hoe/wat: aanvragen/verkrijgen van een elektronische ID-kaart

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
57 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
stekkel
Gebruiker
User icon of stekkel
spacer line

Beste forumvrienden,

Hierbij wat vragen over het aanvragen/verkrijgen van een elektronische identiteits-kaart in Indonesië.
Mijn vrouw, Chinees-Indonesisch, is deze maand behalve op familiebezoek, te vergeefs met veel energie achter een E-ID-kaart aan geweest. Ze had een oude ID-kaart, maar die is verlopen en ze wil al lang zo'n nieuwe, die je tegenwoordig bij veel activiteiten nodig schijnt te hebben, zoals treinkaartjes kopen, bankrekening openen, hotel regelen ed.,

Het verkrijgen van die kaart, in haar geboortestad Pekalongan, is uitgelopen op een tijdrovende teleurstelling. Alle details ken ik niet maar het was een herhaling van kastje naar muur, onduidelijkheden over persoonlijke gegevens, documenten en formulieren.
Voor de volledigheid, wij zijn zo'n 20 jaar in Nederland getrouwd, wonen in Nederland en mijn vrouw heeft sinds die tijd een Nederlandse verblijfsvergunning en nog haar Indonesische nationaliteit met bijbehorend paspoort.

Ik heb al op het internet gezocht, maar daar vind ik ook geen complete info die ik snap.
Bij deze dan ook de vraag wie heeft ervaring, informatie, of weet waar deze te vinden over het aanvragen van zo'n elektronische identiteits-kaart.
Wat ik zou willen weten is:
- welke gegevens moet je aanleveren?
- welke documenten?
- waar moet je daarmee naar toe?
- hoe lang gaat het krijgen van de kaart duren?
- iets over de kosten?
- is zo'n kaart ook, bv. via bemiddelingsbureau, te regelen vanuit Nederland?
- alles wat verder ter tafel komt over dit onderwerp.

Alvast hartelijke dank voor alle hulp en informatie, ook namens mijn vrouw.
met vriendelijke groet,
Frans

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Stekkel, laat ik nu denken dat denken dat een Indonesisch paspoort een id kaart met een gouden randje is, waar je alles mee kan doen wat je ook met een ID kaart kan doen. Emoticon: Yes!
Dat er problemen zijn met het verkrijgen van een e-KTP zal waarschijnlijk te maken hebben dat er geen woonadres in Indonesië is en geen kartu keluarga (familie kaart).

stekkel
Gebruiker
User icon of stekkel
spacer line

Beste Malam,

Dank voor je inbreng. Zelf dacht ik ook dat het zo werkt met gebruik van een Indonesisch paspoort.
Echter, volgens wat ik van mijn vrouw heb gehoord vragen ze overal naar je ID-kaart en doet men moeilijk als je het paspoort toont. Dit zou zijn gebeurd bij inchecken van enkele hotels, kopen van treinkaartjes, poging een bankrekening te openen en nog zo wat. Het schijnt zo te zijn (van horen zeggen) dat sommige gegevens wel op de ID-kaart staan en niet op een paspoort? Vandaar dat mijn vrouw zo'n kaart wil om problemen daar te voorkomen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Dat ID kaart heet in Indonesië het is en ktp.(Kartu Tanda Pendukuk
Een paspoort is in Indonesië alleen voor te reizen naar het buitenland.
Dat zelfs kan je op een reisbureau laten verzorgen met je ktp
Dus een Indonesische paspoort is geen identificatie document.
Als je vrouw al meer dan 20 jaar weg is dan zal ze haar paspoort niet meer kunnen gebruiken want die kan je niet verlengen op de ambassade wel een ktp als je geen Nederlands ben geworden.
Sommigen uitgesloten dat je wel je paspoort kan verlengen als je kan aantonen dat je geen Nederlandse ben geworden.
Dit alles heb ik meegemaakt met vriendin.die ook 23 jaar in Nederland heeft gewoond.
Nu moet ze voor de kitas gaan elk jaar verlengen 5 jaar en dan kan ze haar ktp regelen. Emoticon: Shiny

Voor senioren bestaat er een kitas lancia verblijf voor jaren
http://visum.accessindonesia.n(...)etail=retirementvisa

P.S. Je moet wel een woonadres hebben in Indonesië.
Tegenwoordig ook een sponsor uit de zelfde plaats waar je woont. Emoticon: Wink .

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

stekkel
Gebruiker
User icon of stekkel
spacer line

Beste Ziel,

Hartelijk bedankt voor je informatie.
Gelukkig heeft mijn vrouw nog wel een geldig Indonesisch paspoort. Dat hebben we tijdig geregeld bij de Indonesische ambassade in den Haag.
We hebben geen huis in Indonesië dus een woonadres dat zal wel één van de problemen zijn.
Of zou je als woonadres ook het adres van bv. een broer kunnen opgeven?
En wat betreft de sponsor kan dat ook een familielid in Indonesië zijn?
Die kartu keluarga (familie kaart) is dat een kaart van de familie van mijn vrouw in Indonesie?

Alle hulp en info is welkom.
Alvast dank.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ieder gezin heeft een kartu keluarga, het lijkt mij dat je vrouw bijgeschreven kan worden op de kartu keluarga van broer of zus, dan moeten ze in eerste instantie naar de RT en vandaar naar het stadhuis/burgelijke stand.
Voor het verkrijgen van een KTP is een kartu keluarga nodig heb ik inmiddels gelezen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,704,434 pageviews Een website van indahnesia.com