Weduwe pas 2 jaar in nederland

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
65 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Heidi
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Zal mij even voorstellen ik ben Heidi en mijn vader is 3 weken geleveden onverwachts op 59 jarige leeftijd gestorven.

Mijn vader is Indo en 2 jaar geleden hertrouwd met een Indonesische vrouw van inmiddels 29 jaar, zij hebben 2 maanden geleden een dochtertje gekregen.

Heel triest allemaal, Cinthia heeft besloten in Nederland te blijven samen met haar dochtertje (mijn zusje), ik loop tegen een muur van ambtelijkheid op... kan iemand ons helpen hoe verder te handelen??

Heb al een AnW uitkering aangevraagd en dergelijke maar denk ook dat er een maatschappelijk werkster aan te pas moet komen, mijn vader regelde als voor haar..

Ze heeft na de dood van mijn vader bij ons gewoond maar is vandaag weer terug gegaan naar hun huisje, ik ben bang dat ze te onvolwassen is..

Ik veel geen steunbetuigingen maar raad hoe verder te handelen daar mijn vader nou niet echt geld voor haar en haar dochter achter laat..

Alvast bedankt!!

Heidi

griffo
Gebruiker
spacer line

Hallo Heidi,

Wellicht dat je vader ook nog ergens pensioenrechten heeft opgebouwd tijdens een dienstverband, dit is na te gaan bij de werkgevers waar hij gewerkt heeft, en te zien op door de pensioenfondsen verstrekte pensioen overzichten.
Voor de rest is het even afwachten hoe hoog de ANW en pensioen uitkering gaat worden, blijft die beneden de bijstandsnorm dan heeft zij mogelijk nog recht op een aanvullende WWB (Wet Werk en Bijstand) uitkering. In dat geval mag haar vermogen niet meer zijn dan ca. 10.200 euro, anders moet er eerst "ingeteerd" worden.
Voor nadere info kan ze het beste een keer langs het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) gaan, ze moet dan wel een geldig identiteitsbewijs meebrengen (geen rijbewijs), en alle gegevens van haar huidige inkomen. Daar zal de zaak dan voor haar nader bekeken worden. Succes, en veel sterkte met het verlies van je vader, maar ook in de jungle van regels in uitkeringsland!
Groeten
Griffo

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Beste Heidi,

Voor je te antwoorden, zou ik eerst nog de volgende dingen willen weten:
Wat was (waren) de werkgever(s) van je vader?
Is er een verklaring van erfrecht aangevraagd voor je stiefmoeder?
Heeft je stiefmoeder een verblijfsvergunning of misschien zelfs de Nederlandse nationaliteit?

latex40
Gebruiker
User icon of latex40
spacer line

Hoi Heide,
Jouw vraag betreffende je stiefmoeder het volgende. Je vader is hertrouwd, waar heeft het huwelijk plaats gevonden in Nederland of in Indonesie, heeft je stiefmoeder een indonesisch paspoort of een nederlands, is zij in de gemeente waar zij woonden ingeschreven als nederlandse. Indien je deze vragen met ja kan beantwoorden, dan heeft zij recht op een ANW uitkering die je stiefmoeder moet aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank SVB naar gelang de weduwe uitkering die zij krijgt van de werkgever van haar overleden man. Deze weduwe uitkering is meestal 70% van het laatst genoten salaris. Aanvullend krijgt zij tot haar 65 een ANW uitkering. Het enige probleem wat zich voor kan doen zij is en heeft nog steeds de Indo-
nesische nationaliteit dan krijgt zij geen ANW en ook geen AOW als zij tot haar 65 in Nederland zal of zou blijven. Mocht zij wel de Nederlandse nationaliteit hebben maar in Indonesie getrouwd dan is zij voor de Nederlandse Wetgeving Burgerlijk Wetboek niet getrouwd en vervalt de ANW uitkering. Ik wens je veel succes

griffo
Gebruiker
spacer line

Hallo Heidi,

Nog even een kleine aanvulling. Indien er een ANW uitkering toegekend word, dan zal deze niet langer duren dan tot het moment dat haar dochter 18 wordt, dit komt omdat zij (de weduwe dus) na 1950 geboren is.
Groeten
Griffo

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

96,243,713 pageviews Een website van indahnesia.com