Nieuwe taxidiensten in Jakarta

Subforum Tickets, luchtvaart en vervoer 
68 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Voor diegenen die in Jakarta wonen is dit misschien geen nieuws maar ik wil toch even mijn ervaringen kwijt.. Sedert onze laatste keer drie jaar geleden zijn er allerlei nieuwe vervoersdiensten bijgekomen, met name in Jakarta: Grab, Gojek etc. Grab is een Uber-achtige taxidienst.
Vele Indonesiers zweren erbij want het zou makkelijker en goedkoper zijn.
Mijn ervaring is anders: de app van Grab werkt niet op mijn mobiele telefoon, het is nogal een gedoe om de chauffeur te vinden want ze worden niet overal gedoogd, in het bijzoder op het vliegveld en in vele gevallen bleek het ietsje duurder dan de reguliere taxi.
Voordeel van Grab is wel dat je van tevoren weet hoe duur de rit is.
Grab is in meerdere steden vorhanden maar zeker niet overal.

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Als grab duur is dan moet je bij go car kijken .. de prijs heeft met vraag en aanbod te maken

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Gocar vind ik persoonlijk beter werken dan grab. Betere "user interface".

Deze worden inderdaad niet meer gedoogd op airport. Tenminste, wordt steeds lastiger.
Dus vanaf airport probeer ik niet eens meer. Meteen aansluiten in de rij wachtenden voor de Blue Bird.

Ach ja

jstar
Gebruiker
spacer line

Ligt aan de terminal. Terminal 3 is gigantisch moeilijk voor online taxis, daar doe ik het niet meer. Maar in terminal 1 en 2 werkt het prima, gewoon op het parkeerterrein afspreken en de straat oversteken. Die chauffeurs zijn vaak bang en nerveus; niets van aantrekken, gewoon rustig aan dan komt het goed. In Bali is het nog erger met de angst voor represailles, alleen bij domestic terminal gaat het nog redelijk makkelijk.

Uber bestaat trouwens niet meer in Indonesië, ze zijn overgenomen door Grab. (Zoals in China). GoCar is meestal goedkoper maar de Grab wagens zijn meestal beter.

Zoals Bulekurus al zei, is de online taxi alleen duurder op hele drukke tijdstippen, ze werken met flexibele prijzen, dat is nu eenmaal hun business model.

De Apps werken prima op Android en iPhone toestellen, nog nooit een probleem mee gezien. Je kan nu ook cash betalen met beide, maar een zogenaamde top up is voordeliger.

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

On 17-06-2018 11:00 jstar wrote:
Zoals Bulekurus al zei, is de online taxi alleen duurder op hele drukke tijdstippen, ze werken met flexibele prijzen, dat is nu eenmaal hun business model.

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar afgelopen week was het niet echt druk in Jakarta. Toch was Grab op dezelfde route een tikje (niet veel) duurder dan Blue Bird.
Maar ik heb er niet teveel onderzoek naar gedaan.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Niet alleen drukte speelt een rol.
Voorbeeld:
Je gaat van huis naar Citos voor een hapje. Dan terug.
Wat blijkt? Elke keer weer is de heenreis goedkoop en terug duur. Waarom? Ze weten toch wel dat je terug moet. In ieder geval weg van Citos.

Hoedanook word je een keer genaaid.

Ach ja

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Wanneer word je niet genaaid als het om geld gaat, Harga pas is alleen in een supermarkt en vaste winkel ketens en dan moet je toch nog oppassen als je al een produkt gekocht heb en je wil er weer een kopen, dan moet je ze niet kopen als je ze op de plaats niet ziet staan.
Ik vroeg er naar en ze kwam met een exemplaar van dezelfde merk die ik al had gekocht, die ik mee nam.
Het ging over automatische geur verstuivers, ik wilde die mee nemen naar Nederland.
Blijkt dat ze hier vol op te koop zijn, alleen een kleinere maat bus dan in Indonesië.
Wat toen ik het uitpakte, zaten de batterijen er al in zonder een beschermplaatje waardoor de batterij niet kon leeg lopen, dus batterijen leeg.
Nieuwe batterijen er in en het werkte tot een dag later, en toen niet meer.
Het groene lichtje bleef knipperen i.p.v. elke seconde.
Het werkte niet meer.
Dus een kat in de zak gekocht ik denk dat ze die aan mij verkochte al stuk was en van iemand anders was, die het had terug gebracht.
En dat wist die dame heel goed.
Dat is Indonesië ten voeten uit. Emoticon: Stupid

Maar Koming hoe kom je er bij dat Blue Bird goedkoper is dan Grab, in Jakarta waar je dagelijks in de file (macet) staat waar de teller maar door blijft draaien is Grab een gewaarborgd prijs als sta je een uur in de file.
Ik gebruik altijd Grab ik heb verscheidenen keren gebruikt en enkele keren was die chauffeur omgereden waardoor we een uur in een file terecht kwamen maar de prijs blijft het zelfde, dus niets geen gesjoemel met die gewone taxi, dat was vaak vroeger heel erg met die Blue Bird.
Ze gingen vaak op jalan Tol achter een vrachtwagen hangen en ze probeerde je rit te vertragen een eigenschap van de doorsnee taxi chauffeur.
Al die kunstjes is nu afgelopen Emoticon: Bye bye
Wel is het zo bij Grab dat het soms mensen achter het stuur zitten met twee mobieltjes waar ze hun route bepalen en je ziet dat ieder andere chauffeur anders rijd.
Ik zei er wel eens wat van , maar die domme mensen weten niet hoe snel ze er zijn er beter betaald is. Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

On 20-06-2018 07:59 zieleffe wrote:
Maar Koming hoe kom je er bij dat Blue Bird goedkoper is dan Grab, in Jakarta waar je dagelijks in de file (macet) staat waar de teller maar door blijft draaien is Grab een gewaarborgd prijs als sta je een uur in de file.
Ik gebruik altijd Grab ik heb verscheidenen keren gebruikt en enkele keren was die chauffeur omgereden waardoor we een uur in een file terecht kwamen maar de prijs blijft het zelfde, dus niets geen gesjoemel met die gewone taxi, dat was vaak vroeger heel erg met die Blue Bird.

Had geen last van file i.v.m. mudik

jstar
Gebruiker
spacer line

Nu net Grab genomen. Heeft me 7.000 rupiah gekost voor een trip van 5 km. (Nu ja, 12.000 omdat ik een fooi geef.) Belachelijk eigenlijk. Normaal wel iets duurder omdat er nu een promotie is voor het gebruik van OVO, dat is een online betaaldienst. (Zoiets als Adyen zeker?).

Behalve met een online taxi, kan je het ook al in veel winkels en warungs gebruiken; je opent de App op je telefoon, scant de rekening en je geeft een akkoord voor de betaling. Klaar is kees.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Seriues vind je dat te duur jstar ( Wat bedoel je met belachelijk)
En ik begrijp die 12 duizend niet .
Als ik betaal dan zou ik briefje van 10.000 geven net zo makkelijk, die briefjes van 2000 bewaar ik als ik met de angot mee gaat 2X 2000 =4000rp.... Emoticon: Yeah right!
Laats moest ik met iemand naar de gemeentelijke bureau van Pluit.
Ga je met de Ojek dan kost dat 2X 10.000rp ga je met de Grab dan betaal je 13.000 en comfortabeler natuurlijk afgerond naar 20.000rp Emoticon: Wink

jstar
Gebruiker
spacer line

On 21-06-2018 17:43 zieleffe wrote:
Seriues vind je dat te duur jstar ( Wat bedoel je met belachelijk)

Een taxi van het Leidseplein naar Amsterdam Centraal kost me €10 dus hier is het belachelijk goedkoop natuurlijk.

Als Ik bijvoorbeeld naar het vliegeveld ga, is dat meer dan 40 kilometer.

En je ziet hoeveel dat kost in een redelijk dure periode; peanuts. Met een BlueBird is het veel meer.

Als je het niet kan lezen: 127.000 rupiah.

On 21-06-2018 17:43 zieleffe wrote:

En ik begrijp die 12 duizend niet .

Die 12.000 komt omdat ik de rekening van 7.000 niet contant betaal(de); dat gaat elektronisch van mijn GoCar of Grab (die OVO) rekening af. Je wilt de chauffeur toch nog iets geven dus een briefje van 5.000 voor een korte rit. Dus dat maakt een totaal van 12.000.
.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Oh ja nu begrijp ik het, ja automatische afrekenen dat doe ik niet ik betaal altijd paid gash.
sorry Emoticon: Laugh out loud
Als ze mij ophalen bij de lobby dan moet ik nog eens 5000rp parkeertarief betalen .
Oplichters waar ik zit nog geen 5 minuten en je betaal al Emoticon: Angry

jstar
Gebruiker
spacer line

Ja vaak is dat zo, bij ziekenhuizen ook. In veel shopping malls hebben ze wel een gratis parkeerperiode van 10 minuten.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik kwam vaak Medistral ziekenhuis Koningan Jakarta en daar is het niet het geval, de Grab taxi hoeven hun parkeer papiertje af te geven en zonder betalen door rijden..
Ik ben daar laats behandeld door een zenuwe behandeling van een kies. Emoticon: Sadley

indisch2018
Gebruiker
spacer line

Beste Koming,
Zelf ben ik in januari 2018 even van JOG naar JAK geweest en ik vloog op Jakarta Halim. Toen ik daar aan kwam vroeg ik aan iemand wat een taxi naar Senen kost; deze rit zou ongeveer Rp160.000 kosten. De jongeman raadde mij aan om een Grabcar te nemen. Hij heeft voor mij de Grab app op mijn smartphone gedownload. Dezelfde rit met de Grabcar kostte toen maar Rp 65.000 !!! Een groot verschil dus. De Grab reed niet via de tolweg, maar via de reguliere grote weg. Later die dag wilde ik nog van Senen naar Bintaro; deze rit heb ik met een Grabbike (motor) gedaan. Ze zijn ook beter te herkennen dan de Grabcar. De rit van Senen naar Bintaro kosste slechts Rp25.000 en was een leuke rit op de motor.
Eind dit jaar ga ik weer naar Indonesia en zal zeker van Jogja weer naar Jakarta Hialim vliegen om vandaar weer met een Grabcar naar Senen te gaan. En als ik weer naar Bintaro zal gaan, dan zeker weer met een Grabbike. Ik heb het voordeel dat ik de bahasa spreek, dus ook een gezellige babbel in de Grabcar of achterop de Grabbike.
gr

jstar
Gebruiker
spacer line

Voor op de motor zou ik GoJek nemen I.p.v. GrabBike. Veel meer beschikbaar en zelfs goedkoper. Voor online taxis is GrabCar iets beter dan GoCar. Alle online taxis zijn anoniem dus je kan ze alleen herkennen aan merk en nummerplaat.

Je moet je niet teveel aantrekken van de tolwegen; die zijn echt niet zo duur. Nu is het wel betalen met een kaart. Als er zware files staan (wanneer niet?) en Google Maps zegt via de tolweg te rijden, doe dat dan ook en verplicht de chauffeur niet door de stad te gaan.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,227,164 pageviews Een website van indahnesia.com