|
|
|
|
|
goedemorgen,
nou dat valt mij even tegen ... het is een pakket van 5 kilo, waarin oa voetbalschoenen en een mobiele telefoon zit, plus nog wat textiel dingen ... Het pakket is in jakarta en dat moest ook.
Maar 150 euro om het in handen te krijgen dat is toch erg.
wat moet ik doen?
gr. floora
|
|
|
|
Er zal niet veel anders opzitten dan... betalen.
ik heb eens ergens een website gevonden met hoeveel % je op wat soort van goed moet betalen in Indonesië, maar ik weet spijtig genoeg niet meer hoe die site noemde.
|
There's a big difference between kneeling down and bending over!
|
|
|
|
On 09-07-2017 09:29 floora wrote: ...
wat moet ik doen?
|
Uitzoeken of dit klopt.
Hoe heb je het pakket verstuurd? Met wie? Normaal? Verzekerd?
Heb je aangegeven wat er in zat? (oa die mobiele telefoon)
Pakket verzekerd opgestuurd?
Of er geen spraakverwarring is. 150 euro is op dit moment ongeveer 2,2 miljoen Rupiah en dus een exhorbitant bedrag voor een dergelijke inhoud, in het geval er al belasting betaald moet worden (telefoon)
Verder gebeurt het dat er soms geld gevraagd wordt uit bijvoorbeeld machtsvertoon maar geen bedragen van die orde. Dat kan hooguit ergens iets tussen de Rp 10.000en Rp 100.000 zijn en is vaak niet eens legaal.
Mijn vraag: waarom heb je een mobiele telefoon opgestuurd?
|
|
|
|
|
De RI kent hoge invoerechten voor bepaalde luxe producten.Het bekendst zijn wel auto's die een belasting kenning van maximaal 200%. Maar ook merkschoenen kennen bijvoorbeeld een tax van 40%. En ik weet van verhalen van Expediteurs dat de waarde van ingevoerde producten door de RI zelf wordt vastgesteld, ongeacht de (fake) rekeningen die zijn meegestuurd.
Dus het zou me niet verbazen als een telefoon vanuit NL in het 40% tarief zit. Dus als de telefoon op 375 euro wordt ingeschat, dan is de invoertax zomaar 150 euro. Ook de voetbalschoenen kunnen als het merkschoenen zijn onder het 40% tarief vallen.
Ik zou zelf op internet proberen uit te vogelen wat precies de inport tax is voor de opgestuurde producten. Maar ik denk dat het gewoon kan zijn dat de producten die zijn verzonden onder de hoge inporttarieven voor luxe goederen vallen.
http://emerhub.com/indonesia/c(...)tax-and-custom-duty/
|
|
|
|
dank je voor de antwoorden. Ik heb het pakket verzekerd verstuurd met Post.nl dat was 35 euro, dus dat viel mee ...
bedankt voor de link.
ja waarom een telefoon, omdat diegene heel graag mijn mobiel wilde, en ik had een ander dus ik dacht waarom niet. Nu ja als ik het vantevoren wist had ik dit niet gedaan
ja ik heb aangegeven wat er in zat dmv een CN23 formulier.
dank jullie
|
|
|
|
Ik heb vorig jaar 5 dozen verzonden per post en die zijn allemaal wel aangekomen .
Alles tweedehands artikelen wel belabberd er uit gezien omdat alles was open gemaakt.
Ik heb daar vorig jaar melding hier van ge maakt.
Vier dozen opgehaald in Tanjung Priok aan de haven bij de post.
Een doos met kaas en worsten moest ik ook in Jakarta ophalen en daar had ik wat gesneden cervelaatworst vacuüm verpakt in zitten, in een koelbox en die hebben ze in beslag genomen want ja die zweten wat en dat vond die ambtenaar een heel vriendelijke man dat kon niet maar de rest heb ik allemaal mee gekregen in een plastieken zak nog wel en moest alleen administratie betalen van 17.000rp thes al...
Het heeft wel een halve dag geduurd om alle rompslomp die er aan te pas kwam te ondergaan.
Maar eerlijk gezegd ik doe dat nooit meer, heeft veel gekost aan verzenden
ik denk dat er hier een misverstand is die gebruikte telefoon kan een vergissing zijn als nieuw beschouwd worden misschien in de originele verpakking gedaan ?
Inmiddels al opgehaald door de mensen in Jakarta ? en hebben ze daar niet over geklaagd want het lijkt mij geen optie om zo veel te betalen.
Voetbal schoenen waren die nieuw ?
Ook hier zijn die schoenen goedkoper dan in Holland tenminste als je soms bij Lidll of Aldi stunt reclames kan hebben dan is dat goed koper ik kocht er schoenen voor 25 € .
Ben benieuwd hoe het afloopt.......
Trouwens ik heb 3 maanden geleden hier mooie sportschoenen gekocht en die kasten 350.000rp niet duur en zitten heerlijk.
|
Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen
|
|
|
|
Wat ik hier ga zeggen zal weer hard aankomen, iets dat men gewoonlijk niet wilt horen maar het is mijn plicht om het te doen . ik geloof er geen snars van dat hij die 150 Euro moet betalen. Die wilt gewoon 2 juta op zijn rekening gestort worden. Never trust a Indo ! En ben er zeker van wanneer je het doet dat er nog een verhaaltje komt om bij te storten.
Stelen, liegen , bedriegen is niet haram ....ook al denken je als bule oh wat een lieverd , zelfs als je er het bed mee deelt
|
|
|
|
Er kan ook sprake zijn pungli (pungutan liar) of te wel afpersing, een geliefde bezigheid van ambtenaren, extra laten betalen voor diensten om hun salaris wat op te krikken.
Post Indonesië is een staatsbedrijf.
Dit soort praktijk kan men melden aan het Saber team (Sapu bersih team) Schoonveeg team.
SAPU BERSIH PUNGUTAN LIAR
Jl. Medan Merdeka Barat No. 15 Jakarta Pusat 10110
lapor  saberpungli.id
Call Center 0821 1213 1323
SMS : 1193
No Fax : 021-3453085
|
|
|
|
On 10-07-2017 08:23 Malam wrote: Er kan ook sprake zijn pungli (pungutan liar) of te wel afpersing, een geliefde bezigheid van ambtenaren, extra laten betalen voor diensten om hun salaris wat op te krikken.
|
Dat bedoelde ik ook als mogelijkheid.
|
|
|
|
|
On 10-07-2017 07:12 bulekurus wrote: Wat ik hier ga zeggen zal weer hard aankomen, iets dat men gewoonlijk niet wilt horen maar het is mijn plicht om het te doen . ik geloof er geen snars van dat hij die 150 Euro moet betalen. Die wilt gewoon 2 juta op zijn rekening gestort worden. Never trust a Indo ! En ben er zeker van wanneer je het doet dat er nog een verhaaltje komt om bij te storten.
|
Dat zou ook nog kunnen.
Het betekent echter niet dat niemand te vertrouwen is.
|
|
|
|
|
Mogelijkheden
1: invoerrechten
2: corrupte ambtenaar
3: spraakverwarring (bv dat het geen Rp 2.000.000 maar bv Rp 20.000 of Rp 200.000 is, de komma ergens verkeerd gezet als de communicatie per app/mail is)
4: oplichting van de ontvanger
Ik denk dat het 2 of 3 is.
We wachten af.
|
|
|
|
|
Ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met de douane bij verzendingen naar Bali. Zelfs helemaal geen invoerrechten betaald, maar de verzending was vanuit China, waarvoor andere tarieven gelden. Wel verstuurd met DHL, dus niets te maken gehad met Post Indonesia. Ook heb ik veel gekocht via internetbedrijven die het probleemloos vanuit Java naar Bali hebben laten vervoeren.
Verder heb ik in de omgang met Balinezen heel andere ervaringen dan Bulekurus en zijn de grootste oplichters vaak buitenlanders. (Nederlanders staan daar bekend om de omvangrijke vastgoed fraude met het verkopen van ilegaal gebouwde "freehold" villa's in Noord Bali).
Veel mensen zijn zich niet bewust van de hoge invoerrechten (vanaf 40% oplopend tot 200%) voor luxe producten vanuit Europa.
|
|
|
|
As a commitment to liberalising trade, the Indonesian government is progressively lowering import duty rates on most products. Higher duty rates remain to protect certain industries and goods regarded as sensitive for security or social and cultural reasons. Anti-dumping import duty rates are applicable on certain products originating from certain countries.
https://www.pwc.com/id/en/pock(...)english/ptb-2017.pdf
In dit overzicht van PwCIndonesia staan de import taxes van 31/12/2016. Hier staan voor schoenen een maximaal tarief van 35% en voor smartphones slechts 15%. Dan is 150 euro wel erg veel. Maar ik lees ook dat soms omzet belasting (bij ons BTW) moet worden betaald. Ben nu toch wel benieuwd naar de specificatie van die 150 euro.
|
|
|
|
On 10-07-2017 11:37 jobvanstaalduinen wrote: Ben nu toch wel benieuwd naar de specificatie van die 150 euro.
|
Laat ik nu denken in navolging van het argwanende bericht van Bulekurus dat Floora zo'n specificatie niet heeft en krijgt ook.
Want we kunnen er namelijk lang of kort over praten, om welke reden dan ook, 2 miljoen voor een gebruikte telefoon en een paar voetbalschoenen is godsonmogelijk.
Ziel die borden staan overal, kantor pos, immigratie, politie enz.
Dat letten op elkaar is inderdaad waar, maar dan met de reden dat ze bang zijn om niet mee te delen.
Ongeveer 3 maanden terug vroegen de heren van de verkeerspolitie waar ook van die grote borden staan aan mijn zwager nog 3 miljoen voor een nieuw eigenaarsboekje voor mijn scooter terwijl dat werkelijk 350.000 kost
Betaal je het niet dan kan je naar dat boekje fluiten.
|
|
|
|
Dikke kans dat diegene naar wie je de telefoon, schoenen en weet ik wat niet opstuurt ook 150 euro kan gebruiken.
|
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
|
|
|
|
On 10-07-2017 15:14 _Jarno_ wrote: Dikke kans dat diegene naar wie je de telefoon, schoenen en weet ik wat niet opstuurt ook 150 euro kan gebruiken.
|
Schoot ook door mijn gedachten...
|
matur suksama
|
|
|
|
On 10-07-2017 07:12 bulekurus wrote: Wat ik hier ga zeggen zal weer hard aankomen, iets dat men gewoonlijk niet wilt horen maar het is mijn plicht om het te doen . ik geloof er geen snars van dat hij die 150 Euro moet betalen. Die wilt gewoon 2 juta op zijn rekening gestort worden. Never trust a Indo ! En ben er zeker van wanneer je het doet dat er nog een verhaaltje komt om bij te storten.
Stelen, liegen , bedriegen is niet haram ....ook al denken je als bule oh wat een lieverd , zelfs als je er het bed mee deelt
|
Yep, true that. Zie het met eigen ogen gebeuren. M'n vader (hertrouwd met een Javaanse)die compleet leeg getrokken wordt door z'n schoonfamilie.
|
matur suksama
|
|
|
|
|
Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen
|
|
|
|
On 13-07-2017 12:25 zieleffe wrote: Reken nu maar, floora is gelijk verdwenen, heeft er niet meer op gereageerd
Van je familie moet je het maar van hebben, (Als het voor familie was of kennissen) zo zijn ze, niet te vertrouwen ongelooflijk mentaliteit soms tegen kom in Indonesië
|
Laatst hadden we het over communicatie en misverstanden. We weten geen van allen wat er aan de hand is dus niet zo slim om al meteen conclusies te trekken.
|
|
|
|
|
On 10-07-2017 08:23 Malam wrote: Er kan ook sprake zijn pungli (pungutan liar) of te wel afpersing, een geliefde bezigheid van ambtenaren, extra laten betalen voor diensten om hun salaris wat op te krikken.
Post Indonesië is een staatsbedrijf.
Dit soort praktijk kan men melden aan het Saber team (Sapu bersih team) Schoonveeg team.
SAPU BERSIH PUNGUTAN LIAR
Jl. Medan Merdeka Barat No. 15 Jakarta Pusat 10110
lapor saberpungli.id
Call Center 0821 1213 1323
SMS : 1193
No Fax : 021-3453085
|
Kan,maar als pakketje afgeleverd word en er moeten kosten betaald worden dan krijg je een A4-tje in tweevoud (meen ik) waarop staat wat je moet betalen waarvoor (inklaring, import heffingen, BTW (10%) over prijs en heffingen, ompakken (7.000 rupiah per collie). Dit moet je dan bij een postkantoor betalen, dan krijg je betaalbewijsje mee en kun je pakket ophalen. Enige juiste manier is dit. Zo niet, dan aan de bel trekken bij Saber Pungli of zelf grote mond opzetten en pakketje meenemen.
|
Ho Lee Fuk
|
|
|
|
Even deze afstoffen
Via via heb ik nu ook met dit probleem te maken. In december is vanuit Nederland een pakket gestuurd (wat bedoeld was als kerstcadeautje) met spulletjes waarvan ik in de verse niet kan bedenken wat het probleem kan zijn.
Kinderbestek/-bord, kinderkleding, houten puzzel, sloffen, knuffel, een herenoverhemd, damesblouse, snoepgoed, suiker- en melkkannetje, speldje met een engeltje uit Banneux (bedevaartsoord in Belgie), en een paar kerstversierinkjes.
Totale waarde ongeveer 110 euro. Er wordt Rp 700.000 gevraagd op het postkantoor. Dat lijkt mij behoorlijk uit verhouding.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
|
|
|
|
|
Op 09-07-2017 09:48 schreef nsenada: Er zal niet veel anders opzitten dan... betalen.
ik heb eens ergens een website gevonden met hoeveel % je op wat soort van goed moet betalen in Indonesië, maar ik weet spijtig genoeg niet meer hoe die site noemde.
|
Dat is:
intr.insw.go.id/
Daar kun je op basis van HS code uitvinden hoeveel invoerheffing en VAT je moet betalen.
Echter is dat niet bepaald weggelegd voor de doorsnee forummer
|
Heldere ziende
|
|
|
|
Op 15-01-2020 17:07 schreef Anne Mieke: Even deze afstoffen
Via via heb ik nu ook met dit probleem te maken. In december is vanuit Nederland een pakket gestuurd (wat bedoeld was als kerstcadeautje) met spulletjes waarvan ik in de verse niet kan bedenken wat het probleem kan zijn.
Kinderbestek/-bord, kinderkleding, houten puzzel, sloffen, knuffel, een herenoverhemd, damesblouse, snoepgoed, suiker- en melkkannetje, speldje met een engeltje uit Banneux (bedevaartsoord in Belgie), en een paar kerstversierinkjes.
Totale waarde ongeveer 110 euro. Er wordt Rp 700.000 gevraagd op het postkantoor. Dat lijkt mij behoorlijk uit verhouding.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
|
Enigszins:
De waarde kan door douane beoordeeld worden als kletskoek.
Dan gaan we weer naar de HS code. Alles opzoeken, rekenen maar en er komt iets uit.
Aangezien dit een verzameling van "prullaria" wordt dat geen sinecure.
Kortom (en dat antwoord is ook al destijds door Yerun gegeven):
De meesterlijke vraag die ik minimaal 1x/week stel: WAAR STAAT DAT DAN????
Dat.
|
Heldere ziende
|
|
|
|
Ik begrijp niet heb vele keren pakketten van 10 kilo verzonden en vorig jaar gewoon zelfs twee pakketten aan de appartement daar ook gebracht.
De jaar daarvoor had ik medicijnen per post ontvangen en moest met bewijzen komen van een uitdraaischel van de dokter.
Maar een Engels talig uitdraai van de Apotheker accepteerden ze ook.
Heb bij al die pakketten 20.000rp per stuks moeten betalen.
En eigenlijk de waarde van de inhoud is niet te vergelijken met de kosten van verzenden rond 60 Euro per pakket we zijn gek van al die prullaria zoals J-S dat noemde.
Maar ja weer van de 5 pakketten werden er twee naar huisadres verzonden de andere drie moest ik ophalen kantoor post Pasar.Besar
Dus het is weer eens willekeur en het ophalen, het kost je een halve dag en veel stres.
Want daar werken een paar idioten, het hele systeem is achterlijk je schrijft je barcode in en dan na uren komen ze met een pakket en dan de tweede een half uur later, de derde weer een half uur later ik heb wat af gevloekt en ben daar kwaad wel eens weggelopen .
Heb verschillende taferelen meegemaakt, dat ik zo boos was dat ik op de balie met mijn vuist sloeg en binnen een rap tempo kwam die pakket plotseling wel snel aan.
Neen verschrikkelijk is wat je daar meemaak.
DHL is te nog eens te duur om die te laten verzenden....
|
Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|