit te halen en dat als handbagage mee te nemen (…). Daarnaast hadden ze ieder en twee stuks andere handbagage. Met die 9 kg uit de koffers was duidelijk dat ze daarmee ver over de toegestane 7 kg handbagage pp kwamen maar dat werd dus willens en wetens aangeraden, en niet gewogen.
Ikzelf had 16,6 kg incheck bagage, handbagage 7 kg (niet gewogen). Ik had geen zin om het over te pakken dus zei dat ik die extra kilo wel zou bij betalen. Ik weet niet of iemand hier de situatie in Labuan Bajo kent, maar ik werd met een bonnetje naar beneden gestuurd (…) om die extra kilo te betalen. Je moet hiervoor eerst naar buiten en via een trap naar de kelder zeg maar waar de kantoortjes van de maatschappijen zitten. Toen ik eenmaal beneden was bleek dat ze de bagage niet naar beneden maar naar boven afgerond hadden, die 16.6 werd 17 kg, dus 2 kg. Die heb ik betaald Rp 180.000!

Er zijn regels en ik ben wel de laatste om me daar niet aan te houden, maar ik vind de willekeur stuitend. Maar vooral, iedereen doet maar wat. Er valt dus geen pijl op te trekken. En nog iets wat ik al eerder heb aangegeven; de weegschalen van Labuan Bajo staan niet goed afgesteld, of geven iig meer aan dan die in Amsterdam of Denpasar.
Dat inchecken zo lang duurt komt voornamelijk omdat er wel regels zijn maar deze willekeurig worden toegepast. Logisch dat mensen ook maar wat doen en er allerlei discussies ontstaan omdat iedereen verschillend behandeld wordt.

Bij het inchecken in Labuan Bajo had ik ook nog een incident. Ze hadden een powerbank gezien in mijn incheckbagage, maar daar zat helemaal geen powerbank in. Die heb ik logischerwijs in mijn handbagage zitten. Maar, ze bleven volhouden dat er een powerbank in zat. Letterlijk alles overhoop gehaald, 2 toilettasjes omgekiept. Niets te vinden. Nog verder gezocht, koffer opnieuw gescand; men wees aan waar deze zou moeten zitten. Uiteindelijk kwamen we op een pak papier omwikkeld met luchtkussenplastic (tickets, OV-kaart, allerlei verzamelde papiertjes met info die ik terug in Nederland moet verwerken). Aap uit de mouw. De vermeende powerbank bleek een aluminium visitekaartjeshouder te zijn …

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Lieve AM,

Nou geef je een heel epistel met voorbeelden van willeukeur, waarvan ik al heb aangegeven dat dat overal is.
Kan een nog veel langer verhaal schrijven over overige airlines.

Willekeur zal altijd blijven. Enige manier om dat te voorkomen is niet boven de gestelde limieten uit te komen.

Voila.

Heldere ziende

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Nam Air/Sriwijaya Air is trouwens flink duurder met extra bagage dan Lion Air/Wings Air. In beide gevallen had je bij kunnen kopen omdat je wist dat je teveel had.

Al die willekeur en je hele epistel had hiermee overbodig geweest voor jou. Ik neem aan dat je je reizigers ook goed informeert, dus die zullen ook niet aan de willekeurige willekeur ten prooi vallen.

Regels zijn duidelijk inderdaad, uitvoering? Ach, het is ons lieve Indonesie.. dus altijd een drama. Maar altijd netjes bonnetje vragen en geen cash betalingen doen scheelt al een hele hoop (niet alleen voor betalen bagage, overal in Indonesie)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 26-07-2019 14:08 Yerun wrote:
Nam Air/Sriwijaya Air is trouwens flink duurder met extra bagage dan Lion Air/Wings Air. In beide gevallen had je bij kunnen kopen omdat je wist dat je teveel had.

Al die willekeur en je hele epistel had hiermee overbodig geweest voor jou. Ik neem aan dat je je reizigers ook goed informeert, dus die zullen ook niet aan de willekeurige willekeur ten prooi vallen.

Regels zijn duidelijk inderdaad, uitvoering? Ach, het is ons lieve Indonesie.. dus altijd een drama. Maar altijd netjes bonnetje vragen en geen cash betalingen doen scheelt al een hele hoop (niet alleen voor betalen bagage, overal in Indonesie)

De bij te boeken bagage van NAM Air is inderdaad duurder maar het totaalticket in de meeste gevallen nog altijd goedkoper dan Wings en dan heb ik het over Labuan Bajo en Maumere omdat NAM Air 15 kg bagage inbegrepen heeft en Wings niet.

Ja, je kunt ervan uitgaan dat ik mijn gasten goed informeer. Dat wil echter niet zeggen dat ze altijd luisteren en daardoor in de problemen komen of het nu gaat om forse bedragen voor de incheckbagage of de gevolgen van de vele annuleringen herschedules van vooral Garuda.
Afgelopen week nog. Gasten willen vaak perse met Garuda ondanks mijn waarschuwingen. Maar als mensen eenmaal hun keuze gemaakt hebben dan ga ik er niet nog een keer achteraan. Ik ben geen agent en heb het te druk om achter iedereen aan te vangen. Garuda cancelde de vlucht al in maart maar liet dat pas 2 maanden later weten. Op diezelfde dag geen alternatief omdat NAM Air maar 4 x per week vliegt (en ik garandeer dat ze 7 x per week vol krijgen). Ze moesten noodgedwongen met Wings vliegen (nog) duurder door de incheckbagage, aankomsttijd 2 uur later maar ook nog met vertraging. Hierdoor kwam het programma in de knel.
Zo kan ik nog talloze voorbeelden geven.

NAM Air is voor vluchten Denpasar-Maumere en voor Denpasar-Labuan Bajo veruit de beste keuze. Ik schrijf dat hele "epistel" op juist om aan te geven dat de regels de regels niet zijn en dat mensen hun keuze bewust(er) maken.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Snap je antipathie niet tegen Garuda, AM.
Heb het laatste jaar ca. 60 (!) vluchten met Garuda gemaakt (Ja lees je goed Yerun weet er alles van)
1 x vertraging
Nimmer gezeik met bagage (gewichten)
Altijd uitstekend geholpen en uitstekende service.

Noodgedwongen afgelopen week 2 vluchten met Sriwijaya. DRA MA.
Malloten die overal maar ergens gaan zitten (Nog nooit meegemaakt in Garuda vlucht). Daarna stoelendans (15 minuten durend..). Veel te veel handbagage wat niet in overhead compartments pastte.
Vervolgens Sriwijaya vliegtuig nog niet geland of malloten staan al op en head compartments open. Op beide vluchten! Stewardessen over de zeik.

Zal wel aan het verschil in niveau van volk liggen.
Net als het spul wat reist met Ryan Air (of andere cheap ass airline) vs. KLM.

Ik heb me er in ieder geval dood aan ge√ęrgerd. Wat een puinzooi.
Afgezien daarvan: M'n vlucht vertraagd na bijzonder intensieve werkdag, waardoor aansluitende vlucht gemist en hotel ergens moeten regelen voor overnachting. Maar zeik ik niet over (wel even over de pis natuurlijk), kan gebeuren. Was overigens keurig netjes door Sriwijaya opgelost. Dat moet eerlijk gezegd worden.

Over dat Garuda verhaal naar jouw eilandje daaro:
Dat was al eerder bekend volgens mij en daarop hebben zowel Yerun als ik al diverse malen je kraakhelder aangegeven wat we daarvan vonden. Dat was beslist NIET twee maanden n√° maart jl.

Heldere ziende

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,595,606 pageviews Een website van indahnesia.com