Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
mrbram
Gebruiker
spacer line

Aankomende zomer gaan ik en mijn vriendin voor het eerst met de backback naar IndonesiŽ. Omdat we een indruk willen krijgen van verschillende gebieden in IndonesiŽ kiezen we ervoor om een aantal keer te vliegen. Is ons reisplan realistisch? Zouden jullie dingen anders aanpakken? Ik zou het heel tof vinden als jullie ons wat feedback kunnen geven.

Reisplan IndonesiŽ

Dag 1. Aankomst Jakarta, gelijk door naar Medan met binnenlandse vlucht (22 juli)

Sumatra:

2.Medan
3.Bukit Lawang (Bohorok, voederplaats Oerang Oetan's)
4.Bukit Lawang (Trekking 1 dag)
5.Bukit Lawang - Medan
6.Medan - Yogjakarta (Binnenlandse vlucht vroeg in de ochtend) Yogjakarta - Kawunganten (trein) - Pangandaran (taxi/busje)

Java:

7.Pankandaran (Stranddagje)
8.Pankandaran (Green Canyon)
9.Pankandaran - Kawungaten (taxi/busje) - Yogjakarta (trein)
10.Yogjakarta (o.a Borabordur)
11.Yogjakarta
12.Yogjakarta
13.Malang
14.Malang (Bromo)
15.Kalibaru
16.Kalibaru - Bali (ferry)

Bali:

17.Bali (tips? we zoeken het niet al te toeristisch)
18.Bali (tips? we zoeken het niet al te toeristisch)
19.Bali (tips? we zoeken het niet al te toeristisch)
20.Bali - Jakarta (Binnenlandse vlucht, Denpasar - Jakarta)

Dag 21.Vertrek naar huis 11 augustus

jobvanstaalduinen
Gebruiker
User icon of jobvanstaalduinen
spacer line

Ik tel zomaar 10 reisdagen, wat erg veel is voor een vakantie van 21 dagen. Je houdt dan maar 11 dagen over om echt ergens te verblijven. Het is verder onduidelijk wat je nou echt interessant of leuk vindt in een vakantie.
Je kunt met dit schema wel een aantal highlights afvinken, maar of je daarmee een indruk van indonesie krijgt en of het nu een leuke vakantie voor jou is, is nog de vraag. Ik zou eerder kiezen voor minder reizen en meer zien. Sumatra bijvoorbeeld heeft zoveel meer te bieden als alleen Bukit Lawang en met drie weken kan je daar een zeer gevarieerde reis voor plannen. Maar het begint toch met de vraag "wat vindt ik nu echt leuk aan een vakantie in de tropen"

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Ik zie eigenlijk alleen reisdagen als dat met het vliegtuig is.
Reizen met trein of auto zie ik ook wel als vakantiedagen omdat je onderweg veel ontdekt en ziet en geniet van alles wat je tegenkomt. Dus die tel ik dan weer niet mee als īverloren reisdagenī om het zo maar te zeggen.

Van Sumatera weet ik niks maar hopelijk komt Anne Mieke ook zo nog wat schrijven.
Paar dagen Bali zou ik dan richting oosten gaan.
Yogyakarta woon ik nu en 3 nachten vind ik wel passen in je schema.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Bram, ten eerste: heb je je grote vliegticket al? Het lijkt erop dat je een retourtje Jakarta hebt gekocht. Het was gezien je planning handiger om heen Medan terug vanaf Denpasar te vliegen. Dat scheelt je volgens mij behoorlijk wat tijd. Ik zou zelf eerder voor 3 dagen Lake Toba kiezen dan voor 3 dagen Bukit Lawang. De voederplaats is erg toeristisch. ik vond het leuk omdat ik en/en deed, maar als ik moet kiezen: Lake Toba.
Is vliegen van Medan naar Yogjakarta logisch als je daarna westwaarts wilt en daarna weer terug naar Yogjakarta? ik heb de kaart even niet in mijn hoofd, maar vliegen naar Bandung misschien ook een optie. Ik vind het verder best kunnen hoor. Zo zie je van 3 kleine gebieden wat, je hebt het wel redelijk afgebakend zo. maar wanneer ga je precies ivm ramadan

mrbram
Gebruiker
spacer line

Allereerst hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Zoals Salina ook aangeeft ervaren we het reizen zelf ook als ontdekken. In een vliegtuig zie je niets natuurlijk maar het reizen tussen Jogjakarta en Kawungaten per trein is bijvoorbeeld een bewuste keuze. Van de uitzichten vanuit de trein alleen al kunnen we erg genieten. Ik heb inderdaad ook gekeken naar Medan - Bandung ipv Jogjakarta maar daar gaan niet dagelijks vluchten op waardoor je erg vast zit aan je schema. We hebben nu alleen een retourvlucht naar Jakarta.

Wat voor ons een mooie vakantie is? Verschillende dingen bekijken, lekker eten op straat of bij lokale bewoners, de natuur in, een paar dagen aan het strand liggen, een dagje rondrijden op een scooter, simpele slaapolekken. Kortom: het vrije gevoel van doen waar je zin in hebt en toch een veelzijdige vakantie vieren waarin we diverse indrukken opdoen van het land. Eigenlijk het tegenovergestelde van drie weken resort op dezelfde plek.

Dit meenemend in jullie gedachte, is het haalbaar of is het gekkenwerk? Dagelijks een paar uur reizen is voor ons geen probleem.

We gaan overigens van 22 juli tot 11 augustus.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Allereerst jammer van eerst een vlucht naar Jakarta, dat op 2 uur vliegen v an Medan ligt. (die naderhand ook weer terug moet).

Verder is 3 weken heel erg weinig voor hetgeen jullie willen doen en zul je veel aan het reizen zijn. Verkijk je daar niet op en denk niet in Nederlandse snelheden en kilometers.
Sumatera is veel meer waard dan 6 dagen en het is doodzonde dat je alleen naar BL gaat. Het is nergens voor nodig om in Medan te blijven, het is een drukke Indonesische stad met veel lawaai en luchtverontreiniging. Als je nu tijd genoeg had dan misschien maar in dit geval zeker niet.
Ik zou daarom Pangandaran skippen en rechtstreeks op Yogyakarta vliegen en in elk geval Borobudur, Prambanan en Bromo bezoeken.
Om eerst naar Yogya te gaan en dan ook weer backtracken naar Pangandaran is ook niet logisch (om in Pangandaran moet je overigens in Sidareja uitstappen).

Hieronder een alternatief:
Dag 2 tm 9 Sumatera met bezoek aan BL, Tobameer en Berastagi (Sibayak vulkaan
Dag 10 tm 16 Van Yogyakarta naar Bali (je hoeft niet in Malang te overnachten, je kunt vanuit Yogya ook rechtstreeks naar Cemoro Lawang)
Daf 17 tm 19 op Bali en niet al te toeristisch? die is voor mij lastig omdat ik niet zo Bali minded ben. Maar je zou in van de dorpen in de buurt van Ubud kunnen overwegen (niet Ubud zelf dus). Alternatief in de buurt van Munduk. En als het het strand moet zijn dan misschien Lovina. Op Bali zijn niet de mooiste stranden van Indonesie (en dat is Pangandaran ook niet)
Voor paradijselijker stranden moet je nog wat meer oostwaarts .

Heb dit natuurlijk eerst allemaal in een word doc getypt.
Een paar uur reizen? Emoticon: Smile Dat precies bedoel ik, we hebben het hier over volle dagen!

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Mbt tijd/afstanden hier een paar voorbeelden:

De luchthaven van Medan ligt sinds een paar jaar buiten de stad, zo op het eerste gezicht niet zo ver, iets van 25 of 30 kilometer maar je bent naar het centrum al gauw een uur onderweg. Alternatief is de trein in 30 minuten (die intussen wel wat vaker gaat)

Als je meteen naar BL wilt dan kun je het best rechtstreeks de bus (ALS) naar Binjai nemen; deze doet er 2 uur over. Dan verder met een minibus naar BL, dat is ook 2 uur. Totaal dus 4 uur nog exclusief de overstap en exclusief files, ďwerk aan de wegĒ(of niet). Medan Airport-Bukit Lawang: reken op minimaal 5 uur.

En deze had ik nog niet meteen gezien. Je kunt niet in ťťn dag van Medan naar Pangandaran komen als je gebruik maakt van vliegtuig en trein.
De minimale tijd die je voor de vlucht Medan-Yogya nodig hebt is 4 uur (allemaal met overstap/veel vluchten doen er uren langer over), nog afgezien van de tijd om naar de luchthaven te komen inchecken. Je komt op zijn vroegst (met een niet al te duur ticket) in de namiddag aan. Er gaan vanuit Yogya echter maar twee treinen per dag naar Sidareja (en verder) en dat is om 8 uur ís ochtends en om 8 uur ís avonds. Die eerste trein haal je niet en die laatste lijkt me niet handig omdat je hier mee pas ver na 11 uur in de avond aankomt en problemen krijgt met verder vervoer naar Pangandaran (= lees: dat je de hoofdprijs gaat betalen). Dat betekent dat je eerst in Yogya moet overnachten. Allemaal zonde van de tijd als je die (relatief) al zo weinig hebt. Buiten dat ben je met de vlucht Medan-Yogya door to door (ervan uitgaand dat je Medan overnacht) minimaal 8 uur kwijt, plus dan nog die dag erop om in Pangandaran te komen.
De enige manier om dezelfde dag nog in Pangandaran te komen is een vlucht van Medan naar Halim vliegveld in Jakarta en in de middag naar Pangandaran vliegen met Susi Air, maar dit is wel een stuk duurder en een klein vliegtuig (eerder kans op annuleringen) en/of snel vol.

De reis vanuit Yogya naar Malang of verder naar Cemoro Lawang. Dit kan (gedeeltelijk) per trein in combinatie met bus, of bus alleen met overstappen, mini bus (voor toeristen te regelen in Yogya) of auto met chauffeur. Je bent minimaal 8 uur/10 uur onderweg als je gebruik maakt van zoín toeristenbus. Met een bus of combi bus/trein nog langer.

Haalbaar is alles maar reizen in de tropen is vermoeiend.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Dit soort reisplan lezen we hier vaker. Mensen kunnen zich moeilijk voorstellen wat dit reizen inhoudt. Ik zal proberen dit abstract voor te stellen zodat het duidelijk is wat je plan eigenlijk is.

Aankomst van de internationale vlucht in Wenen (Jakarta), daarna neem je een binnenlandse vlucht naar Amsterdam (Medan), om vervolgens met het openbaar vervoer naar Kopenhagen te reizen (Bukit Lawang). Na een paar dagen rijdt je terug met het openbaar vervoer van Kopenhagen naar Amsterdam, om daar het vliegtuig te nemen naar Parijs (Yogyakarta). Dit gaat niet rechstreeks maar met een tussenstop, laat ons zeggen Antwerpen. Vanuit Parijs neem je de trein naar Brussel (Pangandaran).
Na weer enkele dagen de bus op naar Chamonix (Malang). Via via raak je dan in Barcelona (Kalibaru) en neem je de ferry naar Mallorca (Bali). Van Mallorca vlieg je tenslotte weer naar Wenen.

Heel abstract, ik weet het, maar zou je iemand dit reisschema aanraden? Ik denk het niet. Toch is dit schema, qua reistijden, ongeveer wat jullie willen doen. Jullie geven aan dat jullie het reizen op zich ervaren als ontdekken. Mooi, maar vergeet niet dat dit vermoeiend is in de tropen. Door de warmte is het vermoeiend, zelfs al moet je enkel maar zitten en kijken.

Ik raad jullie aan om maximum twee eilanden aan te doen, zeker niet meer. Welke? Moeilijk te zeggen. Geef aan waar jullie interesses liggen (natuur, cultuur, ...) en de tips zullen volgen.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

mrbram
Gebruiker
spacer line

Ik was al een beetje bang dat het reisschema erg intensief is op deze manier.
Thuis denk je dat drie weken een mooie lange vakantie is en boek je een retourtje Jakarta met het idee dat de invulling wel goed komt. (Komt natuurlijk ook goed Emoticon: Smile ) maar zodra je je echt gaat verdiepen in alle mooie dingen die er te zien zijn wordt het toch moeilijker en moeilijker. Zoals velen ben ik niet zo goed in het maken van keuzes.

We willen heel graag de Oerang Oetans zien omdat deze alleen in IndonesiŽ nog in het wild leven. Dat lijkt ons erg bijzonder. Ik heb nog even getwijfeld tussen de Kalimanten en Sumatra maar gezien de tijd en bereikbaarheid lijkt Kalimantan niet haalbaar.

Waar we in ieder geval niet naar op zoek zijn zijn overvolle stranden met westerse toeristen. Het liefst zien we veel van de Indonesische cultuur en combineren we dat met een paar lekkere stranddagen op een mooi rustig strand aan het einde van onze reis.. Wat we ook erg leuk vinden is om te gaan kijken bij de rijstvelden en plantages. Daarnaast houden we ook van wat actieve dingen zoals een trekking, mountainbiketocht etc. Ik kan me voorstellen dat het wat algemeen klinkt maar wellicht geeft het een beetje een beeld van onze ideeŽn. Het is me in ieder geval duidelijk dat we echt keuzes moeten gaan maken. Nu nog bedenken welke keuzes dat worden.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Sumatra heeft veel, zoniet alles, te bieden wat jullie zoeken. Noord Sumatra is heel mooi en zeker de moeite waard om er wat langer te verblijven.
Wil je geen rustige stranden, ga dan zeker niet naar Bali. Een mooi alternatief (en in de buurt) is pulau Weh. Pulau Weh is het noordelijkste punt van IndonesiŽ, ligt en per boot bereikbaar vanuit Banda Aceh. Je kan naar Banda Aceh vliegen vanuit Medan, of als je avontuurlijk bent aangelegd met het openbaar vervoer. Een gigantisch mooie route is vanuit Medan, naar Kutacane. Net buiten Kutacane is een plaatsje waar je ook orang oetans kunt zien (als je geluk hebt). De naam ontsnapt me, indien interesse zoek ik het wel op. Verder reis je via Blangkejeren en het Takengon meer naar Banda Aceh. Je kan op deze plaatsen gemakkelijk enkele dagen genieten van de prachtige natuur. Met deze route verlaat je zeker de platgetreden paden. Wees wel bereid om in eenvoudige tot zeer eenvoudige accommodaties te overnachten.
Vanuit Banda Aceh zou je dan de boot kunnen nemen naar Pulau Weh, daar een strandvakantie houden en via Banda Aceh en Medan terug vliegen naar Jakarta.

Mister Google kan je vast meer informatie bieden.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.mrbram
Het is onmogelijk om Indonesie in drie weken te zien, dat wordt hooguit een glimp.
Het land is ook niet te vergelijken met welke ander land in de regio.

Er zijn overigens op dit moment rechtstreekse vluchten van Jakarta naar Pangkalabun in Kalimantan. Als je vroeg aankomt op de henreis dan kun je misschien nog de middagvlucht nemen zodat je ook niet in Jakarta hoeft te blijven. Kalimantan ligt toch echt iets dichter bij dan Noord Sumatera.

wereldreis
Gebruiker
spacer line

...en ook maar hopen dat de binnenlandse vluchten/bussen geen uren vertraging hebben, hetgeen niet ongebruikelijk is in het prachtige IndonesiŽ.
En vergeet niet...het loopt nooit zoals je van te voren gedacht hebt, maar dat is part of the deal. Emoticon: Party!

mrbram
Gebruiker
spacer line

Dat het nooit zo loopt als gepland weet ik maar al te goed, maar dat is ook mooi. Ik wil echter voorkomen dat we ter plekke teveel aan het uitzoeken zijn en daarom al in het voren een globale planning maken die we erbij kunnen houden.

Zie inderdaad dat er directe vluchten naar Pankalanbun gaan. Helaas wel wat meer aan de prijs.

Echt top dat jullie met zoveel reacties komen. Ik denk dat we een keuze gaan maken uit:

- rondreis Sumatra
- rondreis Oost Java in combinatie met Bali, Lombok of Flores
- rondreis Oost Java in combinatie met Kalimantan

Er is zoveel moois! Lastig, lastig...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-03-2016 20:06 mrbram wrote:
Zie inderdaad dat er directe vluchten naar Pankalanbun gaan. Helaas wel wat meer aan de prijs.
Op welke site kijk je?

mrbram
Gebruiker
spacer line

Skyscanner, 96 euro voor een enkeltje. (ter vergelijking: jakarta - medan al voor 45 euro)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Je moet ook niet op Skyscanner kijken (al denkt hier daar niet iedereen hetzelfde over)
Normaalgesproken kun je kijken op de link hier onder aan de pagina maar die geeft (op dit moment?) niet alle tarieven.
Skyscanner is goed voor intercontinentale tickets en zetten er alleen maar enkele maatschappijen op.

Kijk ook maar eens op Tiket.Com of Nusatrip.com. Je kunt al voor 50 euro (met KalStar) naar Pangkabalun. Ook Trigana vliegt op Pangkalabun.
Als je vluchten hebt gevonden dan zou je http://ticketindonesia.info/en/index.php een mail kunnen sturen en vragen om die vluchten voor je te boeken.
Een terug kun je dan het best op Semarang vliegen, dan is het nog maar een paar (met de trein?) naar Yogyakarta.

En als het Lombok of Flores moet worden dan absoluut Flores.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Semarang naar Yogyakarta heeft geen trein. Een uur of 4 met de auto...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-03-2016 21:38 salina wrote:
Semarang naar Yogyakarta heeft geen trein. Een uur of 4 met de auto...

Is dat veranderd dan? Ik ben een paar jaar geleden van Yogyakarta naar Semarang gegaan via Solo met de trein (ivm de vulkaanuitbarstingen)

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Solo naar Yogya kan idd wel met de trein maar
semarang naar yogya is nooit geweest. Wel jammer overigens.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ben intussen aan het denken of het uberhaupt wel slim is om van de zomer naar Sumatera te gaan. Tegen die tijd is er grote kans op veel branden met alle gevolgen van dien en gaat je vakantie letterlijk en figuurlijk de mist in.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Is dat elk jaar Anne Mieke? Wat erg...

koming
Gebruiker
User icon of koming
spacer line

Misschien off topic maar vorig jaar had ik twee jonge Indonesiers over de vloer in Nederland.

Ze zijn twaalf dagen in Europa geweest. In die tijd hebben de achtereenvolgens de volgende plaatsen aangedaan:

Amsterdam
Arnhem
Rotterdam
Brussel
Parijs
Bologna
Rome
Pisa
Genua
Turijn
Milaan
Barcelona
weer Milaan
Venetie
Ravenna
Split
Rotterdam

En het was in de zomer toen het in zuid Europa meer dan 40 graden was.
Als ik ze nu vraag wat ze allemaal gezien hebben, ze hebben echt geen idee. Ook niet wanneer ze eerst hun foto's bekijken.

Ik zeg altijd tegen Indonesiereizigers: het is niet voor niets dat vroeger tropenjaren dubbel telden. Indonesie loopt niet weg, je kunt er - als het meezit - altijd nog een tweede keer naartoe. Of een derde keer

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-03-2016 23:19 salina wrote:
Is dat elk jaar Anne Mieke? Wat erg...
Lees dit maar eens:
http://forum.indonesiepagina.n(...)_zijn_bosbranden.php
Buiten mijn korte trip naar Lampung 5 maanden geleden ben ik de laatste jaren alleen nog maar in december en januari op Sumatera geweest, dus buiten het ďbosbrandenseizoenĒ als je dat zo kunt noemen.
Ik moet nog zien dat dit binnen afzienbare tijd beter wordt.
Vooral in de tweede helft van vorig jaar zijn vele vluchten geannuleerd, het zicht minimaal, scholen gesloten, mensen in ziekenhuizen (of niet, omdat ze het niet kunnen betalen), kinderen dood, dieren bedreigd etc. etc.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.MrBram:
Tov bovenstaande: het duurt nog 4,5 maand natuurlijk en naast Sumatera is het in delen van Kalimantan ook vaak bar en boos. Maar, misschien toch maar iets anders kiezen in Indonesie?

mrbram
Gebruiker
spacer line

Na veel denken, overleggen, wikken en wegen zijn we eruit! Er bleven na veel lezen en denken twee serieuze opties voor ons over:

- 3 weken Sulawesi
- Rondje Noord Sumatra / Oost Java

Uiteindelijk kiezen we voor de tweede optie.
We willen beginnen in Noord Sumatra (vliegen op Medan) en in anderhalve week onder andere naar Bukit Lawang / Berastagi / Toba meer gaan en daarna via Medan naar Yogjakarta vliegen. Vanaf daar willen we een aantal mooie dingen in het oostelijke deel van Java bekijken (o.a Borubodor / Bromo vulkaan) en als de tijd het toelaat nog een paar dagen aan het strand liggen in een rustig gedeelte van Bali om uiteindelijk via Denpasar weer naar Jakarta te vliegen. Volgens mij gaan we hiermee een hele leuke gevarieerde reis tegemoet.

Sulawesi lijkt mij ook fantastisch maar mijn vriendin kan absoluut niet tegen dierenleed waardoor de rituelen van het Toraja volk voor haar waarschijnlijk geen fijne ervaring zullen zijn. Omdat dit ťťn van de hoogtepunten van een reis naar Sulawesi is lijkt het me daarom verstandiger om te kiezen voor de andere optie.. De Oerang Oetans (een grote wens) winnen het dus van de geofferde buffels Emoticon: Wink .

Nu de keuze is gemaakt ga ik me verder verdiepen in leuke, originele en inspirerende plekjes op de route. Als jullie tips hebben hoor ik ze graag Emoticon: Smile .

Ik wil jullie in ieder geval allemaal heel hartelijk danken voor alle adviezen tot nu toe. Het was lastig om een keuze te maken maar mede dankzij jullie tips is dat toch gelukt uiteindelijk. Op naar een fantastische reis!

mrbram
Gebruiker
spacer line

Nu ik zo eens terugkijk naar mijn eerste reisplan is er eigenlijk niet eens zo gek veel veranderd aan de plannen. Alleen zullen we wat langer op Sumatra blijven en wat korter op Java. Pandangaran wordt verwisseld voor het Toba meer. Grappig om te constateren dat het originele plan toch best goed voelt..

De gouden tip kwam uiteindelijk van Anne Mieke:

"Hieronder een alternatief:
Dag 2 tm 9 Sumatera met bezoek aan BL, Tobameer en Berastagi (Sibayak vulkaan
Dag 10 tm 16 Van Yogyakarta naar Bali (je hoeft niet in Malang te overnachten, je kunt vanuit Yogya ook rechtstreeks naar Cemoro Lawang)
Daf 17 tm 19 op Bali en niet al te toeristisch? die is voor mij lastig omdat ik niet zo Bali minded ben. Maar je zou in van de dorpen in de buurt van Ubud kunnen overwegen (niet Ubud zelf dus). Alternatief in de buurt van Munduk. En als het het strand moet zijn dan misschien Lovina. Op Bali zijn niet de mooiste stranden van Indonesie (en dat is Pangandaran ook niet)
Voor paradijselijker stranden moet je nog wat meer oostwaarts "

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,752,357 pageviews Een website van indahnesia.com