Inkomsten belasting vraag

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
MichaelVS
Gebruiker
spacer line

Beste gebruikers,

Ik heb een vraagje namens mijn vader. Hij woont met zijn vrouw in Indonesie en daar geniet hij van zijn pensioen (zelf is hij niet zo handig met computers vandaar dat ik de vraag stel).

Moet hij in Indonesie eigenlijk inkomsten belasting betalen als hij daar geen werkzaamheden verricht?

Hij ontvangt een AOW uitkering en een pensioen uitkering hier in Nederland, die hij dan overmaakt naar Indonesie. Hij is niet meer ingeschreven in Nederland, en woont dus ook permanent daar.

Op zijn visum/verblijfsvergunning staat: pekerjaan: None

Op de identiteitskaart van zijn vrouw staat: pekerjaan : mengurus
rumah tangga.

Als ik het goed begrijp staat er dus dat hij geen werk heeft, en dat zijn vrouw huisvrouw is.

Betekend dit dat er dus ook geen inkomsten belasting hoeft te worden betaalt in Indonesie? Zo ja, waar kan ik dit vinden? Ik was aan het kijken naar het belastingverdrag Indonesie/Nederland en daar vond ik het volgende:

Artikel 19. Pensioenen, lijfrenten en socialezekerheidsuitkeringen
1 Onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 20, eerste lid, mogen pensioenen en andere soortgelijke beloningen en lijfrenten en afkoopsommen in plaats van het recht op een lijfrente, afkomstig uit een van de beide Staten en betaald aan een inwoner van de andere Staat, in de eerstbedoelde Staat worden belast.
2 Pensioenen en andere uitkeringen betaald krachtens de bepalingen van een sociaalzekerheidsstelsel van een van de beide Staten aan een inwoner van de andere Staat, mogen in de eerstbedoelde Staat worden belast.

Het lijkt me dus dat je in Indonesie alleen inkomstenbelasting betaalt als je werk hebt. Klopt dit? Emoticon: Smile

songo
Gebruiker
spacer line

Volgens mij is wat je schrijft juist. Immers, alle inkomsten van je vader worden in Nederland verkregen en hierover zijn al sociale wetten en belasting betaald.
Belastingdienst schrijft echter dat jaarlijks nog wel aangifte verplicht is, zie link hieronder:
http://www.belastingdienst.nl/(...)lichtig_in_nederland

tujuan sama jalan yang lain aja

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

On 30-05-2016 11:02 MichaelVS wrote:

Het lijkt me dus dat je in Indonesie alleen inkomstenbelasting betaalt als je werk hebt. Klopt dit? Emoticon: Smile

Nee. Wie in Indonesie woont moet inkostenbelasting afdragen over zijn "wereld-inkomen" TENZIJ er reeds belasting over geheven is en Indonesie met dat bewuste land een belastingverdrag heeft.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik dacht al zo iets, wist het alleen niet voor honderd procent zeker, ik hoopte al dat Amed antwoord zou geven.

De eerste schijf voor iemand die is gepensioneerd is in Nederland 18,65 % over de eerste Ä 19,992, ongeveer 56 miljoen Rupiah.

De schijven in IndonesiŽ werken iets anders, 5 % over de eerste 50 miljoen, 15 % van 50 tot 250 miljoen en 25 % van 250 tot 500 miljoen.

Zou je het bedrag van de eerste schijf in Nederland nemen 19,992, dan zit je in IndonesiŽ niet aan de 56 miljoen maar 45 miljoen belasting.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 31-05-2016 16:13 Amed East Bali wrote:

[quote removed]

Nee. Wie in Indonesie woont moet inkostenbelasting afdragen over zijn "wereld-inkomen" TENZIJ er reeds belasting over geheven is en Indonesie met dat bewuste land een belastingverdrag heeft.

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 01-11-2009 10:28
Dat is ook de reden waarom Indonesia en Nederland een belastingverdrag hebben , om te voorkomen dat dubbel belasting wordt betaald.

Iedere ingezetene moet een NPWP hebben , als het blijkt dat ze ergens al belasting hebben betaald(In Nld) dan hoeven ze geen inkomstenbelasting meer te betalen.

Een Sosbud-er is formeel geen ingezetene.

De Staatssecretaris van Economische Zaken van Nederland, de heer Ybema, en de Minister van Buitenlandse Zaken van IndonesiŽ, de heer Noer Hassan Wirajuda, hebben op 29 januari 2002 te Jakarta, IndonesiŽ, een verdrag t er vermijding van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting getekend tussen Nederland en IndonesiŽ. Dit verdrag betreft belastingen naar het inkomen

AMENDMENT PROTOCOL OF THE AGREEMENT BETWEEN THE ...
www.ortax.org/ortax/?mod=treaty&page=show&id=32

bisa dicek of makemyday .

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Wat ik begreep zijn deze belastingverdragen "in onderhandeling" momenteel
De delegatie van Jokowi heeft tijdens hun laatste (recente) bezoek hier om gevraagd

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Behalve het feit dat er nog steeds een geldende belastingovereenkomst is tussen beide landen, moet men niet de feitelijke situatie uit het oog verliezen. En dat zijn de ambtenaren van het Departement van Belasting (pajak) die toch eenvoudige mensen proberen af te persen om er geld uit te krijgen. Afgelopen jaren zeker al 10x dergelijke kwesties gehad waar iemand die belastingplichtig is in NL toch werd aangeslagen door de Belasting hier (of het geld dan in de staatskas komt of in eigen zak, durf ik niet te zeggen, maar het aanbod van het zgn. "afkopen" werd verscheidene malen gedaan).
Anyway, hoewel men hier niet werkt, is men toch belastingpichtig als men een inkomen heeft. En dat kunnen dus pensioenen zijn. Maar goed MichaelVS, anderen hebben het hier al gemeld dat je vader sowieso niet belastingplichtig is hier vanwege de overeenkomst. Het is mij niet duidelijk of zijn eega Indonesische of Nederlandse is maar hij kan zelfs bij de Belasting een BSN aanvragen voor zijn Indonesische echtgenote en haar als belastingplichtige voor NL aanmelden.

AntonC
Gebruiker
spacer line

In artikel 19 (zie onder) staat 2x het woord "mogen". Betekent dit dan niet dan men zelf mag bepalen in welk land de inkomstenbelasting wordt afgedragen?

Artikel 19. Pensioenen, lijfrenten en socialezekerheidsuitkeringen
1 Onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 20, eerste lid, mogen pensioenen en andere soortgelijke beloningen en lijfrenten en afkoopsommen in plaats van het recht op een lijfrente, afkomstig uit een van de beide Staten en betaald aan een inwoner van de andere Staat, in de eerstbedoelde Staat worden belast.
2 Pensioenen en andere uitkeringen betaald krachtens de bepalingen van een sociaalzekerheidsstelsel van een van de beide Staten aan een inwoner van de andere Staat, mogen in de eerstbedoelde Staat worden belast.

http://www.jongbloed-fiscaalju(...)verdragen/indonesie/

jakarta-snacks
Gebruiker
spacer line

Op 31-05-2016 16:13 schreef Amed East Bali:

[quote verwijderd]

TENZIJ, je bent uitgeschreven uit Europa (niet alleen Nederland) EN je meer dan 183 dagen per jaar buiten NL/EU verblijft.
Ben je meer dan 183 dagen/jaar in NL en niet ingeschreven, dan betaal je toch NL belasting. Woon je in een ander EU land, dan betaal je toch NL belasting.

Rest dus de vraag: Is persoon >183 dagen/jaar buiten NL/EU?

Indien ja, dan valt je in onderhavig geval zeer waarschijnlijk onder Indo belastingwet en dien je sowieso aangifte te doen in Indo.
Ook hier geldt "wereldinkomen". Feit of je wel of geen inkomen (werk) hebt is niet relevant. Inkomen is ook verkregen geld uit uitkeringen. Ook bijvoorbeeld dividenden etc dienen te worden opgegeven (zeer waarschijnlijk niet relevant, maar ter info).

Aangifte in Indo is in vergelijking met NL een feestje. Let ook even op de standaard aftrekposten, he Emoticon: Yes! .

Geen tijd meer voor De Lekkerste Kroketten in Jakarta. Helaasss

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

On 20-10-2017 12:42 jakarta-snacks wrote:

[quote removed]

TENZIJ, je bent uitgeschreven uit Europa (niet alleen Nederland) EN je meer dan 183 dagen per jaar buiten NL/EU verblijft.
Ben je meer dan 183 dagen/jaar in NL en niet ingeschreven, dan betaal je toch NL belasting. Woon je in een ander EU land, dan betaal je toch NL belasting.

Rest dus de vraag: Is persoon >183 dagen/jaar buiten NL/EU?

Indien ja, dan valt je in onderhavig geval zeer waarschijnlijk onder Indo belastingwet en dien je sowieso aangifte te doen in Indo.
Ook hier geldt "wereldinkomen". Feit of je wel of geen inkomen (werk) hebt is niet relevant. Inkomen is ook verkregen geld uit uitkeringen. Ook bijvoorbeeld dividenden etc dienen te worden opgegeven (zeer waarschijnlijk niet relevant, maar ter info).

Aangifte in Indo is in vergelijking met NL een feestje. Let ook even op de standaard aftrekposten, he Emoticon: Yes! .

En daar zijn ook weer uitzonderingen op. Ooit was ik als wetenschappelijk onderzoeker anderhalf jaar in Indonesie. Omdat ik was verbonden aan een Nederlands onderzoeksinstituut genoot ik in Indonesie van bebas fiskal . Ik betaalde dus in Nederland belasting en kon aardig wat terugclaimen vanuit internationale fiscale regelgeving. Dat koste mij aardig wat uitzoekwerk en ik moest ook de belastingdienst opmerkzaam maken op het bestaan van bovengenoemde regelgeving. Maar dat leverde wel wat op Emoticon: Puh!

Kortom, goed checken, uitzoeken, laten uitzoeken en dubbel checken

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,599,059 pageviews Een website van indahnesia.com