Bouwen in of nabij Manado

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Sjako
Gebruiker
spacer line

Beste mensen.
Is er hier iemand die wat over bouwen weet In Manado .
Ik bedoel matriaal en personeel kosten.
Matriaal bedoel ik batu fundatie wat kost dat.
Blokken voor het optrekken van een muurtje of wand.
Cement en zand.

Graag jullie info please.

jstar
Gebruiker
spacer line

Fundering is altijd beton. Dat is wel beter tegen optrekkend vocht maar er wordt ook bijna nooit een vochtkering (de zwarte kunststof) aangebracht.

Dan worden er voor grotere muren altijd pilaren geplaatst, met daartussen de witte cellenbetonblokken (bata ringan) of de rode baksteen. En die worden met een laag cement behandeld. Binnen ook, men gebruikt eigenlijk geen pleister. Veel te dun die muren natuurlijk maar zo bouwen ze hier nu eenmaal. Isolatie en spouwmuren en zo zijn onbekend.

Voor de prijzen van materiaal, reken op +50% van Jakarta, het is zelfs duurder dan Bali. En het viel me op dat de inflatie toch wel flink is. Zand bijvoorbeeld, afhankelijk van de kwaliteit, is tussen 180.00 en 260.000 per m 3 , los van de pickup truck. Cement tussen 55.000 en 85.000 voor een grote zak (40-50 kg). De gasbetonblokken zijn tot 800.000 per kubieke meter.

Het meeste wordt handmatig gedaan, denk maar niet dat ze voor kleine projecten betonmolens e.d. gebruiken. In noord Sulawesi is het een gigantisch probleem bouwvakkers te vinden. Dus mijn zwager laat ze uit Java overkomen.

Wat ik het grootste probleem vind, is de elektrische installatie. Ze hebben geen idee en geen standaarden zoals die in de westerse landen zijn opgelegd. Differentieel schakelaars zijn bijna onbestaande, 2,5 mm of 1,5 mm kabels worden willekeurig toegepast, de aarding werkt vaak niet, .....

Maar afwatering is ook vaak moeilijk. Dakgoten worden vaak niet gebruikt en onder douches en baden wordt geen zwanenhals gebruikt en geen goede afdekking van de putjes waardoor het stinkt en kakkerlakken maar ook kleinere ratten en muizen naar binnen kunnen. Ik heb nog maar weinig tegelzetters en vloerders een (slang)waterpas zien gebruiken.

Een huis wordt hier als een tijdelijk object gezien; het is heel normaal een renovatie na 10-15 jaar uit te voeren dat eigenlijk een complete herbouw is.

Het is allemaal 'mooi van ver maar verre van mooi'.

Ik probeer 'zij-die-alles-beslist' ervan te overtuigen zo'n Rumah Panggun uit de streek te plaatsen op een braakliggend stuk land. Maar ze ziet het niet zo zitten.

Erik Manado
Gebruiker
spacer line

Ik heb 10 jaar in de regio Manado gewoond, en heb er ook een huis gebouwd.
Het is wel al weer een hele tijd geleden, dus qua prijzen kan ik je niets vertellen. Een gebrek aan bouwvakkers was er toen niet, wel aan vakmensen.

Mijn ervaring was dat de fundering meestal werd gemaakt van ruwe rotsblokken. Blokken steen die uit de bergen werden gehaald. Deze werden dan gemetseld tot een funderings muurtje, deels in de grond en deels boven de grond uitstekend.

De houten huizen (rumah panggun) die in Woloan worden gemaakt zijn een aanrader. Dat zijn trouwens wel vakmensen daar vind ik persoonlijk. Ik heb er destijds zelf ook een gekocht, maar dan als laagbouw op een betonnen fundering en een mooie betegelde vloer. Alleen de keuken en badkamers heb ik er van steen aan laten bouwen.

Erik Manado
Gebruiker
spacer line

Dit soort huizen worden er in Woloan gebouwd, van 1 kamer tot heel groot in diverse modellen. Ik had een huis gelijk vloers, dus niet op palen maar op een betonnen fundering. (zie foto) Een andere mogelijkheid is om het wel op palen te bouwen zodat je er een benedenverdieping onder hebt.

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Ik heb ook een huis in Manado en ik heb niet zo heel veel toe te voegen aan de verhalen van vorige sprekers, behalve dan dat je op alle details moet letten en overal met je neus bovenop moet staan om te zorgen dat ze niet slechte materialen gebruiken en basale dingen die jij als vanzelfsprekend beschouwt, achterwege laten. Inderdaad, dakgoten, goten, riolering, afwerking, plinten, verzin het maar.
Dus je hebt een goede "projectleider" nodig die namens jou zich echt overal mee bemoeit, continu aanwezig is en ook nog verstand van zaken heeft. En belangrijker nog: die je kunt vertrouwen

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

En de Sangirezen zijn de Polen van Noord-Sulawesi. Inderdaad zijn het bouwvakkers, geen vaklui

Erik Manado
Gebruiker
spacer line

Ohh ja, kan me nog een "leuk" detail herinneren.

De vloer van de badkamer liep naar de verkeerde kant af, dus niet naar het putje , maar van het putje af.

Je moet er echt bij blijven want dit soort blunders zijn bijna niet te verzinnen, maar gebeuren wel echt.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 31-10-2018 14:06 Erik Manado wrote:

De vloer van de badkamer liep naar de verkeerde kant af, dus niet naar het putje , maar van het putje af.

Whoahaha of zoals bij mij dat de afvoer van de badkamer onder het niveau van het water in de sloot uit kwam als het regende, waardoor het water dan niet uit de badkamer liep, maar erin. Emoticon: Laugh out loud

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

72,641,915 pageviews Een website van indahnesia.com