Erfgenaam in buitenland zonder NPWP

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
40 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
guho2003
Gebruiker
spacer line

Mijn vrouw is Indonesische, maar woont al zo lang in het buitenland dat ze geen NPWP (Indonesisch burgerservicenummer) heeft. Door overlijden vader heeft ze nu een aandeel in Indonesisch onroerend goed verkregen samen met haar broers en zussen (ik bedoel dus dat het nu een pand is met alle erfgenamen als mede-eigenaars). De familie wil dit onroerend goed verkopen. Is er in dit geval een NPWP nodig voor mijn vrouw (dat wordt door sommigen beweerd)? Of kunnen de lokale erfgenamen (ingezetenen) het gewoon te koop zetten, onder volmacht verkopen en dan aan mijn vrouw haar aandeel uitbetalen?

jstar
Gebruiker
spacer line

Ik moest mijn vrouw eerst vertellen wat een burgerservicenummer in Nederland is (voormalig SOFI of Rijksregisternummer in België) en toen sprak het orakel:

"Een burgerservicenummer, is in feite hetzelfde als een NIK. Iedere Indonesiër (behalve kinderen) heeft dit uniek nummer. Dit dient ervoor tussen overheid en bevolking te communiceren. Een NPWP is een tax ID, dit is alleen voor personen die belasting betalen in Indonesië. (Er zijn zeer veel mensen die niet bij de belastingen zijn ingeschreven.)

Officieel hebben de mensen gelijk die zeggen dat een NPWP noodzakelijk is*. Want men moet natuurlijk allerlei belastingen betalen bij bezit, erven/registreren en verkoop van onroerend goed.

Een volmacht zou eigenlijk niet volstaan omdat de de persoon zelf verantwoordelijk is voor eigen inkomsten e.d. Een volmacht is meer om een verkoop of zo door iemand anders te laten regelen (het tekenen e.d.). Het weigeren / afstand nemen van de erfenis is een optie maar of dat dit nu zo verstandig is?

Maar: In Indonesië is veel mogelijk. Neem dus zeker contact op met een Indonesische notaris en je zal zien dat sommigen meer flexibel zijn dan anderen.

*er zijn wat uitzonderingen, als de NJOP lager is dan 60 juta (kadastraal inkomen, WOZ?)"

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

78,912,374 pageviews Een website van indahnesia.com