ik ben op zoek naar...

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
81 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Lindar
Gebruiker
spacer line

Hallo, ik ben Linda en ik ben sinds kort pleegouder van twee kinderen met Indonesische roots. Zelf ben ik niet Indonesisch, maar aangezien de kinderen een tijdje bij ons wonen wil ik graag hun roots in ere houden. Eigenlijk ben ik dus naar iemand op zoek in het Noorden des lands (Drenthe) die me wat meer zou kunnen en willen vertellen over Indonesische gebruiken en gerechten en misschien bereid is om me enkele echte Indonesische gerechten zou willen leren. Dus niet de Nasi en Bami die je bij de chinees kan kopen, maar echte Indonesische recepten. Of misschien kan iemand mij een adres geven van iemand die een dergelijke workshop geeft. Ik zou hier heel dankbaar voor zijn.

Vriendelijke groet,

Linda.

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Workshop worden vaak gegeven door een Toko, probeert daar eens te vragen gezien zij

betere contacten hebben om te weten wie zoīn workshop geeft.

Succes... Emoticon: Party!

Lindar
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor je antwoord. Ik zal eens een Toko binnen lopen dan. Emoticon: Wink De kinderen komen uit Nederland en hebben een half Indonesische vader en een Nederlandse moeder.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

Indonesische roots.... indo... of indonesier daar zit nogal verschil in.

Wat willen de kinderen zelf ?

Of gaat het alleen om de gerechten ?

Nasi en bami van de chinees is vaak totaal vernederlandst en .... helaas dat
wat veel indo's op tafel zetten is ook ver af van wat er momenteel in indonesie
wordt gegeten.

Als het gaat om "sfeer" proeven van het oude indonesie (tempo doeloe) en dat
wat veel indo''s "het indonesie" noemen dan kun u 28 mei t/m 5 juni een kijkje
nemen op de Tong Tong fair in Den Haag www.tongtongfair.nl

Het echte indonesie dat kennen veel indo's niet

Lindar
Gebruiker
spacer line

Ik wil zonder er druk op te leggen ze iets meegeven van hun afkomst. Zodat het niet vergeten zal worden. Ze bijvoorbeeld een of meerdere gerechten leren die bij de Nederlandse IndonesiŽrs thuis gemaakt worden. Of bijvoorbeeld kennis maken met een gebruik of een belangrijke feestdag of iets dergelijks. Als niet IndonesiŽr weet ik daar niets vanaf, puur omdat ik me er nooit echt in heb hoeven verdiepen. Ik heb geleerd te koken met aardappelen vlees en groenten en nasi op de manier van de plaatselijke chinees om een voorbeeld te noemen. Van gebruiken en feestdagen weet ik helemaal niets. Nu is het echter anders. Ik zou graag iets over de cultuur leren, zodat ik wat ervan aan hun mee kan geven.

Bedankt voor de tip over de Tong Tong fair.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Tong Tong fair moet je echt naar toe gaan. Is hartstikke gezellig en kun je het sfeertje proeven. En natuurlijk staan er 3 miljoen eettentjes en hele leuke kraampjes met spulletjes Emoticon: Party!

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Ik zou toch verder willen ingaan, waar de Roots/streek van de vader (Half Indonesisch) lag.
Want Indonesia heeft tientallen( zefs honderden streken met eigen subculturen) .

Stel eens voor dat je jou pleegkinderen de subcultuur van Java doorgeeft terwijl vader uit Sumatra of Sulawesi komt of uit Batak (Noord Sumatra) ,Madura etc
Dat is de eerste vraag die je moet beantwoorden.
Zelfs op Java heb je 2 dominante culturen, Javaans en Sundanees.

Elke streek/ deelvolkeren van Indonesia hebben hun eigen cultuur/adat/kleding , rituelen /feesten bij geboorte, verjaardagen, trouwen , overlijden.
Staat ook duidelijk beschreven welke gerechten men moet serveren.

Als je hulp nodig hebt , mag je mij benaderen , graag HP nr.

bisa dicek of makemyday .

Lindar
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de informatie Surya, dat zijn dus dingen die ik niet wist en maakt het een stukje ingewikkelder als ik in de gaten had. Dit is informatie ik zelf ook na zou moeten gaan en het kan een tijdje duren voor ik die heb, maar ga er zeker mee bezig. Heel erg bedankt in ieder geval.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

En dan nog Lindar .... er is een groot verschil tussen indo's (indonesische roots)
en echte indonesiers

Veel indo's hangen in hun gedachten nog in hoe het vroeger was
Maar indonesie is veranderd en zelfs al heb je indonesische roots
dan nog zijn er verschillen.

Het is verwarrend maar wel een feit.

lembongan
Gebruiker
spacer line

er is een tonton fair in den haag volgende week een week lang misschien dat je daar wat info enzo kan op doen.

28 mei t/m 05 juni 2016

Save the date: 28 mei t/m 5 juni

De 58e Tong Tong Fair vindt plaats van zaterdag 28 mei t/m zondag 5 juni. Wist je al dat we een uur eerder open gaan? Elke dag van 11.00 tot 22.00 uur! Heb je al gehoord van het nieuwe avondkaartje voor doordeweekse dagen? Dit en meer in deze nieuwsbrief!

PamelaAn
Gebruiker
spacer line

Linda,

Zijn die kinderen eigenlijk geÔnteresseerd in hun roots?
Ik heb 3 kinderen: 2 jongens en 1 meisje, resp. 44, 41 en 39. Ik ben Indo en hun vader is een rasechte Hollander. Ik ben van de 2e. generatie Indo en zij dus van de 3e.
Mijn kinderen hebben totaal en dan totaal geen interesse in hun roots. Het enige wat zij interessant vinden is het eten en dan Indisch.
Indisch eten is geen punt om te maken, er zijn zoveel goede Indische kookboeken. De kruiden e.d. wat je nodig hebt, kun je volop kopen in toko's en ook Turkse winkels.
Mijn kinderen hebben eigenlijk niets mee gekregen wat betreft het Indisch zijn, de gebruiken niet e.d. En ze vragen er ook niet om.
Eťn kind van mij gaat weleens mee naar een Pasar Malam, maar dit is alleen maar vanwege het eten en de lekkere drankjes, zoals es Áendol, es Áampur en noem maar op.

mvg

Pamela

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-05-2016 12:00 PamelaAn wrote:
Linda,

Zijn die kinderen eigenlijk geÔnteresseerd in hun roots?
I
Pamela

Goede vraag .
Bij geadopteerde kinderen moet men ook voorzichtig zijn , wanneer je het ter sprake gaat stellen.
Mijn inziens niet te jong en eerst zelf onderzoeken of het niet al te belastend kan zijn , als ze "geconfronteerd" worden met hun roots in Indonesia.
Zie je vaak in de spoorloos programma , dat het belastend kan zijn als je ontdekte dat je Indonesische ouders erg arm zijn in de kampung woont in een "krot" , terwijl je als een geadopteerde kind het zeer goed hebt in Nederland.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

On 14-05-2016 22:29 merdekaSah wrote:

Indonesische roots.... indo... of indonesier daar zit nogal verschil in.

Wat willen de kinderen zelf ?

Of gaat het alleen om de gerechten ?

Nasi en bami van de chinees is vaak totaal vernederlandst en .... helaas dat
wat veel indo's op tafel zetten is ook ver af van wat er momenteel in indonesie
wordt gegeten.

Als het gaat om "sfeer" proeven van het oude indonesie (tempo doeloe) en dat
wat veel indo''s "het indonesie" noemen dan kun u 28 mei t/m 5 juni een kijkje
nemen op de Tong Tong fair in Den Haag www.tongtongfair.nl

Het echte indonesie dat kennen veel indo's niet

Ik heb er al eerder op gewezen, veel indo's (van indonesische roots) hebben
(psychisch) last van het hun opgedrongen indo-zijn (het met de paplepel
"ingestampte" je-komt-uit-indonesie door de 1e en 2e generatie)

EDIT
als professioneel pedagoog is mijn zienswijze
laat kinderen hun eigen identiteit bepalen en dring ze niets op
waar ze later last van kunnen krijgen
EDIT

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 24-05-2016 12:50 schreef Surya Atmadja:

[quote verwijderd]

Goede vraag .
Bij geadopteerde kinderen moet men ook voorzichtig zijn , wanneer je het ter sprake gaat stellen.
Mijn inziens niet te jong en eerst zelf onderzoeken of het niet al te belastend kan zijn , als ze "geconfronteerd" worden met hun roots in Indonesia.
Zie je vaak in de spoorloos programma , dat het belastend kan zijn als je ontdekte dat je Indonesische ouders erg arm zijn in de kampung woont in een "krot" , terwijl je als een geadopteerde kind het zeer goed hebt in Nederland.

Er was vorige week of zo ook een aflevering bij spoorloos over een geadopteerde Indonesische jongen. Heb je dat ook gezien? Was wel interessant. Emoticon: Yes!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-05-2016 20:12 merdekaSah wrote:

[quote removed]

Ik heb er al eerder op gewezen, veel indo's (van indonesische roots) hebben

Interessante stelling .
Mss kan een 2de gen. Indo/Indische Nederlanders er op in gaan ?

Dankiewel.

merdekaSah
Gebruiker
User icon of merdekaSah
spacer line

On 24-05-2016 23:50 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Interessante stelling .
Mss kan een 2de gen. Indo/Indische Nederlanders er op in gaan ?

Dankiewel.

Ik heb geen tijd om over deze stelling in discussie te gaan Surya.
Het is ook geen stelling maar het is wetenschappelijk onderbouwd
er is zelfs een studie over gepubliceerd.
Mocht ik die toevallig weer tegen komen dan zet ik dat als bronverwijzing
er nog wel even bij.

Maar dat er bij sommigen "een draadje los" zit dat is een feit uit de dagelijkse
praktijk. Hetzelfde was ook het geval bij veel hindoestanen met surinaamse roots
Dat is ook jarenlang ontkend en onder het kleed geschoven door de 1e en 2e
generatie, totdat er na een studie subsidie vrij kwam en men een eigen hindoestaanse
instelling voor begeleiding van jongeren met cultuurkwaaltjes kon gaan opzetten

Het gaat hier dus om jongeren die door de hun "opgedrongen" identiteit
"problemen" kregen en uiteraard niet alleen met dat als oorzaak maar
het is/was wel een verzwarende factor.
Binnen de psychiatrie is hier zelfs een vakterm voor maar is me even ontschoten.

PamelaAn
Gebruiker
spacer line

MerdekaSah,

Ik ben van de 2e. generatie. Ik was 5 jaar oud toen mijn ouders en hun gezin IndonesiŽ verlieten.
U suggereert dat er bij sommigen "een draadje los" zit. Kunt u mij vertellen hoe dit zich uit. Ik weet wel dat er onder de Molukse bevolking het ťťn en ander aan de hand was/is vanwege dat men hen beloofd had om naar een "vrij" Ambon terug te kunnen gaan. Van de Indo jeugd heb ik eigenlijk vrij weinig tot niets gehoord.

Zou u mij bij kunnen praten, ik zou dat ten zeerste appreciŽren.

met groet,

Pamela Anderson

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Volgens mij Pamela zijn er 2 eilanden, molukken en Ambon.....

Als ik het goed hebt begrepen gaat het over verpleegouders/ adoptieve kinderen......
Deze kinderen hebben nihil of nauwelijks achtergronden gezien zij NIET door hun ouders zijn opgevoed....
Leest hieronder zijn eerdere bericht die hij plaatste...

[ b]Ik heb er al eerder op gewezen, veel indo's (van indonesische roots) hebben

Gezien juist deze kinderen misschien als baby of jonger dan 3 jaar in Nederland zijn gekomen.....wŠt weten zij nu wat IndonesiŽ is als ze daar nooit zijn opgegroeid, dat zie ik aan mijn zusje die als baby van 7 mnd oud naar Nederland kwam en die herkent zich totŠŠl niet als een "Indo" en voelt zich ook er niet naar, maar wťl 100% een Nederlandse..wij als gezin hebben het haar nůůit opgedrongen !! En ik ben in Soerabaya geboren ťn getogen en ik begrijp het Indo gevoel beter en voelt mij dan helemaal senang er onder.....

Ook kinderen die uit twee culturen komen zoals bijvoorbeeld Hindoestanen die een Surinaamse roots hebben.... Emoticon: Wink Emoticon: Wink

Snapt je het een beetje Pamela? Groetjes Emoticon: Bye bye

PamelaAn
Gebruiker
spacer line

Kembang,
Ambon is een eiland in de Indonesische eilandgroep Molukken. En ik ben drommels goed op de hoogte van de hele situatie.
MerdekaSah had er over dat er bij sommigen een draadje los zat. En wat ik begreep had hij over Indo's.
En de kinderen waarover Linda nu pleegmoeder is, zijn geboren uit een Nederlandse moeder en een half Indonesische vader. Ze zijn hier in Nederland geboren! Het gaat niet om verpleegouders maar pleegouders, deze kinderen zijn niet geadopteerd.

Ik ben alleen reuze benieuwd naar de groep Indo's die psychisch last hebben van hun opgedrongen Indo-zijn. En ik had deze vraag aan MerdekaSah gesteld

Toch fijn Kembang dat je het mij hebt uitgelegd.

Oh Kembang even je topografische kennis ophalen van IndonesiŽ. En oh ja ik ga elk jaar een paar weken naar IndonesiŽ en struin daar de eilanden af.
Ben heel blij dat ik die luxe heb.

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Fijn Pamela dat je nog kan reizen naar je roots....en ook de luxe hebt om het te kunnen

betalen........dus geniet maar ervan Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Veel plezier op Šlle eilanden Emoticon: Bye bye

Enfin...de vraag was voor MerdekaSah bedoeld....dus afwachten op zijn antwoordt over
dat "draadje" dat los zat...... Emoticon: So funny Emoticon: So funny

Succes verder....

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 25-05-2016 18:56 PamelaAn wrote:
Kembang,
Ambon is een eiland in de Indonesische eilandgroep Molukken. En ik ben drommels goed op de hoogte van de hele situatie.
MerdekaSah had er over dat er bij sommigen een draadje los zat. En wat ik begreep had hij over Indo's.

Pulau Ambon is 1 van de 3 kleine eilandjes , de beroemde Ambon -Haruku -Saparua.
Pan froeher hebben de kinderen een minder nette lied verzonnen . namelijk Ambon-Haruku -Sapara b-t- bardiri dibelah dua .

De eerste Gen Indo heb ik mee gemaakt in Enschede/Twente ( mijn kostbaas was toen hij overleed al bijna 100 jaar ( verschil van maanden).
Als hij nu leeft zou hij tussen de 105 of 110 jar oud zijn.
Zijn vrienden waren uiteraard de 1ste Gen .Indo . Molukkers.
Hun kinderen waren de 2de Gen.Indo , meestal zijn ze bijna tot 10 jr ouder dan ik ben , sommigen zijn getrouwd ( jong getrouwd), ze zitten nu tussen de 60-70/75 jarigen.
Mijn omgang met Indo, Ambon, Menadonees ( 12 de provincie van Nederland in N.O.I) en Londho's( Nederlanders ) was begonnen toen ik naar de Froebelschool ging in Djakarta (op mijn 4de jaar) , ben zelf jarenlang actief als bestuurslid van 2de en 1ste gen.Indo in een Indische Woongemeenschap ,
Schrijf ook geregeld(bijna dagelijks) omong kosong verhalen over Pan Froeher in N.O. I ( Nederlands Oost Indie) in diverse Indische sites.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,604,491 pageviews Een website van indahnesia.com