Visum Oost-Timor

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
59 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
wereldreis
Gebruiker
spacer line

In april kan ik voor een paar dagen met Indonesische kennissen vanuit Jakarta mee naar Oost-Timor. (Dili)
Weet iemand hoe ik het moet regelen met een visum. Kan dat op de luchthaven met een soort VOA?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

'Ja, idd een VOA voor 30 US$ voor 30 dagen.
Ik ben ook van plan om er misschien in mei heen te gaan. Kan zo ff snel de links niet vinden.
Je kunt dan terug weer vliegen of eventueel overland via Mota'ain/Atapupu (bij Atambua, in West Tmor) de grens over. [/quote]

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Ik ga eerst vanuit Jakarta naar Kupang, dan bij een project in Atambua kijken, vervolgens naar Dili en dan is het de bedoeling rechtstreeks terug naar Bali omdat we vanuit daar naar huis vliegen.

Kan ik dan een visum kopen als ik vanuit Jakarta naar Kupang vlieg? of meteen maar doen als ik vanuit Amsterdam in Jakarta aankom?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-01-2018 13:32 wereldreis wrote:
Ik ga eerst vanuit Jakarta naar Kupang, dan bij een project in Atambua kijken, vervolgens naar Dili en dan is het de bedoeling rechtstreeks terug naar Bali omdat we vanuit daar naar huis vliegen.

Kan ik dan een visum kopen als ik vanuit Jakarta naar Kupang vlieg? of meteen maar doen als ik vanuit Amsterdam in Jakarta aankom?
Oh, je moet dus bij Mota’ain de grens over.
In dat geval moet je eerst een visum regelen in Jakarta, Denpasar of Kupang. (en de info hoe lang dat duurt varieert nogal). Maar daarmee ben je er volgens mij niet. Het ligt er ook aan hoe je Indonesie binnenkomt op een visafree stempel, of een VOA. In de gauwigheid (ben nu op mijn werk, straks verder zoeken) denk ik dat je in alle gevallen beter af bent om het omgekeerd te doen (zoals ik zonder je plannen te weten al in de eerste posting zei)
Dus eerst naar Jakarta. Dan vlucht Jakarta-Denpasar-Dili. VOA Timor l’Este bij aankomst op het vliegveld. Overland naar Mota’ain en Atambua. Binnenkomst Indonesie in West Timor met visafree stempel. Vlucht Kupang-Bali en terug naar Nederland.

Ik kom er nog op terug.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Erwinn
Gebruiker
User icon of Erwinn
spacer line

EU-burgers hoeven voor Oost-Timor toch geen visum te hebben?

Mocht je wel een visum nodig hebben kun je die online aanvragen, zie http://www.migracao.gov.tl/htm(...)/sub0301.php#advance

Edit ; op de website van de Timor-Leste-ambassade in Brussel staat het heel duidelijk: je kunt (met een EU-paspoort) gewoon zonder visum het land in, ook bij de landgrens. http://www.timor-leste.be/en/visit-timor-leste/

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Erwin, misschien heb je gelijk. Er is nogal wat tegenstrijdigheid te lezen op het internet (ook via officiele kanalen).
Wat ik zeker weet is dat aanvragen in elk geval niet (meer) hoeft.
En ook zeker dat EU-burgers die Timor l'Este via de landgrens willen binnenkomen het visum eerst moeten aanvragen. Waar zie jij dat staan dan van die landgrens?

Blijft nog de vraag op er op de airport in Dili nog 30 US$ betaald moet worden of niet.

Erwinn
Gebruiker
User icon of Erwinn
spacer line

Er staat eerst een verhaal over de visumvrije toegang tot Timor-Leste voor EU-burgers (en Indonesiërs).

Dan staat er dat anderen (niet-EU, niet-Indonesisch) op het vliegveld en de zeehaven van Dili een visa-on-arrival kunnen kopen voor 30 dollar.

En dan staat er dat hele verhaal over de procedure bij de landgrens, maar ook daar staat boven: "Travelers arriving at a land border post – that are not EU citizen or Indonesian – must satisfy the following conditions". Die voorwaarden gelden dus blijkbaar niet voor EU-burgers, dus volgens mij geen andere conclusie mogelijk dan dat je ook via de landgrens zonder visum binnen kan komen.

Maargoed dit is allemaal ook maar wat ik lees op de ambassadewebsite. Ik ben alleen in West-Timor geweest, niet in Oost-Timor, dus ik heb geen praktische ervaring.

'In de Archipel' | Weblog over Indonesië: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 29-01-2018 16:46 Erwinn wrote:
Er staat eerst een verhaal over de visumvrije toegang tot Timor-Leste voor EU-burgers (en Indonesiërs). .... dus volgens mij geen andere conclusie mogelijk dan dat je ook via de landgrens zonder visum binnen kan komen.
......
Die conclusie is niet de juiste denk ik. De zin staat wat ongelukkig.
Lees maar eens verder op diezelfde website bij faq

Land Border Crossings : Only nationals of Indonesia and Portugal may obtain a visa or entry clearance on arrival at a land border. All other nationalities are required to apply for a “Visa application Authorisation” prior to entering at a land border crossing .

Of
All visitors (except for citizens of Indonesia ho can apply on arrival at any border post) arriving at a land border post must apply in advance for a Visa Application Authorization which is then presented to an immigration official at the border. (Wiki)

Ik ben de afgelopen jaren vaak bezig geweest met vanalles uit te zoeken over Timor l ‘Este, zo ook de afgelopen weken (ik wil er nu in mei naar toe). Mijn eigen plan was ook om vanuit Kupang naar Mota’ain te reizen en dan de grens over naar TL maar voorzover ik info kan vinden gaat dat alleen maar als je een visum vooraf regelt. Als je op het internet zoekt dan zijn er veel vragen die over visa gaan. In TL is alles heel erg in beweging.

Ik denk dat de optie om eerst naar Dili te vliegen en dan overland via Mota’ain/Atapupu Indonesie binnen te komen de meeste simpele is, zeker als de wens is om vrij snel na aankomst in Indonesie naar TL te gaan.
Ik ga het zelf mogelijk ook zo doen.

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Mijn reis ziet er als volgt uit: ik kom indonesie via Jakarta binnen met visafree stempel. Blijf een paar dagen in Jakarta, vlieg dan naar Kupang, blijf daar een paar dagen, vlieg dan naar Atambua en ga vervolgens over land naar Dili. Tenminste, zo zien de plannen er op dit moment uit.

Mijn Kennissen in Indonesie gaan het ook nog even uitzoeken.
Wordt vervolgd....

cathy
Gebruiker
spacer line

wereldreis
Hieronder beschrijf ik dit verhaal wat nog in mijn geheugen staat gegrift. Ik kan op dit moment niet bij mijn gegevens mijn pc doet een beetje gek.
Het verhaal wordt dus vervolgd.

Vorig jaar oktober/november zijn wij, mijn man en ik, weer naar indonesie geweest om wat eilanden te bezoeken. East Timor was ons doel. Mijn man wilde daar per se heen.
Als wij Indonesie gaan bezoeken dan neem ik heel veel documentatie mee zodat wij daar niet voor verrassingen komen te staan.
Heel internet afgestruind maar weinig in een document kunnen gieten. Maar toch genoeg om East Timor te bezoeken.

Vlucht Amsterdam Jakarta daarna smorgens vroeg naar Kupang gevlogen.
Wij gingen heel vroeg in de ochtend met een travelbus vanaf Kupang naar Dili. 12 uur reizen.
Halverwege werd er gegeten in een geweldige warung. Heerlijk gegeten het was alsof mijn moeder had gekookt!
Mogelijk is dit de plaats waar wij stopten Mota'ain/Atapupu, De chauffeur vroeg aan iedereen zijn/haar paspoort af te geven. In het kantoortje wordt er namelijk gecheckt of je daadwerkelijk met een Voa stempel East Timor in mag gaan. Nu moet je weten dat ik het al benauwd kreeg. Mijn paspoort afgeven. De chauffeur zag mijn aarzeling maar zei er direct bij dat ik het meteen terug kreeg als wij weer op weg waren. Zo geschiedde.

Omdat je in Jakarta al een stempel krijgt in je paspoort, kun je zo de border over dus GEEN dollars overhandiging bij de grens. Wel moet je allerlei formulieren invullen je bent er niet alleen met de overhandiging van je paspoort!!!!!!!!
Ik kan je wel vertellen dat het een heel gedoe is om deze border over te gaan. Later vertel ik wel hoe dat gegaan is. En het is ook nog best een heel eind lopen voordat je in East Timor bent en voordat je weer bij de travelbus bent aangekomen.

Vanaf Atapupu is het nog 2,5 uur rijden naar Dili over zeer slechte wegen maar een prachtige weg langs de kust.

Eest Timor is een vrij duur land. Wij hadden veel amerikaanse dollars meegenomen omdat wij niet wisten of er ATM's waren.

Er zijn weinig tot geen toeristen daar. Je hebt veel verschillende onderkomens maar de prijzen zijn niet te filmen. Een piepklein kamertje met twee stapelbedden er in waar je nauwelijks tot niet je backpack kunt neerzetten, daar vragen ze 20 dollar voor 1 bed, dus 1 matras. Tel maar uit. Alles moet je delen. Een locker op de gang je hebt er zowiezo twee nodig.
Nou mijn man had daar geen zin in en wij vertrokken naar een ander onderkomen waar wij wel goed hebben gezeten en niet te duur.
Een greep in onze onkosten. Kamerhuur varieert behoorlijk van 20 dollar tot 80 - 100 dollar. Niets speciaals. Een brommertje huren kost 25 dollar per dag. Eten kost ongeveer 20 dollar per persoon. Het is geen Indonesie. Wel is de taxi goedkoop. Altijd 2 dollar in een straal van een paar km.

Je kunt bijvoorbeeld naar Christo Rei. Bij de boulevard aan de kant staan en dan met het busje nr 12 (meen ik mij te herinneren) meegaan voor een paar centen. Echt spotgoed. 4 km verderop. Een mooi uitzich over de baai.
Met een brommertje toeren door Dili is het makkelijkst.

Wij hebben een poging gewaagd om met de brommer naar Manatuto te rijden maar dat was zo ver weg. En ..... de wegen zijn erbarmelijk slecht. Ze zijn er wel mee bezig maar daar doen ze al jaren over.

Weet wat je gaat doen in East Timor. Wij zijn na vier dagen toeven weer terug gegaan naar West Timor. Je bent in een paar dagen bankroet of je moet heel veel willen besteden daar.

Morgen en anders woensdag vervolg ik dit verhaal als ik weer bij mijn bestanden kan komen.
Lieve groet van mij.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Toen ik in Batam werkte hadden we in het hotel een knaap achter de bar staan die uit Dili kwam en één keer per jaar trachtte een aantal weken terug te gaan.
Die had exact hetzelfde verhaal Cathy. Emoticon: Yes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dit verhaal hierboven van Cathy is precies wat ik bedoel; er lijkt toch echt willekeur te zijn. Soortgelijke verhalen heb ik gelezen van mensen die van Kupang naar Dili reisden via Atapupu/Mota’ain maar onverrichterzake weer terug konden keren om alsnog via Bali met het vliegtuig naar Dili te gaan. Ook een verhaal van een uitnodigingsbrief die men zou moeten overleggen.
De regels/informatie zijn niet duidelijk, niet compleet en veranderen voortdurend. Daarnaast heb ik sterk het vermoeden dat het er maar aan ligt wie er in het kantoor is zowel aan de Indonesische zijde als aan de Oost Timorese zijde.

Ik heb het dan over relatief recente ervaringen van het laatste driekwart jaar zeg maar. Daarnaast zijn er nog altijd weinig toeristen die naar Timor l’Este gaan en een van de redenen is waarschijnlijk ook dat het verschrikkelijk duur is. De hotels die op boekingssites maar ook lokale sites staan, zijn niet normaal duur met gemak 2 tot 4 keer de prijs van wat je in Indonesie betaalt voor een vergelijkbare accommodatie. Veel accommodatie lijkt ook afgestemd op expats.
Kijk hier maar even wat voor absurde prijzen erop staan, zeker gezien de regio.
https://www.expatistan.com/cos(...)g/country/east-timor

Wat ik begrepen heb is dat alleen de kustweg in redelijke conditie is. Voor trips in het binnenland in ben je aangewezen op een 4wd, minimaal 100 US$ en volgens mij moeten de kosten voor de chauffeur nog bij.

Volgens mij kan Timor l’Este toerisme heel goed kan gebruiken maar dat het tegengehouden wordt door de (te) hoge prijzen. TL schijnt een arm land te zijn. Prijzen voor hotels, vervoer zijn in verhouding daarmee duur. Je ziet wel vaker (veel te) hoge prijzen in ngo-gebieden.

Als ik er al heen ga in mei dan zal het ook voor een korte periode zijn. Maar, ik twijfel nog steeds. Het is niet zo dat het oosten van het eiland Timor een compleet ander landschap en cultuur heeft. En ik wil ook nog graag de zuidkust van West Timor zien. Misschien zijn een paar dagen in elk geval goed om een indruk te krijgen en er misschien in betere tijden naar terug te gaan.

Ik geloof dat er verkiezing op handen zijn. Kan niet inschatten welk effect dat heeft.

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga met de stichting Yayasan Sinar Pelangi mee, met Indonesische zusters, dus onderkomen is geregeld en auto met chauffeur ook.
Als het allemaal lukt dus....met het visum. Ik hou jullie op de hoogte.

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Ik vraag me af wat voor taal spreken ze in oost timor omdat het een portugese kolonie is geweest.?
Met wat voor munt gebruiken ze daar?

Shalom

Erwinn
Gebruiker
User icon of Erwinn
spacer line

Taal : Tetum en enkele andere lokale talen. Daarnaast is ook Portugees een officiële taal, en zijn Engels en Indonesisch werktalen.

Munt : Amerikaanse dollar. Daarnaast hebben ze voor muntgeld ook eigen geld (centavo), maar de waarde daarvan is gewoon hetzelfde als van de dollar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Timor

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,006,701 pageviews Een website van indahnesia.com