Zonnepanelen op Bali?

Subforum Bali, het godeneiland 
60 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
gjvoostr
Gebruiker
spacer line

Ik heb een vraag aan mensen die al op Bali wonen.
Wie heeft er ervaring met zonnepanelen op zijn huis?
Ik heb jaren geleden in Singaradja een paar panelen en accu's geplaatst omdat daar in de bergen helemaal nog geen electriciteit was maar nu ben ik voor mezelf en familie aan het kijken.
Ik zoek een goedkope leverancier van panelen en inverter.

Het gaat er in eerste instantie om dat men een magnetron en oventje goedkoper kan gebruiken, dus men heeft zo'n 2000 watt nodig.
Hier in Nederland werkte ik in de noodstroom en solar maar transport is zo duur dat het de moeite niet is.

Graag wat adressen (rond Gianyar) en misschien ook een idee van prijzen.

iwaki
Gebruiker
User icon of iwaki
spacer line

Ik zou eens rond gaan kijken voor panelen van Yingli of solarfrontier. Ik weet toevallig dat die ruim vertegenwoordigd zijn in Indonesi√ę (sowieso in Jakarta). Voor panelen en inverters is goedkoop duurkoop. een goed paneel van Yingli zou je zo'n 150 euro moeten kosten.

Ik denk dat je met 5 panelen en een pakket van 20 12v 18Ah loodaccu's een heel eind zou moeten komen. Kleine inverter zou ik gewoon bij een betrouwbare leverancier uit china bestellen (banggood.com, dx.com, gearbest.com)

Bijkomend voordeel is dat je via een accu pakket zeer schone stroom binnen krijgt. dit zal de levensduur van gevoelige apparaten aanzienelijk verlengen.

5 panelen = 750 euro
1 omvormer = 150 euro
20 accu's = 1000 euro (hier kun je aanzienelijk op besparen als je oude accu's reviseert)

totaal = 1900 euro

Even googlen kwam ik dit tegen: http://www.solarpowerindonesia.com

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Voor de oven zou ik een zon-oven gebruiken dus zonder electriciteit.
Magnetron hoeft niet 2000watt te zijn, 700-900watt magnetrons bestaan ook.
Lampen en ijskast niet nodig? Je kan hier bijna alles online bestellen bij bijv. Lazada.

Een 500Wp systeem met 300Ah batterijbank en 1500watt inverter is meer dan voldoende.

Sukses.

Togevoegd: heb je geen waterpomp en Tv nodig?

gjvoostr
Gebruiker
spacer line

Kijk, dat zijn mooie tips.

De inverter heb ik al een tijdje staan van mijn ex-wergever, AEG.
Ik was alleen bang dat de panelen heel duur zouden zijn ivm de importtax in Indonesie maar dat valt ook wel mee,
Om te beginnen is het voor mijn schoonouders, die kopen nu steeds pulsa bij de warung voor electriciteit en dat is nogal duur (ouderwetse aansluiting).
En als ik die wat kan ontzien met een aparte groep voor de oven, magnetron en TV dan pak je al een hoop weg.
In ons eigen huis wil ik onafhankelijk zijn van de energieleverancier, dus daar gaat alles, of in ieder geval zo veel mogelijk op zonnekracht.

Ik zal ook eens gaan kijken bij Lazada.

Bedankt!

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Wil je een gridtied systeem of offgrid met batterijen??

In Nederland zie je meestal gridtied systemen. Gridtied intervers zijn anders dan normale inverters. Ik begrijp dat bij jouw schoonvader wel electriteitsaansluiting is. Dan is een gridtied systeem het makkelijkst en goedkoper dan offgrid.

gjvoostr
Gebruiker
spacer line

Ik zat te denken aan een grid assisted systeem, dus deels van de energiemaatschappij en deels van de zon.
Of een grid tied systeem met noodstroom.
Maar ik weet niet of je met een grid tied systeem in Indonesia, met pulsa betaling, ook terug kan leveren.
Plus dat je vaak toestemming moet hebben om een grid tied systeem op het net aan te sluiten en ik weet niet hoeveel bureaucratie dat op gaat leveren (en wie je om moet kopen).

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

In indonesia is het nu mogelijk voor huishoudens om zelf opgewekte electriciteit terug te verkopen. Mochten ze je willen afpersen gewoon 'pungli' rapporteren.

Nogmaals is het makkelijkst om panelen te plaatsen met gridtied inverter om de meter terug te draaien. Wat je ook doet het totaal energieverbruik blijft hetzelfde en je probeeert dit deels terug te vloeien wat de panelen produceren.Gewoon grid tied inverter aan de meter aansluiten. Heb je pln niet eens nodig.

http://www.medanbisnisdaily.co(...)-pembangkit-listrik/

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Hier een voorbeeld van iemand die het zelf installeert.
https://m.youtube.com/watch?v=TgI8eAyYnbE

lembongan
Gebruiker
spacer line

hallo ik ben leek maar zou graag zonnepanelen enz willen ik begin te bouwen binnen 2 maand. ik zou ook graag onafankelijk zijn de elektriek is hier zeer onstabiel + soms word die voor een ganse dag ondebroken Ik ga op het eiland Nusa lembongan bouwen.
Graag wat tips en uitleg. Bedankt

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

lembongan, dan moet je kiezen voor een offgrid systeem met accus. Doorgaans veel duurder vanwege de accus. Er zijn websites met tips over "sustainable living" en offgrid living. Google en je krijgt veel tips over offgrid living.

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Mocht je toch niet uitkomen op het net hier enige punten welke van belang kunnen zijn:
Allereerst moet je weten hoe je watervoorzining zal zijn. Middels een sumur(bor) heb je een pomp nodig. Hoe diep zal de sumur zijn? Een diepe sumur heb je een krachtige pomp nodig en dus een vrij groot solar systeem. Met ijskast, tv en lampen heb je een behoorlijke systeem nodig. Wil je ook nog aircon erbij, wow dan wordt het een kostbare zaak.

Al met al een normaal huis in indonesie met twee/drie slaapkamer, ijskastje, tv , lampen en fans kan je uit de voeten met een 500Wp systeem en 400 Ah batterij bank. Dan praat je over een minimale investering van 30 miljoen rupiahs incl batterijen. Je hebt dan geen PLN aansluiting meer nodig.

Moet je je huis nog bouwen dan kan je alvast plannen hoe de bedradingen zullen worden.

Sukses.

gjvoostr
Gebruiker
spacer line

Lembongan, is er wel water op Nusa Lembongan?
M'n vriendin heeft daar een paar jaar gewoond en ze zegt net dat er bijna geen water is, ze moest haar tanden poetsen met zeewater.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar solarpowerindonesia voor een offerte.
Als terugleveren mogelijk is dan kan je nog rijk worden.
M'n schoonvader heeft wat grote rijstvelden, als je daar panelen op zet dan krijg je zo'n soort solar farm.
Ze wonen trouwens in Tangkas, ik was de naam even kwijt.

GJ

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Over problemen met water in sommige gebieden in indonesie snap ik echt niets van. Het is omringd door zee en ontzilten van zeewater is toch niet zo moeilijk. Dat kan zelfs zonder electriciteit.

Reken je maar niet rijk met solar panelen en (terug)verkoop aan PLN. Ik vind het al knap als je een "zero energy" huis kan bewerstelligen.

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Over solar gesproken, zoiets erbij als je aan de kust woont Emoticon: Cooool Emoticon: Yes!
https://m.youtube.com/watch?v=TIrKBUITxd0

iwaki
Gebruiker
User icon of iwaki
spacer line

Op 19-08-2017 20:21 schreef KotaRadja:
Over solar gesproken, zoiets erbij als je aan de kust woont Emoticon: Cooool Emoticon: Yes!
https://m.youtube.com/watch?v=TIrKBUITxd0

Ik zou aan de kust toch eerder aan een thuisgebakken waterwiel met een oude alternator van een auto denken. met zoiets om het water omhoog te pompen in een bak van zo'n 1000 liter

thriftyoutdoorsman.com/wp-cont(...)hout-electricity.jpg

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Bespaar je de moeite. Zoiets kopen is goedkoper en handiger dan een doe hetzelf waterwielpomp.

https://m.youtube.com/watch?v=b2uE7KUKxhA

Givoostr, ben benieuwd of je een offerte krijgt en hoeveel ze per Wp offreren.

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Dit is wel handig voor diegenen die geen ervaring hebben met zonnepanelen. Twee lampen, radio, mpeg player en plug & play. Goedkoop ook nog. Je kan ook je mobieltje opladen.

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Was aan het googelen en kwam dit tegen. Het was hier al besproken. Weet niet of diegenen die destijds reageerden van mening zijn veranderd omdat zonnepanelen goedkoper zijn geworden.

http://forum.indonesiepagina.n(...)rzaam_bezig_daar.php

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb in de afgelopen maanden een testopstelling aangelegd; 2x 50WP paneeltjes, 1 100Ah batterij Panasonic, een 30A MPPT 'bestuur-ding'. Nog geen inverter, want test; lampen in de tuin gaan aan als het donker word, dat lusje werkt op 12v. Ik wil dit uitbreiden naar verlichting in huis (nachtverlichting in de tuin voor bijvoorbeeld, en nood-licht als stroom uit is (zelden, maar toch).
On 19-08-2017 15:12 KotaRadja wrote:
In indonesia is het nu mogelijk voor huishoudens om zelf opgewekte electriciteit terug te verkopen. Mochten ze je willen afpersen gewoon 'pungli' rapporteren.

Nogmaals is het makkelijkst om panelen te plaatsen met gridtied inverter om de meter terug te draaien. Wat je ook doet het totaal energieverbruik blijft hetzelfde en je probeeert dit deels terug te vloeien wat de panelen produceren.Gewoon grid tied inverter aan de meter aansluiten. Heb je pln niet eens nodig.

http://www.medanbisnisdaily.co(...)-pembangkit-listrik/

Als je een standaard meter hebt, die terugloopt, reken dan op bezoek van de PLN met minimaal 1 agent. Die beschuldigen je dan van diefstal. En dan kan het feest beginnen. Been there, done that. Niet om teruglopen, maar kapotte kWh teller, wat ik al 18 maanden ervoor gemeld had, dus uiteindelijk HUN probleem, maar kost teveel tijd om ze dat duidelijk te maken.

VOOR je 1 watt-uur gaat terugleveren moet je een EXIM meter laten plaatsen. Op eigen kosten. En ze zullen zeggen dat het niet kan. Dus dan weet je een beetje wat je kunt verwachten. Mijn kleine systeempje is nu off-grid en dat blijft het ook. Ik ga het wel uitbouwen als ik er tijd voor heb, wil uiteindelijk wel een 1000-1500WP hebben, met voldoende opslag capaciteit. Dus puur eigen gebruik. PLN betaalt iets van 400 rupiah voor teruglevering; is het niet waard, plus je moet de EXIM meter terugbetalen. Dat is iets als de sociale dienst, mij niet gezien.

Mijn doel is om uiteindelijk voldoende op te wekken om konstant verbruik (koelkast, ventilator/airco,chargers en lampjes) af te dekken. Meer dan dat is niet nodig, want compleet niet rendabel. Ik heb PLN, dus geen noodzaak voor zonne-energie. Puur experimenteren dus.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 19-08-2017 19:40 KotaRadja wrote:
Over problemen met water in sommige gebieden in indonesie snap ik echt niets van. Het is omringd door zee en ontzilten van zeewater is toch niet zo moeilijk. Dat kan zelfs zonder electriciteit.

Reken je maar niet rijk met solar panelen en (terug)verkoop aan PLN. Ik vind het al knap als je een "zero energy" huis kan bewerstelligen.
Zero energy kan voor kleine huisjes, maar verwacht maar niet dat het lukt inderdaad.

Dat van dat watertekort en zout-tekort snap ik ook niet. Maar ja, het is dan ook Indonesie he. Die hebben een hele andere redenering voor hun problemen. Maar ze kunnen beter een oplossing zoeken i.p.v. te blijven redeneren. Emoticon: Puh!

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Grote offgrid huizen bestaan ook en die hebben geen PLN.
Dit voorbeeld van een prachtige huis , vrij groot, in europa is top, niet offgrid.

http://www.elledecor.com/home-(...)lars-a-month-to-run/

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Uiteraard. Hele eilanden zijn offgrid, vraag maar aan Tesla met dat eiland in Hawaii. Maar het kostenplaatje wat daarbij komt is voor 99% van de mensen op dit moment nog niet weggelegd.

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Sorry , heb mujn post boven aangepast

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Op Youtube staan ook redelijk wat boeiende filmpjes van mensen die alleen nog vastrecht betalen. Dat is voor Indonesie nog niet weggelegd; vanwege import van benodigde (goede kwaliteit) componenten en de overheid (PLN) die niet echt het voortouw neemt. Dan hebben we het nog niet eens over subsidies elders in de wereld.

KotaRadja
Gebruiker
User icon of KotaRadja
spacer line

Als je goedkoop offgrid wilt leven dan moet je je levensstijl veranderen, bijv rijst koken met gas, strijken met stoom, geen aircon maar fans. Dan kan je met reatief kleine systeem bijv 300Wp en 200Ah batterij goed uit de voeten. In indonesie met 10-15 miljoen op te zetten.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,449,331 pageviews Een website van indahnesia.com