Het verschil met de arabieren?

Subforum Geloof in Indonesië 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Geloof in Indonesië > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Maintje
Gebruiker
spacer line

Effies een vraagje.

Maar mij werd altijd verteld dat het islam van indonesie altijd heel anders is dan die van de arabische landen. Maar dan vraag ik me wel af wat? Zo is het ook dat ze veel toleranter of zachtaardiger zijn? Ook hoorde ik dat je beter homo kan zin daar dan in irak of saudie arbie

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Van de Arabische landen ken zelf ik zelf de islam in de Emiraten, Oman, Tunesie, Algerije en Marokko en daarnaast die in zuidoost Azie, o.a. Indonesie.
De verschillen zitten grotendeels niet in de (stroming van) de islam maar in de mensen zelf. Noordafrikanen hebben een heel ander, wat harder karakter dan bijvoorbeeld Indonesiers. Ik heb in Indonesie weinig problemen ondervonden tijdens mijn reizen. Naar Tunesie en Algerije was ik destijds niet alleen, in Marokko 2,5 jaar geleden wel en dat scheelt alles. Ik voelde me er niet voor 100% veilig. Ik vind er de mensen veel afstandelijker (en nog meer in de Emiraten) dan in Indonesie. Ik ben nooit in Irak of Saudi Arabie geweest maar ik kan mij zo voorstellen dat het in Indonesie veel minder een probleem is om homo te zijn dan in de Arabische landen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Maintje
Gebruiker
spacer line

Oke dankje, ja ben zelf indonesiche half dan maar ben door me moeder opgevoed en die is weer colombiaans kwam me vaders familie niet heel vaak tegen. Maar van wat ik hoorde en zag zijn de moslims in indonesie heel anders veel opener en toleranter ook voor de dingen die zeg maar niet in het " boekje" staan

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 12-12-2015 22:25 Maintje wrote:
Effies een vraagje
Maar mij werd altijd verteld dat het islam van indonesie altijd heel anders is dan die van de arabische landen.

Assalamu alaikum, vrede zij met u allen .

Bijna dag en nacht verschil.
Mogelijke oorzaken is de mensen en hun manier van leven.
Oorspronkelijk waren de Arabieren een samenleving die het moeilijk hebben , door allerlei soorten geloven , animisme etc.
Ook was de natuur (woestijn, droogte, warmte, de samenstelling van de tribals etc) niet zo erg mensvriendelijk .
De profeet Mukammad werd gezonden om hun te redden , zoals Jezus ook door God gezonden werd om de verdwaalde schapen van Israel te redden.

Indonesia is van oorsprong een min of meer goed geregelde samenleving , toen de Islam omstreeks de tde eeuw na Christus in de Gordel van Smaragd geintroduceerd werd (Sumatra - Perlak , Samudra Pasai - en later Sultanaat Aceh) .
En na een paar honderden jaren min of meer vredige invoering van de Islam , na dat Madjapahit en Padjadjaran ten onder ging( beiden bijna 1300 jaren Hindu ) , kwam Islam pas op grote schaal verspreidt.(16de eeuw)

In combinatie met de oude dominante geloven Kabuyutan=Sunda en Kejawen =Javaans kreeg men daar een soort syncretie die door Clifford als ISLAM ABANGAN genoemd. (Even googlen).

De Islam in Indonesia is mild en modern , in tegenstelling tot de Islam (Wahabisme-Salafisme) in Saudie Arabie.

Dus de ISIS gedachte zal zeker botsen!!! met de moderate Islam in Indonesia.
Het leger (TNI) staat gereed om de ISIS mensen welkom te heten , dat geldt ook voor de grote Islam organisaties zoals onder andere de Nachdatul Ulama.

https://www.youtube.com/watch?v=bo3fO2PJp5s

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Alles wat hier boven al is genoemd, is grotendeels waar. De islam is in Indonesia pas in de 16e/17e eeuw binnen gekomen (behalve Aceh en Ternate eerder). De ondergrond was hindoeistisch, boeddhistisch en de oorspronkeleijke religies zoals hierboven genoemd door Surya die sterk op een principe van harmonie zijn gebaseerd i.p.v. een conflictsituatie zoals in het Midden-Oosten.
Ook is de islam (wederom behalve Aceh) niet gebracht door Arabieren maar door bekeerde moslims uit India en China. In die landen was de islam ook al vermengd met de daar aanwezige religies, stromingen. Dit bracht een soort moderate, "zachte" islam naar Indonesie die deze religie met open armen ontving. Dat betekent dus dat de islam die werd gepredikt in Indonesie wel degelijk een voordeel bracht daar de bevolking de toenmalige religies als hindoeisme en andere lokale religies vrij makkelijk inruilden voor de islam.
Tot op heden is de religie hier nog steeds vredig te noemen (op kleine groepen extremisten na die teveel invloed krijgen door hun verbaal en agressief optreden). De grote meerderheid is nog steeds aanhanger van een milde vorm van islam.
Wat homosexualiteit betreft, is het officieel niet toegestaan maar niemand neemt er aanstoot aan zolang het maar niet openbaar is. De maatschappij hier is een samenleving die meer op vorm is gericht dan inhoud. Dus als het qua vorm klopt (de buitenkant dus), zal men zich niet over de inhoud druk maken. Homosexulaiteit is totaal geen probleem zolang het maar niet openlijk naar buiten komt. Sterker nog, het is hier niet toegestaan dat een man en een vrouw samen wonen in 1 huis zonder geregistreerd huwelijk terwijl 2 mannen makkelijk kunnen samen wonen. Omdat dat 2 dezelfde sexen zijn, wordt hier weinig probleem van gemaakt.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ik ga dagelijks om met de homo's hier . HoHo als Hetro voordat jullie mij verkeerd begrijpen.
Ze hebben met hun vieren, twee hokken afgehuurd, waar ze ťťn er van een cafe en de andere eethuis van gemaakt hebben.
Je ziet het aan de buitenkant alleen in hun doen lopen en de vrouwelijkheid zit er een beetje in.
Ze bezitten een hondje zo'n kleine Fox terrier, ook daarmee kan je zien dat ze gewoon mensen zijn en er niets mis mee is.
Terwijl je hier geen honden mag houden, maar dat is Indonesie, niet aan de regels houden dat is alleen bedoeld voor anderen.
Er lopen hier alleen moslims die bediende zijn en kok in de keuken.
En die gaan er ook gewoon mee om.
Heb met hen over de islam gesproken ze vinden het maar niets dus Islam is hier nadrukkelijk aanwezig via de rot minnarretten, waar zo,n halve gare staat te roeptoeteren..
Dan zetten ze hier de muziek harder aan, zodat het geluid van die toeter weg gestemd word met muziek.
Dat doe ik ook, heb altijd mijn muziek bij mij.
Op de shuttelbus zat ook een homo een echte als bijrijder.
Hij was heel netjes gekleed een prachig blauwe univorm aan en hij lied blijken dat het hem niets scheelde dat hij er voor uit kwam.
Islam is hier wel mee uit te houden, ze zijn matig dus niets aan het handje .
Als de witjurken maar wegblijven dan is het goed, zijn ze in de buurt dan zie je de mesen ook zich anders gedragen zo bang zijn ze er voor...... Emoticon: Angry Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Jakarta / Bali loopt vol homo's en zeer verwijft, een paar weken geleden was ik op een feestje in Yogyakarta samen met mijn vrouw en een Belgische vriend, liepen er daar een paar rond die niet verlegen waren om te vragen om mee te gaan naar toilet Emoticon: Stupid .
Zelfde in disco Bossche vol, open en bloot .
sinds ik in IndonesiŽ woon bekijk ik de islam anders, ze spotten eigenlijk met hun eigen geloof zonder dat ze het beseffen. Zag vorige week een vrouw met hoofddoek en volledig ingebonden een spaarvarken aan het schilderen Emoticon: Stupid

Maintje
Gebruiker
spacer line

Oke oke naja het viel me op. Er was toch ook een tijd dat indonesiers meer van de geesten en spiruteel waren?

Maar nee ik kan veel arabieren en indonesichers en ik zie gewoon het verschiil zowel van beide kanten

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Allez.... spotten met hun eigen geloof? In elk geloof zijn toch homosexuelen? Er zijn er genoeg die juist heel gelovig zijn, maarja de wijzigingsbladen zijn niet met hun tijd meegegaan.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

bulekurus
Gebruiker
spacer line

De eerste week van de ramadan alle eethuisjes dicht en moskee vol, tweede week de helft van de eethuisje terug open en moskee halfvol, derde week alle eethuisje open geen volk in de moskee en terug openlijk eten Emoticon: Stupid . ik zeg niet allemaal ?
veel serieus kun je dat niet noemen
hypocrisie ten top , zelfde met de kleding, een roze hoofddoek met hello kitie erop, een tijger stretchbroek waar duidelijk het erotisch lichaamsdeel te toon wordt gesteld en spannend t-shirt aan, Emoticon: Confused carnaval ten top

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Well, we kennen allemaal wel de "jilboobs"

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

.....en de jilbutts.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Gelukkig doet men hier niet zo moeilijk, er lopen hier zelfs regelmatig op dangdut dansende transseksuelen rond die zo in hun onderhoud voorzien.
Die worden geen strobreed in de weg gelegd, gelukkig maar want sommigen kunnen oogstrelend mooi zijn. Emoticon: Yummie!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

becik becik
Gebruiker
User icon of becik becik
spacer line

Ergens moet ik bij Maintje aan dit denken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_(internet)

matur suksama

Maintje
Gebruiker
spacer line

Oke vreemd dat je dat denkt ik vroeg het me alleen af

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Wat heet een arabier? U bedoelt een geloofsstroming in islam?
Dan zijn het overwegend Soennieten.

It's only kinky the first time.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Even terug naar het homo-zijn Maintje, dan ben je natuurlijk niet goed af in een dorp hier (maar dat was vroeger in NL ook zo). Echter in stedelijke conglomeraties als Jakarta, Yogyakarta en Zuid-Bali is er weinig probleem.
Een vriend zei eens dat hij zich als homo in Yogya vrijer voelde dan in Nederland waar gelijkheid en vrijheid juridisch perfect zijn geregeld voor homosexuelen maar de praktijk anders uitwijst. Hier net andersom.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

86,573,347 pageviews Een website van indahnesia.com