Business visum en aansprakelijkheid

Subforum Het visumgebeuren 
69 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

Hallo mensen,

Stel, een organisatie wil iemand ('Kees')een bepaalde periode laten werken bij een Indonesische partnerorganisatie. Er is inmiddels vastgesteld dat dit kan met een business visum.

Nu moeten er twee documenten bij de visumaanvraag worden bijgesloten:
- een uitnodiging van de Indonesische sponsor (de partnerorganisatie)
- een "letter of recommendation" van de Nederlandse organisatie

Nu is mijn vraag: bij welk van deze partijen ligt nu de (financiele) aansprakelijkheid op het moment dat Kees bijvoorbeeld een ongeluk veroorzaakt?

Je leest op internet vooral dat de sponsor verantwoordelijk is voor het doen en laten van Kees zolang hij in Indonesie is.

Echter, ik kom op internet ook veel voorbeelden tegen van "letters of recommendation" waarin de uitzendende organisatie moet verklaren dat zij de aansprakelijkheid op zich neemt. Dit laatste wordt ook bevestigd door verschillende visumbureaus die ik heb gebeld, maar niemand kan mij vertellen waar dit zwart-op-wit is vastgelegd. Ik heb ook een week lang geprobeerd om iemand van de Indonesische ambassade aan de lijn te krijgen - daar zouden ze het moeten weten - maar dat is niet gelukt (ik had eerlijk gezegd ook weinig hoop...)

Alvast bedankt!

Kortom, ik ben op zoek naar een bepaling van de Indonesische immigratiedienst (denk ik) die expliciet verteld of de uitzendende partij al dan niet aansprakelijk is.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Beniewd wat de anderen zeggen.

Soms bestaat een sponsorletter ook uit een deel dat de sponsor de verantwoordelijkheid draagt over de gesponsorde. Volgens mij is dat een standaard iets in de sponsorletter voor een familielid naar NL. Ofwel, deel is garantverklaring.

Wettelijk is een sponsorletter GEEN garantverklaring.

Kortom:
Er moeten 2 documenten bij de visumaanvraag worden bijgesloten etcetc.
Dan is jouw vraag aan degene die dat eist: "Ok, en waaruit moet dat document bestaan? Voorbeeld/concept graag.".

Alleen daar moet je het vragen. De rest van internet moet je niet voor waarheid/zekerheid aannemen.

Ach ja

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

Bedankt Jakarta Snacks,

Ik ga mij inderdaad niet laten leiden door wat ik her en der op internet vindt.

Wat ik lastig vind is dat visumbureautjes inderdaad zeggen dat de uitzendende partij ook aansprakelijk is. De een zegt dat dat alleen is voor zakelijke beslissingen die Kees neemt. De ander zegt dat dat die aansprakelijk ook geldt als Kees' iemands brommer bij de Alfamart naar binnen rijdt.

Ze claimen allemaal dat ze dat weten via hun contactpersoon bij de ambassade, maar als je doorvraagt kan niemand iets met zekerheid zeggen, of schriftelijk aantonen hoe het nu precies zit. Daardoor krijg ik ook een beetje het idee dat dit soort visumdiensten maar wat roepen in de geest van "better safe than sorry".

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 22-07-2018 12:30 jakarta-snacks wrote:

Soms bestaat een sponsorletter ook uit een deel dat de sponsor de verantwoordelijkheid draagt over de gesponsorde. Volgens mij is dat een standaard iets in de sponsorletter voor een familielid naar NL. Ofwel, deel is garantverklaring.

Dat geldt ook ook voor een Indonesische sponsor Jak, althans bij een sosbud visum, de verantwoordelijkheid van de sponsor voor de gesponsorde is heel duidelijk omschreven in de documenten die voor de verlengingen na 30 dagen moeten worden gedaan.

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

On 22-07-2018 12:51 Malam wrote:

[quote removed]

Dat geldt ook ook voor een Indonesische sponsor Jak, althans bij een sosbud visum, de verantwoordelijkheid van de sponsor voor de gesponsorde is heel duidelijk omschreven in de documenten die voor de verlengingen na 30 dagen moeten worden gedaan.

Klopt, maar bij een sosbud visum heb je geen uitzendende partij en kan dus enige aansprakelijkheid dus alleen bij de sponsor liggen.

ik kan mij voorstellen dat dat bij een businessvisum anders is. De uitzendende partij is in dezen de "actieve" partij die iemand namens haar naar Indonesie stuurt. Ik zou het logisch vinden als de aansprakelijkheid dan ook bij de uitzendende partij ligt: "als jij iemand naar Indonesie wilt sturen is dat prima, maar dan ben jij ook verantwoordelijk", zeg maar.

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

On 22-07-2018 12:30 jakarta-snacks wrote:
Wettelijk is een sponsorletter GEEN garantverklaring.

Waarom niet? Kun je dat toelichten? Of heb je een bron?

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 22-07-2018 13:04 schreef Jesses:

[quote verwijderd]

Waarom niet? Kun je dat toelichten? Of heb je een bron?

Omdat een sponsor letter zegt dat je iemand sponsort en niet per definitie ook aansprakelijk bent als sponsor.
Daarom moet er in een sponsorletter voor bijv NL visum helder beschreven staan dat de sponsor ook garant staat.

Kortom: Vergeet al die agenten en neem zelf direct contact op met Indonesische ambassade. Ik vind die mensen erg behulpzaam.

Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 22-07-2018 12:51 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Heb even wat nagekeken: De sponsorletter die ik nodig had voor Sosbud staat expliciet in dat de sponsor zich garant stelt voor mijn gedragingen etc.

Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

visa4indonesia.nl/types-of-visa/business-visa/

Maar hier kom ik ook niet echt verder. Zou wel handig zijn geweest als men duidelijk de voorwaarden had aangegeven

Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Ah, kijk eens aan.
Hier kun je wel wat mee denk ik.

Imigrasi in Jakarta weet precies wat in de brief moet staan. Jakarta Selatan is een georganiseerde club met klantvriendelijke mensen.

visa4indonesia.nl/visa-informa(...)-visa-authorization/

Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Snotverdikke, wat ik in mn archief vindt:
Onderstaande tekst in brief vorm.

+++
Kepada yth.
Duta Besar RI Untuk Kerajaan Belanda
u.p. Atase Imigrasi
KBRI Den Haag
Tobias Asserlaan 8
2517 KC Den Haag

SURAT PERMINTAAN DAN JAMINAN

Yang bertanda tangan di bawah ini saya:
N a m a :
Tempat / tanggal lahir :
Pekerjaan :
Penghasilan setahun :
Kewarganegaraan :
No. KTP :
Paspor / Dokumen Keimigrasian :
Alamat / tempat tinggal :

dengan hormat mengajukan permintaan visa kunjungan untuk warga negara asing dengan data
tersebut di bawah ini :

N a m a :
Tempat / tanggal lahir :
Kewarganegaraan :
No. Paspor :
Pekerjaan :
Alamat di Belanda :

Selanjutnya perlu saya nyatakan maksud dan tujuan kunjungan yang bersangkutan ke Indonesia
adalah dalam rangka
dengan periode kunjungan dari tgl. s/d tgl.

Saya sebagai sponsor bertanggung jawab penuh atas segala :
1. Tingkah laku dari orang asing yang bersangkutan selama di Indonesia.
2. Biaya yang timbul akibat keberadaan orang asing yang bersangkutan sampai dengan
pemulangan ke negara asal.

Demikian permintaan dan jaminan saya buat dengan sesungguhnya dan jika keterangan di atas tidak
sesuai dengan kenyataan serta tidak memenuhi tanggung jawab, saya bersedia dituntut sesuai
dengan ketentuan yang berlaku.

Dibuat di :
Tanggal :
Pemohon / Sponsor
Op een materai zegel

Terlampir
Foto copy KTP / Paspor / Dokumen Keimigrasian yang masih berlaku
++++++

Daar staat kraakhelder in dat de sponsor zich dus verantwoordelijk stelt voor jouw gedragingen. Sponsorbrief EN garantstelling in 1.
Deze brief is gericht aan de ambassade NL.

Ach ja

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

Hartelijk dank, Jakarta Snacks,

Ik ga ze bellen. Mijn ervaring met de ambassade is dat ze weliswaar vriendelijk zijn, maar dat je nooit de juiste persoon aan de telefoon krijgt...

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Lees ook goed wat wel en niet mag met een business visum, dat is namelijk vrij beperkt, succes.

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

O, ik zie nu pas je uitgebreide antwoord.

Sorry, ik ben misschien een enorme zeikerd, maar wat ik lees is dat de sponsor verantwoordelijk is voor de gedragingen van Kees (vrij vaag) en voor de kosten van het verblijf van Kees.

Ik ga ervan uit dat hiermee wordt bedoeld dat de sponsor zich garant stelt voor de verblijfskosten (o.a. huisvesting, voedsel). Op die manier kan de Migratiedienst zich er min of meer van verzekeren dat Kees gedurende zijn verblijf in zijn onderhoud wordt voorzien.

Wat ik niet zwart-op-wit lees, is dat de sponsor zich ook aansprakelijk stelt voor eventuele schade die door Kees wordt veroorzaakt.

Ik zal in ieder geval die mensen in Zuid-Jakarta bellen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

De mensen die je tot op heden antwoord hebben gegeven zijn stuk voor stuk mensen die goed bekend zijn met Indonesië en de gang van zaken daar.
De wetgeving in Indonesië is van elastiek en vol met uitzonderingen, vrij ondoorzichtig allemaal, ga er maar vanuit dat de sponsor van Kees verantwoordelijk is voor alles wat Kees aanricht en dat hij zelfs de ticket van Kees moet betalen als hij uitgezet zou worden.

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

Hoi Malam,

Bedankt. Juist vanwege het feit dat de wetgeving van elastiek is, wil ik liever niets "aannemen". Ik weet een beetje hoe Indonesische ambtenaren werken en vooral de afgelopen maanden is de immigratiedienst erg achterdochtig en nogal kort door de bocht met betrekking tot buitenlanders die iets in Indonesie komen doen. Misschien is jullie ervaring anders, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 22-07-2018 14:34 schreef Jesses:
O, ik zie nu pas je uitgebreide antwoord.

Sorry, ik ben misschien een enorme zeikerd, maar wat ik lees is dat de sponsor verantwoordelijk is voor de gedragingen van Kees (vrij vaag) en voor de kosten van het verblijf van Kees.

Ik ga ervan uit dat hiermee wordt bedoeld dat de sponsor zich garant stelt voor de verblijfskosten (o.a. huisvesting, voedsel). Op die manier kan de Migratiedienst zich er min of meer van verzekeren dat Kees gedurende zijn verblijf in zijn onderhoud wordt voorzien.

Wat ik niet zwart-op-wit lees, is dat de sponsor zich ook aansprakelijk stelt voor eventuele schade die door Kees wordt veroorzaakt.

Ik zal in ieder geval die mensen in Zuid-Jakarta bellen.

Enorme zeikerd is heel goed in dit geval! Extreem kritisch zijn.

Niet vrij vaag, maar ruim begrip. Komt erop neer als je iets verkloot, iets crimineels doet, ergens aansprakelijk voor bent etc, de sponsor kan dokken.

Garantstelling is niet eens tav huisvesting/eten, maar bovenstaand. Ze vragen niet wat je aan salaris oid krijgt.
Nog nooit is mij gevraagd hoe ik in mn onderhoud voorzie. Interesseert ze niet. Wat ze wel interesseert is dat je niet gaat lopen kloten als gedefinieerd hierboven.

Over die schade wat je niet zwart op wit leest: Klopt, maar wordt door de algemene zin volledig gedekt. Overigens ook de kosten voor repatriering.
Zorg wel dat je het volgende ALTIJD digitaal in je Dropbox of zo hebt (alles in kleur):
scans of fotos van:
een verzekeringsbewijs (doorgaans een pasje),
paspoort
rijbewijs
dat soort zaken

Zorg dat je paspoort nog (voor de zekerheid) minimaal een jaar geldig is bij aanvraag visa
En haal bij ANWB een internationaal rijbewijs. Een vodje, maar nodig.

Ach ja

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

En in mijn geval voor een flessie vuurwater voor de ambtenaar van het goedkoopste soort maar wel met 45 % alcohol voor die mijn verlengingen regelde. Emoticon: Yummie!
Als ik dan 2 dagen erna gebeld werd door hem dat mijn paspoort klaar lag en ik hem ging halen en hem vertelde dat het best lekker was schlierewitz te mengen met jus dat hij mij met een verlopen kop en bloeddoorlopen ogen aan keek en zei. "Te lat Pak sudah habis" Emoticon: Stupid
Ik denk dat zijn toverbal na al die jaren stik blij is dat onze Indonesië gang is gestopt, ik stel me zo voor dat als Hendra als een balletje al boerend en schijtend als een bezopen geit naast zijn toverbal in bed stapte dat ze zei, "Die bule is zeker weer gearriveerd". Emoticon: Laugh out loud

jstar
Gebruiker
spacer line

On 22-07-2018 12:26 Jesses wrote:

Stel, een organisatie wil iemand ('Kees')een bepaalde periode laten werken bij een Indonesische partnerorganisatie. Er is inmiddels vastgesteld dat dit kan met een business visum.

Malam wrote: Lees ook goed wat wel en niet mag met een business visum, dat is namelijk vrij beperkt, succes.

Malam heeft gelijk natuurlijk; je kan als buitenlandse werknemer niet op deze manier voor een Indonesisch bedrijf werken. En ook niet in Indonesië werken.

Het enige wat met een business visum mag, zijn vergaderingen bijwonen, evt. een beetje cursus geven, wat quality assurance doen (alhoewel duifje op de achtergrond roept dat dit niet meer mag, geen lab testen), onderhandelingen voeren, seminarie bijwonen en wat aan sales pitches doen.

Ah, dit stuurde ze me toe met WhatsApp en het komt van Imigrasi of Depnaker, ik wil ervan af zijn: The guarantor is fully responsable during the visitor's stay; provides you sponsorship letter, a letter of guarantee and a photocopy of his identity document.

Duidelijk toch? Maar als je met een zatte kop de AlphaMart door de pui naar binnen rijdt, zal je denk ik niet teveel op je sponsor moeten rekenen...

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Je hebt het door, je bent voorzichtig en tracht zoveel mogelijk informatie te verzamelen, dat is een goede zaak. Emoticon: Yes!
A propos, onder welke omstandigheden je ook betrokken bent bij een incident op de weg, je bent schuldig, immers je bent een bule en er staat gelijk een hele kudde getuigen klaar om dat te beamen. Emoticon: Angry
Daar heb ik een ruime ervaring in, gelukkig gelijk Indonesische vrienden ingeschakeld die het even gladstreken, want ondanks dat ik me redelijk kan roeren had ik keihard de bietenboot in gegaan, Indonesiaaaaaaa. Emoticon: Blush

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 22-07-2018 12:26 schreef Jesses:
Er is inmiddels vastgesteld dat dit kan met een business visum.

Even zeer kritisch:

Door wie is dat vastgesteld??
Is dat wel zo?

Jstar en Malam maakten er ook al sprake van en ik moet ook even eea rephrasen:

Volgens mij (weet t vrijwel zeker):
Werken in Indonesia, zoals jij aangeeft, mag inderdaad NIET met een business visum.
Voor het werken zoals je omschrijft weet ik bijna zeker dat je een IMTA (werkvergunning) nodig hebt en dan ook een KITAS (verblijfvergunning).
Heel andere procedure, waarbij een behoorlijke shitload aan documenten aangeleverd dient te worden.
Voordeel: Hele handel kan online, met uitzondering van de betaling (USD100/maand voor de periode van de IMTA; doorgaans IMTA, dus ook KITAS voor 6 maanden).

Voor een business visum en SOSBUD is die brief nodig die ik hierboven heb gepost.

Ach ja

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Daar gaat het fout, werken op een businessvisum mag niet. Daar is dat visum niet voor bedoeld. Je zult een IMTA (werkvergunning) + ITAS (verblijfsvergunning) moeten aanvragen.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Jesses,
Laat ons aub even weten of je eruit komt. We kunnen altijd veel van elkaar leren.

Ach ja

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ik kan het nog aanvullen, werken op een business visum mag niet. Zoals Yerun al aangaf. Je kunt een workpermit aanvragen varierend van een maand tot een jaar.

Kortom een workpermit.

It's only kinky the first time.

Jesses
Gebruiker
User icon of Jesses
spacer line

Hallo allemaal,

Ik ben even weg en er staan nog een stuk of twintig reacties. Hartelijk dank!

Klopt: werken met een business visum mag niet. Als ik zeg "kan" dan is dat in praktische zin en niet in juridische zin.

Goed om te lezen dat iedereen weet of ervan uitgaat dat de sponsor verantwoordelijk is, en dat niemand de uitzendende partij noemt. Wel opvallend, want de visumbureaus die ik heb gebeld beweren dus dat het andersom is.

Ik heb wat mails uitstaan naar de verschillende immigratiebureas in Jakarta, op advies van Jakarta Snack. Nog geen antwoord. Ik zal Malams tip eens inzetten Emoticon: Yummie!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,053,245 pageviews Een website van indahnesia.com