|
|
|
|
|
|
Sieb, laten we maar ophouden om het over anderen te hebben, ik zou me er zelf vrij ongemakkelijk bij voelen (ik weet het, ik ben begonnen...)
Al met al kan ik wel zeggen dat ik een gezonde jaloezie heb t.a.v. jullie die voor bepaalde of onbepaalde tijd in Indonesie wonen. Zoals je inmiddels vast wel weet, heb ik inmiddels alweer 20 jaar gelden een klein jaar in Palembang gewoond. Wat heb ik verschrikkelijk gehuild toen ik de deur van mijn huisje voor de laatste keer achter mij dicht trok. Ik vond het echt verschrikkelijk om weg te gaan en heb daarna ontzettende heimwee gehad. Maar ik weet ook: om er de kost te verdienen is het allemaal een stuk moeilijker en loop je tegen dingen aan waar ik niet mee te maken heb gehad. Dan loop je het gevaar dingen te gaan romantiseren.
Oke, genieten van je tijd daar dus!
groet Elsbeth
|
|
|
|
On 19-09-2008 18:54 merapi wrote: ..... waar 350 jaar Nederlands Indie niet wordt vergeten en ook de jonge Indo"s, die als ze willen een studiebeurs krijgen van Nederland om terug te gaan naar hun roots en kijken wat er daar gebeurt, is logisch deze jonge mensen hebben doodleuk 2a 3 generaties overgeslagen, geen wonder dat je zoekt
Groetjes Merapi/Wilma
|
Merapi, welke roots? Nederlands-Indie bestaat niet meer, de roots van de Indo's in NL zijn weggevaagd. Het is larie om te zeggen dat indo's op zoek gaan naar hun roots in het huidige Indonesia. Dat is hun land van herkomst niet (misschien geografisch wel, maar politiek, cultureel en geschiedkundig totaal niet).
Een indo in NL moet gewoon Nederlander worden want dat is zijn geboortegrond. En dat weeig gedoe over Indonesia heeft niets met hun roots te maken. Er is nu in RI een generatie indo's aan het ontstaan die qua opvattingen, cultureel mijlen ver afstaan van de groep indo's waar jij het over hebt: producten uit een koloniaal verleden. Als ze zoeken, moeten ze maar in de geschiedenisboeken duiken. Maar het heeft geen zin dit in het huidige Indonesia te zoeken, een land met compleet andere machtsverhoudingen (en dus ook cultuur) dan het land waar de "vroegere" indo's vanuit voortkwamen.
Een vergelijkbaar iets: toevallig had ik het er 2 dagen geleden nog over met een iemand uit Solo, een redelijk gestudeerde Javaan. Hij verbaast zich over de "rage" onder Nederlanders van Javaans-Surinaamse afkomst die tegenwoordig en masse in Solo e.o. op zoek gaan naar hun roots. Waar hij zich aan stoorde (het is wel vaker hier op het forum ter discussie geweest) was het vasthouden aan oude Javaanse namen. Hij zei: "Waar wij onze kinderen als moderne Indonesiers een leuke naam willen geven ( niet bedoeld westers), daar geven deze Nederlanders hun kinderen vreemde, vrijwel uitgestorven namen. Vaak niet de juiste betekenis wetende en dus in onze ogen volkomen belachelijke namen; daarmee tevens aangevende dat ze allang geen Javaan meer zijn maar Nederlander."
Dat op zoek naar je roots moet je wel in open perspectief doen en dus open staan voor de huidige ontwikkelingen; niet blijven stilstaan in het verleden. Molukkers in NL lijden aan dezelfde kwaal; die verheerlijken ook continu overblijfselen uit een ver verleden die door de huidige Molukkers in RI al lang niet meer worden gehanteerd of getolereerd.
|
|
|
|
On 20-09-2008 04:45 Yogya-Bali wrote: ...
1.Het is larie om te zeggen dat indo's op zoek gaan naar hun roots in het huidige Indonesia. Dat is hun land van herkomst niet (misschien geografisch wel, maar politiek, cultureel en geschiedkundig totaal niet).
2.Een indo in NL moet gewoon Nederlander worden want dat is zijn geboortegrond. En dat weeig gedoe over Indonesia heeft niets met hun roots te maken.
3.Een vergelijkbaar iets: toevallig had ik het er 2 dagen geleden nog over met een iemand uit Solo, een redelijk gestudeerde Javaan. Hij verbaast zich over de "rage" onder Nederlanders van Javaans-Surinaamse afkomst die tegenwoordig en masse in Solo e.o. op zoek gaan naar hun roots. Waar hij zich aan stoorde (het is wel vaker hier op het forum ter discussie geweest) was het vasthouden aan oude Javaanse namen. Hij zei: "Waar wij onze kinderen als moderne Indonesiers een leuke naam willen geven ( niet bedoeld westers), daar geven deze Nederlanders hun kinderen vreemde, vrijwel uitgestorven namen. Vaak niet de juiste betekenis wetende en dus in onze ogen volkomen belachelijke namen; daarmee tevens aangevende dat ze allang geen Javaan meer zijn maar Nederlander."
4.Dat op zoek naar je roots moet je wel in open perspectief doen en dus open staan voor de huidige ontwikkelingen; niet blijven stilstaan in het verleden. Molukkers in NL lijden aan dezelfde kwaal; die verheerlijken ook continu overblijfselen uit een ver verleden die door de huidige Molukkers in RI al lang niet meer worden gehanteerd of getolereerd.
|
1.Y-B , je zou mss niet geloven , de Indo(indische Nederlanders) van de 3de generatie en een deel van de 2de generatie die nog herrineringen hebben van hoe goed ze daar gehad hebben zijn toch aan e het zoeken naar hun identiteit en roots.
Als je hun site volgt kan je het gewoon lezen.
2. Dat geldt niet voor een deel van de 2de generatie , de kinderen van de 1ste generatie Indo die in N.O.I geboren zijn .
De 2de generatie die hier geboren zijn en hun kinderen (de 3de gen) zijn gewoon nederlanders , gerboren in nederland.
3.Dat is ook zo , ze zijn (Javaans-Surinaams) Nederlanders .
Kijk maar naar Ranomi Kromowidjojo , de Nederlandse gouden medaille winnares in O.S 2008
4.Dat klopt
|
|
|
|
Plaats een reactie op dit onderwerp
|
Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.
|
|