Homohuwelijk en erfenis

Subforum Andere praat 
53 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Oscar10
Gebruiker
spacer line

Ik heb een vraag. Ik ga volgend jaar met een Nederlandse man in Nederland trouwen, van wie ik zielsveel hou. Ik ben zelf ook een man met een Indonesische nationaliteit. Ik heb een huis in IndonesiŽ die ik van mijn grootouders heb geŽrfd. Wanneer wij getrouwd zijn, vraag ik me af of er mogelijk consequenties zijn betreft mijn erfenis. Ik weet dat homohuwelijk in IndonesiŽ niet wordt erkend. Volgens de Indonesische wet ben ik dan nog steeds single. Bestaat er ook een separate wet hierover die alleen voor moslims geldt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast dank!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Vraag :
1.Is die erfenis al op jou naam gezet (verdeeld) ?
Dit in verband als de familie /ouders moeilijk doen.
Dat je mss onterfd wordt.
2.Hoe staat je vaste familie naar boven/beneden over je geaardheid ?
Dit in verband met de acceptatie, je krijgt een partner maar verlies familie.
3.Er bestaat geen separate wet , voor Moslim is de hukum HARAM (bij pernikahan sejenis)

Ik heb geen ervaring , ken wel een soortgelijke geval.
Extra advies , je moet jou erfenis/vermogen veilig stellen ( harta Gono-Gini) , en zeker als je mss in Nederland wil blijven .

Sterkte/wijsheid toegewenst

bisa dicek of makemyday .

Oscar10
Gebruiker
spacer line

Beste Surya,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Het huis staat eigenlijk nog op naam van mijn ouders, maar via een notaris in Indonesie is al een testament opgesteld dat ik erfgenaam ben. Ik ben enig kind, maar met een grote familie in indonesiŽ. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe mijn familie tegenover homoseksualiteit staat. Het feit dat zij gelovig zijn (de ťťn strenger gelovig dan de ander) en het feit dat de laatste tijd de homohaat in IndonesiŽ de kop opsteekt, doet mij al zorgen. Ik heb geen hechte band met mijn familie en woon heel mijn leven in Nederland. Alleen wanneer ik naar IndonesiŽ op vakantie ga, heb ik contact met ze. Dan reist mijn partner zelfs met mij mee. Je begrijpt dan ook dat Nederland mijn thuisland is.

In je bericht geef je aan dat je een soortgelijk geval wel kent. Hoe hebben zij dit aangepakt?
Ik zal me maar eens verdipen in de "harta Gono-Gini".

Veel dank voor je waardevol advies, Surya!

Hartelijke groet.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Dan blijf je voor de Indonesische wet toch gewoon single, dat doet er toch niet toe of men het hier weet of niet.

En stel nu dat het wel belangrijk is en je partner heet bv. Frank, dan kan je hier toch zeggen dat dat een vrouwelijke naam is, daar trappen ze vast in.

Ik heb het in BelgiŽ nog steeds niet aangegeven dat ik hier getrouwd ben.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Oscar
Nog vragen: (hoeft nie hier t te beantwoorden , want het is te prive).

1.Leven je ouders nog , hoe staat ze tegen jou relatie ?
2.Normaal gesproken word een erfenis pas uitgekeerd als er geen erflater zijn , en vaak volgens de KHUP(Perdata=ex BW).
Op dit moment kan je zeggen dat je ouders bezig is om jou erfenis te beschermen , hoewel je in feite al de status van de enige erfgenaam bent(volgens KHUPerdata=exBW).
Bij Hukum waris Islam bestaat de kans dat je met ooms/tantes moet delen , en het kan ingewikkeld worden als iemand bezwaren maakt volgens de Hukum Islam.
Vraag discreet aan de notaris in Indonesia.
Maak geen slapende honden wakker .

En wordt het een huwelijk of een samenlevingscontract, dat in verband met harta bersama ( gezamenlijke vermogen) .
Dat hoeven ze niet te weten in R.I.

Het "advies" van nsenada moet je gewoon niet serieus nemen.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Ik zie het probleem niet. Je bent single op eigen grond gebied. En er is geen regelgeving of wet die zegt dat je niet zou mogen huwen met een man waar andere wetgeving ten lande is.
Daar heeft RI helemaal niets overbte zeggen.

Als jouw huwelijk niet aangegeven wordt? Kan jouw partner geen aanspraak maken op enige bezittingen in een ander land. Nog uit erfenis. Nog uit iets anders.

Kortom de huwelijkse akte is alleen in Nederland geldig.

It's only kinky the first time.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Om Sid.
Het advies van nsenada juist erg serieus nemen.

Het gaat RI niets aan dat je zou willen huwen met een man.
Wat hij doet op Nederlabds grond gebied? Hij houdt zich aan de geldende wetten in NL.

Emoticon: Bye bye

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Konkreet voorbeeld:

Ik ben Indonesier, Moslim , getrouwd met Moslima geworden Nederlandse , wij wonen in Nederland( ik al iets meer dan 45 jr) .

Ik val onder 3 wetten , de Nederlandse omdat ik in NL woon, Indonesische omdat ik Indonesier ben , en Hukum Islam omdat ik een Moslim ben.
Zelfs bij de Islam recht heb je de strenge Syariah, en de moderne Kompilasi Hukum Islam.

En het was zoekwerk geweest voor we in 1979 trouwden , mbt toekomstige erfenissen, status van toekomstige kinderen etc.
Heb zelf erfenis afgewezen .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik snap trouwens het hele verhaal niet, een Indonesische homoseksueel die al zijn hele leven in Nederland woont en geen of nauwelijks contact heeft met zijn familie die behoorlijk gelovig is.
Hij gaat trouwen in Nederland en vraagt zich af of dat impact heeft op zijn erfenis, nee dus want dat huwelijk wordt niet erkend in IndonesiŽ.
Maar of het nu zo verstandig is om met je homoseksuele partner naar IndonesiŽ te gaan en bij de familie die gelovig is uit de kast te komen vraag ik mij af of dat nu wel verstandig is.

Het wordt in IndonesiŽ nu ťťnmaal niet geaccepteerd, Oscar geeft zelf al de toenemende homohaat aan, waarom dan toch de relnicht uit gaan hangen in IndonesiŽ Emoticon: Confused
Leef je leven in het vrije kikkerlandje, incasseer straks je erfenis en hou je bakkes voor de rest dicht. Emoticon: Yes!
Ik neem aan dat je Indonesisch kan lezen Oscar, bezint eer gij begint met je partner hier in IndonesiŽ, je haalt alleen maar een berg stront over je heen en waarvoor zou je de familie die je nauwelijks kent wakker maken Emoticon: Confused

http://news.liputan6.com/read/(...)nghuni-kalibata-city

https://www.merdeka.com/perist(...)i-kalibata-city.html

Ze vallen hier te pas en te onpas kamers in hotels binnen waar het vermoeden bestaat dat ongetrouwde stelletjes liggen te hompiekurken.
Pure sensatie, elke dag weer staan er zulke berichten in de kranten, schaken ze homoseksuelen dan gaat het buiten de sensatie nog een stap verder, dan bestaat gewoon de kans dat ze afgetuigd worden, waarom zou je dat over je heen willen halen als je in Nederland geen centje pijn hebt.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Ik zie het probleem ook niet zo. Of ik begrijp de vraag verkeerd?

Je trouwt in Nederland en dat huwelijk is niet gelegaliseerd in Indonesie
dus geen haan die er naar kraait.
Andersom worden er ook vaak geen Indonesische huwelijken in Nederland gelegaliseerd.

Je erft dat huis en maakt een testament aan wie je dat wilt nalaten.
Mocht dat te ingewikkeld zijn in Indonesie (daar weet ik niks van) dan verkoop je het
en ga je leuke dingen ervan doen met je aanstaande man. Emoticon: Yes!

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Ik blijf ook bij mijn standpunt/advies. Normaal gezien sterven je ouders voor jou, dan reis je naar hier(met of zonder je man, heeft niemand zaken mee dat jullie getrouwd zijn), incasseert erfenis(verkoopt huis) en neemt de centjes mee naar Nederland... klaar is Oscar.
Als jij nu voor je man en je ouders sterft, dan peins ik dat het huis hier wel naar de familie zal gaan, pech voor Felix.

Maar inderdaad, negeer mijn advies maar want ik ken niks van de wetgeving... Het is wel wat ik zou proberen te doen.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Lariekoek Om Sid.
Je voldoet simpel aan de geldende wet van waar je verblijft.
Dus kan hij gewoon met zijn partner trouwen. Daar heeft RI helemaal niets mee te maken

Dat huwelijk heeft geen rechtsgeldigheid in RI.Dus voor de wet in RI is hij vrijgezel.
Dan geeft hij aan dat hij moslim is? Ja? En? Dat probleem zit tussen de oren. Niet in de wet. Die is immers niet rechtsgeldig. En gaat ook niet op. Moslims hebben net zoveel in wetten te vertellen als een pond spruitjes van de groenteboer.

En dat is maar goed ook.Degene die zich aan andere wetten wensen te onderwerpen? Horen het land te verlaten. Ik geloof dat dit terecht een aktueel vraagstuk is. En een enorm probleem in de Nederlandse samenleving.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Voor de goede orde Om Sid, u valt maar onder 1 wet.
En wel de Nederlandse.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-11-2016 11:22 oyibo wrote:
Voor de goede orde Om Sid, u valt maar onder 1 wet.
En wel de Nederlandse.

Ya ,ik betaal belasting , volgt de verkeersregels etc/etc.
Is logisch.

Aan de andere val ik ook onder de Indonesische wet (ex BW KHUPerdata) , vwb trouwen met een Nederlandse(met Nederlandse nationaliteit) zie de regels mbt Mix Huwelijk.

Ook val ik en zelfs mijn vrouw onder de Moslim wetten waar we ook wonen .
(Dat we niet alles volgen /fundamentalisten gedoe is vanzelfsprekend)

Wij kiezen de moderne versie KOMPILASI HUKUM Islam.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-11-2016 10:50 salina wrote:
Ik zie het probleem ook niet zo. Of ik begrijp de vraag verkeerd?

Je trouwt in Nederland en dat huwelijk is niet gelegaliseerd in Indonesie
dus geen haan die er naar kraait.
Andersom worden er ook vaak geen Indonesische huwelijken in Nederland gelegaliseerd.

Je erft dat huis en maakt een testament aan wie je dat wilt nalaten.
Mocht dat te ingewikkeld zijn in Indonesie (daar weet ik niks van) dan verkoop je het
en ga je leuke dingen ervan doen met je aanstaande man. Emoticon: Yes!

Salina , het is NIET ingewikkeld zo lang de (toekomstige) erflater (ouders) positief sta tegen over de relatie .
En als men(naaste familie) het niet weten is er ook niks aan de hand (dus maakt geen slapende honden wakker).

De huwelijk in NL is zowieso niet erkend in Indonesia , who cares zou ik zeggen .
Alleen wil Oscar het officieel volgens de regls regelen , en mijn inziens terecht.
Vandaar dat ik ook de toekomstige gezamenlijke vermogen kwestie heb aangestipt.
Ik geef antwoord op bepaalde vragen van Oscar , wat anderen er van denken en doen is hun zaak .

Voor de goede orde , de erfenis is nog niet in zijn bezit.
Belasting technisch gezien is niet slim ( eigenlijk dom) als je erfenis(onr.goed) gaat verkopen.
Maakt je dubbele kosten , en als je gepakt wordt op vliegveld van JKT/Schiphol ben je de LoL.
Terwijl als je erfenis volgens de wet (Nederlands/Indonesisch) regel , heb je haast geen kosten al krijg je 1000.000. euro erfenis uit Indonesia.

Oscar10
Gebruiker
spacer line

Dank voor jullie reactie allemaal. Zoals Surya al aangaf, wil ik officieel volgens de wettelijke regels geregeld hebben en alle mogelijkheden dichtgetimmerd hebben, waar mogelijk.

Interessant is inderdaad of mijn familie beroep kan doen op Hukum Waris Islam, ondanks het feit dat mijn ouders (die nog leven en die mij niet volledig hebben geaccepteerd zoals ik ben) een testament hebben opgesteld waarin staat dat ik erfgenaam ben.

De Indonesische wetgeving is mij volledig onbekend. Vandaar dat ik mijn vraag op dit forum heb uitgezet om achter te komen waar ik allemaal rekening mee kan en moet houden.

Dank.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 28-11-2016 16:07 Oscar10 wrote:

1.Interessant is inderdaad of mijn familie beroep kan doen op Hukum Waris Islam,

2. ondanks het feit dat mijn ouders (die nog leven en die mij niet volledig hebben geaccepteerd zoals ik ben) een testament hebben opgesteld waarin staat dat ik erfgenaam ben.

De Indonesische wetgeving is mij volledig onbekend. Vandaar dat ik mijn vraag op dit forum heb uitgezet om achter te komen waar ik allemaal rekening mee kan en moet houden.

Dank.

1. In Indonesia kan belanghebbenden ( of eigenlijk concurrenten) een erfgenaam "uitschakelen" ( denk ook dat het universeel is)

2.a (nog bij leven) die kunnen je nog onterven vooral als ik 2b lees.
Dat je erfgenaam bent is duidelijk , zo lang je erkend bent.
En volgens Hukum Waris ex BW (v.d STAAT heb je altijd de legitieme portie)
Bijna dezelfde regels zoals in Nederland.
(Hukum Waris Islam heeft een andere regels, waar naaste familie ook een klein deeltje kan krijgen.
De meeste Moslims (ik ook) nemen de staats erfwet .
In de praktijk maak niemand bezwaren ..

Op dit moment is jou enige keus trouwen volgens de Ned.wet, of maken van samenlevingscontract (om toch vastigheid te krijgen)
Want de Indonesische wet/Islam wet erkend jullie verbintennis niet.

En intussen geen slapende honden wakker maken, eerst de erfenis ontvangen(wachten tot de erflater niet meer leven , en gewoon via de bank (officieel dus) overmaken.
Hoef je niet eens successierechten betalen .

LET OP : navraag doen of er geen nwe jurisprudentie is

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 28-11-2016 16:07 schreef Oscar10:
Zoals Surya al aangaf, wil ik officieel volgens de wettelijke regels geregeld hebben en alle mogelijkheden dichtgetimmerd hebben, waar mogelijk.

ya ALLAH GUSTI
dan doe je het lekker volgens de regeltjes en raak je alles gewoon toch kwijt Emoticon: Bye bye

Oscar10
Gebruiker
spacer line

Surya, nogmaals veel dank voor je uitgebreide toelichting. Ik ben weer een stuk wijzer geworden.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

On 28-11-2016 18:16 salina wrote:

[quote removed]

ya ALLAH GUSTI
dan doe je het lekker volgens de regeltjes en raak je alles gewoon toch kwijt Emoticon: Bye bye

Weer een gelukkige klant! Dan kan de discussie nu gesloten worden.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

60,729,338 pageviews Een website van indahnesia.com