Een guest house in West-Java......

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
64 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Zoals beloofd ga ik hier vertellen wat ik allemaal heb mee gemaakt sinds ik en mijn vrouw een guesthouse in Bandung hebben over genomen.... Ben nog hard aan het nadenken over wat ik allemaal ga vertellen want er zitten best wel wat dingen bij die je eigenlijk prive houdt, familie ellende, dat soort dingen.... Wil er ook mee vertellen over hoe het toerisme, en dan vooral het "backpacker" toerisme is veranderd in de 19 jaar dat ik nu in Bandung woon.... Ik heb een hoop te vertellen en zoals mede forummer Zieleffe in een ander topic al opmerkte, het is soms fijn om je hart eens te luchten.....

En ik kan zowiezo dit verhaal niet vertellen zonder de voor geschiedenis, dus dit gaat best wel een vrij grote post worden, zal een aantal dagen duren voor 't allemaal is verteld denk ik.....

In 1996 kwam ik naar Indonesie. Plan was om via Indonesie over land naar Bombay te gaan. Ik had het jaar daar voor gewerkt voor iemand op grote pop festivals in Duitsland en Denemarken, kleding uit Zuid Amerika verkopen, vreselijk veel prachtige avonturen en ik was van plan om dat voor mezelf te gaan doen. Vandaar dat ik over land naar Bombay wilde gaan, om te zien wat er allemaal te koop was....

Aan 't "werk" met mijn maatje Marko (RIP), Roskilde Festival, Denemarken, 1995

Affijn, de eerste dag in Jakarta, niet normaal zo heet, vreselijk druk en in de Lonely Planet zag ik dit staan:

Dus naar Bandung. Kwam daar in een guesthouse, de Moritz, vlak bij het station van Bandung, ongelovelijk gezellig, hardstikke druk, mensen lagen op de banken te slapen en dan 's ochtends naar de balie rennen om een kamer te kunnen krijgen. Op zich stelde het hotel niet zo veel voor, de kamers hadden muren van gevlochten bamboe, op iedere verdieping was 1 sterves koude douche, als het nu had bestaan in de vorm die het toen had zou tripadvisor enz. helemaal vol staan met totaal vernietigende commentaren, maar toen klaagden mensen niet of nauwelijks, er was nog geen internet, en backpackers waren toen nog volkomen anders (kom ik later nog uitvoerig op terug), maar het was goedkoop en zoals ik al zei, elke avond feest met de mede toeristen en de daar aanwezige gidsen, jongens met lang haar die gitaar speelden... Het werd soms "heart break hotel" genoemd want de backpackende dames werden daar aan de lopende band verliefd op die gidsen. In Nederland wonen zo'n 12 van die jongens die zijn getrouwd met vrouwen die ze daar hebben ontmoet, in Frankrijk een paar, in Australie een paar, in Amerika zitten er 2, In Oostenrijk 1 in Duitsland een paar enz. ....

Prachtig om te zien vaak, zo'n gids had dan een avontuurtje met zo'n meid uit Holland of van waar dan ook, en dan moest zo'n meid weer naar huis. Dan bracht zo'n gids haar naar de trein, huilen, drama's en dan 5 minuten later kwamen ze weer de Moritz binnen lopen, handen wrijvend van "zo, waar zijn de nieuwe vrouwtjes!?"....

Ik kon het heel goed vinden met de eigenaar, Dieter, een beer van een Duitser uit Munich die jaren lang in Venezuala had gewoond en getrouwd was geweest daar. En na een week of twee kreeg ik ineens wat met de zus van zijn vrouw, die werkte achter de balie, was pas gescheiden en had een dochtertje van haast 3 die bij opa en oma thuis zat. Allemaal heel raar want zij was absoluut niet op zoek en ik al helemaal niet. Ik was toen net 5 jaar vrijgezel, werkzaam als oa uitsmijter in een cafe op de Binnenweg in Rotterdam, dj in cafe B14/De Twijfelaer en ehrrr, laten we maar zeggen andere werkzaamheden, 5 jaar lang totale krankzinnigheid, nachtleven, feest, de ene vriendin en 1 nachterjes na de andere en ik was dat allemaal echt helemaal zat....

Maar goed, we werden verliefd, echt verliefd op een moment dat je er eigenlijk juist helemaal niet mee bezig bent. Al m'n plannen in het water, heb 4 maanden in die Moritz gezeten, in kamer 1....

De vrouw van die Duitser.... Ik heb echt een poos zitten na te denken vanavond en heb besloten dat ik een heleboel maar niet ga vertellen hier. Hij was vaak weg, soms voor een half jaar, soms voor een jaar, projecten in het buitenland, gebruik je fantasie en bedenk wat er gebeurd als een Duitser van in de 60 lang weg gaat terwijl zijn meer dan 30 jaar jongere vrouw alleen in een hotelletje zit waar het barstens vol zit met jonge backpackers.... Ik heb echt ongelovelijke mazzel met mijn schoon familie, allemaal echt pracht mensen, nooit, nooit geen problemen mee gehad en al helemaal niet over geld of dat soort dingen, maar die vrouw, die zus van mijn vrouw... Ik heb nog nooit zo'n kenau mee gemaakt, een ware verschrikking en de ellende die zij in de familie en met ons teweeg heeft gebracht is echt onbeschrijvelijk.....

Is op een gegeven moment echt een enorme ruzie geworden, we weten nog steeds niet waarom, we kwamen terug, getrouwd in Holland en ze begon ineens een ware oorlog tegen ons, 8 jaar geen contact meer gehad en ook niet meer in die Moritz geweest, laat ik het daar maar bij laten....

Toen kwam het bericht dat Dieter, na een zware hart operatie gestorven was, op het station in Munchen, 73 jaar oud....

Weer contact met die zus en ik kwam weer af en toe beetje in de Moritz.... Dat was toen helemaal veranderd, niet te beschrijven hoe smerig, er kwam vrijwel geen mens meer, als ze 2 gasten per week hadden was het veel, ik overdrijf echt niet, en er waren niet alleen gidsen er hing van alles rond daar, gemiddeld zo'n 20, 25 van die lui die daar ook allemaal beneden lagen te slapen.....

Die zus werd ziek. Kanker. En toen kreeg ik het idee. Joh, als ik nou de boel opknap daar, beetje beter management, dan krijg ik die tent gewoon best wel makkelijk weer aan het lopen.... Die Duitser is gestorven en heeft eigenlijk niets achter gelaten, al hun geld in een krankzinnig huis in Buah Batu gestoken.... Heb dat aan die zus voor gesteld en die ging accoord, 75 miljoen per jaar en een contract maken, zij had toch een vriendje in Canada en wilde daar naar toe....

Zo gezegd zo gedaan, contract maken was echt een ware hel, over van alles was ze aan het zeiken, anderhalf uur, echt waar, over wat er met een aantal oude tafels zou gaan gebeuren als wij die niet zouden gebruiken, en meer van dat soort ellende....

1 Van de dingen die in het contract ging was de afspraak dat als wij een structurele verbouwing aan dat pand zouden gaan doen moesten we schriftelijke toestemming van haar hebben, STRUCTURELE VERBOUWING, dus toen zei ik, ja we willen wel dat ene muurtje van ongeveer een meter weg breken om de keuken wat groter te maken. Geen probleem daar hoef je geen toestemming voor, dat is niet structureel.... En dat we een gudang zouden huren om alle meubels ed op te slaan die niet gebruikt zouden worden......

We zijn echt kei- en keihard aan de slag gegaan, haast 2 maanden toen was het klaar en we hebben er toen echt een klein paleisje van gemaakt, echt waar, hardstikke trots waren we, en ik had ook gewoon gelijk, vanaf het begin liep het echt kei- en keihard en we hadden niet eens een pagina op booking.com of Agoda, ging gewoon vanzelf, groot deel lokale klanten (die werden daar voorheen niet toe gelaten).....

Na een maand of 3 ineens een brief van een advocaten bureau, of we langs konden komen.... Die zus, wij hadden een muurtje weg gebroken zonder toestemming en hadden geen gudang gehuurd... Nou, haast alle meubels hebben we opgeknapt (en heel veel bijgekocht) en er was alleen een berg vuilnis over, niks geen gudang nodig en dat muurtje, was GEEN structurele verbouwing en hadden we mondelinge toestemming voor....

Haar eis, of 60.000 euro gelijk betalen (en ik heb geen cent) of weg wezen uit dat net prachtig verbouwde hotel...

Dat is maandelange stress geweest maar uiteindelijk had ze gewoon geen poot om op te staan, die advocaten waren totale amateurs die alleen maar goed waren in dreigen. Heb er een tegen advocaat op afgestuurd en toen wat het redelijk snel afgelopen. Nog 1 brief gehad, weer dreigementen en nu werd er geeist dat we dat hotel van haar zouden kopen, gewoon weg gelachen en daarna nooit meer wat van die nep-advocaten gehoord..... Maar heeft me wel aardig wat geld gekost die tegen advocaat....

Wat de gidsen en aanhang betreft, dat is ook heel grappig gegaan.... Toen we zijn begonnen met het opknappen van dat pand hebben we gewoon gekeken wie er bleven om een beetje te helpen... Dat waren er twee, de 20 anderen waren ineens allemaal verdwenen Emoticon: Smile En die twee zijn nu nog steeds onze gidsen, zijn echt super gidsen, dat is op trip advisor wel te lezen allemaal, de rest hangt nu zo'n beetje allemaal rond aan de Noord kant van het trein station of zijn verdwenen.....

Heb bijna drie uur gewerkt aan wat ik tot nu toe heb geschreven, stukken toch maar weg halen omdat 't gewoon te bizar is om te vertellen hier en dergelijke.....

Die zus overigens, kreeg een beroerte zo'n jaar na die advocaten ellende, heeft nog een aantal malen geprobeerd om ellende te veroorzaken, maar zo'n anderhalf jaar niets meer van gehoord. De huur betalen we via 1 van haar 2 zonen, dat zijn een beetje min of meer onze aangenomen kids geworden door wederom allerlei ellende... 3 Weken geleden ineens het bericht, overleden in Bali onder nogal mysterieuze omstandigheden met een of ander vaag, van internet opgeduikeld nieuw Portugees vriendje... We hebben haar hier, net buiten Bandung begraven.....

Zodra ik weer tijd heb (nogal drukke dag morgen) ga ik weer verder. Dan ga ik vertellen wat je allemaal mee maakt als je hier een guesthouse hebt.....

Hoop dat dit allemaal beetje ok is voor jullie om te lezen, ik ben normaal gesproken niet zo'n schrijver als het om persoonlijke dingen gaat, maar goed, voor 1 keer een uitzondering....

jobvanstaalduinen
Gebruiker
User icon of jobvanstaalduinen
spacer line

Wat een verhaal......goed geschreven ook! Kijk uit naar het vervolg. Was ooit in Bandung in de jaren 90. En ja, met weinig geld en een slaapplek en een gemeenschappelijke mandi waren eigenlijk al genoeg!

totto
Gebruiker
spacer line

Madrotter,
Prima verhaal, ga zo door alsjeblieft. En Malam natuurlijk ook....

Toto Travel.com

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ondanks dat ik wat inkomen betreft nooit afhankelijk ben geweest van IndonesiŽ, weet ik wel hoe verdomd moeilijk het is hier wat op te bouwen.
Ik maak voor die mensen een hele diepe buiging en dat maakt dit verhaal ook zo interessant.
Ga door Madrotter.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Geweldig Madrotter. Nu ze toch allemaal dood zijn kun je best alles opschrijven. Wij willen graag alles weten. Emoticon: Yes!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Mooie verhaal madrotter zo kunnen we een eerlijk een echte oordeel hebben hoe moeilijk het is om hier je eigen staande te houden vooral als je het geld moet verdienen.Zoals Malam al schreef wij hebben makkelijk praten want ons geld komt uit Holland zolang het duur, want de pensioenfondsen zijn die vaste zekerheid aan het afschaffen.
Maar ga door,want deze topic moet niet verpest worden door iedereen hier te gaan klagen ..

Lig jouw guesthouse in Bandung volgens het adres maar jij woon zelf in lembang
Lembang woont een zoon van mijn vriendin.
Mijn oudste broer heeft hier gewoond tot 1965
Want Lembang is zeer aantrekkelijk
Als ik er ben zal ik zeker dat guesthouse aan gaan doen......
Ga zo door; prima wij krijgen daardoor ook de bevestiging, hoe moeilijk het is bisnis te doen in IndonesiŽ.{ Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Nou, ik heb geen idee hoe ik een privebericht moet sturen maar heb jij een leuke tour van een dag of 2 voor mijn gasten Henk? Ik hoorde over theeplantages en vulkaan en dan zoek ik een hotel in Lembang voor ze. Kun jij ook een auto regelen richting Jogja met ergens nog een overnachting tussendoor?

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Dank voor alle positieve reacties Emoticon: Smile Echt een drukke dag ik moet echt weg nu, zal vanavond weer verder schrijven, komt nog een hoop!

Salina, mijn email is enkidu84Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com als je tijd hebt, stuur me een mailtje, ik zal straks even langs mn hotel racen en even snel overleggen daar, is dat al voor snel die trip naar Lembang?

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Heb je een mail verstuurd.
Voor deze 2 gasten pas na de zomervakantie maar ik krijg zoveel gasten die van Bandung naar mij komen en andersom dat ik een mooi uitgestippelde trip aan iedereen kan aanbieden.

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Henk, hoewel ik het erg leuk vind om je verhaal te lezen, zou ik je toch op het hart willen drukken om een beetje uit te kijken wat je schrijft. Ik weet dat je daar zelf ook al bewust mee bezig bent, maar het kan geen kwaad het nog eens te zeggen. Zeker als dingen persoonlijk worden, met naam en toenaam, vind ik het een beetje tricky. Draai het eens om en bedenk hoe jij het zou vinden als er dingen over jou of je familie geschreven worden. Zelf als mensen al dood zijn, zou ik daar wat voorzichtig mee zijn. Er zijn wel meer mensen die ontboezemingen doen en als je makkelijk traceerbaar bent, heb ik daar altijd een beetje moeite mee. Maar interessant zonder meer, petje af voor wat je bereikt hebt!

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Snap wat je bedoelt Elsbeth en ik laat echt HEEL VEEL weg, je wilt echt niet weten wat wij allemaal mee gemaakt hebben, vandaar dat t 3 uur duurde voor 't af was wat ik heb geschreven, denk dat bepaalde dingen ook zeg maar "bekend verhaal" zijn, die veel mensen op dezelfde of andere manieren hebben mee gemaakt hier....

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Madrotter, ik heb diep respect voor je dat je hebt aangedurfd op zo'n guesthouse op te knappen....vele verhalen gelezen hoe moeilijk het is om staande te houden tussen de IndonesiŽrs....kijkt ook naar Salina Emoticon: Yes! Leuk als jullie samen een trip organiseren van Yogy naar Bandung en andersom...... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Je hoort gezellig de kassa rinkelen toch?

Bedankt voor je verhaal, en idd wat Elsbeth schrijft, wees voorzichtig wie er allemaal mee leest en jou hieraan vast nagelen !! Verder is het leuk om te lezen over ťchte ware verhalen die je hebt meegemaakt net zoals bij Salina, die geen blad voor haar mond houdt ... Emoticon: Shut up! en waar ik helemaal in een deuk ligt.... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Ik kijk uit naar het vervolg..... Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Leuk he Kembang, nog een topic over gekke, vreemde gebeurtenissen Emoticon: Party!

Morgen heb ik weer een leuk verhaal Emoticon: Yes! maar het is nu inmiddels half 3 in de nacht Emoticon: Yawn

Madrotter ik verander soms namen, tijden, plaatsen en dat soort dingen om herkenbaarheid van anderen te voorkomen. Geen haan die er dan naar kraait.

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

aaahhh druk, druk, druk!!!! zodra ik rustig kan gaan zitten ga ik meer schrijven! en ik schrijf gewoon precies zoals alles gaat en is gegaan, normaal gesproken zou ik inderdaad ook plaatsen en tijden en namen ed veranderen maar in deze kon ik het niet anders schrijven dan dat het is, de impact van het hele gebeuren zou anders niet over komen en zoals ik al zei, de veel heftigere dingen heb ik wel weg gelaten.....

jaapkowi
Gebruiker
spacer line

madrotter, ik zou het fijn vinden om elkaar te ontmoeten

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik kende je verhaal al maar toch goed geschreven. Goh, er zijn meer schrijvers in Rotterdam dan alleen Jules Deelder
Ik kom straks ff langs aan het eind van de middag.

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Heel druk gehad en daarna paar dagen volkomen plat gegaan met een griep, jarenlang niet meer zo'n griep gehad zeg, en nu nog steeds blaffen als een hond, buren denken vast dat die maffe bule nu 3 honden heeft.....

Ja, jij kent het verhaal en je weet er nog veel meer van Yogya-Bali, de dingen die ik hier niet kan schrijven heb ik wel aan jou verteld, morgen avond vertel ik je nog meer verdere ontwikkelingen....

Een guesthouse in Bandung.....

Toen ik hier voor het eerst kwam, '96 zaten er rond het trein station een flink aantal van die guesthouses, de Moritz was niet de enigste. Je had de Yoshi 1 en 2, de FBI, Sakadarna, dat waren de ouders van Nana die was getrouwd met Belgische Frankie die ooit cafe/restaurant Copacabana had in Ciumbeluit. Frankie was een echt ongelovelijke schilder, je kan achterin de Nordsea Bar in Braga nog altijd een stukje werk van hem zien, vooral zijn jazz schilderijen waren prachtig. We hebben Frankie een jaar of 5 geleden gecremeerd en hem in een jute zak naar Pelabuhan Ratu gebracht en hem in de zee gedumpt, een zak vol as en stukken bot, crematie gaat hier minder grondig dan in Holland vrees ik....

En er waren er nog een paar, en uiteraard, allemaal competitie maar er waren toen zo waanzinnig veel backpackers dat het allemaal heel vriendelijk ging, al die guesthouses wrkten met elkaar, belden mekaar, "ik heb hier 3 toeristen die willen een toertje maken hoeveel heb jij er?" Ze werkten allemaal samen wat dat betreft....

Dan de val van Suharto, Jakarta in brand, een heftige tijd, voor degenen diue net als ik toen hier waren, die weten wat ik bedoel. Mooie tijd ook (voor ons expats dan) want de rupiah ging van ongeveer 2.400 voor een dollar naar 15.000 en zelfs heel even 18.000 en er zullen er heel veel zijn die nu verzuchten "had ik toen maar geld gehad" want je kon echt alles voor een grijp stuiver kopen toen....

Dat en daarna de aanslag in Bali en het toerisme zakte volkomen in mekaar en zo rond 2012 was er van al die guesthouses die ik hier boven op noem alleen de Moritz nog over, de rest allemaal bankrut zoals ze dat hier noemen....

Er waren wel een stuk of 3 nieuwere, allemaal door lokale Indonesische Chinezen en die werken NIET samen, dus niets geen samenwerken wat toertjes. betreft, alleen maar KEIHARDE competitie....

Ik heb hier boven al beschreven hoe het was toen ik en mijn vrouw de Moritz overnamen, de naam van dat guesthouse staat in een redelijk aantal boeken, Franse, Duitse en Nederlandse reisboeken dus we hebben de naam zo gehouden, er alleen "new" voor gezet, en liep vanaf het begin echt kei- en keihard, volop backpackers en volop lokale luitjes.....

3 Jaar verder, nu zeg maar en de situatie in Bandung is volkomen veranderd, een erfenis van de volkomen doortrapte en corrupte oud burgemeester Dada Rosada die nu een gevangenis straf van 10 jaar aan het uit zitten is wegens het stelen van geld uit een potje bedoeld voor projecten voor de aller armsten (terwijl hij al onbeschrijvelijk rijk was).... Als die vent moest gaan zitten voor alles wat hij heeft geflikt dan zou 1000 jaar niet genoeg zijn.....

Heeft echt enorme hoeveelheden geld verdient aan het uitgeven van bouwvergunningen, ongeacht of het in natuurgebieden, watercatchment areas of andere beschermde gebieden was en dankzij dat zwijn is Bandung dus nu in de droge tijd kurk-droog en staat bandung voor de helft onder water tijdens de regentijd....

Hij heeft dus ook een krankzinnige hoeveelheid bouwvergunningen verkocht voor hotels, in de laatste anderhalf jaar, echt waar, zijn er in bandung zo'n 210 nieuwe hotels bij gekomen, volkomen gestoord, en ze blijven bouwen, haast iedere dag gaat er wel weer eentje open ergens, het gaat nergens over want de meesten staan gewoon leeg, en nu is het ineens populair om inplaats van in Bandung zelf in Lembang en Dago te gaan zitten, dus daar schieten ze nu ook als paddestoelen uit de grond....

Er staan er echt vele te koop nu in down-town Bandung en resultaat is een enorme prijzenslag....

Niet goed voor de goedkopere hotelletjes en die zijn dan ook bij bosjes aan het failliet gaan nu... Wij mogen niet klagen, lopen nog steeds redelijk, niet meer zo hard als in de eerste twee jaar maar gaat op zich nog steeds ok, maar ja, wij zijn dan ook wel echt idioot goedkoop.....

Zolang we de rekeningen, de salarissen, de maandelijkse afbetaling van de auto van mijn vrouw kunnen betalen en er komt af en toe een beetje extra binnen ben ik al blij, ben er namelijk niet mee begonnen om rijk van te worden, mijn beweegredenen waren dat ik dat hotelletje waar ik mijn vrouw heb ontmoet in puin zag liggen, dat haar broer daar gratis liep te werken omdat er gewoon geen geld binnen kwam terwijl die jongen een vrouw en 3 kinderen moet onderhouden en omdat het me gewoon hardstikke leuk leek, bezig zijn met backpackers, luitjes van over de hele wereld.....

Nou....

Voor ik naar Indonesia kwam in '96 heb ik ook wat gebackpacked, verdeeld over 3 jaar zo'n maand of 8, 9 door Thailand gezworven, de eerste keer dat ik dat deed had ik echt geen idee wat backpacken was, ik werd gewoon wakker op een ochtend, 1992 ergens en kreeg ineens het idee, "Ik ga naar Thailand". Geen idee waarom, een ticket gekocht, 6 weken daar naar toe. Was toen nog makkelijk omdat ik een vrijbuiter leven leide toen, dus zo gezegd zo gedaan.... Zonder enige voorbereiding vertrokken, avontuur!!!

Dat heb ik geweten.....

Op 't vliegveld, ik had geen idee waar ik naar toe moest maar een Duitser waar ik mee aan de praat raakte wist de weg en dat we goedkoper af zouden zijn als we samen ergens een kamer zouden huren, Kao San Road. Allemaal hardstikke leuk maar die jongen bleek dus zwaar homo. nou heb ik helemaal niks tegen homo's maar als je een kamer met ze deelt en ze gaan zwaar zitten zeiken, daar zit ik niet op te wachten. Wel hele leuke avond mee gehad op 't dak van dat hotel met de hotel eigenaar ook, een travestiet met een grote zak wiet....

Volgende dag had ik het op m'n heupen, zo'n Lonely Planet gekocht en denk, ok, ik ga naar Chian Mai, zelfde dag nog de trein genomen. Kwam daar 's ochtends aan in een guesthouse, of ik mee wilde met een jungle tocht, samen met 3 Italianen, een Canadees echtpaartje en een Ierse meid. Ok, wanneer vertrekken we? We gaan zo weg! Ik had goed geslapen in de trein (echt tof in Thailand, die slaaptreinen)dus dacht, ah, waarom niet....

Flink eind gelopen die eerste dag, die Italianen spraken geen woord Engels, die konden alleen maar "marihuana PLEASE!!! opium PLEASE!!!!" zeggen. Toen 't donker werd de nacht door gebracht in een klein Karen Hill Tribe dorpje... Volgende dag weer verder, lange, lange tocht en tegen het eide van de avond zegt die gids van ons,"ik moet iets bekennen, ik ben geen gids, mijn broer is gids, maar die is ziek, die kon niet en we zijn verdwaald!"

1992 En er was toen nog een redelijk serieuze oorlog gaande met de Karen Hill Tribes. En voor we wisten wat er gebeurde liepen we tegen zo'n groep aan, Karen Hill Tripe guerillias, half naakte gasten met machinegeweren en moeten met die lui mee. Gevangen genomen. In een soort van gehucht, kan 't geen dorp noemen, en onze "gids" helemaal in paniek zei dat we alles moeten doen wat er werd gezegd, als ze je geld willen, je camera, wat dan ook, gelijk geven want ze maken je zonder problemen af die lui....

Ik, die Ierse en die Canadezen zaten aardig in de piep zak maar die Italianen begrepen helemaal niks, bleven loeien, marihuana pleaaaaseeee opium pleaseeeeee!!! En er kwam een enorme berg wiet op tafel. Oh! Jullie moeten ook eten! Een vent kwam en pakte een klein biggetje en sneed dat levend en krijsend voor onze neus aan stukken, werd in een pot gegooit met rijst en ananas en dat was dan ons eten. Ik stierf van de honger en heb t gegeten, die Ierse en die Canadezen boos dat ik dat at, dat arme biggetje!!!

Poosje later kwam een oude, magere man vertellen dat hij de leider was, of we een liedje wilden horen, ja natuurlijk!!!! Dus die man begint te zingen en wij aandachtig luisteren op die maffe Italianen na, die lagen onder de tafel van het lachen en die zingende man schoot bliksemschichten met zijn ogen naar ze, komt een andere man en fluisterd wat in het oor van die oude man, en hij zegt, sorry, ik moet gaan, er loopt net iemand op een mijn, allebei z'n benen liggen er af, er komt zo een helicopter.....

Jezus.....

Affijn, later werden we opgesloten in een schuur met een gast met een machinegeweer voor de deur, dekens die volkomen nat waren en stonken naar zeik, sterveskoud.... ' s Ochtends komt onze "gids" binnensluipen en maakte ons allemaal stilletjes wakker, ssssttttt!!! meekomen, maar stil!!! All die Karen lagen voor pampus, volkomen out van het zuipen en wij over die gasten heen lopen en de jungle in.... Na een poosje kwamen we een vent tegen met een paar olifanten en op die olifanten zijn we eruit gekomen.....

Terug in Chang Mai. Op m'n kamer.... ben hier nog geen week, haast verkracht door een maffe Duitser, verdwaald en ontvoerd in de jungle... WHAT THE FUCK??? En ik moet nog zo'n 5 weken in dit gestoorde land???? Met die twee Candezen terug gegaan naar Bangkok en daar een heavy boksbeugel met een flink mes er aan gekocht, ik dacht, de eesrte die nu nog gek gaat doen.... Met hun naar Koh Phi Phi gegaan, eilandje in de buurt van Phuket, waanzinnig, super relaxed, die boxbeugel gelijk weg gegeven en paar weken gezeten, op Long Beach met een hele toffe groep mede backpackers....

Jaar daarna weer 3 maanden terug geweest en jaar daarna 4 maanden, bergen avonturen.... Je sliep vaak in hutjes op 't strand, geen electriciteit, zeewater uit een pomp was je douche.... In steden zat ik in de meest armzalige hotelletjes nooit geen problemen mee gehad, je was toch de hele dag buiten, je kwam er echt alleen om te slapen, en zo was het voor elke backpacker toen.....

Ontsnapt uit een Karen Guerilla kamp.....

Chill... Long Beach, Koh Phi Phi, 1992....

Kom ik terug op m'n verhaal, "backpackers" nu.....

En ik spreek nu na meer dan 3 jaar een backpacker guesthouse te hebben gerunt.... Gross van de "backpacdkers" verdienen die naam backpackers helemaal niet, althans, niet zoals ik dat definieer.... Lui komen voor 2, 3 weken.... Maken met haast geen mens contact, zitten alleen maar achter het scherm van hun laptop/smartphone, klagen over alles,verwachten de Sheraton voor 7, 8 euro per nacht inclusief ontbijt en schrijven op allerlei sites alsof ze voor de lonely Planet schrijven en liegen dan vaak nog eens de hele boel bij mekaar.... Wat ze heel vaak doen is over 1 ongelovelijk lullig dingetje klagen en dan denken ze, hmmmh, dat klinkt wel lullig zo dus dan schrijven ze er nog eens een heel echt totaal lul verhaal erachteraan, er niet bij stil staande dat de mensen waar ze over schrijven leven van zo'n hotel/guesthouse/restaurant enz., hun zitten 3 jaar later nog steeds achter de computer in een of ander kantoor en zijn volkomen vergeten wat ze ooit ergens hebben geschreven, maar zo'n hotelier etc. zit nog steeds met klanten die niet komen vanwege hun achterlijke commentaar ergens.....

Dat is echt voor mij de grootste tegenvaller, hoe heel veel van die lui zijn, zo bizar verwend, chagerijnig en gepamperd en dat hele internet gebeuren, slechte commentaren, ik lig er nu niet meer wakker van (paar jaar geleden nog wel) en denk dat veel mensen die al die commentaren lezen het vaak ook wel met een korrel zout nemen... En ik heb ook gelukkig nog genoeg gasten die wel heel leuk zijn, zat toevallig vorige week nog te praten met een Amerikaanse ouwe hippie gast en een een-armige zweedse gast die is op gevoedt door de Zweedse Hells Angels over dit alles te praten.....

Enige wat ik weet is dat ik en mijn vrouw een super leuke hostel hebben waar het altijd super gezellig is, waar iedereen welkom is, waar de kamers inderdaad simpel zijn en spot goedkoop en schoon zijn, iets waar we hard aan werken.....

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Allemaggies wat heb jij enge dingen meegemaakt.

Emoticon: Shut up!

En trek je niks aan van die commentaren want ik zie hier in Jogja dat de hotels met gemiddeld een 2 gewoon doorgeboekt blijven worden.
Bovendien ben je (veel te) goedkoop.

Lekker ook met je tripjes aan de slag blijven. Emoticon: Party!

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Oh, joh, dat Thailand verhaaltje valt nog best mee Emoticon: Smile Ik heb daar nog gekkere dingen mee gemaakt en hier in Indonesise ook en vroeger in Holland helemaal. Eind '79, was nog net geen 15 van huis weg gelopen, punk tijd, een jaar in kraakpandjes gewoont, tegen de tijd dat alles om me heen de pijp aan 't uitgaan was maar weer bij m'n ouders gaan wonen en de volgende vier jaar alleen maar keihard gewerkt. Wat ik in die punk tijd allemaal heb mee gemaakt en heb gezien laat zich met geen pen beschrijven.....

Later 5 jaar grafisch ontwerper geweest en letter zetter, alles nog met de hand, voor er computers waren, woonde toen samen, 7 jaar lang en deed verder niks anders als jiu jitsu en body building. Kraakbeen in m'n linker schouder verbrijzeld en borstbeen gebroken tijdens trainen en ging uit met m'n vriending eind '91, kon niet meer trainen, gestopt met werken en gaan werken in 't gekste cafe op de Binnenweg in Rotterdam, de Rhythm, 5 jaar gedaan, glazen ophalen, bijvullen en als luitjes gek gingen doen de tent uit werken en ook andere werkzaamheden, ik werd soms wel eens uitgeleend zal ik maar zeggen, en dat was vaak met jongens uit de harde kern van de Feyenoord hoolies (en ik weet zelf helemaal niks van voetbal), vaak maandenlang weg, kei- en keihard werken op allerlei locaties, meestal in de buurt van Apeldoorn, kan een boek vol schrijven met wat ik in die 5 jaar allemaal heb mee gemaakt en heb gedaan, stappen, concerten, stappen, concerten, werken, stappen, werken enz., enz., enz.....

Dus Thailand was meer effe rustig aan doen, even weg uit de totale gekte van Rotterdam indertijd Emoticon: Smile

Die commentaren.... ach ik lig er echt niet meer wakker van maar kan wel echt super irritant zijn lah....

Kembang
Gebruiker
User icon of Kembang
spacer line

Tjeetje Madrotter, dat is niet niks wat je allemaal mee hebt gemaakt !!!
Daar en tegen kan je ervan leren wat je wťl of niet kan/ gaan doen, want je hebt
je lessen ervan geleerd toch? Emoticon: Smile
Het is door toedoen van jou en je vrouw dat deze guesthouse hopelijk een succes wordt en dat je door hardwerken er boven op kan stijgen.... Emoticon: Smile
Ik wens je wat dat betreft succes toe.....al een lijntje gespannen naar Salina toe voor de toer-ritjes voor de gasten? Emoticon: Shiny
Ik kijk uit naar je volgende verhalen.... Emoticon: Yes!
Groetjes Emoticon: Party! Emoticon: Party!

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Heb weer bij Malam z'n topic wat geschreven net Emoticon: Smile Hij had het over armoede, sluit er wel op aan wat ik daar heb geschreven (in nieuws)... Vanavond lekker veel backpackers, fransen, hollanders, duitsers en een zweed, ben weer helemaal blij Emoticon: Smile

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik zag de Rhythm op de Binnenweg Madrotter, in deze link kan je een schatkamer vol foto's vinden van oud en nieuw Rotterdam. Emoticon: Yummie!

http://www.rotterdam010.nl/023(...)rmans-index-2010.htm

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Amai jij word ook snel verliefd Emoticon: Yummie!

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Madrotter, ga je nog door?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Madrotter is een vrijdenker Emoticon: Yes!
Bedoel je misschien dat freefighter Japie een confrontatie zoekt Emoticon: Confused
Waarom tracht je iedereen te ontmoeten, ben je eenzaam?

Japie Japie toch Emoticon: Laugh out loud
Tsal toch niet waar zijn Jaap..
Ik heb er geen problemen om te zeggen dat je een enorme eikel bent.
Je postings zijn al helemaal niet te begrijpen Emoticon: Bye bye

Je schreef ergens, "kunnen we geen vrienden zijn" nou niet echt Jaap, mijn enige vriend(in) ligt naast mij in bed Emoticon: Laugh out loud

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

70,021,572 pageviews Een website van indahnesia.com