Senioren visum of ander visum voor het wonen op Bali

Subforum Het visumgebeuren 
53 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

quote] Op 28-12-2015 07:41 schreef hvila:

Mijn man (59) en ik (53) zijn op dit moment woonachtig in Nieuw-Zeeland en zouden graag op korte termijn op Bali willen gaan wonen. Uiteraard zijn wij op internet gaan zoeken naar informatie over de benodigde visa en concludeerden dat er heel veel te vinden is.

Deze informatie blijkt echter vaak tegenstrijdig. Het ene bureau vraagt om een medische verklaring en een uitvaart- en levensverzekering terwijl een ander bureau hier helemaal niet over praat. Ook het feit dat je een bepaald inkomen per jaar moet hebben wordt niet altijd genoemd. Ook schijnt men voor het aanvragen van een retirement visa een sponsor nodig te hebben. Echter wij kunnen nergens vinden wat nou eigenlijk het doel, de verantwoordelijkheid of het nut van een sponsor is. en hoe kom je aan een sponsor, niet zijnde een bureau? En hoe komen wij erachter welke documenten er nu allemaal nodig zijn?

Ook lijkt het bij het aanvragen van een retirement visa een beetje het kip en het ei verhaal. Wij zouden het liefst het visum in orde hebben voordat wij naar Bali gaan zodat je zeker weet dat je mag blijven en geen onnodige reiskosten maakt.

Echter sommige websites geven aan dat je een contract voor een huurhuis moet kunnen overleggen alsmede een contract met iemand die je in dienst zou moeten nemen. Dit betekent nogal wat, als je eigenlijk nog niet zeker weet of je het visum wel krijgt. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen.

Als het inderdaad zo is dat wij eerst naar Bali moeten gaan om een visum te regelen (en huurhuis etc.) is het wellicht een idee om een Sociaal Cultureel Visum te regelen. Of wellicht is het een beter idee om een 60 dagen visum bij aankomst te regelen en na deze termijn even naar Singapore te gaan en weer terug te komen en opnieuw een visum voor 60 dagen aan te vragen.
Wij hebben in Thailand gewoond en men noemde dit hier een visa-run. Is dit in Indonesie ook mogelijk?

Kortom wij hebben een heleboel vragen en wij hopen dat iemand van de lezers wat tijd wil vrijmaken om ons op weg te helpen. Vast bedankt!
[/quote]

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

quote] Op 28-12-2015 10:31 schreef jobvanstaalduinen:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hvila, heb zelf ook overwogen een retirement visa te nemen, maar dat is me toch te gecompliceerd om vanuit NL te regelen.
Dit zijn de officiŽle vereisten volgens de ambasade in Den Haag:
* Applicant should be over 55 years age
* 10 (ten) sheets of photograph (size 4 x 6 x cm) background red
* Copy of passport, which is still valid for a Minimum of 18 months, and extendible at Anytime Curriculum vitae
* Statement of account issued by Pension Fund Institution or Banks declaring that a monthly Fund at not less than US$ 1,500.00 / month is Available to finance his/her stay in Indonesia
* Medical insurance, mortality insurance and Legal Affairs (personal liability) insurance
* Statement / Evidence verifying actual stay at Available accommodation facilities trough the Purchase of minimum US$ 35,000.00 or rental to The minimum amount of 500 / month
* Statement to declare employment of a maid-Servant during his/her stay in Indoensia
* Statement declaring not to engage oneself in Business activities or work for a living."

Als retirement visa niet kan heb je een aantal mogelijkheden:
* Toeristenvisum voor 2 maanden plus visa run
* Sociaal cultureel visum voor 2 maanden plus 4x verlengen in indonesiŽ. Herhaalbaar na een half jaar.
* Multi Entry visum voor een jaar, moet je elke 2 maanden het land uit maar hoef je geen visum meer te regelen (handiger dan visa run)

Voor de laatste 2 visa heb je een sponsorbrief nodig, maar de ambasada neemt genoegen met een copy en kan dus via internet geregeld worden (zie mijn eeste posting)

[/quote]

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 28-12-2015 22:07 schreef hvila:
Beste Job en Malam,

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie!
Langzamerhand begint het hele visum-gebeuren een beetje duidelijk te worden, zucht, hoe moeilijk kun je het maken....

Wij hebben reeds wat ervaring op dit gebied, aangezien wij in Thailand hebben gewoond en ook resident van Nieuw-Zeeland zijn, maar Indonesie maakt het je ook niet gemakkelijk! Het visum voor NZ kostte ons twee jaar en heel veel grijze haren.....

Inmiddels weet ik dat wij het retirement visum niet bij de ambassade in Wellington kunnen regelen. Wij moeten hiervoor dus naar Bali. Echter dan kom ik weer terug op mijn kip en ei verhaal.

Om een retirement visum te verkrijgen moet je dus eerst kosten gaan maken, zoals het huren van een huis (vaak min 1 jaar) en het aannemen van een personeelslid. Dit, terwijl je dus nog niet zeker weet of je wel een retirement visum krijgt. Heb ik dit goed begrepen?

Om, tijdens de zoektocht naar een huis, op Bali te kunnen verblijven, zouden wij dus 1 van de 3 door Job genoemde visa moeten hebben.

Voor twee ervan hebben wij een sponsorbrief nodig. Dit sponsorschap is ons nog niet geheel duidelijk. Wat is hier het nut of doel van? En wat als wij persoonlijk geen sponsor hebben?

Job geeft de tip dat visa4bali een sponsorbrief kan leveren voor slechts US$ 20 pp. Betekent dit dan dat zij als sponsor optreden voor ons? Als dit zo is, klinkt het vrij makkelijk.

Ik probeerde het sponsorbriefformulier in te vullen maar de doorschakelingen op hun website werkten niet geheel goed. Job, weet jij wellicht nog welke informatie zij hiervoor nodig hadden?

Wederom dankjullie voor alle informatie!

Vriendelijk groetend,
Hvila

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 29-12-2015 10:37 schreef jobvanstaalduinen:
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Hvila, als reactie op je laatste bericht het volgende:
*1 Omdat jij nog geen 55 bent kun je geen seniorenvisun krijgen
*2 De meeste ouderen die ik ken in Indonesie verblijven daar met een sociaal cultureel (sosbud) visum of een multy entry visum. Op dit forum heb ik ooit gevraagd naar ervaring met een senioren visum, echter NIEMAND had ervaring!
*3 Een visum moet altijd bij een ambassade BUITEN IndonesiŽ worden aangevraagd. Alleen de voorbereiding en het verkrijgen van alle vereiste documenten en verzekeringen voor een senioren visum kan het beste in IndonesiŽ zelf geregeld worden met inschakeling van een visumbureau..
*4 Een sponsor is een persoon of een bedrijf die voor u garant staat tijdens uw verblijf in IndonesiŽ. Mocht er wat met u gebeuren dan is de sponsor verantwoordelijk en is deze het eerste aanspreekpunt voor de Indonesische autoriteiten. Een sponsor moet gevestigd zijn in IndonesiŽ en in het bezit zijn van de Indonesische nationaliteit.
*5 Bij visa4bali kan je het beste even mailen. Hun formulieren werken niet altijd zoals het zou moeten. Dit bureau heeft alleen zin als je ook naat Bali gaat, want bij het verlengen heb je de sponsor weer nodig. De benodigde gegevens staan op hun website, maar ook daarover kan je altijd even naar het bureau mailen. Een medewerker van het bureau treedt op als sponsor.
Nadat ik de gegevens had verstrekt, had ik binnen 12 uur de benodigde sponsorbrief inclusief de noodzakelijke copy van zijn Identiteitsbewijs.

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op 29-12-2015 22:51 schreef hvila:
Beste Job,

Bedankt voor de informatie, ik ga ermee aan de slag!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Mooi Job,
Nu nog naar de immigratie van Bali om te vragen wat precies hun eisen zijn Emoticon: Wink
Ik dacht dat een aantal mensen al hadden aangegeven dat wat officieel de eisen zijn niet stroken met de immigratie kantoren op locatie Emoticon: Blush
Dus nu nog aangeven wat de eis van de immigratie in Denpasar is, dan is het verhaal rond Emoticon: Yes!

Het verhaal van een huis huren voor tig honderden Dollars en een huishulp in dienst nemen, gaat op vele plekken op Java namelijk niet op, hebben ze nog noooooooit van gehoord Emoticon: Blush
Dat bedoelde ik met informatie geven, daar moet je uiterst selectief mee omgaan, in iedere provincie en bij ieder Immigratiekantoor is het anders, zelfs voor enkele honderdduizenden Rupiah kunnen eisen in eens soepeler zijn Emoticon: Blush
Een goede agent is natuurlijk geen overbodige luxe als je geen connecties hebt, pisvlekken die mij een sponsorbrief leveren om mij later ter plaatse uit te kleden hou ik mij niet mee op. Emoticon: Nooo

Ik kan bijvoorbeeld aangeven dat ik zonder een huishuur voor honderden Dollars en een huishulp in dienst te hebben probleemloos een visa lansia krijgen Emoticon: Bye bye
Wat je van internet afhaalt en de werkelijkheid verschilt namelijk nog al wat Job en dat kunnen alleen mensen weten die hier al jaren met de immigratie te maken hebben.
Dat bedoelde ik Emoticon: Blush

Job dit forum loopt al meer dan 15 jaar, er zijn inmiddels al duizenden postings geweest over het hele visa gebeuren, het is tot op de kleinste details uitgekauwd.
Nu ga jij als nieuwkomer het wiel opnieuw uitvinden en worden mensen die al jaren met het visa gebeuren te maken hebben weggezet door jou als zijnde dat jij het iedereen wel even zal vertellen hoe het wel moet met je internet wijsheid terwijl je geen spetter praktijkervaring hebt. Emoticon: Nooo
Sorry Job, je weet er geen reet van, maar ik ben nog steeds fout, de immigratie hier trouwens ook, maar een verlenging hier kost me 375.000 en vijf minuten, plus ophalen paspoorten 5 minuten en mijn sponsor weet niet eens waar het immigratiekantoor is Emoticon: Blush Emoticon: Bye bye

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Beste Malam, ik kom al meer dan 25 jaar regelmatig in IndonesiŽ en probeer vanuit mijn ervaring een bijdrage te leveren. Ik heb onlangs overwogen een Visa Lansia te regelen en heb daarvoor onder andere dit Forum geraadpleegd. Echter wel veel reacties, maar NIEMAND die ervaring had met het aanvragen hiervan. Daarom heb ik het daarna ook elders een en ander uitgezocht.
Om verwarring te voorkomen wil ik wel even wijzen op het feit dat immigratie kantoren noch eisen stellen noch eisen kunnen versoepelen als het gaat om de afgifte van een Visa Lansia. Alleen de AMBASSADES buiten Indonesie geven deze visa af.

Het zou goed zijn als je de ervaring over de afgifte van een Visa Lansia in dit Forum zou willen delen. Het lijkt mij interessant om te weten wanneer welke Ambassade de eisen ten aanzien van huisvesting en het in dienst nemen van personeel heeft laten vallen.

asepers
Gebruiker
spacer line

Je kan b.v. eerst 2 maanden (of langer) naar Bali gaan met een (verlengbaar) 60 dgn. visum.

Van daar uit via een bureau de procedure in gang zetten b.v.:

http://www.bali-expat-business(...)visa-indonesia-bali/

Dit bureau is gemachtigd deze retired visa procedure te doen en
kan helpen bij het sponsorschap en alle andere eisen , die gesteld worden.

Als goedkeuring via Jakarta is gekregen , moet je 1x het land uit naar een Indonesische Ambassade b.v. in Singapore.

In Singapore krijg je op de Ambassade een 1 jaars Visum,welke 4 x 1 jaar te verlengen is in Bali,daarvoor hoef je het land niet uit.

Daarna heb je de keus voor een Kitap,geldig voor 5 jaar,
of nogmaals de Kitasprocedure ,zoals hierboven beschreven,dus ieder jaar verlengen.

Wil je (meerdere keren) het land uitgaan , dan heb je nog nodig een:

(multiple ) Exit and re-entry Permit (MERP)

Amed East Bali
Gebruiker
User icon of Amed East Bali
spacer line

Kleine aanvulling op de laatste posting:

Op Bali worden geen KITAS of KITAP meer verstrekt zonder MERP.

Bij een KITAS moet men een verplichte MERP van (minimaal) 6 maanden kopen, bij een KITAP een MERP met geldigheid van 24 maanden.

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

sredneb
Gebruiker
spacer line

Ik heb zo het idee,dat je niet erg welkom bent in indonesie,voor 1 of 2 maanden gaat het nog wel.maar als je wat langer wil verblijfen word het je wel lastig gemaakt.

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Ja, gemakkelijk is het niet, maar voor Indonesiers die naar NL willen is het nog veel moeilijker. Wat dat betreft mogen we niet klagen!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 31-12-2015 11:59 jobvanstaalduinen wrote:
Ja, gemakkelijk is het niet, maar voor Indonesiers die naar NL willen is het nog veel moeilijker.
Dat gaat juist steeds gemakkelijker. er worden zelfs multiple entries gegeven zonder dat daar expliciet om gevraagd wordt.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.AEB Wat is een MERP?

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

(multiple ) Exit and re-entry Permit (MERP)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik lees geinteresseerd mee Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Job.Alleen gaat het mij om "alles behalve" Bali

Je bent er al een paar keer op teruggekomen dat je naar ervaring hebt gevraagd maar er niemand zich meldt. Het betekent op zich niet dat die ervaring er niet is. Het lastige met ervaring is dat dit vaak op een zichzelfstaand iets is en inherent aan tijd, persoon, instantie en locatie.
Regels veranderen en interpretaties van ambtenareen zijn plaatselijk. Zie ook de posting van AEB (al weet ik nog niet wat een MERP is)
Mbt tijd: de ervaring van een jaar geleden hoeft helemaal niet meer van toepassing te zijn
Om een ervaring te delen moet de persoon op zich privegegevens vrijgeven; niet iedereen is daartoe bereid.
De instanties in Indonesie acteren niet overal hetzelfde. Interpretatie van regels is aan de orde van de dag (niet alleen mbt visa maar mbt tot zo ongeveer alles)
En de locatie (zie ook posting Malam) is van belang. De regels voorzien in die voor Bali (waar verreweg de meeste buitenlanders gaan wonen) en daarnaast een aantal grote steden. Er zijn vele plekken in Indonesie waar eens in de zoveel jaar zich een buitenlander gaat vestigen.
Er komen hier regelmatig mensen voorbij die de keuze afwegen Visa Lansia of SosBud waarbij de afweging niet alleen te maken heeft met de bepalingen in Indonesie maar ook de persoonlijke situatie in Nederland.
Ik denk dat ik het heel vervelend ga vinden om steeds maar naar het immigratiekantoor te moeten en zelfs na een half jaar het land uit omdat je hierdoor ook beperkt bent met reizen in het binnenland.

Dus ik lees mee, ondanks dat het over Bali gaat.

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Ja Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Anne Mieke, Visa Lansia lijkt mij lekker relaxed in combinatie met een multy entry permit (=MERP). Kan je gemakkelijk in en uit reizen en verblijven in IndonesiŽ met slechts 1 keer per jaar een bezoek aan het "Kantor Immigrasi". Maar wat Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam schrijft, n.l dat plaatselijke immigratie kantoren een rol spelen bij de afgifte van een Visa Lansia, klopt niet, daar gaat de Ambasade over. Alleen bij verlengingen van Visa spelen zij een rol.
Ben wel erg benieuwd naar zijn ervaring met het verkrijgen van een Visa Lansia zonder te voldoen aan de eisen met betrekking tot huisvesting en personeel.

Verder voor iedereen alvast een mooi 2016 in het altijd weerbarsige maar ook mooie en interessante IndonesiŽ.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 31-12-2015 13:27 jobvanstaalduinen wrote:
Maar wat Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam schrijft, n.l dat plaatselijke immigratie kantoren een rol spelen bij de afgifte van een Visa Lansia, klopt niet, daar gaat de Ambasade over. Alleen bij verlengingen van Visa spelen zij een rol.
...........

Ik weet het niet Job, daar zou ik nog maar niet zo zeker van zijn Indonesie is een "bijzonder" land zullen we maar zeggen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Tja ik had het al door, Job weet het en presenteert hier zijn internet wijsheid..
Vandaar dat ik al eerder aangaf dat ik fout was, dat nam Job heel serieus Emoticon: Yes!
Ik kan alleen hopen dat mensen zelf bij het immigratiekantoor in hun omgeving gaan informeren en niet hun oren naar Job laten hangen.
Als Job al enkele jaren hier had meegelezen, dan had hij geweten dat ieder immigratiekantoor in IndonesiŽ zijn eigen regels heeft Emoticon: Blush
Eigenwijs zeggen dat de ambassade de dienst uitmaakt Emoticon: Confused

Neen dubbelo neen meneer Job, die krijgen hun gegevens van het plaatselijk immigratiekantoor niet meer of minder dan dat, die geven een stempel en de rest zal ze een worst zijn Emoticon: Bye bye
Namelijk het immigratie kantoor ter plaatse kent de situatie en is verantwoordelijk voor de handhaving. Emoticon: Yes!
Niet de ambassade, die geven gewoon een stempel bij een positief advies/aanvraag van het plaatselijk immigratiekantoor. Emoticon: Yes!
Dat het op Bali moeilijker is, laat dat duidelijk zijn, geen eiland in IndonesiŽ kent namelijk zoveel losers die hun geluk beproeven onder vals voorwendsels als Bali. Emoticon: Bye bye

asepers
Gebruiker
spacer line

Op 31-12-2015 13:27 schreef jobvanstaalduinen:
Immigrasi". klopt niet, daar gaat de Ambasade over. Alleen bij verlengingen van Visa spelen zij een rol.

Een ambassade gaat niet over het verkrijgen van wel of niet van een retire Visa.
Gouverment in Jakarta geeft zijn goedkeuring, ja of nee en dan gaan pas de benodigde papieren naar een Ambassade van keuze van de Visa aanvrager.

Alleen bij verlengingen van Visa speelt Immigrasi een rol.

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Ha die Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Malam, nog een goed 2016! Ik ben nog steeds benieuwd naar je informatie over het verkrijgen van een visa Lansia zonder te voldoen aan de voorwaarden van huisvesting en personeel. Wanneer was dat, en welke Ambasade heeft dat visum afgegeven en hoe is die aanvraag verder verlopen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Een goed 2016 Job, ik blijf niet herhalen, nogmaals en nu echt voor de laatste keer, ieder immigratiekantoor heeft zijn eigen regels/handvat/gebruiksaanwijzing.
Wat een immigratiekantoor in welke stad of eiland doet is helemaal afhankelijk van hun eigen beleid.
Ook met verschillende visa, zo gaan er bijvoorbeeld standaard formulieren naar de ambassade voor een visa lansia, terwijl de goedkeuring/beslissing/controle in handen van het plaatselijk immigratiekantoor blijft.
Zo hoef ik bijvoorbeeld nooit vingerafdrukken te maken of foto's te maken en zoals ik al eerder zei, mijn sponsor weet bij wijze van spreken niet eens waar het immigratiekantoor is.
Op Bali, Yogyakarta, Bandung of Jakarta is het bij ieder kantoor anders, raar maar waar, ik heb geen zin meer in om er verder op in te gaan, je weet het toch beter.
Ik zal alleen elke keer als je met je standaard internetverhaaltje komt mensen er op wijzen dat ze zelf plaatselijk moeten informeren omdat het bij elk immigratie kantoor anders is, of je het nu leuk vindt of niet Emoticon: Bye bye

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Dat je bij het VERLENGEN van een Sosbud Visa afhankelijk bent van het beleid van het locale immigratiekantoor is inmiddels wel bij iedereeen bekend. Ook dat er grote verschillen zijn in de hantering van de regels voor verlenging per immigratiekantoor.

Ik blijf echter nog steeds benieuwd naar je informatie over het verkrijgen van een Visa Lansia zonder te voldoen aan de voorwaarden van huisvesting en personeel. Wanneer was dat, en welke Ambasade heeft dat visum afgegeven en hoe is die aanvraag verder verlopen.

Max53
Gebruiker
spacer line

Beste mensen,

Ik ga over 2 jaar met pensioen en wil dan emigreren naar Flores. In de buurt van Maumere woont een Nederlandse vriend met zijn Indonesische vrouw in een zelf gebouwd huis.Daar kan ik (tijdelijk) komen wonen.

Van de Ambassade in den Haag heb ik desgevraagd al bericht ontvangen dat zij een Kitas kunnen verstrekken maar NIET voor de locatie Flores.

Wel voor Jakarta, Bandung, Yogyakarta, Solo, Semarang, Malang , Surabaya, Medan, Manado en Bali.

Verder zijn de voorwaarden mij bekend maar het gaat mij er om dat ik dus niet rechtstreeks naar Flores kan emigreren.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of mij bruikbare tips kunnen geven in deze? Graag uw reacties, vast bedankt.

Ter kennisgeving, die vriend heeft eerst een paar jaar op Bali gewoond en is daarna verhuisd naar Maumere.

Max53
Gebruiker
spacer line

Op 16-03-2017 08:35 schreef Max53:
Beste mensen,

Ik ga over 2 jaar met pensioen en wil dan emigreren naar Flores. In de buurt van Maumere woont een Nederlandse vriend met zijn Indonesische vrouw in een zelf gebouwd huis.Daar kan ik (tijdelijk) komen wonen.

Van de Ambassade in den Haag heb ik desgevraagd al bericht ontvangen dat zij een Kitas kunnen verstrekken maar NIET voor de locatie Flores.

Wel voor Jakarta, Bandung, Yogyakarta, Solo, Semarang, Malang , Surabaya, Medan, Manado en Bali.

Verder zijn de voorwaarden mij bekend maar het gaat mij er om dat ik dus rechtstreeks naar Flores wil emigreren met een Kitas.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of mij bruikbare tips kunnen geven in deze? Graag uw reactie, vast bedankt.

Ter kennisgeving, die vriend heeft eerst een paar jaar op Bali gewoond en is daarna verhuisd naar Maumere.

nsenada
Gebruiker
User icon of nsenada
spacer line

Kan je met je Kitas dan niet gaan en staan waar je wilt?

There's a big difference between kneeling down and bending over!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

55,993,523 pageviews Een website van indahnesia.com