Geld opnemen Bali bij ATM

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
57 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
De keizer
Gebruiker
spacer line

Dat voorstellen van een koers is NIET nieuw, bij de machine van sommige banken wordt voorgesteld om de afrekening om te zetten (naar je ‘huismunteenheid’ zoals euro.) Dat is een trucje om je een zeer onvoordelige koers en kosten aan te rekenen en dat moet je dus nooit doen, gewoon in rupiah laten. [/quote]

Oh ok, ik heb het nooit eerder gezien in Indo. Ja, ik klik altijd op DECLINE. Emoticon: Yes!

In Thailand kost het 160 Bath als je geld opneemt (voor kleine bedragen). Ik hoop niet dat Indo die kant opgaat. Emoticon: Nooo
Ook in Cambodia trouwens. Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley

De keizer
Gebruiker
spacer line

Ik wissel ook wel eens Euro's om bij de juwelier in het winkelcentrum. Daar krijg ik de koers van de bank.

https://www.xe.com/currencycon(...)nt=1&From=EUR&To=IDR

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Euri wisselen bij geldwisselkantoren is onderhandelbaar he!

En let op dat je niet gescamd wordt met euri wisselen. Ik zag daar laatste een filmpje van via twitter (was op Bali).

Heldere ziende

De keizer
Gebruiker
spacer line

Op 24-12-2019 05:31 schreef jakarta-snacks:
Euri wisselen bij geldwisselkantoren is onderhandelbaar he!

En let op dat je niet gescamd wordt met euri wisselen. Ik zag daar laatste een filmpje van via twitter (was op Bali).

Ik ga alleen naar een geldwisselkantoor met een certificaat en met een grote foto van de minister president aan de muur Emoticon: Yes!

Ja Youtube staat er vol van Emoticon: Blush Emoticon: Blush :

https://www.youtube.com/watch?v=1r9W5HvkJFs

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Ja, doe ik in NL ook.
Geldwisselkantoren waar een poster van Rutte hangt.

Die vermijd ik namelijk als de pest, want met zo'n poster weet je zeker dat je genaaid wordt Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Heldere ziende

De keizer
Gebruiker
spacer line

Op 24-12-2019 06:17 schreef jakarta-snacks:
Ja, doe ik in NL ook.
Geldwisselkantoren waar een poster van Rutte hangt.

Die vermijd ik namelijk als de pest, want met zon poster weet je zeker dat je genaaid wordt Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Geweldig!

Luo Ni
Gebruiker
User icon of Luo Ni
spacer line

Without words ; Emoticon: Yes!

Permisi zaijian

Luo Ni Emoticon: Worship

Zhuīsuí nǐ de mèngxiǎng ...... Follow Your Dreams

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Hoort niet helemaal in dit topic, maar wil jullie toch informeren hierover:

Vandaag test transactie:
Van een Europese Transferwise account (kan iedereen zo online regelen, is gewoon een online bank met bankrekening) naar BCA.
Test: eur300
Vooraf laat de app van transferwise zien wat de transactie kosten zijn, welke koers EN wat je gegarandeerd in Rupiah ontvangt.
Transactiekosten: eur2,93
Koers: eur/rp: Rp15.484,00 (Middenkoers op XE.com = Rp15.487,000)
Ontvangst in Rp: Rp4.600.106

In de Transferwise app op de telefoon:
Naam rekeninghouder BCA
rekeningnummer BCA
Bedrag te sturen (eur300 dus).
Niet nodig om SWIFT/BIC in te voeren.
Druk op OK.
Scherm ter bevestiging en inzicht in de kosten, koers en gegarandeerd ontvangst.
OK
Verzonden.

Exact 23 minuten later na op de OK knop te hebben gedrukt het bovenvermelde Rp bedrag op de BCA rekening binnen.
Noot: Het is 25 december...

Ik was/ben onder de indruk. Zeer onder de indruk.

Heldere ziende

De keizer
Gebruiker
spacer line

Naam rekeninghouder BCA
rekeningnummer BCA
Druk op OK.
Scherm ter bevestiging en inzicht in de kosten, koers en gegarandeerd ontvangst.
OK
Verzonden.

Exact 23 minuten later na op de OK knop te hebben gedrukt het bovenvermelde Rp bedrag op de BCA rekening binnen.

Ik was/ben onder de indruk. Zeer onder de indruk. [/quote]

Klinkt goed!

Deze online bank?

https://transferwise.com/nl/se(...)d-money-to-indonesia

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Yep

Heldere ziende

De keizer
Gebruiker
spacer line

Op 25-12-2019 06:59 schreef jakarta-snacks:
Yep

Terima kasih atas tipnya! Emoticon: Wink Emoticon: Wink

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Doe er je voordeel mee.

Ik denk dat het voor bijvoorbeeld pensionado's - die regelmatig NL geld over moeten maken of pinnen met NL pas - bijzonder veel geld kan schelen.

Heldere ziende

jstar
Gebruiker
spacer line

In dat geval van cashless bankieren in Indonesië , is het ook geen slecht idee eens naar Jenius te kijken. Dit is echt wel de manier om te bankieren als je geen traditionele bank wilt / nodig hebt, vnl. interessant voor diegenen die in Indonesië wonen of er vaak zijn.

https://www.jenius.com

Onze zoon heeft Jenius en gebruikt alleen nog onze BCA om over te zetten van BCA naar Jenius.

Voor dagelijks bankieren is Jenius prima:
  • directe overboekingen naar vrijwel elke Indonesische bank
  • 25 gratis transacties per maand
  • Visa-betaalpas met een dagelijkse limiet van 100 juta die overal ter wereld en online werkt
  • meerdere virtuele kaarten beschikbaar voor familieleden, personeel, enz. met aangepaste limieten
  • ingebouwde spaarrekening die redelijk hoge rente aanbiedt
  • op elk moment van de dag kan ie debiteren / gratis opnemen aan de ATM's met VISA
  • zeer goede integratie met e-wallet systemen als OVO en DANA zodat je makkelijk overal betaalt
  • ingebouwd leensysteem (microkrediet) indien dat nodig zou zijn.

Dit alles beschikbaar via een app die hij kan ontgrendelen met een vingerafdruk.

Geen bank bezoek noodzakelijk natuurlijk. Alles wordt gedaan vanuit de app. Van aanmelden tot alles voor elkaar hebben incl gebruik van de pas is minder dan 24 uur zonder het huis te verlaten.

• De keizer
    Gebruiker
    spacer line

[quote] Op 25-12-2019 10:00 schreef jakarta-snacks:
    Doe er je voordeel mee.

Ga ik zeker doen. Emoticon: Yes!

jakarta-snacks
    Gebruiker
    spacer line

Jstar,

Hartelijk dank voor het delen van die informatie, maar wat is nu het voordeel van Jenius eigenlijk ten opzichte van een gewone bank met een app?

Op de site onder "program" kun je klikken op "find out more".
    Waarna ik vervolgens een error page krijg.

Heldere ziende

jstar
    Gebruiker
    spacer line

Ik denk dat je ze het beste kan vergelijken met de online banken die er nu ook in Europa zijn.

Bijvoorbeeld BUNQ, N26 (in Nederland en Duitsland):
    https://www.businessinsider.nl(...)ken-rekening-openen/

En Keytrade in België:
    https://www.keytradebank.be/nl(...)pport/faq/#section_4

Hij heeft dus zijn BNP Paribas Fortis en ING daar opgezegd en is er ook overgestapt op een online bank.

Voornaamste reden is kosten besparen en rente ontvangen. Je betaalt tegenwoordig meer en meer aan rekeningbeheer en de transacties, effecten aan/verkopen, geld opvragen, storten en rekening afschriften worden ook meer en meer belast. Net zoals kredietkaarten. De rentes bij die Europese online banken gaan nu ook van 0,2% naar 0,01%, maar in Indonesië zit je nog redelijk hoog met een deposito.

En gemak natuurlijk, het is vaak via een traditionele bank vaak nog niet mogelijk alles online te doen (deposito's, verzekeringen, ....) tenzij je veel geld op de rekeningen hebt staan en een personal assistent hebt natuurlijk.

NB: de FAQ sectie op de website werkt wel bij mij...

jakarta-snacks
    Gebruiker
    spacer line

Helder Jstar,

Dank voor de response. Ik zal het nog een bekijken.

Heldere ziende

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

Ter voorkoming van skimmen van mijn bankpassen heb ik op Bali gebruik gemaakt van het 'cash uit de automaat zonder pas' werkt prima. In de bankieren-app aangeven hoeveel ik wil hebben, dan krijg je een code die je invoert tijdens het ophalen van je centjes. Klaar.

Hier in Jakarta is dat allemaal niet nodig, en slinger ik ook gerust mijn credit card in een of andere duistere plek op de tafel, maar op roverseiland Bali is dat een te groot risico, met al die Bulgaren, Roemenen en Indonesiers die een poging wagen - en slagen - en masse mensen op te lichten.

Ho Lee Fuk

jakarta-snacks
    Gebruiker
    spacer line

JAAAAAAA.
    Ik maakte er enige maanden geleden (zie hierboven ergens) een geintje over.

Nou.... Dat kaartloos geld opnemen is dus gewoon briljant !!!
    Skimming is uitgesloten!!!

Dank Yerun voor je uitleg en advies!

Heldere ziende

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

En nog een tip (wederom, maar toch); als je na gebruik van de ATM de keuze krijgt om in rupiah of euro afgeschreven te worden; kies ALTIJD voor de munt van het land waar je in bent! Want anders krijg je te maken met de fraaie woorden Dynamic Currency Conversion (DCC). Dat is net Engels voor 'Kost Procenten Meer'.

Voorbeeldje: ik haal 400 Maleisische Ringgit uit de automaat in Kuala Lumpur, of ik MYR wil laten afschrijven of IDR (mijn bankpas is van BCA), dat kost dan maar 1.424.000 rupiah in totaal. Nee, wil ik niet. Dus nee geselecteerd; daarna direct BCA app erbij, afschijving van deze pin-ronde was 1.378.000, dus 3 euro minder op 80 euro ong.

Deze naaistreek doen steeds meer pin automaten en handelaren over de hele wereld. Overal moet je deze optie weigeren.

Ho Lee Fuk

De keizer
    Gebruiker
    spacer line

Op 25-12-2019 05:59 schreef jakarta-snacks:
    Hoort niet helemaal in dit topic, maar wil jullie toch informeren hierover:

Vandaag test transactie:
    Van een Europese Transferwise account (kan iedereen zo online regelen, is gewoon een online bank met bankrekening) naar BCA.
    Test: eur300
    Vooraf laat de app van transferwise zien wat de transactie kosten zijn, welke koers EN wat je gegarandeerd in Rupiah ontvangt.
    Transactiekosten: eur2,93
    Koers: eur/rp: Rp15.484,00 (Middenkoers op XE.com = Rp15.487,000)
    Ontvangst in Rp: Rp4.600.106

Naam rekeninghouder BCA
    rekeningnummer BCA
    Druk op OK.
    OK
    Verzonden.

Ik was/ben onder de indruk. Zeer onder de indruk.

Ik wil u nog hartelijk bedanken.. Het is zéér voordelig met TransferWise om geld over te maken naar Indonesië. Vandaag een ietsje hogere koers gekregen dan de bank. Emoticon: Yes!

Amount
    400.00 EUR
    Fee
    2.89 EUR
    Amount converted
    397.11 EUR
    Exchange rate
    1 EUR = 15956.7 IDR
    Converted
    6,336,566 IDR

jakarta-snacks
    Gebruiker
    spacer line

Super, De Keizer! Erg leuk om te horen. Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Anderen: Doe er ook uw voordeel mee. Scheelt gewoon geld. Veel geld. Uw geld. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Heldere ziende

jakarta-snacks
    Gebruiker
    spacer line

Onderweg naar airport.
    Na ruim half uur rijden zeg ik tegen driver: Hier pak mijn tolkaart maar.
    Grijp in mijn tas.
    SHIT. Geen tolkaart.
    En ook geen andere kaarten
    En ook mijn paspoort NIET
    F*CK.

Enfin, domestic flight dus kom wel door de road blocks van mensjes die paspoort willen zien (vanaf telefoon = OK).
    En nu kwam het kaartloos pinnen mieters goed van pas (pas...)
    Phone + ATM = wat dingen intikken en flap flap flap, geld.

pffff.

Heldere ziende

De keizer
    Gebruiker
    spacer line

Op 06-03-2020 12:42 schreef jakarta-snacks:
    Onderweg naar airport.
    Na ruim half uur rijden zeg ik tegen driver: Hier pak mijn tolkaart maar.
    Grijp in mijn tas.
    SHIT. Geen tolkaart.
    En ook geen andere kaarten
    En ook mijn paspoort NIET
    F*CK.

Enfin, domestic flight dus kom wel door de road blocks van mensjes die paspoort willen zien (vanaf telefoon = OK).
    En nu kwam het kaartloos pinnen mieters goed van pas (pas...)
    Phone + ATM = wat dingen intikken en flap flap flap, geld.

pffff.

Prachtig! De techniek staat voor niets. Mijn vrouw wil er niet aan, bang voor hackers. Emoticon: Yes! ..

jakarta-snacks
    Gebruiker
    spacer line

Integendeel Keizer, zoals Yerun eerder ook al aangaf.
    Kaart kan niet worden geskimd.
    Ik ben ook van mening dat deze optie veel veilger is dan met kaart pinnen

Heldere ziende

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

90,790,747 pageviews Een website van indahnesia.com