verlengen van sociaal visum

Subforum Het visumgebeuren 
78 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
patatje
Gebruiker
User icon of patatje
spacer line

Hallo,
Ik raak toch wel erg verward. In november vertrekken wij ook voor zes maanden naar IndonesiŽ met een sociaal visum (mijn vrouw heeft Indo. nationaliteit). Ik hoor en lees voortdurend over sponsors. Mij hebben ze op de Belgische ambassade in Brussel al twee maal gezgd dat ik geen sponsor nodig heb. Kan iemand dat bevestigen? Of is dit omdat mijn vrouw Indo is? We hebben enkel kopie van trouwboekje nodig, geboorteakte kinderen en pasfoto's.
Heeft iemand toevallig ervaringen met verlengingen in Semarang? Of is er een goed bureau daar? Als je ergens anders in IndonesiŽ gaat 'rondlopen' en je paspoort achterlaat bij een bureau is dat dan geen probleem om met het vliegtuig ergens naartoe te gaan. Ik kan mij niet meer herinneren of je je paspoort nodig hebt om te kunnen vliegen (domestic). Bedankt.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

He Kentangce

Is je vrouw toch je sponsor. Zorg dat je een STM hebt van de polisi te Semarang, die surat met fotokopieen van je paspor waar de relevante caps bij zitten is "sah" voor jalan-jalan. Zo doen ik het ook altijd en nooit problemen. Maar ik heb een mulut besar met daarin een lidah tajam Emoticon: Nice

Gruces

patatje
Gebruiker
User icon of patatje
spacer line

Bedankt voor de reacties. Kan mijn vrouw ook dan mijn sponsor zijn als ze in BelgiŽ woont? Alleen weet ik (en mijn vrouw) niet wat een STM is. Het enige dat ik kan bedenken is of het misschien een aanmeldingsbrief is dat je langere tijd in IndonesiŽ zal verblijven?

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

STM = Surat Tanda Melaporkan soms ook STMD = Surat Tanda Melapor Diri Ik neem aan dat als je naar Indonesia gaat je bij familie verblijft. Een iedere buitenlander die in een huis van iemand verblijft (gehuurd of logeren) moet zich bij de politie melden, binnen 24 uur en als bewijs krijg je een papiertje waarop stempels en handtekeningen. Is in principe gratis, maar een kleine vergoeding maakt weer vrienden bij de politie.

gruces

patatje
Gebruiker
User icon of patatje
spacer line

Ok bedankt voor je antwoord, het is nu helemaal duidelijk.

Agung
Gebruiker
User icon of Agung
spacer line

We hebben net de verblijfsvergunning van mijn man in NL moeten verlengen.... 890 euro! Dan valt 200.000 rupiah toch ineens enorm mee?!! : )

890 euro voor een verblijfsvergunning van onbepaalde tijd is inderdaad schandalig veel, maar wel EENMALIG. Als je nog zo'n 40 tot 50 jaar hoopt mee te gaan is dat uiteindelijk misschien toch nog goedkoper...

Aan 't eind van de rit is er bovendien nog wat AOW te krijgen. (als dat dan nog bestaat)

philipwestra
Gebruiker
spacer line

Mijn ervaring bij het verlengen van een sociaal visum in Jakarta selatan (Kantor immigrassi, JL. Warung Buncit):

Ik heb het nu twee keer gedaan en moet binnenkort voor de derde keer:

Ik had een voorbeeldbrief van een of andere website gehaald (dank aan een van de forummembers!). Mijn vriendin die de sponsorbrief heeft geschreven heeft deze ingevuld en er een metterai van 6000 Rph opgeplakt. Bij het kantor immigrassi moet je eerst formulieren kopen (4000 rph) en invullen (begane grond). Zeg er wel duidelijk bij dat het om een 'perpanjangan Visa' gaat en ook welke (1e/2e/3e keer?). Je krijgt een map met wat formulieren. Achter je staan de calo's je allerlei diensten aan te bieden. Vervolgens vul je de formulieren in. Houd er wel rekening mee dat de invulruimte heel klein is, dus gebruik zoveel mogelijk afkortingen anders hou je geen ruimte over! Vervolgens ga je naar het desbetreffende loket (staat in Jkt Selatan duidelijk aangegeven; 1e verdieping). Daar wordt een aantekening gemaakt in je dossiermap en vervolgens moet je ergens een stempeltje halen bij een andere ambtenaar. Deze ondervraagt je, op een niet al te vriendelijk manier, wat je komt doen en wie jou sponsor is. Vervolgens moet je je dossier aan iemand anders geven en dan moet je ongeveer 20 min wachten. Vervolgens haal je het dossier op en moet je om een slipi bij het 1e loket vragen. Deze neem je mee, samen met je dossier. Deze moet je afgeven bij een ander loket en daar krijg je een dossiernr.. Dit kan lang duren, want de ambtenaar die dit doet moet vaak eerst even bijkletsen met zijn/haar collega. Gemiddeld wachtte ik 20 minuten. In de tussentijd kun je met het 'slipi' naar een ander loket gaan en de verlengingskosten betalen. Officieel is dit 200.000 Rph, echter kijk niet vreemd op als de desbetreffende ambtenaar je openlijk om extra geld vraagt. Ik zag 'ervaren' mensen biljetten van 20.000 Rph tussen de 200.000 Rph doen. De tweede keer, wijzer geworden door de 1e keer, stopte ik er een briefje van 5.000 Rph tussen en de ambtenaar accepteerde dit. Als je dossier voorzien is van een dossiernummer en je hebt een ingevuld slipi teruggekregen (als bewijs dat je betaald hebt), ga je terug naar het 1e loket. Daar nemen ze je dossier in, samen met je paspoort (altijd dus kopietje van je paspoort bij je hebben) en kun je je paspoort voorzien van de nodige stempels de volgende dag omstreeks 3 uur ophalen. Let op: bij het ophalen, moet je eerst nog wat kopietjes maken en daarna weer teruggeven. Daarna krijg je je paspoort terug.

Mijn conclusie in jakarta selatan: het is niet het leukste wat er is, maar het valt zelf te doen, heel geduldig zijn. Mij kostte het ongeveer 1,5 uur (excl. reistijd) />

Wat nam ik mee:
-paspoort,
-originele sponsorbrief met metterai (let op: hier moet het correcte adres van het kantor immigrassi opstaan, anders sturen ze je doodleuk weg. wat mij dus overkwam bij de 2e keer. Ook je eigen (verblijfs)adres en dat van je sponsor moeten erin vermeld staan),
-een pasfoto met rode achtergrond (3X40),
-minimaal 220.000 Rph.
-mijn vriendin, voor de vertaling.

Ik ging met de metro mini bus vanaf Blok M, dus dat kostte maar 1400 Rph. Moet je wel weten waar je moet uitstappen!

Hopelijk dat dit van dienst kan zijn voor mensen die op een sociaal visum zitten in Jkt Selatan. Je kan het ook door een bureau laten doen, maar is, vind ikzelf, zonde van het geld, daar het in Jkt selatan best zelf te doen is. Voor diegenen die het bhs indo niet machtig zijn: neem een native speaker mee! Scheelt je veel tijd en verwarring en de ambtenaren reageren minder geirriteerd.

kleinsmann
Gebruiker
User icon of kleinsmann
spacer line

Hi forummembers.

Vingerafdrukken? Nooit hoeven doen...betaal 200.000 en nooit meer, behalve de eerste. Beginneling...hehe
Ik raad aan je vriendin/vrouw/indo familielid alleen te laten gaan als je gaat verlengen. Ik krijg altijd teveel vragen...Maar ben hier ookal 1,5jaar en dat vinden ze nie zo leuk (soc visa). Waarom weet ik niet trouwens...Ik ben gastvrijheid gewent. Immigrassi is DE uitzondering.
Als je later naar justitie moet, 3 en 4de verlenging zijn ze stuk vriendelijker! Kost ook nix daar.
Toevallig was ik vandaag bij mijn beste vrienden van immigrassi. Ze wilden weten of ik wel geld heb om te overleven. Hoeveel ik per maand opmaakte en of ik werkte. Dat soort vragen krijg je. Maar dit is bij eerste keren nie geval.
Emoticon: Bye bye

Just because you're paranoid don't mean there're not after you...

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Vrienden ,

Hier word openlijk verteld hoe men aan corrupte praktijken kunnen meedoen.
Ik ben eens met Kleinsmann , dat je alleen die 200.000 rp moet betalen.
Vooral als je een beginneling ben , stel je geeft extra 20.000 of 50.000 als Pelumas (smeermiddel ) zodat je niet te lang of niet te veel lastige vragen moeten beantwoorden.
Er zijn 2 mogelijkheden , jou pelumas wordt dankbaar aangenomen , of de ambtenaar is toevallig Lid van een SatGasSus. (satuan tugas khusus = zeg maar een speciale eenheid) Wat dan , je word betrapt op omkoping of poging tot omkoping.Dan ben je in de monyet gelogeerd.

Mijn advies is , laat dat aan een iemand anders over , of een Biro Jasa , Kost extra geld , maar legal. Althans je word niet gepakt.
Je wet maar nooit , voor zover ik gehoord heb van vrienden zijn de Calo's (bemiddelaar) ook gepakt .

groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Vingerafdrukken?
Bij elke visum met een KITAS (tijdelijke verblijfsvergunning) worden er vingerafdrukken en foto's genomen, bij de eerste keer zelfs op 2 plaatsen.
Ook bij de jaarlijkse verlenging worden weer vingerafdrukken genomen.
Jan

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

He he he Om Sid,
Korupsi is budaya te aldaaro en daar dien je je aan aan te passen. Als je je niet aanpast dan ga je de boot in. Je kletst precies als een Indonesier net doen asof er geen korupsi in hun land is. Daar stinkt Ome Lon niet in
Wat is het belang van dat "rasa malu" zie de werkelijkheid onder ogen en ga hier geen sprookjes vertellen. De gemiddelde forumbezoeker is volwassen en niet korrupt. Ik heb wellis gedacht om een cursus te beginnen" Omgaan met korupsi" maar ja die Nederlanders hebben geen 200 euro over voor een dag all in, wat veel meer kan uitsparen, gierige kruideniers
Gruces

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

De gemiddelde forumbezoeker is volwassen en niet korrupt.
De forumbezoeker die in IndonesiŽ woont zal zeker en vast op een of andere manier meewerken aan corruptie.
Kan je niet leven met dat idee is het beter om niet in IndonesiŽ te gaan wonen.
Persoonlijk vind ik het nog het ergste dat je de zakken vult van personen die toch al een goede positie hebben.
Het visum is wel het beste voorbeeld, voor mijn werkvisum betaal ik US$1200 voor een of andere pajak (belasting) en voor de procedure nog eens Rp.4 miljoen.
Graag zou ik net als de doorsnee Nederlander natuurlijk graag weten waar al dat geld blijft en of de pajak inderdaad ook wel op de plaats van bestemming komt.
Toch is het beter om daar geen vragen over te stellen en maar aan te nemen dat het wel goed zit.
Alle documenten, KITAS, Certificate policeregistration en Immigration Control Book krijg ik keurig afgeleverd.
Voor al deze zaken hoef ik slechts ťťn keer naar het Kantor Immigration voor vingerafdrukken.
Betalen voor deze service, inclusief het nodige smeergeld is mij het geld dik en dubbel waard.
Als ik op dit forum af en toe lees welke toestanden het zijn om een social budaya te verlengen denk ik bij mijn eigen waarom al die stress als het ook gemakkelijk kan.
Ik denk dat IndonesiŽrs die in Nederland (Schengenlanden) zijn gaan wonen het veel moeilijker hebben bij diverse instanties.
Jan

philipwestra
Gebruiker
spacer line

Sidia,

ik heb dezelfde mening als Londoh! Hoe denk jij dat ik mijn kwitansi terugkrijg als ik geen smeergeld betaal? Die kwitansi heb ik nodig om mijn paspoort de volgende dag op te halen. Beetje stoer praat van jou... Ik zou jou wel eens willen zien als je daar bij het loket staat en de desbetreffende ambtenaar wil jouw een papiertje niet geven zolang hij/zij geen extra geld ontvangt. Gaat Sidia dan 2 uur wachten totdat hij zijn papiertje krijgt? Gaat Sidia dan stennis schoppen? Vertel mij eens: hoe doet Sidia dat dan?

Ik wil liever ook niet meewerken aan deze praktijken, maar als buitenlander heb je geen poot om op te staan. Calo gepakt? Ja, bij toeval ja. Koopt zijn gevangenisstraf af met.... smeergeld. Sidia, jij sluit je ogen voor de waarheid en doet het voorkomen alsof het de gemakkelijkste zaak is om niet aan corruptie mee te werken.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Emoticon: Bye bye Ik wil geen verwarring stichten
Als Mevr uit IndonesiŽ Paspoort heeft dan heeft ze schijnbaar een MVV.
Machtinging Verblijf Vergunning
Dan kan ze zelf geen sponsor zijn ze zal bij Visum aanvraag die MVV ook hebben moeten laten zien.
Er zijn nu drie soorten visums voor mensen die niet onder de Studenten en Bisnis behoren.
Tourist visum van 30 dgn Sociaal Visum van 60 dgn Deze twee zijn vrij van wat dan ook
Alleen de kosten zijn verschillend Dan komt er een Sociaal visum als men langer wil verblijven dan 60 dgn. (twee maanden) dan heb je een sponsor nodig die verklaart voor u in te staan en bij hen op bezoek te willen komen.
Dan is het voordat die 60dgn verstrijkt u moet verlengen bij Burgerlijk Stand in de plaats van waar u vertoeft, en dat koste dan 200.000 rumpia. Dit kan misschien verschillend zijn daar kan ik wat de kosten zijn niet over kan oordelen mijn schoonmoeder heeft dit ervaren.
Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Philip,
Al die toestanden is een reden voor mij om een werkvisum te nemen terwijl ik niet werk.
Woon je in Jakarta kan dat prima in Bali, het Immigration controlbook heeft voldoende bladzijdes voor jaarlijkse adreswijzigingen.
Is al bij al een beetje duurder maar bied ook weer andere voordelen zoals de mogelijkheid voor een Indonesisch rijbewijs voor telkens 1 jaar, ook hotels, ziekenhuizen etc. hebben vaak 2 tarieven, volgens de wet heb je recht op het tarief voor de eigen inwoners.
Je hoeft in ieder geval niet meer te plannen wanneer je weer het land uit moet en de maandelijkse verlengingen zijn ook niet meer.
Wil je regelmatig het land verlaten is het een andere zaak, daarvoor dien je toestemming aan te vragen en je betaald ook de Fiscal van 1 miljoen net als de IndonesiŽr.
Even ter verduidelijking, dit visa alleen is niet voldoende om een zaak te beginnen, daarvoor is heel wat meer nodig.
Jan

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Beste Vrienden ,
Een paar leuke reakties gekregen.
Kennewlijk iets aageroerd die niet zo leuk is. dat is toch wat als iemand zeg dat je een overtreding hebt gedaan.
Vooral als in deze forum zo vaak word afgegeven over de korupsi in den oosten.
En wat blijkt men doet ook soms mee , en vrijwillig ook nog.
Ik heb alleen komentaar voor die "vrijwillige" schikking.
Foei , itu tidak baik dan tidak bagus. (gewoon nederlands : klopt geen reet).
Itu namaya hypocrisie , uiteraard mag je rekening houden tussen kleine of grote hypocrissie (kleine zonde grote zonde).

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.philipwestra :
Nou en , heb je dan bezwaar om 1,5 uur te wachten en dat je soms een paar loketten moeten bezoeken.
Trouwens wat is het verschil tuissen jou en de andere clienten, ze moeten ook wachten , en als hun kertas(papieren) niet in orde zijn worden ze ook weg gestuurd.
De 1ste keer heb je kennelijk niet betaald(een nieuweling) , dus moet je 1,5 wachten.Wel heb je geziwen dat mensen je extra bijschuift .
De 2de keer heb je 5000rupie bij gegeven , nou welke winst tijd heb je gekregen , ben je binnen 30 min. klaar ?
Of heb je 30 min winst.?Dus om die trijdwinst van 30 min ? ga je een wet overtreden ?.
Nou dan is de drempel wel laag .
En dan denkt die korupte ambtenaar ook , hei , die bule('s) zijn ook niet vies , niet echt principieel.Kunnen ook bij de andere bulu(s) doen , en zeker als hun papieren niet kloppen.

Over stoer praten , dat doet sidia niet.
Ik ben gewoon een arme en eenvoudige indonesier.
Ya ik heb ook akefietjes gehad , zelfs 2 jr geleden.
Werd ook uitgenodigd naar zo'n kamertje waar duistere zaken werd geregeld .Zag ik toen een paar verdachte transakties.
Ik ben net maar geland , heb niks te verbergen , veel cape etc , nou dat hadden ze geweten , een indonesier aan de rand van bijna mata gelap.

groetjes

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Vervolg
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Londoh
Ya , daar(o) lijkt wel dat korupsi een vaste onderdeel geworden is van de budaya.
Vooral in de "schemer gebieden"", als de papieren niet kloppen , als de verblijfsgronden zeer waarschijnlijk ook niet kloppen (voor de toekomstige expat).Daar wordt dubieuze transacties gevoerd , uiteraard naar iedereens tevredenheid.
Saya garuk punggung anda , anda garuk punggung saya .
Over koruptie , dat heb je ook in nederland , nog in de beginstadium (7% ?) , maar kijk naar de bouwfraude.
Daar werden topmensen / topambtenaren betrapt (en niet veroordeeld).
Hoever ga je dan oordelen , ga je ook de hardwerkende / eerlijke arbeiders veroordelen omdat ze in bedrijf X of Y werkt die de staat besteeld ?.
Ook in Indonesia heb je overheids(diensten) die korupt zijn , maar niet alle medewerkers doen mee .Alleen de zogenaamde "daerah basah " , de natte gebieden waar aan veel zaken worden gesjoemeld.
Zoals de afdelingen vergunningen , hier leest je ook soms van de vreemdelingen dienst , gemeente werken etc etc.(dit als voorbeeld).

De gemiddelde forum bezoekers is volwassen en niet korupt*
DAT Klopt , percies zoals sidia en jullie , want ik kom alleen voor info , leuke verhaaltjes en soms omong kosong.
In mijn stuk voor Philipw. heb ik alleen gratis advies gegeven , voor het geval dat je pech heb en aangeklaagd word wegens poging tot omkoping.
Laat je toch door biro jasa doen.
Ik vraag me af als een bule gaat weigeren om geld te geven .
Wat zal er dan gebeuren ?. Want hij hoeft niks te vrezen , zijn papieren is in orde .
Je leest toch ook dat diverse mensen al worden opgepakt (zelfs Hogere Politie offieren ) . Er waait een frisse wind , en dat kan zo blijven als men ook niet meedoen.

groetjes

philipwestra
Gebruiker
spacer line

Wederom Sidia,

degene die achter het loket zit heeft de macht en niet degene die het papiertje nodig heeft. Je krijgt simpelweg in bepaalde gevallen de benodigde papieren niet als je niet (bij)betaald. Met andere woorden: je kan niet verlengen en MOET het land uit. Dat zou jij dus gaan doen??

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Tuti & Jan

Jan ,
je hebt gelijkt als je zegt dat Indonesiers die in nederland wonen meer moeilijkheden ondervinden.
Sidia moet ook in de rij staan , moet ook wachten , en als papieren niet kloppen , pech dan.U moet terug komen meneer.Helaas pindakaas.
En je heb hier geen of weinig biro jasa (behalve voor rebewijs en pisum).
En je heb ook geen calo .
En als ik bereid ben om iets te schuiven weet ik ook niet waar en bij wie.
Weet iemand toevallig welke wegen ik kan bewandelen als er iets te ritselen valt ?
De zwager van een nicht bijvoorbeeld , een vriend van een vriend ?
Of een partij of streekgenoot ?
Of doet men zulke stoute dingen niet in nederland ?.

In het algemeen hebben jullie toch makelijker daar in den oosten , je kan ritselen .En Je heb de sterke euri.
Ik word haast jaloers .

groetjes

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Voor mij is het allemaal heel simpel, ik pas me aan aan de plaatseljke cultuur of budaya In Amsterdam spreek ik Mokems en daaro Bahasa Indonesia.

Met Westerse "principes" kom je niet ver in het Oosten, en nooit vegeten dat een bekende istilah daaro is "Orang Barat banyak duit" voor 5000 Rp koop je niet eens een pakje cigaretten. Niet erg slim zo gierig te zijn. Emoticon: Nice

Bung Lon

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. philipwestra

Ik HEB begrip als je in een overmacht situatie terecht komt .
Soms moet je ook praktischer gaan optreden , geen enkele bezwaar .
Maar het is anders als je het vrijwillig doet , de ambtenaar vraagt niet eens aan je en dan geeft je zo maar 5000 rupie (of 50.000 ? ).
Voor dezelfde geldt wordt je aangeklaagd wegens belediging van een ambtenaar .(5000 rupie is 50 eurocent).

De susa omtrent visum etc is niet van toepassing bij mij , maar soms word ik als ik pech heb ook "bemoeilijk" .Kan gebeuren.
Maar dan trek ik mijn bek wel open.

groetjes

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

In het algemeen hebben jullie toch makelijker daar in den oosten , je kan ritselen. En Je heb de sterke euri.
Ik word haast jaloers .

Beste Sidia,
Wat heb je nog meer nodig om naar je vaderland terug te keren?
Kunnen we weer eens gezellig life met elkaar discuseren en niet te vergeten ook verhalen vertellen over de leuke dingen in het leven!
Groetjes,
Tuti & Jan

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Over koruptie, dat heb je ook in Nederland
Je hoeft echt nog niet op leeftijd te zijn (ouwe zak) om te weten dat jaren geleden het gewoon nodig was om een kruiwagen te hebben om een baantje bij de overheid in Nederland te krijgen.
Nu de arbeidsvoorwaarden van de ambtenaren niet zo geweldig meer zijn is dat niet meer aan de orde.
Zo zijn er tal van voorbeelden maar dan wijken we teveel van het topic af.
Jan

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Tuti & jan .
Wat ik nog nodig hebt is Moed en Tijd ., want ik ben een beetje verslapt na al die jaren verblijf in een stukje paradijs aan de rand van Noordzee.
Ik word afgeschrikt van de soms wilde verhaaltjes die ik hier leest.
Heb nooit beweerd dat er geen gekke dingen gebeuren in de gordel van smaragd.

Maar wie weet Insyaallah , als het God behaagt , ga ik ook Javanieren of Balineren en misschien kom ik jou en tutie bezoeken.
Kunnen we gezellig kletsen .Tenminste als je mijn kop wil zien.
Of ik ga Albert of Jantje opzoeken in Semarang .Of die expat in Solo , kunnen we lekker omong kosong en elkaar sterke verhaaltkjes vertellen.(zijn jullie wel aardige mensen ?).
Wie weet sampai ketemu .

groetjes

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Sidia,
Wij hebben jou kop al mogen aanschouwen tijdens je laatste bezoek aan Bali, daar is niets mis mee.
Je heldere kijk op bepaalde zaken komt voor mij omdat je Indonesisch bloed hebt en je heel goed kan inleven in bepaalde situaties, iets wat wij als Orang Bule (westerling) nooit zullen krijgen.
Wat dat betreft ben ik nog een broekie en kan jij me nog veel leren over je vaderland.
Het visumgebeuren misschien niet direct maar dat is iets waar ik persoonlijk heel veel huiswerk in heb zitten en mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn volg ik met die volste aandacht.
Ik hoop wel dat je gaat Javanieren als je de beslissing hebt genomen om terug te keren naar je vaderland, ik denk dat jij je draai in Bali niet zal vinden.
Groetjes,
Tuti & Jan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,956,590 pageviews Een website van indahnesia.com