Baan aangeboden gekregen in Jakarta, spannend!

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
57 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Thijsv
Gebruiker
spacer line

Beste iedereen,

Ik ben Thijs. Ik doe wat met social media. Een paar weken geleden ben ik benaderd door een recruiter die vroeg of ik interesse had in een baan in Kuala Lumpur. Een aantal gesprekken verder kwam Jakarta naar voren (daar zit een hub van het bedrijf uit Kuala Lumpur) en gisteren is me de baan aangeboden. Een droom die uitkomt, want ik heb altijd al graag voor m'n werk naar het buitenland gewild.

Nu moet er een hoop geregeld gaan worden en moet ik ook veel dingen gaan uitzoeken. Mijn vriendin en ik waren van plan in de zomer van dit jaar naar AustraliŽ te emigreren, maar dit is nu op pauze gezet. Het plan is dat ik eerst een paar maanden alleen naar IndonesiŽ ga om daar een basis te leggen en dat zij me daarna achterna komt.
Ik heb er enorm zin in, maar aangezien ik nog nooit in IndonesiŽ geweest ben vind ik het ook wel weer erg spannend.

Ik heb ook een paar vragen en ik denk dat niemand beter kan antwoorden dan jullie, dus hopelijk is het niet erg dat ik voor m'n eerste post meteen wat dingen vraag. Andersom mogen jullie mij natuurlijk de hemd van het lijf vragen Emoticon: Wink

- M'n werk zit in Setiabudi, zuid-Jakarta. Tegen de grens met Tebet aan. Is het handig/realistisch om hier iets in de buurt te zoeken?

- Hoe veilig is het in Jakarta? Ik ben niet iemand die tot diep in de nacht feest en dan dronken naar huis gaat, maar kan ik 's avonds lopend boodschappen doen of is dat beter van niet?

- Ik zag dat ik voor een beetje een leuk appartement zo'n 800 euro kwijt ben (ik wil heel graag een (gedeeld) zwembad, mag graag zwemmen). Er vanuit gaande dat dat m'n huur is en dat ik in de buurt woon van m'n werk. Aan welk bedrag moet ik dan globaal denken voor de rest van levensonderhoud voor 2 personen. Ik hoef geen opbouw van waar exact alles in gaat zitten, maar ongeveer het bedrag waar ik aan moet denken.

- Zorgverzekering. Kan ik m'n Nederlandse zorgverzekering aanhouden? Of wat zou een goede oplossing zijn?

- M'n vriendin mag niet werken met haar visum. Hoe moeilijk is het voor haar om een baan te vinden en dan gesponsord te worden als Nederlandse met een universitaire opleiding?

- Qua cultuur, ik zal leidinggevende zijn van een team. In Nederland is de opstelling "we doen het met z'n allen" vaak het beste, in werken met India merkte ik dat een opstelling waarbij iemand echt de baas is juist het beste werkte. Hoe is dit in IndonesiŽ? Er werd me verteld dat micro managing een dingetje is in IndonesiŽ. Ik zal het vanzelf uitvinden, maar misschien is er een algemene tip hoe Nederlanders werken met mensen uit IndonesiŽ vinden.

- Algemene tips?

Enorm bedankt alvast voor jullie antwoorden! Ik ben enorm benieuwd en heb er enorm veel zin in. M'n ouders vinden het allemaal maar grappig aangezien m'n grootouders en overgrootouders tientallen jaren in IndonesiŽ hebben gewoond. Full-circle gaan we.

_Jarno_
Gebruiker
User icon of _Jarno_
spacer line

On 23-12-2015 10:28 Thijsv wrote:

- M'n werk zit in Setiabudi, zuid-Jakarta. Tegen de grens met Tebet aan. Is het handig/realistisch om hier iets in de buurt te zoeken? Hoe dichter bij het werk hoe beter, verkeer in Jakarta is niet al te vloeiend en al helemaal niet gedurende de spits

- Hoe veilig is het in Jakarta? Ik ben niet iemand die tot diep in de nacht feest en dan dronken naar huis gaat, maar kan ik 's avonds lopend boodschappen doen of is dat beter van niet? Meeste apartementen complexen hebben altijd een minimarkt waar de essentiele dingen beschikbaar zijn. Voor de wekelijkse boodschappen, Lotte of C4

- Ik zag dat ik voor een beetje een leuk appartement zo'n 800 euro kwijt ben (ik wil heel graag een (gedeeld) zwembad, mag graag zwemmen). Er vanuit gaande dat dat m'n huur is en dat ik in de buurt woon van m'n werk. Aan welk bedrag moet ik dan globaal denken voor de rest van levensonderhoud voor 2 personen. Ik hoef geen opbouw van waar exact alles in gaat zitten, maar ongeveer het bedrag waar ik aan moet denken.
Hangt er maar net vanaf hoe luxe je het wil hebben, of schoolgaande kinderen in de picture zijn etc. Als je vrouw/vriendin geen werk heeft, het is makkelijk om geld uit te geven in Jakarta. Dus het kan werkelijk varieren van 1000 euro als je zuinig bent tot een veelvoud daar van als je van luxe houdt.

- Zorgverzekering. Kan ik m'n Nederlandse zorgverzekering aanhouden? Of wat zou een goede oplossing zijn? Nee, je zult je uit moeten schrijven bij de gemeente en ook je zorgverzekering opzeggen. Lokaal kun je je redelijk goedkoop verzekeren, zeker als je nog niet op leeftijd bent. Allianz, AXA etc, Yogja-Bali zal je daar meer over kunnen vertellen denk ik.

- M'n vriendin mag niet werken met haar visum. Hoe moeilijk is het voor haar om een baan te vinden en dan gesponsord te worden als Nederlandse met een universitaire opleiding? Hangt helemaal af van welke richting en hoeveel ervaring ze heeft maar makkelijk zal het niet worden.

- Qua cultuur, ik zal leidinggevende zijn van een team. In Nederland is de opstelling "we doen het met z'n allen" vaak het beste, in werken met India merkte ik dat een opstelling waarbij iemand echt de baas is juist het beste werkte. Hoe is dit in IndonesiŽ? Er werd me verteld dat micro managing een dingetje is in IndonesiŽ. Ik zal het vanzelf uitvinden, maar misschien is er een algemene tip hoe Nederlanders werken met mensen uit IndonesiŽ vinden. In Indonesie weet de Indonesier alles het beste, althans dat is de mentaliteit, succes Emoticon: Smile

- Algemene tips?
Geniet er van, het is een stinkstad met verschrikkelijk verkeer maarrrr, er is altijd wat te beleven en er zijn verschrikkelijk veel restaurants met voedsel vanover de hele wereld.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

ThijsV,
Voor het zoeken van een woning kan je contact opnemen met
winaEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.metromension.co.id
Zij verzorgt veel woningen voor expats en spreekt een beetje nederlands.

Shalom

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou je haal wat op je schouder beste man als je al het lukt samen een goed team te kunnen vormen hier in IndonesiŽ
Nu ben ik niet de deskundige op dat gebied, maar ik ken wel die eigengereidheid van dit cultuur.
Zit er midden in als gepensioneerde.
Maar waar ik zit is in Green Bay Pluit daar zitten van alle soorten mensen vooral Chinezen en nog wel Piloten hier die een appartementje hebben.
Maar ik zieop google map dat het nog al ver is van Setiabudi want reizen hier is een ellende.
Ik zelf wil niet midden in de stad zitten met al die uitlaatgassen.
En het is er erg duur .
Maar als je google map bekijk zie je dat het een recht toe recht weg is van Green Bay maar toch geeft het 2,5 uur aan.
Green Bay ligt aan de zee en is veilig vol veel Security en schoonmaak ploeg.
Eten drinken vol op en de was word opgehaald en gestreken en al terug gebracht kosten als het veel is 60.000=+/- 4Ä
Zwembad is er en dicht bij een mall met een supermarkt.
Ik heb het reuze naar mijn zin, wel heb je rekening te houden, lig er aan welk toren je neem met een moskee en kinderen, maar waar heb je dat niet in Jakarta...
Er is altijd bedrijvigheid hier, maar stille moment is de nachten en soms gaat er dan wel eens alarm af van een of ander geparkeerde auto, maar meestal weten ze die snel op te lossen.
zo dit is mijn omgeving, van de andere omgeving weet ik niets van en ben gisteren nog in de buurt geweest waar een ziekenhuis Medical JL Gend Gatot zit om een nieuw gebit aan te laten meten.
Ja ervaren is de beste leerschool, maar misschien andere mensen kunnen je iets toe schrijven die daar in de buurt wonen .
Ik schreef al, ik wil ten eerste niet bij die nat-nekken wonen en ten tweede te veel auto's en motoren rezen als gekken door die straten en dan die stink bussen er nog bij tel uit je winst....

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Doen joh. Je leert er altijd van en is goed voor je CV en ervaring.
Ga wel uit van een zeer streke baas-ondergeschikte mentaliteit. Met z'n allen doen, is hier niet zo bekend. Ik weet het, het klinkt koloniaal maar stel je gewoon op als de baas. Het is niet anders. Opdrachten geven en geen initiatief verwachten. Als er toch initiatief wordt genomen, houdt het in de gaten. Zoals Jarno al zegt : In Indonesie weet de Indonesier alles het beste, althans dat is de mentaliteit . Eigenwijsheid is hier uitgevonden dus wees voorbereid.
Sociale positie is ook heeeeeeeel belangrijk. Je wordt als buitenlander altijd hoog ingeschaald op de sociale ladder. Maak er gebruik (geen misbruik) van. Kleed je volgens de normen van hier en dat betekent degelijk nette kleding. Vervoer met auto, niet met het OV of op een (motor)fiets want dat kan niet als "baas".
Anyway, je komt er wel achter en houd contact met andere expats, dan leer je het snelst. Er is een Nederlandse club in Jakarta. Succes.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 24-12-2015 05:43 Yogya-Bali wrote:

Sociale positie is ook heeeeeeeel belangrijk . Je wordt als buitenlander altijd hoog ingeschaald op de sociale ladder. Maak er gebruik (geen misbruik) van. Kleed je volgens de normen van hier en dat betekent degelijk nette kleding. Vervoer met auto, niet met het OV of op een (motor)fiets want dat kan niet als "baas" *.
Anyway, je komt er wel achter en houd contact met andere expats, dan leer je het snelst. Er is een Nederlandse club in Jakarta. Succes.

Sociale stratificatie is belangrijk.
Hangt ook af van de arbeidsorganisatie, of het een verticale/formele organisatie of niet, een platte/informele organisatie met bijna gelijkwaardige medewerkers.

Je kan geen gedragingen permitteren* die aan je "baas" zijn afbreuk kan doen .

Voor appartement ( huis is mss te duur) komt je vaak in de buurt van wat je al weet.
Zie http://www.rumah123.com/search(...)men&category=disewa&
Setiabudi is in Zuid jakarta , na Menteng , Pusat is het een relatief dure wijk , tenminste als je dicht bij je werk wil wonen..
Eten/drinken uitgaan kost je ongeveer 1000 euro (of iets meer , niet te veel uitgaan eten/en waar ).
Je kan de kosten verminderen door cateringabonnement te nemen.
Het inkopen bij de minimarket bij je appartementcomplex scheelt niet veel als je bij Carrefour inkopen doet. Daar koopt je vers vlees/vis.
Je kan gewoon bestellen en laten bezorgen voor bijna niks ( doe ik ook) .
Of je neemt een persoon die voor jou kookt/appartement schoonmaakt ( kost ook een schijntje).

bisa dicek of makemyday .

Erwinn
Gebruiker
User icon of Erwinn
spacer line

Eten, drinken en uitgaan 1000 euro? Ik zie zowel Jarno als Surya dit bedrag noemen. Behalve dat dit natuurlijk helemaal afhangt van je levensstijl, lijkt me dit als indicatie ook nogal hoog. 1000 euro is ruim 15 miljoen rupiah. Tuurlijk, als je elke dag in luxe restaurants gaat eten, naar de kroeg gaat, en naar de bioscoop, dan krijg je dat wel op.

Voordat dit soort schattingen gemaakt worden lijkt me eerst wel handig om een indicatie te hebben van wat er verwacht wordt: elke dag eten in restaurants, of zelf koken, of simpel eten van de straat? Ga je elke avond een biertje drinken in de kroeg e.d., of juist thuis voor de tv met een kop thee? Dat soort dingen. Op basis van zo'n berekening zou je wellicht uit kunnen komen op een schatting van 1000 euro, maar ik heb ook wel maanden in Jakarta gehad waarin ik met 150-200 euro rond kon komen (qua eten en drinken).

Voor een appartement is het natuurlijk hetzelfde verhaal. Er zijn ook genoeg appartementencomplexen met zwembad waar appartementen voor veel minder geld beschikbaar zijn. Maar wat voor appartement gaat het om? Gemeubileerde studio's (hotelkamer-idee) met airco, tv, eigen badkamer, schoonmaak (en met gedeeld zwembad) zijn in Zuid-Jakarta makkelijk te vinden voor onder de 4 miljoen (270 euro). Een tweekamerappartement o.i.d. (dat zoek je dan denk ik) zal dan toch niet 3-4x zo duur zijn?

'In de Archipel' | Weblog over Indonesi√ę: nieuws, reizen, politiek, taal en geschiedenis

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 24-12-2015 13:35 Erwinn wrote:
Eten, drinken en uitgaan 1000 euro? Ik zie zowel Jarno als Surya dit bedrag noemen

Ik zal eerlijk zijn , heb in Nederland een AOW echtpaar (norm is bekend) plus een kleine bedr.pensioen .
In Jakarta "woonde"ik in een 1+1 bed.rm app, op loop afstand van de Taman Anggrek. Huurwaarde was tussen 400-500 eurie (hangt af van de koers)per maand en dat in Jakarta Barat .

Als we gaan uit eten ga ik bij benadering bijna 100-150.000 rp per keer uit geven.
Soms afgewisseld met Mc D of KFC ( dus iets goedkoper) .
We drinken geen alcohol, en soms wil mijn vrouw even koffie Starbuck proeven.
Een ordinaire petjel/gado2 kost al 20-25.000 rupiah (op de pasar onder de 10.000 rp)
Per dag eet je 2x , exclusief ontbijt .
Heb ooit ontbijt genomen bij een tukang rokok langs de straat, kopje koffie manis/susu kost 6000 rup, 2 arem-arem ( lijkt op lemper) kost 2000 per stuk ( inkoopprijs bij de pasar=1000 rupiah) .
Met 10.000 rupiah heb ik mijn buik al vol .
Je kan ook in pasar tradisional inkopen/snoepen doen ( waar vindt je dat in bepaalde wijken in Jkt ?
Vervoer ?
Je kan met de ojek gaan of angkot , of trans jakarta , en dat vertikt ik , zeker nu mijn gezondheidstoestand minder is .
In Amsterdam heb je nog redelijk O.V , of extra O.V ( busje komt zo, busje komt zo) .
Ben pas geabonneerd maar nooit gebruikt .

Of je kan ook eten bij de pasar of kaki5 stalletjes , dan ben je met 10-15.000 rup al klaar .

Thijsv
Gebruiker
spacer line

Enorm bedankt voor al jullie reacties! Super om te lezen :-)
Het bedrijf zit in de marketingsector. Ook wel de sector van de t-shirts op de werkvloer, maar het is goed om te weten hoe de Indonesische cultuur is. Ik denk dat ik maar eens wat boeken bij elkaar moet gaan zoeken.

Ik denk dat het voor de discussie handig is als ik een loon noem; 2500 dollar. Dat is wat er tot nu toe besproken is. Ik ga niet uit en ik drink geen alcohol (ik lijk extreem suf zo, of niet ;-) ), dus daar zal niet zoveel geld in gaan zitten. Qua eten ben ik gewoon van het zelf een boterhammetje smeren en ik verwacht 's avonds redelijk wat via werk te eten, maar anders haal ik iets simpels of maak wat.
Ik ben ook niet van plan veel te gaan kopen. Auto en een motor zijn de grootste kostenposten die ik nu heb, maar die ben ik niet van plan daar aan te schaffen en alle kleine elektronica die zou willen heb ik al. Ik heb dus geen luxe leventje gepland, maar ik moet wel m'n vriendin en mezelf kunnen onderhouden van het loon en ik zou, indien het financieel haalbaar is een twee kamer appartement willen.

De marge moet er denk ik in zitten dat ik af en toe eens met collega's wat ga drinken en dat ik misschien af en toe eens wat wil reizen om wat van het land te zien.

Nogmaals bedankt voor al jullie antwoorden!

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Zie verder :
http://forum.indonesiepagina.n(...)in_indonesi_euml.php

Voor 2500 US dolari netto zou ik ook willen tekenen .
De meeste Indonesische bachelors hebben een aanvangsalaris van ongeveer 5 juta (350 eurie -zie koers euro-rupiah) .
Dat verdienen de kinderen van mijn Indonesische vrienden/neven/nichten .
Afhankelijk van afstudeerrichting.

Dus 2500 (net ?) is riant te noemen , en ga niet met een gewone Ojek komen aanrijden.
Of maakt je een deal met je "eigen" driver .
Ze hebben nu een Go-Jek organisatie, uiteraard met variaties van nieuwkomers die de open gevallen markt aandeel willen bedienen. t is niet armoedig maar trendy.
http://www.go-jek.com/

Thijsv
Gebruiker
spacer line

Hoi Surya, het is 2500 usd bruto. Maar goed om te lezen dat dus een prima loon is.
Ik had ook gelezen dat je je werkgever kunt vragen je huur te betalen omdat er van dat gedeelte dan geen belasting afgetrokken wordt. Klopt dat?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

Weet ik niet, ik ben al gepensioneerd.
Hoeft ook geen "Armani" pak te kopen om de schijn op te houden.

Bij "echte" / vaak grote werkgevers krijgt men soms tegemoetkoming , vooral bij expat .
Anders werd het onder de hand "geregeld", buiten de belastingdienst.
Dat zegt men. Emoticon: Shiny

5 feb. 2013 - Psl 6 UU PPh23 Sumbangan uang kepada karyawan PPh Pasal 2124 . ..
(Financiele tegemoetkoming)

Voor catering bestellen/ levering bij je thuis/appartement , prijsindicatie :
http://www.jasacatering.co.id/(...)rian-paket-keluarga/

Psl 6 (1) UU29 PPh sewa rumah yang dibayar perusahaan PPh30 ... dengan harga tidak wajar (selisihnya) PPh Pasal 2337 Beban sewa selain tanah ...

http://www.slideshare.net/Heng(...)si-fiskal-perpajakan
.

salina
Gebruiker
User icon of salina
spacer line

Hoi Thijs,

Voor een appartement zou je eerst ook nog even naar een bookinssite kunnen kijken.
Kun je eerst even voor een maandje of 2, iets tijdelijks huren en vanuit daar voor een appartement op lange termijn. Meestal moet je namelijk gelijk voor een jaar huren en betalen en stel dat je het niks vindt. Dan kun je beter eerst iets tijdelijks.

https://nl.airbnb.com/s/Setiab(...)d[]=1&ss_id=er1wyz1y

Voor je vriendin zal het moeilijk worden om een baan te vinden dus zou er niet op rekenen.

Ik vind het werken met Indonesiers een hel. Ze luisteren niet, zeggen ja en doen nee of andersom en zijn stronteigenwijs. Liegen hebben ze uitgevonden hier. Zelfs als ze niezen liegen ze.

1000 euro per maand Surya? Zit jij 3 x per dag bij het Hilton te eten dan?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,627,377 pageviews Een website van indahnesia.com