Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
104 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Heb al jaren zin om een reis naar Indonsie te plannen.
Misschien komt het er dit jaar wel van.
Wij zijn 50plussers en ervaren reizigers.
Maar aangezien IndonesiŽ zo verscheiden en zo veelzijdig is, zie ik nu even niet meer het bos door de bomen...
Wij willen zelf onze reis plannen en op eigen tempo reizen en dus niet aansluiten bij een groepsreis.
Wij kunnen in juli/augustus reizen gedurende 4 of 5 weken.
Graag zouden we eindigen met (1 week?)Bali en ervoor eventueel (1 week)Lombok.
Dus onze eerste 2 of 3 weken zijn nog vrij in te vullen. Waarmee combineren we dit, waarmee starten we onze vakantie?
Onze hoofdbedoeling is eigenlijk,om het gewone Indonesische leven op te snuiven! We moeten niet perse de highlights meemaken.
We houden van rust, wandelen, mooie natuur, afgewisseld door wat aangename drukte...
Dus aan jullie IndonesiŽkenners, waar starten we mee?
Sumatra? Java? Sulawesi? Flores?
Tips zijn heel,erg welkom!

jobvanstaalduinen
Gebruiker
User icon of jobvanstaalduinen
spacer line

De Nusa Tengara (Bali-Lombok-Soembawa-Flores) lijkt mij erg geschikt in die tijd. De Luchtvochtigheid is dan relatief laag en de elementen rust, wandelen, mooie natuur en af en toe aangename drukte zijn ruim voorhanden. Zou in Flores beginnen. Heb deze reis zelf ook in ongeveer 5 weken gedaan, maar dan zo'n 25 jaar geleden. Soembawa vond ik destijds het minst interessant zou dus wat meer tijd voor Flores inruimen. Anne-Mieke heeft meer recente info en zal vast van zich laten horen.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik ben er al... Emoticon: Smile

Het is beter om eerste uit te zoeken waar de voorkeur naar uitgaat. Het gewone Indonesische leven vind je overal als je maar ver genoeg van de toeristische plekken vandaan blijft. Je noemt vier eilanden op maar daar kan ik er nog wel een stuk of 20 aan toe voegen die de moeite waard zijn.

Misschien kun je nog wat meer input geven om echt een goed ďadviesĒ te geven. Tussen ďĒ want het blijft lastig. Ikzelf ken Indonesie van haver tot gort en van Sumatera tot aan Papua en voor mij is het oosten het fijnste deel van het land. Ik vind van alle delen NTT (= oa. Flores, Sumba, Timor, Alor, Lembata) Maluku (met name Seram en Kei) en Papua (oa Baliem, Sentani/Jayapura) het aantrekkelijkst en in het westen Sumatera. Dat betekent ook dat budget een rol speelt want een reis naar Papua is een stuk duurder dan 4,5 weken op Java, Bali en Lombok en sommige combiís (bijvoorbeeld NTT met Sulawesi, Maluku of papua) kunnen duur worden omdat de verbindingen omslachtig zijn.
Om in Lombok te beginnen wordt het al moeilijk omdat Lombok maar beperkte verbindingen heeft en er vrijwel altijd overgestapt moet worden in Denpasar(Bali) of Surabaya. DŠt zou ik sowieso al niet doen. En in mijn ogen ook zonde om bijna de helft van de tijd op die twee kleine eilanden door te brengen.

Mooie natuur heb je op veel plekken in Indonesie.
Bali is op zich een mooi eiland maar grotendeels letterlijk en figuurlijk ingenomen door het toerisme. Eilanden verschillen erg van elkaar in taal, cultuur en landschap. Wil je highlights, en daarmee bedoel de highlights vastgesteld door de reiswereld dan noem je zelf de meest bereisde eilanden al op waarbij Flores voor mijn gevoel nog de beste keuze is als het gaat om verscheidenheid. De reis hierboven genoemd is een mogelijkheid maar in mijn ogen niet de meest mooie/gevarieerde. Sumbawa is absoluut de moeite waard maar minder toegankelijk dan Flores oa door regelmatige voorvallen met fanatieke moslims en toestanden met de kopermijnen. Maar.... het is ook een van de minst bezoxchte eilanden en daardoor juist weer wel de moeite waard. Ik zou toch ook eens naar andere eilanden kijken en dan bekijk ik het ook reispraktisch
- Madura (net boven Surabaya) in combinatie met Java.
- Buton in zuidoost Sulawesi in combinatie met Zuid Sulawesi (Toraja)
- Sumba/Timor, Lembata of Alor in combinatie met Flores (en Rinca of Komodo)
- Sumatera, maar dan echt beginnen in het uiterste noorden, dus Aceh
- Seram, Saparua, Kei en Ambon (eventueel Banda, wel keuzes maken)
- Seram (en dan uiteraard ook Ambon) gecombineerd met Zuid Sulawesi
- Ternate, Tidore en Halmahera
- Papua (het oostelijke deel) eventueel gecombineerd met Zuid Sulawesi
- West Papua eventueel gecombineerd met Zuid Sulawesi of Ambon en Seram

Dit zijn een aantal mogelijke combi's. In alle gevallen in elk geval niet eerst naar Lombok want dat maakt het onnodig duur en omslachtig gezien de vliegverbindingen.

In NTT, Papua en Maluku kom ik vooral de laatste jaren met enige regelmaat. Ik was vorig jaar in oktober in Papua en Maluku, vorig jaar mei in Timor, Rote en Flores. Over 2,5 week naar West Papua en Flores.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Misschien zijn Flores, Lombok en Bali wel te combineren in 1 maand?
Op dit en andere fora vind ik reeds een schat aan informatie, maar misschien heeft iemand van jullie tips ivm logies en welke plaatsen leuk zijn om te bezoeken?
Op welke ingrediŽnten zijn we tuk?
- authenticiteit
- natuurschoon
- wandelen en eventueel een fietstochtje
- gezellige logies, niet in de grote drukte (geen expliciete luxe, wel graag proper...)
- lekker eten
Welke volgorde zouden we aanhouden? Starten met Flores, daarna Lombok en eindigen op Bali?
Misschien heeft iemand nog tips ivm vervoer van en naar en tussen...
Misschien iemand ervaringen (plus en min)...
Wij zijn 50plussers, reizen budgetvriendelijk, maar hoeft nu ook niet de laagste van de laagste prijs te zijn... Een eerlijke prijs waarbij wij waar voor ons geld krijgen en waarbij de plaatselijke bevolking een eerlijke cent aan verdient, lijkt mij billijk.
Alvast hartelijk dank voor jullie bijdrage!

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Als je makkelijk wil reizen is Bali een aardige basis voor je reizen naar Flores en Lombok.
Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik ongeveer het volgende doen
* Een vlucht naar Bali (b.v. Singapore Airlines of KLM met relatief korte vluchttijden)
* Een dag drie, vier lekker bijkomen en relaxen in Sanur of Padangbai. Padangbai heeft mijn voorkeur, twee uur rijden van het vliegveld maar klein en overzichtelijk met goede restaurantjes en zwemmen voor de deur van het Hotel. Mij is laatst Beji Bay resort goed bevallen.
* Vlucht naar Maumere op Flores.
* langzaam van plaats naar plaats naar Labuan Bajo reizen (zie de uitgebreide verslagen elders)
* Uitstapje Rinca Komodo vanuit Labuan Bajo
* Vliegen vanaf Labuan Bajo naar Bali
Weer in Bali zijn er vele mogelijkheden voor het vervolg:
* verschillende plaatsen bezoeken op bali (vervoer per taxi van plaats tot plaats)
Veel plaatsen zijn overbekend en dus veel bezocht (Kuta, Sanur, Ubud etc.). Als je wat anders wilt kun je bijvoorbeeld naar Tirtaganga waar het waterpaleis nog door de Radja wordt bewoont en waar je ook kunt overnachten (er zijn ook andere overnachtingsmogelijkheden). Heb daar prachtige wandelingen door de rijstvelden gemaakt zonder ook maar 1 toerist tegen te komen. Maar ook verder naar het Noorden in de bergstreken kun je zeer rustige plekjes vinden. De gehele Noordkust wordt ook minder bezocht.
* Naar Lombok vaar je met de fastboats die vanaf Padangbai varen binnen 1,5 uur naar Lombok, alternatieven zijn reguliere ferry (6 uur) of vliegen.
- Op de kleine eilanden in Lombok (Gilis) is het aangenaam relaxen op auto en motorloze eilandjes. Lekker snorkelen tussen de vissen met grote kans op Schildpadden. Wel druk, zeker in het hoogseizoen. Meno en Air zijn het minst druk. Binnen 1,5 uur bereikbaar vanuit Padangbai.
- Rustig en mooi strand ligt bij Kuta op Lombok.
- vanuit Tetebatu op Lombok zijn mooie wandelingen naar onder ander een waterval te maken.
Voor de laatste dagen zou ik kiezen voor Ubud. Daar kun je nog wat leuks kopen en kun je nog even genieten van de culinaire hoogtepunten van de Balinese keuken. En vandaaruit is het vliegveld makkelijk te bereiken voor de terugreis.

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-12-2015 20:33 Piepa wrote:
Welke volgorde zouden we aanhouden? Starten met Flores, daarna Lombok en eindigen op Bali?
Misschien heeft iemand nog tips ivm vervoer van en naar en tussen...
Misschien iemand ervaringen (plus en min)...
Wij zijn 50plussers, reizen budgetvriendelijk, maar hoeft nu ook niet de laagste van de laagste prijs te zijn... Een eerlijke prijs waarbij wij waar voor ons geld krijgen en waarbij de plaatselijke bevolking een eerlijke cent aan verdient, lijkt mij billijk.
Ik vind Flores nog steeds een andere verhaal dan Bali of Lombok in zo ongeveer alles. Sowieso starten op Flores en logischerwijs dan in het oosten, bijvoorbeeld Maumere of Ende, maar liever nog Larantuka (via Kupang) en dan minimaal van die 4 weken 2 weken voor Flores.
Vervoer is gemakkelijk, met de keuze uit een bus, travel (deel"taxi" Emoticon: Wink of auto met chauffeur (of een combinatie daarvan).
Er zijn (nog) geen rechtstreekse vluchten vanuit Labuan naar Lombok (tenminste vorige week nog niet...:-)) dus je moet via Bali, maar het is wel het meest logisch om in Bali te eindigen. Maar eindigen in Lombok kan ook en dan zou ik een vluchte nemen heen naar Denpasar(en daarna door naar Kupang, Ende of Maumere) en terug vanaf Jakarta met een vooraf aansluitende vlucht vanaf Lombok.
Op Flores treft j sowieso de luxe niet aan die je op Bali en Lombok hebt (op een paar hotels in Labuan Bajo na)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

[quote] Op 09-12-2015 00:50 schreef Anne Mieke:

[quote verwijderd]
Ik vind Flores nog steeds een andere verhaal dan Bali of Lombok in zo ongeveer alles.

Bali is
.....aparte cultuur met een unieke interpretatie van het hindoeisme
.... veel confort en lekker eten
.... plekken met veel toeristen maar ook nog veel rustige plekken

Flores is
....avontuurlijker
....ook prachtige landschappen en unieke natuurverschijnselen (zoals Keli mutu)
....een veelal christelijk geinspireerde cultuur maar ook animisme

Je zou ook - kort door de bocht - kunnen zeggen:
- Flores is meer voor de reiziger en Bali meer voor de vakantieganger

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Wat leuk dat jullie hier in dit forum zo vlug (en adequaat!) reageren!
Begrijp,inderdaad dat Bali vakantie is en Lombok/Flores meer reizen...
Ik heb al heel wat aan jullie tips!
We hebben 1 maand in IndonesiŽ. We vliegen op en af van Denpasar. Dus lijkt me het meest logisch om ook te starten (4tal dagen) en eindigen (4tal dagen) op Bali (Ubud en?). Dus blijven er nog 20 dagen over. Ben nu aan het overwegen of we het niet bij 1 eiland houden? Heb geen zin om te ruschen en om iedere dag mijn boeltje in te pakken en ergens anders te slapen. Wil liever telkens enkele dagen ter plaatse blijven en van daaruit de omgeving wat verkennen.
Lombok of Flores? 1 van beide of allebei?
Voor mij ( als leek), na reeds heel wat gelezen te hebben lijken ze me allebei troeven te hebben...
Flores nog minder toeristisch dan Lombok? Maar daarom misschien ook wat minder toegankelijk (vervoer, logies, uit eten) dan Lombok?
Mooiste natuurschoon? Of allebei juist veel te bieden?

PS: Ben ik niet lastig met al mijn vragen? Mag ik hier blijven vragen stellen? Tot vervelends toe?

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Op Bali zelf is genoeg te zien en te doen voor 30 dagen vakantie. Als je per plaats gemiddeld ongeveer 4 dagen verblijft dan kun je vanuit 7 a 8 plekken op je gemak de omgeving verkennen en ook de minder toeristische plekken bezoeken. Bijvoorbeeld een rondje Sanur - Padangbai - Candidasa - Tirtaganga - Amed - Lovina - Munduk - Ubud. Maar er zijn ook nog talloze andere mogelijkheden. Als je niet (alles) vooruitboekt kan je nog terplekkke besluiten om naar Lombok te gaan. Vanuit Padangbai ben je daar binnen 2 uur !

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Beste Job
Bedankt voor je antwoord!
Het wordt moeilijk hoor: misschien dan toch Bali + Lombok. En Flores laten voor een volgende reis, eens we na deze zomer besmet worden met het IndonesiŽ-virus.
Moet je vooraf boeken voor de boot vanuit Padangbai? Of kan dit op het moment zelf ter paatse? Vaart de boot dagelijks?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is weer jammer. 4 tot 5 weken de tijd en dan alleen kiezen voor Bali en Lombok en Flores laten liggen op anderhalf uur vliegen. Bali en Lombok zijn slechts twee kleine eilanden in dit gigantische land. Een ervaren reiziger gaat geen maand naar alleen Bali en Lombok.
Ik had eigenlijk willen voorstellen om er ook nog een combi met bijvoorbeeld Sumba of Sumbawa van te maken maar dat zit er dan helemaal niet meer in begrijp

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Beste Anne Mieke, ik heb nog niets geboekt, zit nog maar in de verkenningsfase...
Ik meen op te maken dat jij een Flores-fan bent...
Ik vrees alleen dat als we ťn bali ťn flores ťn lombok willen bezoeken in 4 weken, dat we dan veel tijd kwijt zullen zijn met onderweg op en af hossen...
Ik wil niet teveel hooi op onze vork nemen en liever wat trager leven op vakantie. Eigenlijk zoek ik een middenweg tussen vakantie en reizen...
Dus ik zou toch opteren om twee eilanden te bezoeken: allebei twee weken. Lijkt me ideaal om ademruimte te hebben.
Zou jij dan opteren om Flores te combineren met Bali?

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Vanuit Padangbai varen er verschillende maatschappijen, bij goed weer vaak 2 keer per dag per fastboat naar de gilli's en Senggigi. De reguliere ferry naar Lombok vaart bijna elk uur. Het kaartje voor de fastboat koop ik meestal een aantal dagen van te voren. De kaarten worden vanuit verschillende plaatsen inclusief vervoer naar Padangbai aangeboden. Voor de ochtendboten is het wel zo gemakkelijk om in Padangbai te overnachten. Bijna alle hotels daar zitten op loopafstand van de vertrekpier.
* tip voor Padangbai: neem je snorkel mee en zwem tussen de bootjes door en ontdek de koraalvelden.
* Als je nooit meer teruggaat naar Indonesie dan is het jammer alleen Bali en Lombok te doen, maar dat neemt niet weg dat dit een fantastische ervaring kan zijn. Als je er meer komt vind ik het zelf prettig om rustig een kleiner gebied te verkennen en dan later een ander gebied uitgebreid te bezoeken (het liefst per openbaar vervoer overland).

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Met een maand is dat helemaal niet teveel. Ik ben wel Floresfan maar ik heb ook veel andere voorstellen gedaan. Wat ik vooral probeer te zeggen is dat het doodzonde is om allen maar naar Bali en Lombok te gaan als je een maand de tijd hebt.

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anne Mieke: uit je berichten meen ik op te maken dat jij een rasechte Indonesie-kenner bent en een doorwinterde (of doorzomerde zou ik beter zeggen) reizeiger in dit werelddeel. Ik ben je erg dankbaar voor je voorstellen en bekijk alles nog eens in detail door. Alleen is het zo moeilijk om keuzes te maken, zeker daar we nog nooit in Indonesie gereisd hebben. Het aanbod is zo groot! En daarom kiezen we misschien wel de makkelijkste en veiligste optie om iets meer voor de gangbare mogelijkheden te gaan. Daar je ook hierover veel reis- en ervaringsverhalen terug vindt met veel bruikbare tips. De onbekendere gebieden zullen vast en zeker heel veel te bieden hebben, daar ben ik van overtuigd. Maar dit vraagt heel wat meer opspeurwerk en ook kunnen omgaan met een grotere factor 'onzekerheid'.
Ik weet het en ik voel het ook aan jouw schrijven: een mens zou meer eens zijn comfortzone moeten verlaten...Maar dit biedt wat weerstand...
Toen ik bijvoorbeeld de eerste keer naar India reisde, had ik dit ook en koos ik ook eerst voor de iets meer gekende routes. Pas na enige ervaring, kon ik dit makkelijk loslaten...
Maar ik neem je reisvoorstellen zeker nog eens onder de "loupe".
Alvast al heel erg bedankt voor je vele tips!

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik begrijp dat het een onmogelijke keuze is. Juist daarom is Flores in combinatie met Bali en/of Lombok een goede keuze. JUIST Flores omdat het er veiliger is dan op delen van Sumatera, Kalimantan of Sulawesi. JUIST Flores omdat het er gemakkelijk reizen is, JUIST Flores voor de diversiteit. Die weerstand is nergens vokor nodig. Er zijn hier wel meer forumgebruikers die mede door mij voor Flores hebben gekozen en daar heeft nog nooit iemand spijt van gehad. En, als je naar India kunt reizen dan kun je zeker naar Indonesie, en al helemaal naar Flores. Ik kan ook helpen om een reisplan samen te stellen.
Ik ben er zelf weer over ongeveer 4 weken (gecombineerd met Papua, en da's pas moeilijk mbt de verbindingen)

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

en...heeft Lombok die troeven niet (of minder): veilig, gemakkelijk reizen, diversiteit?

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Lombok is ook gemakkelijk reizen maar Flores heeft (veel) meer variatie, is mooier en ik vind de mensen op Flores veel toegankelijker.

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

bedankt Anne Mieke! Je maakt het me wel niet makkelijk (grapje)

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is ook niet gemakkelijk om iets te kiezen. Ik ging voeger ook alleen maar naar het westen. Het oosten (zeg maar voorbij Makassar) verdient meer aandacht dan het krijgt. Flores is goed voorzien van vervoer, rustige wegen met weinig verkeer en veel goede en goed Engels sprekende gidsen en chauffeurs. Het is er veel "drukker" dan zo'n 10 jaar geleden. Vraag vooral niet aan een Indonesier op Java of Bali wat ie van het oosten vindt want dan krijg je het verkeerde antwoord.

Ik zou dan ook om een beetje een beeld te krijgen het volgende doen:
Vliegen op Bali, heen en terug. Doorvliegen naar Maumere, dan overland via Moni, Ende, Bajawa (of via Riung naar Bajawa), Ruteng, Labuan Bajo.
Er is tegenwoordig een speed naar Sape op Sumbawa, de eerstestop is Bima, dan na een paar dagen door naar Sumbawa Besar, weer een paar dagen en naar Taliwang en daarna de oversteek naar Lombok en uiteindelijk naar Bali.
verdeling van dagen:

Flores 10 tot 12
Sumbawa 4 tot 6
Lombok 4 tot 6
Bali 4 tot 6

Je had het over 4 tot 5 weken. Bedenk dat je met meer dan 30 dagen vooraf een visum moet aanvragen in Den Haag. Met 30 dagen is bovenstaande reis te doen.
Vind je het teveel dan haal je er Sumbawa uit, vanuit LB terugvliegen naar Bali en daar blijven of meteen een doorvlucht naar Lombok.
De eilanden verschillen in landschap, cultuur, geloof, mensen. De groenste eilanden hiervan zijn Flores en Bali, Sumbawa en Lombok zijn een stuk droger. Op Sumbawa vrijwel geen toeristen, op Bali (te) veel, Lombok wat minder en Flores zit er tussenin hoewel het westen van Flores nog steeds het drukst bezocht wordt.

Als je echt alleen voor Flores en Bali zou kiezen dan zou ik vanuit Bali naar Kupang vliegen en daarna naar Larantuka (vliegtuig of speed) zodat je Flores echt helamaal van oost naar west kunt doen. Verdeling Flores/Bali 18/10 dagen (uitgaande van 30 dagen en rekening houdend met het feit dat pas de volgende dag vanuit Denpasar naar Kupang kan worden gevlogen plus een extra nacht in Kupang (leuke stad). 10 dagen voor Bali is (in mijn ogen) best al veel.

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Wat een schat aan informatie krijg ik hier!
Ja, ik weet dat je maximum 30 dagen kunt zonder visum.
Ik bekijk al je info even op mijn gemakje, met de reisgidsen en de kaart van IndonesiŽ erbij.
Nog enkele vraagjes:
- heb je tips voor logies? (We hoeven geen grote luxe, maar graag wat proper en met wat sfeer en gezelligheid)
- hoe boek je je vervoer, een chauffeur, een gids ter plaatse? Spreek je mensen aan, via je hotel of pension? Is het makkelijk om die te vinden? Boek je je logies vooraf of ter plaatse op het moment zelf? Wij gaan reizen juli/augustus....moet je dan voorafboeken?
- hoort afdingen in IndonesiŽ tot de populaire sport, of is een prijs ook meestal een vaste prijs?

jobvanstaalduinen
Gebruiker
spacer line

Anne Mieke geeft wel een erg vol schema. Ik zou zeker overwegen om terug te vliegen vanaf Labuan Bajo en Soembawa en Lombok skippen. Als je Flores rustig wil doen en in elke plaats 2 a 3 dagen blijft ben je al 12 a 18 dagen bezig.Zie ook mijn eerder posting over deze route.
Ik weet dat Bali voor sommigen niet meer is dan Kuta, Sanur en Ubud en dan is 10 dagen wellicht voldoende. Maar er is zoveel meer te zien en zelfs 30 dagen redelijk kort om dit eiland met zijn zeer verschillende plekken te verkennen. Het maakt bijvoorbeeld veel uit of je vanuit Sanur een dagje langs het Waterpaleis in Tirta Ganga gaat of dat je daar een aantal dagen verblijft en wandelend de omgeving verkent.
Maar wat Flores betreft kan ik Annemiek zeker volgen maar zou het iets relaxer doen en daarna zou ik kiezen voor de vele mogelijkheden die het mooie en spirituele Bali biedt!

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.job: thanks! Wordt een leuk winter-puzzelwerk! Om reeds vooraf te genieten...

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-12-2015 00:11 jobvanstaalduinen wrote:
Anne Mieke geeft wel een erg vol schema. Ik zou zeker overwegen om terug te vliegen vanaf Labuan Bajo en Soembawa en Lombok skippen. Als je Flores rustig wil doen en in elke plaats 2 a 3 dagen blijft ben je al 12 a 18 dagen bezig.Zie ook mijn eerder posting over deze route.
Ik gaf in mijn posting ook een alternatief.
On 10-12-2015 22:27 Anne Mieke wrote:
Als je echt alleen voor Flores en Bali zou kiezen dan zou ik vanuit Bali naar Kupang vliegen en daarna naar Larantuka (vliegtuig of speed) zodat je Flores echt helamaal van oost naar west kunt doen. Verdeling Flores/Bali 18/10 dagen (uitgaande van 30 dagen en rekening houdend met het feit dat pas de volgende dag vanuit Denpasar naar Kupang kan worden gevlogen plus een extra nacht in Kupang (leuke stad). 10 dagen voor Bali is (in mijn ogen) best al veel.

Piepa
Gebruiker
User icon of Piepa
spacer line

Voila, eerste stap is al gebeurd: vlucht geboekt Brussel - Denpasar met Thai Airways: heen 12/07, terug 12/08.
Nu nog het invullen van de maand...
Blijf twijfelen tussen Bali + Flores + Lombok , ofwel Bali + 1 v beide...
Heb al heel veel gelezen op dit forum en andere fora en ook reeds enkele 'papieren' gidsen in huis gehaald.
Hoe meer ik lees, hoe meer begeesterd ik raak, hoe moeilijker het is om keuzes te maken...
Alvast bedankt voor jullie nuttige info!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,811,377 pageviews Een website van indahnesia.com