Registreren huwlijk in nederland

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
46 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesiė gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geėxecuteerd in Indonesiė  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesiė gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Spacehollander
Gebruiker
spacer line

Heb even een vraagje.
Als ik naar indonesie ga, om met mijn vriendin te trouwen,
moet ik dan het huwlijk in nederland registreren?
Ik ben namelijk van plan om daar gelijk na het huwlijk een spouse sponsored visa aan te vragen (KITAS).
De vraag is nu, om een KITAS aan te kunnen vragen, moet ik dan in nederland geregistreerd staan als "gehuwd"?
Of is alleen in Indonesie getrouwd zijn genoeg voor de aanvraag hiervan?

jstar
Gebruiker
spacer line

Nou, durf haast niet meer te antwoorden, maar vooruit dan maar.

Een huwelijk dient in Nederland alleen geregistreerd te worden als iemand er woont. (Dus bij de Burgerlijke Stand van je gemeente.) Als je in het buitenland woont is het vrijwillig, het kan niet meer op de ambassade maar moet in Den Haag gebeuren.

Voor een KITAS moet je wel een 'marriage certificate' hebben en officieel geen bewijs van registratie. (Wordt wel gevraagd bij het uploaden van de documenten maar velen hebben deze niet.) Maar maar maar: Voor een KITAS/P wordt er soms later wel moeilijk gedaan en om gevraagd! Elk immigratie kantoor interpreteert de regels een beetje anders. En in dat geval, als je niet terug naar Nederland wilt, zit er weinig anders op dan een verklaring van de ambassade dat registratie in NL niet verplicht is te overleggen. (Je hebt sowieso nog een maand de tijd om de VITAS* in KITAS om te zetten.)

Je hebt voordat je kan trouwen ook nog wel een geboorteakte Ć©n een verklaring nodig dat je ongehuwd bent. Het uitreksel van je gemeente meenemen naar de Nederlandse ambassade hier, en deze stellen dan een brief op. In het Engels heet dat een 'letter of non impediment'; dat er geen bezwaren zijn om te huwen. Deze brief moet je supergoed bewaren (en een goede kopie van maken), want later bij de online aanvraag wordt er (en soms zelfs bij KITAP!) nog om gevraagd. En je kan niet zomaar even een nieuwe bij de ambassade aanvragen.

Als laatste moeten de documenten door een beƫdigd vertaler naar het Indonesisch worden omgezet. Alles kost geld.

Een KITAS aanvraag moet nu online via de immigratie website gebeuren, documenten die worden gevraagd moeten elektronisch worden ingeladen (dus een upload met veel restricties qua MB etc.),

*Tegenwoordig is het zo, dat ze eigenlijk alleen nog maar via de VITAS route willen gaan. Dit betekent dat je de SosBud niet zomaar meer kan omzetten, maar dat je na goedkeuring het land (eventueel) moet verlaten en bij een Indonesische ambassade naar keuze, een VITAS moet ophalen (na de fameuze goedkeurings telex). Bij aankomst in Indonesiƫ wordt die VITAS overgezet in een (K)ITAS bij Immigratie.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 19-05-2019 04:40 schreef jstar:
Nou, durf haast niet meer te antwoorden, maar vooruit dan maar.

Een huwelijk dient in Nederland alleen geregistreerd te worden als iemand er woont. (Dus bij de Burgerlijke Stand van je gemeente.) Als je in het buitenland woont is het vrijwillig, het kan niet meer op de ambassade maar moet in Den Haag gebeuren.

Voor een KITAS moet je wel een marriage certificate hebben en officieel geen bewijs van registratie. (Wordt wel gevraagd bij het uploaden van de documenten maar velen hebben deze niet.) Maar maar maar: Voor een KITAS/P wordt er soms later wel moeilijk gedaan en om gevraagd! Elk immigratie kantoor interpreteert de regels een beetje anders. En in dat geval, als je niet terug naar Nederland wilt, zit er weinig anders op dan een verklaring van de ambassade dat registratie in NL niet verplicht is te overleggen. (Je hebt sowieso nog een maand de tijd om de VITAS* in KITAS om te zetten.)

Je hebt voordat je kan trouwen ook nog wel een geboorteakte Ć©n een verklaring nodig dat je ongehuwd bent. Het uitreksel van je gemeente meenemen naar de Nederlandse ambassade hier, en deze stellen dan een brief op. In het Engels heet dat een letter of non impediment; dat er geen bezwaren zijn om te huwen. Deze brief moet je supergoed bewaren (en een goede kopie van maken), want later bij de online aanvraag wordt er (en soms zelfs bij KITAP!) nog om gevraagd. En je kan niet zomaar even een nieuwe bij de ambassade aanvragen.

Als laatste moeten de documenten door een beƫdigd vertaler naar het Indonesisch worden omgezet. Alles kost geld.

Een KITAS aanvraag moet nu online via de immigratie website gebeuren, documenten die worden gevraagd moeten elektronisch worden ingeladen (dus een upload met veel restricties qua MB etc.),

*Tegenwoordig is het zo, dat ze eigenlijk alleen nog maar via de VITAS route willen gaan. Dit betekent dat je de SosBud niet zomaar meer kan omzetten, maar dat je na goedkeuring het land (eventueel) moet verlaten en bij een Indonesische ambassade naar keuze, een VITAS moet ophalen (na de fameuze goedkeurings telex). Bij aankomst in Indonesiƫ wordt die VITAS overgezet in een (K)ITAS bij Immigratie.

een kleine kanttekeningen verduidelijking hierbij...
Niet alleen als je nog in Nederland woont, maar ook als je nog steeds ingeschreven staat in het BRP... ( en blijft ingeschreven om welke reden dan ook, ook als je niet meer in Nederland woont)

Daarnaast is het inschrijven van het buitenlandse huwelijk in de registers van de Landelijke Taken in Den Haag alleen nodig als je dit buitenlandse huwelijk wilt omzetten naar een Nederlands huwelijk.
Pas als dit gedaan is kun je later eventueel een uittreksel van dit huwelijk verkrijgen bij de Landelijke taken.

Zoals je al zegt het inschrijven van een buitenlandse huwelijk ( vertaald en gelegaliseerd) in het BRP van je gemeente is verplicht als men daar ingeschreven staat en ingeschreven blijft ( ook als je in het buitenland gaat wonen)

Het is wel zo dat je van een ingeschreven buitenlandse huwelijk in het BRP geen uittreksel van de gemeente kan krijgen.. dit uittreksel kan men dan alleen verkrijgen als het buitenlandse huwelijk is ingeschreven in de registers van de Landelijke Taken in Den Haag. De landelijke Taken in Den Haag geeft dan een uittreksel af.

jstar
Gebruiker
spacer line

Je hebt gelijk Pierre, officieel kan wonen en ingeschreven staan iets anders zijn. In NL is het 8 maanden per jaar zeker? Verblijf je korter in het land moet je jezelf uitschrijven. In Belgiƫ is er een mogelijkheid om je bij de gemeente als "tijdelijk afwezige" te laten noteren, weet niet of dit in Nederland ook bestaat.

jstar
Gebruiker
spacer line

Waar mijn vrouw me trouwens ook op wees, is de toch wel complexe(re) situatie wat er gebeurt bij eventuele echtscheiding of het overlijden van de Nederlander, als er geen registratie is. Het is niet zo moeilijk aan te tonen dat het koppel getrouwd is/was zonder de registratie, maar dit genereert wel extra werk en kosten.

Ze zal naar Nederland moeten, een Schengen visa regelen, officiƫle vertalingen aanbrengen, een eventueel testament en Indonesische prenup naar de Nederlandse wet laten toetsen via een advocaat, enz.

pierre
Gebruiker
spacer line

Prenup op laten stellen is zo wie zo een eerste vereiste..
en dan nog heb je geen zekerheid als buitenlander zijnde in indonesie.
Vele zijn hier al mee teleurgesteld.

ivm de topic starter.. als je ingeschreven blijft in Nederland ( wat aan te raden is) dan ben je verplicht om het buitenlandse huwelijk te laten registreren in nederland zo wie zo in de gemeente waar je staat ingeschreven... en ook in jullie geval het huwelijk laten registreren in de registers van de Landelijke taken in Den Haag..

wat dit voor gevolgen heeft voor je kitas aanvraag dat weet ik niet.
wellicht dat jstar dit wel weet of andere forumleden die hier meer verstand van hebben.

Ik persoonlijk weet veel over VKV aanvragen en TEV aanvragen en de gekoppelde inburgeren hieraan. zowel het WIB op de ambassade als de WI in Nederland,, maar zo te lezen is dit voor jullie niet aan de orde aangezien je in indonesie wilt gaan wonen.

Helaas ben ik niet op de hoogte betreffende kitas kitab enz enz

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

ja, regel alsjeblieft een prenup. Dat is iets wat je wellicht even uit moet leggen aan je vriendin/verloofde/toekomstige vrouw. Snapt ze het niet, nogmaals uitleggen. Want een andere optie is geen optie.

jstar
Gebruiker
spacer line

Ha. Als ik zo las wat Malam en J-S over de financiƫn van die curatele zeiden, heeft zij misschien zelfs wel meer (geld). Geen prenup regelen dus! Emoticon: Devil
Maar serieus: Als zij eigendom heeft of iets wil kopen, moet het natuurlijk sowieso, je kan dan niet getrouwd zijn zonder scheiding van goederen.

Voor een KITAS/P maakt het eigenlijk niet veel uit waar je nog meer ingeschreven staat. Wordt ook niet gecontroleerd. Wel moet je voor een KITAP een verklaring tekenen dat je jezelf integreert en geen maatschappij ondermijnende activiteiten zal ondernemen.

In de praktijk heeft het alleen een impact als je minder dan 6 maanden per jaar in RI bent (KITAS) of langer dan Ć©Ć©n jaar in het buitenland (KITAP). Dat mag dus niet en dan raak je ze kwijt. Ook als je een plofkraak bij de lokale BCA pinautomaat uitvoert.

Voor de belastingen, moet je aangifte doen op je wereldwijde inkomen als je langer dan 183 dagen in het land bent. Maar als je (hier) niet werkt, willen ze je waarschijnlijk niet eens een tax identificatie nummer (NPWP) geven, er is een minimum inkomen vereist en daar stopt het want ze begrijpen hun eigen wetten niet echt. (Rente en uitkeringen zijn niet echt vertrouwde begrippen.)

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

een verklaring tekenen dat je jezelf integreert
heh, wat? Nooit gedaan! heb toch al bijna 3 jaar een KITAP nu.

willen ze je waarschijnlijk niet eens een tax identificatie nummer (NPWP) geven
Anecdote hoor..

Mijn NPWP, 1 uitgegeven op Batam een jaar of ... (even kijken) 9.5 geleden was al jaren geblokkeerd. Had hem nodig voor iets hier, en moest actief zijn. Okay.. dus naar Batam, want daar zijn nu 2 ipv 1 belastingkantoren en wist niet bij welke ik moest zijn. Ik ging dus naar mijn oude, en dat was dus niet goed. Dus door naar de juiste, netjes geholpen. Direct afdeling speciale gevallen, met de lift omhoog.

Daar wat vragen (logisch Emoticon: Very funny ), maar niets spannends. De baas zegt: is goed, dadelijk even je aangiften invullen over 2015 tot nu en dan ben je klaar. Huh? Hoe dan? Heb geen docs bij me! Ja je word zo geholpen.

Even later een kereltje en een popje, beiden nog zo groen als verse rijst op de velden en zwaar Javaans accent. Dus ja, daarover lullen he. Popje deed mijn aangiften. De eerste duurde wat langer, 2016, 2017 en 2018 was een paar minuten extra ook, want had er een kind bij, dus hogere belastingvrije voet en zo. Maar toch allemaal 0, dus tja.. whatever

"Klaar zo meneer, ga je nu terug naar Bekasi?" Nee popje, morgenochtend. Ben nu moe van al het werk dat je voor me gedaan hebt en ga dat even vieren met een hapje eten en een alcoholische versnapering (aan haar naam wist ik dat het 'een andere' was). lachen. Groeten, Klaar.

Ja, activatie kan met de post, ik weet het. Maar had bovenstaande echt via de post opgelost kunnen worden? Ik wist het antwoord al voordat ik me besefte dat ik naar Batam moest. Vervelend altijd, dat Batam. Emoticon: Very funny

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 27-05-2019 12:27 Yerun wrote:

Ja, activatie kan met de post, ik weet het. Maar had bovenstaande echt via de post opgelost kunnen worden? Ik wist het antwoord al voordat ik me besefte dat ik naar Batam moest. Vervelend altijd, dat Batam. Emoticon: Very funny

Gatverdarrie nix aan zo'n saaie Batam avond in de Chili bar en Last Pup. Emoticon: Laugh out loud

jstar
Gebruiker
spacer line

Ze zijn veel te agressief in die Chilly, lijkt Bangkok wel. Dat vind ik wel goed aan de tenten in Jakarta; als je met rust gelaten wilt worden en gewoon wat wil drinken, kan dat ook.

Ik heb al veel spijt gehad van de NPWP aan te vragen. Heb het toen doorgedrukt met eigenlijk alleen maar geouwehoer als resultaat. Ik ken er genoeg dat het niet hebben en de consequenties zijn nul komma nul.

Ja, die integratie verklaring is een verplicht onderdeel van de KITAP aanvraag. Net als een bezoek en foto's nemen van het gelukkige stelletje op de bank bij ze thuis.... Emoticon: Nooo

spacer line  

Je hoeft het huwelijk niet te registreren, maar ik zie geen reden waarom je het niet zou doen...

Verder zou ik goed uitzoeken op welke toeslagen je wel/geen recht hebt als je emigreert. Zeker als je niet meer ingeschreven staat in het brp, lijkt het me sterk dat je nog een wajong uitkering / zorgtoeslag krijgt. Zoek ook uit of je je uberhaubt nog in nederland kan verzekeren, lijkt me relevant aangezien je een wajong uikering krijgt.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-05-2019 12:58 Malam wrote:

[quote removed]

Gatverdarrie nix aan zo'n saaie Batam avond in de Chili bar en Last Pup. Emoticon: Laugh out loud
Zeker vreselijk dat Batam. Moest laatst ook nog eens overnachten midden in kampung bule Emoticon: Yummie!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-06-2019 11:00 vivantomnesvirgines wrote:
Je hoeft het huwelijk niet te registreren, maar ik zie geen reden waarom je het niet zou doen...
Ik ken iemand die het niet heeft gedaan. Zijn vrouw wilde scheiden maar hij deed daaraan niet mee. Ging terug naar NL en was volgens de Nederlandse wet gewoon nog ongehuwd ondanks 18 jaren huwelijk in Indonesia.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 03-06-2019 11:00 vivantomnesvirgines wrote:
Verder zou ik goed uitzoeken op welke toeslagen je wel/geen recht hebt als je emigreert. Zeker als je niet meer ingeschreven staat in het brp, lijkt het me sterk dat je nog een wajong uitkering / zorgtoeslag krijgt. Zoek ook uit of je je uberhaubt nog in nederland kan verzekeren, lijkt me relevant aangezien je een wajong uikering krijgt.
Recht op Wajong kan doorgaan maar wel melden bij de UWV. Zorgtoeslag verdwijnt uiteraard.

jstar
Gebruiker
spacer line

On 07-06-2019 04:42 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
Ik ken iemand die het niet heeft gedaan. Zijn vrouw wilde scheiden maar hij deed daaraan niet mee. Ging terug naar NL en was volgens de Nederlandse wet gewoon nog ongehuwd ondanks 18 jaren huwelijk in Indonesia.

Nou ja, niet volgens de Nederlandse wet maar volgens de ambtenaartjes van de Burgerlijke Stand. Als zij genoeg geld (Ć©n hersenen) zou hebben om een Nederlandse advocaat in te schakelen, zou het sprookje snel voorbij zijn.

Maar misschien was ze achteraf gezien wel blij. Is ze er vanaf en krijgt zoveel jaar later toch nog de erfenis... en als ie hertrouwd is kan ze er ongelofelijk veel problemen veroorzaken. Haar wraak kan best wel eens zoet zijn. Emoticon: Yummie!

Ik ken zelfs iemand die het is afgetrapt en gewoon in Hong Kong weer hertrouwd is. Door geen registratie kon ie gewoon alle documenten weer krijgen. Dat is pas een chaos. Maar wel schandalig en gebeurt wel meer natuurlijk. Ken er ook zo Ć©Ć©n die zijn die zijn alimentatie niet wilde betalen en naar het buitenland vertrok. De Sociale Dienst moest inspringen omdat de woonplaats onbekend was en zoveel jaar later is het verjaard.

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 03-06-2019 11:00 schreef vivantomnesvirgines:

Even voor de goede orde, je namelijk wel verplicht om je buitenlandse huwelijk in te laten schrijven in een Nederlandse gemeente of door de Landelijke Taken in Den Haag om te laten zetten in een Nederland huwelijk......... Dit is verplicht..

zie uitleg middels deze link

https://concies.wordpress.com/(...)itenlandse-huwelijk/

of hier

https://www.rotterdam.nl/wonen(...)huwelijk-buitenland/

spacer line  

Misschien is dat zo, maar dat blijkt niet uit de websites waar je naar verwijst. Die gaan over het geval dat je ook daadwerkelijk in Nederland woont. Dan is het natuurlijk altijd verplicht.

Als je niet in Nederland woont kun je het alleen inschrijven in den haag, wat niet verplicht is.

jstar
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat we allemaal hetzelfde zeggen; ben je er ingeschreven, moet je het registreren. Ben je uitgeschreven uit Nederland is het vrijwillig.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,748,438 pageviews Een website van indahnesia.com