Duiken en snorkelen op Sulawesi, wat zijn de mooiste plekken

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
83 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Saskia69
Gebruiker
spacer line

We gaan in November drie weken naar Sulawesi, we zijn nu een plan aan het maken en aan het uitzoeken welke plekken we absoluut niet willen missen. We willen ook graag gaan duiken (recreatief) en snorkelen, wat zijn de mooiste en nog niet zo beschadigde riffen? Waar kun je mooie kantduiken maken en Is er bijvoorbeeld veel verschil tussen Bunaken en Wakatobi national Park? Of is het toch raadzaam om voor de mooiste onderwaterwereld naar de Molukken af te reizen? Zijn er bijzondere locaties waar bijvoorbeeld vaak manta's en haaien gezien worden? Alle tips zijn welkom! Alvast heel hartelijk dank voor de reactie!

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Bunaken; heel mooi snorkelen, maar de grootste vissen zijn de enorme hoeveelheden plastic in het water , helaas, echt hele gordijnen van plastic! dat was 2 jaar geleden.
Ook veel dolfijnen gezien daar.

Voor manta's; ik heb met snorkelen gezwommen tussen de manta's in de wateren tusssen flores en kommodo, WAANZINNIG, maar ja, dat is geen Sulawesi....

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Het grootste verschil tussen Bunaken en Wakatobi is de prijs. Er is - volgens mij - nauwelijks accomodatie in Wakatobi behalve dat ene dure resort. En dan moet je er nog zien te komen.
Het tweede verschil (maar ik heb geen ervaring met snorkelen in Wakatobi) is al aangehaald door wereldreis hierboven: Bunaken ligt tegenover de plek waar het riool van Manado uitmondt en alles wat drijft drijft naar Bunaken en omliggende eilanden.
Maar je kunt ook naar Lembeh of Bangka. In de buurt en schoner. Maar ik weet niet hoe het snorkelen is daar.
De Banggai-eilanden zijn je van het maar er is nauwelijks accomodatie.
Alternatief: Raja Ampat (geen Sulawesi), duurder en verder

elsbeth
Gebruiker
spacer line

En de Togean eilanden? Ik ben er zelf alleen langsgevaren, toen ik in 1987 voor het eerst in IndonesiŽ was. Mensen zijn er vrij laaiend over, zeker ook wat betreft snorkelen. Ik ben in 2009 voor het laatst op Bunaken geweest. Toen was het snorkelen nog heel mooi. Hangt er volgens mij ook vanaf aan welke kant je snorkelt. Ik zat aan de oostkant (Pantai Pangalisan), de grote baai ligt aan Pantai Liang. Maar goed, het is natuurlijk wel 7 jaar geleden. Het snorkelen op Bali bij Menjangan eiland in 2011 vond ik toen een klasse minder dan Bunaken van 2009

wereldreis
Gebruiker
spacer line

Ik ben op pulau Buton geweest, Sulawesi. Van daar uit kon je heel eenvoudig een vlucht of boot nemen naar Wakatobi en ik heb me laten vertellen door de bewoners van pulau Buton dat er wel degelijk goedkope accommodatie op Wakatobi is zolang je maar niet georganiseerd gaat.

Tom__
Gebruiker
spacer line

Hoi! Ik ben nieuw hier, maar wil ook wel wat ervaringen delen:

Bunaken: heel mooi snorkelen en duiken, ik vond het zeer de moeite waard ondanks het afval, wat meeviel toen ik er was, volgens mij zat ik ook niet aan de baai maar aan de oostkant. Zelf geen haaien gezien (al kun je altijd geluk hebben en dat had ik niet), maar wel fantastisch koraal (ook met snorkelen), veel kleurige vissen en veel schildpadden, waaronder enkele hele grote green turtlles. Ik zag zelfs een groep inktvissen voorbij zwemmen tijdens het snorkelen, maar dat is ook een kwestie van mazzel hebben...

Lembeh: fantastisch voor ervaren duikers die naar exotische diertjes op zoek gaan, niet interessant voor snorkelen.

Bangka: vlakbij Bunaken, ook mooie onbeschadigde riffen, minder steile 'walls', maar wel gemakkelijk snorkelen vanaf het resort en bijvoorbeeld ook zeepaardjes gezien. Ook een aantal erg mooie duiksites met o.a. grote kans op (jonge) white tip reef sharks voor de duiker die iets dieper mag. Ik verbleef er wat duurder dan op Bunaken, maar wel in een fantastisch hutje in de jungle/mangroven bij een verlaten strandje. Meer local en minder toeristisch dan Bunaken.

Togean: snorkelen valt tegen, veel schade door vissen met dynamiet. Hele mooie stukjes afgewisseld met deprimerende stukken vernield koraal. Duiken daardoor vooral in het ondiepe niet altijd even mooi, toen ik er was vrij weinig scholen vis behalve dieper, leek een beetje leeggevist. Wellicht bij meer afgelegen eilanden minder een probleem. Verder wel erg de moeite waard, mooie eilandjes. Bij toeval een groep dolfijnen tegengekomen en mee gesnorkeld...maar dat kan overal bij Sulawesi gebeuren denk ik.

Wakatobi: heel mooi snorkelen en duiken. Bij Wanci veel grotere black tip haaien gezien en ook eagle rays, wel op een duikplek die wat ervaring vergt. Bij Tomia een fantastische duiksite met scholen barracuda, snapper en allerlei andere grote vis. Met snorkelen ook genoeg te zien, mooi onbeschadigd koraal, af en toe een groep bumphead parrotfish, zeeslangen. Wakatobi is zeker te doen op een kleiner budget, als je comfortabel bent met lokale (maar wel engels sprekende) dive guides en soms iets ouder (maar wel okee) huurmateriaal en iets primitievere boten. Op de meeste eilanden is wel goed betaalbare accomodatie te vinden (ik kan zo nodig wel wat contacten doorgeven).

Molukken/Banda eilanden: waanzinnig mooi snorkelen, maar vooral ook zeer de moeite waard vanwege de mooie eilanden, historie, weinig toeristen en overvloed aan voordelige guesthouses. Weinig grote haaien gezien zowel bij duiken als snorkelen, hoewel bij een enkele site tijdens snorkelen black tips gezien. Maar er zijn weken dat men er van alles ziet aan groot spul.. Je komt er niet zo makkelijk, al schijnt er tegenwoordig een vrij betrouwbare speedboatverbinding te zijn.

Tenslotte een kleine tip voor als je manta's wilt zien: bij Nusa Penida vlakbij Bali kun je het hele jaar door vrij betrouwbaar duiken en snorkelen met mantaroggen. Makkelijker te bereiken dan Komodo en minder risico op sterke stroming om de manta's te zien. Het leukste is om op Nusa Lembongan te verblijven (via taxi en ca 40min boot vanaf Sanur), maar je kunt er al duiken vanaf Bali. Het is geen Sulawesi, maar is eventueel vrij goed te combineren.

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

On 20-09-2016 21:52 Tom__ wrote:
Wakatobi is zeker te doen op een kleiner budget, als je comfortabel bent met lokale (maar wel engels sprekende) dive guides en soms iets ouder (maar wel okee) huurmateriaal en iets primitievere boten. Op de meeste eilanden is wel goed betaalbare accomodatie te vinden (ik kan zo nodig wel wat contacten doorgeven).

Hoi Tom,

Dank voor je beschrijving. Ik ben zelf wel geinteresseerd in adressen van accomodatie in Wakatobi, dus als je dat met ons zou willen delen, dan hou ik me aanbevolen.

met groet en alvast dank,

koming

Tom__
Gebruiker
spacer line

Hoi Koming,

Zelf ben ik begonnen in Baubau, vanaf daar met de nachtboot naar Tomia gegaan. Vervolgens overdag via Kaledupa naar Hoga en uiteindelijk Wanci. Bij de meeste locaties hieronder kun je tussen 150000-350000 Rp per nacht overnachten, met uitzondering van Hoga Island Resort.

Baubau: De beste optieis waarschijnlijk Calista Beach Hotel (iets luxer maar nog steeds goed betaalbaar) aan de boulevard bij het water vlabij de KFC(!) en de avondmarkt. In een straatje daar vlakbij is het wat goedkopere, maar nog steeds acceptabele Wisma Mulia. Baubau is de moeite waard voor het grote fort en enkele mooie strandjes in de buurt en een kleine maar gezellige avondmarkt. Duiken kan eventueel via de naar lokale standaard prima georganiseerde Wasage divers. Vanaf Baubau kun je de nachtboot pakker naar Tomia en verder. Speedboats naar Wakatobi waren er niet toen ik in Baubau was. Let wel

Tomia: de beste accomodatie is zonder meer Abi Jaya guesthouse, een klein stukje lopen vanaf de pier. Zeer betaalbaar, ruimte nette kamers en een keuze uit fan en aircon. Prima eten ook. Duiken kun je hier ook regelen, of rechtstreeks met Tomia Scuba Dive, of als die er niet is via Ahmad, die ook bekend is bij het guesthouse en bovendien goed Engels spreekt.

Hoga: ik verbleef in Hoga Island Resort (http://hogaislanddiveresort.com/). Alleen te bereiken met een bootje van het resort vanaf een pier op Kaledupa. De manager, Wia, spreekt goed Engels. Relatief goedkoop maar wel duurder dan de eerder genoemde locaties, maar daar staat tegenover dat je nergens in Wakatobi voor zo'n goede prijs zo'n vakantiegevoel krijgt. Het strandje wordt netjes opgeruimd, er zijn ligbedden en hangmatten, de hutjes op palen staan tussen de bomen en je ziet er vogels, varanen en je kunt gemakkeiijk regelen dat je met de boot naar het rif gebracht wordt voor snorkelen of naar het nabij gelegen bajo-dorpje (zeenomaden, geheel boven het water gebouwd en erg leuk om te bezoeken). Via dit resort kun je ook duiken bij het nabijgelegen duikschooltje.

Wanci: Wisata Beach Hotel ligt aan het water op een klein stukje lopen van de avondmarkt (niet echt aan een strand) en heeft ook een prima restaurant. Duiken kun je regelen via de goed Engels sprekende Amir (zoek op Facebook Amir Dive Club). Wanci kun je net als Baubau direct bereiken via Lionair/Wings

Laat me weten als je ook wilt duiken en telefoonnummers wilt van lokale dive guides, dan zoek ik die nog even op.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hotel Mira aan de Jalan Pahlawan, erg donker en ik heb nogal eens een airco probleem dus daar ook (model lauwe fohn). Wel een schitterende ligging aan het water.
Hotel Rajawali dat toen (2011) zoín beetje het was in de stad. Aan dezelfde straat.
Beide hotels liggen uit het centrum
In Galaxy heb ik vorig jaar in mei geslapen en gezien de locatie, aan de boulevard/t.o. de pasar malam vond ik dat de beste keuze. Ik meende iets van Rp 300.000

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

75,174,008 pageviews Een website van indahnesia.com