Eigen bedrijf

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
gerry harms
Gebruiker
spacer line

Malam het gaat niet om de aandacht maar wat ben jij negatief zeg, wees daar trots op bung. Eerlijk gezegd is dit voor mij een orientatie om te kijken wat de voordelen en nadelen zijn om iets te beginnen in Indonesie.
Misschien wel import & export maar weet niet exact precies wat dus als jullie hier suggesties hebben.
Kijk iet in de toeristische sector of horeca zijn er al genoeg uiteraard ook in de export/import je weet nooit hoe men een koe vangt met de haas.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Gerry,

Je start met de vraag:
"Hoe zit het als ik een eigen bedrijf wil opstarten op java".

Dan is het vrij voor de hand liggend dat daar veel vragen en commentaar op komen, want deze opening oogt niet bepaald als een professionele.

Je bovenstaande bericht geeft m.i. aan dat je dus zelf nog geen idee hebt wat? Dat is al heel wat anders als je openingsvraag. Dus eigenlijk begrijp ik daaruit dat je eerste vraag niet correct was.

Er is al een link gegeven naar een hele goede website met bomvol info. Een dame die ik overigens ken en bijzonder professioneel en succesvol is.

Als je zelf geen idee hebt, dan lijkt het me het verstandigst dat je bij jezelf te rade gaat.
Begin maar eerst eens met een persoonlijke SWOT analysis. Bijzonder verhelderend.

Hoe kun je nou van andere forumleden verwachten je suggesties te geven?? Ik sta perplex. Je geeft nul informatie.
Het zal toch echt van jezelf moeten komen.

Paar suggesties:
Renewable energy
Waste to energy
Nuclear Sciences & Energy
Waterbouwkunde
Internationaal recht
Mining

Maar op basis van "ik gooi maar een hengeltje uit, anderen geven mij een idee en daar borduur ik op voort": Dat gaat m niet worden.

Dan kun je Malam wel negatief vinden, maar op basis van jouw reacties vrees ik dat ik Malam gelijk moet geven.

Niemand zit hier (in Indonesia) op een bule te wachten hoor. Je zal zelf met een briljant plan moeten komen en snoeihard werken om mogelijk succes te kunnen krijgen.

Of je wordt als expat door een buitenlands bedrijf naar Indonesia gestuurd, alleen is dat enkel voor doorgaans de slimste en sterkste werknemers weggelegd. Als dat zo was, dan was je je openingspleidooi zeer waarschijnlijk niet zo aangevangen.

Of je komt hier als pensionado. Uitstekend te doen.

Wat is je eigenlijke beweegreden?
Waarom Indonesia?
Waarom specifiek Java?

Ik draai het dus nu even om: Heb je zelf al nagedacht wát? Waar ben je ontzettend goed in? Enfin, je SWOT.
Je moet zelf eigenlijk al een soort van bedrijfsplan hebben.

Ik ben ervan overtuigd als je laat zien dat je je huiswerk al hebt gedaan en oprecht ergens tegenaan loopt, er forumleden zijn die je best op weg willen helpen.
Echter niet op deze, m.i., erg passieve wijze.

Heldere ziende

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Zoals John, de vroegere eigenaar van de Nord Sea bar in bandung altijd zegt, "Je kan een klein fortuin verdienen in Indonesie!!! Maar dan moet je wel met een groot fortuin komen!!!"....

Haast 23 jaar hier en ik heb er velen zien komen en gaan en maar een enkeling die weet te slagen....

gerry harms
Gebruiker
spacer line

Blijkbaar het berichtje verwijderd wat ik geplaatst heb. Denk iets in de import & export wat precies weet ik nog niet, maar zl de vraag anders stellen wat komt erbij kijken wanneer ik iets op wil starten in Indonesie als buitenlander.

Even voor Malam ik vraag niet om zulke negatieve reacties maar gewoon info bung en ben ook niet gediend van je taal gebruik naar mij toe ok. Ik ben beleefd vraag ook erom dt ik beleefd behandeld wordt.

gerry harms
Gebruiker
spacer line

Jakarta Snacks hierboven dan de vraag die anders gesteld wordt door mij, trouwens BP zat van klanten vn mij met goede projecten ook projecten die jij genoemd heb zit namelijk in de project financiering.

jstar
Gebruiker
spacer line

Het probleem is ook dat je verrekte moeilijk een business plan kan opstellen en jezelf niet echt kan oriënteren als je hier niet bent. Theorie en praktijk komen vooral in derde wereld landen nooit echt overeen.

Dan zit je ook nog eens met dingen die wel gemakkelijker zijn om te beginnen maar die al volledig zijn uitgemolken zoals teak hout voor tuinmeubelen en barretjes of restaurants in zuid Jakarta en BnB en scuba op Bali.

Dus volledig nieuwe ontwikkelingen zijn het potentieel. Maar zelfs daar zie je dat dingen die er al een aantal jaar zijn, nauwelijks van de grond komen; dan praat je over bijvoorbeeld zonne-energie, isolatie in de bouw, stofzuigers voor plastic deeltjes op het strand, elektrisch vervoer, ruisthuizen/service flats, tourguides avontuurlijke vakanties, etc. En dan moet je de achtergrond hebben en jezelf afvragen waarom ze dat wél van jou zouden betrekken?

Nog iets: Iets dat op papier prima werkt en succesvol zou moeten zijn, zelfs na een marktonderzoek, kan plat op z'n bek gaan in de praktijk. Vrienden hebben in zuid Europa een (secretariaat) service voor expats opgestart. Dus ze regelen alles, van reparaties tot de woning tot vertalingen tot ziekhuisopname, etc. En wat blijkt? De pensionados die er zitten zijn zo gierig als de pest en hebben vaak geen cent te makken. Dus iedereen klaagt wel dat alles slecht gaat en dat de lokale niet te vertrouwen zijn maar niemand heeft er geld voor over om het verbeteren. Lijkt Bali wel.

gerry harms
Gebruiker
spacer line

Istar het gaat niet om een BP want die kan ik makkelijk optellen heb voorbeelden zat, maar wat je al zei theorie is anders dan praktijk. Maar de hamvraag is wat komt er bij kijken dus voordelen en nadelen om een bedrijf te beginnen in Indonesie en waar zal men zijn neus tegen aan stoten.

pelaut
Gebruiker
spacer line

Beste Gerry, fijn dat je weer 'in de lucht bent' en wat meer achtergrond info hebt gegeven. Help de forum leden nog wat meer om jou nog wat beter e helpen zou ik zeggen.

Vraag: Waar denk denk in Indonesie beter in te zijn dan de lokale Indonesiers? Ik lees vage kreten over 'iets in import en export' en daarna over financiering, kun je wat meer to the point zijn?

Zelf weet ik bijvoorbeeld dat waar ik goed in ben (veiligheids inspecties en audits in de scheepvaart) het gemiddelde Indonesische bedrijf totaal niet in is geinteresseerd, er geen stuiver voor wil betalen en hoogstens een emplop toeschuift aan de daartoe bevoegde instantie voor weer een stempeltje om weer een jaar vooruit te kunnen met de vergunning.

Dus: Spreek je de taal? Wat is je binding met Indonesie? Waar ben je goed in wat er in Indonesie nog niet is? zijn allemaal vragen waar, als je ze hier kunt beantwoorden, de forum leden graag op zullen regearen om jou te helpen.

gerry harms
Gebruiker
spacer line

Beste Pelaut lees mijn comments goed door dan weet je wat ik eigenlijk wil vragen maar nogmaals dit is voor mij alleen maar informatief maakt niet uit wat ik wil opstarten.
De vraag is eigen waar zal ik tegen aan lopen als ik misschien een bedrijf wil beginnen als buitenlander in Indonesie.

Denk dat ik niet duidelijker kan zijn.

pelaut
Gebruiker
spacer line

Ik ben dus niet meer actief op zoek naar werk in Indonesie, omdat er A geen vraag naar is en B het verkrijgen van een officiele werkvergunning voor mij veel te veel tijd, moeite en energie kost. In de tussentijd kan ik beter naar 'het buitenland vliegen' en daar een jobje doen, omdat daar wel vraag is naar naar iemand met mijn accreditatie en werkervaring. Ik noem bijvoorbeeld Australie, Nieuw Zeeland, Singapore, Malaysia, Myanmar, Thailand, Vietnam en China waar dus wel bewezen vraag is naar mijn specialiteit. Na de job vlieg ik terug naar Indonsie en geniet daar van het in 'het buitenland' verdiende geld. Waarom wil en denk jij perse in Indonesie je geld te kunnen verdienen? Het staat niet echt goed bekend als een immigratieland of een land waar buitenlandse ZZP'ers / MKB'ers met open armen worden ontvangen. Graag nog wat meer gedetailleerde info

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Misschien gewoon eens een rijtje vragen opschrijven, want aan de hand daarvan kunnen mensen je misschien helpen:
1. hoe oud ben je?
2. heb je startkapitaal?
3. moet je van je inkomsten in Indonesië leven?
4. moet je mensen onderhouden, ga je alleen of heb je een gezin?
5. heb je connecties (familie, Indonesische vrouw?)
6. in wat voor branche werk je nu?
7. ben je nu zelfstandig ondernemer of werk je in loondienst?
7. spreek je de taal?
8. ken je Indonesië, ben je er vaak geweest?
Zomaar de eerste vragen die in mij opkomen. Afhankelijk van de antwoorden kunnen mensen misschien wat gerichter antwoord geven.

gerry harms
Gebruiker
spacer line

Mensen mensen wat doen jullie moeilijk hier ga toch mijn hele hebben en houden toch niet bloot geven.
Vraag gewoon wat en niet meer.

Wat ik misschien met nadruk op mischien wil beginnen of niet wil beginnen is mijn zaak.

Enigste wat ik vraag is zie onderstaand in groot geschreven!

ALS MEN EEN BEDRIJF WIL BEGINNEN IN INDONESIE WAAR KAN MEN TEGEN OP LOPEN DUS DE EVENTUELE STRUIKEL BLOKKEN!

Als niemand mij hier advies kan geven zeg dat dan of geef zinnig antwoord op deze vraag!

gerry harms
Gebruiker
spacer line

Istar en Erik dank jullie wel dat is tenminste nuttige informatie voor mij hier kan ik wat mee!

gerry harms
Gebruiker
spacer line

Pelaut betreffende de financieringen daar hoef ik geen eventueel bedrijf te beginnen in Indonesie dat gaat allemaal via het net, lol

Erik Manado
Gebruiker
spacer line

Gerry, ik vind de meeste vragen die door de diverse forumleden zijn gevraagd echt wel legitieme en er toe doen. In feite geven ze je al tips over waaraan en waarover moet je denken als je een beetje tussen de regels door leest.

'Iets in de import of export" is zelfs nog erg vaag als je het mij vraagt, maar je geeft al aan dat het nog vanalles kan zijn want je hebt zelf nog helemaal geen idee wat je wil. Indien je plan echt in nog zulk een vroeg stadium zit, dan heb je eigenlijk al best veel aan de reacties die je hebt gehad tot nog toe.

Algemeen over een bedrijf beginnen in Export en import:
- Lijst van transporteurs en vrachtprijzen van lucht- of zeecargo
- Invoerrechten / heffingen van diverse soorten producten uitzoeken
- Import- en exportvergunningen regelen
- Indien zelf bedrijf beginnen: de eerder genoemde websites raadplegen
- Netwerk opbouwen, agenten, exporteurs, producenten van je product
- Financiën, daar schijn je zelf wel wat van af te weten. Meestal werkt het met vooruitbetaling of fikse aanbetaling voordat er geleverd wordt.
- Afzetmarkt
- Tranportatie en opslag. Gudang regelen?
- etc.

Om maar een paar dingen te noemen om te beginnen.

Er zal ongetwijfeld nog veel meer bij komen kijken

gerry harms
Gebruiker
spacer line

Eric ik scheer niet iedereen over 1 kam maar er zijn enkelen hier die comments geplaatst hebben waar ik niets aan heb.
Kijk aan die comments van jou heb ik wat aan wt mijn vraag is dat moet ook duidelijk zijn
wat staat mij te wachten in Indonesie als ik met iets ga beginnen,
Heb vrienden en familie wonen in Indonesie die zullen mij wel helpen met evntuele info en opstarten maar wil het ook van anderen horen.
Dus wat ik doe is zoveel mogelijk informatie inzamelen voordat ik met iets ga beginnen dan zal ik de voordelen en nadelen tegen mekaar opwegen en dan pas besluiten of ik mijn project zal uitvoeren of ervan afzien.

Als ik mijn project op zal starten dan zal de leidraad de BP zijn maar zoals al eerder al aangegeven de theorie is altijd anders dan de praktijk.

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 12-05-2019 23:17 gerry harms wrote:

Heb vrienden en familie wonen in Indonesie die zullen mij wel helpen met evntuele info en opstarten maar wil het ook van anderen horen.

In Indonesie nooit maar dan nooit met vrienden of familie werken.
En zelf de taal eerst leren .
Van mensen die je aanspreken of gewoon iets zeggen en het wordt Loooondoooh gebruiken moet je ver van wegblijven.

Dit is het beste advies wat je kan krijgen.

NOOIT DOEN !!!

Becik ketitik olo Ketoro

jstar
Gebruiker
spacer line

ALS MEN EEN BEDRIJF WIL BEGINNEN IN INDONESIE WAAR KAN MEN TEGEN OP LOPEN DUS DE EVENTUELE STRUIKEL BLOKKEN!

Als we gewoon even de supply chain doorlopen, ervan uitgaand dat je iets laat produceren en dit uit- of invoert:

Administratie en regulering: complex en duur. Voor het oprichten van een firma kan je als buitenlander eigenlijk alleen met een speciale soort NV werken, een PT PMA. Een agent is daarvoor wel noodzakelijk en prijzig. Belastingen zijn redelijk rechttoe rechtaan.
Productie planning en inkoop: makkelijk maar ongelofelijk onnauwkeurig. Door veel speciale periodes wordt er constant gewijzigd en zijn er complicaties. Habis en kosong. Ook zijn de prijzen altijd flexibel, je merkt nu bijvoorbeeld voor Lebaran dat men geld nodig heeft. Import is een crime, zelfs met importvergunning is het vaak nodig iets onder de tafel te schuiven. Firma’s als DHL en UPS beter vermijden want die zijn heiliger dan de paus, de POS had een slechte naam maar is veel verbeterd.
Personeel : aanwerving en ontslag is eenvoudig. Maar alles wat er tussen ligt is moeilijk; men moet altijd controleren en kan niemand echt vertrouwen, behalve de eigen partner. Bij kleinere Indonesische firma’s is het vaak zo dat men weet dat het personeel steelt en dit maar accepteert omdat het aanwerven en opleiden van nieuw personeel duurder uitvalt.
Verkoop : Geen enkele prijs is vast, en persoonlijke contacten worden heel belangrijk geacht. De hoeveelheid bonnetjes en administratie erom heen is gigantisch. Websites zoals Tokopedia en Shopee spelen een steeds grotere rol. Verzending is niet duur maar vervelend als het breekbaar is. TIKI en JNE zijn de grote spelers.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

behalve de eigen partner.
Zelfs die kunnen soms raar uit de hoek komen, en onbegrijpelijke grepen doen omdat er geen schaamtegevoel bij de Indonesiërs is .
Het is moeilijk om de mensen goed te insinueren prestatie leveren.
Waar ik dagelijks kom, is het personeel de bediendes ook vaak verwisseld.
Ze zitten vaak met hun telefoon te spelen en zien niet dat er een klant is komen zitten en ze moeten dan hen roepen en dan kijken ze of ze gestoord zijn.
Nu is er een nieuwe eigenaar gekomen en heeft hen er uit geschopt en nu werken er twee meisjes die geen telefoon hebben.
Dus al met al geen succes om hier iets te beginnen of je moet zelf mee werken en er boven op zitten. Emoticon: Yawn Emoticon: Cooool Emoticon: Stupid
bulekurus heeft er ook wat over geschreven en die weet hoe het zit met eigen bedrijf opzetten.
Kijk maar hoe harde werkers dat zijn een half uur zo hangen is heel gewoon Emoticon: Clown

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Je ziet het verkeerd Ziel, er zijn voor die man twee manieren om het stof van zijn zwabber af te krijgen, buitenboord hangen en schudden of buitenboord hangen en het er door de wind af te laten blazen. Emoticon: Shiny
Deze man heeft de keuze voor mogelijkheid 2 gemaakt. Emoticon: Laugh out loud

Overigens vermoed ik dat Gerry wel bekend is met de arbeidsethos in Indonesië, hij gebruikt namelijk de aanspreektitel "Bung" en dat kom je over het algemeen alleen maar bij Indo's tegen. Emoticon: Wink

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 12-05-2019 18:05 schreef gerry harms:
Jakarta Snacks hierboven dan de vraag die anders gesteld wordt door mij, trouwens BP zat van klanten vn mij met goede projecten ook projecten die jij genoemd heb zit namelijk in de project financiering.

Ik heb deze zin 3x moeten lezen, want geen interpunctie.

Als je in de project financiering zit, dan zou ik zeggen: zet een paar mensen op het huiswerk cq. de vraag die je stelt.

Sorry Gerry, maar Ik geloof je verhaal ook niet meer.
Succes met je SWOT en Google.
Denk dat het lijstje onder de W een vrij lange wordt.
Echter niet getreurd: de lijstjes onder de S en O daarentegen bijzonder kort Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 12-05-2019 22:31 schreef Erik Manado:
Gerry, ik vind de meeste vragen die door de diverse forumleden zijn gevraagd echt wel legitieme en er toe doen. In feite geven ze je al tips over waaraan en waarover moet je denken als je een beetje tussen de regels door leest.

Iets in de import of export" is zelfs nog erg vaag als je het mij vraagt, maar je geeft al aan dat het nog vanalles kan zijn want je hebt zelf nog helemaal geen idee wat je wil. Indien je plan echt in nog zulk een vroeg stadium zit, dan heb je eigenlijk al best veel aan de reacties die je hebt gehad tot nog toe.

Algemeen over een bedrijf beginnen in Export en import:
- Lijst van transporteurs en vrachtprijzen van lucht- of zeecargo
- Invoerrechten / heffingen van diverse soorten producten uitzoeken
- Import- en exportvergunningen regelen
- Indien zelf bedrijf beginnen: de eerder genoemde websites raadplegen
- Netwerk opbouwen, agenten, exporteurs, producenten van je product
- Financiën, daar schijn je zelf wel wat van af te weten. Meestal werkt het met vooruitbetaling of fikse aanbetaling voordat er geleverd wordt.
- Afzetmarkt
- Tranportatie en opslag. Gudang regelen?
- etc.

Om maar een paar dingen te noemen om te beginnen.

Er zal ongetwijfeld nog veel meer bij komen kijken

Ofwel wat ik al gezegd had:
Bedrijfsplan en SWOT analysis (onderdeel van bedrijfsplan). Zal Gerry toch echt zelf moeten doen.

Heldere ziende

Erik Manado
Gebruiker
spacer line

De adviezen en toelichtingen van Marcel70 en Jstar kan ik alleen maar beamen.
Probleem met familie is dat ze altijd denken dat ze meer mogen en wat te zeggen denken te hebben. En als ze hun zin niet krijgen zich achter de familieband verschuilen als zijnde toch familie - mede eigenaar.

De buraucratie is enorm, menigeen heeft zich hierop stukgelopen.

Ik denk dat de meeste mislukkingen met deze 2 zaken te maken hebben gehad.

Als de familie geld ruikt dan zullen ze er zoveel mogelijk van proberen mee te krijgen, maar als er problemen komen zijn zij ook de eersten die niet thuis zijn.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Mocht je een villa resort willen kopen mag je de mijne wel.

Ik heb alles al voor je voorbereid. Personeel is al ingewerkt Emoticon: Laugh out loud
dus je kan zo beginnen. Dat was voor mij het enige minpunt om hier te beginnen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,732,490 pageviews Een website van indahnesia.com