Waar komt het stuitend gedrag in Indonesie vandaan?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
24 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Er was ooit een topic met ongeveer deze strekking maar kan het niet vinden. De titel is niet helemaal toereikend maar dit is wel het meest samenvattend.

Ik erger me in Nederland aan de onverschilligheid, de hardheid en het onfatsoen, het “hard fietsen, snel thuis” maar hier in Indonesie is het nog een graadje erger.
Ik blijf moeite hebben met het geschreeuw, letterlijk en soms met meerderen tegelijk (sommige denken dat ze hard moeten schreeuwen, dat hun taal dat beter verstaanbaar wordt), dat er ineens iemand zomaar pardoes voor je neus staat, het “volgen” in winkels, waar ze het niet doen bij de locals, de oneerbare voorstellen, het gepraat over je waar je notabene zelf bij staat. Af en toe spreek ik er eentje aan al ik het echt helemaal zat ben en vraag hoe zij het zouden vinden als ze als toerist zo behandeld zouden worden. Niet interessant. Ik weet ook nooit precies waar die hyperactiviteit nu vandaan komt. En al helemaal niet wat ik er zelf aan kan doen.

Voorbeelden te over.
Het onfatsoen
Mannen die in een hotel logeren vragen me onomwonden naar mijn kamernummer (nadat ze naar mijn status gevraagd hebben, dus ik kan bijna niet anders meer dan liegen). Een relatie, huwelijk is hier niets waard als diegene niet bij jou is (en als ie wel bij jou is eigenlijk ook niet) Vorige week heibel gehad met een hotel in Sorong omdat dat door de receptie mijn kamernummer aan iemand was gegeven…. (maar die gaat naar Agoda.com). Ik ga altijd uit van het goede in de mens en als daarom gevraagd worden krijgen mensen mijn telefoonnummer. Maar hoeveel ik er al heb moeten blokkeren is niet meer te tellen. Wat ze hier doen moeten ze zelf weten maar ik hou er niet van om midden in de nacht ge-appt, ge-smst of gebeld te worden.

Het “hard fietsen snel thuis” (en deze is hier letterlijk)
Het vervoer met becak blijft ook een spannende aangelegenheid. Af en toe heb ik helemaal geen zin meer in tawarren, ik stap in en geeft het bedrag waarvan ik denk dat dat het juiste is. Maar dat gaat niet altijd goed. Becakrijders die me 3 tot 4 voudige vragen mogen me niet eens meer mee nemen. Voor mijn hotel staan standaard een paar becaks die het bijna allemaal vertikken om tegen een enigszins normale prijs te rijden. Het erg is dan, zodra er eentje bij is die ik nog niet eerder gezien heb de anderen zich ermee gaan bemoeien. Echt ik word hier doodmoe van. Ze staan liever stil te bakkelijen dan dat ze me tegen een normaal (maar nog steeds te hoog) tarief meenemen. Gisteren heb ik letterlijk : “jang ikut campur” geroepen tegen die bende.
Maar zo ook andere vervoerders zoals “taxi” (ja tussen “” want die bestaan hier niet eens in de stad). Ik probeer nog steeds netjes “dangke om” of “seng perlu om” maar vanmiddag was er een grapjas die als antwoord over straat schreeuwde “ayo kita bercinta saja….” Dat lijkt grappig maar dat is het intussen echt niet meer. Een beetje respect zou wel op zijn plaats zijn.

De onopgevoede “raja’s”
Wat ik zie dat kinderen hier weinig geleerd word. Van de week twee kinderen die met hun hand open bedelden om snoepjes maar geld was ook goed. Ze werden door de mama die erbij hoorde niet gecorrigeerd; die lachtte alleen maar…. Ook in de supermarkt: ze mogen alles, de boodschappenkar volladen met “kleurstoffen”, knijpen in het fruit vooral die “raja’s” van jongetjes. Daar wordt gewoon alles van gepikt, ook/zelfs door de ouders. Ik zie nou nooit eens een keer dat er eentje op zijn vingers getikt wordt.

Enfin, zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Het niet luisteren ondanks dat je het al drie keer gezegd hebt, het narcisme dat met de komst van Facebook en heel eigen leven is gaan leiden. Het dingen niet (willen) snappen , de onlogica.
Ik herken het Indonesie van 25 jaar geleden niet meer. Gelukkig zijn er ook/nog steeds veel “normale” mensen waarmee ik gezellig kan kletsen zonder dat het consequenties heeft op wat voor manier dan ook maar die andere groep vind ik wel een doorn in het oog.

Ik zou mbt het onfatsoen graag reacties hebben van alleenreizende vrouwen (hoewel die hier niet veel actief zijn geloof ik). Ik denk nl. dat dit er alles/veel mee te maken heeft.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Owww.... Je opent een prachtige topic nu Anne Mieke Emoticon: Smile Ik ben benieuwd wat de reacties zullen zijn, zit nu al te wachten op reacties van malam, Yogya-Bali en anderen Emoticon: Smile

Moet helaas weg nu, geen tijd even, maar ga zelf ook nog wel wat schrijven hier want dit is, nogmaals, een prachtig tipic Emoticon: Smile

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Y-B zal zeker iets zeggen over OKB ( parvenu's ) , ik zou zeggen van overwaaardigheidscomplex, van OrKam, Orang Kampungan

Sommigen zullen zeggen door (waarden) normenvervaging , een te snelle "gedemocratiseerde" samenleving.
Of gebrek aan opvoeding/mentaliteits"building".

Zelfs bij een 4 of .5* hotels heb je die omhoog gevallen plebs, zie je aan hun gedrag, kleding etc.

bisa dicek of makemyday .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat je inderdaad weinig respons krijgt van alleen reizende vrouwen, want volgens mij hebben we die hier op het forum nauwelijks of niet. Zoals je weet heb ik 1 keer 9 maanden in Palembang gewoond, maar dat was in 1988/89. Daarna nog een paar keer kortdurend (weekje of paar dagen) alleen geweest in Indonesië. Ik ga in principe ook uit van het goede van de mens, maar echt geen sprake van dat ik zomaar mijn telefoonnummer geef. Ook mijn adres niet, ik ben zeer gesteld op mijn privacy en ook hier op het forum zijn er maar een paar mensen die mijn gegevens hebben. Dat ten eerste. Schandalig inderdaad dat ze bij de balie van dat hotel jouw kamernummer zomaar aan iemand geven. Wat betreft fatsoen in de zin van omgang met vrouwen, ik heb daar sporadisch mee te maken gehad in de tijd dat ik daar woonde en later (in 2000 en 2002 alleen (kort) reisde (Zuid Sumatera en West Java). Als ik midden in de nacht, volstrekt tegen de adviezen in, door de stad fietste, in mijn eentje, voelde ik mij nooit onveilig (was Amsterdam gewend), maar misschien onterecht. het zal ongetwijfeld allemaal veranderd zijn in de laatste decennia en jij reist heel veel alleen rond, dan maak je ook meer mee natuurlijk. Lachen en zwaaien is altijd mijn aanpak geweest in Indonesië. Ik heb het idee dat je met humor veel meer bereikt dan met boosheid. Wat betreft je andere onderwerpen: tja, dat is natuurlijk exact hetzelfde als de zaken die YB en Malam en anderen beschrijven. Dat zal zeker zo zijn. Hoe vaker je daar bent, hoe meer het je zal ergeren.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Elsbeth ik begrijp wat je bedoelt met lachen en zwaaien maar op een bepaald moment op de dag is het klaar.

Ik zie een telefoonnummer als een communicatiemiddel en heel wat anders dan een adres. Jij reist in een ander gezelschap en komt daardoor in andere situaties terecht en omgekeerd.

Het was jaren geleden veel relaxter reizen dan nu want een paar van die malloten op een dag kunnen de boel wel verzieken. Wat ik eraan kan doen bedoelde ik vooral voordat dit soort situaties uberhaupt ontstaan. Er zijn hier wel wat meer alleenreizende mannen maar die maken dit soort gedoe niet mee.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Hoe vaker je daar bent, hoe meer het je zal ergeren.

En daarin heeft Elsbeth gelijk !

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

suhanura
Gebruiker
spacer line

"Er zijn hier wel wat meer alleenreizende mannen maar die maken dit soort gedoe niet mee"

Daarin vergis jij je lelijk. Anne Mieke...... ..Ik woon in een apartement en heb hier voor me op mijn bureau een paar briefjes met phone numbers....van de kedai waar ik mijn dagelijks eten koopt tot eentje van de laundry...., van Alfamaret tot waar ik mijn AQUA drinkwater koop...natuurlijk ga ik daar nooit op in want als je er op inga en hun uitnodig, dan ben je zo het middelpunt van gossip, geroddel. Zelfs mijn pacar laten ze niet met rust, het constant vragen hoeveel kinderen we wel niet hebben en of we gehuwd zijn , hoe oud ik en zij zijn....enz hangt me vierkant de keel uit. Maar je moet een antwoord klaar hebben en niet, nooit kwaad worden... Als ze mijn leeftijd vragen zeg ik altijd " KEMARIN AKU LEBIH MUDA, BESOK SAYA LEBIH TUA"...In het Engels zou ik zeggen: I don't know you and want to keep it that way....Dat gezegde heb ik in Medan airport gebruikt....of ze Engels begrijpen heb ik niet uit kunnen vinden ...maar het heeft wel geholpen.....Ik hou veel van honden, maar je hebt nou eenmaal getrainde (ras) honden en je heb anjing kampong yang berborok....

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik zal één klein voorbeeldje geven, ik raak in een restaurantje in gesprek met een man die daar een hapje had gegeten met zijn vrouw en twee kinderen, ze kwamen uit Bogor.
De standaard vragen die mij altijd worden gesteld, waar kom ik vandaan, wat doe ik voor werk, waar is mijn vrouw/waar komt ze vandaan en hoeveel kinderen ik heb, heb ik op zich niet zo'n problemen mee, telefoonnummer geef ik niet, heeft geen zin want daar steekt meestal iets achter. Emoticon: Yes!

De man was ooit eens in Nederland geweest, prachtig land, zo enorm schoon en de discipline, hij had er zijn mond over vol, we waren het er samen over eens dat het in Indonesië over het algemeen maar een teringbende op de weg is.
Zijn vrouw gaat met de twee koters afrekenen en manlief loopt naar de auto, ze hadden waarschijnlijk het één en ander zitten eten en drinken in de auto, de resten lagen op de grond, meneer harkte alles naar buiten op nog geen 4 meter afstand van mij.
De afvalbak stond een meter verder, hij zwaaide nog eens vriendelijk en reed weg, de plek waar hij had gestaan lag vol met rotzooi, ik heb er met stomheid geslagen naar zitten kijken. Emoticon: Frustrated

Wat Anne Mieke schrijft herken ik meteen, ik heb het zelf ook allemaal aan de hand gehad, mensen die hier 3 weken met vakantie komen, merken het vaak niet eens, die krijgen vaak zoveel nieuwe indrukken te verwerken dat dit soort dingen langs ze heen gaan, dat is in het geval van Anne Mieke dus heel anders.
Bij mij ook en bij mensen die hier wonen en werken helemaal, de enige troost die ik Anne Mieke kan geven dat het niet alleen de alleen reizende dames zijn, als je de taal enigszins kan spreken en je neemt hier geruime tijd deel aan de samenleving, merk je pas hoe onvoorstelbaar onbeschoft/respectloos veel mensen zijn.
Niet alleen tegen buitenlanders, maar ook naar elkaar toe, president Joko Widodo hamert er niet voor niets op dat Indonesië een mentale revolutie nodig heeft, vele goedwillende Indonesiërs zien dit gedrag met lede ogen aan. Emoticon: Blush

Ik heb het al verschillende malen aangegeven, ik heb het gedrag in de 25 jaar dat ik in Indonesië kom met een sneltreinvaart achteruit zien gaan en zeker na 2000 gaat het wel heel bijzonder hard en ik vraag me af waar of hoe dat moet gaan eindigen. Emoticon: Confused

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Deze zeven dromen Indonesië 2015 - 2085 wordt in een tijdcapsule gezet

Harus diwujudkan bersama
Ini tujuh impian Indonesia 2015-2085 yang dimasukkan ke kapsul waktu

Ja Anne_Miek je raakt een snaar aan die lang zal naklinken.
Want het onbeschofte gedrag moet ergens vandaan komen en aangezien een Indonesiër zelfs niet in der eigen spiegel kijk, dan weet je dat zo gedrag gewoon niet veranderd en je zal er mee moeten doen.
Ja ze kijken wel in de spiegel, om der eigen op te dirken, op te maken, van een oud mens naar een jong mens b.v., maar dat is allemaal maar schijn ophouden.
Men ziet graag dat ze naar je kijken, omdat je mooie bent en dat dwingt respect af.
Dat zit er zo diep in geworteld, vooral onder de Chinezen bevolking,daarmee is het hele systeem opgebouwd.
Karakters daar word niet naar gekeken, mentaliteit interesseert ze niks, ze accepteren heel veel voor onze westerse ogen slechte dingen.
Geen respect voor elkaar hebben, iedereen voor zich en een grote IK maatschappij Emoticon: Angry
Wat de voorgangers voor mij alles schrijven is zo bekend dat je daarover nooit uitgepraat komt want zit je er midden in dan is het niet anders, je ziet veel gebeuren.
Ik zeg het hen recht voor ze raap en dan maak ik een gebaar dat ik mijn hand tegen mijn neus houd en zeg sampei intelligentie disini orang
Ze worden geen zins kwaad lachen het gewoon weg.
Nauw dat is het dan,want ik ga nu niet uitgebreid zitten klagen,dat het een gek volk is.
Om te kunnen vergelijken zou je naar Maleisië moeten gaan en daar kan andere mensen beter over schrijven dan ik.
Toch heb ik een idee gekregen, om een speciale site te maken, hoe je over Indonesië nu denk.
Hoe Indonesië in 2085 er voor zal staan

En dat in dat jaar het automatisch te voor schijn komt voor onze nageslacht.
Wie wil dit opzetten en er aan mee doen...... Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ok, misschien heb ik het dan verkeerd ingeschat. Ik voel me niet bedreigd of zo maar eerder erg ongelukkig omdat ik echt moeite heb met mensen die onbeleefd zijn (in Nederland ook) en ik weet me er serieus geen raad mee. Het lijkt net of een mens(enleven) overall in de wereld steeds minder waard is. Ieder voor zich en God voor ons allen.
Een vers voorbeeld. Ooit gevlogenmet Lion? Nah, dan weet je dat je daar geen centimeter meer als nodig aan been- of welke ruimte dan ook krijgt.
Vlucht 1 Ambon-Makassar
Een flink uit de kluiten gewassen Indoneseir zit naast mij (ik gangpad) en gaat letterlijk breeduit zitten en dat betekent dat ie het vertikt om zijn benen bij elkaar te houden n probeert om zijn armen in de voor hem bestemde plaats geherbergd worden. Het is tenslottte 1 uur en40 minuten Moet kunnen zou je denken Maar nee, meneer neem zonder gene een deel van mijn plek in beslag. Zodra het lampje stoelriemen uitging ben ik meteen naar de voorste nog vrije rij gevlucht. Op zo'nmoment heb ik helemaal geen zin in discussie Zoies moet je zelf snappen (waarschijnlijk ook zo'n inmiddels grote raja...)
Vlucht 2 Makassar-Denpasar.
Ik heb een raamplaats ipv de door mij gevraagde gangpad.Desinteresse, niet luisteren, valt ook in dit rijtje) Voor de goede orde: inchecken metLion op plekken zoals Ambon is een verschrikking, 1 uur en een kwartier in de rij!!!! Dus van de stress (er was al diverse omgeroepen dat iedereen zich naar het vliegtuig moest begeven) niet meer gekeken.
De gangpadlplaats is al bezet en degene die er zit trekt zijn knieen ongeveer 5 centimeter in als gebaar dat ik er dan zo wel langs kan "Keluar dulu ya nyong" zeg ik tege een verontwaardigde jonge meneer. Het kan me niet schelen wat ie ervan vindt, de verontwaardiging is aan mijn kant. Te lui om even op te staan. De stewardess knikt goedkeurend, maar volgens mij is zij degene die hier het asociale verkeer moet regelen. Toch?

Zomaar twee voorbeelden in een paar uur tijd....

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

En dat is maar een kleine deel van je ongenoegen.
Weet je, je had moeten doen...
Neerbuigend en met je hand en arm naar beneden wijzen en dan passeren dat doen ze hier ook.
Zo zijn de tradities van de Indonesiër.
Branie hebben en iedereen onderste boven lopen en roepen maaf .
Ze niet aankijken, want dan weten ze,dat je hen ziet.
Net doen dat jij ze niet ziet dat is wat je moet kunnen maar zo gaat dat hier eenmaal.
Ik heb ze nu wel onderhand door zie ze niet en loop perrongeluk tegen ze aan of ze krijgen van mij nog een brede schouder tegen hun body.
Want ze zijn zo bang gemaakt volkje en we weten ze krijgen hier geen opvoeding alles mag.
Nu zal ik niet naar een ander element gaan want ik weet dat je dat niet wil.
Daarom houd ik het bij dat gedrag die je dagelijks tegen kom.
Heb er ooit een de lift uitgeduwd die stond op de rand van de lift nog even haar smartphone te regelen.....
Ze staan bij elkaar de gehele door pad geblokkeerd te praten en ziet niet dat er nog mensen door moet.

Ze rijden het liefs met hun auto tot aan een deur waardoor anderen zich klein moeten maken om bij de deur te komen.
Zoals motoren plaatsen op plekken en jij als wandelaar moet maar zien hoe je binnen komt.
Wil je nog meer Anne_Miek ik kan zo een a 4 vol schrijven..... Emoticon: Angry Emoticon: Frustrated Emoticon: Frustrated Emoticon: Stupid

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Even snel 10% van wat ik meemaak......

Ik heb ook zo'n schurfthekel aan mensen die 1 cm hun poten opzij doen en dat jij er dan overheen mag kruipen om bij je stoel te komen. Ik maak altijd een 'wegwuifgebaar' dat ze op moeten zouten en blijf gewoon staan totdat ze vanzelf opstaan. Met een chagrijnige blik. Maar ze doen het inderdaad allemaal, die benen een klein stukje opzij.

Ook kamernummers doorgeven aan wildvreemden heb ik al meegemaakt. Te stom voor woorden zonder dat je de receptie hebt aangekondigd dat je iemand verwacht om dan iedereen maar door te laten lopen naar je kamer. Stelletje idioten.

Laten we het al helemaal niet hebben over die onopgevoede kinderen hier. Onze chauffeur nam in het begin regelmatig zijn kleinkind mee als hij een klusje rondom onze villa wilde doen. Een vreselijk kind met een waanzinnige, criminele, onbeschofte blik op zijn kop. Ik heb iemand (vooral een kind van rond de 9 of 10 jaar) nog nooit zo respectloos naar me zien kijken. Een kind dat kleine kuikentjes met bakstenen doodt. Hufter. Gelukkig is onze chauffeur behoorlijk slim voor een Indonesier en had al heel snel door dat ik geen kinderen op het terrein wil hebben.
Er was nog eens iemand die iets aan mijn zwembad moest doen en haalde het ook in zijn hoofd om zijn kind mee te nemen. Jaar of 5 a 6. Die schopte naar mijn poesjes. Ik had al een paar keer geroepen dat hij daarmee moest kappen maar zowel dat kind als de vader reageerde niet en hij bleef doorgaan. Ik heb hem aan zijn shirt naar buiten gegooid en de deur dicht gedaan. Dat kind janken natuurlijk. Heb ze daarna verder nooit meer gezien en het is ze in de kampung inmiddels wel duidelijk dat er alleen lieve kinderen mogen binnenkomen. Aangezien die hier niet wonen/bestaan, komt er ook niemand meer.

Op Lombok ben ik door een snotneus van halverwege de 20 voor hoer uitgemaakt (met een alleraardigste glimlach op zijn gezicht zodat ik moest denken dat hij iets aardigs zei) terwijl hij dacht dat ik dat toch niet zou verstaan.

Op het vliegveld op Bali heb ik bijna een klap voor mijn smoel gekregen van een taximaffia omdat ik niet akkoord ging met zijn prijs van 200.000 rupiah om me naar een hotel 500 meter verderop te brengen.

Hoeveel geld ik kwijt ben geraakt aan oplichters zullen we het maar helemaal niet meer over hebben.

In de supermarkt lopen die wijven soms dwars door mee heen. Ze kijken niet op of om en nadat ze me dus hebben aangeraakt/omver geduwd wordt er een hypocriete 'maaf' geroepen. Na een paar keer had ik dat door en nu zet ik me al schrap zodat zij een hardere smak te verduren hebben dan ik en ik er nog een schepje bovenop met een extra zetje met mijn hoofd quasi de andere kant op. Er volgt nog steeds een 'maaf' overigens. Die stommelingen hebben niet eens door dat ik het er inmiddels om doe.
Kinderen die iedereen omver mogen lopen met een karretje trap ik ook gewoon weg.

Hoe het reilt en zeilt met mijn Indonesische schoonfamilie die voor me werkt schrijf ik binnenkort wel in mijn eigen topic. Anders is mijn hele tekst weer kwijt. Over niet luisteren gesproken...... Emoticon: Nooo

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Maar dan toch terug naar de vraag. Waar komt het vandaan? Wat is er gebeurd in die 25 jaar want vroeger was dat allemaal niet zo.

Heb zo nog een verhaal van vanochtend dat ook bar en boos was. Later op de avond (hier dan), eerst maar eens gaan eten

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Dat het vroeger niet zo was dat geloof ik gelijk.
Toen ik voor het eerst op Bali kwam in 2001 had ik eerst allerlei boeken gekocht
en daarin las ik overal 'Indonesiers zijn zeer lieve, vredelievende mensen waar je niet tegen moet schreeuwen want daar kunnen ze niet tegen'. Zoiets dan. Dat er ook totaal geen agressie inzit en blablabla Emoticon: Laugh out loud
Dus wellicht is dat lang geleden geschreven.

Geen idee. Misschien het opkomende toerisme in die 25 jaar? Dat ze hebzuchtiger worden en misschien ook jaloezie als ze al die 'rijke' bule's zien??

Tig jaren instant mie zakjes eten en dat breekt ze op??

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Happy New Yaer

jacquessmits
Gebruiker
User icon of jacquessmits
spacer line

Ik kan mij zo ergeren dat ze de muziek in de winkel nog harder gaan zetten als jij als Bulle binnenloopt. Maar ook die valse kraaien die midden in een shoppingmall hun concert opvoeren. Emoticon: Stupid

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

Wat er is veranderd in die (zeg) 25 jaar?

2 Dingen...

1. De val van Suharto, die hield het land gesloten, al het nieuws werd gecensureerd, tv maar een paar kanalen en was voor de helft propaganda, mensen wisten echt veel minder....

2. De komst van internet.....

Toen ik hier kwam wonen in '96 gaf ik soms Engelse lesz, dat was toen nog heel gemakkelijkl en belachelijk wat ze je betaalden, 50 dollar voor een uurtje slap lullen... Na zo'n "les" bleef er altijd wel een groepje jongens van zeg 25 jaar oud hangen en die begonnen dan de meest rare vragen te stellen, voornamelijk over sex en die lui wsiten echt NIETS, wisten niet wat een blowjob was enz. ...

Nu zitten dat soort jongens internet te kijken en die zien double penetrations, golden showers, Japanse poep en kots ongein enz., wat denk je wat dat doet met luitjes die tegelijkertijd in zo'n samenleving als deze opgroeien?

Komt nog bij dat ze iedere dag gebombardeerd worden met nieuws over lui uit religieuze partijen (enz.) die worden gepakt in hotels met hoertjes en hard-dope, bizarre corruptie enz....

Wat betreft het asociale voordringen bij de kassa, loketten ed, lui die achteloos hun troep op straat smijten, ik vrees dat dat altijd al zo was......

in 't kort....

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Op 04-01-2016 17:07 schreef madrotter:
Wat er is veranderd in die (zeg) 25 jaar?

zon "les" bleef er altijd wel een groepje jongens van zeg 25 jaar oud hangen en die begonnen dan de meest rare vragen te stellen, voornamelijk over sex en die lui wsiten echt NIETS, wisten niet wat een blowjob was enz. ...

haha..Ik vind dat het de hoogste tijd wordt dat YB even komt uitleggen op welk niveau de blowjob op de Piramide van Maslov staat

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

die is volgens mij van 6 naar 1,5 gegaan Emoticon: Smile

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

in 't kort en heel simplistisch he Emoticon: Smile maar denk wel dat dat een paar van de belangrijke redenen zijn, in ieder geval hier in west java...

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Omdat ze vanaf kleins af aan nooit iets uitgelegd krijgen hoe iets hoort (of kan met in achtname van belang van anderen) of gewoon in hun foute gedrag gecorrigeerd worden (hetzij door ouders, leraren, buurtbewoners, sport coaches, politie ), barst dit land van de volwassenen met een a-sociale Tokkie-mentaliteit.

If you have nothing to loose, you can risk everything

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

AEB en daar sla je de spijker op zijn kop.
Maar dan moet je vrezen voor de toekomst als er ergens kinderen worden verwend en alles mogen doen, dan is dat in Indonesië , zo zie je de achteruitgang al is aangebroken.
Dat krijg geen ene generatie meer goed. Emoticon: Stupid

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Deze hadden jullie nog te goed....

Iedereen die weleens op Ambon is geweest kent de situatie met het vliegveld. Ambon bestaat uit de delen Leitimur (Ambon stad) en Leihitu (vliegveld). Daartussen in ligt een diepe baai en vanaf het vliegveld zie je aan de overkant Ambonstad liggen. Ik weet niet precies hoever het is omdat de hele bocht om de baai gemaakt moet worden, iets van 35 kilometer of zo schat ik. Reistijd 45 minuten tot 1 uur.

3 januari in de avond:
Ik spreek per sms af met de chauffeur die me gisteren de 4e naar het vliegveld moet brengen. Mijn vlucht gaat om 8 uur en het is mooi als ik daar tussen 6 en half 7 ben. Hij stelt voor om mij om 5 uur op te halen. Vijf minuten later half 5. Dat is echt allemaal veel te vroeg. In de ochtend kun je doorrijden en zijn er geen files. Ik spreek af dat hij tussen 5.15 uur 5.30 uur bij het hotel is. Akkoord.

4 januari.
5.18 uur nog geen chauffeur. Mijn insteek is dat de chauffeur op zijn gasten wacht en niet omgekeerd. Ik sms hem even, je weet maar nooit. Geen antwoord
5.26 uur, nog maar eens sms-en en vragen of e al in de buurt is. Weer geen antwoord.
5.30 uur. Ik bel maar even. Hij zegt dat ie onderweg is, hij is er zo.
“Zo” is een andere begrip in Indonesie dan bij ons want om 5:40 uur nog geen chauffeur
5:47 uur. Nog maar eens bellen. Nu is het verhaal anders en is hij nog in Passo. Passo ligt net voor de bocht richting Leihitu. Het duurt dan nog minstens 20 minuten voordat hij er is.
Stress. Ik ben heel boos want ik heb het idee dat hem die half 5 of 5 uur beter uitkwam omdat hij dubbele gasten heeft. Maar rechtsom of linksom als hij pas rond 6.10 uur bij het hotel kan zijn dan wordt het wel heel krap en buiten dat, het was gewoon niet de afspraak. Hij zou misschien wel kunnen kijken of hij een vriend mij op kan laten halen. “Misschien wel kunnen kijken?????”Aduh ben jij helemaal besodemieterd, ik moet een vliegtuig halen.
Even voor de goede orde; op Ambon heeft het geen enkele zin om vroeg op het vliegveld te zijn omdat er dan nog maar amper personeel is.
Daarna volgen minuten van stress, proberen via het hotel een alternatief te vinden en zit ik uiteindelijk om 5.55 in een andere taxi die er voor de rit maar meteen wat bovenop doet en dus handig gebruik maakt van de situatie. Maar ik heb geen keuze….
Ik laat hem per sms weten dat ik een andere auto heb geregeld, verder geen discussie meer. Het haalt toch niet uit. Ik krijg nog een antwoord met “minta maaf” maar daar heb ik weinig aan. In Ambon is het op die tijd heel erg stil en de mogelijkheid om een alternatief te vinden is in elk geval niet op straat.
Deze chauffeur heeft mij al diverse keren opgehaald en gebracht vanaf het vliegveld/hotel, Tulehu en voor een dag gehuurd maar dit is voor mij de laatste keer. Dit soort dingen kun je niet maken.

Waar ik me het meest aan erger is de laksheid en nog erger het niet eerlijk zijn. eg gewoon dat je geen tijd hebt om mij t ebrengen omdat er andere er anere verplichtingen zijn die niet te combineren zijn en ik zoek iemand anders. Maar niet net doen om je al in de buurt bent (en notabene in eerste niet eens reageren op een sms). Gewoon recht toe rechtaan, zodat ik weet waar ik aan toe ben, maar niet de dingen op zijn beloop laten enmensen een hoop stress bezorgen.
Toen hij me ophaalde vorige week woensdag vroeg hij of ik oleh2 voor hem had meegenomen vanuit Nederland….. Geen commentaar verder.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Op 05-01-2016 01:47 schreef Amed East Bali:
Omdat ze vanaf kleins af aan nooit iets uitgelegd krijgen hoe iets hoort (of kan met in achtname van belang van anderen) of gewoon in hun foute gedrag gecorrigeerd worden (hetzij door ouders, leraren, buurtbewoners, sport coaches, politie ), barst dit land van de volwassenen met een a-sociale Tokkie-mentaliteit.

Maar betekent dat dan dat het 50 jaar geleden en langer anders was?
Dat ze toen nog enigszins wel aan een beetje opvoeding deden?

Omdat dit gedrag zeg maar van de laatste jaren is....of zal het altijd zo geweest zijn?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 05-01-2016 03:57 Anne Mieke wrote:

Waar ik me het meest aan erger is de laksheid en nog erger het niet eerlijk zijn. eg gewoon dat je geen tijd hebt om mij t ebrengen omdat er andere er anere verplichtingen zijn die niet te combineren zijn en ik zoek iemand anders. Maar niet net doen om je al in de buurt bent (en notabene in eerste niet eens reageren op een sms). Gewoon recht toe rechtaan, zodat ik weet waar ik aan toe ben, maar niet de dingen op zijn beloop laten enmensen een hoop stress bezorgen.

Het niet aan je verplichtingen kunnen voldoen is een fout, aangezien het toegeven van fouten in Indonesië niet in het woordenboek staan ga je zwijgen of liegen.
Liegen is inmiddels na het vreemd gaan, met de mobiel spelen als nummer 3 tot nationale sport verheven. Emoticon: Blush

Tja de echte vraag van Anne Mieke was waar komt het vandaan of hoe komt het, waarbij ze wat voorbeelden aanhaalde, eigenlijk het topje van de ijsberg, we hebben allemaal een duit in het zakje gedaan, maar de vraag blijft wel open staan.
Opvallend voor mij is dat het na de val van Suharto zo snel bergafwaarts is gegaan, ik heb zo mijn mening waarom, maar dat is mijn zienswijze, mede door dat ik uit Europa kom en mijn ervaringen hier, dit land was helemaal niet aan democratie toe en al helemaal niet op de daarna volgende decentralisatie, veel te weinig kundige corruptievrije bestuurders.

Wat Amed zegt ga ik helemaal in mee, zonder alles over één kam te scheren is dat denk ik wel het allergrootste probleem voor de toekomst van dit land, maar dan dient gelijk de volgende vraag aan, waarom worden kinderen niet gecorrigeerd en waarom is de mentaliteit het afgelopen decennium zo hard achteruit gegaan.
Van scholen die zo'n belangrijke rol spelen hoeft men hier weinig van de verwachten, daar heerst over het algemeen kadaver discipline, doen wat er wordt gezegd en geen vragen stellen, kinderen klaarstomen voor de jaarlijkse test en de rest telt niet mee.

Het clubleven speelt zich hier af in de moskee, de imam is over het algemeen een jokeledokus die de koran goed kan lezen, hij heeft geen opleiding nodig laat staan dat ie enige pedagogische achtergrond heeft, als ze maar braaf 5 keer per dag bidden dan is het voor zo'n eikel wel goed.

Armoede, de BPS (Indonesische CBS) zit enorm te goochelen met cijfers even ruw weg begin 2015 hadden die het over 27 miljoen mensen onder de armoede grens, de Wereldbank had het over haast de helft van de Indonesische bevolking 120 miljoen, vast staat wel dat er volgens de BPS anderhalf miljoen in 2015 zijn bijgekomen.

Wat kan je van straatsteen arme mensen verwachten t.a.v. hun kinderen, ze liggen zich een slag in de rondte te wippen, één het is lekker, twee wat moet je anders doen, drie kinderen zijn een ouderdomsverzekering, de oudere kinderen voeden de jongeren op, hoe kan je dan verwachten dat ze normen en waarden worden bijgebracht.

Voeding, rijst met een ei, mi instant dag in dag uit en mierzoete snoeperij, slechter kan je niet hebben en de verneukeratieve reclames op de tv prijzen het aan als gezond, mag en kan allemaal, de meeste kinderen zijn hyperactief van die troep, terwijl pa en ma alles goed vinden, dan is het cirkeltje rond.
Sociale controle is er helemaal niet, het is namelijk onbeleefd om iemand op zijn gedrag te wijzen, ook over het gedrag van zijn kinderen, dus laat dat pleurisjong de boel maar slopen.

Bestuur en handhaving, het bestuur moet het goede voorbeeld geven, maar zijn zo corrupt als de neten, handhaving van regels is om te huilen, de politie heeft het drukker met oorlogje voeren met het leger wie de hoeren en drugsbisnis onder zijn beheer krijgt.
De meeste politie officieren barsten van het geld, de agentjes op straat vullen hun salaris aan met afkoop van boetes, zijn er rellen aan de gang kijken ze de andere kant op.

Er gaat niets maar dan ook helemaal niets uit van het bestuur (ja corruptie) hoe kan men dan verwachten dat er enige discipline ontstaat of normen en waarden behouden blijven, iedereen kan heel egoïstisch vrijelijk zijn gang gaan, kinderen krijgen dat dan ook van thuis mee, zo als de ouderen zongen piepen de jongen.
Het is te hopen dat er op een bepaald moment een stop wordt gezet op de verloedering van deze maatschappij, anders zie ik het somber in voor Indonesië. Emoticon: Blush

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

68,590,261 pageviews Een website van indahnesia.com