En, hoe vind je dat het ondertussen in EU gaat?


 Subforum Algemene Indonesiëpraat 
77 bezoekers





Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Kongkalikong
Gebruiker
spacer line
 


On 05-12-2017 16:36 jakarta-snacks wrote:
Malam, hartelijk dank voor de complete uiteenzetting van de gifuitkotsende schepen die dus de houtsnippertjes naar NL vervoeren voor de "schone, milieuvriendelijke" elektrische auto's.
Totaal van het ganzebord gedonderd met z'n allen.

Dus Kong, deze uiteenzetting, keurig verwoord, kan worden toegevoegd aan de La La La Groene Energie story.

Leve groene energie. Leve de subsidie rovende bendes. Leve de totaal onwetende media. Leve de milieugekkies die erop staan dat we doorgaan met deze groene energie en het dwangmatig opleggen van elektrische autootjes.

Ik begrijp werkelijk niet wat je me in de schoenen probeert te schuiven. Ik weet wat bunkerolie is, ik weet wat vervuiling is en ik weet hoe dat buiten ons zicht gebeurt. Ik weet precies wat bunkerolie inhoudt. Nogmaals ik praat die houtsnippers nergens goed, jij komt met dat hout op de proppen, ik heb er niks mee.

Over je vraag hierboven; up- en downstream :

On 05-12-2017 05:46 jakarta-snacks wrote:
Voel weer wat aankomen. Detail hoor.

Olieprijs gaat onderuit. Niks mis meer op zich.

Wat dan altijd wel frappant is:
Brandstofprijzen dalen pas op veel later moment.
Als echter olieprijs omhoog gaat, stijgen brandstofprijzen direct.

En ga nou niet beginnen met "ja want eerst moet de dure olie in de opslag opgemaakt worden". Nonsens. Immers ligt de opslag ook op enig moment vol met goedkopere olie.

Jij legt hier een verband tussen olie en brandstof, ik leg je uit dat dat larie is en dat er nog een stuk raffinage tussen zit (en transport), welliswaar veelal met euro6 vrachtwagens, maar goed, toch weer een stukje diesel en fijnstof, meestal naar leefgebieden waar men ook wil tanken.





jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

Adem in, adem uit Kong. Ik schuif je niks in de schoenen.

dat hout heeft betrekking op energieproductie. Gesubsidieerd.. Waar dan autootjes van opgeladen worden. Dat vind ik waanzin

Olie/brandstof;
Kun je mij, onwetende, dan aub uitleggen wat het verschil in raffinage en alle bijkomende kosten is wanneer olieprijs hoor en olieprijs laag is? Dat is toch niet relevant, of mis ik iets? Die raffinage, transport etc etc heb je toch altijd?
Als olie in prijs stijgt, weten ze niet hoe snel ze de pompprijzen moeten verhogen. Tegengesteld zien we een enorme vertraging daarin.




Ach ja

Kongkalikong
Gebruiker
spacer line
 


On 06-12-2017 12:20 jakarta-snacks wrote:
Adem in, adem uit Kong. Ik schuif je niks in de schoenen.
dat hout heeft betrekking op energieproductie. Gesubsidieerd.. Waar dan autootjes van opgeladen worden. Dat vind ik waanzin

Waar ik over struikel is dat je hier 2 dingen bij elkaar zet, die in mijn ogen niks met elkaar te maken hebben. Het enige gemeenschappelijke is elektriciteit.

In de energieproductie is van alles mis, ik deel die mening. Al die quota die opgesteld zijn (bv 40% van wat een kolencentrale verstookt moet groen zijn, bv houtsnippers), slaan de plank - op dit moment mis. Wat heb je een CO2 afspraken als je het stukje schone energie aan certificaten inkoopt bij andere landen? Of houtsnippers laten verschepen om hier groen te verstoken?

Tegelijk is dat misschien wel nodig om een globale afspraken te maken en te leren dat we elkaar als landen nodig hebben. In dat geval zou er wat uitleg bij mogen, zodat we het beter begrijpen. Misschien zijn wij wel gewoon te onwetend om dat te begrijpen, in ieder geval delen we de scepsis daarover.

Electrische auto's zie ik als een andere fase, namelijk energiegebruik. Hoe die dingen aan de energie komen is iets anders dan of het goed is hoe de brandstof (elektriciteit) wordt gevonden of behouden. Dit is de energietransitie en die zie ik positief in. Electriciteit kunnen we namelijk veel schoner verzamelen dan brandstoffen.
Daarbij zie ik het als een pluspunt dat we dan onafhankelijker kunnen worden van discutabele landen als Rusland en het Midden-Oosten (wat inderdaad geen land is, you get the point).
Het doel om over x jaar alleen maar elektrisch te rijden zie ik dan ook als een streven, zonder zulke landmark kom je nergens. Ik zie - in tegenstelling tot de huidige politiek - de energietransitie als een macro ding, zeg maar een deltaplan voor de 21ste eeuw.



Olie/brandstof;
Kun je mij, onwetende, dan aub uitleggen wat het verschil in raffinage en alle bijkomende kosten is wanneer olieprijs hoor en olieprijs laag is? Dat is toch niet relevant, of mis ik iets? Die raffinage, transport etc etc heb je toch altijd?
Als olie in prijs stijgt, weten ze niet hoe snel ze de pompprijzen moeten verhogen. Tegengesteld zien we een enorme vertraging daarin.


De raffinage is een even ondoorzichtig dingetje als die bunkerolie waar we eerder over spraken. De benzine aan de pomp is niet gemaakt tegen de dagprijs van de olie die nu verkocht wordt, dus vertraging. Het verbruik fluctueert als een malle en al die buffers of schaarste wordt ook in de prijs verwerkt. Daarnaast heb je dus ook nog eens de schommelende olieprijs, die natuurlijk wel degelijk effect heeft op de benzineprijs, hetzij indirect. Daarnaast is de downstream (raffinage) ontzettend ondoorzichtig, er is soms enorme schaarste waar ik ook mijn vraagtekens bij heb.

Dit even als simpel voorzetje, er zitten ongetwijfeld nog talloze haken en ogen aan dit verhaal. Hoe dan ook, er zit een gapend gat tussen de benzineprijs en de olieprijs. Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker maak, al denk ik dat je dit al wist.

Overgiens denk ik dat ook wij niet heel anders denken, je bent een stuk sceptischer over politiek, ik denk dat veel wel valt uit te leggen. Misschien is waterstof een veel beter idee, ik kijk daar ook met een half oog naar. Maar de stroomopwekking middels zonnepanelen zie ik als een voorlopig beste alternatief voor de grijze meuk van tot nu toe, daar valt veel in te winnen.

Er komen hele uitdagende jaren aan, China groet nogsteeds supersnel, wij beginnen nu ook aan de Chinese machines op het werk (3 keer zo goedkoop, bereid tot innovatie en enorm service-niveau (en ook gewoon snel)).
We vergrijzen hier, we produceren te weinig kinderen, ergo, we sterven hier langzaam af. Daarnaast maak ik me grote zorgen over de 'New Kings'; de banken, de oliereuzen en de farmaceuten. Maar, we zijn er zelf bij zeg ik dan maar, soms moet het even knallen, dus een beetje vuurwerk mag best. Ik zeg in ieder geval niet dat we er lekker bijzitten, maar het gaat beter dan we voelen en we hebben nog alle kaarten in handen.



Kongkalikong
Gebruiker
spacer line
 


On 06-12-2017 12:20 jakarta-snacks wrote:
Adem in, adem uit Kong. Ik schuif je niks in de schoenen.
Als olie in prijs stijgt, weten ze niet hoe snel ze de pompprijzen moeten verhogen. Tegengesteld zien we een enorme vertraging daarin.


Nog een kleine aanvulling hierop. Gewoon een praktijk voorbeeldje, de olieprijs is - even uit het hoofd - vergelijkbaar in dit geval. Ik rij nu zo'n 15 jaar diesel. De prijs zat in de beginjaren steeds rond de ‚ā¨1 per liter. Nu is dat ‚ā¨1,120. In die 15 jaar inflatie (gemiddeld 2% per jaar) is de energiebelasting flink gestegen, dan vind ik die 20% stijging best meevallen toch?

Onder voorbehoud he, want ik heb de precieze olieprijzen er niet bij, die pompprijzen weet ik wel redelijk uit mijn hoofd.



jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Kong

Even, ik ben maar een simpele ziel:

Allereerst hebben die 2 dingen ook niks met elkaar te maken! Ik heb ze in 2 verschillende posts gepost in dit topic, net als zoveel andere constateringen.

1)
Dat bezine verhaal:
"De raffinage is een even ondoorzichtig dingetje als die bunkerolie waar we eerder over spraken. De benzine aan de pomp is niet gemaakt tegen de dagprijs van de olie die nu verkocht wordt, dus vertraging"
Dan moet dat andersom toch ook zijn? Dat bedoel ik te zeggen. Probeer het eens uit te leggen in 2 of 3 heldere zinnen aub.

2)
De opgewekte stroom vs. die stroom autootjes/Li batterij.
Die stroom komt ergens vandaag. Dat is nu dus nog steeds met houtsnippertjes, zuid Amerika, vieze boot etc.
Wat wil je nou zeggen? Die auto's moeten opgeladen worden. Met stroom. Die mede wordt gegenereerd door gesubsidieerde houtsnippers.
Even het hele globale verhaal, afspraken landen etc wegdenken. Er moet stroom komen. Either way.
dus:
a) Die stroom is zo goor als de pest (incluis houtkap, zee- landvervoer etc) en gesubsidieerd
b) Lithium delven en winnen is energieslurpend, zeer milieuverontreinigend, incluis, zee- landtransport, fabricage. Daarna weer vervuiling en gevaar door recycling.

Snap ik het nou niet meer of wat?






Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 


Op 06-12-2017 13:07 schreef Kongkalikong:

[quote verwijderd]

Nog een kleine aanvulling hierop. Gewoon een praktijk voorbeeldje, de olieprijs is - even uit het hoofd - vergelijkbaar in dit geval. Ik rij nu zon 15 jaar diesel. De prijs zat in de beginjaren steeds rond de ‚ā¨1 per liter. Nu is dat ‚ā¨1,120. In die 15 jaar inflatie (gemiddeld 2% per jaar) is de energiebelasting flink gestegen, dan vind ik die 20% stijging best meevallen toch?

Onder voorbehoud he, want ik heb de precieze olieprijzen er niet bij, die pompprijzen weet ik wel redelijk uit mijn hoofd.


Nu ben je me kwijt. Je redeneert alleen vanuit pompprijzen en je vindt het meevallen.
Tsja, je kan het ook zien ten opzichte van veel omringende landen die goedkoper brandstoffen hebben, geen wegenbelasting, waarbij die brandstoffen zijn geraffineerd in...Rotterdam...
Hey, dan is t opeens weer veel.




Ach ja

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line
 

inkoop dure olie(crud)-raffinage-opslag duure brandstof.
Inkoop goedkope olie(crud)-raffinage-opslag goedkope brandstof.
Dus het licht aan de hoeveelheid voorraad die opgeslagen is in de tanks.


Shalom

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

Dit is echt gaaf!

Innovation rulessss

www.nu.nl/161359/video/nooit-m(...)e-ijzerstofauto.html


Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 


Op 06-12-2017 13:19 schreef Bokito:
inkoop dure olie(crud)-raffinage-opslag duure brandstof.
Inkoop goedkope olie(crud)-raffinage-opslag goedkope brandstof.
Dus het licht aan de hoeveelheid voorraad die opgeslagen is in de tanks.

Helder, maar niemand heeft glazen bol wanneer prijzen stijgen of dalen.

Dus terug naar de vraag.
Waarom stijgen pompprijzen zo snel na verhoging prijs crude oil en waarom zo langzaam na verlaging prijs crude oil?



Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 
Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

Schenkingsvrijstelling groot succes.

www.telegraaf.nl/nieuws/139960(...)-is-een-groot-succes

Dan zal:
1) Dat binnenkort wel afgelopen zijn
2) Extra belasting worden geheven op afbetaling van je kiet




Ach ja

Kongkalikong
Gebruiker
spacer line
 


On 06-12-2017 13:19 jakarta-snacks wrote:

[quote removed]


Nu ben je me kwijt. Je redeneert alleen vanuit pompprijzen en je vindt het meevallen.
Tsja, je kan het ook zien ten opzichte van veel omringende landen die goedkoper brandstoffen hebben, geen wegenbelasting, waarbij die brandstoffen zijn geraffineerd in...Rotterdam...
Hey, dan is t opeens weer veel.


Dan zijn we elkaar kwijt; jij maakt een verband tussen olie- en pompprijzen. Ik leg uit dat het verband er niet of nauwelijks is. Ik bereken al jarenlang mijn verbruik per kilometer en kijk dus kritisch naar de pompprijzen. Daarnaast heb ik jaren in Shell belegd en in die periode hield ik ook de olieprijs nauwlettend in de gaten. Omdat ik geen verband zag (omhoog en omlaag) ging ik mij verdiepen in downstream.

Mijn conclusie was dat het een schimmige laag is waar ik geen pijl op kon trekken (bv groot onderhoud bij grote raffinaderijen tegelijkertijd, gecre√ęerde schaarste in capaciteit zeg maar). Daarna heb ik eigenlijk steeds gezocht naar wat jij hierboven uitdraagt. Misschien kun jij uitleggen hoe je aan dat gevoel komt (snel stijgen, langzaam dalen van pompprijzen)? Ik wil het best geloven, maar ik zie het niet, terwijl ik er voor mijn gevoel juist op let.



jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

U allen kent de PvdA he?
De partij van socialisme en "nivelleren is een feest".

U kent ook Wouter Bos?
Politiek nog niet heel erg lang geleden goodbye gezegd om meer aandacht aan zijn gezin te besteden.

Deze Wouter Bos, van meer tijd voor gezin en nivellereni is een feest wordt baas Schiphol.

Nivelleren is een feest, beste mensen. (de een alleen wat minder dan de ander).

... De PvdA baantjes caroussel ook.


Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

Headlines gisteren:
Rutte stelt zich NIET kandidaat als baasje EU!

Dus die gaat het worden.


Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

En als we toch nog even met "plucheplakt" bezig zijn:
Femke Halsema zal wel burgemeester van Amsterdam worden.


U weet wel, die GroenLinks dame die haar kinderen van gemengde school heeft afgehaald en naar witte school heeft gedaan.

Van dezelfde partij als Paul Rosenmoller (sry krijg geen trema voor elkaar). Paultje die de multiculti Rotterdamse wijk verliet voor een schuur in het Gooi. Paultje die duizende euri terug moest storten vanwege wat wazig adviesje inzake Antillen na wat ruchtbaarheid door NRC.



Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

Akkefietje in Zweden. Stapje voor stapje, laagje voor laagje. Spekkoek.

Zweden, vroeger het land van natuurschoon, veligheid, rust, lieve mensen is de laatste jaren door zelfhatende, wegkijkende politici omgevormd tot terreurstaat.
Vele (granaat)aanslagen, groepsverkrachtingen, poitiechefs die oproepen NIET meer 's avonds alleen op straat te lopen (dames dan) etc.

"We gaan de Joden doodschieten, leger van Mohamed zal terugkeren". Intifada in Malmo (trema issue dus geen trema op de o).
Wat is er dan?

Aanval door ca. 20 gemaskerde mannen op gevulde synagoge.

Iets zegt mij dat er wat niet goed gaat in Europa (m.u.v. Polen, Hongarije).
2 Jaar geleden was ik nog flabbergasted toen ik de aanslag in Parijs op TV zag.
Nu: We zien en zijn t een dag later al vergeten.
Zeer slechte ontwikkeling. Zorgelijk.




Ach ja

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line
 

J>S
Het gaat buiten gewoon goed, hoe meer er in Europa de islam zich weet aanwezig te zijn soms met geweld, hoe meer er mensen in opstand komen... Emoticon: Cry


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line
 

De Arabische wereld moet maar eens erkennen dat Isra√ęl is gesticht nadat ze in Europa zijn vermoord.
Dit zijn de de nawee√ęn van jaren ontkenning van dat probleem.
Dus ook Nederland heeft het laten ontstaan dat de Joden werden getransporteerd naar de gaskamers en nu niet net doen dat er geen schuld gevoel is van de geschiedenis.
Als het over de slavernij gaat weet men wel excuus te maken, maar de joden 75 jaar geleden laten lijden, weet men nergens meer van af. Fox de wereld en eindelijk een president die dat weet aan te kaarten in die wereld van de islam Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye


Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

Een land vluchten omdat je met de dood wordt bedreigd en doctrine.

om...

Vervolgens in een vrij land anderen met de dood te bedreigen en doctrine op te leggen.

Iets snap ik niet aan die Eskimo's.


Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

In navolging op HEMA, INTERTOYS, BART SMIT, Zwarte Piet, Sylvana: Ikea is ook om (Zweden he)..

Kerstverlichting heet tegenwoordig "Seizoensverlichting".

Stap voor stap, laagje voor laagje, Spekkoek.


Ach ja

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line
 

Komkomkomkom, iedereen meedoen met de geweldige ROI op de zonnepanelenin NL.

Ja, iedereen in? Dan begint het gedonder. Tenminste, dat gaat ervan komen..

telegraaf.nl/e/29582013


Ach ja

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line
 


On 13-12-2017 06:02 jakarta-snacks wrote:
Komkomkomkom, iedereen meedoen met de geweldige ROI op de zonnepanelenin NL.

Ja, iedereen in? Dan begint het gedonder. Tenminste, dat gaat ervan komen..

telegraaf.nl/e/29582013


Meer dan je eigen gebruik opwekken heeft ook weinig nut in mijn ogen.


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line
 

En opslaan Jarno. Zolang opslag van stroom zomogelijk duurder is dan de panelen en installatie? Kansloos. Het heeft pas zin als je off grid kunt en het landelijke netwerk als back up. Dat zet zoden aan de dijk.

Helaaa, nog steeds renderen panelen niet. Het is in verhouding duur en de zogenaamde levensduur? Sprookjes.


It's only kinky the first time.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line
 


Op 13-12-2017 11:28 schreef _Jarno_:

[quote verwijderd]


Meer dan je eigen gebruik opwekken heeft ook weinig nut in mijn ogen.

Voor de stroom die je meer levert dan je zelf gebruikt krijg je momenteel ongeveer 8 cent per KWh, tegenover de kostprijs van ongeveer 20 cent per KWh,
Dan wordt de terugverdientijd van de aangeschafte zonnepanelen meer dan verdubbeld, maar voor sommigen blijkbaar toch nog interessant om in te investeren.
Ik zelf wek zoals vermeld via mijn zonnepanelen ca. 95% van mijn benodigde stroom op, en omdat ik elk jaar van leverancier wissel, strijk ik zoveel aanmeldingspremie op, dat mijn totale energierekening (gas plus stroom) nog steeds jaarlijks negatief is.
Het door JS vermelde probleem is mij bekend.
T.z.t. (2020?) zal de opgewekte en aan het net terug geleverde stroom worden belast.
Tegen die tijd denk ik de aanschafprijs echter al terugverdient te hebben.
Dan is daarna alleen de jaarlijkse winst wat minder.


SOLO MAN FOREVER

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line
 


On 13-12-2017 11:38 oyibo wrote:
En opslaan Jarno. Zolang opslag van stroom zomogelijk duurder is dan de panelen en installatie? Kansloos. Het heeft pas zin als je off grid kunt en het landelijke netwerk als back up. Dat zet zoden aan de dijk.

Helaaa, nog steeds renderen panelen niet. Het is in verhouding duur en de zogenaamde levensduur? Sprookjes.


In een ideaal scenario zou je een knappe opslag thuis moeten hebben die je kunt koppelen aan een snellader voor de auto. En bij voorkeur redelijk geprijsd Emoticon: Very funny

Dan zou ik er vandaag nog wel aan willen beginnen, of zodra we weer in NL wonen dan Emoticon: Smile


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.


nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

66,935,824 pageviews Een website van indahnesia.com