Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
70 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er wordt hier vaak over gesproken over de toestand waarin het land verkeert, de misstanden in het algemeen, absurde onevenredige prijzen, het onrecht etc.

Ik probeer erachter te komen wat mensen drijft dat er (m.i. onnodig) veel geld uitgegeven wordt aan allerlei zaken terwijl ze het zo hard nodig hebben voor andere dingen.

Zomaar een paar voorbeelden:
• De Mekka en umroh hype waarvoor mensen zich jarenlang (misschien wel tot hun dood) in de schulden steken met als gewenst resultaat: status. Iets anders kan ik niet bedenken; de koran zegt er volgens mij niet over dat je daarvoor andere (belangrijker?) zaken moet laten vallen Emoticon: Nooo

• De bizarre toestand waar je je eerst moet inkopen bij een instantie (politie) voordat je uberhaupt een kans krijgt om er te werken Emoticon: Angry

• Het leensysteem waarbij er twee kampen zijn: degenen zonder geld die geld moeten lenen waarvoor bizarre rentes gevraagd worden; 20% schijnt soms normaal te zijn. Versus degenen mét geld die onderhand kunnen vragen wat ze willen Emoticon: Sadley

• De adatgebruiken (voor bruiloften en begrafenissen) en die niet te doorbreken zijn die mensen financieel wurgen omdat ze veel geld kosten Emoticon: Confused

Ik vroeg me af of er hier iemand iets over kan zeggen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Voor mij is het inkopen bij een werkgever het failliet van Indonesië.

Als een baan gegeven wordt aan de meest biedende krijg je nooit de juiste man/vrouw op de juiste plaats. De domme rijkeluiszoon krijgt voorrang op de slimme zoon van een becakrijder, met een heleboel onkunde tot gevolg.
Heel vaak is de vader van de rijkeluiszoon dan nog rijk geworden door corruptie.

Soms wordt er ook geld geleend, van familie of van de bank. Uit welingelichte bron weet ik dat enkele jaren geleden een politieman in spe in Yogya 2 miljard IDR moest neertellen! Als je werd aangenomen kreeg je naast een contract een brief voor de bank om het geld te lenen!

Aangezien jobs bij de staatsinstaties zowat de enigen zijn die leiden naar een pensioen zijn deze zeer gegeerd. Het opzetten van een sociaal stelsel met pensioen voor iedereen is waarschijnlijk de oplossing voor dit probleem. Helaas is dit in dit gigantische land heel moeilijk (onmogelijk?) op te zetten.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-07-2016 23:12 erwin wrote:
Het opzetten van een sociaal stelsel met pensioen voor iedereen is waarschijnlijk de oplossing voor dit probleem. Helaas is dit in dit gigantische land heel moeilijk (onmogelijk?) op te zetten.
Het kan wel maar daarvoor zullen er veel dingen moeten veranderen, ego' s moeten worden ingeleverd, een strakke hand en vooral een opstand, maar dan wel het héle volk.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik had hier 10% kredite bij Carffuor geplaats gehad

Verkeerd topic kan er geen sikepit van begrijpen ,dat mensen daar zo gek voor zijn, om naar Mekkak te gaan.............. Emoticon: Sadley Emoticon:
En dan zich zo uit laten kleden ja order alleen het gewaad blijft aan de rest zijn ze kwijt aan die dieven die hen hun laatste centjes afpakken .
Spendeer het geld aan de arme kinderen, als je die niet heb, ik denk in je plaats zullen er genoeg wonen..... Emoticon: Angry

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Ik zie dagelijks om mij heen in Nederland dat er geld wordt verspild, misschien herken je dat bij je eigen werkgever ook wel Anne Mieke, dat gebeurt gewoon overal in de wereld. De manier waarop is cultuurgebonden, gebaseerd op emotie en onnadenkendheid, of misschien wel pure oplichting of boze opzet.
Zoiets moet eruit groeien en waarschijnlijk lukt dat nooit helemaal. Nog heel veel generaties gaan er last van blijven hebben.

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Iemand van mijn helpers wou zijn zoon laten inschrijven bij politie, moest 100 juta betalen om op de lijst te komen Emoticon: Stupid

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 14-07-2016 23:12 erwin wrote:

1. Voor mij is het inkopen bij een werkgever het failliet van Indonesië.
2.Helaas is dit in dit gigantische land heel moeilijk (onmogelijk?) op te zetten.

1.Je hebt gelijk.
De resultaat zie je later, als de betrokken persoon die via vitamin K&R ( Koneksi dan Relasi) , omkoping een baan (vooral als pegawai negeri( ambtenaar ) ambieerde later zijn "schulden" aan de vriendjes, familie,bank terug moet betalen.
Op zijn beurt doet hij gekke dingen Emoticon: Shiny .
En zeker in een afdeling die als DAERAH BASAH ( Natte gebied) werd genoemd.
Waar je veel kan ritselen , zoals afdeling izin( vergunningen) , rijbewijs, paspoort etc .

2.Dat kan.
Is tientallen jaren bewezen door het invoeren van pensioenstelsel bij de overheid,semi overheid, banken, verzekeringskantoren .

Van daar dat een baan bij de overheid een begeerde baan is(pensioen, rijst , soms ziekte kosten etc , en bij veel vraag en weinig aanbod geldt de economische principe en dat is universeel

Ik denk dat het nog 1 generatie zal duren als men NU schoon schip maak , en ga asjeblieft geen bovenmenselijke eisen stellen aan Jokowi.
Hij is geen tovenaar. Emoticon: Wink

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. A.M
Geld lenen om naar Mekka te gaan is niet toegelaten als men de Syariah toepast.
Laat staan Uang Panas, "heet" geld ?) geld die uit corruptie of KKN afkomstig is .

bisa dicek of makemyday .

Josvdberg
Gebruiker
spacer line

On 15-07-2016 11:09 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

1.Je hebt gelijk.
De resultaat zie je later, als de betrokken persoon die via vitamin K&R ( Koneksi dan Relasi) , omkoping een baan (vooral als pegawai negeri( ambtenaar ) ambieerde later zijn "schulden" aan de vriendjes, familie,bank terug moet betalen.
Op zijn beurt doet hij gekke dingen Emoticon: Shiny .
En zeker in een afdeling die als DAERAH BASAH ( Natte gebied) werd genoemd.
Waar je veel kan ritselen , zoals afdeling izin( vergunningen) , rijbewijs, paspoort etc .

2.Dat kan.
Is tientallen jaren bewezen door het invoeren van pensioenstelsel bij de overheid,semi overheid, banken, verzekeringskantoren .

Van daar dat een baan bij de overheid een begeerde baan is(pensioen, rijst , soms ziekte kosten etc , en bij veel vraag en weinig aanbod geldt de economische principe en dat is universeel

Ik denk dat het nog 1 generatie zal duren als men NU schoon schip maak , en ga asjeblieft geen bovenmenselijke eisen stellen aan Jokowi.
Hij is geen tovenaar. Emoticon: Wink

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. A.M
Laat staan Uang Panas, "heet" geld ?) geld die uit corruptie of KKN afkomstig is .

Dan verkopen we toch gewoon even het huis, daarna zien wel weer.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-07-2016 11:09 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Nou, dan hebben we misschien een wijzigingsblad op de Koran gemist. Er zijn er toch echt heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel die dat doen. Hutang of uang panas maakt niet uit.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Die was Om Sid vergeten te updaten. Is nog van 1951.
De update staat wellicht niet op google. Vandaar Emoticon: Shut up!

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-07-2016 08:26 koming wrote:
Ik zie dagelijks om mij heen in Nederland dat er geld wordt verspild, misschien herken je dat bij je eigen werkgever ook wel Anne Mieke…...
Tuurlijk, en daar erg ik me ook groen en geel aan. Wij werken nl. met belastinggeld (ProRail). maar ik vind dat toch een ander effect hebben dan in Indonesie.
On 15-07-2016 08:26 koming wrote:
De manier waarop is cultuurgebonden, gebaseerd op emotie en onnadenkendheid, of misschien wel pure oplichting of boze opzet.
Zoiets moet eruit groeien en waarschijnlijk lukt dat nooit helemaal. Nog heel veel generaties gaan er last van blijven hebben.
Als het gaat om geld wat voor adat nodig is dan emotie en mensen die er niet aan willen om dat anders te gaan doen. De onnadenkendheid zeker niet. Er zijn wel mensen die er mij over durven praten en die er eigenlijk helemaal niet meer achter staan. Probleem met dit soort zaken is dat hier iemand “de zegen over uit moet spreken” om dat ooit in de goeie stand te krijgen. Ik vind het triest om te zien. Ik geloof dat die in Toraja nog het meest kostbaar is. Traditie is prachtig maar het kan ook zonder (veel) geld.

Dat van de Mekkagangers is ook uit de klauwen aan het lopen. En waarom eigenlijk? Je kunt ook een goede moslim (goed mens zijn) als je je niet helemaal houdt aan de vijf voorgeschreven regels. Met de geloofsbelijdenis, vijf keer per dag bidden en vasten kom je al een heel eind. Ik heb het idee dat dit wat gewoontjes wordt gevonden en men zich wil onderscheiden door naar Mekka te gaan en dus status vergaart. En daarbuiten allerlei dingen doet die de islam verbiedt, dat is nog het ergste.

En jezelf inkopen tegen bizarre bedragen is ronduit verschrikkelijk en zullen de “dubbeltjes” onder Indonesiers nooit een kwartje worden, sterker nog ze glijden steeds verder af. En degenen die er wel aan mee doen maken zich schuldig aan corruptie want iets anders is het niet.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Echt verschrikkelijk he, dat inkopen tegen exorbitante bedragen voor een hongerloontje daarna. Ik begrijp er echt geen klote van. Emoticon: Nooo
Dat geld komt never nooit terug als je niet corrupt bent of niet weet hoe je op een corrupte manier geld moet binnen harken. Een vriend van mijn man ging lang geleden ook op de lijst voor ik weet niet hoe veel geld om agentje te worden. Daar is toen een vermogen voor geleend. Hij nam voor mijn man toen ook een formulier mee op zich op te geven, maar die heeft dat direct in de prullenbak gegooid Emoticon: Worship
Die vriend van hem is NU nog aan het afbetalen en ik spreek dus over zeker 20 jaar geleden he. Nog wel langer denk ik.

Mekka mag inderdaad alleen volgens de koran als je het geld ervoor hebt en als je ook zorgt dat er thuis nog geld achterblijft voor de familie. Je moet ze de kost geven die terugkomen en de elektra is afgesloten en iedereen zit te bibberen van de honger. Ongelooflijk haram!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-07-2016 12:57 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Nou, dan hebben we misschien een wijzigingsblad op de Koran gemist. Er zijn er toch echt heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel die dat doen. Hutang of uang panas maakt niet uit.

Tja, dan zou WE ( wie ?) het mss niet weten, maar dan is het niet erg, want men is niet te oud om er van te leren .
En het feit dat erg veeeeeeel mensen dat doen wil niet zeggen dat wat ze doen goed is .

Over adat/gebruiken zoals in Toradja en op Bali ( of mss andere gebieden die ik niet weet ) , dat werd opgegangen door gezamenlijke begrafenissen , van verschillende families tegelijk.

Josvdberg
Gebruiker
spacer line

On 15-07-2016 13:13 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Dat van de Mekkagangers is ook uit de klauwen aan het lopen. En waarom eigenlijk? Je kunt ook een goede moslim (goed mens zijn) als je je niet helemaal houdt aan de vijf voorgeschreven regels. Met de geloofsbelijdenis, vijf keer per dag bidden en vasten kom je al een heel eind. Ik heb het idee dat dit wat gewoontjes wordt gevonden en men zich wil onderscheiden door naar Mekka te gaan en dus status vergaart. En daarbuiten allerlei dingen doet die de islam verbiedt, dat is nog het ergste.

Vergeet ook niet wat voor een big business het is voor een aantal organisaties. Ik zou die bv alleen al die tasjes wel willen bedrukken met hun "club" logo.

ErolTR
Gebruiker
spacer line

Naar Mekka gaan is een lang verhaal:

Wat ik hierboven tot nu toe gelezen heb hierover, staat helaas niet in Koran. In de Koran staat alleen dit hierover:

Het is voor de mensen een plicht jegens God om op bedevaart naar het HUIS te gaan; voor wie in staat is daarheen op weg te gaan. (3/97)

Er zijn 4 grote rechtsscholen in de Islam die dit soort teksten interpreten:

interpretaties heb je over: voor wie in staat is?

Volgens school (Imam Maliki): alleen fysiek in staat zijn: dus je bent gezond, je kan de reis aan, dan moet je gaan.

Volgens school Hanefi (waar ik zelf ook aangesloten ben): je mag geen schulden hebben.

Laat staan geld lenen en met geleende geld naar Mekka gaan? ONMOGELIJK

Volgens mij bedoel je niet dat mensen gewoon van de bank geld lenen, met RENTE, en dan naar Mekka gaan? Zo ja, ben ik dan benieuwd waar ze die FATWA vandaan halen, want dat heb ik nooit in mijn omgeving gezien, gehoord of gelezen. Volgens geen enkele rechtsschool is dat mogelijk.

HET IS HELEMAAL NIET DE BEDOELING DAT MENSEN MET EEN VERBODEN MIDDEL ALS RENTE EEN VERPLICHTING (als je er toe in staat bent) GAAN FINANCIEREN.

Andere punt van Anne Mieke: ik vraag me dus echt af of mensen voor status naar Mekka gaan: Zoals elke maatschappij heb je verschillende soorten mensen, met verschillende soorten innerlijke achtergronden. Wat ik tot nu toe uit eigen ervaring gezien heb:

a. het is een verplichting (als je er toe in staat bent), dat is waar, maar degene die ook begrijpt wat de achterliggende gedachte is, dan is het een geslaagde bedevaart. Want bij die mensen, ook na bedevaart, openen ook een nieuwe wereld als ze straks thuis zijn: VERANDERING, in die zin van proberen goede moslims te zijn etc etc.

b. er zijn mensen die alleen maar als verplichting zien en als dan voldaan is, zijn ze tevreden. Voor de rest GEEN VERANDERINGEN.

Misschien is het voorlopig voldoende, tot zover.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Het is een verplichting (WAJIB) mits : --------, -------, ------- etc

Uiteraard zijn er schriftgeleerden (exegeten ?) van die 4 grote stromingen (mazhab) van de Soenieten.
Iedereen is van mening dat je NIET naar Meka kan gaan met geleende geld.
Laa tstaan geld afkomstig van koruptiepraktijken , gestolen etc .

Er zijn verschillende hadits van Mohamad S.A.W. te vinden .
Concreet :
ik kan niet naar Meka gaan omdat ik formeel nog (grote) schulden heb ( denk maar aan hypotheek , creditcard , Wehkamp etc.
Ook lichamelijk niet ( gezondheids toestand) , let op men moet in staat te zijn om te reizen .
Sommigen willen zelfs als ze oud/ziek zijn per se naar Meka te gaan , om daar te kunnen sterven.
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. ErolTF:
Je krijg wel iets voor terug( m.b.t punt 2 ) , diverse "bonussen" .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-07-2016 16:25 ErolTR wrote:
Naar Mekka gaan is een lang verhaal:

Wat ik hierboven tot nu toe gelezen heb hierover, staat helaas niet in Koran. In de Koran staat alleen dit hierover:

Het is voor de mensen een plicht jegens God om op bedevaart naar het HUIS te gaan; voor wie in staat is daarheen op weg te gaan. (3/97)

Er zijn 4 grote rechtsscholen in de Islam die dit soort teksten interpreten:

interpretaties heb je over: voor wie in staat is?

Volgens school (Imam Maliki): alleen fysiek in staat zijn: dus je bent gezond, je kan de reis aan, dan moet je gaan.

Volgens school Hanefi (waar ik zelf ook aangesloten ben): je mag geen schulden hebben.

Laat staan geld lenen en met geleende geld naar Mekka gaan? ONMOGELIJK

Volgens mij bedoel je niet dat mensen gewoon van de bank geld lenen, met RENTE, en dan naar Mekka gaan? Zo ja, ben ik dan benieuwd waar ze die FATWA vandaan halen, want dat heb ik nooit in mijn omgeving gezien, gehoord of gelezen. Volgens geen enkele rechtsschool is dat mogelijk.

HET IS HELEMAAL NIET DE BEDOELING DAT MENSEN MET EEN VERBODEN MIDDEL ALS RENTE EEN VERPLICHTING (als je er toe in staat bent) GAAN FINANCIEREN.

Andere punt van Anne Mieke: ik vraag me dus echt af of mensen voor status naar Mekka gaan: Zoals elke maatschappij heb je verschillende soorten mensen, met verschillende soorten innerlijke achtergronden. Wat ik tot nu toe uit eigen ervaring gezien heb:

a. het is een verplichting (als je er toe in staat bent), dat is waar, maar degene die ook begrijpt wat de achterliggende gedachte is, dan is het een geslaagde bedevaart. Want bij die mensen, ook na bedevaart, openen ook een nieuwe wereld als ze straks thuis zijn: VERANDERING, in die zin van proberen goede moslims te zijn etc etc.

b. er zijn mensen die alleen maar als verplichting zien en als dan voldaan is, zijn ze tevreden. Voor de rest GEEN VERANDERINGEN.

Misschien is het voorlopig voldoende, tot zover.

Het is niet mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te storen maar de Koran is heel lang geleden geschreven in de tijd dat de islam niet eens voorkwam in verre gebieden en in concreto in Indonesie. Met de karavaan vanuit de woestijn naar Mekka reizen destijds was een andere onderneming dan de vliegtuigen uit alle delen van de wereld.
Het is al erg genoeg dat er interpretaties mogelijk zijn maar ieder mens met een gezond verstand kan wel verzinnen dat de meeste Indonesiers niet in staat zijn om dat te bekostigen. Ik geloof dat het minimale ongeveer 18 juta is, voor veel Indonesiers ergens tussen een half en heel jaarsalaris. Vergelijkbaar dat je als westerling hiervoor zo’n 15000 euro voor zou moeten betalen. (het is wat lastig vergelijken met een land als Indonesie)
Ze zullen dus niet anders kunnen dan financieren.

Ik begrijp de achterliggende gedachte zeker wel, daar is niks mis mee maar ik durf ook te beweren dat het gros van de Indonesiers dit alleen doen om status te verwerven. En nogmaals zoals ik het zei: je wilt niet weten wat er in Indonesie allemaal gebeurt waaruit blijkt dat ze juist helemaal geen goede moslim zijn als we het hebben over het volgen van de Koran. En dan hebben we het over corruptie, geweld tegen vrouwen, bedriegen, vreemdgaan, drinken etc. Ik ken er zelfs aan paar:

Maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat ik het schandalig vind dat mensen zich voor zo’n reis in de schulden steken voor (tientallen?) jaren en intussen wonen in armoedige huizen, het schoolgeld van de kinderen hierdoor niet kunnen betalen met alle gevolgen van dien, dit belangrijker vinden dan een ziektenkostenverzekering (ook met alle gevolgen van dien) etc. etc.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-07-2016 18:59 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Mijn punt is dat ik het schandalig v ind dat mensen zich voor zo’n reis in de schulden steken voor (tientallen?) jaren en intussen wonen in armoedige huizen, het schoolgeld van de kinderen hierdoor niet kunnen betalen met alle gevolgen van dien, dit belangrijker vinden dan een ziektenkostenverzekering (ook met alle gevolgen van dien) etc. etc.

Dat vind ik ook Emoticon: Shiny Emoticon: Yes!
En kennelijk heeft GOD het ook meer dan 1400 jaren geleden AL voorzien zoals men kan lezen in diverse verzen in de Al Qur'an, en aangevuld door de uitspraken van Mohamad SAW. (diverse hadits)

ErolTR
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke,
In NL bedevaart is omgeveer 4200 ( min inkomen 1300 eu in NL) en in Turkije denk ik rond 2500 euro (min inkomen 500 euro p.m. ) Ook bijna een half jaar inkomen. Maar het punt is dat mensen met minumum inkomen, gaan of niet kunnen gaan naar Mekka. Dat is ook een feit. ( A. M. Hoeveel euro is 18 juta?)
Dat de prijzen zo hoog zijn, ben ik het mee eens en ik zou ook in dat geval echt niet gaan, met pijn in mijn hart. Maar bij ons gaan mensen vooral met goede inkomen, anders gaan ze naar oemrah die relatief veel goedkoper is, rond 1200 euro.

Even terug naar je topic; volgens mij bedoel je ook de druk van de adat. Ook heb je daar gelijk in. De kracht van adat is sterker dan het geloof Emoticon: Yes! Bij verlooving, bruiloft is het een ramp helemaal. We nodigen bij de bruiloften al ongeveer 700-1000 mensen die we de meesten ook alleen maar bij de bruiloften zien. Waarom? Omdat het zo hoort: je hebt ook in het verleden bijv geld of goud geschonken, dus ook willen ze op deze manier terug.

Ik wil ook niet alles helemaal loslaten en snel individualiseren, maar sommige dingen kunnen inderdaad simpeler, goedkoper en makkelijker. Een oppas cultuur kennen we nog steeds niet. Bij de bruiloften worden gelukkig tegenwoordig springkussen en clown geregeld. 10 jaar geleden was het er ook niet.
Ik ben ook niet tevreden van de huidige stand van zaken, maar nogmaals wil ik ook niet dat mensen verder uit elkaar groeien zoals ik in NL en in de grote steden inTR constateer.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. omkoping voor werk zal ik een andere keer erover hebben.
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Surya, wat bedoel je punt 2, bonussen? Ik ben een beetje moe denk ik, Emoticon: Frustrated

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 16-07-2016 00:01 ErolTR wrote:
Anne Mieke,

1.Even terug naar je topic; volgens mij bedoel je ook de druk van de adat. Ook heb je daar gelijk in. De kracht van adat is sterker dan het geloof Emoticon: Yes!

2. Bij verlooving, bruiloft is het een ramp helemaal. We nodigen bij de bruiloften al ongeveer 700-1000 mensen die we de meesten ook alleen maar bij de bruiloften zien. Waarom?
3.Omdat het zo hoort: je hebt ook in het verleden bijv geld of goud geschonken, dus ook willen ze op deze manier terug.

3Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Surya, wat bedoel je punt 2, bonussen? Ik ben een beetje moe denk ik, Emoticon: Frustrated

1.De kracht van de adat in Indonesia is tanende , dat hangt af of je uit een traditioneel familie/clan afkomstig is (de zgn asal-usul) , je plaats in de maatschappij m.b.t je sociale verplichtingen.

2.Klopt , toen ik in 1979 met een Nederlandse Moslima(geworden omdat ze met mij trouwde) was het een zeeeer eenvoudige trouwerij zonder poes pas maar wel bijna 400-450 gasten, 1ste graad familie ( in Indonesia heb je 4 familiegraden) .
Van mijn Nederlandse kant was alleen de moeder aanwezig.
Toen was ook al "normaal" dat je 750-1000 gasten hebt ,veel vrienden van mijn ouders/zakenrelaties werden niet uitgenodigd.
Een paar jaar later ging mijn jongere broer trouwen met bijna 750 gasten( van 2 families bruidegom/bruid) , meestal de 1ste graad familie of mensen die je niet kan/mag beledigen.
Echt Javaanse huwelijksceremonie , conform de adat.
Dat gaf veel stress , want als tante Pien uitgenodigd wordt waarom tante Mien niet etc ?
Nu heb je beroep weddingsplanner , en grote sterrenhotels die je met liefde hun wedding pakket willen aansmeren.

En over "reciprociteitsbeginsel(timbal-balik) dat heb ik omdat ik in NLD woont geen last, soms krijg ik uitnodiging als ik daar met vakantie ging(jaarlijks pulang kampung=sociale verplichtingdus geen vakantie) en toevalling de zoon /dochter van een familielid en vrienden trouwen.
Moet je ook met een redelijk kado /envelopje komen .
En dat kan ik niet betalen van mijn AOW-tje.
Moet ook nog me zelf hijsen in een nette appepakje , op zijn minst een nette batik overhemd ( heb ik niet eens).

3.Dat was een reactie op jou punt b. met betrekking tot Haji en Umroh.

Naast indirect status zoals A.M constateerde , voor al in de platteland kreeg de nieuwbakken Haji een soort "bonus" Emoticon: Cry PAHALA=ik noem het bonus van de grote baas).
Daarnaast wordt je zonden min of meer vergeven , uiteraard moet je weet goed leven en niet meer vervallen in je oude zonden.
Niet meer mensen belazeren, aan corruptie praktijken mee doen etc etc .

In de praktijk ??????

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-07-2016 00:01 ErolTR wrote:
………….. Hoeveel euro is 18 juta?)
Even terug naar je topic; volgens mij bedoel je ook de druk van de adat. Ook heb je daar gelijk in. De kracht van adat is sterker dan het geloof Emoticon: Yes! Bij verlooving, bruiloft is het een ramp helemaal. We nodigen bij de bruiloften al ongeveer 700-1000 mensen die we de meesten ook alleen maar bij de bruiloften zien. Waarom? Omdat het zo hoort: je hebt ook in het verleden bijv geld of goud geschonken, dus ook willen ze op deze manier terug.
…………………..
Ik ben ook niet tevreden van de huidige stand van zaken, maar nogmaals wil ik ook niet dat mensen verder uit elkaar groeien zoals ik in NL en in de grote steden inTR constateer.

18 juta is 18 miljoen ongeveer 1200, 1300 euro en dat zijn zo’n beetje de minimumprijzen.

Ja, ik heb het ook over de druk van de adat maar dan niet zozeer hoeveel mensen daar komen maar vooral de adat mbt bv de mas kawin (bruidsschat) bij een huwelijk een de voorschriften als iemand overlijdt. Het zijn ingewikkelde constructiese ndaar gaan veel goederen, dus geld mee gepaard, dus zoveel buffels, koeien, schapen, varkens etc, ikat, goud en de wat midneren duren dingen zoals rijst, suiker en sigaretten (allemaal in megahoeveelheden). Het gaat niet over het al dan niet terug willen hebben; er zijn berekeningen voor. Met een overlijden kan het natuurlijk niet maar voor een huwelijk zijn lang van te voren onderhandelingen.

Dat uit elkaar groeien hoeft ook niet als er maar een goed plan is en vooral dat de mensen snappen dat dit zo niet verder kan gaan. Cultuur is een mooi ding maar we leven wel in 2016 met overbevolking, de recht van de sterkste, ongelijkheid in veel opzichten. Het intrigeert me mateloos. Ik ben nieuwsgierig van aard, kom altijd tijd te kort, ben altijd met vanalles bezig, praat soms ook met mensen over (je moet daar wel mensen voor vinden die wat meer van de wereld gezien hebben en/of wat meer, in dit geval van Indonesie weten, vandaar dat ik hem ook hier neer zet) Adat is iets wat geloof vaak overteft en ik probeer het antwoord te vinden hoe het komt dat mensen willens en wetens het zichzelf moeilijk maken. Hij is is niet zo rechtoe rechtaan of simpel, dat snap ik ook wel.

Wat mij opvalt is dat hier heel moeilijk met Indonesiers over te praten is. Of het nou de kostbare adat is, de eindeloze leningen of de kosten/zin van de bedevaart is. Af en toe lukt het wel eens maar dat is dan meestal met mensen die open staan voor andere meningen, visies en die soms ook wel toegeven dat het eigenlijk allemaal niet kan. Maar, dat laatste, zeker als het over adat gaat, liever niet. Je ziet dan soms toch een terughoudendheid en “angst” . Het gaat soms ook om de “zijsporen” van de adat.

Een voorbeeld daarvan jaren geleden op Flores. De kampungs daar zijn klein en iedereen kent iedereen. Zo rond mei/juni doen de kinderen hun eerste communie en ook daarvoor moet het een en ander uit de kast getrokken worden. Het gekke is dat er wel wordt meegegaan met de tijd als het gaat om dingen zoals kleding en cadeautjes maar over de draagkracht heeft niemand het. Hier komt dan vaak de aftroeffaktor om de hoek kijken en worden er dingen georganiseerd om te laten zien dat jij het goed voor elkaar hebt en je je kind dat allemaal kan geven. Dat is vaak helemaal niet zo want er moet grof voor geleend worden. Het jaar erop is het nog groter, uitbundiger, luxer. Anderen volgen etc etc. Ik had toen voorgesteld of het niet een goed idee was om er éen groot feest van te maken voor alle kinderen (en dat kunnen er misschien 10 of 20 zijn). Geld bij elkaar leggen zodat het een stuk draaglijker wordt en er één feest is in plaats van 10 of 20 (en mensen er soms 2 of 3 op een en dezelfde dag heb). Maar dat was een oneerbaar voorstel. Waarschijnlijk ook de weg van de minste weerstand.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 16-07-2016 09:49 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

1.
Ja, ik heb het ook over de druk van de adat maar dan niet zozeer hoeveel mensen daar komen maar vooral de adat mbt bv de mas kawin (bruidsschat) bij een huwelijk een de voorschriften als iemand overlijdt.

2. Het zijn ingewikkelde constructiese ndaar gaan veel goederen, dus geld mee gepaard, dus zoveel buffels, koeien, schapen, varkens etc, ikat, goud en de wat midneren duren dingen zoals rijst, suiker en sigaretten (allemaal in megahoeveelheden).

1.Over bruidschat (mas kawin) is duidelijk geregeld iin de Al Qur'an zie An- Nisa 4 en An-Nisa 25.
Het is de bedoeling dat de bruidegom zijn bruid/famile "eert" door toepasselijk bruidschat te geven.
Dat de bruid ook "meewerkt "om de huwelijk te laten plaatsvinden.
Mohamad SAW : zeide "Een gezegend vrouw is een vrouw met weinig bruidschat " .

Mijn Ollandse Meprau (Moslima geworden) kreeg alleen een klein eenvoudige set maskawin van mijn ouders.
Het is bijna niks , geen set gouden juwelen met briljanten zo groot als spruitjes.

2.De voorschriften bij overlijden is sterk gereguleerd, en zeker bij de Islam.
De kosten worden door familie/buren en in principe ook ten laste kunnen komen bij andere Moslim .
Ooit geweest bij een begrafenis van een Moslim ?
Op Bali en andere gebieden ( Toraja etc) zal ook naar draagkracht zijn , anders kan men de overledene NOOIT kunnen begraven.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Toch Om sid kan ik niet om die zogenaamde Indonesische houding heen die jij jezelf hier aanmeet. In mijn ogen ben je geen Indonesier maar een Indo. Het bewijs van die term Indo? Het forum staat er vol mee.

Hij is geen tovenaar. Emoticon: Wink ]

Dat duurt niet 1 generatie maar veel generaties. Van die jojo, want dat is het, hoef je niet veel te verwachten, hij is groot gebracht en geworden met corruptie. Je mag van mij rustig denken dat tie schone handen heeft. Wat mij betreft gelijk aan koeien die spruitjes plukken.

Het is niet normaal dat je een baan koopt. Waarschijnlijk in Uw beleving wel. Dat strookt behoorlijk met andere behoorlijke waanbeelden zoals U die ventileert op dit forum.

RI is tot een volslagen ander land ontwikkelt in vergelijking met de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Het land gaat zeker niet vooruit, en gaat gebukt onder de islam. Brood islam voor de meesten overigens.Het zou goed zijn dat islam juk of te moderniseren of af te schudden.

Jojo heeft de nekslag gegeven aan de economie. Zie de supermarkt ontwikkeling en import. Corruptie viert hoogtij. Nog steeds. Om Malam houdt ons met zijn leesvoer aardig op de hoogte. Vreselijk om aan te zien overigens. Dit gaat generaties duren voor het land zijn bevrijdig heeft van corruptie.

De eens belofte Jojo is door de mand gevallen. Triest voor een prachtig land dat zeker beter verdient.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 16-07-2016 10:12 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

2.De voorschriften bij overlijden is sterk gereguleerd, en zeker bij de Islam.
De kosten worden door familie/buren en in principe ook ten laste kunnen komen bij andere Moslim .
Ooit geweest bij een begrafenis van een Moslim ?
Ja, een paar keer. U gaat uit van de islam op Java maar in NTT bijvoorbeeld (en waarschijnlijk ook nog wel in andere regio’s) is die sterk gemixt met de plaatselijk adat en is het niet zo zwart/wit als u het hier uitlegt.
On 16-07-2016 10:12 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]
Op Bali en andere gebieden ( Toraja etc) zal ook naar draagkracht zijn , anders kan men de overledene NOOIT kunnen begraven.
Die draagkracht wordt kunstmatig in stand gehouden en/of is soms niet van toepassing. Op Bali zijn tegenwoordig groepsverbrandingen. Ik heb begrepen dat de overledene eerst wordt begraven, daarna (na jaren?) opgegraven om samen met andere overledenen gecremeerd te worden. Ik weet niet zoveel van de adat op Bali mar het zou zomaar kunnen dat deze oplossing jaren geleden is bedacht om me=nsen de kans te geven, te ontlasten en de kosten te delen. Vst hier wel iemand die daar meer van weet.
Ik ben diverse keren in Toraja geweest en daar worden de mensen sowieso niet meteen begraven maar gebalsemd en in hun huizen bewaard, soms maanden, soms zelf jaren zodat de familie genoeg geld bij elkaar kan krijgen om alles te bekostigen. Ik denk dat de adat in Toraja de meest kostbare is.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Anne Mieke,

Dat begraven en pas later jaren cremeren is zoiets als "sinds mensenheugenis" en gebruikelijk. Vaak spaart de familie er jaren voor om een dergelijke ceremonie plaats te laten hebben. Tenminste op Bali.

In de rest van RI weet ik niet hoe ze dat doen, behalve dat ze erg snel de grond in gaan.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,752,385 pageviews Een website van indahnesia.com