Studeren in Indonesië

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Koenism
Gebruiker
User icon of Koenism
spacer line

Hey,

Ik vroeg mij af wat je in Indonesi√ę aan een MBO (Niveau 4) Diploma hebt.
Is het mogelijk om een volledige HBO (Sarjana 1) te volgen en zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben?
Welke universiteiten zijn aan te bevelen en wat zijn gemiddeld de kosten?
Bij voorbaat dank.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Dag Koenism,

Helaas moet ik wat minder leuk nieuws melden. Misschien heb je al wat comments van mij gelezen, soms beetje direct. Laat je niet afschrikken. Ik blaf, maar bijt niet Emoticon: Wink

Met een MBO diploma in Indonesia kun je niets.

Er is een overschot aan universitair afgestudeerden (S1 en S2) en velen hebben niet eens een redelijke job. Een aantal kiest zelfs voor Grabcar chauffeur.

Volledige S1 volgen kan zeker wel, maar:
1) Mits geen uitwisselingsprogramma, betaal je de hoofdprijs ("normale" educatie is erg duur hier. "Normaal": wat wij normaal vinden, wordt hier "erg goed" genoemd).

2) Het niveau van de afgestudeerden is over het algemeen bedroevend. Schrijnend zelfs. Mijn bevindingen he. Ik heb al zoveel S1's en S2's zien komen en gaan. Vind over het algemeen dat de meeste S1's hier nog niet eens het niveau hebben van een Nederlandse MBO'er.

3) Besef dat een Indonesisch diploma erg weinig waarde heeft in bijvoorbeeld Europa of briljant staat op je C.V.

4) Besef ook dat er redelijk wat "afgestudeerden" zijn die hun diploma simpelweg hebben gekocht. Zie daarom punt 3).

5) Mocht je, ondanks bovenvermelde informatie, toch nog willen studeren in Indonesia dan zullen we toch echt eerst moeten weten naar welke richting je voorkeur uitgaat. Alfa of Beta?

6) Qua kosten: Opbouw is iets anders dan in NL. Je betaalt een admission fee en tuition fee.
hyperlink van tuition & admission fees van Universitas Indonesia (UI):
penerimaan.ui.ac.id/page/international/tuition-fee
Zie je in bovenstaande link de opmerking " If you are an International exchange student, you will have your tuition fee waived," . Zie ook mijn opmerking in 1).

of hier:
www.unipage.net/en/17930/university_of_indonesia

Met andere woorden:
De studiekosten in NL:
Vallen in het niet ten opzichte van de studiekosten hier;
NL studies zijn over het algemeen van veel hoger kwaliteit;
NL studies worden over het algemeen internationaal veel hoger gewaardeerd.

Dan snap je waarschijnlijk ook dat:
Ouders van Indonesische studenten hard hun best doen deze kids op een uitwisselingsprogramma abroad te sturen.
Indien uitwisseling niet lukt, alsnog abroad sturen (kost hen bakken geld meer)
Ouders (over het algemeen) stinkend hun best doen om goede scholing voor de kids te betalen. Een enorm rib uit hun lijf.

Just my 2 cents.

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Als je in dit land niet minimaal een S1 diploma hebt, zul je geen normale baan krijgen.

In NL:
Mijn ervaring is dat men in NL zonder HBO diploma nog kansen kan krijgen door hard en goed te werken. Heb redelijk wat mensen gezien die fiks zijn opgeklommen naar HBO niveau functie met enkel een LBO diploma (bestaat dat eigenlijk nog??). En dito salaris!

In Indonesia:
De happy few zonder S1 diploma kunnen succesvol zijn in zaken.
Is kwestie van:
1) Slim zijn. Slimmer dan de mensen om je heen. In mijn optiek een no brainer (woordgrapje), want zoals al eerder gezegd "in het land der blinden is eenoog koning"
2) Netwerk. Zonder netwerk, no chance.

Voor nummer 2) hoef je niet eens aan nummer 1) te voldoen Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Heldere ziende

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

71,675,587 pageviews Een website van indahnesia.com