Met mijn schoonvader naar Palembang, Sumatra

Subforum Sumatra 
85 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Sumatra > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Cabanaz
Gebruiker
spacer line

In mei gaan we naar Sumatra en dan vooral rond Palembang en Baturaja. Mijn schoonvader heeft daar zijn legerdienst moeten doen, 66 jaar geleden. We gaan dan ook vooral de plekken bezoeken waar hij is geweest. We weten dat er weinig te doen is rond deze streek maar misschien kent iemand de streek wat beter en kan die tips geven. Omdat mijn schoonvader ondertussen 89 is kunnen we niet echt avontuurlijke dingen ondernemen Emoticon: Nooo . We verblijven 8 dagen op Sumatra en hiervoor hebben we 5 dagen nodig. Wat kunnen we nog doen op die 3 dagen?
Dan nog een vraagje, kan je als vrouw in korte broek rondreizen op Sumatra of wordt dit niet gewaardeerd?

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Je neemt waarschijnlijk Palembang als uitvalbasis.
Probeer de plaatselijke leden van de Lembaga Vetreran Rep.Indoneisa te benaderen( de veteranenclub) .
Mss kunnen ze bemiddelen.

Ik zou niet gaan reizen in een korte broek ( hoe kort Emoticon: Wink ?) .
Een 3/4 langebroek is ook te doen .

De 3 rest dagen kan je gebruiken om Padang en omgeving zoals Bukit Tinggi , Payakumbuh , Batusangkar en de Maninjau en Singkarak lakes te bezoeken.
Is de moeite waard.
Ga een huurauto met chauffeur huren , want dan heb je comfort /vrijheid .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-03-2016 16:55 Surya Atmadja wrote:
De 3 rest dagen kan je gebruiken om Padang en omgeving zoals Bukit Tinggi , Payakumbuh , Batusangkar en de Maninjau en Singkarak lakes te bezoeken.
Je hebt 3 dagen over en je wilt meneer van 89 in die dagen naar Sumatera barat "sturen” (en weer terug) ? Dat kun je toch niet echt menen. Dat traject is voor jonge backpackers al een verschrikking want je weet maar nooit hoe lang je onderweg bent. Het kan 12 uur zijn maar ook wel 15 of nog meer als het verkeerd uitpakt.
Er zijn geen rechtstreekse vluchten naar Padang, ze gaan allemaal via Jakarta of Batam waardoor de reistijd onnodig lang wordt dus dat lijkt me ook geen optie. Ook naar andere bestemmingen zoals Noord Sumatera zijn geen optie vanwege de ongelukkige vluchten maar ook nog eens een behoorlijk eind over de weg wat er dan nog bij komt (bv Samosir 4 tot 5 uur auto/boot)

Drie dagen op Sumatera is “niks”. Palembang ligt aan de “verkeerde kant” van Sumatera, dwz de westkant is veel mooier maar het is gewoon te ver voor een paar dagen, zeker omdat je geen andere keuze hebt dan overland.. Met drie dagen over zou ik in elk geval niet zover weg gaan. Ik zou ook niet eens een alternatief weten want van die 3 dagen hou je er maar twee over bij zulke afstanden.

Ik zou gewoon in Palembang blijven en daar wat dingen doen
Boottocht over de Musi-rivier.
De Amperabrug en de drijvende restaurantjes eronder zijn wel leuk om een keer te doen. De brug is ’s avonds mooi verlicht.
Dan nog een mooie moskee en een benteng maar dan heb je het wel gehad.
Er ligt ook nog een “natuurpark” in de buurt waar allemaal foute dingen gebeuren zoals olifant rijden en aapjes aan kettingen.

Baturaja ligt al een een heel eind zuidelijk. Alternatief is om vandaar (als dat in het plan past) door te reizen naar Lampung. Omdat het aan de spoorlijn Palembang-Lampung (of Tanjung Karang) ligt zou dat misschien een idee zijn en dan nog twee dagen in Lampung. In de buurt van Lampung zijn een paar mooie stranden. Daarna vanuit Lampung naar Jakarta vliegen, van de ferry naar Merak word je niet vrolijk.

Naar Bangka vliegen kan ook nog en dan twee dagen verblijven aan de oostkust.

Dan nog het probleem met de bosbranden. Van de week was het weer raak op Sumatera. Palembang en omstreken is ook vaak slachtoffer van de branden.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Als je nog jong bent kan men in principe van Padang naar Medan binnen 24 uur, en dan met de bus (de zgn BEKPEKKER comfort).

Een normale toerist zoals OmSid( mijn 2-ling broer) doet het binnen 10 dagen , met allerlei stops , met huurauto + chauffeur.

De eerste doel van Cabanaz is Palembang(Baturaja e.o) te bezoeken.
Mijn mening is je kan gaan improviseren ( 4 dagen i.p.v 5 dagen) , wel goed plannen, van daar het "beroep"doen bij de Leger veteranen( adres via google).

Met een huurauto kan men met gemak een rondrit maken in Padang en omgeving.
Heb ik 2x gedaan .

De afstand tussen Palembang en Bandar Lampung is iets meer dan 400 km , men kan met huurauto binnen 10 uren (zonder panne etc) halen.
Of het comfortabel is voor een bijna 90 jarige is een andere vraag , ik zou het niet meer kunnen ondanks dat ik nog relatief jong is ( 40 + ers , hoeveel plus Emoticon: Shiny ) .
Afstand Palembang -Padang is iets meer dan 549 km nog steeds een hele opgave voor een 90 jarige. Ongeveer 11 uren autorijden

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Geen haar op mijn hoofd dat ik op Sumatera in een korte broek zou gaan lopen. Zeer ongepast, want grote delen zijn islamitisch en ook strenger islamitisch aan het worden. Dat geldt zeker voor Palembang, maar ook voor Bukittinggi. Pff, ja, Anne Mieke heeft wel gelijk hoor. Niet het mooiste stuk van Sumatera. De westkust is veel mooier. Vliegen naar Bangka is zeker een optie, hele mooie stranden. Volgens Yogja-Bali is Belitung nog mooier. Ik vind Bangka zelf verder niet zo heel veel aan. De rit van Palembang naar de westkust is schitterend, voorbij een bepaald punt, maar voor een 89 jarige??? Ik heb in 1989 2 mannen zoals je schoonvader op pad genomen om de plekken op te zoeken waar zij destijds gelegerd lagen. Hele bijzondere ervaring en op diverse plekken werden we zeer warm ontvangen (hele dorp achter je aan, overal uitgenodigd etc.) Ben echter wel een beetje kwijt waar dat was, wel in de buurt van Baturaja inderdaad. Palembang zelf is een grote vieze stad waar ik in 1988/1989 een maand of 10 heb gewoond. Dan krijgt het vanzelf wel zijn charmes. Geweldige Padangrestaurants waar ik dagelijks te vinden was. Inderdaad boottochtje Musi, al moet je erg goede afspraken maken, want het liefst scheuren ze met de speedboat keihard rond. En dat kost je je rug (in ieder geval mijn moeders rug!) Amperabrug inderdaad mooi. Er zijn ook wel wat musea met prachtige stoffen en andere zaken. Zal nog even verder denken. Maar.....echt geen korte broek gaan dragen hoor, wordt helemaal niet gewaardeerd (en in 1988 had ik nog hele behoorlijke benen...)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-03-2016 19:20 Surya Atmadja wrote:
De afstand tussen Palembang en Bandar Lampung is iets meer dan 400 km , men kan met huurauto binnen 10 uren (zonder panne etc) halen.
......
Afstand Palembang -Padang is iets meer dan 549 km nog steeds een hele opgave voor een 90 jarige. Ongeveer 11 uren autorijden
U zou als geen ander moeten weten dat het niet om de kilometers gaat maar om de weg, files en landverschuivingen.
Van Palembang naar Bandar Lampung gaat een stuk sneller dan naar Padang. Naar Padang in 11 uur? Ik denk het niet (weet wel zeker van niet).
Maar hoe dan ook voor een 89-jarige is beide veel te lang en te ver in 1 keer.

Dan is een vlucht naar Bangka toch net iets comfortabeler, een goed half uur en nog geen 20 euro en een paar dagen aan een mooi strand in een comfortabel hotel.
En vanuit Bangka is het gemakkelijk naar Jakarta naderhand (als dat tenmisnte de bedoeling is)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 14-03-2016 21:58 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
U zou als geen ander moeten weten dat het niet om de kilometers gaat maar om de weg, files en landverschuivingen.

Daar ben ik van uit gegaan , dus ongeveer 40-45 km per uur met een huur auto / chauffeur..

Men kan of met de auto gaan Padang=-Palembang of omgekeerd.
Met een tussen stop halverwege .

Is het 10-11 uren te lang ( kan ook niet meer zo lang auto rijden) dan kan men mss met vliegtuig gaan , met aansluiting naar Jakarta .

Of van af Jkt ===> Palembang =====> Padang =====> Jkt
Heb nog nooit gedaan , dus alleen theorie / of google wijsheid. Emoticon: Shiny
http://www.ezytravel.co.id/tik(...)-palembang/ke-padang

Dus Jakarta naar Padang ===> Palembang======> JKT

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 14-03-2016 20:25 elsbeth wrote: Vliegen naar Bangka is zeker een optie, hele mooie stranden. Volgens Yogja-Bali is Belitung nog mooier. Ik vind Bangka zelf verder niet zo heel veel aan.
Zeker doen. Makkelijk en goedkoop. Voor je opa weinig problemen want het is vliegen i.p.v. rijden. Op Belitung zelf kan je een auto huren voor ca. Rp 500.000 - 600.000 per dag en langs mooie stranden rijden. Bijna geen verkeer op de weg, dus geen gedoe met files. Je wordt terug in de tijd gegooid maar heerlijk (ben er een maand geleden nog geweest). Bangka is ook mooi maar dan moet je niet in de hoofdstad Pangkal Pinang zijn. In Tanjung Pandan, Belitung kan je makkelijk in mooie hotels aan het strand verblijven voor weinig geld. 's Avonds heerlijk rustig. Het stadje heeft alleen maar 1 supermarkt en 1 coffeeshop, restaurants voldoende, maar je krijgt er wat voor terug.
Kijk even op www.traveloka.com (kan je niet reserveren zonder Indonesische bankpas maar wel routes bekijken) voor vluchten vanuit Palembang. De meesten gaan via Bangka maar dan kan je ook even de tijd nemen om daar de stad in te gaan. Doe ik doorgaans ook, even aanwippen in Pangkal Pinang. Zowel NAM, Wings, Lion Air als Garuda vliegen tussen Palembang en de eilanden: 3 combi-vluchten per dag (tussenstop in Pangkal Pinang) en 1 rechtstreeks.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 14-03-2016 18:11 Anne Mieke wrote:

[quote removed]

Dan nog het probleem met de bosbranden. Van de week was het weer raak op Sumatera. Palembang en omstreken is ook vaak slachtoffer van de branden.

Ondanks de enorme ofhef en het protest van de buurlanden afgelopen september en oktober is het nu al weer volop prijs.
Volgens de satelliet beelden alweer 42 branden op Sumatra Anne Mieke.

http://nasional.rimanews.com/p(...)Menyebar-di-Sumatera

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

On 14-03-2016 15:49 Cabanaz wrote:
We gaan dan ook vooral de plekken bezoeken waar hij is geweest.

En het is nog maar de vraag of je schoonvader die plekken nog herkent/kan vinden. De kans is aanwezig dat er zo veel is veranderd dat die plekken er niet meer zijn

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-03-2016 00:25 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Daar ben ik van uit gegaan , dus ongeveer 40-45 km per uur met een huur auto / chauffeur..

Men kan of met de auto gaan Padang=-Palembang of omgekeerd.
Met een tussen stop halverwege .

Is het 10-11 uren te lang ( kan ook niet meer zo lang auto rijden) dan kan men mss met vliegtuig gaan , met aansluiting naar Jakarta .

Of van af Jkt ===> Palembang =====> Padang =====> Jkt
Heb nog nooit gedaan , dus alleen theorie / of google wijsheid. Emoticon: Shiny
http://www.ezytravel.co.id/tik(...)-palembang/ke-padang

Dus Jakarta naar Padang ===> Palembang======> JKT
Ik merk dat u dit traject nog nooit gedaan hebt. Ik heb dit stuk wel meerdere malen gedaan en ik zou het en 89-jarige niet aanraden want je weet gewoon nooit hoelang je erover doet. Padang Palembang is minstens 12 uur (en vaak ook langer).
Met het vliegtuig ben je overigens ook een hele dag onderweg. Wil je op en enigszins normale tijd vertrekken (dus niet voor dag en dauw) dan ben je 6 uur onderweg, plus nog de tijd van inchecken en van/naar vliegveld (en ex vertraging!). Reken maar uit.
In Padang beginnen lijkt me geen optie als Palembang het hoofddoel van de reis is.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-03-2016 05:20 Malam wrote:

[quote removed]

Ondanks de enorme ofhef en het protest van de buurlanden afgelopen september en oktober is het nu al weer volop prijs.
Volgens de satelliet beelden alweer 42 branden op Sumatra Anne Mieke.

http://nasional.rimanews.com/p(...)Menyebar-di-Sumatera
Ja, ik had al weer het eea meegekregen. En we zitten pas in maart. Naarmate het regenseizoen naar het einde gaat (of de branden zorgen wel voor het einde) zal het weer erger worden. Als je er niks te zoeken hebt dan beter maar niet naar Sumatera (hooguit in december/januari) want voordat je het weet zit je met geannuleerde vluchten.
En wat mensen daar moeten doormaken is absurd. Bemoeide het westen zich daar maar eens wat mee want dit gaat zometeen ten koste van vanalles en nog wat. Nog niet wakker hier.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 15-03-2016 07:55 Anne Mieke wrote:

[quote removed]
Ik merk dat u dit traject nog nooit gedaan hebt. Ik heb dit stuk wel meerdere malen gedaan en ik zou het en 89-jarige niet aanraden want je weet gewoon nooit hoelang je erover doet. Padang Palembang is minstens 12 uur (en vaak ook langer).

KLOPT.
Ik heb die route Padang naar Palembang nooit gedaan .
Toen ik daar was kreeg uitnodiging van iemand ( internet "kennis" Emoticon: Wink uit Palembang (van de PUSRI=Pupuk Srivijaya) om bij hem langs te komen .
Ging niet door , en de chauffeur uit Padang had al een route gemaakt over onze reis naar Palembang via Lubuk Lingau en eventueel Bengkulu.
Toen kon ik nog reizen per auto, totdat ik in 2012 ziek werd.

Over de reis van de topic, ik zou via Palembang ( van af Jakarta) naar Padang vliegen , er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Want ik vind gewoon zonde van de kans als iemand al in de "buurt"zit en niet naar andere plek gaan.
Precies zoals iemand uit Indonesia naar Amsterdam gaat en niet naar Volendam of de Zaansche molen gaan .
Dus alleen maar naar Rijksmuseum of Red Light District of Singel bloemenmarkt.

En ik ben Indonesisch genoeg om de principes Si-Kon toe te passen, Situasi dan Kondisi

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 15-03-2016 09:24 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Over de reis van de topic, ik zou via Palembang ( van af Jakarta) naar Padang vliegen , er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Want ik vind gewoon zonde van de kans als iemand al in de "buurt"zit en niet naar andere plek gaan.
Tja, als jij van die 3 dagen iemand een volle dag wilt laten reizen...... Ik vind het niet logisch.
Verder is hier al dan niet bewust gekozen voor 8 dagen en dat is gewoon niks op een eiland als Sumatera. Natuurlijk is West Sumatera een prachtige provincie maar ik vind Bangka op een half uurtje vliegen tot een goed alternatief. Of naar Belitung in 2 uur (stop in Pangkal Pinang) kan ook nog. Allemaal een stuk comfortabeler dan 8 tot 14 uur reizen.

Cabanaz
Gebruiker
spacer line

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Emoticon: Party!
We zijn er ondertussen uit. We vliegen via Jakarta naar Palembang om daar 2 nachten te verblijven. Met een bootje gaan we de Musi af tot in Soengsang want daar zijn ze ook geweest 66 jaar terug. Daarna gaan we met de trein naar Baturaja en huren we daar een auto met chauffeur voor 2 dagen. We bezoeken rond Baturaja een aantal plaatsen Om vervolgens onze reis weer met de trein verder te zetten naar Bandar Lampung. Daar verblijven we weer 2 nachten en huren we voor 1 dag een auto met chauffeur en gaan we naar het Way Kambas nature park en als laatste dag kiezen we voor een rustige dag aan het strand.
Ik had er niet echt bij stil gestaan dat vooral Sumatra Islamitisch is. Ik neem dus bedekkende kleding mee. Misschien voor de meeste van jullie niet erg spannende dingen die we gaan doen maar het moet vooral een reis voor mijn schoonvader worden, we willen hem weer heel terug nemen Emoticon: Yes!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Een logische keuze.

Voor de wegennet van Zuid Sumatra kan je de Jalur Mudik Sumatra Selatan uit internet plukken.
Neemt een grotere auto Toyota Kijang Innova,( stabiel en comfortabeler dan Toyota Kijang Avanza (kleiner en lichter) .
Scheelt niet veel qua huurprijs.

Oya, ik mag aannemen dat jullie terug willen naar jakarta .
Is het niet praktischer om via BandarLlampung(ferry) met de auto naar jakarta te gaan ?
Het stikt daar van de auto rental.
o.a als indicatie :
http://sewamobillampung.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Goede keuze hoor als het in de eerste plaats voor je schoonvader is. Way Kambas is leuk. En zowel aan de oostkust als aan de westkust in de baai heb je aardige stranden (namen vergeten).
Wat Surya Atmadja zegt, let op de auto. Een Toyota Avanza of Daihatsu Xenia is niet geschikt voor die wegen voor je schoonvader. Neem een Toyota Innova, die is geschikt hiervoor en comfortabel.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Klinkt goed en vast ook leuk. Dit zijn juist wel spannende dingen want je doet iets wat niet veel mensen doen. Je zal vrijwel geen toeristen tegenkomen, waardoor je waarschijnlijker wat meer toegang zal krijgen tot de lokale bevolking. Heel veel plezier en hou goed in de gaten wat je schoonvader "trekt".

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja Elsbeth, elk eiland heeft voldoende te bieden. Wellicht geen luxe maar contact met de bevolking zeker. Lang geleden heb ik met een collega een programma van een week in elkaar gezet voor de provincie Lampung. We hadden een aardig program, alleen geen medewerking van de dienst van toerisme van Lampung en weinig interesse vanuit het buitenland voor deze onbekende bestemming. Dat wordt nu alleen nog maar erger met de huidige generatie toeristen die vnl. gemak, luxe, wifi en lekker eten willen en geen ongemakken of contacten met de lokale bevolking. Daarom gaan de meesten "veilig" naar Bali of de Gili eilanden waar de lokale bevolking alleen nog maar een een figurantenrol speelt en de toerist niet lastig kan vallen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

75,174,168 pageviews Een website van indahnesia.com