Afval op de stranden

Subforum Bali, het godeneiland 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Pascal.F
Gebruiker
spacer line

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

"Ze rapen plastic en vullen de 35 vrachtwagens die op en aan rijden naar de dichtstbijgelegen vuilnisbelt".

Ligt die vuilnisbelt niet net achter de bosrand nabij het strand?

"Om de plaag te bestrijden, heeft Indonesië zich nu aangesloten bij een veertigtal landen die deelnemen aan de VN-campagne voor schone oceanen die begin 2017 werd afgetrapt. De overheid zet zich nu in om het plastic afval van de zee tegen 2025 met 70 procent te verminderen."

Uitdaging. Eerst zien dan geloven.

"Om de plaag te bestrijden, heeft Indonesië zich nu aangesloten bij een veertigtal landen die deelnemen aan de VN-campagne voor schone oceanen die begin 2017 werd afgetrapt. De overheid zet zich nu in om het plastic afval van de zee tegen 2025 met 70 procent te verminderen."

Dit is zeer moeilijk te bewerkstelligen, want:
Er is geen gescheiden inzameling (ja er zijn wel verschillend gekleurde afvalbakken, maar inhoud komt in dezelfde truck terecht)
Breng het de mensjes hier maar eens bij...
Hoe gaat de overheid dit "enforceren"?
Zolang de overheid niets serieus doet (dagelijks 6000-7000 ton... op vuilstort van Jakarta) en stort toelaat, is het kansloos.

Ja, maar hoe dan wel?
De enige mogelijkheid is door stort afval keihard te verbieden, afvalstoffenbelasting drastisch te verhogen en over te gaan op scheiden aan bron, gescheiden inzameling, recyclings installaties en verbrandingsinstallaties. Niet goed scheiden? Extra betalen.

En voordat we nu allemaal gaan roepen dat verbranden van afval vies is; NEEN. Een afvalverbrandingsinstallatie is, mits juist ontworpen, bijzonder schoon.
EN je genereert nog eens energie ook. Leuke bijkomstigheid.

Alleen zo kan men hier voorkomen dat ze kapot gaan in hun eigen afval, want dat gaan gebeuren als er niet snel iets veranderd!

Heldere ziende

wereldreis
Gebruiker
spacer line

In oktober 2016 kreeg ik geen gratis plastic tasje meer in de mata hari supermarkt maar moest hier voor gaan betalen of een eigen tas meenemen, dat vond ik een heel goed initiatief! Einde plastic soep hoopte ik....het begin is er.
In april 2017 toen ik weer in dezelfde supermarkt terug kwam iin Bali, met een eigen tas, werden er alweer gratis plastic tasjes uitgedeeld helaas......

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Lees dit maar eens
http://m.tribunnews.com/nasion(...)kan-laut-dari-sampah
En let vooral op het bedrag dat hiermee gemoeid is. Er moet vooral opgevoed worden

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het niet meer verstrekken van (gratis) plastic tasjes is niet genoeg.
Ik ben hier twee kinderen basis Engels aan het bijbrengen en af en toe maak ik wat zijsprongetjes waaronder ook dit soort zaken. Als je uitlegt dat plastic er over 100 jaar nog ligt dan maakt dat weinig indruk maar als je aan hun geloof komt (schepping, geen plastic, respect etc) dan scoor je al meer punten en besef en nog meer als je uitleg dat als die vissen plastic opeten deze niet meer verkoopbaar zijn = geen inkomsten.
Milieu en het voortbestaan van de aarde daar kun je hier niks mee. heeft voor een deel met de piramyde van Maslov te maken.
Het is heel triest om te constateren dat Indonesie met zo ongeveer alles achter loopt. Ik denk dat ik als minister van milieuzaken (hebben ze die hier?) of voor mijn part visserij, ik een roadshow zou voorstellen. Een of twee weken en dan in het hele land, in elke hoek. dat kost ook een paar centen maar niet het bedrag wat er nu mee gemoeid is. Voorkomen is de sleutel. besfe, flinke boetes.

Hier in Larantuka ligt een kilometer of 6 verder een vuilnisbelt, zo'n beetje naast de zee. Een flinke storm neemt het een en ander mee de de zee in. Daarnaast heb ik deze in 5 jaar tijd zien vervijfvoudigen. af en toe wordt er iets opgestookt maar niet genoeg, niet alles. En er zijn nog veel meer dingen waar veel mensen geen weet van hebben, niet beseffen, zich er niet druk over maken. Vorig jaar is hier een boot gezonken met olievaten aan boord die intussen allemaal op de bodem liggen, lekkend en wel tussen Solor en Adonara. er is hulp aangeboden door een plaatselijke duik"school" (eigenaar een Engelsman). Hulp wordt afgewezen door bupati.want het is niet de verantwoordelijkheid van hem of degene die hulp biedt maar van de kapitein van de boot destijds 9die natuurlijk voor geen meter de middelen heeft om dat te bewerkstelligen).
Het vissen gaat gewoon door en er is een redelijke kans dat mensen hier verontreinigde vis eten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

"Het vissen gaat gewoon door en er is een redelijke kans dat mensen hier verontreinigde vis eten."

Annemieke, die vis zit ramvol zware metalen, Vooral kwik.
Kwik wordt gebruikt bij massale illegale goudwinning. Valt nog mee dat een sardientje niet minimaal 1 kilogram weegt. Emoticon: Nooo Emoticon: Nooo

Dan even die vuilnisbelt van Jakarta waar dus dagelijk die pakmbeet 7000 ton afval bij komt. Shitload aan batterijen (Lood, kwik, Lithium, Cadmium, Nikkel etc).
Die troep gaat rotten, roesten etc, zware metalen logen uit (zo noemen we dat) en dat gif komt (zit al) in het grondwater. Grondwater beweegt ook. Dus naar gelang de grondwater stroomrichting, de "stroomafwaartse" dorpen/steden pompen water uit de grond met .... die zware metalen...
Dan heb ik het nog niet over de meuk van spaarlampen (kwik again), lege oliecans, huishoudelijke chemische zooi etc.
Je wil niet weten wat een schade 1 liter olie toebrengt aan het grondwater.... of oppervlaktewater.

Ben ervan overtuigd dat het grondwater stroomafwaarts niet alleen een schokkende hoeveelheid zware metalen bevat, maar ook o.a. benzeen en andere aromatische koolwaterstoffen.

Ow wait, pesticiden..., waarzinnig giftige organochloorverbindingen.

In dit land wordt nog steeds de meest giftige meuk gebruikt. Er is een wereldwijde ban (verbod) op gebruik van de zg. dirty dozen (de 12 meest gevaarlijke stofjes). Behalve in Indonesia. Is de Stockholm Convention. Die Indonesia ook heeft geratificeerd... Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Gek dat mensen met de meest vreemde huidpukkels rondlopen? Melanoompjes (in wording)? Neen.

Heb ergens een keer moeten douchen waar het water gewoon naar olie stonk...
Nog zat mensen die dat water gewoon gebruiken, want "na koken is er niks aan de hand" Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid

Lieve schat, die plastic zakkies in zee is niks in vergelijking tot de ramp die zich overal voltrekt in dit land.
Heeeeel erg. Emoticon: Sadley Emoticon: Sadley

Heldere ziende

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Jak, Indonesië heeft een minister van milieu en bosbouw, Siti Nurbaya die heeft gestudeerd in Nederland dus die zou moeten weten hoe het buiten Indonesië gaat. Emoticon: Yes!
Maar Siti komt voort uit het ambtenaren apparaat en je weet het hé als je de de ambtenaren in Indonesië na hun overlijden laat fijn malen dan heb je eerste klas kruipolie. Emoticon: Laugh out loud
Siti faalt aan alle kanten, twee weken geleden kwam ze onverwachts in het nieuws, Widodo vroeg zich met het schuim op zijn rijstmolen van boosheid af wat Siti met de gigantische bedragen voor boom aanplant deed, geheel tegen zijn gewoonte in kritiek in het openbaar.
Dus Siti kan wel naar een andere baan uit gaan kijken, die vliegt er in de aankomend maanden uit. Emoticon: Bye bye

Jouw verhaal hoe er om wordt gegaan met het milieu is een droevig verhaal en helaas maar al te waar en dat is niet alleen het geval in Indonesië in heel Azië hetzelfde liedje.
Wat Anne Mieke aangaf is op dit moment de enige oplossing financieel aantrekkelijk maken om iets met het milieu te doen, want mensen bewust maken dat ze de boel voor het nageslacht verzieken heeft geen zin, zoals AM het aangaf, dat heeft met de Maslof piramide te maken. Emoticon: Blush

Als ik in de stad een biertje zat te drinken en mensen merkten dat ik een mondje Indonesisch spreek dan wilden ze nog wel eens een praatje aan knopen, zo raakte ik in gesprek met een man uit Bogor die met vrouw en drie kinderen aan het toeren was.
Hij was ooit in Nederland geweest, hij was vol bewondering over de discipline en hoe schoon het was, hij raakte er niet over uitgesproken. Emoticon: Worship
Toen ze weg gingen ging zijn vrouw afrekenen en hij trok hij op 7 meter van mij op de parkeerplaats zijn achterdeur open, de kinderkes hadden lekker zitten picknicken en er lag een halve zak vuil achterin, dat harkte hij zonder blikken of blozen naar buiten.
Ze stapten in, zwaaiden nog eens vriendelijk en het personeel kon gelijk aan de slag om zijn pleuris zooi op te ruimen, wat moet je nou met zo'n ponylul. Emoticon: Confused

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Dat laatste Malam.
Achter een auto rijdend. Handje ging uit t raam. McDonalds troep naar buiten flikkerend en gewoon lekker doorrijden.

Totale schijt aan alles.

Zelfs een hond bevuilt z'n eigen nest nog niet. Denk ik dan. Zal ik maar niet zeggen. Ligt wat gevoelig als ik dat op straat roep.

Totaal gebrek aan moreel. Opvoedkunde. Geef t maar een naam.

Je kan t de kinderen niet echt kwalijk nemen. Het wordt ze gewoon niet meegegeven. Echt overal is t een teringzooi. Bij de benkel .. overal spiegelglad van de olie, overal slingeren lege olieflessen. Totale chaos.
Niemand die t ook maar iets interesseert.
Vergelijk even met een gemiddelde garage in Nederland. Is een operatiekamer, zo netjes in vergelijking met hier.

Midden in de wijk vuilnishopen die in de fik worden gestoken. Extreem slecht voor de gezondheid...

Chaos in t koppie, chaos overal. Dat dus.

Duurt vele generaties voordat er ook maar iets veranderd.
Mensen moeten eerst met bosjes tegelijk doodvallen voordat er verband wordt gelegd dat het wel eens zou kunnen komen door de totaal vergiftigde omgeving waar ze zelf aan bijgedragen hebben.

De overheid? In geen velden of wegen te bekennen. Niet belangrijk.
Ja, misschien even weer onder de aandacht. Een dag of drie. Als er een afvalberg instort en tientallen of honderden doden zijn. En dan weer lekker doorgaan met eigen nest bevuilen.

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Oh dat grondwater he?
Daar kun je over een jaar of 10 auto's op laten rijden

Heldere ziende

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Ongelofelijk JS.....als ik kijk naar mijn oude zwart/witte foto's van toen... ongeveer
60 jaar geleden, hoe stil en schoon het toen nog was....de kali met helder water waar ik vroeger met mij familie er nog in hebt gezwommen.....Alles was helder en schoon....zelfs Jakarta heeft nooit onderwater gestaan....enz.enz....

Ik ben in 2006 voor de 1e keer terug gegaan naar mijn roots.....ik was verbijsterd en
geschrokken over de vuiligheid én stank in grote steden..... zelfs in liefelijke dorpjes en in de desa's zag je het vuil liggen en opstapelen.....Triest dat de Gordel van Smaragd op deze manier ten gronde gaat.... Emoticon: Sadley Emoticon: Nooo

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Ja Kembang. Het is te triest voor woorden.

Zelfs diep, diep diep in de kampungs. huisjes, voetpaadjes sawa, huisjes. Echt OVERAL een teringzooi. plastic vooral. Waar de kippen tussendoor lopen. Wat een trieste bedoening is dat zeg. Afknappers.

Opruimen en schoonhouden (echt een stukkie waar maar 20 huisjes staan he)? Niet nodig. Lekker doorleven en alles neerflikkeren waar je bij staat.

Heeel erg. En die foto.WOW, ansichtkaart foto. View die je zo steeds minder aantreft. Overal sporen van afval.

Of brokken beton. echt overal he. Vraag ik me ook al af. Bloody middel of nowhere, best mooi plekkie hier..., maar waar komt dat betonpuin toch vandaan??? Hoe komt dat HIER terecht??? Plekken waar geen auto's kunnen komen he?
Ook nergens sporen kunnen vinden van een voormalig huis of zo. Of een verstopte Burubudur ergens.
Onbegrijpelijk. Emoticon: Stupid
Zoals zoveel dingen Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Heldere ziende

Kongkalikong
Gebruiker
spacer line

Het was voor mij een grote shock toen ik het afval in Indonesië voor het eerst zag. De troep zit al metersdiep in de grond. In 2014 stond ik in Jakarta op de bemo te wachten, achter me waren ze bezig met het uitdiepen van de kali. Op de brug stonden studenten, flesje water leeg, zo de kali in. Ik begrijp er niks van.

In datzelfde jaar ben ik gaan rondlopen in Surabaya, ik had iets gelezen over het recyclen wat daar de kop op steekt. Sinds 2010 (de eerste keer dat ik in Surabaya was) is Risma daar de wali kota en dat kun je zien. De stad wordt netjes, steeds meer. Ik zie de vrouw ook regelmatig in het nieuws, met de laarzen aan, voor de troepen uit.

Ik heb destijds een soort miniverslag op FB gezet over wat ik daar tegenkwam. Ik ben rond Pasar Atom gaan rondlopen en zag daar dat er geld werd gemaakt uit recycling. En als je oog er op valt zie je dat er her en der initiatieven zijn, inzamelpunten. Het zal een druppel op een gloeiende plaat zijn en dit is maar 1 stad in heel Indonesië waar ik van getuig, maar het deed mij goed.

https://www.nemokennislink.nl/(...)kunnen-het-opruimen/

Het wordt hoogtijd dat wij weer naar Surabaya gaan binnenkort, het schijnt dat Risma stevig doortimmerd, en dat je de stad bijna niet terug herkent ten opzichte van 2014. Ik wil dolgraag weer kijken hoe dat recyclen doorzet. En uiteindelijk hoop ik dat het besef komt (ik denk dat het er al voor een deel is) dat afval een grondstof is. Gelukkig gaat Risma niet voor gubernor vooralsnog, ze is nog niet klaar.
Emoticon: Worship .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik heb ongeveer twee jaar geleden al het een of ander over ibu Risma geschreven en hoe haar werkwijze is, deze burgermoeder is een zegen voor Surabaya.
Ook niet te besodemieterd zelf puin te gaan ruimen, ze dwingt enorm veel respect af, een kanjer van een wijf. Emoticon: Worship

Grote brand in de kampung, niet heel gewichtig staan doen met allerlei huiken en klieren er om heen, maar handen uit de mouwen en slangen slepen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 29-12-2017 13:05 Malam wrote:

Wat Anne Mieke aangaf is op dit moment de enige oplossing financieel aantrekkelijk maken om iets met het milieu te doen, want mensen bewust maken dat ze de boel voor het nageslacht verzieken heeft geen zin, zoals AM het aangaf, dat heeft met de Maslof piramide te maken. Emoticon: Blush

Dat bedoel ik dus, met de kerst en jaarwisseling zijn de stranden in Ancol (Jakarta) overvol, iedereen pleurt zijn ellende overal neer, vanochtend een waar afval slachtveld. Emoticon: Angry
Mensen konden zich inschrijven voor een wedstrijdje afval verzamelen van 8 tot 9 uur, 15.000 voor 2 kilo plastic, meer als 5 kilo ook nog een lot voor de verloting van 3 fietsen. Emoticon: Yummie!
En huuk huuk huuk barbatruc, dan blijken 78 mensen binnen één uur 1037 kilo afval te kunnen verzamelen, kosten pakweg 650 Euro en schoon is uw kunstgebit/strand. Emoticon: Yes!

Nee joh, ik bedoel geen witjurken van de FPI, ik bedoel afval wat minder stinkt. Emoticon: Laugh out loud

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

De afval ophalers in beeld. Emoticon: Shiny
Slechts één uur, dus dat was aanpoten. Emoticon: Yes!

https://www.cnnindonesia.com/n(...)ampah-dalam-satu-jam

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wat hierboven staat is "leuk" voor een keer maar er moet een systeem in komen. het is ook niet zo dat iedereen maar wat doet. Mensen weten soms letterlijk geen raad met hun vuil. Gebrek aan openbare vuilnisbakken maar vooral thuis.

1) bewustwording dmv campagnes (afval mee (desnoods naar huis) nemen/niet het raam uit of wat dan ook). Vooral leren wat dit doet. (geloof, geld, cucu2)
2) overal in het land ophaaldiensten of tenminste veel gezamenlijke bakken waar afval naar toe gebracht kan worden
3)(de eerste jaren) prijzen verbinden aan de schoonste straat/stad
4) statiegeld op plastic (?)
5) boetes. hoeft niet perse geld te zijn maar bv een halve dag ik zeg maar wat verplicht opruimen. opstoken, wat dan ook

Gisteren kwamen bij mij 6 kinderen badderen in het (enige) zwembad (van Larantuka). Dus dat was feest. En badderrecreatie gaat altijd gepaard met eten en drinken. Ik had ze van te voren al geinstrueerd. Wist niet dat de gururol me zo goed afging. Ze waren voorbeeldig en ze verzamelden alles na afloop en stopten het in de afvalbakken zonder dat ik iets hoefde te zeggen.
Nou moet ik zeggen dat Flores over het algemeen wel meevalt met de troep, maar hier wonen ook niet zoveel mensen als in het westen van Indonesie.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Bewustwording campagnes, ja maar: In media dat afvaldump, niet schoon achter laten e.d. snoeihard wordt gestraft + men met idiotenhesjes afval op moet ruimen + men keiharde boetes moet betalen.
Alleen dat werkt!

Statiegeld op plastic: JA. en dan gewoon Rp10.000 per fles!
Verbannen van die achterlijke witte zakjes; JA. Handels- en importverbod
Boetes; Zie bovenstaand.

Op boetes kan overheid goed verdienen en wordt het wel schoner.

Naming and shaming. Dahscams en andere bewegende beelden die smeerpijpen vastleggen als bewijs gebruiken en proberen te pakken.

Alleen met harde hand werkt het hier alleen. Mentaliteit is toch al onder nulpunt dus lieve promo's op duurbetaalde TV totaal geen zin.

Inwerkingstelling door overheid, gedurende 1 week breed in alle media. Paginagrote advertenties in kranten, tijdschriften etc. en dan beboeten maarrrrr.

En verstop maar ambtenaren nabij beruchte dumpplaatsen. Pak de mensen maar die daar dumpen.

Naakt door de straten! Pek en veren! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Heldere ziende

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Oh en de klootzakken die nog t lef hebben afval te verbranden.... Dan bedoel ik dus gewoon redelijk grote hopen he...

Was bij mij in de buurt... lang de doorgaande weg 24/7 achter een hoge muur een fik. Nou ja, puur giftige rook. Hele dag door. Niemand vond t blijkbaar erg of zo. Ook de omliggende huizen en school niet... Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid Emoticon: Stupid
Dat moet dus afgelopen zijn

Heldere ziende

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Het is niet meer de moeite waard om het volk er op te wijzen wat de gevolgen zijn.
De meeste zijn er niet mee bezig en het interesseert hen niet.
Als ik de mentaliteit weer eens onder de loep neem, ja dan kunnen ze mij weer betichten van racisme.
Want het maakt hen niet uit Allah help wel, waarom je druk maken om dit volk.
Ze verdienen het, kanker te krijgen en alles wat hun aan gedaan word is hun domme mentaliteit en eigenwijsheid.
Trek je eigen plan hier en laat leven zoals zij het willen, want luisteren doen ze toch niet.
Daar komt ook die gezegde oost Indisch doofheid uit voort Emoticon: Red face Emoticon: Clown

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ben over die schrijven vorig posting van mij eens over na gaan denken, dan kom ik in een dilemma terecht.
Want zelfs als je niets doet je raakt wel in aanraking met die mentaliteit waardoor je zelf of je vrouw en kinderen daarvan de dupe kan worden, dat ze ook kanker krijgen.
Vervolg op dit schrijven heb ik in de topic Omong omong geplaats

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Ziel, je hebt wel een punt. Beetje hard, maar punt.

Iedereen klaagt steen en been over luchtoverontreining, maar velen dragen er actief aan bij. Degenen die niet actief bijdragen zullen ook niet het omgekeerde doen: Dat een halt toeroepen. Klagen. Demo, etc.

Andere zaken zijn blijkbaar belangrijker dan eigen leefomgeving (lees: overleven).

Je hebt hier ongeveer 2 smaken: Longproblemen/ademhalen of kanker. Ken geen cijfers, maar ik ben bang dat deze schrikbarend hoog zijn t.o.v. bijv Nederland (waar kanker ook schering en inslag is).

Erg

Heldere ziende

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Nog even deze topic uit het stof halen. Emoticon: Wink
Vuilverwerking, milieu en aanverwante artikelen, waar ze geen rotte cent/aandacht aan uitgeven. Emoticon: Nooo
Dat wordt pijnlijk duidelijk als je in de begroting van 2018 ziet dat het ministerie van milieu en bosbouw zegge en schrijven 6,6 miljoen Euro krijgt, daar kan je lekker mee opschonen. Emoticon: Laugh out loud
Dan komt de minister van geloofszaken een stuk beter weg, dat ministerie kan 3,5 miljard Euro incasseren om de Indonesische schaapjes op het pad van Allah te houden. Emoticon: Yummie!

Als we ons nu afvragen hoe het mogelijk is dat al die fanaten van de FPI en aanverwante eigen nest bevuilers net zo gemakkelijk vijf of zes keer per jaar eerste klas naar die zwarte doos reizen, dan hoef je geen wetenschapper te zijn om dat te bedenken. Emoticon: Nooo
Al die witgejurkte relnichten die dagelijks de boel op lopen te naaien, staan allemaal aan het hoofd van een Islamitische kostscholen gemeenschap (privé), daar smijt het ministerie van religie bakken geld naar toe in de vorm van subsidies, ook nog steeds de school van Habib Rizieq, Alhamdulillah. Emoticon: Worship

Het ministerie van onderwijs spant de kroon met haast 30 miljard Euro, mochten we ons afvragen waarom 30 % van de scholen op instorten staat. Emoticon: Confused
Welnu de budgetten gaan naar de plaatselijke bestuurders en die hebben dan de plicht daarvan de scholen te onderhouden en het onderwijs op peil te houden.
Helaas hebben de plaatselijke bestuurders meer oog voor hun eigen portemonnee en zitten leerlingen in de kampung dus vaak op de vloer met een half instortend dak boven hun knikker en is er nauwelijks voldoende voor boeken. Emoticon: Angry

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

*Vuilniszak of vuilnisdoos kopen a Rp 5000
*Vuilniszak of vuilnisdoos vullen met vuilnis gescheiden: organisch, plastic, papier en rest
*Vuilniszak of vuilnisdoos inleveren bij milieustraat: retour Rp 10.000 (winst Rp 5.000)
*Milieustraat zorgt voor verwerking: verbranding, recycling

Bedragen zijn zomaar voorbeeldbedragen.
Ik heb dit niet zelf bedacht maar vind het wel een oplossing

En daarnaast boetes, voorlichting, geen plastic zakken meer in supermarkten, nasik bungkus weer in een bananenblad, etc. etc.

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Wel eens gezien wat een rolletje vuilniszakken hier kost???? Waanzin.
Volgens mij zag ik Rp65.000 als ik me niet vergis....
Waanzin

Heldere ziende

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

71,410,010 pageviews Een website van indahnesia.com