Info voor sumatra reizigers

Subforum Sumatra 
32 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Tompie
Gebruiker
spacer line

Hallo, in juli 2017 maakten we een avontuurlijke reis door sumatra en lombok met ons gezin met twee kinderen. Ik maakte hiervan een blog met heel wat bruikbare info in voor toekomstige reizigers :
thetravellingfamilyblog.wordpress.com

De blogberichten staan chronologisch en behandelen west en noord sumatra alsook lombok en kuala lumpur.

Hopelijk hebben jullie er iets aan Emoticon: Worship

Reisgroeten,
Tom

mmeeuwesennl
Gebruiker
spacer line

Hoi Tom,
Leuke website heb je gemaakt.
Er staat echter onjuiste info op over het visum voor Indonesie. Visum bij binnenkomst is 30 dagen geldig, niet 31. Waarbij dag van aankomst al dag één is.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-11-2017 21:46 Tompie wrote:
Hallo, in juli 2017 maakten we een avontuurlijke reis door sumatra en lombok met ons gezin met twee kinderen. Ik maakte hiervan een blog met heel wat bruikbare info in voor toekomstige reizigers :
thetravellingfamilyblog.wordpress.com

De blogberichten staan chronologisch en behandelen west en noord sumatra alsook lombok en kuala lumpur.

Hopelijk hebben jullie er iets aan Emoticon: Worship

Reisgroeten,
Tom
Dag Tom,

Leuk dat jullie naar oa. Sumatera zijn geweest maar over de zg reisinfo heb ik nogal wat kanttekeningen.

Allereerst is het misschien aan te raden om de reisinfo wat minder summier/compact te doen. Ik lees toch wat zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Vliegtickets
Ik heb veel ervaring met het boeken naar en binnen Indonesie.
Ik begrijp dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten maar de logica is soms ver te zoeken. Het is niet zozeer dat prijzen de hoogte ingejaagd worden tijdens vakantieperiodes maar eerder omgekeerd dat prijzen in andere seizoenen lager zijn om zo vakantiespreiding meer te stimuleren.
Er bestaan hoog-, tussen- en laagseizoenen.. De drukste perioden zijn in de zomermaanden juli en augustus, de minste drukke maanden zijn februari tm april en november.
Verder is het van belang om een tijdlang ticketprijzen in de gaten te houden, in te schrijven op nieuwsbrieven en bepaalde sites (oa Skyscanner regelmatig checken)
Ook is het niet dat zo dat vroegboeken altijd de voordeligste tickets oplevert

Daarnaast zijn prijzen van vliegtickets relatief naar beneden gegaan . Ik heb voor mijn ticket naar Denpasar voor in december nu 892 euro betaald, 18 jaar geleden betaalde ik voor een ticket nr Jakarta 2250 gulden waarmee het ticket in die tijd naar verhouding veel duurder was. En nog langer geleden waren tickets an sich gewoon duurder dan dat ze nu zijn.

Het genoemde ticket is alleen interessant voor mensen die in Belgie of in Zuid Nederland in grensgebied wonen. Daarbij is ‚ā¨ 507,00 extreem goedkoop en zijn prijzen van rond de 600 euro meer gebruikelijk, mits voor de periode die hier gereisd is.
Wat niet helemaal duidelijk is of het hier om een ticket Amsterdam-Kuala Lumpur vv gaat. Zo ja dan moet bij genoemde ticketprijs moet nog het stuk KL-Padang bijgeteld worden en ook Denpasar-Kuala Lumpur. Dat geeft een andere totaalprijs naar Indonesie.
Indonesie is een groot land en er zijn vele mogelijkheden. Lang niet in alle gevallen is het slim/handig om een ticket naar KL of Singapore te boeken. Het hangt er helemaal vanaf welke delen van Indonesie bezocht gaan worden en ook hoe de reisroute is.
De ‚Äútip‚ÄĚ om dan een frequente hub te kiezen is daarmee niet bruikbaar. Het ligt er helemaal aan wat je gaat doen. Ik heb ook weleens een ticket geboekt naar Indonesie tussen de 500 en 600 euro maar dan w√©l naar bv Jakarta, Medan of Denpasar met een veel kortere vliegtijd, minder overstappen √©n de prijs tot op de plaats van bestemming. Als bij die 507 euro nog een x-bedrag aan andere tickets bijgeboekt moet worden schiet het niet op als je echt voordelig uit wilt zijn.

Voor binnenlandse vluchten zijn veel mogelijkheden met bv Nusatrip en Traveloka. Daarbij gaat het niet alleen om AirAsia of Lion Air maar om vele luchtvaartmaatschappijen.

Pinnen

Het ligt er aan waar je bent, de lokale bank en je eigen bank (en dan nog kunnen er verschillen in zitten). Misschien was jullie ervaring max 100 euro (raar bedrag omdat het max aantal Rupiahs ergens tussen de 1 en 8 miljoen ligt)

Preventie tropische ziekten

Lang niet alle genoemde inentingen zijn nodig en al helemaal niet verplicht. Bij de genoemde vaccinaties/tabletten is het zelfs nog maar de vraag of het afdoende is. Pas op met deze informatie. En als je 'm toch opschrijft, leg dan uit hoe en waarom

Verder lees ik het volgende:

"Indonesi√ę is onze eerste verre reis met de kinderen, daarvoor vertoefden we altijd in Europa"
De eerste reis; dan is het wel gevaarlijk om informatie te geven. Je zou beter dit als ervaring op kunnen geven en er dat ook duidelijk bij zetten.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

PamelaAn
Gebruiker
spacer line

Tom,

De binnenlandse vliegtickets hebben wij gewoon met onze VISA kunnen betalen, dus geen Indonesische nodig gehad. Echter wil je een treinticket online kopen dan kan dat alleen met een Indonesische. Of wat wij gedaan hebben gewoon bij station kopen met Rupiahs.

Wat betreft het pinnen.
Mijn ervaring is dat men of 1.500.000 of 2.500.000 kan pinnen. Maar ik zie bij Anne Mieke dat meer ook mogelijk is.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

[quote] Op 18-11-2017 17:14 schreef Anne Mieke:

....... Pinnen
Het ligt er aan waar je bent, de lokale bank en je eigen bank (en dan nog kunnen er verschillen in zitten). Misschien was jullie ervaring max 100 euro (raar bedrag omdat het max aantal Rupiahs ergens tussen de 1 en 8 miljoen ligt)

Het zou mij benieuwen waar je 8 juta ineens kunt pinnen.
Hier in Solo ben ik in elk geval nog geen ATM tegen gekomen die meer dan 3 miljoen in een keer op levert.

SOLO MAN FOREVER

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het ligt eraan wat je in één keer noemt of niet.
De uitgifte (= het in een keer uitspugen van geld) van pinautomaten reikt van Rp 500.000 tot Rp 3.000.000 . Dat is afhankelijk van bank, maar zeker ook locatie en biljetten (Rp 50.000 of Rp 100.000). Bij veel banken kun je meer pinnen.. Dat betekent dat je op een en het zelfde moment van de dag bv twee tot vier keer kan intoetsen dat je nogmaals een bedrag wil. Dat is niet bij alle banken even duidelijk. Bij de ene blijft je pinpas in de automaat zitten en wordt er (tegenwoordig) nogmaals gevraagd om de pincode, bij de andere bank moet je telkens opnieuw je pnpas invoeren, maar het resultaat is hetzelfde. Ook kosten (van je eigen bank) zijn verschillend. Het best is om een zo hoog mogelijk bedrag te nemen bv Rp 2.500.000 bij Mandiri, maar dat gaat niet altijd.
Bedragen van max Rp 500.000 komen niet meer zoveel voor en dan alleen in kleine plaatsen. Op Flores kun je op sommige plaatsen 8 miljoen pinnen.
Zelf heb ik regelmatig problemen met BNI en kies zoveel mogelijk voor Mandiri.

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Nooit geprobeerd in Indonesia maar wel in een ander zuid oost aziatisch land is dit:
Bij de bali van een regio hoofdkantoor je pasje afgeven met de opdracht dat ze 7500 EUR van mijn rekening moeten trekken. En dat kon Emoticon: Smile

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Waoh Tom, wat hebben jullie een geweldige reis gemaakt met het gezin. Lijkt een beetje op de reis die ik een paar jaar geleden met mijn gezin maakte. Leuke foto's ook! Stoere family! Inderdaad klopt die info mbt binnenlandse tickets niet. Ik heb alle binnenlandse tickets met mijn gewone credit card betaald via ticketindonesia.info. Vorig jaar ook voor vliegen naar en in Oost-Indonesi√ę zo gedaan. Als ik het zo lees, zal dit niet jullie laatste Indonesi√ęreis zijn..

Tompie
Gebruiker
spacer line

hallo,
hierbij even wat feedback op de opmerkingen die reeds zijn geformuleerd:

- onze vliegtuigtickets waren van Amsterdam naar Kuala Lumpur , rechtstreeks met KLM. doordat we vertrokken vanuit Antwerpen (met TGV inbegrepen in prijs) hadden we zo'n goedkoop ticket. ik blijf er wel van overtuigd dat Kuala Lumpur een heel goede HUB is voor Indonesie reizen aangezien Airasia daar zijn hoofd vliegveld heeft. De prijs van onze tickets van KL naar Padang (eerste etappe) bedroegen slechts 30‚ā¨/persoon. Dus vanuit AMsterdam naar Padang voor 537‚ā¨, die prijs heb ik niet kunnen bekomen door rechtstreeks naar Padang te boeken vanuit Belgi√ę... De vlucht van Medan naar KL was met Malaysia Airlines en kostte slechts 25‚ā¨.
- Geld afhalen : in de meeste dorpen / kleine stadjes in Sumatra kon maar 1.500.000 IDR afgehaald worden. soms was dat zelfs een probleem, ondanks dat ik mijn bank (KBC) op voorhand had verwittigd. In de steden kon tot 3.000.000 IDR afgehaald worden
- verplichte vaccinties : volgens mij is er geen enkele vaccinatie verplicht..., maar in overleg met het tropisch instituut hebben we toch hun advies voor vaccinaties gevolgd. enkel de malaria pillen hebben we uiteindelijk niet voortgenomen (we sliepen altijd onder onze eigen klamboes).
- boeken vluchten in Indonesie. Boeken met AIRASIA kon inderdaad zonder problemen met VISA vanuit Belgie. LIONAIR boeken via de website lukte mij niet, dus daarom deed ik beroep op een tussenagent (wat trouwens zeer vlot verliep)
- ik tracht met mijn blog enkel andere reizigers een idee te geven van de mogelijkheden/ervaringen... het is uiteraard enkel vrijblijvende info. ik ben altijd bereid anderen info te geven indien ze hierom vragen.

bedankt voor de feedback

Tom

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 19-11-2017 18:54 Tompie wrote:
...... ik blijf er wel van overtuigd dat Kuala Lumpur een heel goede HUB is voor Indonesie reizen aangezien Airasia daar zijn hoofd vliegveld heeft.....
Overtuiging mag, maar wel op de goede gronden. Voor jullie reis beginnend in Sumatera is dat misschien het geval geweest maar dat geldt niet voor het hele land.
Airasia is een van orgine Maleisische luchtvaartmaatschappij met op dit moment 16 bestemmingen in Indonesie, die allemaal in het westen van het land liggen op slechts 4 eilanden: Sumatera, Kalimantan, Java en Bali).
Reizigers met bestemming oa Sulawesi, Maluku, Papua en Nusa Tenggara (en dan hebben we het over de helft van het land) hebben er helemaal niets aan, sterker nog, het is duurder, omslachtiger en tijdrovender als je via KL naar de oostelijke helft van Indonesie gaat reizen.

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Deze topic heet niet voor niets Info voor Sumatra reizigers.
Het ligt logistiek inderdaad veel meer voor de hand om dan via Kuala Lumpur daar naar toe te vliegen, en zeker als de prijzen naar KL (soms aanzienlijk) lager liggen dan naar Jakarta.
Ik zelf heb er in elk geval al de laatste 10 jaar mijn voordeel mee gedaan, om van daar met Air Asia rechtstreeks naar Solo door te vliegen.
Dat ik dat dit jaar niet heb gedaan komt, omdat AA (om mij onbekende redenen) momenteel belachelijk hoge prijzen hanteert naar Solo, iets van ‚ā¨ 230 voor een enkel reis.
Weliswaar vliegen ze ook 3 maal dagelijks van KL naar Yogja, voor een redelijk bedrag van ongeveer ‚ā¨ 40 (inclusief bagagetoeslag), maar dat vind ik in mijn geval weer wat te omslachtig.
Dus deze keer maar weer eens gekozen voor een vlucht naar Jakarta (180 dagen ticket vanaf Zaventem met TA voor ‚ā¨ 450), en van daar met Lion Air voor ‚ā¨ 20 naar Solo.

SOLO MAN FOREVER

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

[quote] On 19-11-2017 02:25 jupje wrote:
[quote] Op 18-11-2017 17:14 schreef Anne Mieke:

....... Pinnen

Het zou mij benieuwen waar je 8 juta ineens kunt pinnen.
Hier in Solo ben ik in elk geval nog geen ATM tegen gekomen die meer dan 3 miljoen in een keer op levert.
[/quote]

Is een tijdje geleden dat ik in Solo gepind heb maar bij BNI en Mandiri kun je op sommige
ATM's 5-7 juta per keer pinnen
Het is mij echter opgevallen dat wanneer je voldoende kleine coupures (50 euro) meeneemt
het voordeliger is qua koers om bij moneychanger in het centrum in te wisselen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,504,448 pageviews Een website van indahnesia.com