Het drama van Bali...

Subforum Bali, het godeneiland 
57 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
jobvanstaalduinen
Gebruiker
User icon of jobvanstaalduinen
spacer line

Op 02-06-2016 07:41 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]

Inderdaad wat voor de een een drama is hoeft voor de ander niet zo te zijn. Ik kan dan ook niet s anders dan mijn persoonlijke ervaring en mening opschrijven.

In NTT willen ze helemaal niet dezelfde ellende als op Bali en het duurt naar mijn mening nog lang voordat die “ellende” Ruteng, Bajawa, Riung, Mon, Maumerei en Larantuka heeft bereikt.

Anne Mieke en heb veel bewondering voor je passie voor Flores, maar waar je een beetje voor op moet passen is dat deze liefde voor het eiland je niet blind maakt. Het komt meer voor dat mensen die een passionele keuze voor iets maken geneigd zijn mogelijke alternatieven zo onaantrekkelijk mogelijk af te schilderen. Voor jezelf is dat denk ik niet zo erg en werkt erg bevestigend voor de gemaakte keuze. Maar anderen kan je daarmee onbedoeld op het verkeerde been zetten. Bali afserveren door jouw belevenissen in het overvolle Ubud doet geen recht aan de vele andere, ook zeer rustige plekken die er op Bali zijn te vinden. Ik ga hier niet Bali als het paradijs afschilderen en beweer ook niet dat het op Flores allemaal niets is. Voor mij geven toch de vriendelijke en tolerante sfeer, de vele voorzieningen en de veelzijdigheid qua natuur en cultuur de doorslag voor een winterverblijf op Bali. Daarbij hoop ik dat ze de infrastructuur voor het verkeer in Ubud niet gaan aanpassen. Laat ze in die drie straten maar lekker vaststaan en hou de parkeerplaatsen beperkt, dat voorkomt dat nog meer mensen de auto of taxi nemen.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

On 02-06-2016 15:31 jobvanstaalduinen wrote:

[quote removed]

Anne Mieke en heb veel bewondering voor je passie voor Flores, maar waar je een beetje voor op moet passen is dat deze liefde voor het eiland je niet blind maakt. Het komt meer voor dat mensen die een passionele keuze voor iets maken geneigd zijn mogelijke alternatieven zo onaantrekkelijk mogelijk af te schilderen. Voor jezelf is dat denk ik niet zo erg en werkt erg bevestigend voor de gemaakte keuze. Maar anderen kan je daarmee onbedoeld op het verkeerde been zetten. Bali afserveren door jouw belevenissen in het overvolle Ubud doet geen recht aan aan de vele andere, ook zeer rustige plekken die er op Bali zijn te vinden. Ik ga hier niet Bali als het paradijs afschilderen en beweer ook niet dat het op Flores allemaal niets is. Voor mij geven toch de vriendelijke en tolerante sfeer, de vele voorzieningen en de veelzijdigheid qua natuur en cultuur de doorslag voor een winterverblijf op Bali. Daarbij hoop ik dat ze de infrastructuur voor het verkeer in Ubud niet gaan aanpassen. Laat ze indie drie straten maar lekker vaststaan en hou de parkeerplaatsen beperkt, dat voorkomt alleen maar dat nog meer mensen de auto of taxi nemen.

Het is niet omdat je een voorliefde hebt voor een eiland dat je er alleen maar de voordelen van ziet en vice versa. Ik zou zelf ook veel liever op Flores wonen dan op Bali. Maar er zijn nog andere plaatsen die mij wel zouden liggen, Aceh bijvoorbeeld, maar is onleefbaar door het moslim fundamentalisme.

Als je de veelzijdigheid qua natuur en cultuur de doorslag laat geven voor een winterverblijf op Bali, dan heb je van Flores geen donder begrepen, hoogst waarschijnlijk ben je er dan ook nooit geweest.
Qua natuur en cultuur is Flores factor 10 van Bali! Emoticon: Party!

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-06-2016 14:58 goegel wrote:
…..Ik ben toch van mening dat iemand die al jaren denkt over wel of niet naar Indonesie verhuizen op twee gedachten hinkt.
En waarom denk je dat? Ik vind het een nogal voorbarige conclusie. Je kent me niet eens.
Mooi dat er wat Siloam ziekenhuizen zijn op Flores maar dat zegt meer over de vorm van logies en zorg dan over de kwaliteit van de medische zorg. Leuk ook voor de bevolking die geen geld te makken heeft voor zo'n type ziekenhuis.
Ik begrijp dit antwoord niet zo goed. De ene keer gaat het om de mogelijkheden mbt ziekenhuis voor expats, toeristen of wat dan ook en nu weer over de bevolking. Uit je antwoord lijkt het dat je daarvan niet op de hoogte was. Dat is niet erg, het ziekenhuis is ook amper een half jaar in gebruik en is speciaal gebouwd voor de vele toeristen (het best ziekenhuis daarvoor was in Maumere)
Waarom zou ik "jou" postings moeten lezen? Om je beter te leren kennen? Jij bent niet de enige op dit forum en dat zou betekenen dat ik eerst iedereen moet leren kennen om uberhaupt een reactie te kunnen geven op een topic.

Zoals gezegd vermeld ik mijn gedachte en pretendeer ik niet enige kennis in pacht te hebben, daar hoef ik niemand voor te kennen.

Je geeft hier een reactie op mijn persoonlijke situatie maar die ken je helemaal niet, dus wat dat aangaat lijkt het me toch beter om de persoon in kwestie wel te kennen. Ik heb toch niet gevraagd om advies? Reageren prima maar wel graag als je de situatie en/of persoon kent.

NB: dit topic ging/gaat over Bali. voor Flores heb ik een paar geleden een ander topic aangemaakt.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

goegel
Gebruiker
User icon of goegel
spacer line

Ik ben het eens met je jobvanstaalduinen dat ze de infrastructuur op Bali beter niet aan kunnen passen en zeker als dat zou betekenen dat het er hetzelfde uit gaat zien dan de infrastructuur op Java. Gewoon klein houden en oplossingen zoeken voor het vervoer van het aantal bezoekers. Het zou wel mooi zijn als ze op Bali vooruit zouden lopen op het gebied van renewal energy transport zoals elektrische scooters en auto's en misschien zelfs openbaar vervoer op spoor.
De infra structuur op veel eilanden is meer van behouden dan uitbreiden want de natuur speelt het wegen net vaak parten.

Welk eiland nou mooier is dan de andere is persoonlijk en maar Bali heeft zeer veel te bieden ook al is de natuur misschien niet zo overweldigend dan op andere eilanden. Ik zelf ben een fan van Sulawesi maar mijn keuze zou onmiddellijk op Bali vallen als ik zou kiezen om in Indonesie te gaan wonen. Gewoon omdat je van daaruit overal naar toe kan reizen voor een korte periode terwijl het eiland zelf veel Westerse zaken te bieden heeft wat ik belangrijk vind.

De natuur is mooi om naar te kijken maar vaak zwaar om te ervaren.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 02-06-2016 16:09 goegel wrote:
De infra structuur op veel eilanden is meer van behouden dan uitbreiden want de natuur speelt het wegen net vaak parten.

Ooooooh nee hoor, de Indonesiër heeft blubber aan zijn natuur, alles draait om duiten. Emoticon: Yummie!
De beroerde infrastructuur heeft alles te maken met corruptie, speculanten die met voorkennis land opkopen (vriendjes en katvangers van DPRleden commissie V).
Waardoor het vrijmaken van land fabelachtige kapitalen kost.

Ik weet niet of je Indonesisch kan lezen, de tolweg Bocimi werd 35 jaar geleden op stapel gezet, het land is in de loop van de afgelopen decennia van hand tot hand gegaan (we hebben het nog niet eens over ontgonnen land)
Tolweg Bocimi waar ze nu net aan zijn begonnen kost inmiddels al meer dan 360 miljoen Euro, voor nog geen 54 km. Emoticon: Confused

http://www.rancamaya.com/dev/c(...)-tol-bocimi-dibangun

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 02-06-2016 15:47 schreef erwin:

[quote verwijderd]

Qua natuur en cultuur is Flores factor 10 van Bali! Emoticon: Party!

Ik heb, al is het een tijdje geleden, uitgebreid over het eiland Flores gezworven, ook mooi, maar ik doe verder niet mee aan dit "wedstrijdje ver plassen......".

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Je neemt mij werkelijk de woorden uit de mond. Ik wilde net schrijven dat het wel erg de vorm aanneemt van een wedstrijdje ver plassen.
Laat mensen die graag naar Bali gaan of graag op Bali wonen daar ontzettend van genieten. Waarom moeten die mensen zich alsmaar weer verdedigen, terwijl er toch hordes mensen zijn die er hetzelfde over denken? Waarom is het in godsnaam "correcter" als je van Flores houdt? Het wordt niet met zoveel woorden gezegd, maar het druipt er toch wel een beetje vanaf hoor. Je hebt mensen die gek zijn op pindakaas, anderen zijn gek op hagelslag. Misschien moet dit topic gewoon een andere naam krijgen, bijv. het drama van Ubud. Maar laten we wel zijn, er zijn grotere drama's hoor!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik heb er even over na moeten denken, doet ie ut of doet ie ut niet, ik doe ut gewoon, niet impulsief maar ik heb het als een paar dobbelstenen in een beker gegooid, flink schudden en hoplaaaaa.
Op dit forum is er voor iedereen wat te vinden, de één schrijft over reisbelevenissen en wetenswaardigheden t.a.v. Indonesië, de ander over zijn dagelijks leven of zoals ik over corruptie en nieuws, één ding hebben we gemeen Indonesië.
Bali is en blijft een hot item, meestal hou ik mij buiten de discussie als het Bali betreft, ik ben er geweest, mijn oordeel was, te toeristisch en de mooie gebieden en cultuur die men op Bali kan vinden, kan je op vele plekken vinden zonder die hele toeristen industrie. Emoticon: Yes!

Wat vooral opvalt is dat mensen die beter bekend zijn met Indonesië minder gecharmeerd zijn van Bali als mensen die minder bekend zijn.
Er is ook nog een categorie die in het midden zit, die kennen Indonesië wat beter, maar kiezen bewust voor luxe, dat kan alles zijn, verkrijgbaarheid van westerse geneugten, contact met andere bleekgezichten, betere verhuur van hun semi bezit, wat een stuk moeilijker is in een gebied waar weinig bleekgezichten komen, economische reden dus. Emoticon: Yummie!

To the point, het is duidelijk dat Anne Mieke een andere interesse heeft als Malam en dat we het vaak niet eens zijn met elkaar, maar dat ligt op een ander vlak, Anne Mieke is een globetrotter en haar reisverslagen zijn uiterst gedetailleerd, niet mijn ding (meer) maar ik lees het met plezier en aandacht, veel Indonesiëgangers hebben er wat aan.
Anne Mieke schreef haar allernieuwste ervaring over Bali, ik zie dat als je hart luchten na een negatieve ervaring als iemand die verdomd goed weet hoe het wel zou moeten en de tekortkomingen bloot legt, net als ik dat doe t.a.v. corruptie en nieuws, daar kan iemand zijn voordeel mee doen, of denken het is wel goed met jou bekijk het maar. Emoticon: Bye bye

Voor mij wat gemakkelijker, ik lucht mijn hart over het land wat ik zie als mijn tweede vaderland en er zijn maar weinig mensen die het nieuws/corruptie zo volgen als ik, in het land der blinden is éénoog koning toch. Emoticon: Wink
Voor Anne Mieke ligt dat anders, zij komt op gevaarlijk gebied, zogenaamde kenners, belanghebbenden en Baligeliefden, en liefde maakt blind zeggen ze. Emoticon: Blush
Integenstelling tot Malam die soms hele enge dingen bloot legt in de Indonesische maatschappij en daar nagenoeg geen reactie op krijgt, worden er ineens allerlei mensen wakker uit hun winterslaap als Anne Mieke iets schrijft over Bali. Emoticon: Talk to the hand

Ene Goegel die zo weinig tijd heeft maar toch gelijk lid wordt van Indah om zijn commentaar te geven, Job die duidelijk villa belangen heeft op Bali zonder enige interesse in andere dingen die spelen die dan ineens uit zijn fantasiegrot kruipt en het over ver pissen heeft. Emoticon: Confused
Elsbeth die dan denkt dat de posting van Anne Mieke is om Baliliefhebbers te schofferen, ze komen uit alle hoeken en gaten, wat is dat nu met Bali. Emoticon: Confused

We hebben al een Stockholmsyndroom en New Yorksyndroom, gaan we nu ook een Balisyndroom krijgen. Emoticon: Shut up!
Het is maar goed dat indahlid Yogya Bali met zijn ruime ervaring op Bali zich buiten de discussie heeft gehouden, anders hadden een aantal mensen gelijk naar de keukenla moeten vliegen om een plasticzakje voor het hyperventileren te pakken. Emoticon: Laugh out loud
Yep ik neem het op voor Anne Mieke, recht is namelijk recht en krom is krom, allemaal terug in jullie hokken woef woef.
Ongetwijfeld zal er een berichtje volgen van Anne Mieke dat ze daar niet op zit te wachten, maar ik ben het kwijt Emoticon: Shiny

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Niet te serieus Malam. Het is vooral een kinderachtige discussie aan het worden. Zo van ik vind Bali mooi, ja maar ik vindt Flores 10 maal mooier. Niet echt een belangwekkende discussie. En... af en toe wat tegengas voor het politiek correcte Balisyndroom van de diehards op dit forum kan geen kwaad.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nou voor mij is het wel degelijk serieus...
Ik weet niet zo goed aan wie de laatste berichten gericht waren , over het verst plassen en zo dus ik heb er niet meer op gereageerd.

Even bij het begin beginnen. Het enige wat ik gedaan heb is mijn welgemeende schrikreactie opgeschreven over hetgeen ik op Bali aantrof en die staat in mijn eerste posting. Nee, de titel had niet moeten zijn “het drama van Ubud”, maar inderdaad het drama van Bali. Wat iedereen mooi, leuk, geweldig en interessant vindt, daar ga ik niet over. Als mensen er bewust voor kiezen om 1,5 uur in de auto te zitten om 40 kilometer door te ploegen dan moeten ze dat vooral doen. Waar ik wel over ga is dat mensen dingen tegen me zeggen die niet kloppen zoals over armoede, ziekenhuizen op Flores en dat ik op twee gedachten zou hinken. Daarop heb ik vooral geantwoord de afgelopen dagen. Het is in dit topic niet mijn bedoeling geweest om Bali te vergelijken met Flores. Het enige wat ik op het einde in mijn bericht heb geschreven is dat ik op dat moment heimwee had naar Flores, juist omdat ik daar net ruim 3 weken had doorgebracht (en als het Papua of Maluku had geweest dan had ik dat op dat moment opgeschreven). Maar als anderen er dan toch Flores bijhalen dan ben ik vrij om te antwoorden lijkt me.
Ik wil nog wel kwijt dat ik de laatste jaren niet meer als pure toerist in Indonesie reis.

Nee, niemand is verplicht om al mijn postings te lezen maar dan had men een hoop onzin naar mij toe kunnen besparen. Ik ken heel veel mensen, maak er vanalles mee en ik maak ook deel uit van het dagelijkse leven inclusief ziekten, feesten, begrafenissen, voorbereidingen voor de adat, familieproblemen etc.
Ik heb in Nederland een goed leven, goeie en leuke baan, eigen huis, auto en ik verwacht niet hetzelfde leven daar ooit aan te treffen. Echter wat ik daar terug krijg op andere vlakken is voor mij onbetaalbaar. Ik ben veel gelukkiger in het oosten van Indonesie waar regelmatig het licht uitvalt, de slechte wegen, waar ik veel dingen niet heb die ik hier in Nederland wel heb. Er zijn grote verschillen tussen het westen en het oosten van Indonesie en ook nog eens tussen de verschillende eilanden. Ik weet waar ik over praat en heb moeite met mensen die me out of the blue benaderen alsof ik het allemaal niet begrijp.

Nogmaals iedereen die naar Bali gaat moet dat vooral doen. Maar verwacht er geen rust of de puurheid van de natuur. Niemand hoeft mij te geloven, dat komt er vanzelf wel een keer uit. Het is alleen dat ik dit zeg hier niet zoveel waarde aan gehecht wordt. Doet YB dat, dan wordt dat wel onmiddellijk geloofd.

Ik zou het op prijs stellen als vooral de essentie gehaald wordt uit hetgeen ik opschrijf. Het toerisme op Bali is compleet uit de klauwen aan het lopen. Elsbeth je bent hier voor het laatst in 2011 geweest, dat is 5 jaar geleden. Dan kan ik je melden dat je niet weet wat je meemaakt als je het nu zou zien. Het Bali van 10 jaar geleden bestaat niet meer, laat staan dat van 20 of 30 jaar geleden. Zo dramatisch de toeristenaantallen na de aanslagen van 2002 gezakt zijn zo dramatisch zijn ze in veelvoud gestegen.

Mijn collega heeft een reis geboekt naar Bali, vergtelde ze me gisteren enthousiast op mijn eerste werkdag. Ze willen een rustige vakantie. Ze heeft me de route laten zien en ik had plaatsvervangende stress omdat ik WEET dat dit hun eerste en laatste keer Indonesie zal worden juist OMDAT het niet rustig zal zijn. Bali is zo groot als Friesland, en wordt als een paradijs omschreven. Even voor de getallen, op Bali wonen wel 5, 6 keer zoveel mensen als in Friesland!

Het verst plassen? Nee. Laat mij Flores, Sumba, de eilanden van Maluku, Papua maar voor mezelf houden, ik vind het best. De Bali-toestanden komen goed in de buurt van die van de Costa Brava of Costa del Sol. Nog maar 5 maanden geleden maakt ik een aflevering mee in Kuta die net zo goed “Zon, Zuipen, Ziekenhuis” had kunnen heten. En dat, terwijl er prachtige gebieden zijn op een half uur tot een uur vliegen.

Maar bovenal: Bali gaat naar de kloten! Dat zeggen de mensen die er wonen zelf. Alleen al door de belachlijk dure hotels in het zuiden is er een watertekort in de zuidelijkste punt die de plaatselijke bewoners/vissers kunnen opvreten.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat Bali het slachtoffer is van zijn eigen succes.

Ik ben door de jaren heen een keer of 5 op Bali geweest. Meestal was de hoofdreden om daar naar toe te gaan duiken, al dan niet in combinatie met wat sightseeing.
Ik ben er nooit wild van geweest, maar telkens ik er terug kwam bleek het steeds erger te worden: het verkeer, het massatoerisme, de irritante Aussies. Ik ben 1 keer in Ubud geweest, omdat het volgens velen een must is. Dat is ondertussen toch ook al een jaar of 7 geleden en het was toen voor mij een verschrikking.
Als mensen beweren dat Bali nog altijd authentiek is dat zakt mijn broek daarvan af.

Het enige wat ik geweldig vind op Bali is het eten. Voor mij is de Balinese keuken de beste van heel Indonesië.

Maar mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en de steeds groter wordende kudde beweegt zich nog altijd naar Bali. Voor mij niet gelaten.

Waar ik mij wel aan erger is dat je je altijd lijkt te moeten verantwoorden als je geen Bali-lover bent.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik geloof dat Erwin hierboven precies verwoord hetgeen ik bedoel.
En vooral het laatste
"Waar ik mij wel aan erger is dat je je altijd lijkt te moeten verantwoorden als je geen Bali-lover bent"
Ook dat is goed verwoord, zo voel ik het ook. Maar de Bali-lovers zijn nogal veruit in de meerderheid en het is soms moeilijk praten met mensen die alleen Bali hebben gezien en ik ze probeer te overtuigen dat er echt veel en veel meer is dan Bali alleen en dat de echte schitterende natuur in welke vorm dan ook niet op Bali maar daarbuiten is. Of het nu gaat om mensen hier op dit forum of elders;
Het is altijd 100 tegen 1 (of nog erger).
Het zou ook weleens fijn zijn als het oosten wat meer gewaardeerd werd. Maar zolang mensen denken dat het allemaal niks ik en infrastructuur en bedjes op het strand het belangrijkste zijn, dan houdt het op. Maar zeg dan niet dat je naar minder getreden paden wilt of het "echte Indonesie" wil leren kennen

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 03-06-2016 19:50 schreef Anne Mieke:
Nou voor mij is het wel degelijk serieus...
Bali is zo groot als Friesland, en wordt als een paradijs omschreven. Even voor de getallen, op Bali wonen wel 5, 6 keer zoveel mensen als in Friesland!

Anne Mieke, wel een beetje bij de feiten blijven. Bali (5780 km2) is veel groter als Friesland (3349 km2) en iets groter als je Noord Holland (2670 km2) en Zuid-Holland (2818 km2) bij elkaar optelt. Daarbij telt Bali (circa 3,9 miljoen) veel minder inwoners dan Noord- en Zuid-Holland (circa 6,4 miljoen).

Het is voor mensen die Bali willen bezoeken van belang te weten dat het merendeel van de inwoners in het zuidelijk deel woont. Daar gaan ook de meeste toeristen naar toe (zelfs de mensen die de drukte verfoeien ontkomen daar soms niet aan). Wil je rust en niet voortdurend tussen de toeristen in lopen, dan is het aan te raden naar de minder bevolkte en bezochte delen van Bali te gaan.

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 03-06-2016 20:52 schreef Anne Mieke:

"Waar ik mij wel aan erger is dat je je altijd lijkt te moeten verantwoorden als je geen Bali-lover bent"
Ook dat is goed verwoord, zo voel ik het ook. Maar de Bali-lovers zijn nogal veruit in de meerderheid en het is soms moeilijk praten met mensen die alleen Bali hebben gezien en ik ze probeer te overtuigen dat er echt veel en veel meer is dan Bali alleen en dat de echte schitterende natuur in welke vorm dan ook niet op Bali maar daarbuiten is.

Anne Mieke,
Op dit Forum is het juist "bon ton" om Bali te verwerpen en je op te werpen als de toerist van het "echte Indonesie". Ik zie me niet als fanatieke Bali Lover en ben op veel plaatsen geweest in de archipel. Ik vind veel plekken mooier als Bali. En ik kan me heel goed voorstellen dat je graag op Flores zou wonen. Een prachtig eiland!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 03-06-2016 21:49 jobvanstaalduinen wrote:

[quote removed]

Anne Mieke,
Op dit Forum is het juist "bon ton" om Bali te verwerpen en je op te werpen als de toerist van het "echte Indonesie". Ik zie me niet als fanatieke Bali Lover en ben op veel plaatsen geweest in de archipel, ik denk zelfs op plaatsen waar weinigen op dit Forum zijn geweest. Ooit de Badavallei of de Bandaeilanden bezocht? Ik vind veel plekken mooier als Bali. En ik kan me heel goed voorstellen dat je graag op Flores zou wonen. Een prachtig eiland!

Over een wedstrijd ver plassen gesproken. Emoticon: Confused

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 03-06-2016 22:25 schreef Malam:

[quote verwijderd]

Over een wedstrijd ver plassen gesproken. Emoticon: Confused

Punt terecht gemaakt, tekst aangepast!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

jobvanstaalduinen
Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 03-06-2016 19:18

Niet te serieus Malam. Het is vooral een kinderachtige discussie aan het worden. Zo van ik vind Bali mooi, ja maar ik vindt Flores 10 maal mooier. Niet echt een belangwekkende discussie. En... af en toe wat tegengas voor het politiek correcte Balisyndroom van de diehards op dit forum kan geen kwaad.

jobvanstaalduinen
Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 03-06-2016 21:28

Bali is zo groot als Friesland, en wordt als een paradijs omschreven. Even voor de getallen, op Bali wonen wel 5, 6 keer zoveel mensen als in Friesland!

Anne Mieke, wel een beetje bij de feiten blijven. Bali (5780 km2) is veel groter als Friesland (3349 km2) en iets groter als je Noord Holland (2670 km2) en Zuid-Holland (2818 km2) bij elkaar optelt. Daarbij telt Bali (circa 3,9 miljoen) veel minder inwoners dan Noord- en Zuid-Holland (circa 6,4 miljoen).

Niet te serieus Job Emoticon: Wink

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Niet te serieus Job Emoticon: Wink

Soms is het wel zo aardig om de juiste feiten te geven

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 03-06-2016 23:59 jobvanstaalduinen wrote:

[quote removed]

Soms is het wel zo aardig om de juiste feiten te geven

Ja ja ik begrijp het wel, was ludiek bedoeld, ik tracht ook altijd de juiste informatie boven tafel te halen. Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 03-06-2016 17:39 Malam wrote:

Het is maar goed dat indahlid Yogya Bali met zijn ruime ervaring op Bali zich buiten de discussie heeft gehouden, anders hadden een aantal mensen gelijk naar de keukenla moeten vliegen om een plasticzakje voor het hyperventileren te pakken. Emoticon: Laugh out loud
Yep ik neem het op voor Anne Mieke, recht is namelijk recht en krom is krom, allemaal terug in jullie hokken woef woef.
Ongetwijfeld zal er een berichtje volgen van Anne Mieke dat ze daar niet op zit te wachten, maar ik ben het kwijt Emoticon: Shiny

Nog een laatste reactie. Nee, we zijn het vaak niet met elkaar eens en dat hoeft ook niet.
Blijkbaar mogen mensen hier topics openen met de meest onzinnige vragen (zoals voorspellingen over het weer) of vragen die al duizendmaal gesteld zijn. Ik heb serieus mijn bezorgdheid uitgesproken. Wat mensen daarmee doen moeten ze zelf weten.

Vorige week nog met mensen die daar wonen erover gehad hoe het in godsnaam verder moet. Nee, dat zal de gemiddelde toerist niet boeien maar ik hou van dit land en het gaat me aan het hart dat er niet uitkomt wat er in zit (en daarmee de werkgelegenheid bijvoorbeeld) en er zo nonchalant met de situatie wordt omgegaan. Ik moet erg nadenken om een slechter voorbeeld dan Bali te kunnen verzinnen. Als ik aan Bali denk dan is er meteen paniek in mijn hoofd. Ik hoop dan ook dan er toch een paar mensen met hersens zijn dit dit niet laten gebeuren op andere eilanden. Echter de promo voor Bali is zo intens en op zichzelf staand dat dat inderdaad niet zal gebeuren. Het lijkt tegenwoordig wel een trend. Je moet naar Bali geweest zijn. Ook onder de Indonesiers zelf. Bulan madu (de witte broodsweken) op Bali. Net wat Erwin zeg, als het gaat om eten, no other can beat Bali. Ik heb ook te doen met de oorspronkelijke bewoners die inmiddels een dubbelleven leiden.

Ik heb dit gisteren gelezen maar blijkbaar niet goed genoeg (zie het nu pas) want idd als YB hetzelfde had gezegd dan was het nog maar de vraag hoe hier gereageerd was…
Ik probeer vooralsnog om op eigen kracht te antwoorden. Ik kom net terug van “alle zijwegen van Flores”….. dus ik zeg niet zomaar wat. Maar ik kan ook niet voorschrijven (en dat wil ik ook niet) hoe men moet reageren op de gekte van Bali. Ik heb het meeste hierboven gezegd.

Waar ik niet op zit te wachten zijn veronderstellingen van forumleden die out of the blue iets opschrijven zonder mij te kennen.
Nee, ik woon niet in Indonesie, ik kom er “slechts” drie keer per jaar maar ik denk dat ik meer meekrijg dan de gemiddelde expat die op Bali woont. Ik heb elke dag contact met Indonesie en krijg dan ook elke dag het gewone dagelijkse leven mee.
Al jaren probeer in het oosten te promoten, dat is zeker waar. Alleen al omdat ik vind dat toeristen meer verdienen dan Bali alleen. Mensen zoeken veiligheid op Bali, op zich al bijzonder met een paar bomaanslagen achter de rug. En ook dat begrijp ik niet. Ik moet altijd mijn best doen om uit te leggen dat het in Maluku en Papua relatief nog steeds veiliger is dan op Bali. Maar het is een zware missie die ik altijd verlies.
Ik heb geen aandelen of iets te winnen, ik vind het alleen jammer. Nee, ik ben niet blind, ik denk dat ik alles juist heel helder zie.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Even een korte reactie want ik ga zo op pad. Ik denk dat de veiligheid die jij nu beschrijft niet de veiligheid is die mensen naar Bali trekt. Ik denk dat de meeste toeristen met veiligheid bedoelen: de veiligheid dat je je verstaanbaar kan maken, ook al spreek je geen woord Indonesisch. De veiligheid dat je een net hotel kunt boeken. De veiligheid dat je die gerechten kunt eten die je ook een beetje van thuis kent. De veiligheid dat je overal wel wat gezelligheid tegenkomt en een praatje kunt maken met andere toeristen. De veiligheid dat je zonder enig probleem een busje kunt regelen die je overal naar toe brengt. Moet je je voorstellen dat je letterlijk geen woord Indonesisch spreekt, nul verstand hebt van 's lands gebruiken en zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen die jij wel hebt, maar de gemiddelde toerist niet. Als ik jouw verhaal van de laatste keer Flores hoor met hotels die te goor zijn om binnen te lopen en nog wat andere ongemakken, dan vraag ik mij af hoe die mensen terugkomen. Ook ik heb geen missie om Bali te promoten, maar ik wil het wel opnemen voor de mensen die daar toch jaar en jaar uit terug komen. Of ik daar zelf de afgelopen 5 jaar ben geweest, doet niet ter zake. Ik ken zat mensen (en zo te horen Salina nog veel meer, die komt ze dagelijks tegen), die jaar in jaar uit opnieuw naar Bali gaan. Denk je werkelijk dat dat de mensen zijn die de eilanden in de buitengewesten misschien veel leuker zouden vinden? Daar geloof ik helemaal niets van, het is nl. een totaal ander slag mensen. Als YogyaBali met dit verhaal zou komen, zou ik exact hetzelfde reageren. Sterker, dat heb ik al zo vaak gedaan. Ik heb hem wel vaker gevraagd waarom hij altijd naar Bali gaat als hij vakantie heeft. Antwoord: omdat de kinderen dat zo graag willen. Ik denk dat jullie allebei, geldt denk ik ook voor Erwin, vergeten dat de meeste toeristen (ook als ze al tig keer in Indonesië zijn geweest) geen woord Indonesisch spreken en niks over het land weten. Daarmee hebben jullie een gigantische voorsprong en kun je je waar dan ook in Indonesië (inderdaad, van Sabang tot Merauke) perfect redden.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

De meeste mensen zijn kuddedieren en die kun je niet veranderen. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan het succes van de Spaanse Costa's Als ik daar foto's van zie denk ik altijd: wie wil daar nu in godsnaam naartoe? Ik doe daar ook geen moeite voor. Zegt iemand me dat hij naar Bali wil, dan is mijn antwoord gewoon: leuk.

Ze willen zich tijdens de vakantie in luxe baden. Ik heb dat niet, we baden al een heel jaar door in luxe, tijdens de vakantie wil ik iets zien, andere mensen ontmoeten, ander eten eten. Dat ik daardoor al eens in een armzalig onderkomen moet slapen, neem ik erbij. Al moet ik zeggen dat naarmate ik ouder wordt toch probeer in de beste accommodatie die beschikbaar te overnachten.

Ik begrijp de bezorgdheid van Anne Mieke omtrent Bali.Telkens denk je dat de limiet is bereikt, dat het echt niet erger kan. Wanneer je dan enkele jaren later terug komt, dan zie je dat het nog veel erger is geworden. Er is een gebrek aan visie om al dat verkeer in goede banen te leiden. Maar een gebrek aan visie is iets dat zowat overal in Indonesië geldt, het is niet iets wat ze met de paplepel meekrijgen. Die enorme zeepbel die Bali is moet op een moment uiteen spatten. Ze kunnen niet ongestraft roofbouw blijven plegen op dit kleine eiland. En dat is jammer, want Bali heeft/had een voor Indonesië unieke cultuur en prachtige panorama's.

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Grappig, al die discussies hier momenteel over bali... Wij krijgen hoop backpackers en de meeste gaan richting Bali en ik heb altuijd steevast het zelfde praatje, "Oh naar Bali? Ja, leuk, smeer je wel in tegen muggen want dengue fever is daar echt een probleem, let een beetje op je spullen en absoluut niet kingaan op vragen of je wat wiet wil kopen want dat is 1 grote valstrik daar"... Als YB zegt, Ja, want de kinderen willen daar heen kan ik dat goed begrijpen, je hebt daar alles wat je haast niet hebt op de plekken waar wij wonen. Toevallig zei mijn vrouw van de week dat ze best wel weer eens voor een maandje ofzo naar bali wil, ik vind het best, zij heeft daar wat vriendinnen getrouwd met buitenlanders wonen, ik slenter wel wat rond, maak wat trippies enzovoorts. Dat het kei- en keihard achteruit is gegaan, dat is een beetje de trend in heel dit land, althans, Java, Sumatera, over de andere eilanden kan ik niet mee praten, lees vooral de dingen die malam post, hoef ik verder niks meer te zeggen....

We zitten nu in een periode dat we "leiders" hebben, een president, een gouverneur, een burgemeester die hard hebben gewerkt aan hun imago, en mensen trappen er allemaal keihard in. Ahok? Ja, kan ook waarderen hoe hij ze helemaal gek maakt daar als het gaat om corruptie, maar ondertussen voert hij keihard oorlog tegen de aller armsten met zijn bizarre uitzettingen, wijken die vaak helemaal plat gegooit worden, waar veel mensen gewoon legale eigendoms actes hebben enzovoorts, meeste gevallen zijn het enorme bedrijven die achter die uitzettingen zitten.... Ridwan Kamil? Oh, ja razend populair in bandung, men kijkt dan maar even niet van welke parrtij hij komt (de PKS, grootste corrupte tuig wat er hier rond loopt), en ja, leuk zeg, dat nieuwe plekje in Bandung bij Siliwangi vlak bij Ciumbeluit waar mensen nu kunnen rond hangen en zitten, we hebben het dan maar even niet over het feit dat daar een hele kampung was , gespecialiseerd in de verkoop van allerlei stenen voor bouw, tuinen ed, die er heavy grof uit zijn gesmeten, en we kijken dan ook maar even niet naar de razia's van de fpi samen met politie op zoek naar homo/lesbische/transgender stelletjes die samen wonen met zijn steun en zo kan ik nog wel even door gaan. Jokowi??? Breek me de bek niet open, daar kan ik ondertussen een hele pagina over vol schrijven, gelukkig doet malam wat dat betreft het meeste werk al Emoticon: Smile ...

De keiharde waarheid, al die leiders die zo voor de rakyat zijn zitten gewoon in de zak van de grote belanghebbenden, of het nou Tommy S is of Tommy W, of een politieke partij maakt weinig verschil....

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 04-06-2016 11:04 elsbeth wrote:
Even een korte reactie want ik ga zo op pad. Ik denk dat de veiligheid die jij nu beschrijft niet de veiligheid is die mensen naar Bali trekt. Ik denk dat de meeste toeristen met veiligheid bedoelen: de veiligheid dat je je verstaanbaar kan maken, ook al spreek je geen woord Indonesisch. De veiligheid dat je een net hotel kunt boeken. De veiligheid dat je die gerechten kunt eten die je ook een beetje van thuis kent. De veiligheid dat je overal wel wat gezelligheid tegenkomt en een praatje kunt maken met andere toeristen. De veiligheid dat je zonder enig probleem een busje kunt regelen die je overal naar toe brengt. Moet je je voorstellen dat je letterlijk geen woord Indonesisch spreekt, nul verstand hebt van 's lands gebruiken en zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen die jij wel hebt, maar de gemiddelde toerist niet. Als ik jouw verhaal van de laatste keer Flores hoor met hotels die te goor zijn om binnen te lopen en nog wat andere ongemakken, dan vraag ik mij af hoe die mensen terugkomen. Ook ik heb geen missie om Bali te promoten, maar ik wil het wel opnemen voor de mensen die daar toch jaar en jaar uit terug komen. Of ik daar zelf de afgelopen 5 jaar ben geweest, doet niet ter zake. Ik ken zat mensen (en zo te horen Salina nog veel meer, die komt ze dagelijks tegen), die jaar in jaar uit opnieuw naar Bali gaan. Denk je werkelijk dat dat de mensen zijn die de eilanden in de buitengewesten misschien veel leuker zouden vinden? Daar geloof ik helemaal niets van, het is nl. een totaal ander slag mensen. Als YogyaBali met dit verhaal zou komen, zou ik exact hetzelfde reageren. Sterker, dat heb ik al zo vaak gedaan. Ik heb hem wel vaker gevraagd waarom hij altijd naar Bali gaat als hij vakantie heeft. Antwoord: omdat de kinderen dat zo graag willen. Ik denk dat jullie allebei, geldt denk ik ook voor Erwin, vergeten dat de meeste toeristen (ook als ze al tig keer in Indonesië zijn geweest) geen woord Indonesisch spreken en niks over het land weten. Daarmee hebben jullie een gigantische voorsprong en kun je je waar dan ook in Indonesië (inderdaad, van Sabang tot Merauke) perfect redden.
Het gaat mij niet om Bali versus Flores of wat dan ook. En ook niet of iemand Bali nu wel niet leuk vind of een ander slag mensen. Het gaat op Bali gewoon compleet de verkeerde kant op. Met het verkeer, de luchtverontreiniging, watergebrek, de toenemende aantallen van dengue, rabies, het wachten op de volgende aanslag, de problemen met arak. Maar niemand lijkt het te willen weten en het is allemaal geen probleem tot het werkelijk gebeurt. Ik erger me groen aan geel aan de zogenaamde gevaren die in het oosten zouden zijn, of sowieso op de buiteneilanden terwijl je die gevaren op Bali juist eerder tegenkomt.
Daar doet het feit of iemand al dan geen Indonesisch beheerst niets aan af.

On 04-06-2016 12:49 erwin wrote:

Ik begrijp de bezorgdheid van Anne Mieke omtrent Bali.Telkens denk je dat de limiet is bereikt, dat het echt niet erger kan. Wanneer je dan enkele jaren later terug komt, dan zie je dat het nog veel erger is geworden. Er is een gebrek aan visie om al dat verkeer in goede banen te leiden. Maar een gebrek aan visie is iets dat zowat overal in Indonesië geldt, het is niet iets wat ze met de paplepel meekrijgen. Die enorme zeepbel die Bali is moet op een moment uiteen spatten. Ze kunnen niet ongestraft roofbouw blijven plegen op dit kleine eiland. En dat is jammer, want Bali heeft/had een voor Indonesië unieke cultuur en prachtige panorama's.
Inderdaad, precies zo bedoel ik het. Ik vind het triest om te zien dat “mensen die ervoor gestudeerd hebben” ook die visie niet hebben. Indonesie kan mbt het toerisme zoveel veel meer hebben. Qua diversiteit, cultuur, landschappen laat het alles in de regio achter zich (zo niet de hele wereld). Het is niet alleen roofbouw plegen op een eiland als Bali maar ok nog eens op de werkgelegenheid. Al die tki (de miljoenen mannen vrouwen die noodgedwongen in het buitenland werken zoals Maileisie, het Midden Oosten, Zuid Korea en Taiwan bijvoorbeeld) zouden allemaal kunnen thuisblijven als er eens serieus gefocust werd op alles buiten Bali en zou het mes van twee kanten snijden Het verkeer, de luchtverontreiniging en alles wat dit met zich meebrengt is nog één ding. Maar er is veel meer. Een (dreigend) watertekort bijvoorbeeld met alle gevolgen van dien.. Voor diegenen die interesseert; lees dit artikel maar eens.
https://www.voordewereldvanmor(...)ndschap-te-verliezen
Hieronder het inleidende stuk ervan.
Een oeroud systeem van duurzaam landbouw- en waterbeheer staat onder druk. Dit Balinese Subak systeem heeft Bali haar karakteristieke Sawah (rijstvelden) landschap gegeven. Deze rijstvelden hebben al menig toerist betoverd met hun schoonheid, maar de rijstvelden en de andere elementen die tot het systeem behoren worden bedreigd door droogte en massatoerisme. Hiermee loopt Bali het risico tegelijkertijd haar karakteristieke cultuurlandschap én haar eeuwenoude kennis van duurzame landbouw en duurzaam waterbeheer te verliezen.
.

goegel
Gebruiker
User icon of goegel
spacer line

Dat Ubud nu van oud adellijk bolwerk is veranderd in toeristisch bolwerk heeft alleen kunnen gebeuren omdat de Balinese adel dat heeft toegestaan. Dit is niet gebeurd omdat daar nu een paar kunstenaars en beroemdheden hun stempel op Ubud hebben gedrukt maar omdat de Javanen o.a. de macht bij de adel heeft weggehaald.
Andere discussie echter.

Nu las ik de titel “het drama van Ubud” gevolgd door een persoonlijke samenvatting van ongemakken, zonder onderbouwing van enige relevante informatie buiten wat gemompel over dat de schrijver die al veel vaker in Indonesië en op Bali is geweest en nu vooral op Flores rond reist. Toen dacht ik, EN !?

Een forum als dit bereikt misschien wat meer mensen (ook al is het relevante nieuwsblog uit januari 2015) dan alleen de vaste kern en dan heb je in mijn gedachte als schrijver van een artikel een soort verantwoordelijkheid om je artikel te onderbouwen met relevante en gefundeerde kennis. Ongefundeerde persoonlijke frustraties had de schrijver dus beter in praathoek omong-omong kunnen uiten maar de zin:” Maar toch vind dat ik dit moet opschrijven ”, geeft uiteindelijk aan dat de vermelde persoonlijke frustratie een ander doel had dan het luchten van het hart.

Ik (als voorbijganger omdat ik even in de lappenmand zit) had graag gelezen waarom de huidige situatie voor Ubud en de bevolking dan werkelijk zo dramatisch is dan hadden mensen zoals ik die dat anders zien daar gefundeerd op kunnen reageren en onderbouwen waarom dit niet voor iedereen zo is.

Nu dit topic een duidelijk persoonlijke aanklacht is op Bali, verzand elke discussie in dit topic in een persoonlijke woorden wisseling die uiteindelijk niets op zal leveren. Jammer.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

71,389,699 pageviews Een website van indahnesia.com