Kerst en nieuwjaars groet 2017

Subforum Andere praat 
65 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Aan allemaal fijne feestdagen en hoop met goede gezondheid, komen we het 2018 wel weer door.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Luo Ni
Gebruiker
User icon of Luo Ni
spacer line

Goed initiatief Ziel , waarbij wij ons graag bij aansluiten in vrede , gezondheid en geluk.

Zaijian, permisi

Luo Ni / Nuo Chang Lei

Zhuńęsu√≠ n«ź de m√®ngxi«éng ...... Follow Your Dreams

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ook vanuit de Maasstad voor iedereen prettige kerstdagen en een goed begin met veel gezondheid.

pierre
Gebruiker
spacer line

Vanuit Maassluis wensen wij ook een ieder, fijne kerstdagen en een goed en gezond begin van het nieuwe jaar 2018

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Ook vanuit het regenachtige Batam, de beste wensen voor het nieuwe jaar! Een goei gezondheid en dat iedereen in 2018 de lotto mag winnen

Laurina en Frank

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Kongkalikong
Gebruiker
spacer line

Allemaal fijne kerstdagen en een mooi jaar met vrede, vooruitgang en gezondheid.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Selamat Hari Natal & Tahun Baru

Vanuit Larantuka, Flores Timur, waar door de regen nu alles mooi groen is met kerstbomen van draadstaal en lege flessen Bintang....

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Allemaal hele fijne kerstdagen en vooral een gezond, veilig en succesvol 2018!!

Waanzinnig mooie foto, Ziel Emoticon: Yes!

Anne Mieke: Kijk je uit na een paar bintang met dat draadstaal en lege Bintang flessen? Vooral in de avond?

Malam,
Hou je Rotjeknor wel heel? Zal weer een waanzinnige vuurwerkshow bij Erasmusbrug zijn.

Heldere ziende

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Ik wens jullie allen Fijne, Gezellige en Warme Kerstdagen toe... samen met jullie

Gezin, familie en vrienden.

Voorspoed en goede Gezondheid in 2018....

Groetjes Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Ook van uit het hoge Noorden wens ik jullie fijne kerstdagen toe gevuld met liefde voor elkaar en vrede in het hart. Even stilstaan bij alles wat er in de wereld is gebeurd het afgelopen jaar, in je eigen leven en in dat van anderen.
Voor 2018 wens ik jullie al het geluk van de wereld toe maar vooral het genieten van de kleine dingen in het leven en even stilstaan bij allen die er alleen voor staan.
Een woord, een gebaar, een kleine attentie kan soms heel veel vreugde schenken.

Selamat hari natal dan selamat tahun baru 2018

Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 23-12-2017 03:52 Anne Mieke wrote:
Selamat Hari Natal & Tahun Baru

mooi groen is met kerstbomen van draadstaal en lege flessen Bintang....

Dit is ook geen onaardig idee Anne Mieke, een glaasje pisang ambon erbij en daarna naar de bananamis. Emoticon: Laugh out loud

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-12-2017 17:03 jakarta-snacks wrote:
....Anne Mieke: Kijk je uit na een paar bintang met dat draadstaal en lege Bintang flessen? Vooral in de avond?...
Emoticon: Puh! Nou het zal wel moke (arak) met jus worden (en ik heb ook nog een fles wijn) Ik drink geen bier.
Wel een beetje benieuwd. Ik heb al op zoveel plekken in Indonesie ooit kerstmis en Nieuwjaar meegemaakt.
Vind kerstmis in Minahasa en Maluku wel meer zichtbaar.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Fijne feestdagen iedereen en alvast een voorspoedig 2018 gewenst. Emoticon: Party!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 24-12-2017 03:29 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Emoticon: Puh! Nou het zal wel moke (arak) met jus worden (en ik heb ook nog een fles wijn) Ik drink geen bier.
Wel een beetje benieuwd. Ik heb al op zoveel plekken in Indonesie ooit kerstmis en Nieuwjaar meegemaakt.
Vind kerstmis in Minahasa en Maluku wel meer zichtbaar.

Nou het is hier een en al feest in de Mall en daar buiten omheen.
Je waant je eigen niet in een moslimland. Emoticon: Worship
En de muziek is gewoon dat oude jingel bell en Bonny M komt vaak ten gehoren . Emoticon: Shiny

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Je waant je eigen niet in een moslimland. Emoticon: Worship

En hier worden op sommige scholen de Kerstbomen geweerd vanwege hun geloof ? Emoticon: Confused Emoticon: Confused :

Ach ja.....Ik zal het proberen Yoke met jouw lieve wensen...VREDE voor allemaal....m√°√°r....

het moet wél van twee kanten komen....toch ?? Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Nogmaals voor iederéén fijne Feestdagen toegewenst.... Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hier is het al 25 december. nou ja, net dan. Kerstavond is hier al achter de rug.

Hieronder geen echt kerstverhaal maar misschien leuk om te lezen hoe het hier aan toe gaat:
Larantuka zondag 24 december

Met het oog op vanavond had ik vanmiddag zelf een pakket gemaakt een familie hier. Je kan ze ook kant en klaar kopen. Oerlelijk en er zit niet zoals ik het zou willen. Dus ik besloot al snel om het zelf te doen. Het uitzoeken van de boodschappen was gemakkelijk. Maar toen. Waar haal ik een mand vandaan en allerlei andere dingen zoals cellofaan, nietmachine, plakband, strikjes en andere ‚Äúspiegels en kraaltjes‚ÄĚ? Dat is in Nederland heel simpel maar hier dus niet. Ik ben er een halve dag mee bezig geweest. Gelukkig had ik wat dingetjes uit Nederland meegenomen zoals een rode kralenslinger, een led-kerstboompje en zelfs een rijtje kleurlampjes. Kerstversiering is hier weinig, lelijk en duur. Dus over een tijd, ik hoop binnen een jaar gaat een grote doos mee met alleen kerstspullen. Ik geloof dat ik een stuk of 15 toko‚Äôs had gehad (mijn chauffeur zag het met lede ogen aan) maar ik had beter meteen naar de pasar kunnen gaan. Tja, daar verwacht je het niet meteen toch? Kletsnat geworden en 3 uur later kon ik eindelijk beginnen. Vanmiddag om 16:00 was ie dan klaar mijn kerstpakket. Ik heb me lekker kunnen uitleven.

18:20 uur. Ik ben in Larantuka (oost Flores) waar ik door een familie ben meegenomen om samen naar de avondmis voor kerstmis te gaan. De kerk van Weri (gemeente Larantuka) ligt aan het einde van een slechte weg. Meteen erachter beginnen de hellingen van de Ile Mandiri (Mandiri vulkaan). De kerk is in de breedte gebouwd, de kalkmuren voorzien van een pastelgele verflaag. We nemen plaats op de houten banken aan de rechterkant, een groot Christusbeeld recht voor ons en ernaast een banner naar zijn evenbeeld: ‚ÄúJesus I trust in You‚ÄĚ staat erop. Niet dat hier iemand ook maar een woord Engels spreekt‚Ķ.Het dak is relatief niet zo hoog en is voorzien van lelijke zinken golfplaten.

Het altaar is een grote tafel bedekt met een wit kleed met veel kaarsen. De dieffenbachia's zijn voor de gelegenheid met wille tule omgeven. Links staan twee foute plastic kerstbomen met rood en blauwe lampjes te knipperen. Erachter een kleine kerstal. Hier en daar nog wat nep bloemstukken voorzien van beschermend plastic tegen het vuil. Geen geur van versgekapte bomen. Geen luxe kerstversieringen.

De koster probeert de ventilatoren aan de praat te krijgen. Het is warm, overal zwaaiende zakdoeken of heuse bamboewaaiers. De kerk vult zicht langzaam met wijkbewoners. Iedereen in nieuwe of tenminste spic en span schone kleren. Bijzondere creaties en kleuren, glitter en kant, moderne pumps, zwaar opgemaakte vrouwen, panties (!), veel batikoverhemden en kanten kabaya’s. Kerkboeken. En niet één, niet één mobiele telefoon.
19:10 uur. Jam karet, want ook een mis begint in Indonesie niet op tijd. Alles wat mis kan gaan gaat mis. De mannen die het kruis en de kaarsen naar binnen moeten dragen verzamelen links van ons, een van de kaarsen valt van houder en breekt in tweeen. De dame die de rol van ceremoniemeester heeft, heeft ruzie met de microfoons, en het zal verder tijdens de mis ook niet meer helemaal goedkomen. Vijf minuten later kan dan eindelijk de stoet naar binnen. 10 misdienaars, 7 mannen en drie vrouwen.

De mis is uiteraard in het Indonesisch. Het koor zet in ‚ÄúMalam Kudus‚ÄĚ (Stille Nacht). Bij het tweede, mij onbekend kerstlied moet het koor wat harder zingen. Het is 19:25 en de een paar honderd meter verderop gelegen moskee zet haar eigen lied in‚Ķ. We kijken elkaar. Geen commentaar, maar iedereen denkt hetzelfde. Ik heb zelf niet zoveel commentaar maar heb nooit begrepen waarom een moskee iedereen midden in de nacht (en dat is hier om precies 4.01 uur) zoveel herrie moet maken. Ik word er tenminste altijd wakker van. En zou ons misschien een rustige mis zonder gebler gegund zijn? Ik vind dit echt heel erg. E√©n keer per jaar maar zou toch wel netjes zijn. Buiten dat luistert er niemand naar de moskee voor het avondgebed.

Terug naar de mis. Staan, zitten, knielen. Dat laatste is niet zo fijn op een knielbank van, wat zal het zijn, 8 centimeter? Gewoon een harde plank dus.
Zingen, preek, collecte, belijdenis, weer zingen, het Excelcius Deo in het Latijn wordt alleen door het koor gezonden. De kerkgangers kennen het niet. Nou ja, ik dan. We wensen elkaar een Selamat Natal en toevallig (of niet) zit Pieter achter mij, mijn min of meer vaste ojekrijder van 3 maanden geleden.

Plaatselijke nonnen helpen mee met het uitdelen van de hostie buiten de kerk waar plastic stoelen plaats bieden aan laatkomers. Wel met tentdoeken want kerstmis val hier altijd in het regenseizoen. Bij het halen van de hosti worden kinderen meegenomen die slapend om hun papa of mama hangen. De ouders krijgen de hosti, de kinderen een gewreven kruisje op hun voorhoofd.
De pastoor noemt in de nazending nog enige belangrijke mensen (lees+ die veel bijdragen aan de kerk), stipt nog even de toestand in de wereld aan en hoopt dat ‚Äúde‚ÄĚ brug er inderdaad snel zal komen en bedankt de gouverneur (en dus ook de president) voor het (nog te realiseren) cadeautje.

Samen met de familie schud ik allerlei (onbekende) handen bij het verlaten van de kerk.

Kerstmis is nog echt kerstmis hier.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Natuurlijk voor iedereen hier een hele fijne kerst. En een geweldig 2018 in uitstekende gezondheid!

It's only kinky the first time.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Mooi verhaal Anne_Miek
Jaren terug in Bandung naar de kathedraal van Bandung waar het stampvol zat, buiten ook plastiek stoeltje en dan ieder een naar de communie. Emoticon: Smile
Het was geen chaos er werd ordelijk de rijen geplaatst, het was best leuk omdat mee te maken.
Veel politie toen rondom de Kathedraal, dat was wel zo ongeveer 2005 dus al weer 12 jaar geleden . Emoticon:
Een verhaal:
Mijn vriendin werkte vroeger bij een parochie in Bandung als vrijwilligster en daar was een Nederlands Pastoor die uit Den Dungen kwam . Emoticon:
Hij is later hulpbisschop geworden in die kathedraal van Bandung.
Bij zijn 40 jarige priesterschap was hij in Den Dungen bij zijn broer die daar pastoor was .
Ik heb toen met vele Indonesi√ęrs van uit Tilburg en Den Bosch mee geholpen om dat feest een mooie geheel van te maken.
Had in de Betuwe een kennis in fruit en heb daar zo fruit opgestapelde schaal zoals je dat ook hebben in Bali, laten maken en zo is dat feest een leuke gebeurtenis geweest.
Maar en mens komt tot inkeer en je ziet het was voor mij duidelijk dat die gasten van Priesters dat gewoon over zich heen laat gebeuren, nog geen dankje wel en ook dat ze niet in de gaten hebben, of juist wel dat ze op een hogere troon staan en dat uitbuiten.
Dit is geen kerst gedacht zo als die van vandaag, maar de waarheid moet ook eens onder de ogen gebracht worden.
Ik heb weer duidelijk hier meegemaakt dat je het gevoel krijg dat je niet uitzonderlijk in een Moslim land zit in deze dagen. Emoticon: Devil
Ook op T.V Krotjong muziek in de vorm van Kerstmis saya mau merry kristmis, het leeft in norm hier Emoticon: Yeah right!
Neen de kerk heb ik nooit hoog geplaatst in mijn leven, heb meegedaan om maar tegemoet te komen aan mijn vriendin.
Zoals velen onder ons mee gaat, omdat de Indonesische vrouwen erg gelovig en gevoelig zijn in al die mysteries van bijgeloof enzv..... Emoticon: Wink Emoticon: Yeah right!
Even wat indrukken van Gisteravond

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Zalig Kerstfeest voor jou AM.....het is een mooi verhaal dat het daar nog een

nachtmis wordt gedaan....Helaas waar ik woon is al j√°ren geen nachtmis meer gevierd

gezien de kerk leeg stroomt....tja...RK heeft haar eigen glazen ingegooid....

Geniet van de mooie dagen en die heerlijke warmte... Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Knallend en proosten gaan we het nieuwe jaar 2018 in.....

Ik wens jullie allen Goede Gezondheid , Geluk, Voorspoed en veel plezier in het

Leven..... Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

pelaut
Gebruiker
spacer line

Beste wensen allemaal voor 2018.

Mooie verhalen over 'echte' kerstdiensten. Ben zelf naar de Emanuel kerk in Jakarta geweest, ook heeeel bijzonder. Ging voor de dienst van 21:00, was er een uur te vroeg, de 19:00 dienst bleek te worden bezocht door de gouverneur van Jakarta, hoofd van politie, minister van binnenlandse zaken, de lokale lura van en nogal wat andere bobo's. Alles was volledig afgezet door leger en politie, omdat we een neef hebben die toevallig dienst doet bij de politie in hetzelfde district mochten we toch door en konden de laatste parkeerplaats naast de kerk in bezit nemen. Heb een vol uur van het spektakel schouwspel staan te genieten. Tientallen persmuskieten die als wezenlozen van hot naar her renden als er weer zo'n hotemetoot aankwam. Behalve de standaard politiepost nu ook een brimob eenheid met automatische wapens, een pantser wagen van de oproerpolitie, ninja achtige figuren in het zwart op off the road motoren en vele andere ge√ľniformeerde veiligheidstroepen. Er liepen genoeg gewapende figuren rond om een klei eilandenrijk te veroveren. Nadat ze het einde van de dienst hadden bijgewoond ginf alles weer terug in de bussen en keerde de rust terug. Hadden een mooie dienst in het prachtige oud Hollandse kerkgebouw. Enige probleem was het aansteken van een kaarsje door iedere bezoeker die steeds weer uitwaaiden, na 10 minuten onder controle door de ventilatoren aan de wand uit te schakelen. Toen we eruit kwamen stonden de ninja's nog steeds in de tuin nabij de hekken de zaak voor ons te bewaken, wel een veilig gevoel. Ak met al een aparte kerstdienst.

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Op 01-01-2018 14:02 schreef pelaut:

Mooie verhalen over echte kerstdiensten. Ben zelf naar de Emanuel kerk in Jakarta geweest, ook heeeel bijzonder. Ging voor de dienst van 21:00, was er een uur te vroeg, de 19:00 dienst bleek te worden bezocht door de gouverneur van Jakarta, hoofd van politie, minister van binnenlandse zaken, de lokale lura van en nogal wat andere bobos. Alles was volledig afgezet door leger en politie, omdat we een neef hebben die toevallig dienst doet bij de politie in hetzelfde district mochten we toch door en konden de laatste parkeerplaats naast de kerk in bezit nemen. Heb een vol uur van het spektakel schouwspel staan te genieten. Tientallen persmuskieten die als wezenlozen van hot naar her renden als er weer zon hotemetoot aankwam. Behalve de standaard politiepost nu ook een brimob eenheid met automatische wapens, een pantser wagen van de oproerpolitie, ninja achtige figuren in het zwart op off the road motoren en vele andere ge√ľniformeerde veiligheidstroepen. Er liepen genoeg gewapende figuren rond om een klei eilandenrijk te veroveren. Nadat ze het einde van de dienst hadden bijgewoond ginf alles weer terug in de bussen en keerde de rust terug. Hadden een mooie dienst in het prachtige oud Hollandse kerkgebouw. Enige probleem was het aansteken van een kaarsje door iedere bezoeker die steeds weer uitwaaiden, na 10 minuten onder controle door de ventilatoren aan de wand uit te schakelen. Toen we eruit kwamen stonden de ninjas nog steeds in de tuin nabij de hekken de zaak voor ons te bewaken, wel een veilig gevoel. Ak met al een aparte kerstdienst.

hee Pelaut,
heb je het wel bij het rechte eind.
De gouverneur van Jakarta nu is islam.

Shalom

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 01-01-2018 14:02 pelaut wrote:

Mooie verhalen over 'echte' kerstdiensten. Ben zelf naar de Emanuel kerk in Jakarta geweest, ook heeeel bijzonder. Ging voor de dienst van 21:00, was er een uur te vroeg, de 19:00 dienst bleek te worden bezocht door de gouverneur van Jakarta, hoofd van politie, minister van binnenlandse zaken, de lokale lura van en nogal wat andere bobo's. Alles was volledig afgezet door leger en politie, omdat we een neef hebben die toevallig dienst doet bij de politie in hetzelfde district mochten we toch door en konden de laatste parkeerplaats naast de kerk in bezit nemen. Heb een vol uur van het spektakel schouwspel staan te genieten. Tientallen persmuskieten die als wezenlozen van hot naar her renden als er weer zo'n hotemetoot aankwam. Behalve de standaard politiepost nu ook een brimob eenheid met automatische wapens, een pantser wagen van de oproerpolitie, ninja achtige figuren in het zwart op off the road motoren en vele andere ge√ľniformeerde veiligheidstroepen. Er liepen genoeg gewapende figuren rond om een klei eilandenrijk te veroveren. Nadat ze het einde van de dienst hadden bijgewoond ginf alles weer terug in de bussen en keerde de rust terug. Hadden een mooie dienst in het prachtige oud Hollandse kerkgebouw. Enige probleem was het aansteken van een kaarsje door iedere bezoeker die steeds weer uitwaaiden, na 10 minuten onder controle door de ventilatoren aan de wand uit te schakelen. Toen we eruit kwamen stonden de ninja's nog steeds in de tuin nabij de hekken de zaak voor ons te bewaken, wel een veilig gevoel. Ak met al een aparte kerstdienst.
Het is eigenlijk een verschikkelijk verhaal Pelaut....... Dat het onderhand zo allemaal moet.
De enige politieagenten die ik ben tegengekomen na de dienst wensten ons een gelukkig kerstfeest. Ze zagen er niet uit dat ze een speciale missie hadden gelukkig. Ook in Larantuka wonen moslims, maar die zijn ver in de minderheid. Als er al eentje tussen zit die van het padje af is dan wordt dat hier snel de kop ingedrukt. Gelukkig maar.

pelaut
Gebruiker
spacer line

Hallo Bokito, ja ik weet het heel zeker, zag hem zelf op een paar meter afstand voorbij wandelen, stond ook in diverse kranten, hij liep er samen met vele andere van zijn geloofsgenoten die aan hun petjes te zien duidelijk niets met het Christendom te maken hebben. Men doet het ook voor 'the press' en om eenheid uit te stralen, wat op zich geen gek idee is want als het hier ooit echt los gaat qua religie kunnen we denk ik alleen nog maar heel hard rennen. Zelf woon ik als enige Christenfamilie al 25 jaar in een volledig Islam kampung gebied, maar gelukkig nog nooit last gehad. Mijn vrouw heeft wel die rellen in 1998 meegemaakt onderweg naar het vliegveld, toen auto's in Jakarta op de snelweg werden gestopt door gespuis, in brand gestoken, de mensen geplunderd etc. en daarna 1,5 dag vast op Cengkareng gezeten, dat wel veilig was afgezet en bewaakt door het leger. Heft op zich niets met religie te maken maar ik bedoel maar te zeggen dat als de massa hier ooit weer los gaat er niets is wat ze zal stoppen, vind ik wel eens een beetje eng idee eerlijk gezegd.
Ik werkte aan boord van zeeschepen trouwens meer dan 10 jaar samen met Indonesi√ęrs, vaak half Christen en half Moslim, nooit niets mis mee gegaan, als we de maandelijkse barbecue hadden was er een halve drum met een RVS varkentje erop gelast en de andere met een kip, nooit geen onvertogen woord gevallen. Het kan dus wel, maar hangt mijns inziens ook wel veel van de opleiding en instelling van alle betrokkenen af.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nog de beste wensen aan ieder die ons wel behagen..... Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Ik heb een prachtig oud en nieuw mogen vieren bij die show van Donny
En heb in Concordia Hotel in Bandung mogen 2 dgn overnachten, gelijk bij de plaats waar die show was .
Geweldige mooie ervaring opgedaan in Bandung is Not the place for my.
Aan infrastructuur jaren nog het zelfde, niets aan gedaan veel macet File bij die feestdagen als de Jakartanen daar zijn kenteken B.
Naar huis op 1 januari veel in de file gestaan 50 kilometer voor Jakarta stapvoets midden in de nacht thuis gekomen. Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

71,409,206 pageviews Een website van indahnesia.com