Graag advies voor zaken m.b.t. emigratie naar Indonesie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
71 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
curlyman11
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Ik ben van plan te emigreren naar Indonesië en heb voor mij zelf op een rijtje gezet wat ik allemaal moet regelen.
Hieronder heb ik dit in het kort samengevat en wil graag dat jullie als ervaringsdeskundigen hier een blik op werpen en hier commentaar op geven.

1. Algemeen

Ik ben 65 jaar en ga per 1 okt. met pensioen, tevens heb ik een vriendin in Indonesië. Zij heeft een goede baan in BSD en heeft een eigen huis in Jakarta, waar ze met haar moeder woont.
Ik ben de laatste 10 jaar zo'n 6 keer per jaar in Indonesië geweest (werk en privé).

2. Trouwen

Ik wil in nov. trouwen in Jakarta, een islamitisch huwelijk, ben vorig jaar al moslim geworden.
Het is mij wel duidelijk welke documenten ik hiervoor nodig heb, toch zal ik aan de lokale KUA vragen wat deze vindt wat ik nodig heb. Voorafgaand aan het huwelijk wil ik een prenub afsluiten. Weet iemand een goede notaris hiervoor?
Ik laat mijn huwelijk niet legaliseren in Nl, zodat ik pensioen voor alleenstaande kan krijgen. Mijn vriendin zegt uiteindelijk haar baan op en omdat ze geen nabestaande pensioen krijgt, zal ze de waarde van het huis hiervoor gebruiken en in de tussentijd proberen we nog wat business te maken, die ze kan voortzetten. Het niet hebben van een nabestaande pensioen was voor mij een issue, maar niet voor haar.

3. Visa

Ik wil een SOSBUD visum regelen in Nl en hiermee begin okt afreizen naar Indonesië. Als ik nog tijd heb wil ik de SOSBUD na het huwelijk omzetten in een VITAS (KITAS), indien geen tijd, dan SOSBUD met een maand verlengen en later omzetten in een VITAS. Voor mij is niet duidelijk of ik als ik een SOSBUD wil omzetten in een VITAS ook het land uit moet of dit vanuit Indonesië kan doen. Is het aanvragen van een VITAS makkelijk zelf te doen, kan ook online zag ik, of heb ik hier een agent voor nodig en zo ja, wie weet een goede agent?
Ik wil me pas uit Nl uitschrijven als ik een KITAS heb.

4. Pensioen

Per 1 okt ga ik met pensioen en per juli 2019 krijg ik mijn AOW.
Ik krijg AOW nadat ik gemigreerd ben, is dit makkelijk vanuit Indonesië aan te vragen?
Voor de Nl wet ben ik ongehuwd en wil dit voortzetten voor mijn AOW. Hoe zit het met de controle hierop?

5. Huis

Ik wil mijn huis in Nl verkopen en op mijn vrouw's naam (om dat ik zelf geen huis/grond mag bezitten) een huis kopen in Malang. Ik dacht aan de buurten Tidar en Permata Jingga. Als koopcontact wil ik een Sertifikat Hak Milik (SHIM).
Ik wil geen grote dingen zoals bankstellen en kasten laten overkomen uit Nl, alles past eigenlijk in dozen, op een fiets en schilderijen na. Wie weet een goede transportonderneming?

6. Ziektekostenverzekering

Voordat ik mij officieel heb uitgeschreven uit Nl heb ik een andere verzekering nodig. Vanwege mijn leeftijd ben ik kwa kosten wel aan de buurt begrijp ik.
Ik dacht er aan dokter, tandarts en medicijnen zelf te betalen en mij in ieder geval voor ziekenhuis (inbound) te verzekeren.
Ik denk aan BPJS (kan als je 6 maande aaneengesloten in Indonesië verblijft) en/of een gerenommeerde verzekeraar (Allianz, Prudental, AIG etc.), af te sluiten in Indonesië. Graag advies.

Alvast bedankt.

Groetjes

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 15-03-2018 12:58 curlyman11 wrote:
Hallo,

Ik laat mijn huwelijk niet legaliseren in Nl, zodat ik pensioen voor alleenstaande kan krijgen.
Dat is dus fraude, dientengevolge dus ook niet slim om op een openbaar forum te zetten. Emoticon: Nooo

Voor de Nl wet ben ik ongehuwd en wil dit voortzetten voor mijn AOW. Hoe zit het met de controle hierop?
Wat denk je zelf Emoticon: Confused Lees de onderstaande link maar, de controle verloopt via een afd. op de Ned. ambassade.

https://www.svb.nl/int/nl/aow/(...)_nederland/controle/

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

1
owkee

2
65 jaar en moslim geworden. Gefeli. Nooit te oud om er een stukkie kauwgum af te hakken.
Omdat je dat graag wilde of omdat je met dan met haar mag trouwen? Niet relevant verder hoor, alleen nieuwsgierig.
a)
"Ik laat mijn huwelijk niet legaliseren in Nl, zodat ik pensioen voor alleenstaande kan krijgen." Zorgelijk. Dit mag volgens mij niet. je bent niet alleenstaand. Vragen om problemen. Verhalen van Ziel gelezen? NL controles in Indonesia. Je gaat voor gaas.

b)
"Mijn vriendin zegt uiteindelijk haar baan op en omdat ze geen nabestaande pensioen krijgt, zal ze de waarde van het huis hiervoor gebruiken en in de tussentijd proberen we nog wat business te maken, die ze kan voortzetten. Het niet hebben van een nabestaande pensioen was voor mij een issue, maar niet voor haar."
Zorgelijk deel II. Toe maar. Dat "nog wat business maken". Enig idee wat? Hoe oud is je aanstaande?

3)
Voor VITAS moet je het land uit. Doorgaans Singapore. Kun je online idd. Maar je moet wel documenten ophalen bij imigrasi. Invuloefeningen.
Weet je wel zeker dat je je uit wil schrijven uit NL? Als ik in jouw schoenen stond zou ik dat NOOIT doen. Ziektekostenverzekering, pensioen(gezeik), je wordt ouder en dan komen de kwalen. Zie ook punt 6.

4)
Zie bovenstaand punt 2 met waarschuwingen. Je begeeft je volgens mij op erg glad ijs.

5)
WAT????? ZEER ZORGELIJK III. Ik heb behoorlijk wat mensen met precies diezelfde aanpak totaal voor gaas zien gaan. Manmanman, bezint eer ge begint.
Je zet verdomme je hele leven in de waagschaal. Botert het niet ben je ALLES kwijt. Huilend terug met je 68 naar NL en nul euri.

6)
SCHRIJF. JE. NIET. UIT.!!! Kosten? Ja waanzinnig hoog. Tenzij je zo'n cheap ass Indonesische verzekering wil die je na 3 dagen het ziekenhuis uitschopt. We kennen ene Wouter... Had ook zo'n goede verzekering. Was helemaal toppie. Maar na de scan was t budget op. Van ellende, diepe, diepe ellende met heel veel geregel was hij in de "gelukkige" omstandigheid dat ie naar NL kon. Was al te laat.
Wil je een soorgelijke verzekering als in NL (wat in NL basisverzekering is, is hier Premium, Gold, VIP, Executive).

Curlyman, doe wat je niet laten kan, maar ik zie hier en daar wat beren op de weg.
Succes.

Heldere ziende

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Waarom willen al die mannen toch zo graag hun geld in een huis steken en dan op de naam van hun zogezegde grote liefde zetten . Alhamdudila en dan nog op die leeftijd , brrr

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik zal kort zijn die vent is gek meer ga ik er geen ene woord aan besteden. Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

IK ben het met JS helemaal mee eens.......

Helaas zijn er véle mannen die hetzelfde als jij hebben gedaan......alleen als het mis is gegaan na tig waarschuwingen hoor je ze helaas nooit meer....schaamte ?? Emoticon: Blush Emoticon: Blush Emoticon: Blush
Het zou het juist wél moeten om anderen ervoor te behoeden / waarschuwen Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Ik zeg het óók....schrijft je nooit en te nimmer uit Nederland, want dan hebt je écht geen
poot meer op te staan.....dan hoor je bij te categorie "vergeten Nederlanders " die daar in diepe armoe leven......

Wil je het tóch doorzetten, dan wens ik veel succes toe.... Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

curlyman11
Gebruiker
spacer line

Idereen bedankt voor de possitieve reacties Emoticon: Smile

Sommigen hadden nog wat opmerkingen en vragen, ik zal nog wat toelichten.

Ja, ik ben moslim geworden vanwege het moslim huwelijk. Dit ging vrij eenvoudig, kon dit online doen, met vidiootje van belijdenis.

Wat betreft pensioen voor alleenstaande, voor mijn bedrijfspensioen geen probleem,
voor AOW pensioen wel, lees ik, maar dit heeft niks te maken dat ik mijn huwelijk niet legaliseer in Ned, maar dat ik samenwoon.

Uitschrijven uit Ned. overweeg ik, omdat ik niet elk jaar 4 maanden naar Ned wil en tevens voor 4 maanden huisvesting moet hebben.

Inderdaad, mijn main issue is de gezondheidszorg.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

"....maar dit heeft niks te maken dat ik mijn huwelijk niet legaliseer in Ned, maar dat ik samenwoon."
Ja, dat zeg ik.

Waar staat dat je elke 4 maanden naar NL moet EN 4 maanden in NL moet blijven?

Gezondheidszorg bevestig je, dus ingeschreven blijven in NL.

Geen reactie (op onze reacties) op je hebben en houwen verkopen en daarvan alles in huis op naam van je aanstaande duwen?

En wat voor business zou je hier willen doen? Is zo makkelijk gezegd, maar potdomme niet gemakkelijk.

Again, ik vrees met grote vreze dat je je roze brilletje op hebt en de kans zeer wel aanwezig is dat je met NUL terugkomt in NL. Je bent wederom gewaarschuwd.

Heldere ziende

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Met daarbij de opmerking dat samenwonen of getrouwd zijn voor de SVB (AOW) hetzelfde is, ook een samenwonende heeft geen recht op een alleenstaande AOW. Emoticon: Nooo
Aangezien ze bij de SVB ook weten waar Abraham zijn mosterd scoort en weten dat er maar weinig ouwe pikken in Indonesië in hun uppie in een hut kruipen, zou ik maar goede voorzorgsmaatregelen nemen. Emoticon: Yes!
Of zoals Jak al aangaf ingeschreven blijven in Nederland, je pecunia uit verkoop huis op de bank zetten i.p.v. in vreemde handen te geven, eens in het half jaar een visa run maken en gewoon in de zorgverzekering blijven, dan kan je na een jaar of twee beter oordelen of de overhaast die je nu hebt wel of niet goed is/was. Emoticon: Yeah right!

curlyman11
Gebruiker
spacer line

Hi JS,

Wanneer je meer dan 8 maanden per jaar buiten Ned blijft ben je verplicht je uit de schrijven ut de basisadministratie.

https://www.rijksoverheid.nl/o(...)registratie-personen

W.b.t. huis; In Ned vind ik het financieel meer aantrekkelijk om een huis te kopen, dan te huren. Het liefst zou ik dat ook in Indo willen doen, dit kan echter niet. Alternatief is dan huis op naam van vrouw zetten en notarieel via een Sertifikat Hak Milik laten vastleggen, dat ik niet uit het huis gegooid kan worden.

Wat betreft de business, is eigenlijk niet voor mijzelf, maar voor mijn vrouw. Wat ze wil gaan doen, is nog onduidelijk.

Ik heb geen roze bril op, heb e.e.a. terdege onderzocht en buiten de negatieve, heb ik ook allerlei possitieve verhalen gehoord.

Ik stel mijn vragen niet voor niets hier, jullie zijn de mensen met ervaring en ik waardeer het zeer dat jullie de moeite nemen mij te antwoorden.

Natuurlijk heb ik ook overwogen 4 maanden in Ned te blijven en elk jaar 8 maanden naar Indo te gaan, dit heeft vele voordelen, zoals aanhouden heath assurance en zo.

Waar ik dan tegen aanloop en niet goed antwoord op heb is, ik moet mijn huis aanhouden voor maar 4 maanden bewoning. Ik mag niet verhuren, omdat er een hypotheek op zitten. Verkopen en huren is ook moeilijk voor 4 maanden en ik moet een adres het hele jaar aanhouden voor die basis administratie. Postadres kan ook niet in dit geval.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Vreemd dat je je niet druk maakt over je alleenstaande AOW terwijl je gaat trouwen, maar wel over het feit dat je 4 maanden in Nederland moet verblijven. Emoticon: Confused
Als je een adres in Nederland hebt, desnoods bij familie, wie gaat dan controleren of je een vol jaar niet in Nederland zit. Emoticon: Confused
Welke kans acht jij groter, de kans of er in Indonesië wordt gecontroleerd of je alleen in een hut zit of de kans dat iemand gaat controleren of je in Nederland of het buitenland zit. Emoticon: Confused

Ga ook eens bij je zelf te rade waar het huis kopen vandaan komt, puur van je zelf of van je aanstaande. Emoticon: Confused
Blaas eens lekker in de bus en huur voor 300 Euro per maand (haast 5 miljoen nu) een huis waar je probleemloos vanaf kan als er iets mis gaat. Emoticon: Bye bye
Of koop een huis van een slordige 500 miljoen met het risico als het misloopt dat je ridder te voet bent. Emoticon: Blush
Zoals Jak al aangaf laat je veel vragen onbeantwoord, mag ik vragen hoe oud je aanstaande is.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 16-03-2018 14:31 schreef jakarta-snacks:
"......Waar staat dat je elke 4 maanden naar NL moet EN 4 maanden in NL moet blijven?
Gezondheidszorg bevestig je, dus ingeschreven blijven in NL........

Volgens mijn informatie dien je je uit te schrijven bij je gemeente, zodra je langer dan 8 maanden per jaar in het buitenland verblijft.
Dus heb je in dat geval ook geen recht/plicht meer op de Nederlandse zorgverzekering.
De controle daarop is misschien weliswaar minimaal, maar als puntje bij paaltje komt, ben je dan mogelijk niet verzekerd tegen zorgkosten.

FAR FROM THE MADDING CROWD

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 16-03-2018 15:36 schreef curlyman11:
Hi JS,

Wanneer je meer dan 8 maanden per jaar buiten Ned blijft ben je verplicht je uit de schrijven ut de basisadministratie.

https://www.rijksoverheid.nl/o(...)registratie-personen

W.b.t. huis; In Ned vind ik het financieel meer aantrekkelijk om een huis te kopen, dan te huren. Het liefst zou ik dat ook in Indo willen doen, dit kan echter niet. Alternatief is dan huis op naam van vrouw zetten en notarieel via een Sertifikat Hak Milik laten vastleggen, dat ik niet uit het huis gegooid kan worden.

Wat betreft de business, is eigenlijk niet voor mijzelf, maar voor mijn vrouw. Wat ze wil gaan doen, is nog onduidelijk.

Ik heb geen roze bril op, heb e.e.a. terdege onderzocht en buiten de negatieve, heb ik ook allerlei possitieve verhalen gehoord.

Ik stel mijn vragen niet voor niets hier, jullie zijn de mensen met ervaring en ik waardeer het zeer dat jullie de moeite nemen mij te antwoorden.

Natuurlijk heb ik ook overwogen 4 maanden in Ned te blijven en elk jaar 8 maanden naar Indo te gaan, dit heeft vele voordelen, zoals aanhouden heath assurance en zo.

Waar ik dan tegen aanloop en niet goed antwoord op heb is, ik moet mijn huis aanhouden voor maar 4 maanden bewoning. Ik mag niet verhuren, omdat er een hypotheek op zitten. Verkopen en huren is ook moeilijk voor 4 maanden en ik moet een adres het hele jaar aanhouden voor die basis administratie. Postadres kan ook niet in dit geval.

Die 8 maanden/jaar in NL is heel wat anders als je schreef: elke 4 maanden naar NL en 4 maanden daar. Dat scheelt al 2 retourtickets.
Dus 183 dagen in NL en resterende tijd hier = 1 retourticket/jaar.

Die business is blijkbaar nog niet gedefinieerd: Sorry voor m'n negativiteit (ik noem het meer: realisme), maar dat gaat 'm niet worden. Zo ontzetttend veel mensen gezien die "iets" willen gaan doen, er totaal niet over nagedacht hebben en zo hard op hun bek gaan. Niet alleen NLers, vooral Indonesiers.
Er zijn maar (zeer) weinig NLers die zelfstandig naar Indo zijn gegaan EN met hun eigen handel de kop redelijk boven water kunnen houden. Dat bestaat voornamelijk uit vrijwel onuitputtelijke drijfveer (dik respect voor diegenen die t lukt), deel geluk, goed product en commercieel gevoel.

Ik zeg dus duidelijk: zelfstandig! Dus niet de expats namens NL bedrijven OF gepensioneerden of aanhang daarvan.

Terug:
Huis verkopen, hier huis kopen:
Dat plan om al je poen in "haar huis" te duwen is wel duidelijk. Joh, genoeg theorie over hoe je jezelf juridisch in kan dekken, maar gaat niet lukken. Rechtspraak is in dit land niet van toepassing en al helemaal niet als links het zielige Indonesische vrouwtje staat en rechts de rijke blanke.

Ingezetene NL blijven:
Zeer sterk aan te bevelen want ziektekosten & leeftijd.

Verder sluit ik me geheel aan bij Malam.
Exact: Waarom niet gewoon eens even een jaar of 2 huren en de poes uit de boom kijken.

"Haastige spoed.... is uiteindelijk janken als een klein kind".

Zoals ik al vroeg en Malam herhaalde: Mogen we weten hoe oud je aanstaande is?

Heldere ziende

curlyman11
Gebruiker
spacer line

Iedereen wederom bedankt voor de reacties.
Hieronder mijn reactie op jullie opmerkingen en vragen.

Malam:
Natuurlijk maak ik mij wel druk om mijn AOW.
Controle op adres blijkt steeds intensiever te zijn, dit i.v.m. met spookburgers.
Het plan om een huis te kopen komt van mijzelf.
Het idee er achter is eigenlijk ook, mijn vriendin zegt haar goedbetaalde baan op en ze heeft omdat het huwelijk niet in Ned. gelegaliseerd wordt, geen recht op een nabestaande pensioen. De waarde van het huis is dan eigenlijk een soort potje voor haar, wanneer ik er niet meer ben.
Mijn vriendin heeft mij al die jaren trouwens nooit om geld gevraagd, zelfs cadeautjes wil ze niet hebben. Mijn vriendin is 43.

Jupie:
Dat ik geen recht op een Ned. zorgverzekering heb als ik langer dan 8 maanden in het buitenland verblijf, klopt, maar dat zeg ik ook.

JS:
Dat over die 8 maanden bedoel ik ook, misschien heb ik het verkeerd verwoord.
Dat van die business is eigenlijk niet mijn ding, voor mij hoeft het niet. Is iets wat mijn vriendin in haar hoofd heeft en ik laat me dan ook verassen. Ik weet ook wel dat dit zeer moeilijk is in Indo.
Dat van eerst een paar jaar huis huren i.p.v. kopen opperde mijn vriendin ook al en is ook onder de aandacht.

Verder had ik nog wat vragen onbeantwoord:
- Wie weet goede agent in JKT voor visum?
- Kan ik makkelijk vanuit Indo AOW aanvragen?
- Wie weet een goede transportonderneming?
- Wat is een goede ziektekostenverzekering, als ik niet opteer voor die 4 maanden Ned?

Voor mijn beeldvorming, hoe is jullie Indo situatie eigenlijk, hoe oud zijn jullie, waar wonen jullie en wie gaan er ook op en neer naar Ned, welk visum gebruiken jullie en welke ziektekostenverzekering hebben jullie?

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Curlyman,

Je zult vast wel geschrokken zijn van de vele negatieve reacties. Dit komt door de vele negatieve verhalen.

Wat betreft een huis kopen: niet doen! Daar loopt het meestal fout. Al dan niet onder druk van de schoonfamilie kan de situatie zeer snel veranderen. Rechtszekerheid? Vergeet het maar. Dankzij je witte velletje ben je steeds de pineut. Aktes verdwijnen (ja, zelfs bij de notaris!), handtekeningen worden vervalst, noem maar op. Corruptie tiert nog steeds in Indonesië. Raar maar waar: hoe rijker je schoonfamilie, hoe meer je moet oppassen. Op een eerlijke manier rijk worden is niet gemakkelijk daar. Hoe rijker men is, hoe beter men de klappen van de corruptiezweep kent.

Of stel je voor dat plots de schoonfamilie gepakt en gezakt aan je deur staat en gezellig bij jullie komen wonen. Ook dit gebeurt! Als het huis dan op naam van je vrouw staat, kan je niet weg.

Ik zou minstens een jaar of vijf afwachten. Natuurlijk gaat het ook vaak goed, en ik wens je dat ook toe, maar je moet je toch indekken voor als het fout gaat. Het zou jammer zijn je zuur verdiende centen in dit avontuur te zien verdwijnen.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 17-03-2018 10:41 curlyman11 wrote:

- Wat is een goede ziektekostenverzekering, als ik niet opteer voor die 4 maanden Ned?

Voor mijn beeldvorming, hoe is jullie Indo situatie eigenlijk, hoe oud zijn jullie, waar wonen jullie en wie gaan er ook op en neer naar Ned, welk visum gebruiken jullie en welke ziektekostenverzekering hebben jullie?

Het zal vrij moeilijk worden je te verzekeren, de meeste maatschappijen nemen geen klanten aan van 60 jaar of ouder, sommige willen nog tot 65 gaan.
Ik heb wel ooit op dit forum gelezen dat een gepensioneerde gebruik maakte van de BPJS (soort volksverzekering ala ziekenfonds bij ons vroeger) of dat werkelijk zo is weet ik niet, daarbij komt nog dat je er niet al te veel van moet verwachten.

Ik ben getrouwd met een Indonesische dame( Ned. paspoort), we hebben 15 jaar jaarlijks 2 maanden vakantie gevierd in Indonesië, na mijn vroegpensioen hebben we ruim 9 jaar heen en weer gereisd, elk half jaar eruit, zeker in het begin gingen we dan weer na een maand terug de laatste jaren bleven we 2 à 3 maanden in Nederland voor we weer terug gingen.
Ik heb ook nog anderhalf jaar als expat op Batam gewerkt toen zijn we meer dan een jaar niet in Ned. geweest, we zijn altijd gewoon in de zorgverzekering gebleven.
We huurden een huis in Indonesië en toen het mede door gezondheid te zwaar werd hebben we het huis opgezegd en we zijn nu ruim 10 maanden in Nederland zonder plannen nog terug te gaan.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

BPJS als bule gaat niet meer, althans niet voor mij, dus ik vermoed voor de iets oudere garde ook niet.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Curlyman,
Omdat je een uitkering geniet van nederland AOW krijg je ieder jaar een brief van de AOW voor een attesta de vita(het in leven zijn) toegestuurd.
Deze brief moet je laten tekenen door de nederlandse ambasade. En hier moet je ook je kitas laten zien.

Shalom

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Alternatief is dan huis op naam van vrouw zetten en notarieel via een Sertifikat Hak Milik laten vastleggen, dat ik niet uit het huis gegooid kan worden.

eeh... NEE. Het certificaat van eigendom staat op naam van een Indonesisch rechtspersoon. Of dit nu Hak Milik of Hak Guna Bangunan is, maakt niet uit.

Jij kunt zoveel contracten opstellen als je wil, bij wet heb je NUL recht. Een eerlijke notaris zal je dit ook direct vertellen. Buiten dat, als de relatie al verzuurd is, waarom zou je er dan stronteigenwijs blijven zitten? Je weet dus totaal niet waar je het over hebt.

Puntje bij paaltje is een handtekening hier niets waard, ga dat maar via de rechter spelen. Hier in Indonesie. Kost je jaren van je leven, en stapels geld, die je eerder al uitgegeven hebt om een huis voor een ander te kopen.

Ik ga maar niet in op de opmerkingen waarom iemand haar baan zou willen opzeggen om samen met je te kunnen wonen. Dat kan onmogelijk de wil zijn van een eerlijk persoon, hoogstens van een profiteur, en in een slechter geval een oplichter.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Curly,

Windmill (zie link) is gespecialiseerd. Veel kennis over export naar Indo.

www.windmill-forwarding.com/homepage-en/

Heldere ziende

curlyman11
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Wederom bedankt voor de laatste opmerkingen.

Jammergenoeg wordt er, buiten transportonderning, niet ingegaan op mijn laatste vragen.

Wat ik al eerder zei, heb ik al gedegen onderzoek gedaan, ook ter plaatse en wat mij hier dan opvalt is de veelal negatieve sfeer. Men kent mij en mijn vriendin niet, maar heeft al een oordeel klaar. Mij waarschuwen is ok, maar b.v. mijn vriendin profiteur noemen, terwijl men haar helemaal niet kent, gaat me te ver. Ze zegt b.v. haar baan op op mijn verzoek, omdat we van JKT naar Malang verhuizen en ik met haar van mijn pensioen en vrije tijd wil genieten en niet zoals nu, het niet met haar zou kunnen, omdat ze maar 12 dagen vakantie heeft per jaar etc.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 19-03-2018 09:44 schreef curlyman11:
Hallo,

Wederom bedankt voor de laatste opmerkingen.

Jammergenoeg wordt er, buiten transportonderning, niet ingegaan op mijn laatste vragen.

Wat ik al eerder zei, heb ik al gedegen onderzoek gedaan, ook ter plaatse en wat mij hier dan opvalt is de veelal negatieve sfeer. Men kent mij en mijn vriendin niet, maar heeft al een oordeel klaar. Mij waarschuwen is ok, maar b.v. mijn vriendin profiteur noemen, terwijl men haar helemaal niet kent, gaat me te ver. Ze zegt b.v. haar baan op op mijn verzoek, omdat we van JKT naar Malang verhuizen en ik met haar van mijn pensioen en vrije tijd wil genieten en niet zoals nu, het niet met haar zou kunnen, omdat ze maar 12 dagen vakantie heeft per jaar etc.

Je hebt groot gelijk,
Geniet van het leven, je bent er maar even.
Beter later spijt van wat je wel gedaan hebt, dan wat je niet gedaan hebt.

Wat je vragen betreft kan ik je verder niet echt helpen.
Voorheen was ik ZZP-er, nu verblijf hier als PZZ-er (Pensionada Zonder Zorgen) slechts gedurende de wintertijd (6 maanden per jaar, van oktober tot april) met een Sosbud-visum, woon hier bij de schoonfamilie in, houd gewoon mijn eigen woning in Nederland aan, heb dus gewoon een Nederlandse zorgverzekering.
Ik ben trouwens na van 6 maanden hier ook telkens weer blij weer terug te kunnen naar mijn zomerverblijf, maar omgekeerd geldt het zelfde voor de terugreis naar mijn winterverblijf hier.

A million dreams. (van de film: The greatest Showman, was onlangs hier in de bioscoop)

They can say, they can say it all sounds crazy
They can say, they can say I've lost my mind
I don't care, I don't care, so call me crazy
We can live in a world that we design

'Cause every night I lie in bed
The brightest colors fill my head
A million dreams are keeping me awake
I think of what the world could be
A vision of the one I see
A million dreams is all it's gonna take
A million dreams for the world we're gonna make

FAR FROM THE MADDING CROWD

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Je hebt groot gelijk Curlyman11, de omgangsvormen zijn hier tot een dieptepunt gedaald. Vooral Yerun maakt er een potje van, gadverdamme, wat een arrogantie! En zo ongelofelijk ineffectief ook. In ieder geval bedoeld om ieder gesprek uit de weg te gaan.
Hoeveel vrouwen hebben er in de afgelopen decennia hun banen opgezegd om lekker wat meer vrije tijd te hebben? Als de mannen zo gek zijn om dat te faciliteren, prima. Ik ken inmiddels ook flink wat huismannen. Beetje boodschapjes doen, sporten, koken, krantje lezen en vrouw maakt carrière. Totaal niet mijn plaatje, maar als ze er zo samen uitkomen vind ik het prima. Natuurlijk hebben we hier flink wat uitglijders meegemaakt, waarschuwen is prima. Maar het hoeft niet onbeschoft te worden, nergens voor nodig.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Denk dat ik kristalhelder antwoorden en niet beledigende mening heb gegeven en Curly alleen wil behoeden voor hele grote problemen.
Loop niet te hard van stapel en neem adviezen (ook al klinken ze wel eens hard) ter harte.

Heldere ziende

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Zeker JS, ik had wat specifieker moeten zijn. Ik snap ook heel goed waar jullie reacties vandaan komen en ik denk dat deze meneer heel blij mag zijn met jullie adviezen en waarschuwingen.
Maar zo'n posting van Yerun, zeker die laatste, die schiet bij mij totaal in het verkeerde keelgat.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

71,580,096 pageviews Een website van indahnesia.com