pakket aangekomen maar er moet 150 euro betaald worden

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
70 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
floora
Gebruiker
spacer line

goedemorgen,
nou dat valt mij even tegen ... het is een pakket van 5 kilo, waarin oa voetbalschoenen en een mobiele telefoon zit, plus nog wat textiel dingen ... Het pakket is in jakarta en dat moest ook.

Maar 150 euro om het in handen te krijgen dat is toch erg.

wat moet ik doen?
gr. floora

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Er zal niet veel anders opzitten dan... betalen.
ik heb eens ergens een website gevonden met hoeveel % je op wat soort van goed moet betalen in Indonesië, maar ik weet spijtig genoeg niet meer hoe die site noemde.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 09-07-2017 09:29 floora wrote:
...

wat moet ik doen?
Uitzoeken of dit klopt.
Hoe heb je het pakket verstuurd? Met wie? Normaal? Verzekerd?
Heb je aangegeven wat er in zat? (oa die mobiele telefoon)
Pakket verzekerd opgestuurd?
Of er geen spraakverwarring is. 150 euro is op dit moment ongeveer 2,2 miljoen Rupiah en dus een exhorbitant bedrag voor een dergelijke inhoud, in het geval er al belasting betaald moet worden (telefoon)
Verder gebeurt het dat er soms geld gevraagd wordt uit bijvoorbeeld machtsvertoon maar geen bedragen van die orde. Dat kan hooguit ergens iets tussen de Rp 10.000en Rp 100.000 zijn en is vaak niet eens legaal.

Mijn vraag: waarom heb je een mobiele telefoon opgestuurd?

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

jobvanstaalduinen
Gebruiker
User icon of jobvanstaalduinen
spacer line

De RI kent hoge invoerechten voor bepaalde luxe producten.Het bekendst zijn wel auto's die een belasting kenning van maximaal 200%. Maar ook merkschoenen kennen bijvoorbeeld een tax van 40%. En ik weet van verhalen van Expediteurs dat de waarde van ingevoerde producten door de RI zelf wordt vastgesteld, ongeacht de (fake) rekeningen die zijn meegestuurd.

Dus het zou me niet verbazen als een telefoon vanuit NL in het 40% tarief zit. Dus als de telefoon op 375 euro wordt ingeschat, dan is de invoertax zomaar 150 euro. Ook de voetbalschoenen kunnen als het merkschoenen zijn onder het 40% tarief vallen.

Ik zou zelf op internet proberen uit te vogelen wat precies de inport tax is voor de opgestuurde producten. Maar ik denk dat het gewoon kan zijn dat de producten die zijn verzonden onder de hoge inporttarieven voor luxe goederen vallen.

http://emerhub.com/indonesia/c(...)tax-and-custom-duty/

floora
Gebruiker
spacer line

dank je voor de antwoorden. Ik heb het pakket verzekerd verstuurd met Post.nl dat was 35 euro, dus dat viel mee ...

bedankt voor de link.
ja waarom een telefoon, omdat diegene heel graag mijn mobiel wilde, en ik had een ander dus ik dacht waarom niet. Nu ja als ik het vantevoren wist had ik dit niet gedaan Emoticon: Sadley

ja ik heb aangegeven wat er in zat dmv een CN23 formulier.

dank jullie

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik heb vorig jaar 5 dozen verzonden per post en die zijn allemaal wel aangekomen .
Alles tweedehands artikelen wel belabberd er uit gezien omdat alles was open gemaakt.
Ik heb daar vorig jaar melding hier van ge maakt.
Vier dozen opgehaald in Tanjung Priok aan de haven bij de post.
Een doos met kaas en worsten moest ik ook in Jakarta ophalen en daar had ik wat gesneden cervelaatworst vacuüm verpakt in zitten, in een koelbox en die hebben ze in beslag genomen want ja die zweten wat en dat vond die ambtenaar een heel vriendelijke man dat kon niet maar de rest heb ik allemaal mee gekregen in een plastieken zak nog wel en moest alleen administratie betalen van 17.000rp thes al... Emoticon: Wink
Het heeft wel een halve dag geduurd om alle rompslomp die er aan te pas kwam te ondergaan.
Maar eerlijk gezegd ik doe dat nooit meer, heeft veel gekost aan verzenden

ik denk dat er hier een misverstand is die gebruikte telefoon kan een vergissing zijn als nieuw beschouwd worden misschien in de originele verpakking gedaan ?
Inmiddels al opgehaald door de mensen in Jakarta ? en hebben ze daar niet over geklaagd want het lijkt mij geen optie om zo veel te betalen.
Voetbal schoenen waren die nieuw ?
Ook hier zijn die schoenen goedkoper dan in Holland tenminste als je soms bij Lidll of Aldi stunt reclames kan hebben dan is dat goed koper ik kocht er schoenen voor 25 € .
Ben benieuwd hoe het afloopt....... Emoticon: Yeah right!
Trouwens ik heb 3 maanden geleden hier mooie sportschoenen gekocht en die kasten 350.000rp niet duur en zitten heerlijk. Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Wat ik hier ga zeggen zal weer hard aankomen, iets dat men gewoonlijk niet wilt horen maar het is mijn plicht om het te doen . ik geloof er geen snars van dat hij die 150 Euro moet betalen. Die wilt gewoon 2 juta op zijn rekening gestort worden. Never trust a Indo ! En ben er zeker van wanneer je het doet dat er nog een verhaaltje komt om bij te storten.
Stelen, liegen , bedriegen is niet haram ....ook al denken je als bule oh wat een lieverd , zelfs als je er het bed mee deelt Emoticon: Laugh out loud

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Er kan ook sprake zijn pungli (pungutan liar) of te wel afpersing, een geliefde bezigheid van ambtenaren, extra laten betalen voor diensten om hun salaris wat op te krikken.
Post Indonesië is een staatsbedrijf.

Dit soort praktijk kan men melden aan het Saber team (Sapu bersih team) Schoonveeg team.

SAPU BERSIH PUNGUTAN LIAR
Jl. Medan Merdeka Barat No. 15 Jakarta Pusat 10110
laporEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.saberpungli.id
Call Center 0821 1213 1323
SMS : 1193
No Fax : 021-3453085

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-07-2017 08:23 Malam wrote:
Er kan ook sprake zijn pungli (pungutan liar) of te wel afpersing, een geliefde bezigheid van ambtenaren, extra laten betalen voor diensten om hun salaris wat op te krikken.
Dat bedoelde ik ook als mogelijkheid.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-07-2017 07:12 bulekurus wrote:
Wat ik hier ga zeggen zal weer hard aankomen, iets dat men gewoonlijk niet wilt horen maar het is mijn plicht om het te doen . ik geloof er geen snars van dat hij die 150 Euro moet betalen. Die wilt gewoon 2 juta op zijn rekening gestort worden. Never trust a Indo ! En ben er zeker van wanneer je het doet dat er nog een verhaaltje komt om bij te storten.
Dat zou ook nog kunnen.
Het betekent echter niet dat niemand te vertrouwen is.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Mogelijkheden

1: invoerrechten
2: corrupte ambtenaar
3: spraakverwarring (bv dat het geen Rp 2.000.000 maar bv Rp 20.000 of Rp 200.000 is, de komma ergens verkeerd gezet als de communicatie per app/mail is)
4: oplichting van de ontvanger

Ik denk dat het 2 of 3 is.
We wachten af.

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met de douane bij verzendingen naar Bali. Zelfs helemaal geen invoerrechten betaald, maar de verzending was vanuit China, waarvoor andere tarieven gelden. Wel verstuurd met DHL, dus niets te maken gehad met Post Indonesia. Ook heb ik veel gekocht via internetbedrijven die het probleemloos vanuit Java naar Bali hebben laten vervoeren.
Verder heb ik in de omgang met Balinezen heel andere ervaringen dan Bulekurus en zijn de grootste oplichters vaak buitenlanders. (Nederlanders staan daar bekend om de omvangrijke vastgoed fraude met het verkopen van ilegaal gebouwde "freehold" villa's in Noord Bali).

Veel mensen zijn zich niet bewust van de hoge invoerrechten (vanaf 40% oplopend tot 200%) voor luxe producten vanuit Europa.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Op 10-07-2017 08:23 schreef Malam:

Dit soort praktijk kan men melden aan het Saber team (Sapu bersih team) Schoonveeg team.

laporEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.saberpungli.id

Dat eerste dat geloof ik niet want ik ben er geweest er stonden heel veel borden met op schrift dat ze geen geld mogen aan nemen en wat nog meer (bersih post) ik ben die foto wezen zoeken maar ik kan het niet meer vinden in Photobucket.
Heb dat al eens geplaatst
Neen in Jakarta hooft postkantoor is dat niet meer mogelijk.
Men let op elkaar daar dat het gehandhaafd blijft...... Emoticon: Wink

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

As a commitment to liberalising trade, the Indonesian government is progressively lowering import duty rates on most products. Higher duty rates remain to protect certain industries and goods regarded as sensitive for security or social and cultural reasons. Anti-dumping import duty rates are applicable on certain products originating from certain countries.
https://www.pwc.com/id/en/pock(...)english/ptb-2017.pdf

In dit overzicht van PwCIndonesia staan de import taxes van 31/12/2016. Hier staan voor schoenen een maximaal tarief van 35% en voor smartphones slechts 15%. Dan is 150 euro wel erg veel. Maar ik lees ook dat soms omzet belasting (bij ons BTW) moet worden betaald. Ben nu toch wel benieuwd naar de specificatie van die 150 euro.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 10-07-2017 11:37 jobvanstaalduinen wrote:
Ben nu toch wel benieuwd naar de specificatie van die 150 euro.

Laat ik nu denken in navolging van het argwanende bericht van Bulekurus dat Floora zo'n specificatie niet heeft en krijgt ook. Emoticon: Nooo
Want we kunnen er namelijk lang of kort over praten, om welke reden dan ook, 2 miljoen voor een gebruikte telefoon en een paar voetbalschoenen is godsonmogelijk. Emoticon: Bye bye

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Ziel die borden staan overal, kantor pos, immigratie, politie enz.
Dat letten op elkaar is inderdaad waar, maar dan met de reden dat ze bang zijn om niet mee te delen. Emoticon: Laugh out loud
Ongeveer 3 maanden terug vroegen de heren van de verkeerspolitie waar ook van die grote borden staan aan mijn zwager nog 3 miljoen voor een nieuw eigenaarsboekje voor mijn scooter terwijl dat werkelijk 350.000 kost Emoticon: Confused
Betaal je het niet dan kan je naar dat boekje fluiten. Emoticon: Talk to the hand

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Dikke kans dat diegene naar wie je de telefoon, schoenen en weet ik wat niet opstuurt ook 150 euro kan gebruiken.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

becik becik
Gebruiker
User icon of becik becik
spacer line

On 10-07-2017 15:14 _Jarno_ wrote:
Dikke kans dat diegene naar wie je de telefoon, schoenen en weet ik wat niet opstuurt ook 150 euro kan gebruiken.

Schoot ook door mijn gedachten...

matur suksama

becik becik
Gebruiker
User icon of becik becik
spacer line

On 10-07-2017 07:12 bulekurus wrote:
Stelen, liegen , bedriegen is niet haram ....ook al denken je als bule oh wat een lieverd , zelfs als je er het bed mee deelt Emoticon: Laugh out loud

Yep, true that. Zie het met eigen ogen gebeuren. M'n vader (hertrouwd met een Javaanse)die compleet leeg getrokken wordt door z'n schoonfamilie.

matur suksama

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Reken nu maar, floora is gelijk verdwenen, heeft er niet meer op gereageerd Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye
Van je familie moet je het maar van hebben, (Als het voor familie was of kennissen) zo zijn ze, niet te vertrouwen ongelooflijk mentaliteit soms tegen kom in Indonesië Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley Emoticon: Bye bye

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-07-2017 12:25 zieleffe wrote:
Reken nu maar, floora is gelijk verdwenen, heeft er niet meer op gereageerd Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye
Van je familie moet je het maar van hebben, (Als het voor familie was of kennissen) zo zijn ze, niet te vertrouwen ongelooflijk mentaliteit soms tegen kom in Indonesië Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley Emoticon: Bye bye
Laatst hadden we het over communicatie en misverstanden. We weten geen van allen wat er aan de hand is dus niet zo slim om al meteen conclusies te trekken.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 10-07-2017 08:23 Malam wrote:

Kan,maar als pakketje afgeleverd word en er moeten kosten betaald worden dan krijg je een A4-tje in tweevoud (meen ik) waarop staat wat je moet betalen waarvoor (inklaring, import heffingen, BTW (10%) over prijs en heffingen, ompakken (7.000 rupiah per collie). Dit moet je dan bij een postkantoor betalen, dan krijg je betaalbewijsje mee en kun je pakket ophalen. Enige juiste manier is dit. Zo niet, dan aan de bel trekken bij Saber Pungli of zelf grote mond opzetten en pakketje meenemen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,598,983 pageviews Een website van indahnesia.com