Dollar en de Euro

Subforum Andere praat 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Als ik zie hoe de Euro stijg ten opzichte van de Dollar dan kan je niet aan de indruk ontgaan zijn dat de Euro wel een sterke munt is geworden.
Dit is tegen mijn eigen verwachtingen in, want ik ben tegen de Euro en de Euro Uni.
De koers van de rumpia zit al weer boven de 16.000rp.
Nu even een gek verhaal, een droom verhaal, stel dat door de Amerikaanse pief Trump de wereld tegen zich in het harnas jaag en de wereld, met China voorop, neem de Euro als wereld munt tot zich, wat zou dat betekenen voor die expats in de wereld.
Ik heb zo gevoel dat er iets staat te gebeuren in 2018 er veranderingen opkomst is, of door een oorlog of zo iets, waar ik een filosofie oplos laat. Emoticon: Smile
Voorop gesteld ik ben geheel geen deskundige op dat gebied, daar zullen anderen meer van af weten, maar ik daag die dan ook uit om te reageren, ook hun filosofie op los te laten zodat we kunnen komen tot een vergelijk en die droom uit elkaar spat en daarmee de werkelijke wereld in het voetlicht komt.

Men heeft het over de schulden die landen hebben zoals Amerika en ook laten we die landen bij elkaar plaatsen Europa die maar geld bij druk om aan die behoeftes te voldoen.
Geld is een middel van goederen te kunnen kopen en of te verkopen om geld te verdienen. Emoticon: Cooool
Of diensten aanbieden dat tegenwoordig zo gretig op Internet plaats vind.
Maar wie bepaald dan die koers is het de Export en vergelijkbaar de Import die bepaald wat er in een land bepaald word hoeveel waard die munt heeft.

Het is de moeite waard er een mening er op los te laten, wanneer de Euro als belangrijkste betaal middel in de wereld wordt.
Wat gaat dat voor ons beteken, ben benieuwd wie daar een antwoord op heeft Emoticon: Cooool
.
Inflatie leg mij eens uit wat betekend dat?, is dat de prijzen omhoog gaan in je binnen land.
Of de prijzen naar het buitenland wat er binnen komt en uit gaat in je land. Emoticon: I love it
Als er te veel zoals Nederland veel belastingen en hogere energie kosten betaald moet worden dan gaat dat ten kosten, van de omzet die winkeliers hebben, dus de interne markt, daarmee kunnen de prijzen ook stijgen want er moet toch ook gas licht en water betaald worden. Emoticon: Confused

Dat wat Indonesi√ę aan gaat enorm omzet verschaft, met zo veel mensen in verhouding in een groot gebied.
Al met al een interessant gebeuren wat ons allemaal aan gaat en genoeg stof doet opwaaien tot nadenken Emoticon: Stupid Emoticon: Cooool

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Een "sterke" EU is erg slecht voor export!!!!
Iets waar Nederland snoeihard van afhankelijk is.

Dus export USA zal aantrekken met lagere dollar ten opzichte van de euro.
Erg blij mee zijn dus....

Enne...

www.telegraaf.nl/financieel/15(...)-een-belastingoorlog

EU en vooral NL gaat een probleem krijgen.

Heldere ziende

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 08-01-2018 13:58 jakarta-snacks wrote:
Een "sterke" EU is erg slecht voor export!!!!
Iets waar Nederland snoeihard van afhankelijk is.

Zo zwart-wit is dat helemaal niet, want het betekent ook dat de import goedkoop wordt. Daarom is het belangrijk dat de handelsbalans in evenwicht is.

Dus de ge√Įmporteerde goederen gaan goedkoper worden, exporteren wordt moeilijker. Als je bv iets fabriceert waarvoor je ge√Įmporteerde grondstoffen nodig hebt en je wil dat daarna gaan exporteren, dan is de kans groot dat je exportprijzen stabiel blijven. Boerenlogica.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Kongkalikong
Gebruiker
spacer line

Deze verhouding heeft tal van haken en ogen. Je kunt er geen pijl op trekken, als de Euro zakt is het een waardeloze munt volgens de sceptici want zwak. Als hij sterk is, is het nadelig.

Wat JS klopt wel, een sterke Euro is nadelig voor de export, want we worden duurder. Daarentegen hebben we in de EU geen eigen grondstoffen, die importeren we, dus de kostprijs kan omlaag.
Voor Nederland ligt dit moeilijker omdat we niet zozeer produceren, maar willen doorvoeren. Eigenlijk is stabiliteit het beste voor NL. Importeren uit de VS wordt goedkoper, wat goed is voor de VS want ze exporteren meer. Aan de andere kant zakt China altijd mee met de dollar (als ze dat nogsteeds zo doen, dat was wel altijd de trend), dus China pakt hetzelfde voordeel als de VS.
De praktijk : China lacht zich rot. En de VS ook. China heeft gewoon slagkracht in de valuta, de VS heeft het voordeel dat de dollar een hegemonie is (de wereldmunt, iedereen zit tot z'n strot in de dollars, dus als die valt vallen we allemaal).
De Euro had van origine een hele mooie munt kunnen worden, toen politiek en (Europese) Centrale Bank goed gescheiden waren, zo was het bedacht. Echter door de kredietcrisis trok iedereen plan B uit de kast, dat sprookje is over.

Eigenlijk maakt het allemaal geen zak uit, vestzak broekzak, zolang de dollar-Euro ergens tussen de 1,00 en de 1,35 pendelt is het same-old-shit.

Dat belastingverhaal van JS is een andere zaak, dat speelt ook steeds meer en dat is dat overheiden zichzelf opvreten door multinationals het hemd gratis te verkopen. Alles voor de concurrentieposities. Ik denk dat mensen dit steeds meer gaan zien en dat multinationals steeds meer worden uitgekotst (misschien wishful thinking).

Even op het verhaal van Zieleffe terugkomend over als men overstapt van de dollar naar de Euro ... Dan breekt de pleuris uit, simpel. De VS trok het al niet toen Saddam dreigde zijn olie in Euro's te verkopen, korte tijd later had hij opeens WMD (of niet dus). Als de wereld van de dollar afstapt is de VS bankroet, maar .... de rest van de wereld ook. Het beste verkochte exportproduct van de VS is dollars en schulden.

Als ze failliet gaan, gaan we allemaal. Door dit soort linke spelletjes gaat het maar door met de staatsschuld van de VS en omdat we daar allemaal bij gebaat zijn, vinden we dat prima. Er komt een tijd dat mensen dat helemaal zat zijn en dat het hele systeem in elkaar stort. De kredietcrisis was de eerste haarscheur. Bitcoin is een eerste escape verschijnsel, mensen zijn het zat.

In mijn ogen zal het niet zo'n vaart lopen, eigenlijk willen we allemaal door met de wereld zoals we hem kennen (ook China). Het zou heel gezond zijn om eens een harde reset te krijgen, maar in de praktijk gaan we dan allemaal keihard nat.

Btw, ik ben ook geen expert.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 08-01-2018 17:23 schreef erwin:

[quote verwijderd]

Zo zwart-wit is dat helemaal niet, want het betekent ook dat de import goedkoop wordt. Daarom is het belangrijk dat de handelsbalans in evenwicht is.

Dus de ge√Įmporteerde goederen gaan goedkoper worden, exporteren wordt moeilijker. Als je bv iets fabriceert waarvoor je ge√Įmporteerde grondstoffen nodig hebt en je wil dat daarna gaan exporteren, dan is de kans groot dat je exportprijzen stabiel blijven. Boerenlogica.

Die boerenlogica gaat niet geheel op....
1)
NL heeft een enorme bloemen industrie... DIe hebben al mega klappen gehad omdat EU Putin zit te treiteren. Rest my case on that one. Onderschat de kaas niet... 2 voorbeeldjes.

2) NL importeert relatief niet veel wat in NL vervolgens geassembleerd/geproduceerd wordt en weer geexporteerd. Dat doen lage lonen landen.

3) NL verdient wat meer aan transit. Thats it.

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Kong, die reset gaat een keer komen.
Snoeihard! Waar de USA crash in de jaren 30 (meen ik) niks bij was.
In deze tijd zal dat een tsunami van omvallende banken worden en rechte lijn naar beneden door hele maatschappij.
Wij leven op lucht, leningen. Jonglerend wordt de handel omhoog gehouden.
Geld nodig, bijprinten. Hee, doe mij zo'n printertje.

De tijd dat ik preppers uitlachte is al even voorbij. Niet de leipos die in soort van kernbunkers zitten he.

Heldere ziende

Kongkalikong
Gebruiker
spacer line

On 09-01-2018 05:10 jakarta-snacks wrote:
Kong, die reset gaat een keer komen.
Snoeihard! Waar de USA crash in de jaren 30 (meen ik) niks bij was.
In deze tijd zal dat een tsunami van omvallende banken worden en rechte lijn naar beneden door hele maatschappij.
Wij leven op lucht, leningen. Jonglerend wordt de handel omhoog gehouden.
Geld nodig, bijprinten. Hee, doe mij zo'n printertje.

De tijd dat ik preppers uitlachte is al even voorbij. Niet de leipos die in soort van kernbunkers zitten he.

Het gekke is dat dit doemscenario al generaties meegaat. Ik heb die angst niet, als het gebeurt dan hebben we een nieuwe realiteit. Zolang dat niet het geval is geniet ik volop van het leven.
Ik vind het echt doodzonde als mensen gaan leven naar hun scepsis. Ik zie het ook niet altijd rooskleurig in, maar de huidige situatie is vol mogelijkheden, er zijn geen grote problemen (vind ik), die in andere tijden niet aan de orde waren. Die donkere wolken zijn er, maar ik kijk liever naar de zon die ook nog gewoon schijnt.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 10-01-2018 19:33 schreef Kongkalikong:

[quote verwijderd]

Het gekke is dat dit doemscenario al generaties meegaat. Ik heb die angst niet, als het gebeurt dan hebben we een nieuwe realiteit. Zolang dat niet het geval is geniet ik volop van het leven.
Ik vind het echt doodzonde als mensen gaan leven naar hun scepsis. Ik zie het ook niet altijd rooskleurig in, maar de huidige situatie is vol mogelijkheden, er zijn geen grote problemen (vind ik), die in andere tijden niet aan de orde waren. Die donkere wolken zijn er, maar ik kijk liever naar de zon die ook nog gewoon schijnt.

Ik ben het geheel met je eens vooral de tweede alinea, genieten is voor mij ook het allerbelangrijkste een ander doet het niet voor je, zoiets doe je voor je zelf, heel goed..... Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

71,409,198 pageviews Een website van indahnesia.com