toeristenbelasting

Subforum Bali, het godeneiland 
52 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Will1951
Gebruiker
spacer line

wie kan me vertellen of dat er een toeristenbelasting gevraagd wordt bij verblijf in een hotel of in een private villa. Dit ivm onze geplande vakantie in verschillend elocaties in augustus.
ook de hoogte van het bedrag en of dat dit afhankelijk is van de plaats en/of aantal nachten.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Net mijn hotelboekingen op Booking.com nagekeken van de afgelopen jaren. Bij Bali staat dat de prijs inclusief 10% belasting is.
Bij boekingen op Ambon bijvoorbeeld staat 10% belastingen en 0% toeristenbelasting. Ik ga er dus van uit dat wat voor belasting dan ook dit toeristenbelasting is. Er is geen naheffing ter plekke in elk geval.
In een privevilla weet ik niet. Volgens mij niet. Ik heb door de jaren heen diverse keren in Indonesie bij families gelogeerd en al dan niet na melding bij de politie nooit apart toeristenbelasting betaald.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Als het betrekking heeft op de verhuur van je vakantiehuis op Bali dan kan je toch beter even om je heen vragen Will, er zijn zat Nederlanders die hun villa verhuren.
Misschien geeft Jobvanstaalduinen wel antwoord, die zoekt dat soort dingen meestal goed uit.

jobvanstaalduinen
Gebruiker
User icon of jobvanstaalduinen
spacer line

Elk verblijf op Bali moet gemeld worden bij de politie. Dat doet het Hotel altijd voor de gasten en maken daarvoor een copie van je paspoort. Als je een villa huurt of bij een particulier verblijft moet je in principe je zelf even melden bij het dichtsbijzijnde politiebureau. Je betaalt eenmalig een luttel bedrag, ongeacht de verblijfsduur. Soms, maar niet altijd regelt de verhuurder dat voor je.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Het melden bij de politie is gratis Job Emoticon: Yes!
En het is de taak/verplichting van de gastheer, uiteraard kan je het ook zelf doen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-06-2016 16:02 Malam wrote:
Het melden bij de politie is gratis Job Emoticon: Yes!
Ja, dat bedoel ik. Ik denkdan ook dat de zogenaamde toeristenbelasting een soort administratieve belasting van de hotels is voor het melden bij de politie.
Hier wordt in Indonesie overigens wel erg divers mee omgegaan. Er zijn ook genoeg hotels die helemaal niets melden; lees: niet eens een paspoort of ktp vragen...

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Zo'n Surat Tanda Melapor (STM) is natte neuzen werk Anne Mieke, sinds enige jaren staat er geen sanctie meer op het niet melden binnen 24 uur, maar het is nog wel verplicht.
Ik heb er enige jaren geleden problemen mee gehad, althans mijn sponsor, de ťťn of andere jaloerse eikel was naar de politie gegaan, of ze wel wisten dat mijn sponsor een witvoetindiaan in zijn tweede huis had zitten. Emoticon: Angry

Sinds die tijd heb ik mij trouw gemeld, ze wilden het zelfs iedere 30 dagen, wat dus helemaal niet van toepassing is.
Trap je er in dan ben je twee maal uren kwijt, bij het inleveren van kopie paspoort en KTP sponsor en dan ook nog eens bij het ophalen van de STM, in de hoop dat je je knip voor de dag haalt om snel weg te zijn.

Vandaar dat ik de boel afgaf en alle vriendelijk verzoeken plaats te nemen afsloeg, geen tijd kom het over twee dagen ophalen.
Bij het ophalen hetzelfde liedje, ga zitten, niet dus, geen tijd, leg maar klaar ik kom morgen terug.
Twee jaar terug was ik al drie keer geweest om op te halen, geen probleem want ik kom er toch elke dag langs, maar toen waren ze alles kwijt, ok dan de groeten, sinds die tijd bekijken ze het maar. Emoticon: Bye bye

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 12-06-2016 16:34 schreef Malam:

Sinds die tijd heb ik mij trouw gemeld, ze wilden het zelfs iedere 30 dagen, wat dus helemaal niet van toepassing is.
Trap je er in dan ben je twee maal uren kwijt, bij het inleveren van kopie paspoort en KTP sponsor en dan ook nog eens bij het ophalen van de STM, in de hoop dat je je knip voor de dag haalt om snel weg te zijn.

Zoals gewoonlijk is het overal toch weer anders. Bij mijn politiepost om de hoek in Ubud, sta je binnen een kwartiertje weer buiten en hoef je alleen een kopie van je paspoort in te leveren. KTP sponsor is niet nodig. De termijn van 30 dagen kennen ze daar ook niet en zoals ik melde betaal je een luttel bedrag.

Bovendien weet ik dat sommigen (in Seminyak) grote boetes hebben gekregen omdat er niet aangemeld werd. Dus op Bali zou ik zeker even langsgaan.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Lekker he dat het overal anders is.
Je bent als toerist gewoon vogelvrij verklaard in Indonesie. Misschien kan iemand ook nog vertellen wat in Indonesie precies het doel is van het melden (of niet). Precies om de reden die ik hier boven aangaf ontgaat me dat.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Een STM is een dokument waar vreemden/gasten bij partikulieren/hotels/guesthouses verplicht zijn om te gaan melden.Dus geldt ook voor toeristen.

Voorbeeld :
Bij partikulieren moeten gasten zoals OmSid en zijn Hollandse gezin uit Amsterdam aangemeld worden door zijn vader/broertje als Kepala Keluarga ( van het gezin) , meestal ging de bediende met een kattebelletje van mijn moeder (mijn vader regelt nooit iets )naar de KETUA RT =wijkhoofd ( oud bekende / buurman) als er iets aangemeld moet worden.
Voor zover ik weet werd het nooit gedaan ( sinds 1979 t/m 2010).
Formeel moet het ook bij de plaatselijke politie aangemeld worden (maar nooit gedaan Emoticon: Shiny ) .
Toen ik in 2011/2012 in een studenten KOS2-an bivakkeerde ( 2 x , in totaal 6 weken) moet ik zelfs van de beheerder een sponsor aanvoeren.
Dit in verband met "terorisme"dreiging , de beheerder kan hoge boete riskeren of zelfs "sluiting"van zijn kos2-an.( zie het verhaal van de Most wanted Top Terorist Dr M Top uit Malaysia van Jema'ah Islamiyah , die was een tijdje ondergedoken geweest in een wijk in Bekasi, getrouwd en al ?)

Bij een HOTEL /Guesthouses zijn de eigenaren/beheerders verantwoordelijk.

Trouwens men moet ook een verschil maken tussen toeristenbelasting , b.t.w (ook belasting )etc.

De zgn STM of Surat Lapor Diri waar Buitenlanders met KITAS mee te maken hebben werd sinds 2014 niet meer verplicht gesteld op grond van nieuwe regels van de Imigrasi en de POLRI .

De gewone buitenlanders/toeristen zijn mijn inziens nog steeds meldingsplicht.
Soms wordt de regels gehandhaafd , soms niet .
Zie verhaal van Job.p osted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 12-06-2016 19:04

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 12-06-2016 20:01 Surya Atmadja wrote:
Een STM is een dokument waar vreemden/gasten bij partikulieren/hotels/guesthouses verplicht zijn om te gaan melden.Dus geldt ook voor toeristen.
En waarom gebeurt dat dan niet altijd? Vorige maand in 3,5 week in 11 hotels geslapen waarvan 3 keer niet gemeld, paspoort/ktp zelfs niet eens gezien. Deze ook niet geboekt via Booking.com (dus ook geen enkel naam bekend) maar gewoon ter plekke.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

A.M
Ik vertel wat ik de afgelopen 37 jaren heb meegemaakt, bij mijn ouders / broertje en de vele hotels bezoeken.
De wet is duidelijk beschreven, de landelijke en plaatselijke regels ( van de PemDa =Pemerintah Daerah) .

Heb vaak gelogeerd in 3 * hotels in Jkt-Bandung-Yogya , de receptie gaat vaak registreren.
Soms is de (mede) eigenaar of een hoge militair of politieman OF een bobo met politieke kontakten.
Die kan mss(?) een andere voorkeursbehandeling krijgen ?
Ik weet van de eigenaar van een 3* hotel in Jakarta , Kol.CPM b.d , dat vertelde de receptie, zag ook een controle van 2 politiemensen .
Stelt niks voor .
Bij 4*/5* hotels gebeurt het zeer discreet .

Als je iets wil weten over verhalen die men niet zo maar kan vinden in Kompas, Media Indonesia of zelfs Jakarta Post/Globe kan je mij mss bellen.
Als ik iets weet , wil ik wel iets vertellen .
Soms ben ik vergeetachtig .

Ik ga niet met naam en toenaam (nickname) mijn nek uitsteken, je weet mijn telefoonnr. Emoticon: Wink

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb in honderden hotels geslapen (letterlijk, heb het een tijd een keer proberen te tellen en toen kwam ik aan 225, alleen in Indonesie) van min 5 tot plus 5 sterren, en in alle uithoeken. Daarnaast door de jaren heen ik denk een keer of 12 bij mensen thuis geslapen en maar 3 keer gemeld (bij politie, of kepala kampung; nooit iets betaald overigens) Die andere keren gewoon niet aan gedacht. Dat varieerde van 1 nacht tot 1 week.

Wat ik meemaak is dat er soms ontzettend moeilijk wordt gedaan over mijn paspoort, dus het ene hotel wil mijn paspoort innemen en accepteert niet eens een kopie (heb ik altijd genoeg bij me) terwijl ze het originele paspoort mogen zien en in het andere hotel wordt niet eens iets gevraagd. Mijn paspoort afgeven doe ik nooit. Om die reden wel eens een ander hotel moeten zoeken (in Solo) omdat het niet geaccepteerd werd.
Ik vraag me gewoon af wat de reden/waarde is van het melden en dat er zo verschillend mee wordt omgegaan. Van afgelopen reis was geen uitzondering; het gebeurt elke reis wel een paar keer dat er helemaal niets gevraagd wordt. Wat ik ook nooit begrijp waarom de ene keer wel en de andere keer niet gevraagd wordt naar de ktp met wie ik samenreis als dat het geval is (maar meestal niet)Ik ben gewoon benieuwd hoor, niks meer en niks minder. Heb weleens aan een receptionist gevraagd of ze mijn paspoort niet hoeven te zien als ze daar zelf niet om vroegen. Maar, nee, dat hoefde dan niet.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Will1951
Na een aantal uren begrijp ik je vraag eigenlijk niet. Ik zie dat je al heel lang lid bent van dit forum en al veel over Bali hebt gevraagd/geschreven. Er intussen waarschijnlijk ook al vaker geweest.
Emoticon: Confused

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Ik vermoed dat men zich alleen aan nutteloze regels houdt, als dat ook ooit word gecontroleerd. En gelijk hebben ze...

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 12-06-2016 19:04 jobvanstaalduinen wrote:

[quote removed]

Zoals gewoonlijk is het overal toch weer anders. Bij mijn politiepost om de hoek in Ubud, sta je binnen een kwartiertje weer buiten en hoef je alleen een kopie van je paspoort in te leveren. KTP sponsor is niet nodig. De termijn van 30 dagen kennen ze daar ook niet

Klopt, ook dit is weer anders in verschillende gebieden.
Toen ze een tip hadden gehad kwamen ze heel gewichtig met 3 man langs, toen na een aantal keren duidelijk was dat ik mijn knip niet trok, verloren ze alle aandacht/interesse.
Ik denk dat het in Ubud ook allemaal wat bekender en beter geregeld is, op de post bij mij in dat plattelands stadje is het een ongeorganiseerde chaos.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anne Mieke, ik heb ooit gevraagd wat het voor zin had, kreeg ik het antwoord dat als ik een ongeluk zou krijgen en niet aanspreekbaar zou zijn dat ze dan via de registratie kunnen achterhalen wat mijn adres in IndonesiŽ is.
Daar is wat voor te zeggen, toen ik echter opmerkte dat ťťn keer melden dan toch voldoende was, krabbelde hij op zijn hoofd en mompelde iets over regels. Emoticon: Laugh out loud

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 12-06-2016 20:27 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
En waarom gebeurt dat dan niet altijd? Vorige maand in 3,5 week in 11 hotels geslapen waarvan 3 keer niet gemeld, paspoort/ktp zelfs niet eens gezien. Deze ook niet geboekt via Booking.com (dus ook geen enkel naam bekend) maar gewoon ter plekke.

Reden daarvoor is heel simpel: Door een verblijf van een gast niet te melden bij de politie, kan e.e.a. ook niet geverifieerd worden door de Belastingdienst. De eigenaar van een een verblijfsaccommodatie kan zo de 10% BTW die aan de gast berekend wordt, in eigen zak steken.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 12-06-2016 16:34 Malam wrote:
Zo'n Surat Tanda Melapor (STM) is natte neuzen werk Anne Mieke, sinds enige jaren staat er geen sanctie meer op het niet melden binnen 24 uur, maar het is nog wel verplicht.
Ik heb er enige jaren geleden problemen mee gehad, althans mijn sponsor, de ťťn of andere jaloerse eikel was naar de politie gegaan, of ze wel wisten dat mijn sponsor een witvoetindiaan in zijn tweede huis had zitten. Emoticon: Angry

Die "natte neus" is hier op Bali behoorlijk opgedroogd. Buitenlanders worden hier regelmatig opgepakt bij controles door Immigratie-Politie wegens het ontbreken van een STMD en aldoende erg lastig ( = duur ) gemaakt.

Op zich is het regelen van een STMD een fluitje van een cent. Kost hier (Denpasar) hooguit 15 minuten tijd. In onze villa en hotel beschikken we over eigen STMD formulieren die we met de gasten-data invullen en i.c.m. kopie paspoort / identiteitskaart naar de politie brengen en laten afstempelen. Politie schijft e.e.a. in een grootboek en voila, klus geklaard.

Amed East Bali
Gebruiker
spacer line

On 12-06-2016 14:28 Will1951 wrote:
wie kan me vertellen of dat er een toeristenbelasting gevraagd wordt bij verblijf in een hotel of in een private villa. Dit ivm onze geplande vakantie in verschillend elocaties in augustus.
ook de hoogte van het bedrag en of dat dit afhankelijk is van de plaats en/of aantal nachten.

Er wordt op overnachtingen in Indonesia geen toeristenbelasting berekend. De 10% belasting die over de kosten van een overnachting berekend wordt is de BTW (om maar een Nederlandse uitdrukking te gebruiken)

Alle andere toeslagen (service charge, service fee, administratiekosten, boekingskosten, rapportagekosten, etc. ) komen uit de koker van de exploitant van de accommodatie.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Als wij couchsurfers over de vloer krijgen registreren wij hen ook altijd. Volgens mijn schoonvader is het voor als de surfers zouden sterven in mijn huis, wij kunnen bewijzen dat ze er gerechtigd verbleven.
Of zijn theorie klopt heb ik nog niet ondervonden, al goed. Maar bij ons heeft het dus niks met belastingen te maken. Maar wij zijn dan ook geen hotel

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 13-06-2016 01:55 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Die "natte neus" is hier op Bali behoorlijk opgedroogd. Buitenlanders worden hier regelmatig opgepakt bij controles door Immigratie-Politie wegens het ontbreken van een STMD en aldoende erg lastig ( = duur ) gemaakt.

In Jakarta, zeker in West Jakarta waar Z verblijft in andere wijk werd geregeld "razia's "uitgevoerd.

Veel illegale Chinezen en Afrikaners .
Bij andere grote steden met veel buitenlanders werd ook af en toe de regels gehandhaaft.
Ook bij apartement mediterania , waar ik ooit 2 maanden heb gebivakkeerd, van daar dat beheerders ook bang zijn als iemand hun verlinken.
( zie deze passage : oproep aan mensen :
Selain bekerjasama dengan sejumlah instansi, Pondaag juga berharap ada partisipasi masyarakat untuk turut melakukan pengawasan dan pelaporan. )

http://www.infonitas.com/megap(...)entuk-tim-pora/14592

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 13-06-2016 01:47 schreef Amed East Bali:

[quote verwijderd]

Reden daarvoor is heel simpel: Door een verblijf van een gast niet te melden bij de politie, kan e.e.a. ook niet geverifieerd worden door de Belastingdienst.

Ook als het niet commercieel is moet het in Bali gemeld worden.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Niet alleen in Bali Job, dat geldt voor heel IndonesiŽ, ik heb het nog eens na gespit.

Wet No. 9 van 1992 artikel 60:

Iedereen die buitenlanders ontvangt/onderkomen geeft, is verplicht dit binnen 24 uur na aankomst te melden bij de politie. (STM)
Sanctie: Maximaal 5 miljoen boete of 1 jaar gevangenisstraf.

Aangezien ik mijn sponsor/huisbaas een smak ellende wil besparen ga ik dus de volgende keer maar weer naar dat stelletje ongeregeld toe om het te melden. Emoticon: Blush

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

zie een oude topic van 2011
Lees de posting van ene SIDIA Emoticon: Wink

http://forum.indonesiepagina.n(...)lden_bij_politie.php

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Yep, en in loop van de afgelopen 2 jaar heb ik het versloft omdat de politie met een niet aflatende energie blijft proberen mij aan het lijntje te houden om duit uit mijn zak te kloppen.
Ik moet toch weer aan de bak de volgende keer, het laatste wat ik wil is dat mijn gastheer problemen krijgt.
Strategie, elke dag er langs gaan om te kijken of de STM klaar ligt, zo niet Emoticon: Confused Morgen terug Emoticon: Bye bye
Tot ze doodziek van me worden of dat het tot hun botte hersenen door dringt dat ik niet van plan ben om er een cent voor te betalen. Emoticon: Angry

Will1951
Gebruiker
spacer line

ik dank alle die een respons gegeven hartelijk. Het is me duidelijk dat ik dit voor m'n gasten moet gaan regelen. OK. daar kan ik vrede mee hebben. De bedragen zijn me onduidelijk. Politie weet niet wat mijn verhuurtarief is en is 10% van ik weet niet hoeveel is een niet omschreven bedrag. We schuiven maar 100.000 of zo naar een van die petten en hopen dat hij het fatsoenlijk afdraagt aan vadertje staat. Tot nu toe nooit iets afgedragen behalve de jaarlijkse donatie aan de kampong en met festiviteiten en ceremonies een duit in het zakje.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,280,653 pageviews Een website van indahnesia.com