Gili Air, Meno en Trawangan vergane glorie

Subforum Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden 
71 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Maryono
Gebruiker
User icon of Maryono
spacer line

Dit verhaal is een jaar of 6 geleden geschreven, volgens mij heb ik nergens gepost dus Indahnesia heeft een primeur.

Het is al weer een jaar of 8 geleden dat ik voor de laatste keer op de Gili's ben geweest, zal er ook niet meer naar toe gaan, er zijn nog zoveel eilandjes te ontdekken, de Gili’s hebben voor mij hun charme verloren.

De allereerste keer dat ik op een van de Gili‚Äôs kwam was in 1999 dat was op Gili Meno ongerept was het al lang niet meer, maar het was rustig, elektriciteit viel geregeld uit en ‚Äės avonds aten we verse vis of groenten. De manier om op de Gili‚Äôs te komen was via Bangsal, wat toen al in handen was van de plaatselijke maffia. Om in Bangsal te komen pakte je een Bemo, regelde je een taxi, of voor de minder avontuurlijke onder ons liet je het regelen door een reisbureautje in Sengiggi. In Bangsal aangekomen zette je je blik op oneindig, iedereen negerend die riep dat je alleen bij hem een ticket naar de Gili‚Äôs kon kopen, je had immers op Bali (Veelal van jaloerse Balinezen, die alles in werk stellen om het toerisme op Lombok in een kwaad daglicht te stellen) gehoord hoe de werkwijze van de plaatselijke maffia was, en liep naar een klein kantoortje langs het strand waar je dan het ticket naar het eiland van je keuze kocht.
Eenmaal op Gili Meno waande je je in een paradijs, mooie stranden en het snorkelen was geweldig, vissen, schildpadden en als je geluk had kon langs de rand van het koraal haaien zien.

1,5 jaar later ben ik met een stel vrienden van Java naar Lombok gereden, we hebben toen Gili Trawangan aangedaan, Het ongerepte vond ik hier niet terug, in plaats daarvan vond ik stukken strand, zee-egel vrijgemaakt waar toeristen zonder te kijken met hun voeten het koraal kapot konden trappen. Voor het koraal dat al was aangetast was door El-Nino, het vissen met dynamiet en kapot gevaren door boten vol met toeristen, was dit zowat de genadeslag. Deze ellende aanschouwend en bovendien was Gili Trawangan overstelpt door wannabe backpackers, het volk waar ik met een grote boog omheen loop, hebben wij ’s avonds de boot terug gepakt naar Bangsal.

Toen we 2 jaar later van Java via Bali naar Flores waren gevlogen om overland via Sumbawa en Lombok terug naar Java te reizen zijn we toch nog eens op de Gili‚Äôs beland. Mijn vrouw was ondertussen 4 maanden zwanger en we wisten dat het daardoor wel een poosje zou duren voordat we weer op reis zouden kunnen gaan. We zouden daarom onze vakantie afsluiten met een aantal dagen relaxen op Lombok voordat we terug zouden keren naar de drukte van Java. We zijn uiteindelijk op Gili Air belandt, Natuurlijk via Bangsal waar de plaatselijke maffia nog steeds de scepter zwaaide. Maar deze Maffia bleken ook gewoon mensen te zijn, die op de welbekende Indonesische wijze geld proberen te verdienen en wat helemaal niet anders zijn blijkt wat hun Balinese collega‚Äôs op Bali presenteren, zeuren en zielig doen, intimiderend komt het allang niet meer over na 3 jaar Indonesi√ę maar is eerder lachwekkend.

Eenmaal op Gili Air aangekomen hebben we ons laten afzetten bij Coconut Cottages waar toen je al zo‚Äôn Rp 120.000 voor moest betalen. Hier was het lekker rustig, op zo‚Äôn 100 meter van het strand tussen de klapperbomen waande je eigen toch een beetje in paradijs. Terwijl mijn vrouw een boekje aan het lezen was, ging ik snorkelen, het was hier mooier en veel minder ontwikkeld voor toerisme dan op Gili Trawangan. Maar toch, als je goed oplette zag je dat het koraal hier veel te lijden had gehad onder het toerisme en de viskunsten van de lokale bevolking. Tijdens het ‚Äúverplichte‚ÄĚ rondje om het eiland zag je op de stranden toch al veel dood koraal liggen, (veel meer dan 3 jaar geleden op Gili Meno) maar ook ontzettend veel plastic troep langs het bebouwde deel van Gili Air. De paar dagen die wij toen op Gili Air hadden doorgebracht waren niet slecht, de paar verdwaalde backpackers bleven niet lang hier, omdat op Gili Air niet veel te doen was en ze niet wisten hoe snel ze hun spullen in moesten pakken om naar Trawangan te reizen. Ook hier hebben we veel vis gegeten op tafel en stoeltjes op het strand, al met al een afsluiting om op terug te kijken.
(al was het duiken en snorkelen niet te vergelijken met wat we op Flores en Sumbawa hebben gedaan)

December 2009, onze zoon is bijna 7, genoeg van het rondreizen per bus, motor, trein en vliegtuig, langs natuurparken, vulkanen, oude gebouwen en familiebezoek heeft hij ons overgehaald om ook eens een paar dagen op een ‚Äúecht strand‚ÄĚ te verblijven, de keus viel op Gil Air want dat hij in onze oude fotoboeken gezien. Erg benieuwd wat we nog zouden herkennen, hebben we een ticket, Yoga, Surabaya, Mataram geboekt met Lion Air en via Sengiggi en Bangsal hebben we onze sentimentel journey ondernomen richting Gili Air.
Eenmaal aangekomen op Gili Air lieten we ons wederom afzetten bij Coconut Cottages waar de prijs ondertussen gestegen was van Rp. 120000 naar Rp. 350000 (inclusief extra bed voor onze zoon) en wat destijds in 2002 een pas aangelegde tuin was ondertussen een volwaardige tuin geworden. Nadat we onze spullen hadden uitgepakt gingen we snorkelen, het mooie koraal wat in 2002 nog bijna tot aan het strand groeide was nu een dode grijze boel geworden, maar begon nu zowat 50-75 meter uit de kust, waar inderdaad nog mooie stukken koraal te zien waren, maar er ook ontzettend veel was afgebroken en aan het afsterven. Mooie kleurige kleine visjes en een enkele schildpad zagen we voorbijkomen, maar de grotere soorten vis waren verdwenen over de haaien nog maar te zwijgen.

’s Avonds tijdens het eten nog een verrassing, de tafeltjes en stoeltjes op het strand waren verdwenen, er was niet genoeg strand meer, het strand was namelijk aan het verdwijnen. Tijdens harde wind blijkt het water tot aan de terrassen van de eetstalletjes te komen, waardoor de mensen al eens hun terras landinwaarts hebben moeten verplaatsen. Nadat ik dat te weten kwam herinnerde ik mij ook opeens dat er 7 jaar geleden een weg op het strand liep, maw tussen de restaurantjes en het water, maar dit paadje was ook al verdwenen.

Eerlijk is eerlijk onze zoon heeft hier de tijd van zijn leven gehad, lekker zwemmen, zonnen, boekje gelezen, heeft zich vermaakt met zijn Nintendo. Maar de kans dat we hier terugkomen is nihil. Ik heb altijd al een hekel gehad aan het soort toeristen dat je op deze locaties tegenkomt van die lui die voor een paar centen op de eerste rang willen zitten, maar nu er ook al om 12 uur ’s middags bezopen Russen op de Gili’s zitten is het voor ons een afgesloten hoofdstuk.

Mijn conclusies: Gili Air, Meno en Trawangan vergane glorie.

Biarkan anjing menggonggong, kafilah berlalu.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Tja, het is trendy. Men gaat nu nog naar Trawangan voor party, party ala Seminyak/Canggu oftewel Ibiza style. De lokale mensen figureren als bijzaak tussen het witte volk en mogen een graantje meepikken van de omzet die vnl. verdwijnt in de grote zakken van Indonesisch welgestelde klasse die alles overnemen.
Ik ben er in 2010 geweest met mijn dochter. Die was na 3 uur bezoek aan Trawangan het al zat. Jaren later op oudere leeftijd wil ze met haar vriendinnen uit NL opeens naar Trawangan want dat was "in" en trendy. Toen ik haar vertelde dat ze jaren daarvoor binnen 3 uur al van het eiland af wilde, keek ze me vreemd aan: "Was dat het eiland Trawangan?" Ja, maar het is nu "in" voor de incrowd. Vanuit NL hoor ik vaak kennissen overkomen. "We gaan naar Indonesia." Het beperkt zich echter tot de trendy plaatsen als Seminyak/Canggu en de Gili's. Sad story. Ibiza heeft zich verplaatst.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb in 2004 (?) of in ieder geval rond die tijd een kort tripje gemaakt naar Trawangan. Ik heb er alleen gelunched, en ben direct met de volgende boot weer terug gegaan. Toen was het al niet meer wat het was. En kennelijk is het alleen maar erger geworden.

Zo ken ik ook enkele stranden ten zuiden van Jogja. Toen ik daar in 2006-2009 regelmatig kwam, waren met met vier of slechts twee. Doen wat je wil, en misschien een boer die mee kon genieten op afstand. Enkele jaren geleden terug geweest, nieuwsgierig. Maar het is compleet verkloot. Tientallen charter bussen, vuile stranden, jetski's over de koraal-banken en wat nog niet meer. Ben voor ik het strand heb gezien omgedraaid, jammer voor mijn vrouw en vooral de kleine, maar het zwembad in het hotel was stukken beter.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bangsal ūüėä. Bandieten, mafia‚Ķ..
Jaloerse Balinezen die zijn er nog. Na Lombok was natuurlijk ook Flores aan de beurt…
Ik heb ‚Äúde‚ÄĚ gili‚Äôs in 15 jaar tijd drie keer gezien. Een keer naar Air, een keer naar Trawangan en voor het laatst in 2014 Meno en Air. Ik ga er nu nooit meer heen. Al het dan toch Lombok moet zijn dan liever naar het zuidwesten en nog beter het oosten. Plekken waar toeristen de bewoners overrulen hou ik niet van want dan kun je er vergif op innemen dat alles in het teken van het toerisme staat.

Nu is Labuan Bajo aan de beurt en daarmee ook Komodo NP. Als ze daar nu niet snel iets doen dan heeft Indonesie binnen no time weer een paradijs minder. Dat gaat me echt aan heet hart. Ik heb door de jaren heen geleerd dat avontuur voor mensen wel een heel diverse betekenis heeft. Ik ga overmorgen met een houten boot naar Waiwerang op Adonara. Zo eentje met uitgesneden rechtshoeken die als raam dienen, erachteraan dikker rookwolken. Ik vind dat zelf nog steeds niet echt avontuur maar ik word vaak gezien als een durfal. Door twintigers notabene. Ik vind het jammer dat maar een handjevol toeristen de moeite nemen om het echte Indonesie te zien. Ik heb geen idee van aantallen die op Denpasar landen maar het is in elk geval het zoveel duizend voudige. Ik ben nu in Larantuka, oost Flores. Zojuist een vriend uit Lombok aan de telefoon gehad. Weet niet waar Larantuka ligt (toch een belangrijke plaats in de Indonesische geschiedenis).

Aduh Indonesia….. er zijn in dit land nog zo verschrikkelijk veel plekken te ontdekken. Hoe komt het toch dat iedereen naar Bali en de gili’s moet? Waarom moet ik toch zo vaak tegen mensen als brugman praten om ze naar Flores te krijgen, of Sumba, Alor, Lembata, Halmahera, Seram, Aceh. Papua.... Indonesie is een werelddeel op zich. Sorry, ben aan het afdrijven. Wil vooral zeggen dat ik de titel van dit topic kan onderschrijven en erachteraan: KIES VOORAL IETS ANDERS in dit prachtige land.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

jobvanstaalduinen
Gebruiker
User icon of jobvanstaalduinen
spacer line

Ach, de Gili's, ik was er voor het eerst een kleine 30 jaar geleden. Uiterst primitieve hutjes op palen, geen electriciteit (allleen een paar generatoren) Een enkele Warung en dat was het dan. Maar ook toen alles voor 100% voor toeristen. En zoals bijna overal toen beter en mooier koraal, meer leven in zee,

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-09-2017 10:00 Anne Mieke wrote:
Nu is Labuan Bajo aan de beurt en daarmee ook Komodo NP.
Tja, heb dit jaar al 2x een paar dagen overnacht in Labuanbajo maar kom mijn hotelkamer vrijwel niet uit dan alleen om te eten. En dat is duur geworden, duurder dan Bali. De pizzaria's schieten uit de grond (wel lekker) en je krijgt dezelfde toestanden als op de stranden van Bali: hoeren, strandcowboys/gigolo's, opgeschoten doorgeslagen Indonesische jeugd, massagesalons, etc.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,578,839 pageviews Een website van indahnesia.com