Adat, wat vinden jullie ervan?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
34 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesiė gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geėxecuteerd in Indonesiė  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesiė gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Wat vinden jullie hiervan?

Voorbeeld:
De dochter van Jokowi gaat trouwen met iemand uit Noord Sumatra. Zij MOET eerst batak worden, dwz zij moet een "marga batak" aannemen en in dit geval wordt ze een Siregar. Is het dan dat batak alleen met batak mag trouwen? Ik snap ik het nog steeds niet.

Mocht een mannelijke familielid van hem hun opzoeken en haar man is niet thuis mag hij volgens hun adat haar niet in de ogen aankijken als hij tegen haar praat wanneer ze samen in een ruimte zijn. Hij moet bij wijze van spreken tegen de muur aankijken en praten. Emoticon: Stupid

Ander voorbeeld:
Een dominee vertelde dat hij gevraagd werd om te bemiddelen hoe de ceremonie van een trouwerij geregeld moet worden. Hij vraagt iets aan een ouder van de man en die ouder vraagt aan de ouder van de vrouw en die antwoordt en het antwoord wordt door de ouder van de man doorgegeven aan de dominee. Het ging zo de hele avond door. Hij mag niet direct aan die andere ouder vragen terwijl alle aanwezigen, allen op grond zittend, zijn vragen kan horen Emoticon: Stupid

Zo zijn er vele voorbeelden van adat achtige acties en gebeurtenissen waarvan ik bij mezelf afvroeg of ze seniel zijn. Maar ze zijn het gewend en wie zijn wij om te oordelen?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik vind er vanalles van.
Kom erop terug. Nu eerst werken Emoticon: Smile

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb wel eens een traditionele bruiloft meegemaakt waardoor mijn voeten werden gewassen in de kerk.
Ja wel leuk om het allemaal mee te maken het is traditioneel.
B.V. een ei onder je voet bij binnen komst van het huis betreden.
De slaapkamer werden door de moeders aangekleed en alles was met goud bekleed.
Er werden munten de straat opgegooid waar de kinderen op stonden te wachten.
Al de voorbereidingen die dagen duurde was al een feest.
Dan heel vroeg op, want de dames moesten naar de kapper en hoe noem je zo iemand een visagiste die de dames vol poeder aan hun gezichten op deden. Emoticon: Yawn
Ik zal nog wel veel al hebben vergeten wat er op zo'n dag gebeurde sorry Emoticon: Talk to the hand

De verkleed partijen die ze op een dag mee maken ik had een jasje aan,vroeger noemde wij die al op de scheepvaart jasje tutup met zo hoge kraag, dan een witte, nu had ik een licht bruin aan gekregen, die je als bediende aan moest bij party's in verschillende havens.
Ja wel leuk om het je te laten overkomen maar voor mij hoef het niet meer.
Nu ga ik niet zo graag meer naar welk trouwerij ook, want ik heb er velen mee gemaakt in Indonesiƫ. Emoticon: Yes!
Allemaal veel vreet partijen en drinken jus en water, dan had je het wel gehad en dat voor Ć©Ć©n enveloppe met inhoud. waar ze voor in de rij moesten staan Emoticon: Yeah right!
En een lawaai met allemaal kwekkende mensen vreselijk om het aan te moeten horen. Emoticon: Devil

Mijn verjaardagen waren beter drank in overvloed diskjockey met muziek dansen polonaise en daarna een broodje met kaas of ham met een lekker bakie koffie Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Op 06-11-2017 10:17 schreef Anne Mieke:
Ik vind er vanalles van.
Kom erop terug. Nu eerst werken Emoticon: Smile

Ooh, dacht dat je in Indonesie zit dan kunnen we bir bintang samen met Zieleffe drinken in flores bij Plataran Komodo Waecicu Beach, Labuan Bajo als Zieleffe ook daarheen vliegt.

Nou, werkse dan en kom op met je Adat verhalen zoals Zieleffe hiervoor. Een ei is nu relatief duur hier hoor Ziel...

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Adat ... enerzijds (als culturele expressie) leuk voor de nieuwsgierige toeristen
anderzijds voor nuchtere mensen die zich stug vast willen houden aan hun eigen
gelijk een dom cultureel overgedragen vorm van tradities.

Persoonlijk kan ik me in veel dingen "inleven" integratie noemt men dat ook wel
Het overnemen dat is weer een ander verhaal zeker omdat veel gebruiken gebaseerd
zijn op pracht en praal en gengsi en dus pure geldverspilling zijn, is mijn mening.

Ben je er mee opgegroeid en zit je in een omgeving waar het sociaal wordt opgedrongen
dan ontkom je er vaak niet aan om mee te doen anders val je meteen buiten de
gemeenschap, dus weinigen verzetten zich of zoeken een manier om zich elders
te vestigen om onder het juk van hun sociale omgeving te ontkomen.

Als buitenstaander zie je vaak een kritische of skeptische houding t.a.v. de adat
Men is er niet bekend mee en is gewoon om hun eigen ding te doen.
Niet overnemen of je kritisch opstellen tov de adat dat kan indien je niet op een
plek woont die gebukt gaat onder het "adat juk" maar voor die mensen die zich
vasthouden aan de adat blijf je dan een vreemde eend in de bijt en zul je ook met
argwaan benaderd worden en/of niet geaccepteerd worden.

Als nederlander wordt vaak gesteld iedereen in nederland moet zich aanpassen en
integreren aan de nederlandse cultuur.
Maar een nederlander in het buitenland doet daar vaak niet aan mee, dan gelden
in eens andere regels.

tsja ...... in indonesie worden mensen met een eigen mening vaak bij voorbaat al
buiten de gemeenschap geplaatst want de opvoeding in indonesie is daar niet op
gebaseerd.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Laat ik voorop stellen dat ik over het algemeen adat, traditie een mooi erfgoed vind waar vaak diepe betekenissen achter zitten. Het is een manier van saamhorigheid, identiteit. Als toerist krijg je de adat meestal oppervlakkig mee en wordt de nadruk gelegd op het exotische. Prachtige kleuren, mooie dansen. Als je er wat dieper induikt dan worden die indrukken net wat genuanceerder.
Adat wordt voor vanalles en nog wat toegepast maar is vooral groots bij huwelijken en overlijden. Daarnaast bv voor het bouwen van een huis, het maken van een graf, graven van een put, het vijlen van tanden etc. Behalve rituelen zijn er ook veel goederen mee gemoeid. Het grootste probleem van adat, m.i. is de omvang van het geld wat ermee gemoeid is en het niet meer gaat om traditie, maar om geld, status en macht. Een nog groter probleem om dit bespreekbaar te maken. Ik heb op diverse plekken in Indonesie hier gesprekken over gehad met mensen. In het gebied van Batak, Toraja maar het meeste op Flores waar adat het synoniem is voor veel, veel geld. We hebben het over geldbedragen die zelfs in het westen bizar genoemd zouden kunnen worden. Niet iedereen, lees bijna niemand heeft dit op de plank liggen. Van de week werd in dit topic het huidige inkomen besproken. Nu is het oosten van Indonesie sowieso duurder dan het westen (doordat materialen, vervoer etc duurder is omdat het van ver moet komen; Jokowi probeert dit gelijk te trekken maar zover is het nog lang niet) maar de behoefte aan eld om aan de adat te kunnen voldoen overstijgt regelmatig het maandelijkse inkomen. Oplossing: lenen. En, dat laatste wordt op Flores ook veelvuldig gedaan. Het komt er een beetje op neer dat elk net getrouwd koppel zich in de schulden steekt om er vervolgens misschien nooit meer vanaf te komen. Het is algemeen bekend dat in Indonesie leningen met leningen afgelost worden.

Zoals MS hierboven al schrijft is de sociale druk groot en dat is precies waar het fout gaat. Niet (alleen) in mijn ogen maar als je met mensen hierover praat (het kan soms wast moeite kosten om tot de kern te komen) en dan voornamelijk een op een dan wordt die druk enorm gevoeld en desgevraagd ook uitgesproken dat ze het liever anders zouden zien. Het komt er eigenlijk op neer dat veel mensen eigenlijk vinden dat het anders moet maar je nek hiervoor uitsteken kan pijnlijke consequenties hebben. Je kunt er zomaar je familie mee kwijt raken, en dat gebeurt!
De adat voor de mas kawin (bruidsschat) is een ingewikkeld proces waarbij degene wint met de langste adem. Dat proces is er niet voor om uit te zoeken of de huwelijkskandidaten bij elkaar passen of een goede toekomst tegemoet kunnen gaan maar is vooral om ervoor te zorgen dat de beoogde goederen binnen gesleept kunnen worden. Op Flores is adat daarom ook een groot probleem dat de economische groei in de weg staat. Diezelfde economie maakt dat relatief veel Florezen op andere eilanden gaan werken in Indonesie (volgens mij is 30% van de BB taxichauffeurs op Bali van Flores), maar ook in het buitenland zoals Maleisie, Saoedie Arabie, Zuid Korea. Merantau dus. Omdat er geld verdiend moet worden maar ook om enigszins onder de druk van de adat uit te komen.
Een onderdeel van de adat is het drinken van arrack, maar neem maar van mij aan dat het ook een manier is om even zorgen en uitzichtloosheid te vergeten. Florezen (maar eigenlijk meer eilanden van NTT) zijn de Russen van Indonesie zeg maar. Ik heb er geen studie van gemaakt maar alcoholverslaving is hoog en ook een veelvoorkomende doodsoorzaak (indirect). Ik kan niks bewijzen maar het lijkt een direct verband te hebben met de last van de adat, de werkloosheid, de uitzichtloosheid. Dat komt overigens in wel meer landen in Zuidoost Azie maar ook in Midden en Zuid Amerika voor.
De originele arrack die vroeger gedronken werd was ook niet zo sterk als nu. Originele arrack (een keer gestookt) is 6-8% alcohol pas later is men begonnen van de dubbel en drie keer gestookte arrack die alcocholpercentages oplevert van 40% tot 50%. De laatste twee wordt arrack bm (bakar menyala) en bm super genoemd. De boeren laten je met trots zien dat je de bm op een schoteltje in de fik kunt steken.
Samengevat: de adat voor de huwelijken, overleden en de arrack is een mooie traditie maar het zorgt voor veel stress en (deels) voor een economie die blijft hangen, alleen maar voor status en macht (gengsi) en de arrack zorgt in veel gevallen voor gezondsheidsproblemen maar ook agressie en soms wan- en misdaden.

Het zou mooi zijn als er vooraanstaande mensen (gouverneur, bupati, pastoor, imam, kepala desa etc) er een andere wending aan zouden kunnen geven zodat de traditie overblijft maar met veel minder geld, meer symbolisch. Zodat de persoonlijke en economische gezondheid naar een hoger level gaat.

Eigenlijk willen veel mensen dat daar ook, tenminste, als je persoonlijk met ze praat. Maar in de gemeenschap wordt dat al een stuk lastiger.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ook betreft de dood is hier een heel ceremonial gebeuren
Ook hier weer bijna een gehele dag met toeters en bellen en als je katholiek ben komt er een priester die lang een kerkelijke gebeurtenis er van maken.
Eten en weer drinken bekertje water was er voor iedereen en dat kunnen soms vele mensen zijn.
Een bak met bloembladeren die iedereen over de kist moet strooien en dan gaat de kist de oven in en kan je in de oven naar binnen kijken Emoticon: Stupid
De volgende dag met het as in een kruik met de bus de gehele familie naar Tanju Priok de zee kust gebracht, waar enkel mee gingen het as in zee strooien.

Want ja ik heb er gelukkig nog maar twee mee gemaakt waar ik zeer van onder de indruk was.
Veel bloemen en ook van die grote borden aan de weg met de naam en van wie de afkomst is, ook met naam en toenaam er op gebracht, mooie stukken bloemen zee. Emoticon: So funny Emoticon: Blush

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Anne Mieke, bedankt voor je goede en duidelijk uitleg.....

Tja....als de gehele bevolking nu eens opstaat of een soort "referendum" over het

onderwerp Adat kan/ mogen beslissen zou dat een heel stuk schelen in je dompet..... Emoticon: Shiny

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Annemiek, Wellicht zal de komende moderne generatie hierin verandering brengen.

Wisten jullie dat in sommige regios de vader als een "looser" wordt beschouwd als hij overlijdt en de oudste volwassen dochter nog niet getrouwd is? De druk voor de dochters is zo groot en ze worden met schaamtegevoel opgevoed dus als ze al tegen de 30 zijn en nog niet getrouwd zijn wordt iok de druk op de ouders groter. Opas, tantes, buren etc gaan ermee bemoeien....verschrikkelijk. Ik ken iemand die min of meer gedwongen is met iemand te trouwen die ze eigenlijk niet mag Emoticon: Cry Emoticon: Cry , mooie gestuurde meid ook nog Emoticon: Stupid .
Ze zei, ik kan mijn familie niet teleurstellen dus ik moet wel Emoticon: Frustrated

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

De moderne generatie ontvlucht als ze de kans krijgen hun "nest" het liefst naar het buitenland
ook omdat ze dan als succesvol terug kunnen keren naar huis met kadoos voor iedereen
tijdens idul fitri, iemand met status kan zich meer veroorloven en even "meedoen" met de
tradisi en jezelf als miljonair uitgeven dat past ook in de tradisi.

Een ander deel kiest er voor om naar de grotere steden te vluchten en dan "onder te duiken"
in hun individualistische subcultuur, Jakarta en Jogja zijn toevluchtsoorden voor velen en Bali heeft ook nog steeds een aanzuigkracht.

Het grootste deel blijft echter hangen in hun eigen gebied en daar heb je weinig keuze
Het is meedoen of buiten de groep geplaatst worden en dan moet je maar zien te overleven
want zelfs je eigen familie laat je dan vallen als een baksteen omdat ze zelf bang zijn om
uitgesloten te worden.

In de grotere steden lijkt het of de moderne generatie veel van de adat loslaat, maar dat is
schijn, want hun moderne levensstijl verdwijnt als sneeuw voor de zon zeker wanneer er geboortes, communies, besnijdenissen, huwelijken of overlijdens zijn.

Een leuke anekdote ...

Enige jaren geleden werd ik verrast door mijn zoon die huilend terug van school thuis kwam
Zijn leraar had hem voor de klas kaal geschoren omdat hij een paarse lok haar had.
Dat paste niet in zijn klas vond hij.

Die meneer maakte dus prompt kennis met papa Belanda en schrok zich rot
Want papa Belanda kwam op school met een oranje hanenkam en schold hem
helemaal de huid vol.
De direkteur kwam op het kabaal af en de leraar moest zich publiek verontschuldigen
Adat of geen adat en wat wel of niet past dat maakte mij op dat moment niet uit
Hij had gewoon met zijn poten van mijn zoon af te blijven.
Daags erop wilde mijn zoon weer naar school gaan daar heb ik toen een stokje voor
gestoken en heb hem overgeplaatst naar een andere school.
Koste even 800.000 rupiah maar dat was een schijntje voor mij die luxe heeft de normale indonesier niet en die was waarschijnlijk ook niet naar school gegaan om de leraar even
op zijn nummer te zetten.
Het was een paar maanden het gespreksonderwerp in onze buurt.
Voor een zoon met een papa Belanda kan zoiets want ja die papa heeft Belanda-adat
werd er gezegd.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 06-11-2017 12:37 KotaRadja wrote:

[quote removed]

Ooh, dacht dat je in Indonesie zit dan kunnen we bir bintang samen met Zieleffe drinken in flores bij Plataran Komodo Waecicu Beach, Labuan Bajo als Zieleffe ook daarheen vliegt.

Nou, werkse dan en kom op met je Adat verhalen zoals Zieleffe hiervoor. Een ei is nu relatief duur hier hoor Ziel...
Nee, ben alweer 3 weken terug maar over 5,5 week weer weg. Ik ben niet zo LB minded en bier drink ik ook niet. Ongezellig he. Waecicu is voor de rijken der aarde of de rastajongens. Ik heb er in juni 1 nacht gelogeerd en vond het helemaal niks dus snel weer naar de stad verhuisd. Labuan Bajo begint Kutatrekjes te vertonen. Dus inderdaad als je voor eten en drinken gaat dan zit je daar goed. Voor de rest stikt het van de Italianen (?) en Russen. Een beetje jammer hoe het kleine rommelige stadje is uitgegroeid tot blijkbaar the place to be.
Als het dan toch een echte "stad" moet zijn dan liever Ende of Larantuka en voor de koelte Bajawa of Ruteng. In Bajawa zijn wel wat toeristen, in Ende en Ruteng al een stuk minder en in Larantuka ben ik voor mijn gevoel altijd alleen. Ik hoop dat tegen die tijd dat het zover is ze geleerd hebben van LB en er niet zo'n zootje van maken.

En Plataran? Daar wil ik niet eens gezien worden. maar dat wist je al, toch?

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Wil je wat zien voor diegene die in Indonesiƫ zijn, die adat word uitgebreid weer gegeven in Solo voor de trouwerij van de dochter van Jokowi een traditionele en in klederdracht gebeuren.
Prachtig om te zien maar niet om zelf mee te maken...... Emoticon: Shiny

Op verschillende stations MetroTV en KompasTV enzv...... Emoticon: Wink

Pracht en praal maar wel vermoeiend wat zullen ze blij zijn dat het afgelopen zal zijn..... Emoticon: Shiny

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Op 07-11-2017 19:40 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Nee, ben alweer 3 weken terug maar over 5,5 week weer weg. Ik ben niet zo LB minded en bier drink ik ook niet. Ongezellig he. Waecicu is voor de rijken der aarde of de rastajongens. Ik heb er in juni 1 nacht gelogeerd en vond het helemaal niks dus snel weer naar de stad verhuisd. Labuan Bajo begint Kutatrekjes te vertonen. Dus inderdaad als je voor eten en drinken gaat dan zit je daar goed. Voor de rest stikt het van de Italianen (?) en Russen. Een beetje jammer hoe het kleine rommelige stadje is uitgegroeid tot blijkbaar the place to be.
Als het dan toch een echte "stad" moet zijn dan liever Ende of Larantuka en voor de koelte Bajawa of Ruteng. In Bajawa zijn wel wat toeristen, in Ende en Ruteng al een stuk minder en in Larantuka ben ik voor mijn gevoel altijd alleen. Ik hoop dat tegen die tijd dat het zover is ze geleerd hebben van LB en er niet zon zootje van maken.

En Plataran? Daar wil ik niet eens gezien worden. maar dat wist je al, toch?

Dan maar lontong en pecel eten en cendol drinken in Simanindo Samosir, nog lekker rustig daar en ik vind het prachtig daar. Ga je mee Zieleffe? Of volgend jaar maar, dan zul je zien dat er op een klein losstaande eilandje op zwemafstand al een guesthouse gereed is. Als je niet wilt zwemmen dan met soort perahu oversteken. Veel beter dan in een apartement in pluit, ziel. Heaven on earth Emoticon: Smile

Annemiek, wat een leven heb jij zeg? Heerlijk hoor iedere keer reizen. Ik zie er al tegenop als ik bijv. maar twee-drie uur moet vliegen om in Jakarta te zijn dan ook nog naar het vliegveld reizen en maar afwachten of er geen vertragingen zijn. Aangekomen ook nog in de file poeffffff

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ga je mee Zieleffe? Of volgend jaar maar, dan zul je zien dat er op een klein losstaande eilandje op zwemafstand al een guesthouse gereed is

Neen dat is voor mij niet weggelegd die tijd is over dat ik ga reizen door Indonesiƫ
Jou onderste alinia zeg al genoeg wat reizen betekend om ergens te komen ben je al zo veel uren onderweg.
Nu toevallig want ik woon heel dicht bij de luchthaven hier, ik zie per dag wel 20 tal vliegtuigen over komen, dan zijn ze al bezig met de landing, want hun wielen hangen er onder aan.
Neen ik heb het goed hier, mijn natje en droogje, heb al een naam gekregen ze noemen mij papie van GreenBay, waar ik geen moeite mee heb. Emoticon: Yeah right!

Trouwens ik moet nog geopereerd worden want ik heb lees het maar op de foto.

Zal het na typen
Stenose aan op niveau L4-L5 bij een lichte Anterolisthesis X Flexie-extensie.
Schiet mij maar lek, ik weet niet wat dat allemaal betekend en ja daar voor moet ik geopereerd worden .
Ben nog steeds in onderhandeling met de zorgverzekering.

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Tjonge jonge, wat goed dat je toch nog hier komt.
Je zit maar steeds te mopperen over alles en nog wat maar diep in je hart is het denk ik Indonesia met de adat2 yang KAU cinta Emoticon: Yes!

Ik zou zeggen nog heel veel plezier in dit land en sterkte als je nog terug moet naar NL. Mocht ik in jakarta weer zijn gaan we een bintang ergens drinken en mopperen over o.a. de bediening.... Emoticon: Yes!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou ik ga nergens naar toe in deze situatie maar als je en pilsje hier wil komen drinken, wie het ook mogen zijn kunnen face to face praten

pierre
Gebruiker
spacer line

Op 08-11-2017 10:13 schreef zieleffe:

[quote verwijderd]

Neen dat is voor mij niet weggelegd die tijd is over dat ik ga reizen door Indonesiƫ
Jou onderste alinia zeg al genoeg wat reizen betekend om ergens te komen ben je al zo veel uren onderweg.
Nu toevallig want ik woon heel dicht bij de luchthaven hier, ik zie per dag wel 20 tal vliegtuigen over komen, dan zijn ze al bezig met de landing, want hun wielen hangen er onder aan.
Neen ik heb het goed hier, mijn natje en droogje, heb al een naam gekregen ze noemen mij papie van GreenBay, waar ik geen moeite mee heb. Emoticon: Yeah right!

Trouwens ik moet nog geopereerd worden want ik heb lees het maar op de foto.

[url=http://i64.tinypic.com/w9crw7.jpg ]Klik om het oorspronkelijke plaatje te bekijken[/url]

Zal het na typen
Stenose aan op niveau L4-L5 bij een lichte Anterolisthesis X Flexie-extensie.
Schiet mij maar lek, ik weet niet wat dat allemaal betekend en ja daar voor moet ik geopereerd worden .
Ben nog steeds in onderhandeling met de zorgverzekering.

lees dit maar eens Ziel

https://www.hetrugcentrum.nl/rugpijn/stenose/

of dit

https://www.nvvn.org/patienten(...)nauwing-in-onderrug/

In feite is het een soort van Hernia, althans het heeft er mee te maken.
Opereren is niet altijd nodig.. met de juiste oefeningen elke dag, kan het ook genezen of in ieder geval de pijn sterk verminderen.

hieronder een PDF link naar de wervelkolom

http://osteopedia.iao.be/uploads/lwk_nl_demo.pdf

genoeg leesvoer voordat je besluit tot operatie

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

bedankt Pierre
Ik zal het gaan lezen, en dan beslissen.
Maar toch het toeval wilde, onderweg in het vliegtuig naar Jakarta, dat ik naast een oud majoor van militair bedrijf kwam te zitten en ik vertelde hem dat ik daar last van had.
Hij zij toen tegen mij, laten opereren want toevallig had hij ook last van moeheid en pijn.
Hij heeft zich eigen laten opereren en was van alles goed genezen en liep weer vele kilometers dus dat is een praktijk ervaring.
Ik heb manuele therapie gehad en oefening gedaan, maar niets help om die vermoeidheid te verminderen en bij sommige bewegingen die pijn die steeds weer mij doet besluiten die ene been te ontzien en daardoor de rechterbeen te belasten.
Er zit een zenuw vast ik de wervel die klem zit.
Maar nogmaals zal het gaan lezen ik heb hier al een ziekenhuis gevonden in Maleisiƫ in Penang daar zit Island Hospital die velen chinezen doktoren hebben lopen.
Mensen van hier die het goed kunnen betalen of goed verzekerd zijn gaan daar ook naar toe. Emoticon: Shiny

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik vond de foto waarvan ik het in mijn vorige verhaal over had, de adat
Het pracht en praal van een bruiloft.. Emoticon: Yeah right!

De voorbereidingen

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Hier een ander voorbeeld Zieleffe, jongeman pas werk gevonden. vader timorees, moeder uit flores en middenklasse en al gepensioneerd. Ouders hebben uiteraard de trouwerij bekostigd. Modern, daarna in adat kledij en ook muziek met sasando etc... Bruidspaar moest verschillende keren verschillende kledij aantrekken. Verschrikkelijk is dat. Ik denk dat je een mooi klein huisje kan kopen met de kosten van zo'n trouwerij. Alleen gengsi willen zijn Emoticon: Cry

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik moet zeggen ik heb ook een bruiloft meegemaakt dat er gedanst kon worden, maar niemand danste er, ik alleen zeg de gek was alleen toen met mijn partner.. Emoticon: Yeah right!
Nu zijn het hier in Indonesiƫ geen geweldige dansers misschien alleen de artiesten maar het schaamte gevoel tiert hier willig .. Emoticon: Shut up!
=edit=
Zo worden de feesten gehouden ook op straat Emoticon: Shiny
=edit=

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Waar is dit?
Zie je die kinderen tegenover koekeloeren tussen al het vuil die mensen gewoon op de grond flikkeren. Verschrikkelijk is dat.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

In Chimahi daar had ik ooit een huis gebouwd. Emoticon: Stupid
= edit =
En zo was het geworden, nu zit ik in een appartement.
En daar zat ik overal ver vandaan in kapung van Chimahi blok 18.
Verders ben ik het heel simpel kwijt geraakt, als je vertrouwd op de familie van mijn ex vriendin..... Emoticon: Stupid Emoticon: Eerie

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 08-11-2017 17:19 schreef pierre:

[quote verwijderd]

lees dit maar eens Ziel

https://www.hetrugcentrum.nl/rugpijn/stenose/

of dit

In feite is het een soort van Hernia, althans het heeft er mee te maken.
Opereren is niet altijd nodig.. met de juiste oefeningen elke dag, kan het ook genezen of in ieder geval de pijn sterk verminderen.

hieronder een PDF link naar de wervelkolom

http://osteopedia.iao.be/uploads/lwk_nl_demo.pdf

genoeg leesvoer voordat je besluit tot operatie

Ook hier geldt dat niet iedere lumbale kanaalstenose hoeft te worden geopereerd, zoals in het begin van de aandoening, als de mensen er weinig klachten van hebben. Als de klachten echter aanzienlijk zijn en het sociale functioneren van de patiƫnt dreigen te verstoren terwijl de diagnose duidelijk is, dan is een operatie de enige manier om de patiƫnt van de klachten af te helpen.

Dit is in mijn geval pierre
dus wel opereren , met pijn en moeite ga ik bijna elke dag zwemmen om in beweging te blijven ga ik zitten of lang lopen ben ik zo uitgeput en krijg ik dikke voeten, waardoor zelfs mijn zandaal niet meer aan kan.
Maar ik ga elke dag wel lopen al is het maar om een pilsje te kopen en heerlijk op het terras te zitten en te ouwehoeren.... Emoticon: Shiny

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Wat is het leven toch mooi gisteravond weer rond 6 uur vertrokken en bij Indonesische mensen gezeten lekker nolbrollen en een pintje gedronken.
Lekker snaks op dit is japans foot iknokki geheten

Zodat ik alles wat op die ander topic gebeurd gemist heb want ik was nadat die kennis naar huis was gegaan even gekeken bij die andere CafƩ en daar zat me een paar mensen ik kwam pas midden in de nacht thuis en heb genoten werkelijk genoten.
Hoe ik thuis ben gekomen weet ik niet maar ja alles had ik vanmorgen gezien dat ik bij mij had mijn telefoons en mijn muziek dus niets kwijt geraakt.
Ik ontmoete daar mensen van de luchthaven van Soekarno Hatta die daar wekte een vrouw uit Maluku en een man uit Oman een Arabier ja een Arabier . Emoticon: Cooool
Ik heb werkelijk mij moeten bij scholen, wat een goeie kerel was hij, ik heb altijd een vooroordeel van die Arabieren, maar met deze man heb ik gelachen en flink gedronken Samen met nog meer mensen we hebben met zijn vijven een fles whisky op en ja nogmaals gewoon gezellig was het geworden.
Als je thuis blijf dan ontmoet je ook niemand . Emoticon: Yeah right!

Dus ik heb hier alles gemist en het verhaal van Malam prachtig weer gegeven en hoop dat die blind paard zijn roze bril zal afzetten ...
nu maar afwachten........... Emoticon: Yawn

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,504,995 pageviews Een website van indahnesia.com