Wat valt jou op,over eten en drinken,bij bekende supermarkte

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
48 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

We hadden in de posting van salina over brood en eten en wat er wel en niet is te koop.
Deel ervaringen met elkaar en en misschien kennen we van elkaar leren waar je vreemde ingredienten kan kopen en bekende ingredienten te kopen is zoals in Nederland Emoticon: Shiny

We hadden het over havermout en brood dat verschild nog al bij streek.
Maar havermout vol op te krijgen Bay Walk in Pluit Emoticon: Nice

Maar Salina had nu zo lang verhaal en toepasselijk verhaal op haar site dan paste dit niet meer bij haar site Emoticon: Laugh out loud
Daarom een nieuw gemaakt, wie weet wat je tegen kom om dat te vermelden...... Emoticon: Yeah right! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Emoticon: Laugh out loud

Ik had mijn verhaal over Ma Flodder gisteren al geschreven maar het broodverhaal was nog niet klaar. Hahaha

Wat mij opvalt in de supermakten dat altijd alles op is
In ieder geval de producten die goed lopen. Emoticon: Confused

Mijn verse melk is er niet altijd (die lang houdbare lust ik niet, dat smaakt naar rubberen boten)
Mijn yoghurt van cimory (dik en romig) is er ook vaak niet.
Gele paprika heb ik al maanden nergens meer kunnen vinden.

Mijn favoriete bakboter is gewoon onbetaalbaar

Witlof heb ik nog nooit gevonden hier.

De sla is ALTIJD verlept dus dat betekent dat ze die al verlept inkopen omdat ik minstens om de dag bij de supermarkt sta.

In de instant mi zit regelmatig een haar vanuit de fabriek

De kroketten die ze zo af en toe bij Giant hebben hoef ik ook niet meer want daar zat ook pas een smerige zwarte haar ingedraaid. Ik moest bijna kotsen. Emoticon: Angry

Nou ja, wat me in het algemeen opvalt is dat ze de voorraden slecht bijhouden. En als je het dan vraagt aan zo'n hulpje dat is het antwoord standaard 'habis' of 'kosong'

Over het personeel:

Niet alleen de winkelende wijven lopen zonder te kijken dwars door je heen maar het personeel staat ook altijd in de weg. Ze staan altijd bij de schappen waar ik iets nodig heb en verdommen het om 1 cm opzij te gaan zodat je je dingen kunt pakken.
Totaal geen manieren hier Emoticon: Nooo

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben ook regelmatig in supermarkten in Indonesie. Niet voor de dagelijkse boodschappen maar daar kom ik wel langs en ik schrik altijd van de prijzen. Even afgezien of prijzen al dan niet reeel zijn begrijp ik ze soms ook niet. Voor produkten van buitenlandse afkomst kan ik me het nog voorstellen maar hoe kan het dan dingen uit Indonesie zelf vaak zo duur zijn. Bijna alles is relatief duur vaak zelfs duurder dan in Nederland.

-Vaak verlepte groenten (het verpakken van groenten op een tempexschaal met een stuk plastic erover doet er ook geen goed aan)
-Schalen fruit met bijvoorbeeld rotte druiven erin of sinaasappels met schimmel
-etenswaren over de datum (in Nederland staat er een grote oranje of rode sticker op maar in Indonesie kun je maar beter alles checken)
- geen serieuze aanbiedingen (zoals je in Nederland hebt, dus 2+1 of 1+1, 25% of 50% korting of zo)
-De onoverzichtelijkheid ; er zit vaak geen logica in, produkten staan soms op verschillende plekken
-en idd kosong of habis (ook al hebbenze het nooit in het assortiment gehad....)

Relatief duur/duurde r
- pakken sap verschrikkelijk duur, ůůk van lokaal fruit (dus bijvoorbeeld mango of guave); ook de kleine pakjes van bijvoorbeeld Rp 4000 lijken niet duur maar voor een verpakking van 6 heb je die in Nederland voor dezelfde prijs of veel goedkoper bij winkels zoals Lidl en Aldi

- batterijen (bij de Action of zelfs het Basic merk van AH is goedkoper)
- scheermesjes zonder/onbekend merk
- water (basismerk AH met 15 cent)terwijl er veel bronnen zijn in Indonesie.
- groenten en fruit , hier al een paar keer gezegd. Dan klaag je toch nooit meer als je in Nederland voor een bloemkool 2 euro moet betalen... Ook de prijzen van het lokale tropisch fruit liggen niet meer zover bij die van hier
- rijst ; ik snap er niks van hoe het kan dat rijst in Nederland zo goedkoop kan zijn/in Indonesie zo duur.

Wat ik wel beter vind zijn bijvoorbeeld de kleinere verpakkingen bijvoorbeeld voor shampoo of minipakjes met 4 koekjes erin of zo. En hier is sluitingstijd sluitingstijd. Daar kun je om tien over 9 of zo nog wel eens onder de rolluiken doorglippen als je nog snel iets nodig hebt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Heb je ook ge merkt dat theezakjes in IndonesiŽ aan inhoud minder zit dan in Nederland....
Carrefour ook een groot supermarkt als het druk is sta je uren in de rij met nog hoeveel kassa's dicht . ook niet mijn supermarkt
Deze Farmers markt is redelijk wel aan de prijs maar wanneer je ook kom je hebt altijd voorraad je grijpt niet zo makkelijk mis.
Alleen nu met Idelfitri weinig personeel en geen aqua
Maar wat word er veel plastiek verpakking verknoeid
bijna alles zit verpakt in plastieken doosjes of zakken...... Emoticon: Shut up!

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Oh ik sta juist nooit zo lang in de rij bij de Carrefour. Bij superindo dus altijd maar dat is zo lekker dichtbij voor ons en als je om de dag moet dan wil je niet eerst een uur rijden. Behalve als ik echt iets nodig heb wat ze alleen bij carrefour hebben dan ga ik wel en sla ik veel in omdat ik weet dat ik er misschien wel weken niet meer kom.

Inderdaad is de logica van de opstelling van de producten ver te zoeken.

Ik wist ook niet dat plastic niet goed is? Verlept het dan sneller?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-07-2016 10:34 salina wrote:
Ik wist ook niet dat plastic niet goed is? Verlept het dan sneller?
Het ligt er natuurlijk aan welke groenten maar voor de meeste is het niet handig. Een bos selderij verpakken met een strakke plastic folie eromheen werkt niet. het is niet voor niks dat je die hier in een ander (cellofaan) en ruimer plastic ziet. Al met al zal het ook een combinatie zijn van koelingen die niet goed werken en dat er teveel wordt voorverpakt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Medio jaren 70 (1966)werd bij de opening van de 1ste Department Store Sarinah Jakarta Centrum ook een kleine supermarket in de basement geopend.
Ook tegen over Sarinah , daarna na 1979 bij Pasar Raya Blok M.
Mijn moeder leverde Europes taart / gebak bij Sarinah .

Toen waren bijna alleen maar Australische (Kraft cheese), Chinese( Singapura) spullen verkocht.
Echt kopen doen we niet , af en toe gebeurt wel eens dat we luxe europese etenswaren kopen.

Tegenwoordig heb je in principe bijna lles te verkrijgen , zoals de Albert Heijn van Zuid Jakarta , met de naam Kem Chiks
https://foursquare.com/v/kem-c(...)a8e31838952162fb0acf

jaren geleden kwam ik daar langs , zag Honig(?) Pannenkoek meel, voor 60.000 rup , omgerekend koers van toen 6 euro.( Bij Dirk/Appie kost het nu 1 eurie ?)
Dus hadden we niet gekocht

Wat ik ook niet begrijpt is hoe duur fruitsap en rijst kost , terwijl in Jumbo, A.H, Vomar etc het goedkoper zijn .
Over de vooraad beheer , en verkooptechnieken hebben vele groothandel bedrijven gefaald , het lijkt wel of ze van de Marketing Mix nog nooit hadden gehoord.

Inkopen doen bij de pasar tradisional heb ik geen ervaring , dat het goedkoper moet zijn is logisch.

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-07-2016 11:06 Surya Atmadja wrote:
Wat ik ook niet begrijpt is hoe duur fruitsap en rijst kost , terwijl in Jumbo, A.H, Vomar etc het goedkoper zijn
Daar begrijp ik dus ook niks van. Het lijkt alsof in Indonesie op produktie grof geld wordt verdiend maar daarentegen op maaltijden in de warung/kaki lima in tegenstelling slechts minimaal (en in Nederland omgekeerd).
On 10-07-2016 11:06 Surya Atmadja wrote:
.....Inkopen doen bij de pasar tradisional heb ik geen ervaring , dat het goedkoper moet zijn is logisch.
Inderdaad ďmoet zijnĒ maar op veel plaatsen in Indonesie is dat voor westerlingen geen optie omdat je bij jouw aanblik al meteen alsnog de hoofdprijs betaalt. Ik kom ook wel eens op een pasar tradisional en probeer het weleens uit. Op een afstand van een meter of 3 quasi geinteresseerd naar produkten van de buurman koopman kijken, goed luisteren naar de kopers/verkopers mbt de prijzen en er dan zelf naar toe lopen en dezelfde vraag stellen (bijvoorbeeld wat een pond van die boontjes kosten, ik zeg maar wat). Samen met locals boodschappen doen is vaak ook geen optie want er wordt dan teveel op mij gefocust. Dus OF je moet de prijzen goed weten en daaraan vasthouden OF (helaas) iemand anders boodschappen laten doen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Het bedrijf waar ik voor gewerkt heb was voorheen een onderdeel van de Kuehne en Nagel groep, buiten een grote expediteur staat dit bedrijf ook in de top drie voor transport en distributie in Nederland met enorme distributie centra.
In het verleden ben ik regelmatig betrokken geweest in enkele van deze centra i.v.m. intern transport/infrastructuur.
Als je het niet weet dan heb je ook geen idee hoe geavanceerd de bevoorrading van supermarkten werkt, een geoliede machine, alles wat op de kassa's wordt aangeslagen wordt automatisch van de voorraad afgetrokken.
Is de voorraad zover geslonken dat er aanvoer nodig is, dan krijgt het distributiecentrum automatisch een opdracht, dat gaat 24 uur per dag door, het systeem is zo geperfectioneerd dat het met grote eenheden wordt aangevoerd. Emoticon: Yes!

Het is ondenkbaar dat de meel en het zout op is en dat er even een klein vrachtwagentje gestuurd moet worden, dat zou de boodschapjes peperduur maken, deze distributiecentra staan op strategische plekken en zo'n vrachtwagen doet er zonder calamiteiten hooguit 3 uur over om een supermarkt te bereiken.
Over het algemeen 40 voet containers waar rond de rond de 22 pallets in zitten die dan binnen een uur wordt leeg gerammeld en opgeslagen in het magazijn van de supermarkt.
Tot zover hoe het hier werkt en ik denk dat daar het grote probleem zit voor supermarkten in IndonesiŽ. Emoticon: Blush

Allereerst staat digitale verwerking in IndonesiŽ nog steeds in de kinderschoenen, we hebben het ook niet over zo maar een paar supermarkten, zaken als SuperIndo, Yogya, Giant/Hypermarket hebben alleen al op Java stuk voor stuk meer dan 1000 vestigingen.
Minimarkets, vestigingen als Indomaret zit al tegen de 10.000, Alfamart 9000, Yomarket die je ook vaak tegen komt is een onderdeel van Yogya.
Het is een gigantische operatie om al die supermarkten te bevoorraden en dat ook nog met kleine vrachtwagens, met een trekker en trailer van 12 meter kan je nergens terecht. Emoticon: Nooo

De infrastructuur is om te huilen, ga er maar vanuit dan ruim 50 % van de prijs van een artikel wordt opgeslokt door de hoge kosten van vervoer en slechte infrastructuur.
Overigens las ik dat SuperIndo voor 51 % van Delhaize is, nu begrijp ik ook waarom ik bij deze supermarkt mijn handen het minst op een lege plek slaat. Emoticon: Wink
Loop je bij ons op de pasar, dan koop je kakelverse groente, dreigt het op te raken, dan stapt pa op de brommert, flitst even naar Selabintana en na een uurtje heeft ie weer een kraampje vol en dat voor de halve prijs t.o.v. de supermarkt. Emoticon: I love it

Van groente in de supermarkt weet je nooit hoelang het in het distributiecentrum of in het warme vrachtwagentje heeft gelegen, het wordt dagelijks even met een plantenspuit water opgefrist en je koopt dan verlepte troep voor dubbele prijs.
Aan de andere kant zijn het ook maffiapraktijken door prijsafspraken is er totaal geen concurrentie Emoticon: Angry en ze behalen schandalige winsten gezien het aantal zaken wat ze openen per jaar.
Jaar na jaar openen Alfamart en Indomaret tegen de 1000 nieuwe zaken, 80 % in eigen beheer en 20 % franchise, dan moet je toch hele vette winsten boeken omdat te kunnen bekostigen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-07-2016 11:41 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Samen met locals boodschappen doen is vaak ook geen optie want er wordt dan teveel op mij gefocust. Dus OF je moet de prijzen goed weten en daaraan vasthouden OF (helaas) iemand anders boodschappen laten doen.

Toen mijn ouders nog leefden, gaat onze personeel inkopen doen, hoor ik echte ochtend wat mijn moeder ( en ik/gast) op de menu wil hebben .
Daarna "logeerde" ik bij mijn broer, daar bemoei ik niet mee .
Hij heeft ook een restaurant/catering met bijna 20 personeel.

Vandaar dat in mijn verlanglijst dat een pembantu ( volgens havana 1,5 jut per maand) een must moet zijn .
Als je alleen in een duivenhok zit van 37m3 ( 1+1 bedroom) kan je geen inwonende pembantu hebben.
Die gaat voor je inkopen doen , tenminste als er een pasar tradisional in de buurt is .
Voor "special goods"ga ik zelf veel kijken/kijken en soms kopen samen met mijn mrs.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Misschien nog even wat verder met orienteren Om Sid.
We leven in 2016. Ruim een halve eeuw verwijdert van wat U denkt dat Indonesie is.

Hou nou eens op.

Ontopic.
Inderdaad, kroketten. In een doos met een molen erop. Als of het uit Nederland komt. Zit geen smaak of kraak aan.

En het is geen onbekende de hoofdprijs te betalen in supermarten als Geleal.
Beter dan naar de nieuwere ketens als Giant.

It's only kinky the first time.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-07-2016 12:14 oyibo wrote:
Misschien nog even wat verder met orienteren Om Sid.
We leven in 2016.

Ruim een halve eeuw verwijdert van wat U denkt dat Indonesie is.

Hou nou eens op.

Klopt, ik heb jaren van af 2010 flat ter beschikking gesteld in jkt.
Voor eigen gebruik .
Alleen in 2015 en 2016 ben ik niet terug geweest .

ErolTR
Gebruiker
spacer line

Ik ben een paar keer in Jakarta, bij Tamrincity, bij de Supermarkt geweest. Het was 3e dag van Ramadanfeest. 2/3 van de alle andere kledingzaken waren dicht, dan maar naar het supermarkt. Ook heb ik in de andere steden smarkten geweest. Enige die goedkoop was, Indonesisch product, snoep: Kopiko.
Alle andere waren of te duur of net zo duur.
Buiten had ik aardbei op straat gekocht, nog nooit zo lekker aardbei gegeten.
Fruit koopte ik op straat, mix in een beker.

Anne Mieke: rijst prijen kan te maken hebben, dat export van rijst door de overheid gesubsideert wordt om export te stimuleren, dus bedrijven krijgen geld van de overheid, wanneer ze rijst exporteren, waardoor in het buitenland goedkoop is.

Ik ga 1 keer in de zoveel tijd naar zaterdag markt van Rotterdam-Zuid: gisteren ook sinds half jaar. Wat heb ik gekocht:
5 advocado 1 euro
Kilo Zalm 15 euro
1 groot Papaya 1 euro
1 kist passievrucht 3 euro
2 kokosnoten 0,39 per stuk
Gember kilo 1 euro
1 kg paprika 1 euro
1 stuk knolselderij 1 euro ps
1 kg oudkaas 9 euro (250 gr gekocht)
4-5 stuks citroenen 1 euro
Geschilde ananas, 2 stuks 1,50 euro.
Natuurlijk moet je ook opletten, dat ze volgende dag niet in de prullenbak terecht moeten komen, want die zijn er ook.

In een stadje waar ik woon, betaal ik natuurlijk ook dubbele van die bedragen.
,

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-07-2016 12:21 ErolTR wrote:
Ik ben een paar keer in Jakarta, bij Tamrincity, bij de Supermarkt geweest.
,

Als we in Jkt zijn gaan we soms naar Thamrincity voor batik/ikat etc - kado/oleh2 voor vrienden in NL , beneden in de basement heb je die kleine supermarkt, niet echt goed voorzien.
Daar had ik mie baso gegeten of gewoon koffie drinken in de kleine foodcourt hoek.
Ik zag ook dat ze Lipton thee(die gele doos) verkopen , en nog een andere merk ( zag ik dezelfde Engelse merk bij A.H Amsterdam).
Wat blijkt de Lipton thee werd ook ingevoerd door Turkse winkels bij mij inde buurt , voor een fractie van de prijs( pararel import ?) .

"Westerse" Supermarkt , kan je vinden in basement van Grand Indonesia Mall en Plaza Indonesia( voor heen een SOGO vestiging).
Daar is prettig winkelen, wel duur(der).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Anne Mieke: rijst prijen kan te maken hebben, dat export van rijst door de overheid gesubsideert wordt om export te stimuleren, dus bedrijven krijgen geld van de overheid, wanneer ze rijst exporteren, waardoor in het buitenland goedkoop is.
Ik snap niet zoveel van de ďrijstpolitiekĒ. Voor mijn gevoel allemaal bizar. Indonesie exporteert ťn importeert rijst. Dat laatste meer, ze komen nl. tekort. Ik heb begrepen dat de import de helft van de export kost (gerekend per kilo bedoel ik). De rijst in Nederland komt dacht ik voornamelijk uit Oost Azie. Ik weet wel dat rijst erg bewerkelijk is voordat het uiteindelijk in een pak of baal zit. Ik vind het sowies al verwonderlijk dat je in Nederland een kilo voor 1 euro kan kopení. Als je een groter eter bent dan kook je 100 gram, welgeteld ťťn dubbeltje (en zelfs twťť als je kwaliteitsrijst wilt hebbenÖ) dus en daarvoor kun je geen aardappels eten. Bovendien is rijst in koken ook nog eens goedkoper dan aardappelen als je echt alles gaat rekenen. Het begint een beetje de omgekeerde wereld te worden. In oostelijke delen van Indonesie wordt/werd ook ander basisvoedsel gegeten van (zoete) aardappel en sagu maar ik heb het idee dat met de vermenging van de volkeren (de massale migratie binnen Indonesie) dat daar nu veel meer rijst wordt gegeten dan vroeger.

(leuk topic om Ziel)

ErolTR
Gebruiker
spacer line

Surya:
Als we in Jkt zijn gaan we soms naar Thamrincity voor batik/ikat etc - kado/oleh2 voor vrienden in NL , beneden in de basement heb je die kleine supermarkt, niet echt goed voorzien.

Het is 1e of 2e etage van de City, zelfs met een restaurant erin, groot supermarkt hoor.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Door de eigenwijze stelling van Widodo dat IndonesiŽ wat basisvoedsel betreft zijn eigen broek op moet houden, heeft hij de import quota drastisch verminderd, waardoor er elke keer weer tekorten ontstaan, niet alleen rundvlees maar ook rijst, waardoor een kilo fatsoenlijke rijst inmiddels 11.000 kost.
De boeren hebben er geen ruk aan , die krijgen belachelijk lage prijzen, het is de handelaar die er schatrijk van wordt, IndonesiŽ heeft de afgelopen jaren gemiddeld 3 miljoen ton rijst per jaar moeten importeren.
Daar wordt nu drastisch op geknepen, vandaar de hoge prijzen. Emoticon: Angry

Een kilo importrijst uit Thailand en Vietnam kost 5000 de kilo, tel uit je winst.
In Nederland hebben we over het algemeen rijst uit Thailand.
Alle organen die geacht worden de president van fatsoenlijke informatie te voorzien, lopen de boel te besodemieteren, die staan allemaal onder invloed van een club corrupte flikkers die kapitalen verdienen aan de huidige hoge prijzen. Emoticon: I love it
Nagenoeg alle ministers hebben een eigen zakenimperium en die zitten niet te wachten op prijsverlagingen door veel goedkopere importgoederen. Emoticon: Nooo

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Overigens heeft de huidige minister van handel Thomas Lembong het feilloos door, Thomas nam het ministerschap over van Rachmat Gobel.
Kennen we hem nog, deze Gombal verbood de invoer van tweedehands kleding omdat mensen volgens hem er AIDS van zouden kunnen krijgen, de halve wereld ging op hun knieŽn van het lachen. Emoticon: Laugh out loud
Deze Gobel trapte Widodo al na 9 maanden uit zijn kabinet, maar wat die man in zo'n korte tijd aan schade heeft aangericht kan Thomas Lembong in de resterende 4 jaar niet meer herstellen. Emoticon: Nooo

Lembong is echt geen domme jongen, jong dynamisch hoog in het buitenland geschoold, maar ik denk dat zijn dagen zijn geteld.
Lembong heeft al een aantal keren openlijk een verklaring gegeven dat het beperken van import op rundvee en rijst tekorten opleveren en dat een aantal linke loetjes daar gebruik van maken om de prijzen nog verder op te drijven. Emoticon: Shut up!
Het hele kippenhok die voordeel hebben bij deze hoge prijzen loopt nu dagelijks te kakelen en laten geen moment onbenut om Lembong in de media af te breken, hij heeft met zijn uitspraken volgens deze corrupte kippen de president geschoffeerd. Emoticon: Confused
Zo werkt het als je als minister het niet eens bent met een bepaald beleid van de president en de inhalige elite op de tenen gaat staan.

Ik kijk er niet vreemd van op als de druk op Widodo zo groot wordt dat Lembong bij de eerste kabinetsherziening die komt ook na een jaar het veld moet ruimen. Emoticon: Bye bye
Je zou zeggen is dit allemaal niet offtopic in dit supermarkt topic, maar dit zijn toch echt allemaal de achterliggende redenen van de schijthoge prijzen op dit moment in IndonesiŽ. Emoticon: Yes!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het gŠŠt juist om die achterliggende redenen. Ik wil ze in in elk geval graag weten. Niet dat de Indonesiers daar iets mee opschieten. Ik begrijp dat de president zijn informanten heeft maar dit zijn toch zulke basale zaken die je als leider zelf zou moeten weten. Als me iemand is tegengevallen dan is het Jokowi wel. Niet krachtig genoeg, daar is alles mee gezegd. Ik hoop echt dat het zover komt dat de Indonesiers in opstand komen.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-07-2016 15:40 Anne Mieke wrote:
Het gŠŠt juist om die achterliggende redenen..

Op papier heeft Jokowi gelijk dat Indonesia in staat moet zijn om self supporting v.w.b produktie van rijst.

Men gaat van uit dat de Indonesiers per persoon 130 kg rijst per jaar eet ( 250 milj inwoner=cijfer klopt niet aar laten we het zo houden).

Daarnaast spelen de impotentie van BULOG , de kartel van rijstinkopers, en speculatie ,infrastructuur , verdeelcentra's van o.a Bulog een rol.

Dat kan die Jokowi niet binnen 2 jaar oplossen .
Omstreeks 2014/2015 heeft men zelfs op papier een surplus van 10 miljoen ton.

Zie een artikel : even vertalen !!
http://artikelpertanian.online(...)lu-import-beras.html

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Als je dat geloof Om Sid met deze mentaliteit en met deze corruptie, onmogelijk.
Je schreef het al op papier, ja op papier, kan je iedereen voor de gek houden.
De maffia in IndonesiŽ heeft zo veel invloed en daar door komt er bijna niet van de grond of ze komen er achter dat er veel geld verdwijnt zoals je kan lezen op Malam corruptie site.
Heel veel mensen haken af door die tegenwerking want met sappie is best iets moois van te maken net als in Australie grond genoeg maar er ontbreekt aan goede mensen die te vertrouwen zijn die zo hele lijn kan uitstippelen van sperma tot je biefstuk op je bord .
Neen IndonesiŽ zal nooit vooruitkomen je kan er over dromen wat je wilt als je mijn verhaal al neem in de andere topic, hoe de mentaliteit hier is dan als ik je op op papier een briefje schrijf het komt nooit goed geloof je misschien mij ook niet...... Emoticon: Shut up! Emoticon: Stupid Emoticon: Cooool Emoticon: I love it
Toen geloofde ze er nog allemaal er in

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Jokowi kan het 1 in klap oplossen Om Sid.Alleen, tja dan moettie zelf met zijn billen bloot.

En precies als Om Ziel zegt, het komt niet goed. Inderdaad, nooit !

Ik zag recent op facebook een melding van een groep Indo's in Nederland die een bijeenkomst hebben en denken handel te drijven in RI. Emoticon: Laugh out loud Dan pis ik in me broek.; Het gaat er ernstig enthousiast aan toe. Hoe moet je dat zeggen? van die Bulegembels, alleen dan meer als 100 ofzo. De eventuele familie in RI zit al likkebaardend te wachten op de "fondsen" van de nieuwe bizniz Emoticon: Yummie!

Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Maar goed, een goeie Hema worst weet de gemiddelde Indonesier echt wel te waarderen weet ik uit ervaring. Die moet in de schappen van een Indonesiche supermarkt. Eru smeerkaas en blikjes Unox smeerleverworst. Emoticon: Smile

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Ziel.

Over corruptie , mafia praktijken etc moet men beter geinformeerd zijn , vele verhalen lees je niet in gewone kranten.
Soms sijpelt het wel eens .
Even vertalen !!
https://ahmadsamantho.wordpres(...)om/2015/04/29/17816/

Ik bemoei me niet mee , heb toch andere info bronnen.
Trouwens ik wil nog lang genieten van mijn AOW in Indonesia.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Moet men beter geinformeerd zijn? Dat meen je niet? Komop zeg. De corruptie begint als je een voet in het land zet. Is het niet bij Immigratie of de douane? Dan wel de eerste 5% die er tussen alles zit. En zo niet meer.

Niet iedereen is ziende blind Om Sid. Niet proberen of je wijsheid in pacht hebt. Hier lukt dat niet. en Om Ziel is er dagelijks aan blootgesteld. Niet zijn neef of verre familie zo'n meer als 30 jaar geleden.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-07-2016 13:24 oyibo wrote:
Moet men beter geinformeerd zijn? Dat meen je niet? Komop zeg. De corruptie begint als je een voet in het land zet. Is het niet bij Immigratie of de douane? Dan wel de eerste 5% die er tussen alles zit. En zo niet meer.
Je haalt me de woorden uit mijn mond.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

77,257,739 pageviews Een website van indahnesia.com