Informatie om een hostel te starten op Bali

Subforum Gezocht & Aangeboden 
70 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Gezocht & Aangeboden > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 13-10-2016 14:06 schreef jobvanstaalduinen:

[quote verwijderd]

Salina, lijkt een beetje op het "kip en het ei verhaal". Door het ontbreken van goede hotels blijven sommige toeristen weg en omdat de toeristen die behoefte hebben aan wat luxere hotels er nu niet zijn worden die ook niet gebouwd.

Ik heb hier nog even over na zitten denken van de week en ik denk ook dat er behoefte is aan luxe(re) hotels op plekken waar ze niet zijn. Zeker juist als ze er niet zijn.
Mensen geven handen vol geld uit aan een verre trip, sommigen stippelen alles compleet uit van tevoren en hoppen een paar eilanden over om de reis van hun dromen te hebben. Dan is een leuk hotel ook vaak het kersje op de taart. Na een lange, enigszins vermoeiende trip een heerlijke maaltijd verorberen (met normaal bestek) een warme douche in een schone badkamer, daarna met een schone, zachte badjas even in een knus hoekje (zonder spinrag) zitten met een lekker bakkie koffie en een goedwerkende wifi om nog even wat te mailen naar familie. Daarna een bed induiken met een perfect matras waar de kapotte veren nu eens niet in je reet prikken met schone, fris ruikende lakens en een zacht kussen.
De volgende morgen een uitgebreid vers ontbijtje met genoeg keuze terwijl de chauffeur alweer op je staat te wachten voor de volgende bijzondere trip....

Ja, ik zie dat wel zitten Emoticon: Yes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bij het begin beginnen en dat is
1) infrastructuur
2) goed bevoorrade benzinestations
3) voldoende electriciteit

Er zijn wel luxe hotels maar alleen in Labuan Bajo en ik heb er nog eentje gezien voorbij Maumere (en dat zit nooit vol maar altijd grote kortingen omdat ze de kamers anders niet kwijt kunnen.
Waar hier echt behoefte aan is zijn middenklasse hotels want die zitten gewoon bijna altijd vol. Maar zoals gezegd, als andere faciliteiten te wensen overlaten dan heb je ook niet zoveel aan een luxe hotel.
Labuan Bajo is een ander verhaal. Daar komen mensen aan met het vliegtuig of de boot, de "drie" wegen die er zijn, zijn goed, meer is er niet nodig.
Ik zou zelf ook liever wat beter logeren. Ik zit op dit moment in hotel FX72 in Ruteng. Het hotel zelf is niet veel bijzonders maar acceptabel. Ze hebben een lekker warme douche en goede dekens (en dat is nodig want het is hier echt koud 's avonds en 's nachts). Maar een uitizicht wat je zelf op Bali in de omgeving van Ubud niet hebt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Gaat wel steeds verder off topic, mensen

Ach ja

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 13-10-2016 14:53 schreef jakarta-snacks:
Gaat wel steeds verder off topic, mensen

Oh Emoticon: Laugh out loud

Ja misschien moeten we een nieuw topic openen Emoticon: Yes!

Ps hoe heet dat luxe hotel in Maumere Anne Mieke?

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 13-10-2016 14:57 schreef salina:

[quote verwijderd]

Oh Emoticon: Laugh out loud

Ja misschien moeten we een nieuw topic openen Emoticon: Yes!

Ps hoe heet dat luxe hotel in Maumere Anne Mieke?

Effe googelen: Capa resort, Maumere

SOLO MAN FOREVER

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 13-10-2016 15:13 schreef jupje:

[quote verwijderd]

Effe googelen: Capa resort, Maumere

Die is het niet denk ik want die zit propvol. Net ff gekeken.

jobvanstaalduinen
Gebruiker
User icon of jobvanstaalduinen
spacer line

Op 13-10-2016 15:36 schreef salina:

[quote verwijderd]

Die is het niet denk ik want die zit propvol. Net ff gekeken.

Ja opvallend, zit helemaal vol, ondanks de niet overweldigende recensies. Salina, met jouw instelling en vakmanschap is dit hotel gemakkelijk te overtreffen.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 13-10-2016 16:13 schreef jobvanstaalduinen:

[quote verwijderd]

Ja opvallend, zit helemaal vol, ondanks de niet overweldigende recensies. Salina, met jouw instelling en vakmanschap is dit hotel gemakkelijk te overtreffen.

De recensies zijn over het algemeen niet zo fraai op dat eiland. Zeventjes (wat over het algemeen best laag is in Indonesie) en hier en daar een hotel met hogere cijfers maar nog te weinig recensies om daar al een conclusie uit te trekken.
Ik zie dan ook wel wat ze fout doen en waar het beter kan.
Er zit zelfs een (heel duur) luxe hotel tussen wat zichzelf compleet belachelijk maakt met de reacties op de reviews. Nou, dan kan ik wel raden wat voor soort lui daar de scepter zwaaien. Emoticon: Shut up! (of is het zwaait Emoticon: Blush )

Mijn handen jeuken om daar iets op te zetten Job maar dat gaat niet zolang ik dit niet in de steek kan laten. Emoticon: Cry

Heb ook even gekeken naar het hotel waar Anne Mieke nu zit maar dat zou voor mij dus echt onacceptabel zijn. Natuurlijk praat ik dan als toerist die een keer een paar weken Flores wil ontdekken. Ik snap best dat als je daar een paar keer per jaar komt een maand of langer, dat je dan niet altijd in duurdere, luxe hotels kunt gaan zitten.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

FX72 in Ruteng is nog een van de best hotels daar.Sindha een paar dagen geleden ook gecheckt maar de kamers op de begane grond in de tuin (us het mooiste deel) zijn allemaal standaard. En dan echt standaard en voor het gebodene veel te duur. Bijna Rp 500.000 en smerige muren daar moet ik nou weer niks van hebben.

Met de hotels op Flores is het hollen of stilstaan. (niet alleen op Flores dat kom je in het hele oosten tegen). Er is gewoon te weinig en op moment dat er vergaderingen, bijeenkomst of wat dan ook zijn dan heb je niks meer te willen. Ik heb daarvoor vorig zelfs mijn vlucht moeten laten schieten naar Ambon. Ik kan het niet genoeg zeggen: er is gewoon te weinig en dus ook geen concurrentie. Zo zat Ruteng gisteravond helemaal vol; ik denk dat daar hooguit 10 hotels zijn alles bij elkaar.
Het is niet opvallend dat Capa vol zit, dat is gemakkelijk te verklaren. Zie bovenstaande.
Capa in Maumere is veel te duur voor hetgeen geboden wordt. Voor de helft van het geld heb je hetzelfde op Bali. Om nog opde eltriciteit terug te kopen. Een paar weken terug voorbij Maumere in Sea World, redelijke kamers maar ze hebben niet genoeg capaciteit mbt elektriciteit als alles vol zit. En in Maumere heb je echt airco nodig en die deed het dan weer 10 minuten wel en 10 minuten niet.

Om mijn rijtje van verbeterpunten nog aan te vullen: ook WiFi of internet met je eigen pakket is regelmatig een probleem. Dan weer wel, dan weer niet en soms uren lang.
We wilden vanmiddag in Lembor logeren. Gaat niet. Er zijn alleen een paar penginapans met soms nog niet eens een ventilator, gedeelde badkamer, Rp 100.000. Dat was jammer omdat we morgenvroeg naar een vulkaanmeer en watervallen wilden rijden halverwege Lembor en Labuan Bajo. We waren genoodzaakt om naar LB door te rijden.

Ik krijg blijkbaar veel dingen niet duidelijk gemaakt. Flores is geen Bali of Java. Misschien dat Erwin hier nog iets zinnigs over kan zeggen. Er zijn hier prachtige dingen te zien maar niet zonder dat je er iets voor over hebt. Vanmiddag een afslag naar het zuiden genomen, wat zal het zijn geweest 15, 20 kilometer? Geen borden, niemand die het weet. En uiteindelijk een strand gevonden met een duinlandschap en schitterende uitzichten. Het tweede mooiste strand dat ik Flores heb gezien. Heen en terug van de hoofdweg inclusief een half uur op het strand kostte 2,5 uur oa om dat weg kapot is. De toegang naar het strand kan ik niet eens uitgelegd krijgen. Er is een soort poort en verder lijkt het op een woestijn waarbij je zelf moet uitzoeken welk zandpad je neemt. Het is een strand waar ze op Bali jaloers op zouden zijn. Maar nogmaals, als er geen weg is, water, signaal en elektriciteit een probleem dan kun je hier wel iets moois neer zetten maar dan kost het meer dan het opbrengt volgens mij.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Annemieke, zo moeilijk is het allemaal niet om in te zien hoe slecht de situatie in de buitengewesten van de RI is. Ik denk dat Flores in dat opzicht nog een van de beter toegankelijke gebieden is met veel potentie. Ik vind het in ieder geval een stuk eenvoudiger om er te komen en te reizen als bijvoorbeeld de Badavallei of de Banda eilanden. Zeker als je over de bekende "hoofdweg" van LB naar Maumere reist. De bekende plaatsjes langs die route bieden dan ook in eerste instantie het meeste perspectief voor de exploitatie van goede hotels. En in de wat hogere prijsklasse kun je middels een generator of nog beter zonnecellen zorgen voor een goede backup voor als de stroomvoorziening onvoldoende is. Dus om weer even on topic te gaan:" Laat Bali links liggen en start je guesthouse op Flores.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Inderdaad om in Flores te komen is vrij eenvoudig. Toch denken daar veel mensen anders over. De hoofdweg:
Larantuka-Maumere-Ende-Bajawa-Mbay-Riung-Ruteng-Labuan Bajo.
Vijf maanden geleden was ie in relatief perfecte staat (ivm de Tour de Flores). Nu niet meer!
Buiten dat; de echte bezienswaardigheden liggen allemaal buiten die weg.
Hier een kleine verzameling van rampwegen buiten de hoofdweg:
-Cancar-Todo (en verder naar Dintor voor Wae Rebo)
-Bajawa-Riung
-Bajawa-Bena/Gurusina
-Aegela-Mbay-Riung (om vanuit Ende in Riung te komen)

Dit zijn de meest bekende voorbeelden. Dan heb ik het nog niet over andere schitterende plaatsen. Ik heb inmiddels heel wat wegen off the beaten track geprobeerd en bij de meeste wegen betekent dat een snelheid van gemiddel 10 km per uur.

Een genset geeft meestal veel lawaai. Zonnecellen moeten van Java komen.

Een guesthouse of middenklasse hotel op Flores beginnen is zeker lucratief. Maar luxe onderkomens die bij 2 miljoen beginnen, daar geloof ik niet. Ik ben op dit moment in Labuan Bajo en ik ben verbaasd dat het na al die jaren hier nog niet gelukt is om een fatsoenlijke hoofdstraat te maken. Je breekt je nek hier als je niet uitkijkt, over de rotzooi, alles was los zit en vooral over de ontelbare auto's, motoren en... mensen. Ik ben hier een dag eerder dan gepland omdat in Lembor niks te vinden is. Labuan Bajo zelf is drie keer niks en zal het zo ook nooit worden. Nu in een motelachtig hotel ver van het centrum. Dat is hier ook nog een dingetje want in de stad zelf is haast geen plek meer.
Een hotel beginnen op Flores? Graag, bij voorkeur in Bajawa, Ruteng, Maumere of Ende (ik neem aan dat het nog wel een tijd zal duren voordat Larantuka ontdekt wordt)

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 14-10-2016 15:53 schreef Anne Mieke:

Een hotel beginnen op Flores? Graag, bij voorkeur in Bajawa, Ruteng, Maumere of Ende (ik neem aan dat het nog wel een tijd zal duren voordat Larantuka ontdekt wordt)

Niets voor jou Annemieke?

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Ik denk dat voor een redelijk aantal mensen die een verre reis maken 2 miljoen helemaal niet zoveel is. Ik zag gisteren bij dat luxe hotel toch de ene boeking na de andere binnen komen. Er zijn mensen zat die totaal geen problemen hebben met het betalen voor extra luxe. Graag zelfs. Hoe vaak ik geen gasten heb die mij vragen of ik alsjeblieft een beter hotel rond Bromo/Ijen voor ze wil zoeken 'en we hebben daar geld voor over', Maar die zijn er ook niet. Allemaal aggenebbes zooi met smerige lakens, geen sfeer, onsmakelijk varkensvoer, noem het maar op. Daar zitten veel mensen niet op te wachten. Ook daar ligt nog een gat in de markt trouwens.

Aan de wegen op Flores is weinig te doen voor hoteliers maar de rest van de problemen zoals electriciteit, wifi, properheid, service, vriendelijkheid, gezelligheid, een goeie hap eten, een schoon zwembad, schone lakens enz enz. is natuurlijk allemaal het gedeelte waar de manager bij komt kijken. De indonesiers maken er een puinbak van. Van marketing hebben ze geen kaas gegeten. Nergens niet. In Jogjakarta is het ook hopeloos. Ik zeg altijd hier tegen het personeel 'als we een review krijgen wil ik overal voor een 10 zien'. Behalve de locatie hoeft niet want daar kunnen zij niks aan doen en zeker niet veranderen. Al het andere moet goed zijn. En dat kan. Ik betaal me scheel aan een goeie wifi, de beste die er is. Electriciteit heb ik extra moeten aanleggen want in onze kampung was het 'op'. Maar wat mot dat mot. Ik zie het later wel weer terug. Als mensen bang zijn te investeren (in kwaliteit) dan kunnen ze beter een baan gaan zoeken.

Ik heb onze villa wel eens zo hoog gezet qua prijs (omdat ik eigenlijk vrij wilde die dag) dat ik dacht dat niemand dan zou boeken. Nou, ik had mooi geen vrije dag want er werd net zo makkelijk geboekt. Ik voelde me nog schuldig ook. Maar goed...zo zie ja maar weer.
Behoefte moet je trouwens creŽren Emoticon: Yes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik denk er niet aan.
Ik wil me alleen bezig houden met het toerisme zelf. Met een eigen hotel/guesthouse ben je altijd gebonden en dat is iets wat ik nu net niet wil. Ik wil zelf weg, reizen, alles zien etc. En om een goedlopend hotelletje aan mensen hier over te laten....? Enfin, dat kan iedereen hier wel invullen.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 14-10-2016 16:23 schreef Anne Mieke:
Ik denk er niet aan.
Ik wil me alleen bezig houden met het toerisme zelf. Met een eigen hotel/guesthouse ben je altijd gebonden en dat is iets wat ik nu net niet wil. Ik wil zelf weg, reizen, alles zien etc. En om een goedlopend hotelletje aan mensen hier over te laten....? Enfin, dat kan iedereen hier wel invullen.

Dat is zo. Je kan inderdaad geen dagje weg Emoticon: Nooo

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 14-10-2016 16:31 schreef salina:

[quote verwijderd]

Dat is zo. Je kan inderdaad geen dagje weg Emoticon: Nooo

Dat is geen wet van Meden en Perzen. Mijn broer en zijn vriend hebben zo'n 8 jaar een succesvol guesthouse in Seminyak gehad, waarbij zij gemiddeld een week of 10 per jaar afwezig waren. Maar wel altijd per telefoon en internet bereikbaar en bereid en in staat ook ook op afstand dingen te regelen. De waardering bij tripadvisor van 4,5 (uit 5) was daardoor wellicht iets lager maar nog wel voldoende hoog om het hele jaar door voldoende gasten te trekken.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Tuurlijk, als ik genoegen neem met ietsje lager dan kan ik ook wel weg.
Maar dat ietsje lager heb ik enorme moeite mee Emoticon: Blush

jupje
Gebruiker
User icon of jupje
spacer line

Op 14-10-2016 17:37 schreef salina:
Tuurlijk, als ik genoegen neem met ietsje lager dan kan ik ook wel weg.
Maar dat ietsje lager heb ik enorme moeite mee Emoticon: Blush

Streven naar perfektie in IndonesiŽ is een keuze maken tussen leven en geleefd worden.

SOLO MAN FOREVER

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 14-10-2016 17:54 schreef jupje:

[quote verwijderd]

Streven naar perfektie in IndonesiŽ is een keuze maken tussen leven en geleefd worden.

In Nederland ook tot op zekere hoogte. Het is natuurlijk nooit goed als je niks kunt loslaten. Emoticon: Shut up!

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 14-10-2016 11:59 Anne Mieke wrote:
Flores is geen Bali of Java. Misschien dat Erwin hier nog iets zinnigs over kan zeggen. Er zijn hier prachtige dingen te zien maar niet zonder dat je er iets voor over hebt.

Flores heeft een enorm potentieel, niet om een tweede Bali te worden, maar om de zoiets als het tropische Schotland te worden. Je kan er cultuur combineren met prachtige wandelingen of fietstochten. Ik was er twee weken en ben niet verder geraakt dan van Labuanbajo tot in Ende. Eigenlijk maar tot in Bajawa, want van de streek rond Ende heb ik niets gezien wegens tijdsgebrek.

95 procent van de toeristen gaat niet van de hoofdweg af. Ze gaan in 3 tot 5 dagen van LB naar Maumere of omgekeerd. Ik was in Ruteng alleen al 8 dagen en nog had ik er niet alles gezien. Ik heb er heel wat gewandeld en gefietst. Maar je moet er wat voor over hebben. De accomodatie is erbarmelijk. Ik had blijkbaar nog geluk. Ik verbleef in Dahlia, dat hotel wordt overal verguisd. Maar ik had waarschijnlijk zowat de beste kamer: schoon, met een splinternieuwe boxspring en een zalig dekbed. De badkamer was redelijk, zeker naar de normen van Flores. Alleen het ontbijt was ondermaats.

De actieve toerist zou van Flores smullen. Overdag lekker wandelen, fietsen en 's avonds gezellig hotel, lekker eten, nagenieten met een glaasje wijn. Een goudmijn zou het zijn!

Wat is er nodig om van Flores een goudmijn te maken? Infrastructuur! Het begint natuurlijk bij de wegen. En vooral dan de hoofdweg.
En hotels, veel hotels. Het moeten niet allemaal luxe hotels zijn, als ze maar schoon zijn, goed onderhouden en met een degelijke catering. Meer verspreid zou men een reeks guest houses kunnen openen zodat men meerdaagse wandelingen/fietstochten zou kunnen maken langs bewegwijzerde paden. Het voornaamste is daarvoor aanwezig: een prachtig landschap en een bijzonder gastvrije bevolking.

Maar ondertussen horen we niets meer van de persoon die dit onderwerp gestart is Emoticon: Confused

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 14-10-2016 20:54 schreef erwin:

[quote verwijderd]

95 procent van de toeristen gaat niet van de hoofdweg af.

Nee, als de hoofdweg al een verschrikking is dan is de rest helemaal niet te doen. Zonde hoor.

Ze gaan in 3 tot 5 dagen van LB naar Maumere of omgekeerd. Ik was in Ruteng alleen al 8 dagen en nog had ik er niet alles gezien. Ik heb er heel wat gewandeld en gefietst. Maar je moet er wat voor over hebben. De accomodatie is erbarmelijk. Ik had blijkbaar nog geluk. Ik verbleef in Dahlia, dat hotel wordt overal verguisd. Maar ik had waarschijnlijk zowat de beste kamer: schoon, met een splinternieuwe boxspring en een zalig dekbed. De badkamer was redelijk, zeker naar de normen van Flores. Alleen het ontbijt was ondermaats.

Ontbijt is in veel hotels slecht op Flores, las ik. Ik snap dat niet want hoe simpel is het om te zorgen dat er vers, warm en koud eten staat. Het zijn over het algemeen hotels met niet al te veel kamers. Een klein buffetje wat een keer vers wordt aangevuld moet toch makkelijk te doen zijn.

De actieve toerist zou van Flores smullen. Overdag lekker wandelen, fietsen en s avonds gezellig hotel, lekker eten, nagenieten met een glaasje wijn. Een goudmijn zou het zijn!

Dat denk ik ook.

Wat is er nodig om van Flores een goudmijn te maken? Infrastructuur! Het begint natuurlijk bij de wegen. En vooral dan de hoofdweg.
En hotels, veel hotels. Het moeten niet allemaal luxe hotels zijn, als ze maar schoon zijn, goed onderhouden en met een degelijke catering. Meer verspreid zou men een reeks guest houses kunnen openen zodat men meerdaagse wandelingen/fietstochten zou kunnen maken langs bewegwijzerde paden. Het voornaamste is daarvoor aanwezig: een prachtig landschap en een bijzonder gastvrije bevolking.

Ik zag wel een paar middenklassers staan met cijfers tussen de 8 en 8,5 voor rond de 600K Dat is redelijk. Zulke moeten er meer komen en dan nog wat luxe hotels maar met een betere prijs-kwaliteitverhouding.

Maar ondertussen horen we niets meer van de persoon die dit onderwerp gestart is Emoticon: Confused

Had ik eigenlijk wel verwacht.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dankjewel Erwin.
Idd infrastructuur. Verder nog een factor waar niemand iets aan kan veranderen en dat is natuur en dan met name de (hoge) berglandschappen waar het nog niet zo gemakkelijk is om ergens te komen.
Om bij een waterval te komen heb je hier gewoon een hele dag nodig. Voor bijna alle watervallen moet er eerst nog een soort minitrekking gemaakt worden van al gauw een uur. Maal twee (of liever anderhalf want je moet of heen of terug letterlijk klimmen). Tel daarbij op de rit met de auto over bergwegen waar je max 10 km per uur kan rijden en je bent een hele dag weg.
Voorbeeld van vandaag: naar Sano Nggoang geweest. Dat is een kratermeer ongeveer 40 kilometer vanuit Labuan Bajo. Als ik de tijd er vanaf aftrek dat we een waterval probeerde te zoeken dan zijn we daar 8 uur mee bezig geweest. Heen en terug en ongeveer 1,5 uur ter plekke. Maar, dan heb je ook wat. Een turquoise blauw meer van 500 meter diep. Geen toerist te zien. Een serene plek waar je via een kraterrand naar toe rijdt om sommige plekken slechts een meter of 5 breed. Aan de ene kant het meer, aan de andere kant diepe afgrond. Oerwoud en geluid van de natuur, verder niks.

Die 95% heb ik sinds gisteren allemaal gezien... hier in Labuan Bajo Emoticon: Angry Dat is nu echt te erg hier...

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Wat kost een helicopter in Indonesie? Emoticon: Confused

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 15-10-2016 16:50 Anne Mieke wrote:
Dankjewel Erwin.
Idd infrastructuur. Verder nog een factor waar niemand iets aan kan veranderen en dat is natuur en dan met name de (hoge) berglandschappen waar het nog niet zo gemakkelijk is om ergens te komen.
Om bij een waterval te komen heb je hier gewoon een hele dag nodig. Voor bijna alle watervallen moet er eerst nog een soort minitrekking gemaakt worden van al gauw een uur. Maal twee (of liever anderhalf want je moet of heen of terug letterlijk klimmen). Tel daarbij op de rit met de auto over bergwegen waar je max 10 km per uur kan rijden en je bent een hele dag weg.
Voorbeeld van vandaag: naar Sano Nggoang geweest. Dat is een kratermeer ongeveer 40 kilometer vanuit Labuan Bajo. Als ik de tijd er vanaf aftrek dat we een waterval probeerde te zoeken dan zijn we daar 8 uur mee bezig geweest. Heen en terug en ongeveer 1,5 uur ter plekke. Maar, dan heb je ook wat. Een turquoise blauw meer van 500 meter diep. Geen toerist te zien. Een serene plek waar je via een kraterrand naar toe rijdt om sommige plekken slechts een meter of 5 breed. Aan de ene kant het meer, aan de andere kant diepe afgrond. Oerwoud en geluid van de natuur, verder niks.

Die 95% heb ik sinds gisteren allemaal gezien... hier in Labuan Bajo Emoticon: Angry Dat is nu echt te erg hier...

Dat je eerst nog een eind moet lopen naar een waterval vind ik eerder een pluspunt. Voor mij moet niet alles met de auto te bereiken zijn.

Sano Nggoang Emoticon: Stupid . Ik vind het nog steeds erg dat ik het destijds gemist is heb. Nou ja, gemist. Mijn plan was om de trek van 1 dag naar Gunun Mbeliling te doen, boven overnachten en langs de andere kant afdalen en zo te voet naar Sano Nggoang. Daar zouden een paar zeer eenvoudige homestays zijn. Het meer ligt in een vogelreservaat. Ik wou daar 2 nachten blijven en een wandeling maken rond het meer. Helaas bepaalde het weer de plannen. Het regende in deze regio dus ben ik meteen van LB naar Ruteng gereden. En zo te lezen nog steeds een gemiste kans.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Gewoon nog een keer gaan Erwin, en nog een keer, en nog een keer. Ik denk dat ik nog wel een paar jaar nodig heb om alles te zien wat ik wil.
Ik snap wat je bedoelt met die watervallen; ik bedoelde te zeggen dat de meeste toeristen er dat niet voor over hebben omdat het teveel tijd kost en/of niet op de route ligt. En inderdaad daardoor zie je er bijna niemand.
Sano Nggoang is inderdaad een schitterend natuurgebied. Grote blauwe vlinders, eekhoorns, blauwe vogels (ik ben niet zo goed in voegelspotten maar er moet vast veel meer zitten) langs de jalan raya ook een "reclamebord" dat hier vogels zitten die alleen op Flores voorkomen. Het is zo'n meer met de magie van Kelimutu en die magie komt ook vooral omdat er niemand is behalve af en toe een boer op zijn paard of kinderen die al verrukt zijn als ze een gewone auto langs zien komen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

66,885,447 pageviews Een website van indahnesia.com