Hoeveel geld mag je invoeren in Indonesië?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Belanda69
Gebruiker
spacer line

Beste leden, Ik heb gelezen dat men maximaal 100 miljoen Rupia mag invoeren. Ook moet men het rapporteren. Weet iemand hier meer hierover? Alvast bedankt!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Niet maximaal 100 miljoen rupiah, maar maximaal 100 miljoen rupiah of equivalent aan buitenlandse muntjes.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Inderdaad OF EQUIVALENT daarvan.

Kortom, heb je meer, geen probleem, maar aankruisen op declaration formuliertje en rode gangetje nemen (declare) en aangeven. Niks aan t handje hoor.

Heldere ziende

Belanda69
Gebruiker
spacer line

Hartelijk bedankt voor jullie antwoord!

Mijn vrouw vertelde mij, dat je 10% invoerbelasting moet betalen. Klopt dit? Of komt er 10% invoerbelasting over het bedrag als het hoger is dan 100 miljoen rupiah?

jstar
Gebruiker
spacer line

Het is weer klok en klepel: De boete als je het niet rapporteert of als je een verkeerd bedrag aangeeft, is 10%. Met een maximum van 300 juta.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 04-09-2018 13:46 schreef Belanda69:
Hartelijk bedankt voor jullie antwoord!

Mijn vrouw vertelde mij, dat je 10% invoerbelasting moet betalen. Klopt dit? Of komt er 10% invoerbelasting over het bedrag als het hoger is dan 100 miljoen rupiah?

Allereerst even iets rechtzetten:
Invoerbelasting is iets anders dan PPN (ofwel BTW) he! Waarschijnlijk haalt je vrouw dat door elkaar.
Normaliter geldt voor import een bepaald percentage invoerbelasting, evt. andere toeslagen en daarover heen PPN.
Dat kun je allemaal hier vinden:
intr.insw.go.id/

Dan:
Neen, als je je eigen geld invoert hoef je er geen invoerbelasting of PPN over te betalen. Plenty mensen (met name diamanthandelaren om maar een voorbeeld te noemen) nemen koffers geld mee.
Veel handel is cash handel.
Zou wel heel raar zijn als ik in Indonesia een product wil kopen maar eerst 10% van mijn eigen geld af zou moeten staan..
Indonesia zou blij moeten zijn met elke dollar of Rp cash die binnenkomt.
Echter, gewoon netjes melden, niks aan t handje.

Ja, als je gesnaaid wordt omdat je de regels niet volgt, ga je voor gaas.

Heldere ziende

Belanda69
Gebruiker
spacer line

Hartelijk bedankt! Ik wil een hutje kopen .. Ik zal een paar keer wat miljoenen moeten meenemen....Ik begin met 100 miljoen ....

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Wil me nergens mee bemoeien, maar je kent de gevaren van hutje kopen he?
Plenty topics op dit forum.

Heldere ziende

Belanda69
Gebruiker
spacer line

Ik ben op de hoogte. Het hutje komt op mijn vrouw's naam te staan. Ik heb meerdere personen gesprokken die een leasecontructie toepassen. Dan moet je die makelaar of persoon ook maar vertrouwen. Het blijft om het even..

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Dat dus. Vertrouwen.... Emoticon: Talk to the hand
Die lease construction. Denk dat mede forumleden daar hartige verhalen over kunnen vertellen.

Kijk potdomme uit... Je zal de eerste niet zijn die ongeveer alles is kwijtgeraakt.

Heldere ziende

Belanda69
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.jakarta-snacks : dat zal ik zeker doen. Ik wil gewoon een hutje tot 20.000 Euro
Ik weet dat het hutje altijd van mijn vrouw zal zijn. Er is iemand uit mijn dorp die eerst een winkel had gekocht , die hij is kwijt geraakt aan zijn vrouw . Daarna ging hij met een andere vrouw.Hij heeft toen een huis gekocht en de familie van zijn vrouw heeft hem toen uit huis gezet. Toch ken ik ook buitenlanders die een mooi huis/ hotel/ restaurant hebben op Bali en Sumatra (Toba lake) zonder problemen.

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

On 06-09-2018 12:12 Belanda69 wrote:
Toch ken ik ook buitenlanders die een mooi huis/ hotel/ restaurant hebben op Bali en Sumatra (Toba lake) zonder problemen.

Ik heb ook zo'n hutje, kostte maar 10.000 euri, niet op Bali of Sumatra trouwens.
Maar niet zonder problemen Emoticon: Nooo . Maar ik heb 'm nog wel Emoticon: Party!

Belanda69
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.koming Als ik vragen mag: wat voor problemen waren er?

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 06-09-2018 12:12 schreef Belanda69:
Er is iemand uit mijn dorp die eerst een winkel had gekocht , die hij is kwijt geraakt aan zijn vrouw . Daarna ging hij met een andere vrouw.Hij heeft toen een huis gekocht en de familie van zijn vrouw heeft hem toen uit huis gezet.

Kijk, die man heeft 2x jackpot. Treurig, maar dit soort verhalen hoor ik dus teveel. Vandaar de waarschuwingen.
Als t puntje bij paaltje komt, trek je altijd aan het kortste eind.

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Overigens is de Rupiah koers nu wel redelijk interessant voor invoer van euri. Beduidend meer kroepoek voor een euro dan vorig jaar.

Heldere ziende

Belanda69
Gebruiker
spacer line

De Rupia staat op een nieuw record!

https://www.xe.com/currencycha(...)=EUR&to=IDR&view=10Y

Ik kwam een man in Paramaribo tegen (hij had een internet café) die eerst in Bali een huis had gekocht, althans dat dacht hij. Na velen betalingen onder de tafel kwamen ze bij hem terug. Hij moest 10.000 Euro betalen voor zijn eigen oprijlaan. De man Emoticon: Yeah right! ei: " die oprijlaan is een openbare weg!"
Dat vonden zij van niet. Men heeft toen een muur geplaatst op "zijn" weg zodat hij moest omrijden.
Hij werd er gek van en is toen naar Suriname verkast..

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

En dat is een van de vele, vele voorbeelden.
Het Indonesisch truken/smoezenboek is dikker dan die van sinterklaas.

Als je hier een tijdje zit, leer je daar wel van. Je ruikt de onraad al van mijlenver aankomen.
Daarom laat ik met transacties ook elk detail op papier zetten. Men heeft er nogal een handje van een simpel verhaal ultra complex te maken. Met een reden uiteraard.

Edoch, word ook ik nog regelmatig belazerd. Details hoor, maar toch. "Vieze fl*kker" denk ik dan. Achteraf vaak hilarisch en ... weer een leermoment.

Als de Indonesiagangers hun verhalen op papier laat zetten heb je:
1) Een boekenkast vol memoires
2) Bestsellers
3) dijenkletsers

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 07-09-2018 03:39 schreef jakarta-snacks:
En dat is een van de vele, vele voorbeelden.
Het Indonesisch truken/smoezenboek is dikker dan die van sinterklaas.

Als je hier een tijdje zit, leer je daar wel van. Je ruikt de onraad al van mijlenver aankomen.
Daarom laat ik met transacties ook elk detail op papier zetten. Men heeft er nogal een handje van een simpel verhaal ultra complex te maken. Met een reden uiteraard.

Edoch, word ook ik nog regelmatig belazerd. Details hoor, maar toch. "Vieze fl*kker" denk ik dan. Achteraf vaak hilarisch en ... weer een leermoment.

Als de Indonesiagangers hun verhalen op papier laat zetten heb je:
1) Een boekenkast vol memoires
2) Bestsellers
3) dijenkletsers

Wat ik echter wel moet bekennen: Dit land heeft onvoorstelbare zakelijke mogelijkheden. Iets wat je in NL niet kan verzinnen. Voorwaarde is wel: Enorm geduld en doorzettingsvermogen.

Alhoewel ik beter moet weten, ren ik nog steeds te hard. Sabarrrrr, zoals Malam zou zeggen. Ja, makkelijk gezegd. Zit wat in ons bloed.

Of... In het land der blinden is eenoog koning. Dat kan natuurlijk ook...

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Sorry, wilde mn tekst aanpassen maar heb gequote.
Kijk, heb je t al. Ik denk er al over na en ga verkeerde knoppen bonken.

Tijd voor koffie en een appelpunt. Emoticon: Laugh out loud

Heldere ziende

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

On 06-09-2018 12:32 Belanda69 wrote:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.koming Als ik vragen mag: wat voor problemen waren er?

Een van de dingen is: we moeten onroerend goedbelasting betalen. In eerste instantie was dat uitbesteed aan de plaatselijke bank. Maar daar hadden ze er op een gegeven moment geen zin meer in dus die hebben dat overgedragen aan de belastingdienst maar niet met medeneming van alle data. Kortom, bij de belastingdienst konden ze onze betalingen in het systeem niet terugvinden en dat leidde tot een boete.
Tweede is dat er dingen verdwijnen wanneer we er niet zijn: de regenpijp, dakgoten, dat soort dingen. Beetje jammer allemaal.
Heel erg is het allemaal niet maar het geeft niet altijd een goed gevoel. Aan de andere kant levert het ook wel weer het een ander op: het huis is nogal in waarde gestegen, de wijk begint zich aardig te ontwikkelen en we hebben er een goedkope vakantie aan. En tussendoor verhuren we het en dan levert het nog wat op.

Belanda69
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.koming; Hoeveel bedraagt die onroerendgoedbelasting in Indonesië?
Ik had de belastingtelefoon gebeld, gevraagd hoeveel ik mag schenken. De vrouw vroeg; "geld voor een kind, om een kind in Indonesië te helpen?" 400 Euro mag u vrij geven maar als het meer is moet u even de naam het adres en de plaatst ect ect opgeven, dan gaan wij schenkingsbelasting erover incasseren. Je moet toch een goeie klap met de molen hebben gehad om dit te gaan opgeven!

jstar
Gebruiker
spacer line

Je kan daar geen antwoord op geven, het is zoals bij WOZ of KI in Nederland en België. Kijk naar NJOP.

Trouwens, die onroerend goed belasting kan in veel regios van het land (zoals op Bali en in Serpong) ALLEEN via een bepaalde bank betaald worden!!!! Jakarta is flexibel.

Belanda69
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.jstar Hartelijk bedankt! Ik zal het ter plaatse informeren..

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 08-09-2018 07:39 schreef jstar:
Je kan daar geen antwoord op geven, het is zoals bij WOZ of KI in Nederland en België. Kijk naar NJOP.

Trouwens, die onroerend goed belasting kan in veel regios van het land (zoals op Bali en in Serpong) ALLEEN via een bepaalde bank betaald worden!!!! Jakarta is flexibel.

Ja ik zie dat ze via die pinautomaten dat kunnen betalen, elke vorm van betalingen, het opwaarderen van je telefoon, tot die jl Tol card betalen kun je via de pinautomaat opwaarderen... Emoticon: Yeah right!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

73,449,964 pageviews Een website van indahnesia.com