Welke gerechten moet ik echt proberen

Subforum Bali, het godeneiland 
64 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
beetle
Gebruiker
spacer line

Welke gerechten moeten we echt proberen ? (nationaal gerechten ?)
wat zijn de specialiteiten ?
Is die speciale koffie kopi luwak een aanrader of meer commercieel gedoe ?
In thailand hebben we het lekkerste gegeten op een lokaal marktje tussen de locals we moesten er eet coupons kopen en met de coupons betalen bestaat zoiets ook in Bali ?

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Even ervan uitgaande dat je het over Indonesie hebt: er is niet zoiets als een nationale keuken. Daarvoor is het land te groot en te divers. Als je wilt weten wat je moet proberen zul je even moeten specificeren waar je precies naartoe gaat (welke eilanden, en dat is al niet specifiek genoeg)

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Ketoprak, Tahu tek zijn mijn lokale favorieten, beide vegetarisch. En ja, eten waar de locals eten, is nog steeds het beste. Oh ja, heppo(een soort van kreeftje), heel lekker met of zonder saus.
En van de kopie luwak moet je gewoon afblijven. Het is gewoon koffie, niks speciaal. En als je het er voor over hebt(ik heb het dus ook gedaan), gewoon een kopje drinken. Maar in Bali(en overal) commercie.
Een goede reis gewenst.

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ik denk dat je al veel (nationale) gerechten onbewust hebt geproefd, namelijk de "bekende" streekgerechten die AL opgenomen zijn in de zogenaamde Indische rijsttafel ( of eigenlijk Indonesische rijsttafel).

Je moet erbij toevoegen de "top" gerechten van West Java , Midden/Oost Java en Minangkabau(Padang).
De Betawinese keuken Betawi( Batavia) zoals Pesmol van vis ( curry achtig) , asinan Betawi/Bogor , (sayur)Gudeg=Javaans , Sajur Lodeh = Sundanees .
Van andere streken heb je uiteraard de bij buitenlanders/Nederlanders bekende Bebek betutu( Bali) , Babi Guling ( geroosterd varken=Bali) .
Of gebakken kip met speciale marinade , de zgn Ayam Kalasan ( de saus/marinade kan je zelf maken, zelfs in amsterdam).
Ikan Gurame Terbang( De vliegende krokant gebakken gurame= zoetwatervis ) .
Een must en en de zeer krokant gebakken Ikan Mas ( karperachtig), beiden Sundanese lekkernij, wij gaan het altijd bestellen)

http://tabloidnova.com/Sedap/M(...)kanan/Gurami-Terbang
https://www.google.nl/search?q(...)IOw&biw=1920&bih=916

bisa dicek of makemyday .

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

Rendang! Op zoek gaan naar de lokale Sederhana en en je helemaal de barsten eten Emoticon: Smile

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

beetle
Gebruiker
spacer line

bedankt voor de toffe reacties Emoticon: Worship
ga zeker een aantal zaken proberen tijdens ons 3 weken verblijf in Bali

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Soto ayam (kippensoep met gekookt ei)
Aan de kust in Bali: mahi-mahi
Gado gado (slaatje met pindasaus)
Alle curry's

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Famke
Gebruiker
spacer line

Nou.. ik heb gegrilde ikan mas gegeten vlakbij Pangandaran en het was sakit prut tot Yogja Emoticon: Yes! Emoticon: Yeah right!

wroumen
Gebruiker
spacer line

Black rice pudding mmmm Emoticon: Smile

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 30-07-2016 07:54 wroumen wrote:
Black rice pudding mmmm Emoticon: Smile

Dat is echt basic/ en klassiek , word vroeger in mijn kinder jaren vaak gebruik als ontbijt.
Thuis en "op straat" verkocht , bij de zogenaamde kleine straat eet tentjes.
Populair in West Java , vroeg in de ochtend gingen de werkende* mensen die naar hun werk gingen zoals arbeiders , chauffeurs , boeren etc eerst bubur ketan eten als ontbijt , soms in combinatie met gebakken ubi(zoete aardappel), cassave, pisang goreng en koffie.
Een ontbijt , later verdwijnen die eethuisjes, kan je de bubur moeilijker vinden.
Tot dat jongere zakenmensen het weer introduceerden en in "betere"restaurants verkopen.

De bubur ketan word ook gebruik als een onderdeel van een selamatan gerecht.

Famke
Gebruiker
spacer line

Mijn broertje + vriend waren 2 jaar geleden in RI, en vriend was gek op opor, waar komt dat vandaan vroeg ik me af? En mangoet van makreel is heerlijk met petť kentjoer, dat maakt mijn vader wel eens, en cŗh,
ketoprak kan je haast nergens meer vinden volgens mij, wel lotek en gado gado, pepes van jambal in rijsteblad (met kentjoer) vond ik ook lekker en tahu kupat met katjangsaus Emoticon: Puh! Emoticon: Puh!

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Ikan Pepes ( vis in bananenblad, heel lekker gekruid)
Als dessert: van die groene pannenkoekjes gevuld met kokos en palmsuiker...njammie!

Famke
Gebruiker
spacer line

Je bedoelt volgens mij Dadar Guling Piepa

Famke
Gebruiker
spacer line

Tip: Op facebook kan je zoeken naar Tastemade Indonesia en dan zie je versnelde filmpjes van de lekkerste gerechten om (heel makkelijk) te maken.
(Mendol Malang ziet er ook heerlijk uit als snack. Emoticon: Nice

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Geef mij maar een bord spruitjes of hutspot Emoticon: Blush

Famke
Gebruiker
spacer line

Ha Salina
Ik kan me ook wel weer voorstellen dat de boemboes je neus uitkomen haha
Ik weet nog dat ik in Pangandaran (een ex KLM stewardess die daar een bungalow-imperium met garnalenvisserij had opgebouwd) aankwam en die avond gezellig vodka daar hebben gedronken. De volgende dag beroerd natuurlijk maar die avond erop aten we daar gebakken aardappels sperzieboontjes en een schnitzel. God nog nooit zo lekker aardappels gegeten. En idd een stampot hutspot, boerenkool of zuurkool met een hemaworst is op zijn tijd niet te versmaden Emoticon: Nice

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Nou, daar zeg je wat maar de aardappels zijn inderdaad lekker in Indonesie. Veel lekkerder dan in Nederland eigenlijk. Ik maak ook vaak gebak. aardappelen (eerst voorkoken) met sla en een biefstukje. Echt zo lekker Emoticon: Nice

Ik lust geen Indonesisch dus ik moet wel regelmatig een prakkie koken... Emoticon: Blush

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Erwtesoep? Emoticon: Yummie!

Met wortsjes van een vegetarisch varken die halal geslagt is Emoticon: Yummie!

It's only kinky the first time.

Famke
Gebruiker
spacer line

Erwtensoep met rijst, ben ik mee opgegroeid evenals bruine bonen soep met rijst ( en een beetje sambel natuurlijk

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Varkensvlees heb ik gelukkig nooit gelust anders had ik nu toch wel een probleempje denk ik. Vooral die vieze vettige in de erwtensoep plukte ik er altijd uit. IEUWWWWWW

Famke
Gebruiker
spacer line

Ja heerlijk Salina, ik zal mijn vader tippen want die wordt soms ook raar daar na drie weken rijst. Tja moet hij zijn vrouwtje maar leren om aardappels te maken.
Kan je daar ook suddervlees krijgen? Een heerlijke hachee is ook heerlijk af en toe, maar dan moet je het vlees zeker wel halen bij de indo supermarkt want op de markt zwemmen de tai laller eroverheen.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Ik haal alles bij de superindo. Vers vlees maar wel duur.
Touwtjesvlees heb ik nog niet gegeten hier maar ze gooien natuurlijk alles vol met zoveel troep dat je smaakpupillen direct verbranden . Nooit een normaal naturel stukje vlees of vis hier. Emoticon: Nooo

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 01-08-2016 13:19 Famke wrote:

Kan je daar ook suddervlees krijgen?

Natierlijk wel .

Wat dacht je van SEMUR daging sapi( runder vlees) ???
Zelfs de Betawi-nese( Jakartaanse) versie , ik denk dat het al mss een paar honderd (of op zijn minst tig) jaren werd geconsumeerd in West Java, Midden/Oost java .
60 jr geleden eet ik vaak semur daging sapi in Djakarta die tot de gerecht van Idul Fitri gerekend kan worden.

Je hebt zelf bruine- bonen soep (eigenlijk rode bonen) op Sundanese versie .
PS : heb je vragen over Sundanese-Javaanse - Jakartaanse gerechten , kan ik mss de geschiedenis vertellen.
Zoals de oorsprong van Opor , waarschijnlijk uit midden oosten ( invloeden van M.O)
Curry gerechten kwamen of van INDIA( logisch) en Arabie ( met de Islam) .

wroumen
Gebruiker
spacer line

Op 01-08-2016 12:49 schreef salina:
Geef mij maar een bord spruitjes of hutspot Emoticon: Blush

Geef mij dan maar liever de Indonesische keuken Emoticon: Smile

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

63,702,572 pageviews Een website van indahnesia.com